РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" січня 2011 р. Справа № 06/178-38
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючої судді Коломис В.В.
Суддів Огородніка К.М.
ОСОБА_1
при секретарі Кульчин Л.В.
розглянувши апеляційну скаргу № 381 від 15 грудня 2010 р. позивача ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Західна молочна група" на ухвалу господарського суду Волинської області від 08.12.10 р. у справі № 06/178-38
та апеляційну скаргу № 4/5616 від 15 грудня 2010 р. Підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області на ухвалу господарського суду Волинської області від 08.12.2010 р. у справі № 06/178-38
за скаргою: ОСОБА_3 виробничого кооперативу "Замшанівський"
на дії :Підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області у справі № 06/178-38
за позовом ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Західна молочна група"
до відповідача ОСОБА_3 виробничий кооператив "Замшанівський"
про стягнення заборгованості в сумі 363 309 грн. 52 коп.
за участю представників сторін:
від позивача - ОСОБА_4Г.(довіреність б/н від 04.01.2011 р.)
від відповідача - не з"явився
від Підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС Головного управління юстиції у Волинській області -ОСОБА_5В.(довіреність б/н від 24.12.2010 р.)
Судом роз"яснено представникам сторін права та обов"язки, передбачені ст.ст.20, 22 ГПК України.
Клопотання про технічну фіксацію судового процесу не поступало, заяв про відвід суддів не надходило.
ВСТАНОВИЛА:
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 27.12.2010 р. у складі колегії - головуючої судді Коломис В.В., суддів Огородніка К.М., Мельника О.В. було відновлено строк для подання апеляційних скарг ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Західна молочна група" та Підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області на ухвалу господарського суду Волинської області від 08.12.2010 р. у справі № 06/178-38 та прийнято апеляційні скарги до свого провадження.
Господарський суд Волинської області (суддя Дем"як В.М.) 08.12.2010 р. виніс ухвалу у справі № 06/178-38, якою задоволив скаргу ОСОБА_3 виробничого кооперативу "Замшанівський", визнав дії Підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області по проведенню оцінки вартості арештованого майна ОСОБА_3 виробничого кооперативу "Замшанівський" неправомірними, визнав недійсним Звіт про оцінку стада корів, що знаходиться у власності СВК "Замшанівський", що був здійснений Підприємцем ОСОБА_6 та складений 29.10.2010 р.
З даною ухвалою ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Західна молочна група" та Підрозділ примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області не погодились і оскаржили її в апеляційному порядку, оскільки вважають, що в оскаржуваній ухвалі суд безпідставно посилається на те, що оцінювач ОСОБА_6 при складанні звіту про оцінку майна порушив приписи Національного стандарту № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого Постановою КМУ № 1440 від 10.09.2003 р., проте судом не зазначено, які саме приписи порушено оцінювачем. Крім того, в своїх скаргах вищезазначені скаржники звертають увагу на розбіжність у кількості корів зазначених у Звіті про оцінку стада корів (192 корови) та в акті опису та арешту від 12.04.2010 р., складеному державним виконавцем (200 корів).
В поданих апеляційних скаргах апелянти - ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Західна молочна група" та Підрозділ примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області зазначають, що експерту, який виїхав на місце перебування об"єкта оцінки в с.Радовичі Турійського району Волинської області державною виконавчою службою було запропоновано для проведення оцінки лише 192 голови корів, які фактично були вилучені в СКВ "Замшанівський", тому, на думку скаржників, при такій фактичній наявності об"єкта оцінювання експерт не міг та не мав права оцінювати 200 корів.
Як зазначають скаржники, їм не відомо і в оскаржуваній ухвалі про це не зазначено, звідки суд зробив висновок, що зазначені відомості в п.4 Звіту "Розрахунок Вартості", де вказано, що інформація про ціни отримана від спеціалістів, працюючих на ринку заготівлі худоби та переробки м"ясопродуктів отримана від:"1.тел.0679513709 - ОСОБА_4; 2. НОМЕР_1 - ОСОБА_7", - разом з тим, місцевим судом в оскаржуваній ухвалі зазначено, що ОСОБА_7 ніколи на ринку заготівлі не працював та не працює, відтак, зазначені відомості внесені до звіту є неправдивими.
Крім того, зазначені вище апелянти не погоджуються з наданим СВК "Замшанівський" альтернативним звітом про експертну оцінку корів, вважають його неправдивим, таким, що не відповідає дійсним обставинам справи, оскільки експерт ОСОБА_8 не міг здійснити виїзд на об"єкт оцінки (корови молочного стада), так як останні не перебували в с.Замшани Ратнівського району. Як вбачається з поданих апеляційних скарг, об"єкт оцінки з 27.07.2010 р. перебуває в с.Радовичі Турійського району, оскільки слідчим прокуратури Ратнівського району його визнано речовими доказами по кримінальній справі № 16-017-10 і передано на зберігання ТзОВ "ТД "Західна молочна група".
З огляду на вищевикладене, ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Західна молочна група" та Підрозділ примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області просять скасувати ухвалу господарського суду Волинської області від 08.12.2010 р. у справі № 06/178-38 та винести постанову про відмову в задоволенні вимог СВК "Замшанівський", викладених у скарзі від 18.11.2010 р. № 80.
В наданих на адресу апеляційного господарського суду письмових поясненнях скаржники ТзОВ "ТД "Західна молочна група" та Підрозділ примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області, крім викладеного у апеляційних скаргах, зазначають, що місцевим господарським судом при винесенні оскаржуваної ухвали в частині визнання недійсним Звіту про оцінку стада корів, що знаходяться у власності СВК "Замшанівський", що був здійснений підприємцем ОСОБА_6 та складений 29.10.2010 р. було порушено норми процесуального права, зокрема, приписи ст.ст.1, 12 ГПК України щодо підвідомчості справ та ст.ст.55, 57 ОСОБА_9 України "Про виконавче провадження". Відтак, на думку апелянтів, зроблені судом в ухвалі висновки не відповідають дійсним обставинам справи. Натомість, державним виконавцем Підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області було дотримано норми ОСОБА_9 України "Про виконавче провадження", а саме статтю 57 вказаного закону - для проведення оцінки майна останнім було залучено оцінювача, який здійснює свою діяльність на підставі ОСОБА_9 України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні". Скаржники звертають увагу суду на те, інших вимог щодо проведення оцінки майна боржника ОСОБА_9 України "Про виконавче провадження" не встановлено.
Відповідач в судове засідання не з"явився, відзивів на апеляційні скарги не подав.
Враховуючи строк розгляду апеляційної скарги на ухвалу, передбачений ч.2 ст.102 ГПК України, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача, оскільки останній був повідомлений належним чином про час та місце судового засідання.
Розглянувши матеріали справи, апеляційні скарги та оцінивши докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів прийшла до висновку, що апеляційні скарги позивача (стягувача) та Підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області підлягають частковому задоволенню.
При цьому, апеляційний суд вважає, що ухвалу господарського суду Волинської області від 08.12.2010 р. у справі №06/178-38 слід скасувати, провадження у справі в частині розгляду скарги СВК "Замшанівський" про визнання неправомірними дій Підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області по проведенню оцінки вартості арештованого майна залишити без задоволення; в частині розгляду вимог про визнання недійсним Звіту про оцінку стада корів, що знаходиться у власності СВК "Замшанівський", що був здійснений підприємцем ОСОБА_6 та складений 29.10.2010 р. провадження по розгляду скарги припинити, враховуючи наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 26.01.2010 р. господарським судом Волинської області було винесено рішення у справі № 06/178/6-38, яким задоволено позов ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Західна молочна група" та присуджено до стягнення на його користь з ОСОБА_3 виробничого кооперативу "Замшанівський" 363309,52 грн., в т.ч. 350000,00 грн. основної заборгованості, 1324,11 грн. відсотків за користування кредитом, 105,41 грн. пені за прострочення оплати відсотків, 3633,10 грн. в повернення витрат по сплаті державного мита; 236,00 грн. витрат за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу (а.с.82).
Вищезазначене рішення вступило в законну силу 05.02.2010 р., тому на його виконання був виданий відповідний наказ (а.с.83).
31.03.2010 р. Підрозділом примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області було винесено постанову про відкриття виконавчого провадження (а.с,138), яка в той же день була надіслана стягувачу та боржнику, що стверджується супровідним листом № 4/1255 від 31.03.10 р. (а.с.145).
Як зазначено в оскаржуваній ухвалі і підтверджено матеріалами справи 12.04.2010 р. державним виконавцем в с.Замшани Ратнівського району було описано і арештовано стадо корів породи українська чорно-ряба, молочна в кількості 200 голів, про що було складено відповідний акт (а.с.133-136), відповідно до якого вищезазначені корови були залишені на відповідальне зберігання в.о.голови СВК "Замшанівський" ОСОБА_10 Акт опису й арешту майна боржника сторонами у даній справі оскаржений в судовому порядку не був.
15.07.2010 р. відповідно до Постанови про визнання речовими доказами по кримінальній справі № 46-017-10, винесеної слідчим прокуратури Ратнівського району Волинської області ОСОБА_11 (а.с.148-149) стадо корів в кількості 200 голів було визнано речовим доказом та передано на відповідальне зберігання ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Західна молочна група" в особі довіреної особи, яка діє на підставі довіреності від 01.07.2010 р. ОСОБА_4 Згідно наявної в матеріалах справи копії протоколу огляду речових доказів від 15.07.2010 р. (а.с.150-156), складеного вищезазначеним слідчим прокуратури вбачається, що було оглянуто та ідентифіковано 190 голів дійних корів та 2 бугаї та 2 голови телят віком до одного місяця без ідентифікаційних ознак. Крім того, в зазначеному протоколі огляду речових доказів зазначено, що 15.07.2010 р. між ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Західна молочна група" та СВК "Нове життя" укладено договір зберігання оглянутої великої рогатої худоби, відповідно до якого відповідальним за збереження, годування, дійку та лікування ВРХ визначено СВК "Нове життя"(с.Сереховичі Старовижівського району - місцерозташування корівника, де оглядались корови) в особі голови ОСОБА_12 Однак, в матеріалах справи зазначений в протоколі огляду договір - відсутній, наявний договір зберігання від 27.07.2010 р., укладений між ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Західна молочна група" та Фермерським господарством "Аміла"(а.с.157-159). Відтак, об"єкт оцінки з 27.07.2010 р. перебував в с.Радовичі Турійського району Волинської області.
Частиною 3 статті 57 ОСОБА_9 України "Про виконавче провадження" передбачено для проведення оцінки нерухомого майна, транспортних засобів, повітряних, морських, річкових суден та майна, вартість якого перевищує сто неоподартковуваних мінімумів доходів громадян, державний виконавець залучає суб"єкта оціночної діяльності - суб"єкта господарювання, який здійснює свою діяльність відповідно до ОСОБА_9 України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".
18.10.2010 р. головним державним виконавцем Підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області ОСОБА_5, на підставі ст.14 ОСОБА_9 України "Про виконавче провадження" було винесено постанову про призначення експерта, суб"єкта оціночної діяльності для участі у виконавчому провадженні та з метою реалізації арештованого майна на прилюдних торгах (а.с.132, 137), призначено для здійснення оцінки стада корів експерта ОСОБА_6, оскільки вартість описаного та арештованого майна становить більше 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Того ж дня, головним державним виконавцем Підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області ОСОБА_5 в присутності експерта-оцінювача ОСОБА_6 та начальника юридичного відділу ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Західна молочна група" ОСОБА_4 було складено Акт державного виконавця, яким встановлено, що експертом-оцінювачем ОСОБА_6 в с.Радовичі оглянуто стадо корів та проведено їх зважування (а.с.141).
29.10.2010 р. оцінювач склав звіт про оцінку стада корів, що знаходяться у власності СВК "Замшанівський", с.Замшани Ратнівського району.
Даючи правову оцінку оспорюваному звіту, господарський суд Волинської області дійшов висновку, що останній не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, що вплинули на достовірність оцінки і не може бути використаний.
Крім того, місцевим господарським судом зроблено висновок про внесення до звіту неправдивих відомостей, а в цілому встановлено, що звіт про оцінку стада корів, складений оцінювачем ОСОБА_6 29.10.10 р. із зазначенням неповної та неправдивої інформації, що спричинило негативний вплив на результати оцінки.
Проте з такими висновками місцевого господарського суду, апеляційний суд погодитись не може, з огляду на таке.
Відповідно до преамбули ОСОБА_9 України "Про виконавче провадження" цей Закон визначає основи організації та діяльності державної виконавчої служби, її завдання, правовий статус працівників органів державної виконавчої служби та їх соціальний захист.
Відповідно до п. 16 Постанови Пленуму Верховного суду України № 14 від 26.12.2003 року "Про практику розгляду судами скарг на рішення, дії, чи бездіяльність органів чи посадових осіб державної виконавчої служби та звернень учасників виконавчого провадження", у справах за скаргами стягувача чи боржника на дії державного виконавця, пов'язані з арештом і вилученням майна та його оцінкою, суд перевіряє відповідність цих дій положенням статей 55, 57 ОСОБА_9 України " Про виконавче провадження ".
Статтею 57 вищезазначеного ОСОБА_9 визначено право сторін у виконавчому провадженні на оскарження оцінки майна до суду в 10-денний строк з дня отримання повідомлення державного виконавця про таку оцінку.
При цьому, приписи вищенаведеної норми надають учаснику виконавчого провадження право на оскарження оцінки майна як процесуальної дії державного виконавця, оскільки відповідно до ч.3 ст.57 ОСОБА_9 України В«Про виконавче провадженняВ» державний виконавець лише залучає оцінювача, який здійснює свою діяльність відповідно до ОСОБА_9 України В«Про оцінку майна, майнових прав та оціночну діяльність в УкраїніВ» .
Частиною 1 статті 12 ОСОБА_9 України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" встановлено, що звіт про оцінку майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється печаткою та підписом керівника суб'єкта оціночної діяльності.
При цьому, згідно ч.3 ст.12 ОСОБА_9 України В«Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в УкраїніВ» акт оцінки майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна, здійсненої суб'єктом оціночної діяльності, органом державної влади або органом місцевого самоврядування самостійно. Якщо процедурами з оцінки майна для складання акта оцінки передбачене попереднє проведення оцінки майна повністю або частково суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання, звіт про оцінку такого майна додається до акта оцінки майна. Акт оцінки майна підлягає затвердженню керівником органу державної влади або органу місцевого самоврядування.
В свою чергу, Державна виконавча служба віднесена чинним законодавством до системи органів Міністерства юстиції України і є органом виконавчої влади в Україні. Оскільки в силу імперативу ч.3 ст.57 ОСОБА_9 України В«Про виконавче провадженняВ» державний виконавець обов'язково залучає оцінювача в разі проведення оцінки нерухомого майна, транспортних засобів, повітряних, морських, річкових суден та майна, вартість якого перевищує сто неоподаткованих мінімумів доходів громадян, то Звіт про оцінку майна, складений експертом підлягає обов'язковому затвердженню начальником відповідного Відділу ДВС.
З наведеного випливає, що Звіт про оцінку майна, здійснений в рамках виконавчого провадження може бути оскаржений, як дія державного виконавця по оцінці майна.
В свою чергу, нормативним актом є офіційний письмовий документ державного чи іншого органу (посадової особи), виданий в межах його компетенції, визначеної законом, який має визначені зовнішні реквізити та породжує певні правові наслідки, створює юридичний стан, спрямований на регулювання суспільних відносин, має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин, поширює свою чинність на певний час, територію, коло суб'єктів.
Як вбачається з матеріалів справи, оспорюваний Звіт експерта є результатом діяльності фахівця-оцінювача з визначених питань та не є актом державного чи іншого органу, який в свою чергу може бути предметом оскарження в господарському суді.
Враховуючи все вищевикладене в сукупності, оскарження дій експерта-оцінювача не може здійснюватися за правилами ст. 121-2 ГПК, яка передбачає оскарження дій чи бездіяльності органів державної виконавчої служби, оскільки відповідно до ст. 10 ОСОБА_9 України "Про виконавче провадження" експерт є учасником виконавчого провадження, а не органом Державної виконавчої служби.
Водночас, як вбачається з матеріалів справи, Підрозділом примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області в процесі здійснення виконавчих дій по проведенню оцінки вартості арештованого майна у виконавчому провадженні, щодо примусового виконання наказу № 06/178/6-1, виданого господарським судом Волинської області 05.02.2010 р. були здійснені всі дії, передбачені ОСОБА_9 України "Про виконавче провадження".
З огляду на вищевикладене, колегія Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що місцевим господарським судом при винесенні оскаржуваної ухвали неповно з"ясовано обставини, що мають значення для справи. Крім того, місцевий господарський суд визнав встановленими обставини, що мають значення для справи, однак останнім вони не доведені, відтак, має місце невідповідність висновків, викладених в оскаржуваній ухвалі місцевого господарського суду, обставинам справи.
Враховуючи це, апеляційні скарги ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Західна молочна група" та Підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області слід задоволити частково; ухвалу господарського суду Волинської області від 08.12.2010 р. у справі № 06/178-38 слід скасувати. Оскільки підстави для визнання неправомірними дій Підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області - відсутні, скаргу СВК "Замшанівський" в цій частині слід залишити без задоволення; в частині розгляду скарги про визнання недійсним Звіту про оцінку стада корів, що знаходиться у власності СВК "Замшанівський", що був здійснений підприємцем ОСОБА_6 та складений 29.10.2010 р. провадження - припинити.
Керуючись ст.ст.101, 103, 104, 105, 106 ГПК України Рівненський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційні скарги ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Західна молочна група" та Підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області задоволити частково.
2. Ухвалу господарського суду Волинської області від 08.12.2010 р. у справі № 06/178-38 скасувати.
3. Прийняти нове рішення: скаргу СВК "Замшанівський" в частині визнання неправомірними дій Підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області по проведенню оцінки вартості арештованого майна залишити без задоволення.
В частині розгляду вимог про визнання недійсним Звіту про оцінку стада корів, що знаходиться у власності СВК "Замшанівський", що був здійснений підприємцем ОСОБА_6 та складений 29.10.2010 р. провадження по розгляду скарги - припинити.
4. Матеріали справи № 06/178-38 повернути в господарський суд Волинської області.
5. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
Головуюча суддя Коломис В.В.
Судді Огороднік К.М.
ОСОБА_1
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2011 |
Оприлюднено | 28.07.2015 |
Номер документу | 47301922 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Коломис В.В.
Господарське
Господарський суд Волинської області
Дем'як Валентина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні