Рішення
від 04.10.2010 по справі 2-1674-10
ГОРОХІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Горохівський районний суд Волинської області

м. Горохів, вул. Шевченка, 29, 45700, (03379) 2-14-54

РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

4жовтня 2010 року м. Горохів

Горохівський районний суд Волинської області в складі: головуючого судці Вілюка М.П.

секретаря Гусак Т.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Горохова цивільну справу за позовом ОСОБА_1. до Управління Пенсійного фонду України в Горохівському районі про визнання відмови управління пенсійного Фонду України в Горохівському районі незаконною, про зобов’язання управління Пенсійного фонду України в Горохівському районі провести перерахування та виплату підвищення до пенсії як дитині війни, передбаченої ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни» за періоди з 21 вересня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року до моменту звернення до суду ,-

ВСТАНОВИВ :

Позивач звернувся до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Горохівському районі Волинської області про зобов’язання здійснити нарахування та виплату підвищення до пенсії як «дитині війни». Свої вимоги обґрунтовує тим, що він народився 15.05.1937 року, відповідно до Закону України «Про соціальний захист дітей війни» має статус «дитини війни». Згідно із ст. 6 вказаного Закону йому повинна виплачуватись щомісячна соціальна допомога у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. Законом України «Про державний бюджет на 2007 рік» (п. 12 ст. 71) зупинена дія ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни». Однак, рішенням Конституційного Суду України № брп/2007 від 09.07.2007 року визнано такими, що не відповідають Конституції України вказані положення Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік».

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. положення п. 41 підпункту 2 розділу II Закону України «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» в цієї частині також були визнані неконституційними.

Рішення Конституційного Суду України в даній справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв’язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії Закону України «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України». Вважає, що невиплата йому соціальної допомоги, передбаченої Закону України «Про соціальний захист дітей війни» є протиправною і такою, що суперечить Конституції України і законам України.

Позивач просив визнати дії Управління Пенсійного фонду України в Горохівському районі Волинської області незаконними. Зобов’язати Управління Пенсійного фонду України в Горохівському районі нарахувати щомісячну доплату до пенсії як «дитині війни» в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком за періоди з

20.09.2007року по 31.12.2007 року, з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року, за 2009 рік та за 2010 рік до моменту винесення рішення, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком,

встановленої ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», з урахуванням встановленого законодавством прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Позивач, який про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надав письмову заяву в якій вказав, що позовні вимоги він підтримує у повному обсязі. Просив про розгляд справи у його відсутності.

Відповідач, який про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, свого представника для участі у справі не направив, надав суду письмову заяву згідно якої не визнає заявлені позивачем позовні вимоги, вважає, що нарахування та виплата позивачу як «дитині війни» підвищення до пенсії провадиться відповідно до діючого законодавства, порушень з боку відповідача не допущено, тому підстав для задоволення позовних вимог немає. Просив про розгляд справи у відсутності представника.

Матеріалів справи достатньо для розгляду справи у відсутності позивача і представника відповідача.

Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Відповідно до Закону України «Про соціальний захист дітей війни» до дітей війни віднесені особи, які є громадянами України та яким на час закінчення Другої світової війни (02 вересня 1945 року) було менше 18 років.

Позивач віднесений до категорії дітей війни, знаходиться на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Горохівському районі Волинської області, що підтверджується відповідним пенсійним посвідченням (а.с. 5).

Враховуючи зазначений статус позивача, він, відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» має право на отримання державної соціальної підтримки, а саме підвищення до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком.

Згідно ст. 7 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України «Про Державний бюджет на 2007 рік», дію статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», з урахуванням ст. 111 цього Закону, було зупинено.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року за № 6-рп/2007, визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) положення п. 12 ст. 71 Закону України «Про Державний бюджет на 2007 рік», яким зупинено дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», з урахуванням ст. 111 цього Закону.

Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв’язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначеного закону, що визнані неконституційними. Рішення Конституційного Суду України є обов’язковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене.

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом рішення про їх неконституційність.

Виходячи з приписів ч. 2 ст. 152 Конституції України та дати ухвалення рішення Конституційним Судом України Управління Пенсійного фонду України в Горохівському районі Волинської області повинно було нараховувати та сплачувати позивачу доплату до пенсії, передбачену ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» з 09.07.2007 року, оскільки з моменту ухвалення Конституційним Судом України рішення щодо неконституційності пункту 12 статті 71 Закону України «Про Державний бюджет України», ця норма втратила чинність та не підлягала застосуванню. Отже, відповідач з

09.07.2007року мав діяти у відповідності з приписами діючої норми ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», нараховувати та здійснювати позивачу відповідні доплати.

Відповідно до п.п. 41 розділу 2 Закону України «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» текст статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» викладено в наступній редакції: «Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Ветеранам війни, які мають право на отримання підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, відповідно до цього Закону та Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» дане підвищення провадиться за їх вибором згідно з одним із законів».

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за № 10-рп\2008 року, визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) положення п.п. 41 розділу 2 Закону України «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».

Таким чином, на підставі рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року та приписів ч. 2 ст. 152 Конституції України районне управління Пенсійного фонду України за місцем проживання позивача з 22.05.2008 року повинно було діяти у відповідності з приписами діючої норми ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», нараховувати та здійснювати позивачу доплату до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.

Статтею 71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» Кабінету Міністрів України надано право у 2009 р. встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати, в абсолютних сумах у межах асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними програмами. Вказана норма передбачає встановлення в абсолютних сумах розмірів лише тих виплат, вихідним критерієм розрахунку яких є розмір мінімальної заробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спірні відносини, оскільки розмір зазначених соціальних виплат згідно із Законом України «Про соціальний захист дітей війни» залежить від розміру мінімальної пенсії за віком.

Отже, нарахування та виплата у 2009 р. дітям війни підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, яка виплачується замість пенсії, повинні здійснюватися відповідно до норм Закону України «Про соціальний захист дітей війни».

Згідно ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 року (набрав чинності з 01 січня 2004 року), мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про прожитковий мінімум» № 966-ХІ від 15.07.1999 року, прожитковий мінімум застосовується для встановлення розмірів мінімальної пенсії за віком.

Згідно ч. З ст. 46 Конституції України, пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 17 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», до числа основних державних соціальних гарантій включаються ...мінімальний розмір пенсії за віком... Основні державні соціальні гарантії, які є основним джерелом існування, не можуть бути нижчими від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Згідно ст. 54 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік», установлено у 2009 році прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, в розмірах, що діяли у грудні 2008 року.

Згідно п. 8 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» №530 від 28.05.2008 року, дітям війни до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення проводиться у твердих розмірах.

Вирішуючи заявлені позовні вимоги щодо підвищення позивачу пенсії як «Дитині війни» на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком у період з 01.01.2009 р. по 20.09.2010 p., суд виходить з того, що в період 2009 року та до дня ухвалення рішення було чинним закріплене ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» право позивачу як «Дитини війни» на підвищення її пенсії на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, яка (мінімальна пенсія за віком) визначається у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. Однак, нарахування та виплата підвищення пенсії в період з 01.01.2009 р. по 20.09.2010 р. здійснювалося у розмірі, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України.

Згідно абз. 1 п.1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.2002 року за № 121/2001 Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади.

Пунктом 1.1 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.04.2002 року за № 8-2 управління Пенсійного фонду України у районах, містах і районах у містах є органами Пенсійного фонду України, підвідомчими відповідно головним управлінням цього фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що разом з цими управліннями утворюють систему органів Пенсійного фонду України та мають завданням - забезпечення призначення та виплати пенсії.

Отже, обов’язок по нарахуванню та виплати доплати до пенсії, яка передбачена Законом України «Про соціальний захист дітей війни», покладено саме на органи Пенсійного фонду України.

Враховуючи, що держава взяла на себе обов’язок щодо виплати позивачу 30 % доплати до пенсії та поклала виконання цього обов’язку на центральний орган виконавчої влади - Пенсійний фонд України, який діє через свої місцеві органи, що входять в систему його органів, але вони не вчинили жодної дії для нарахування цих коштів та їх виплати, суд вважає, що вони не виконали своїх повноважень без поважної причини.

Виходячи із системного аналізу приписів Конституції України та наведених нормативно-правових актів, суд вважає безпідставними посилання відповідача на відсутність коштів, як на обґрунтування правомірності невиконання своїх зобов’язань перед позивачем.

Отже, відсутність коштів у відповідача, який не вчинив жодної дії щодо їх отримання для забезпечення виконання своїх зобов’язань або невиконання іншим органом виконавчої влади свого обов’язку щодо виділення коштів на здійснення позивачу виплат, гарантованих йому Конституцією України, не є підставою для відмови в задоволенні позову та визнання правомірними дій або бездіяльності відповідача.

Між тим, виходячи зі змісту позову та для повного захисту прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Управління Пенсійного фонду України в Горохівському районі Волинської області по не виконанню приписів статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», яка призвела до порушення прав позивача на своєчасне нарахування та отримання доплати до пенсії.

При цьому, суд, враховуючи, що позивач отримує пенсію за віком, зобов'язує відповідача нарахувати не державну соціальну допомогу, як то він просить, а доплату до призначеної пенсії.

Вимоги позивача щодо виплати конкретної суми на вимогах закону не базуються, оскільки розрахунок та виплата певної суми є обов'язком відповідача, а не суду.

Керуючись Конституцією України, Законом України «Про соціальний захист дітей війни», Законом України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», постановою Кабінету Міністрів України «Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» № 530 від 28.05.2008 року, Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007, Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», Рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року, ст. ст. 10, 11, 57, 60, 209, 212, 214-215, 217 та 218 ЦПК України, суд-

ВИРІШИВ :

Позов задовольнити повністю.

Визнати відмову Управління пенсійного Фонду України в Горохівському районі про зобов’язання управління Пенсійного фонду України в Горохівському районі провести перерахування та виплату підвищення до пенсії як дитині війни, передбаченої ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни» незаконною.

Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Горохівському районі Волинської області провести ОСОБА_1 перерахування та виплату підвищення до пенсії як дитині війни, передбаченої ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни» за періоди 21 вересня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року з врахуванням фактично проведених виплат.

На рішення може бути подано апеляцію протягом 10 днів з дня його

проголошення.

ОСОБА_2

СудГорохівський районний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення04.10.2010
Оприлюднено15.07.2015
Номер документу46480450
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-1674-10

Рішення від 08.09.2010

Цивільне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Галчанський С. В.

Рішення від 04.10.2010

Цивільне

Горохівський районний суд Волинської області

Вілюк М. П.

Рішення від 17.09.2010

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Коваль Анатолій Борисович

Рішення від 13.08.2010

Цивільне

Першотравневий районний суд Донецької області

Бутенко Анатолій Петрович

Ухвала від 13.09.2010

Цивільне

Чернігівський районний суд Запорізької області

Ломейко Віталій Валерійович

Рішення від 06.09.2010

Цивільне

Мар`їнський районний суд Донецької області

Ліпчанський Сергій Миколайович

Рішення від 23.06.2010

Цивільне

Дебальцевський міський суд Донецької області

Сухоручко Юлія Олександрівна

Рішення від 13.05.2010

Цивільне

Заводський районний суд м.Дніпродзержинська

Ізотов Віктор Максимович

Рішення від 09.04.2010

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Запоріжжя

Зарютін Павло Вікторович

Рішення від 24.03.2010

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Купавська Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні