Постанова
від 24.07.2015 по справі 804/7893/15
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2015 р.Справа №804/7893/15 12 год. 15 хвил. Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіОСОБА_1 при секретарі судового засіданняОСОБА_2 за участю представника позивача ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Пільменна» до Новомосковської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ :

30 червня 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Пільменна» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Новомосковської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про скасування податкового повідомлення-рішення від 31 березня 2015 року №0000641502.

В обґрунтування позову зазначено, що нарахування орендної плати понад розмір, встановлений договором, є протиправним, крім того, у зв'язку із тим, що рішення органу місцевого самоврядування не опубліковано до 15 липня 2013 року, відсутні підстави для застосування нового рівня нормативної грошової оцінки з 1 січня 2014 року відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України. Оприлюднення нормативного акту на офіційному сайті не є його офіційним оприлюдненням у порядку та спосіб встановлені законом.

В судовому засіданні позивач підтримав позов у повному обсязі, відповідач проти позову письмово заперечив, зазначивши, що в ході перевірки встановлено, що ТОВ «Пільменна» при розрахунку суми орендної плати на 2014 рік за земельні ділянки, які перебувають у користуванні на підставі договорів, використовувалась нормативна грошова оцінка земельних ділянок на рівні 2013 року та без врахування віднесення вказаних земельних ділянок до земель історико-культурного призначення, доводи платника податків, наведені у позові, не спростовують самого факту встановлення зазначеного порушення та не є підставою для скасування податкового повідомлення-рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.

З матеріалів справи вбачається, що на підставі наказу №772 від 19.12.2014 року Новомосковською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області відповідно до пункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України проведено документальну позапланову виїзну перевірки ТОВ «Пільменна» (ЄДРПОУ 23364957).

Перевіркою встановлено порушення ТОВ «Пільменна» пункту 267.3 статті 267, підпункту 271.1.1 статті 271, пунктів 288.1, 288.7, підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, у зв'язку із чим платником не сплачено орендну плату за землю в сумі 3304,07 грн. за січень-жовтень 2014 року.

На підставі акту перевірки контролюючим органом винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення №0000641502 від 31.03.2015 року, яким платнику податку збільшено грошове зобов'язання за платежем орендна плата за землю на 4130,09 грн., з них за основним платежем 3304,07 грн., за штрафними фінансовими санкціями (штрафами) 826,02 грн. (а.с.15).

Платник податків скористався правом на адміністративне оскарження рішення, проте його скарги не були задоволені згідно із рішенням про результати розгляду скарги Державної фіскальної служби України від 19.06.2015 року №11965/6/9999-10-01-02-25 (а.с.21).

Перевіркою встановлено, що управлінням Держземагенства у Новомосковському районі у листі від 16.12.2014 року №3122/01-06 підтверджено, що ТОВ «Пільменна» із Новомосковською міською радою укладені договори оренди від 29.06.2004 року №528, від 19.11.2010 року №04:10:111:00099, згідно яких надані у користування земельні ділянки:

- площею 24 кв.м., цільове використання - комерційне, нормативна грошова оцінка земельної ділянки в 2014 році складає 23406,72 грн, тобто 975,28 грн. за 1 кв.м;

- площею 137 кв.м., цільове використання - комерційне, нормативна грошова оцінка земельної ділянки в 2014 році складає 133613,36 грн, тобто 975,28 грн. за 1 кв.м;

- площею 219 кв.м., цільове використання - громадське, нормативна грошова оцінка земельної ділянки в 2014 році складає 59804,52 грн, тобто 273,08 грн. за 1 кв.м.

Загальна площа земельних ділянок, користувачем яких є ТОВ «Пільменна», складає 380 кв.м. Сума орендної плати за користування земельною ділянкою 356 кв.м., відповідно до договору оренди від 29.06.2004 року №528 становить 1540,23 грн. Сума орендної плати за користування земельною ділянкою 24 кв.м., відповідно договору оренди від 19.11.2010 року №04:10:111:00099 становить 412,04 грн.

Згідно акту перевірки, мінімальний розмір орендної плати за земельну ділянку, яка знаходиться в користуванні ТОВ «Пільменна», за перевіряємий період повинен складати 6146,01 грн.:

- з 01.01.2014 року по 31.03.2014 року розмір орендної плати повинен складати трикратний розмір земельного податку - 2351,55 грн.:

- - 24 кв.м.(торговий ряд) х 975,28 грн./кв.м. х 1% х 3 : 12 міс. х 3 міс = 175,56 грн., 137 кв.м.(пельменна) х 975,28 грн./кв.м. х 1% х 1,5 х 3 : 12 міс. х 3 міс = 1503,15грн., 219 кв.м. (благоустрій) х 273,08 грн./кв.м. х 1% х 1,5 х 3 : 12 міс. х 3 міс = 672,84 грн.;

- з 01.04.2014 року по 31.10.2014 року повинен складати 3 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 3794,46 грн.:

- - 24 кв.м.(торговий ряд) х 975,28 грн./кв.м. х 3% : 12 міс. х 7 міс = 409,63 грн., 137 кв.м.(пельменна) х 975,28 грн./кв.м. х 3% : 12 міс. х 7 міс. = 2338,24 грн., 219 кв.м. (благоустрій) х 273,08 грн./кв.м. х 3% : 12 міс. х 7 міс. - 1046,59 грн.

Платником у наданій до Новомосковської ОДПІ ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області податковій декларації з плати за землю (орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) за 2014 рік нараховано орендну плату за земельні ділянки загальною площею 380 кв.м. на суму 3410,34 грн., щомісячно по 284,20 грн.

За результатами перевірки здійснено висновок, що підприємство не нарахувало та не сплатило до бюджету орендну плату за перевіряємий період (10 місяців 2014 року) на суму 3304,07 грн., в тому числі за період :

- з 01.01.2014 року по 31.03.2014 року на суму 1498,96 грн.:

- - 24 кв.м. (торговий ряд) - 72,55 грн. (175,56 грн. - 103,01 грн. (412,04 грн. : 12х3 міс.);

- - 137 кв.м. (пельменна) - 973,64 грн. (1503,15 грн. - 529,51 грн. (за 3 місяці 2014 року);

- - 219 кв.м. (благоустрій) - 452,77 грн. (672,84 грн - 220,07 грн за 3 місяці 2014 року);

- за період з 01.04.2014 по 31.10.2014 року на суму 1805,11 грн.:

- - 24 кв.м. (торговий ряд) - 169,27 грн. (409,63 грн. - 240,36 грн. (412,04 грн. : 12х7 міс.);

- - 137 кв.м. (пельменна) - 1102,73 грн. (2338,24 грн. - 1235,51 грн. (за 7 міс.2014 року);

- - 219 кв.м. (благоустрій) - 533,11 грн. (1046,59 грн - 513,48 грн. (за 7 міс.2014 року).

Вирішуючи спір по суті, суд виходить із наступного.

Порядок плати за землю унормований Розділом ХІІІ Податкового кодексу України.

Базовий податковий (звітний) рік для визначення плати за землю починається 1 січня і закінчується того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв'язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути 12 меншим 12 місяців).

Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленого порядку, передбаченому статтею 46 Податкового Кодексу України, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

У разі зміни протягом року об'єкта та/або бази оподаткування платник плати за землю подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися такі зміни.

Для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кКодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати (земельного податку) є договір оренди такої земельної ділянки.

Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 285 Податкового кодексу України визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначено в підпункті 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, Податкового кодексу України визначив обов'язок орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу XIII Податкового кодексу України.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України).

Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Податкового кодексу України; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, 12% нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.2 зазначеного пункту).

Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи збігається її розмір із визначеним у договорі.

При цьому виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в жодному разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду України від 2 грудня 2014 року №21-274а14, від 21 квітня 2015 року №21-131а15.

Надаючи оцінку доводам позивача щодо несвоєчасного оприлюднення рішення органу місцевого самоврядування, суд виходить із наступного.

Рішенням Новомосковської міської ради №855 від 09.07.2013 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Новомосковська» затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Новомосковська, згідно з якою базова вартість одного кв.м земель міста становить 104,03 грн./кв.м., застосування рішення здійснити з 01.01.2014 року.

Листом 15.04.2015 року вих.4-32п/15 виконавчий комітет Новомосковської міської ради повідомив позивача про те, що рішення оприлюднене 12.07.2013 року на офіційному веб-сайті Новомосковської міської ради та 17.07.2015 року в газеті «Новомосковська правда».

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади» від 04.01.2002 року №3, сайт Новомосковської міської ради визначено офіційним розпорядженням міського голови від 17.05.2013 року № 152-р.

Таким чином, рішення Новомосковської міської ради №855 від 09.07.2013 року:

- оприлюднене на офіційному сайті 12.07.2013 року (http://www.novomoskovsk-rada.gov.ua/document/pro-zatverdzhennya-tehnichnoyi-dokumentaciyi-z--normativnoyi-groshovoyi-ocinki-zemel~mista);

- оприлюднене 17.07.2013 року в газеті «Новомосковська правда».

Надаючи оцінку доводам позивача про те, що у зв'язку із порушенням терміну опублікування рішення Новомосковської міської ради №855 від 09.07.2013 року має застосовуватись з 01.01.2015 року, визначає наступне.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з підпунктом 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України податкове законодавство ґрунтується на принципі стабільності - зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

З 1 липня 2012 року діє новий пункт 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, внесений згідно із Законом України від 24.05.2012 року №4834-VI згідно якого, в редакції до 01.01.2015 року, рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Щодо застосування вказаної норми й виник спір.

Норма статті 7 Податкового кодексу України до елементів податку відносить, зокрема, базу оподаткування.

Відповідно до пункту 23.1 статті 23 цього Кодексу базою оподаткування визнаються конкретні вартісні, фізичні або інші характеристики певного об'єкта оподаткування. База оподаткування - це фізичний, вартісний чи інший характерний вираз об'єкта оподаткування, до якого застосовується податкова ставка і який використовується для визначення розміру податкового зобов'язання.

Згідно зі статтею 24 Податкового кодексу України одиницею виміру бази оподаткування визнається конкретна вартісна, фізична або інша характеристика бази оподаткування або її частини, щодо якої застосовується ставка податку. Одиниця виміру бази оподаткування є єдиною для розрахунку і обліку податку. Одній базі оподаткування повинна відповідати одна одиниця виміру бази оподаткування.

Підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII «Плата за землю» зазначеного Кодексу.

Відповідно до абзацу тринадцятого статті 1 Закону України «Про оцінку земель» (далі - Закон №1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Частиною п'ятою статті 5 зазначеного Закону передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно з частиною третьою статті 201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Аналіз наведених норм законодавства дає підстави вважати, що база оподаткування є елементом податку, тісно пов'язаним з об'єктом оподаткування, а нормативна грошова оцінка - конкретна вартісна характеристика бази. При цьому процедура встановлення нормативної грошової оцінки включає ряд стадій, передбачених чинним законодавством України. Зокрема, це прийняття уповноваженим органом влади рішення про проведення нормативної грошової оцінки земель, розробка технічної документації з нормативної грошової оцінки спеціалізованою установою, погодження технічної документації органами влади, прийняття відповідною радою рішення про затвердження технічної документації.

Таким чином, процедурний аспект встановлення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів і не стосуються змін регулювання податків, зборів та їх елементів.

Із наведеного вбачається, що рішенням Новомосковської міської ради №855 від 07.07.2013 року змінено не базу оподаткування плати за землю, а грошовий вираз, вартісний показник бази оподаткування. Як було зазначено вище, Податковим кодексом України, який був чинний на момент введення в дію нормативної грошової оцінки землі м. Новомосковська, передбачено, що базою оподаткування як елементом плати за землю є, зокрема, нормативна грошова оцінка земельних ділянок. При цьому в результаті прийняття рішення №855 база оподаткування залишалася тією ж (це нормативна грошова оцінка земель населеного пункту), а змінилося лише грошове значення такої бази оподаткування плати за землю у відповідному населеному пункті.

Вищенаведений висновок суду відповідає правовій позиції Верховного Суду України, викладеній в постанові від 9 квітня 2013 року.

Надаючи оцінку доводам позивача щодо застосування наслідків пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, у зв'язку із опублікуванням рішення Новомосковської міської ради №855 від 07.07.2013 року після 15.07.2013 року, а саме - 17.07.2013 року.

Відповідно до статті 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.

Отже, позивач зазначає, що у зв'язку із відсутністю офіційного оприлюднення рішення №855 до 15.07.2013 року, остання має застосовуватись з 01.01.2015 року.

Відмовляючи в позові, суд виходить із того, що оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади здійснюється з метою підвищення ефективності та прозорості діяльності цих органів шляхом впровадження та використання сучасних інформаційних технологій для надання інформаційних та інших послуг громадськості, забезпечення її впливу на процеси, що відбуваються у державі врегульовано «Порядком оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 4 січня 2002 року №3 (далі - Порядок №3).

Згідно із пунктом 2 Порядку №3 оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади здійснюється шляхом, зокрема, розміщення і постійного оновлення міністерствами, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади інформації відповідно до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації» та цього Порядку на офіційних веб-сайтах.

На офіційному веб-сайті органу виконавчої влади розміщуються зокрема, нормативно-правові акти з питань, що належать до компетенції органу (пункт 8 Порядку №3).

З огляду на викладене, враховуючи, що пункт 271.2 статті 271 Податкового кодексу України умовою застосування рішення ради щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок визначає його офіційне оприлюднення до 15 липня року, що передує бюджетному періоду в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період), а рішення оприлюднене на офіційному веб-сайті ради 12.07.2013 року, що підтверджено міським головою ОСОБА_4, суд дійшов висновку про виконання радою вимог щодо застосування рішення №855 з 01.01.2014 року.

Відповідно до частини третьої статті 4 Закону України «Про судовий збір» суд стягує з позивача решту суми судового збору у розмірі 1644,30 грн. (за подання позову сплачено 182,70 грн., 10% від суми 1827,00 грн.; 1644,30 грн. = 1827 грн. - 182,70 грн.).

Керуючись статтями 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Пільменна» до Новомосковської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 31 березня 2015 року №0000641502 - відмовити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Пільменна» суму судового збору у розмірі 1644,30 грн. (одна тисяча шістсот сорок чотири грн. 30 коп.).

Постанова суду набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови складений 24 липня 2015 року.

Суддя ОСОБА_1

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2015
Оприлюднено30.07.2015
Номер документу47337093
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/7893/15

Ухвала від 20.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 03.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 13.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Веденяпін О.А.

Ухвала від 21.10.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 02.10.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 21.10.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 02.10.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 28.08.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Постанова від 24.07.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 03.07.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні