ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А
УХВАЛА
"02" липня 2012 р. Справа №5019/975/12
Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Трускавецького В.П.
при секретарі судового засідання Бояр В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, с. Оженин Острозького району Рівненської обл.
до відповідача 1 Острозької районної державної адміністрації, м. Острог Рівненської області
до відповідача 2 Державного територіально-галузевого об'єднання «Південно-Західна залізниця», м. Київ
про визнання недійсним розпорядження про передачу земельної ділянки в користування та державного акту на право користування земельною ділянкою
за участю представників:
від позивача - ОСОБА_1 -підприємець, ОСОБА_2 - представник;
від відповідача 1 -ОСОБА_3 -представник;
від відповідача 2 -ОСОБА_4 -представник.
ВСТАНОВИВ :
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернулась до Господарського суду Рівненської області з позовом до Острозької районної державної адміністрації та Державного територіально-галузевого об'єднання «Південно-Західна залізниця» про визнання недійсним розпорядження про передачу земельної ділянки в користування та державного акту на право користування земельною ділянкою.
02 липня 2012 року господарському суду від представника відповідача 1 надійшло клопотання від 02.07.2012р. (вхідний номер канцелярії суду 6397/12) про залучення до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1, ОСОБА_5 сільську раду Острозького району Рівненської області та Управління Держкомзему в Острозькому районі Рівненської області.
Зазначене клопотання мотивоване тим зокрема, що у відповідності до рішення ОСОБА_5 сільської ради від 23.09.2003 року № 115 «Про надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки для роздрібної торгівлі та комерційних послуг» надано дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки для роздрібної торгівлі та комерційних послуг, хоча повноваження щодо передачі земельних ділянок, які знаходяться за межами населених пунктів - це є повноваження районних державних адміністрацій.
Представники позивача та відповідача 2 не заперечили проти вищезгаданого клопотання про залучення до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору.
Враховуючи вищезгадане клопотання представника відповідача 1, необхідність з'ясування всіх обставин справи, суд прийшов до висновку про необхідність залучення до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів, ОСОБА_5 сільську раду Острозького району Рівненської області (35800, Рівненська область, Острозький район, с. Оженин,) та Управління Держкомзему в Острозькому районі Рівненської області (35800, Рівненська область, м. Острог, проспект Незалежності, 14), оскільки, як вбачається з матеріалів справи, судове рішення у цій справі, може вплинути на їх (ОСОБА_5 сільської ради Острозького району Рівненської області та Управління Держкомзему в Острозькому районі Рівненської області) права або обов'язки щодо однієї з сторін (Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, Острозької районної державної адміністрації, Державного територіально-галузевого об'єднання «Південно-Західна залізниця») .
Також, 02 липня 2012 року господарському суду від представника відповідача 2 надійшло клопотання (вхідний номер канцелярії суду 6396/12) про припинення провадження у справі у зв'язку з тим, що основною позовною вимогою позивача у цій справі є вимога визнати недійсним розпорядження суб'єкта владних повноважень, спір у цій справі підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Представник позивача заперечив проти припинення провадження у справі, посилаючись на те зокрема, що спір у цій справі носить приватноправовий характер і є спором про право цивільне щодо права користування (власності) земельною ділянкою.
Представник відповідача 1 не заперечив проти розгляду цієї справи у порядку господарського судочинства.
Постановою пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року N 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», із змінами і доповненнями, внесеними постановою пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року N 14, дано наступні роз'яснення.
Відповідно п.1.1, пп.1.2.1, пп.1.2.2, пп.1.2.3, пп.1.2.4, пп.1.2.4, пп.1.2.5 п.1.2, п.2.3 вищезгаданої постанови питання про те, чи підвідомча господарському суду справа у спорі, що виник із земельних правовідносин, повинно вирішуватись залежно від того, який характер мають спірні правовідносини, тобто чи є вони приватноправовими чи публічно-правовими, та чи відповідає склад сторін у справі статті 1 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК). З цією метою господарським судам слід аналізувати предмет позову, підстави позову і зміст позовних вимог.
Господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов'язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності.
У вирішенні питання про те, чи мають земельні відносини приватноправовий характер, слід враховувати таке.
Виходячи з положень статей 13, 14 Конституції України, статей 177, 181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 148 Господарського кодексу України (далі - ГК України), земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.
З положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197, 283 ГК України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.
Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам.
Згідно з частиною другою статті 13 Конституції України кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону.
Громадяни та юридичні особи у визначеному законом порядку набувають прав власності та користування земельними ділянками відповідно до їх цільового призначення для ведення господарської діяльності або задоволення особистих потреб.
Відносини, пов'язані з набуттям та реалізацією громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та з цивільним оборотом земельних ділянок грунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими.
За змістом статей 13, 14 Конституції України, статті 11 ЦК України, статей 123, 124, 127, 128 ЗК України рішенням органу місцевого самоврядування або державної адміністрації про надання земельної ділянки господарюючому суб'єкту у власність або в користування здійснюється волевиявлення власника землі і реалізуються відповідні права у цивільних правовідносинах з урахуванням вимог ЗК України, спрямованих на раціональне використання землі як об'єкта нерухомості (власності).
Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам.
Спір, що виник внаслідок порушення права суб'єкта господарської діяльності на земельну ділянку, в тому числі органами державної влади та місцевого самоврядування, є спором про право цивільне і підлягає розгляду за правилами ГПК.
Зокрема, відповідно до статті 20 ГК України, статей 16, 393 ЦК України визнання судом незаконним і скасування акта органів державної влади, влади Автономної Республіки Крим або місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, належить до способів захисту права власності. Предметом спору є захист права власності особи, а не публічно-правових інтересів держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади.
Державні акти про право власності або право постійного користування на земельну ділянку є документами, що посвідчують відповідне право і видаються на підставі рішень Кабінету Міністрів України, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських, селищних, сільських рад, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.
У спорах, пов'язаних з правом власності або постійного користування земельними ділянками, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти про право власності чи постійного користування.
З огляду на викладене та враховуючи положення ст.20 Господарського кодексу України та ст.ст.16, 193 Цивільного кодексу України спір у цій справі про визнання недійсним розпорядження голови районної адміністрації про передачу земельної ділянки в користування є спором про право цивільне, носить приватноправовий характер і відповідно підлягає розгляду у порядку господарського судочинства.
Вимога позивача про визнання недійсним державного акту на право користування земельною ділянкою, який є документом, що посвідчує право користування земельною ділянкою і був виданий на підставі оскарженого розпорядження, є похідною від вимоги про визнання недійсним розпорядження, і підлягає розгляду у сукупності з вимогою про визнання недійсним розпорядження.
За таких обставин суд відмовляє у задоволенні клопотання представника відповідача 2 про припинення провадження у цій справі.
Враховуючи необхідність з'ясування всіх обставин справи, забезпечення принципів рівності перед законом і судом та змагальності судового процесу та керуючись ст.ст. 22, 27, 77, 86 Господарського процесуального кодексу України, суд -
У Х В А Л И В:
1. Залучити до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів ОСОБА_5 сільську раду Острозького району Рівненської області, яка знаходиться за адресою: 35800, Рівненська область, Острозький район, с. Оженин, та Управління Держкомзему в Острозькому районі Рівненської області, яке знаходиться за адресою: 35800, Рівненська область, м. Острог, проспект Незалежності, 14.
2. Відкласти розгляд справи у судовому засіданні на 16.07.2012р. о 14 год. 00 хв. , яке відбудеться в приміщенні господарського суду Рівненської області за адресою: м. Рівне, вул. Набережна 26 а, в залі судового засідання № 8.
3. Позивачу в одноденний строк з дня отримання цієї ухвали направити ОСОБА_5 сільській раді Острозького району Рівненської області та Управлінню Держкомзему в Острозькому районі Рівненської області копії позовної заяви з доданими до неї документами.
4. Позивачу та відповідачам виконати вимоги ухвали суду від 12.06.2012р. у цій справі.
5. Третім особам на підтвердження їх статусу юридичної особи належним чином засвідчені копії (для долучення до матеріалів справи) статуту (положення, засновницького договору та ін.) свідоцтва про державну реєстрацію (оригінали подати для огляду у судовому засіданні), витяг (виписку) з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців або довідку органів статистики про включення юридичної особи до реєстру станом на день винесення цієї ухвали.
6. Третім особам до дня судового засідання подати суду письмові пояснення по суті спору.
7. У разі неможливості подання будь-яких документів на виконання вимоги ухвали суду -надати письмові пояснення. Всі документи подавати із клопотанням про долучення до матеріалів справи .
8. Копії письмових доказів (кожної сторінки), які подаються до суду, оформити відповідно до вимог ст. 36 Господарського процесуального кодексу України та п. 5.27 Національного стандарту України ДСТУ 4163-2003 "Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації", затвердженого Наказом Держспоживстандарту України № 55 від 07.04.2003р.
9. Зобов'язати учасників процесу направити в судове засідання своїх представників, повноваження яких оформити у відповідності з вимогами ст. 28 Господарського процесуального кодексу України, а також надати належним чином засвідчені копії документів, що підтверджують повноваження представників.
Попередити учасників судового процесу про передбачену п. 5 ст. 83 Господарського процесуального кодексу України відповідальність за невиконання вимог ухвали суду, а позивача -про передбачені п. 5. ч. 1 ст. 81 Господарського процесуального кодексу України правові наслідки.
Копії цієї ухвали суду надіслати учасникам судового процесу для відома та належного виконання.
Суддя Трускавецький В.П.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2012 |
Оприлюднено | 31.08.2015 |
Номер документу | 48948999 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Трускавецький В.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні