Рішення
від 05.10.2009 по справі 41/167
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

41/167

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

05.10.09 р.                                                                                     Справа № 41/167                               

Суддя господарського суду Донецької області      Гончаров С.А.          

при секретарі судового засідання Говор О.С.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом: Маріупольської міжрайонної природоохоронної прокуратури в інтересах держави в особі:

1.          Маріупольської міської ради, м. Маріуполь

2.          Державної екологічної інспекції Азовського моря, м. Маріуполь

до відповідача: Відкритого акціонерного товариства „Металургійний комбінат „Азовсталь”, м. Маріуполь

про стягнення шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, в сумі 96098,33 грн., зарахувавши її до місцевого бюджету Маріупольської міської ради

При участі представників:

від позивача 1: Карацюба В.Л. – довіреність від 02.06.2009 №031-219

від позивача 2: Сердюк С.В. – довіреність від 02.04.09 №03/02-438/09

від відповідача: Фурсова О.О. – довіреність від 02.01.2009 №09-18/1489

в засіданні приймали участь: прокурор Гармашова І.В. – посвідчення № 1004

СУТЬ СПОРУ:

Маріупольська міжрайонна природоохоронна прокуратура в інтересах держави в особі Маріупольської міської ради, Державної екологічної інспекції Азовського моря звернулась до господарського суду Донецької області з позовом до Відкритого акціонерного товариства „Металургійний комбінат „Азовсталь” про стягнення шкоди, завданої порушенням водного законодавства у сумі 96104,05 грн., зарахувавши її до місцевого бюджету Маріупольської міської ради.

Позивачем-2 надано суду заяву від 05.10.2009 року про зменшення розміру позовних вимог, відповідно до якої позивач-2 просить суд стягнути з відповідача шкоду, заподіяну порушенням природоохоронного законодавства в сумі 96098,33 грн. Прокурором  та позивачем-1 наведену заяву підтримано.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилався на те, що в результаті перевірки додержання відповідачем вимог Водного кодексу України встановлено, що в порушення вимог ст. 44, 70 Водного кодексу України, ст. 51 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища” відповідачем в період з 31.03.2009 року до 30.06.2009 року здійснювалось скидання промислових стоків в акваторію Азовського моря з понаднормативною концентрацією забруднюючих речовин на промвипуску № 9, що призвело до забруднення Азовського моря.

Прокурором зазначено, що у відповідності з „Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів”, затвердженої наказом Міністерства екологічної безпеки України № 37 від 18.05.1995 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.06.1995 року за № 162/698, шкода, заподіяна державі, склала 96104,05 грн.

Відповідач відзив на позовну заяву не надав, в судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечив, проте, надав суду здійснений відповідачем розрахунок збитку, заподіяного природному середовищу Азовського моря в результаті скиду стічних вод з промвипуску № 9 ВАТ МК „Азовсталь” за період з 24 годин 31.03.2009 року по 24 годину 30.06.2009 року, згідно з яким загальна сума шкоди склала 96098,33 грн.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:  

Державною екологічною інспекцією Азовського моря проведено перевірку додержання вимог природоохоронного законодавства з охорони і раціонального використання водних ресурсів ВАТ «Металургійний комбінат «Азовсталь», в ході якої виявлені порушення природоохоронного законодавства в галузі охорони і раціонального використання водних ресурсів, порушення водного законодавства України.

Так, шляхом відбору разових проб на водовипусках ВАТ МК „Азовсталь”  за наведений період з 31.03.2009 року по 30.06.2009 року отримані дані аналізів відділу екологічного, аналітичного контролю джерел забруднення і моніторингу Державної екологічної Інспекції Азовського моря І лабораторії ЗВПБ ВАТ «МК «Азовсталь».

За усередненими даними відділу екологічного, аналітичного контролю джерел забруднення і моніторингу Державної екологічної інспекції Азовського моря та лабораторії ВАТ «МК «Азовсталь» максимальне перевищення норм забруднюючих речовин у скиді стічних вод склало по промвипуску №9. Середнє значення вмісту міді у відібраних пробах становить 0,0243 мг/л при ГДК 0,007 мг/л, що перевищує ГДК в 3,47 рази; середнє значення вмісту цинку у відібраних пробах становить 0,0561 мг/л при ГДК 0,050 мг/л, що перевищує ГДК в 1,12 рази; середнє значення вмісту завислих речовин у відібраних пробах становить 35,78 мг/л при ГДК 20 мг/л, що перевищує ГДК в 1,79 рази; середнє значення вмісту азоту амонію у відібраних пробах становить 2,90 мг/л при ГДК 0,93 мг/л, що перевищу ГДК в 3,12 рази; середнє значення вмісту нітритів у відібраних пробах становить 0,2700 мг/л при ГДК 0,12 мг/л, що перевищу ГДК в 2,25 рази; середнє значення вмісту БПК5 у відібраних пробах становить 3,29 мг/л при ГДК 2,25 мг/л, що перевищує ГДК в 1,46 рази; середнє значення вмісту нафтопродуктів у відібраних пробах становить 0,1238 мг/л при ГДК 0,1 мг/л, що перевищує ГДК в 1,24 рази; середнє значення вмісту хлоридів у відібраних пробах становить 3085,9 мг/л при ГДК 2600,0 мг/л, що перевищує ГДК в 1,19 рази; середнє значення вмісту залізу у відібраних пробах становить 1,198 мг/л при ГДК 0,21 мг/л, що перевищує ГДК в 5,70 рази.

Як вбачається з протоколу № 25, складеному 13.07.2009 року Державною екологічною інспекцією Азовського моря, Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Азовського моря виявлено порушення, вчинене відповідачем та яке полягає у тому, що в період з 24 години 31.03.2009 року по 24 годину 30.06.2009 року ВАТ «МК «Азовсталь» скинуті в акваторію Азовського моря промислові стоки з концентрацією забруднюючих речовин, яка перевищує встановлені норми.

За усередненими даними аналітичного відділу Держекоінспекції Азовського моря та лабораторії ВАТ „МК "Азовсталь" максимальне перевищення норм забруднюючих речовин у скиді стічних вод склало по промвипуску № 9: завислі речовини - у 1,79 рази; азот амонійний - у 3,12 рази; нітрити - у 2,25 рази; БПК5 -у 1,46рази; нафтопродукти - у 1,24 рази; хлориди - у 1,19 рази; залізо - у 5,70 рази; мідь -у 3,47 рази; цинк-у 1,12 рази.

Згідно “Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі порушенням законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів”, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 18.05.95р. № 37 і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.06.95р. за №162/698 (надалі - Методика), головним спеціалістом відділу держаного контролю атмосферного повітря, земельних, водних ресурсів та поводження з відходами проведено розрахунок збитку, заподіяного природному середовищу Азовського моря в результаті скиду стічних вод з промвипуску № 9 ВАТ „МК „Азовсталь” з 24 годин 31.03.2009 року по 24 години 30.06.2009 року, відповідно до якого загальний розмір шкоди склав 96104,05 грн.

Відповідно до ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані, зокрема, дотримуватись встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; здійснювати невідкладні роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води, та надавати необхідні технічні засоби для ліквідації аварій на об'єктах інших водокористувачів у порядку, встановленому законодавством;

Стаття 70 Водного кодексу України передбачає, що скидання стічних вод у водні об'єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Стаття 95 цього Кодексу встановлює, що, усі води (водні об'єкти) підлягають охороні від забруднення, засмічення, вичерпання та інших дій, які можуть погіршити умови водопостачання, завдавати шкоди здоров'ю людей, спричинити зменшення рибних запасів та інших об'єктів водного промислу, погіршення умов існування диких тварин, зниження родючості земель та інші несприятливі явища внаслідок зміни фізичних і хімічних властивостей вод, зниження їх здатності до природного очищення, порушення гідрологічного і гідрогеологічного режиму вод.

Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог: здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.

Статтею 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” передбачено, зокрема, що при проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об'єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, а також в процесі експлуатації цих об'єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. При цьому повинні передбачатися вловлювання, утилізація, знешкодження шкідливих речовин і відходів або повна їх ліквідація, виконання інших вимог щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров'я людей.

Таким чином, відповідачем порушені вимоги ст. ст. 44, 70, 95 Водного кодексу України, а також ст. 40, 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”.

У відповідності до статті 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”  передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.

Відповідно до ст. 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, у повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Як зазначалось, у зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм “Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі порушенням законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів”, затвердженої наказом Мінекобезпеки України від 18.05.95р. № 37 і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.06.95р. за №162/698), була розрахована сума збитку, яка дорівнює в загальному розмірі 96104,05 грн.

Остаточними позовними вимогами, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог від 05.10.2009 року, є стягнення з відповідача шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, в сумі 96098,33 грн.

Сума збитків у розмірі 96098,33 грн. не сплачена відповідачем на день подання позову.

В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Доказів відшкодування збитків в сумі 96098,33 грн.  відповідачем до матеріалів справи не представлено.

З огляду на викладене, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Судові витрати згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 16, 20, 40, 47, 51, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 44, 70, 95 Водного кодексу України, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Маріупольської міжрайонної природоохоронної прокуратури в інтересах держави в особі Маріупольської міської ради, Державної екологічної інспекції Азовського моря до Відкритого акціонерного товариства „Металургійний комбінат „Азовсталь” про стягнення шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, в сумі 96098,33 грн., зарахувавши її до місцевого бюджету Маріупольської міської ради – задовольнити.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Металургійний комбінат „Азовсталь” (87505, м. Маріуполь, вул. Лепорського, 1, р/р 26003501676000 в Маріупольській філії Першого Українського міжнародного банку, МФО 335742, ЄДРПОУ 00191158) на користь місцевого бюджету Маріупольської міської ради шкоду, заподіяну порушенням природоохоронного законодавства, в сумі 96098,33 грн.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Металургійний комбінат „Азовсталь” (87505, м. Маріуполь, вул.. Леп орського, 1, р/р 26003501676000 в Маріупольській філії Першого Українського міжнародного банку, МФО 335742, ЄДРПОУ 00191158) на користь Державного бюджету України  державне  мито  в  розмірі 960,98 грн.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Металургійний комбінат „Азовсталь” (87505, м. Маріуполь, вул.. Леп орського, 1, р/р 26003501676000 в Маріупольській філії Першого Українського міжнародного банку, МФО 335742, ЄДРПОУ 00191158) на користь Державного бюджету України  (розрахунковий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, отримувач: код ЄДРПОУ 34686537, державний бюджет м. Донецьк, Ворошиловський район; призначення платежу: код бюджетної класифікації 22050000) витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 236 грн.

          

Суддя                                                                                              

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення05.10.2009
Оприлюднено15.10.2009
Номер документу4992568
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/167

Ухвала від 19.05.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 12.04.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 15.07.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Ухвала від 21.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Постанова від 18.10.2011

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Борисенко І.В.

Рішення від 25.07.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 29.06.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 30.05.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 19.05.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Рішення від 05.10.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні