Постанова
від 06.08.2015 по справі 816/1521/15
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 серпня 2015 року 09:50 м. ПолтаваСправа № 816/1521/15

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Ясиновського І.Г.,

за участю: секретаря судового засідання - Панькіної А.С.,

представника позивачів - ОСОБА_1,

представника відповідача - Прудкої І.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до Головного управління Держземагенства України у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_6 про визнання дій протиправними, -

В С Т А Н О В И В:

12 травня 2015 року ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 звернулися до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держземагентства України у Полтавській області у якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просять визнати протиправними дії щодо відмови у наданні дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок:

для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га за межами населених пунктів на території Веселоподільської сільської ради Семенівського району ОСОБА_5 (відмова викладена у листі Головного управління Держземагенства у Полтавській області від 26.02.2015 року № 31-16-0.4-2211/2-15);

для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га за межами населених пунктів на території Веселоподільської сільської ради Семенівського району ОСОБА_3 (відмова викладена у листі Головного управління Держземагенства у Полтавській області від 26.02.2015 року № 31-16-0.4-2212/2-15);

для ведення особистого селянського господарства площею 1,0000 га за межами населених пунктів на території Веселоподільської сільської ради Семенівського району ОСОБА_4 (відмова викладена у листі Головного управління Держземагенства у Полтавській області від 26.02.2015 року № 31-16-0.4-2214/2-15).

В обґрунтування своїх позовних вимог позивачі посилалися на те, що відповідач безпідставно відмовив у наданні дозволів на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, 1,0 га, 2,0 га, що знаходяться за межами населеного пункту на території Веселоподільської сільської ради Семенівського району, посилаючись на надання відповідачем дозволу на розробку проекту землеустрою іншій особі. Зазначали, що положеннями ст. 123 Земельного кодексу України така підстава для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не передбачена.

Ухвалою суду від 28 травня 2015 року, крім іншого, залишено позовну заяву ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5 до Головного управління Держземагенства України у Полтавській області про визнання протиправною відмови та зобов'язання вчинити дії в частині позовних вимог ОСОБА_7 та ОСОБА_8 - без розгляду.

Ухвалою суду від 08 липня 2015 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_6.

Протокольною ухвалою суду від 06.08.2015 року Головне управління Держземагенства України у Полтавській області замінено на належного відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області у зв'язку із реорганізацією.

Представник позивачів у судовому засіданні підтримала заявлені позовні вимоги та просила позов задовольнити повністю, з підстав викладених в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечувала проти позову, просила відмовити у його задоволенні, посилаючись на те, що в ході проведення перевірки відділом Держземагенства у Семенівському районі заяв громадян на можливість передачі їм у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства було з'ясовано, що на вказані земельні ділянки згідно відповідних наказів Головного управління Держземагенства у Полтавській області громадянину ОСОБА_6 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства та передачі у користування.

Третя особа у судове засідання не з'явилася, хоча повідомлялася належним чином про дату, час та місце розгляду справи.

Заслухавши пояснення представника позивачів та представника відповідача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що 18 листопада 2014 року громадяни у ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ОСОБА_5 звернулися до Головного управління Держземагенства у Полтавській області із клопотаннями про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки розташованої за межами населеного пункту на території Веселоподільської сільської ради Семенівського району площами 20 га, 1,0 га та 2,0 га, відповідно, для ведення особистого селянського господарства.

За результатами розгляду вказаних клопотань, Головним управлінням Держземагенства у Полтавській області 26.02.2015 відмовлено у наданні дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок:

для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га за межами населених пунктів на території Веселоподільської сільської ради Семенівського району ОСОБА_5 (відмова викладена у листі Головного управління Держземагенства у Полтавській області від 26.02.2015 року № 31-16-0.4-2211/2-15);

для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га за межами населених пунктів на території Веселоподільської сільської ради Семенівського району ОСОБА_3 (відмова викладена у листі Головного управління Держземагенства у Полтавській області від 26.02.2015 року № 31-16-0.4-2212/2-15);

для ведення особистого селянського господарства площею 1,0000 га за межами населених пунктів на території Веселоподільської сільської ради Семенівського району ОСОБА_4 (відмова викладена у листі Головного управління Держземагенства у Полтавській області від 26.02.2015 року № 31-16-0.4-2214/2-15).

Проте, позивачі не погоджуються із такими діями відповідача та зазначають, що було порушено їх законні права та інтереси, оскільки законодавством не передбачено такої підстави для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, як надання відповідного дозволу на розробку проекту землеустрою іншій особі.

Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Надаючи оцінку позовним вимогам позивачів, суд виходить із наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Частиною другою статті 123 Земельного кодексу України встановлено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно із частиною 3 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Аналіз положень статті 123 Земельного кодексу України дає можливість зробити висновок, що відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою повинна бути мотивованою, при цьому із посиланням на підстави відмови, передбачені законом.

Статтею 118 Земельного кодексу України визначено єдину підставу для відмови у наданні такого дозволу, а саме: невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Як встановлено судом, рішеннями Головного управління Держземагентства у Полтавській області, викладеними у листах від 26.02.2015 № 31-16-0.4-2211/2-15, № 31-16-0.4-2212/2-15 та № 31-16-0.4-2214/2-15, позивачам відмовлено у задоволенні клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, мотивуючи тим, що на дані земельні ділянки було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою іншій особі /а.с. 9-11/.

Однак, виходячи із системного аналізу норм Земельного кодексу України, така підстава для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, законом не передбачена.

Таким чином, рішення відповідача від 26.02.2015 № 31-16-0.4-2211/2-15, № 31-16-0.4-2212/2-15 та № 31-16-0.4-2214/2-15 не містять посилання на передбачену законом підставу для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, а лише вказують на надання такого дозволу іншій особі.

Отже, при розгляді клопотань ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства відповідачем порушено вимоги статті 118 Земельного кодексу України в частині визначення підстави для відмови у наданні дозволу.

Відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

При цьому згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Судом встановлено, що на час звернення позивачів до Головного управління Держземагенства у Полтавській області із клопотаннями про надання дозволів на розробку проектів землеустрою та на час розгляду даних клопотань, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_6 не був затверджений, земельні ділянки площею 2,0 га, 1,0 га та 2,0 га на території Веселоподільської сільської ради Семенівського району Полтавської області, в оренду гр. ОСОБА_6 не передано.

Суд зауважує, що надання дозволу на розроблення проекту землеустрою не тягне виникнення будь-яких прав особи на земельну ділянку. Право оренди земельної ділянки виникає лише після державної реєстрації такого права.

Водночас суд враховує, що відповідачем порушено місячний строк розгляду клопотання від 18.11.2014, оскільки листи за результатами їх розгляду складено лише 26.02.2015, тобто з порушенням встановленого статтею 123 Земельного кодексу України місячного строку розгляду клопотання.

Отже, позовні вимоги ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ОСОБА_5 є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно з частиною 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 до Головного управління Держземагенства України у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_6 про визнання дій протиправними.

Визнати протиправними дії щодо відмови у наданні дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок:

для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га за межами населених пунктів на території Веселоподільської сільської ради Семенівського району ОСОБА_5 (відмова викладена у листі Головного управління Держземагенства у Полтавській області від 26.02.2015 року № 31-16-0.4-2211/2-15);

для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га за межами населених пунктів на території Веселоподільської сільської ради Семенівського району ОСОБА_3 (відмова викладена у листі Головного управління Держземагенства у Полтавській області від 26.02.2015 року № 31-16-0.4-2212/2-15);

для ведення особистого селянського господарства площею 1,0000 га за межами населених пунктів на території Веселоподільської сільської ради Семенівського району ОСОБА_4 (відмова викладена у листі Головного управління Держземагенства у Полтавській області від 26.02.2015 року № 31-16-0.4-2214/2-15).

Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_3 витрати зі сплати судового збору в розмірі 24,40 грн.

Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_4 витрати зі сплати судового бору в розмірі 24,40 грн.

Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_5 витрати зі сплати судового збору в розмірі 24,40 грн.

Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд.

Повний текст постанови складено 11 серпня 2015 року.

Суддя І.Г. Ясиновський

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.08.2015
Оприлюднено18.08.2015
Номер документу48333227
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1521/15

Ухвала від 21.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 10.11.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 10.11.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 28.10.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 28.10.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 06.10.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 27.08.2015

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Постанова від 06.08.2015

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 28.07.2015

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 28.07.2015

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні