18/198-08
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
УХВАЛА
17 вересня 2009 р. № 18/198-08
Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі:
головуючого:Першикова Є.В.,
суддів:Данилової Т.Б.,
Муравйова О.В.,
розглянувши
касаційну скаргу регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області (далі –Фонд)
на постановуДніпропетровського апеляційного господарського суду
від18.05.09
у справі№ 18/198-08
господарського судуДніпропетровської області
за позовомФонду
довідкритого акціонерного товариства "Перещепинський елеватор" (далі –Товариство),
Головного управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи у Дніпропетровській області (далі –Управління)
прозобов'язання Товариства передати на баланс Управління шість об'єктів мобілізаційного призначення та цивільної оборони, а Управління –взяти такі об'єкти на баланс,
ВСТАНОВИЛА:
При розгляді матеріалів справи № 18/198-08 господарського суду Дніпропетровської області Вищим господарським судом України встановлено, що фактично предмет спору у даній судовій справі виник внаслідок того, що органи державної влади не можуть вирішити питання взяття на баланс державного майна із спеціальним статусом: об'єктів мобілізаційного призначення та цивільної оборони. Таке майно раніше обліковувалось на балансі Товариства, яке на даний час перебуває в стадії банкрутства та ліквідації, а тому не має фінансової можливості доглядати за вказаним майном, а тому змушене передати його Державі.
Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що з матеріалів вказаної справи вбачається, що бездіяльність компетентних державних органів щодо визначення особи, відповідальної за шість об'єктів мобілізаційного призначення та цивільної оборони, які є предметом даного спору (а саме: будівлю матеріального складу /склад цивільної оборони/; обладнання складу цивільної оборони; каналізацію складу; водопровід складу; пожежну машину та пожежне депо), може призвести до кваліфікації такого майна як безхазяйного та фактичної втрати його Державою.
При цьому, колегія суддів Вищого господарського суду України звертає увагу на те, що подібні спори вже неодноразово мали місце в господарських судах (зокрема, справи: № 2-1/9655-2008 господарського суду Автономної Республіки Крим, №№ ПР7/112-08, 25/245-08 господарського суду Дніпропетровської області, та ін.), а отже мають системний характер та в їх сукупності можуть мати суттєве значення.
Колегія суддів Вищого господарського суду України зазначає, що відповідно до ст. 1 Закону України "Про Цивільну оборону України" від 03.02.93 № 2974-XII цивільна оборона України є державною системою органів управління, сил і засобів, що створюється для організації і забезпечення захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, екологічного, природного та воєнного характеру.
Статтею 3 вказаного Закону визначено, що керівництво Цивільною обороною України відповідно до її побудови покладається на Кабінет Міністрів України, міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, керівників підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності і підпорядкування.
Згідно приписів ст. 116 Конституції України та ст. 2 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" від 16.05.08 № 279-VI до його основних завдань входить, зокрема, здійснення управління об'єктами державної власності відповідно до закону; спрямування та координація роботи міністерств, інших органів виконавчої влади, здійснення контролю за їх діяльністю.
Тимчасовим Положенням про Фонд державного майна України (затвердженим Постановою Верховної Ради України від 07.07.92 № 2558-XII) передбачено, що одним із основних завдань Фонду є захист майнових прав України на її території та за кордоном.
Статтею 4 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" від 21.09.06 № 185-V передбачено, що суб'єктами управління об'єктами державної власності є, зокрема, Кабінет Міністрів України; Фонд державного майна України; міністерства та інші органи виконавчої влади. Статтею 7 вказаного Закону визначено повноваження Фонду державного майна України.
Так, п.п. "з", "й" ч. 2 ст. 7 визначено, що Фонд державного майна України за пропозицією уповноважених органів управління приймає рішення про подальше використання державного майна, яке не увійшло до статутних фондів господарських організацій, але перебуває на їх балансі; погоджує (приймає) рішення про передачу об'єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших уповноважених органів управління.
Колегія суддів Вищого господарського суду України зазначає, що з матеріалів розглянутої справи вбачається, що компетентними державними органами не вчиняється визначених законом заходів щодо управління та збереження державного майна.
Відповідно до ч. 1 ст. 1115 Господарського процесуального кодексу України у касаційній інстанції скарга (подання) розглядається за правилами розгляду справи у суді першої інстанції за винятком процесуальних дій, пов'язаних із встановленням обставин справи та їх доказуванням.
Згідно ст. 90 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, виявивши при вирішенні господарського спору порушення законності або недоліки в діяльності підприємства, установи, організації, державного чи іншого органу, виносить окрему ухвалу. Окрема ухвала надсилається відповідним підприємствам, установам, організаціям, державним та іншим органам, посадовим особам, які несуть відповідальність за ухилення від виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі.
Керуючись статтями 86, 90, 1115 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
У Х В А Л И В :
Повідомити Кабінету Міністрів України про факти бездіяльності органів державної влади, що можуть призвести до втрати державного майна, що належить до об'єктів мобілізаційного призначення та цивільної оборони.
Звернути увагу Фонду державного майна України на необхідність вчинення визначених чинним законодавством дій щодо збереження державного майна.
Зобов'язати Фонд державного майна України у місячний термін з дня отримання такої ухвали повідомити Вищий господарський суд України про розгляд даної окремої ухвали та прийняті заходи.
Головуючий Є.Першиков
судді:Т.Данилова
О.Муравйов
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2009 |
Оприлюднено | 08.10.2009 |
Номер документу | 4889437 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Першиков Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні