cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
про припинення провадження у справі
23.07.2015Справа № 910/14290/14
Господарський суд міста Києва колегією суддів у складі головуючого судді Головіної К.І., суддів Балаца С.В., Сташківа Р.Б., при секретарі судового засідання Мельник Ю.О., розглянувши матеріали справи за
позовною заявою Федерації гандболу Запорізької області
до Громадської спілки "Федерації гандболу України"
про визнання недійсним та скасування рішення
за участю представників:
від позивача :Купчик О.В.- представник за довіреністю № 7 від 15.07.2014 р. від відповідача:не з'явився ВСТАНОВИВ:
Федерація гандболу Запорізької області (далі - ФГ Запорізької області) звернулась до господарського суду міста Києва з позовом до Громадської спілки "Федерації гандболу України" (далі - ФГУ) про визнання недійсним та скасування рішення від 05.04.2014 р.
Позов обґрунтований тим, що рішення Конгресу Федерації гандболу України від 05.04.2014 р., оформлене протоколом №1, яким було призначено нового керівника - Президента ФГУ, прийнято з порушенням порядку скликання та проведення Конгресу та за відсутності необхідного кворуму.
Посилаючись на Закон України "Про громадські об'єднання" та статут "Федерації гандболу України", позивач вважає спір корпоративним та просить визнати вказане рішення недійсним і його скасувати.
Рішенням господарського суду міста Києва від 05.11.2014 р., залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 29.01.2015 р., у задоволенні позову Федерації гандболу Запорізької області відмовлено.
Постановою Вищого господарського суду України від 06.04.2015 р. постанову Київського апеляційного господарського суду від 27.01.2015 р. та рішення господарського суду міста Києва від 05.11.2014 р. скасовано, а справу направлено на новий розгляд до господарського суду міста Києва.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 25.05.2015 р. справу прийнято до свого провадження суддею Головіною К.І. та призначено її колегіальний розгляд.
До початку розгляду справи по суті та на виконання вказівок Вищого господарського суду України, викладених у постанові від 06.04.2015 р. по даній справі, колегією суддів поставлено на розгляд питання про припинення провадження у зв'язку з непідсудністю господарському суду поданого на розгляд спору.
Представник позивача у судовому засіданні заперечував проти припинення провадження у справі, вважав, що спір заявлено правильно за підсудністю господарським судам України.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, належним чином був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, заяв чи клопотань про відкладення розгляду справи або розгляд справи у його відсутність суду не надав.
Колегія суддів вважає за можливе розглянути справу у відсутність представника відповідача згідно зі ст. 75 ГПК України за наявними у справі доказами.
Розглянувши питання про припинення провадження у справі, заслухавши думку представника позивача та дослідивши матеріали справи у цій частині, колегія суддів дійшла висновку про необхідність припинення провадження у справі, оскільки спір не підсудний господарському суду, виходячи з наступного.
Так, подаючи позов до суду, Федерація гандболу Запорізької області керувалася тим, що між сторонами виник корпоративний спір, оскільки під час прийняття спірного рішення Федерацією гандболу України був порушений порядок проведення звітно-виборчого Конгресу ФГУ, передбачений статутом відповідача.
При цьому, як вбачається з матеріалів справи, відповідач - Федерація гандболу України є громадською організацією (громадською спілкою), яка керується у своїй діяльності Законом України "Про громадські об'єднання", та є неприбутковою організацією.
Статтею 1 вказаного Закону передбачено, що громадське об'єднання - це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об'єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка.
Громадською спілкою є громадське об'єднання, засновниками якого є юридичні особи приватного права, а членами (учасниками) можуть бути юридичні особи приватного права та фізичні особи. Громадське об'єднання може здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи або без такого статусу.
Громадське об'єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.
Відповідно до ст. 3 Закону громадські об'єднання утворюються і діють на принципах: добровільності; самоврядності; вільного вибору території діяльності; рівності перед законом; відсутності майнового інтересу їх членів (учасників); прозорості, відкритості та публічності.
Зокрема, принцип відсутності майнового інтересу передбачає, що члени (учасники) громадського об'єднання не мають права на частку майна громадського об'єднання та не відповідають за його зобов'язаннями. Доходи або майно (активи) громадського об'єднання не підлягають розподілу між його членами (учасниками) і не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого члена (учасника) громадського об'єднання, його посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи).
Також згідно зі ст. 20 Закону України "Про фізичну культуру та спорт" спортивні федерації (асоціації, спілки, об'єднання тощо) є громадськими організаціями фізкультурно-спортивної спрямованості, які діють на підставі статуту та основними завданнями яких є:
- забезпечення інтересів членів відповідних спортивних федерацій у сфері спорту, в тому числі сприяння захисту їх соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних та інших інтересів;
- сприяння розвитку відповідного виду (видів) спорту шляхом участі у розробленні та виконанні відповідних програм;
- залучення різних груп населення до фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності;
- сприяння підготовці спортсменів національних збірних команд та забезпечення їх участі в офіційних міжнародних спортивних змаганнях;
- організація та проведення фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів;
- участь у здійсненні кадрового забезпечення розвитку відповідного виду (видів) спорту;
- сприяння розвитку міжнародного співробітництва у сфері фізичної культури і спорту.
Таким чином, з аналізу вищенаведених норм слідує, що громадські організації (федерації) хоч і є об'єднаннями засновників (учасників), але ці об'єднання є непідприємницькими товариствами, які не мають мети - одержання прибутку, а їх члени (учасники) не мають права на частку майна громадського об'єднання та не відповідають за зобов'язаннями цього об'єднання.
У той же час під корпоративними відносинами згідно зі ст. 167 ГК України маються на увазі відносини, що виникають, змінюються та припиняються щодо корпоративних прав, тобто прав особи, частка якої визначається у статутному капіталі (майні) господарської організації, що включають правомочності на участь цієї особи в управлінні господарською організацією, отримання певної частки прибутку (дивідендів) даної організації та активів у разі ліквідації останньої відповідно до закону, а також інші правомочності, передбачені законом та статутними документами.
Як вбачається зі статуту відповідача, рішення якого оскаржується, громадська спілка "Федерації гандболу України" є всеукраїнською спілкою громадських організацій фізкультурно-спортивного спрямування, створеною відповідно до Закону України "Про громадські об'єднання" та Закону України "Про фізичну культуру та спорт", на засадах колективного членства. ФГУ дотримується політичного та релігійного нейтралітету та є неприбутковою громадською організацією.
Отже, колегія суддів приходить до висновку, що між позивачем та відповідачем у даній справі виникли не корпоративні правовідносини, а відносини, що регулюються положеннями Законів України "Про громадські об'єднання" та "Про фізичну культуру та спорт", а також статутом відповідача, якими визначені правовідносини сторін на засадах колективного членства, однак передбачають підпорядкування у зв'язку зі здійсненням певних владних управлінських функцій.
Так, зокрема, у п. 5 розділу ІІІ статуту «Членство в ФГУ» визначено, що колективні члени, яким ФГУ делегувала частку своїх повноважень, підзвітні і підконтрольні ФГУ у межах цих повноважень, погоджують у Президії ФГУ статутні та регламентні документи, календарі змагань та кандидатури на посади керівних осіб.
Таким чином, можна зробити висновок, що на виконання делегованих повноважень між сторонами виникли відносини субординації та підпорядкованості, які належать до відносин публічно-правового характеру.
Однак, відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів не поширюється на публічно-правові справи щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян віднесені до його внутрішньої діяльності або виключної компетенції. Йдеться про спори, які хоч і мають ознаки публічності, але є внутрішньою справою об'єднання громадян.
Згідно із ч. 1 ст. 1 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи (у тому числі іноземні) та громадяни, які набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.
Відповідно до ч. 4 ст. 12 ГПК України господарським судам підсудні, зокрема, спори, що виникають з корпоративних відносин у спорах між господарським товариством та його учасником (засновником, акціонером), у тому числі учасником, який вибув, а також між учасниками (засновниками, акціонерами) господарських товариств, що пов'язані із створенням, діяльністю, управлінням та припиненням діяльності цього товариства, крім трудових спорів.
Відповідно до п. 3 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 10 від 24.10.2011 р. "Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам" господарський спір підвідомчий господарському суду, зокрема, за таких умов:
а) участь у спорі суб'єкта господарювання;
б) наявність між сторонами, по-перше, господарських відносин, врегульованих Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства, і, по-друге, спору про право, що виникає з відповідних відносин;
в) наявність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення спору господарським судом;
г) відсутність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення такого спору судом іншої юрисдикції.
Виходячи з вищезазначеного та зважаючи на суб'єктний склад правовідносин, сторони яких перебувають у відносинах підпорядкованості, та відсутність між ними господарських відносин, зокрема корпоративних, колегія суддів приходить до висновку, що поданий на розгляд спір у даній справі не підсудний господарському суду.
Згідно з ч. 1 п. 1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.
Відповідно до ст. 49 ГПК України, Закону України "Про судовий збір" у разі припинення провадження у справі судовий збір не повертається.
За таких обставин, керуючись ст. 80, ст. 86 Господарського процесуального Кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Припинити провадження у справі за позовом Федерації гандболу Запорізької області до Громадської спілки "Федерації гандболу України" про визнання недійсним та скасування рішення від 05.04.2014 р.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку через господарський суд м. Києва протягом п'яти днів з дня її оголошення.
Головуючий суддя Головіна К.І.
Судді Балац С.В.
Сташків Р.Б.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2015 |
Оприлюднено | 30.07.2015 |
Номер документу | 47448391 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Головіна К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні