УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "08" вересня 2015 р. Справа № 906/1180/14
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Лозинської І.В.
при секретарі: Поливко М.С.
за участю представників сторін:
від позивача: Янович Я.А. - представник за дов. № 010615 від 01.06.2015; Грачов Я.О. дов. від 30.04.2012 №188
від відповідача: не прибув;
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ламан Шипінг Ейдженсі" (м. Біляївка, Одеська область)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Грейн Груп" (м. Житомир)
про стягнення 998049.07 грн
Товариством з обмеженою відповідальністю "Ламан Шипінг Ейдженсі" (м. Біляївка, Одеська область) подано до господарського суду Житомирської області позов про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Грейн Груп" (м. Житомир) на свою користь 708858,04 грн заборгованості за Договором на транспортно - експедиторське обслуговування № 1813 від 09.12.2013, з яких: 632458,33 грн сума основного боргу та 76399,71 грн пеня.
Заявою № 2609-2014/3 від 26.09.2014, яка надійшла до суду 07.10.2014, позивач уточнив позовні вимоги, а саме просив стягнути з відповідача 640657,63 грн, з яких: 597386,99 грн основного боргу та 43270,64 грн пені.
Ухвалою від 18.11.2014 господарський суд призначив у справі судову економічну експертизу, проведення якої доручив Київському науково - дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України.
21.04.2015 на адресу господарського суду від Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України надійшов висновок судової економічної експертизи № 16529/14-45 від 31.03.2015 з доданими до нього документами (а. с. 3 - 16 у т. 4).
Ухвалою від 24.04.2015 господарський суд поновив провадження у справі та призначив справу до розгляду.
19.05.2015 від позивача на адресу господарського суду надійшла заява про збільшення розміру позовних вимог від 18.05.2015, вих. №044/20-15, до 973644,15 грн. Згідно з вказаною заявою позивач, у зв'язку з частковою сплатою відповідачем суми основного боргу в розмірі 6000,00 грн, просить суд стягнути з відповідача 581387,01 грн заборгованості та додатково 38159,46 грн пені і 354097,68 грн інфляційних втрат.
Ухвалою від 19.05.2015 господарський суд прийняв заяву позивача про збільшення позовних вимог до розгляду, розгляд справи відклав; зобов'язав відповідача надати письмові пояснення по суті спору з урахуванням висновку судової економічної експертизи № 16529/14-45 від 31.03.2015 та заяви позивача про збільшення позовних вимог від 19.05.2015.
В подальшому, розгляд справи відкладався у зв'язку з витребуванням додаткових документів, зокрема, копій податкових декларацій сторін з податку на додану вартість з реєстром виданих та отриманих податкових накладних за І - ІІІ квартали 2014 року
Ухвалою від 16.07.2015 господарський суд, керуючись ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950, продовжив строк розгляду спору по 24.09.2015; розгляд справи відклав; зобов'язав, зокрема, позивача надати документи в підтвердження понесення ним витрат на транспортно - експедиторське обслуговування в сумах, зазначених в рахунках-фактури, що виписані на підставі спірних заявок №№ 018 - 022, в т. ч. по сумах перевищення наданих послуг та по зважуванню контейнерів; повернув позивачу оригінали документів згідно із супровідним листом відповідно до поданого клопотання від 14.07.2015 (а. с. 80, 81 у т. 5).
08.09.2015 до господарського суду від позивача надійшли такі документи:
- заява про збільшення позовних вимог від 04.08.2015, вих. №482/20-15 щодо стягнення з відповідача 581387,01 грн заборгованості, 38159,46 грн пені, 378502,60 грн інфляційних втрат та 21259,15 грн сплаченого судового збору (а. с. 86 - 88 у т. 5);
- клопотання про залучення до матеріалів справи документів в підтвердження понесення витрат по транспортно - експедиторському обслуговуванню вантажу відповідача, виписаних на підставі спірних заявок №№018-022 (а. с. 89 - 106 у т. 5).
Відповідно до ч. 4 ст. 22 ГПК України позивач вправі до прийняття рішення по справі, зокрема, збільшити розмір позовних вимог за умови дотримання встановленого порядку досудового врегулювання спору у випадках, передбачених статтею 5 цього Кодексу в цій частині.
Оскільки заява позивача не суперечить законодавству та не порушує чиї - небудь права і охоронювані законом інтереси, господарський суд приймає її до розгляду разом з первісно заявленими позовними вимогами.
В засіданні суду представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 04.08.2015, вих. №482/20-15 (а. с. 86 - 88 у т. 5).
Представники відповідача в попередніх судових засіданнях проти позову заперечували; вказували, що позивач не погоджував з відповідачем понесених додаткових витрат, які підлягають компенсації, однак підтвердили оплату останніх за період: грудень 2013 року, січень - частково квітень 2014 року, та включення їх сум в податкову звітність за спірний період.
В засідання суду 08.09.2015 відповідач повноважного представника не направив, вимоги попередніх ухвал господарського суду не виконав, хоча про дату і час судового засідання був повідомлений належним чином, про що свідчить рекомендоване поштове повідомлення про вручення поштового відправлення (а. с. 83 у т. 5).
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача, господарський суд,-
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до умов укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю "Ламан Шипінг Ейдженсі" (позивач/експедитор) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія Грейн Груп" (відповідач/клієнт) Договору № 1813 на транспортно-експедиторське обслуговування від 09.12.2013 (далі - Договір, а. с. 10 - 15 у т. 1), клієнт доручає, а експедитор зобов'язується організувати за рахунок клієнта транспортно- експедиторське обслуговування (ТЕО), перевезення експортно-імпортних і транзитних вантажів по території України і в міжнародному сполученні, а також надавати інші транспортно-експедиторські послуги клієнту за згодою сторін (п. 1.1 Договору).
Пунктом 1.3 Договору визначено, що під кожне конкретне перевезення клієнт надає експедитору заявку, в якій обумовлюються назва та кількість вантажу, маршрут перевезення (порт навантаження, порт вивантаження, місце доставки вантажу), запланована дата подання вантажу відправником, тип транспортного засобу, дані про вантажовідправника та вантажоодержувача та іншу інформацію, необхідну для організації ТЕО. Заявка подається за 3-4 дні до початку завантаження та готовності вантажу до перевезення.
З метою виконання покладених на експедитора обов'язків, останній зобов'язаний у відповідності до укладеного з клієнтом Договору, зокрема, організовувати на підставі заявки клієнта ТЕО вантажу, надавати інші, погоджені сторонами в заявці послуги; оформляти за письмовим дорученням та інструкціями клієнта необхідну товаросупровідну документацію; після надання послуг скласти акт виконаних робіт (послуг) та надати клієнту; вести оперативний облік та контроль перевезень вантажів клієнта, в тому числі вести облік надходження та вибуття вантажів з портів, залізничних складів, терміналів та інших об'єктів; інформувати клієнта про відвантаження, рух та прибуття вантажу обумовленим способом.
Водночас, Договором передбачено право експедитора на укладення від свого імені або імені клієнта та за рахунок клієнта договори та інші угоди з транспортними, експедиторськими та іншими організаціями на перевезення, перевалку, зберігання вантажу та додаткові роботи та послуги, передбачені заявкою; проводити розрахунки з портами, транспортними та експедиторськими компаніями та іншими організаціями для виконання своїх зобов'язань за цим Договором; страхувати вантажі клієнта за дорученням та за рахунок клієнта; на відшкодування додаткових витрат, до яких неможливо застосувати п. 1.3 Договору, що виникли при виконанні зазначеного Договору, якщо такі витрати здійснювалися в інтересах клієнта і були по можливості завчасно погоджені сторонами в письмовому вигляді чи документально підтверджені, та інші права, передбачені п. 2.2 Договору.
Відповідно до умов укладеного Договору, викладених в п. 3, клієнт зобов'язаний, окрім іншого, підготувати заявку з урахуванням положень п. 1.3 Договору; підписати та відправити експедитору акт виконаних робіт (послуг); оплатити рахунки, надані експедитором, у строк, передбачений п. 4.1.3 даного Договору.
В матеріалах справи є Заявки на транспортування та експедирування вантажів, складені та затверджені сторонами Договору, а саме:
- заявка № 001 від 10.12.2013 на суму 48893,16 грн (а. с. 139 у т. 1);
- заявка № 002 від 11.12.2013 на суму 49660,00 грн (а. с. 140 у т. 1);
- заявка № 003 від 13.12.2013 на суму 75829,75 грн (а. с. 141 у т. 1);
- заявка № 004 від 13.12.2013 на суму 48000,00 грн (а. с. 142 у т. 1);
- заявка № 005 від 17.12.2013 на суму 49245,00 грн (а. с. 143 у т. 1);
- заявка № 006 від 19.12.2013 на суму 75829,75 грн (а. с. 144 у т. 1);
- заявка № 007 від 24.12.2013 на суму 49570,00 грн (а. с. 145 у т. 1);
- заявка № 008 від 26.12.2013 на суму 49570,00 грн (а. с. 146 у т. 1);
- заявка № 009 від 26.01.2014 на суму 7620,00 грн (а. с. 147 у т. 1);
- заявка № 010 від 26.01.2014 на суму 30480,00 грн (а. с. 148 у т. 1);
- заявка № 011 від 26.01.2014 на суму 62459,00 грн (а. с. 149 у т. 1);
- заявка № 012 від 03.02.2014 на суму 49221,00 грн (а. с. 150 у т. 1);
- заявка № 013 від 03.02.2014 на суму 16407,00 грн (а. с. 151 у т. 1);
- заявка № 014 від 17.02.2014 на суму 33368,00 грн (а. с. 67 у т. 5);
- заявка № 015 від 03.03.2014 на суму 36868,00 грн (а. с. 152 у т. 1);
- заявка № 016 від 26.03.2014 на суму 18343,04 грн (а. с. 153 у т. 1);
- заявка № 017 від 26.03.2014 на суму 36686,08 грн (а. с. 154 у т. 1);
- заявка № 018 від 08.04.2014 на суму 58280,76 грн (а. с. 155 у т. 1);
- заявка № 019 від 08.04.2014 на суму 20512,00 грн (а. с. 156 у т. 1);
- заявка № 020 від 11.04.2014 на суму 41157,60 грн (а. с. 157 у т. 1);
- заявка № 021 від 11.04.2014 на суму 39629,60 грн (а. с. 158 у т. 1);
- заявка № 022 від 16.04.2014 на суму 61204,80 грн (а. с. 159 у т. 1).
Таким чином, узгоджена сторонами в письмових заявках загальна сума вартості експедиторських послуг становить 958834,54 грн.
В заявках сторони погодили перелік та вартість послуг по перевезенню вантажів в контейнерах, які включають: автомобільне або залізничне перевезення вантажу по території України; навантажувально-розвантажувальні роботи; експедиторську винагороду; транспортно-експедиторське обслуговування на території України.
Також сторони визначили перелік можливих додаткових витрат, серед яких: зберігання контейнерів в порту; використання контейнерного обладнання (демередж); простій автотранспорту понад 48 годин на митній очистці та вивантаженні, та дані по відправці вантажів (реквізити відправника/одержувача вантажу, місце та порт завантаження, порт розвантаження, пункт доставки, найменування вантажу, код ТНВД, вид упакування, клас небезпеки, особливі вимоги, тип і кількість контейнерів, вагу вантажу, нетто).
Відповідно до пп. 4.1.2 п. 4.1 Договору, експерт погоджує перелік послуг з клієнтом, оплата яких здійснюється за наявності письмового (факс, електронна пошта) підтвердження клієнтом вартості даних послуг.
При цьому, як зазначено, в пп. 5.3.2 п. 5.3 Договору, клієнт відшкодовує всі витрати, які фактично понесені експедитором у зв'язку з виконанням його доручення, за умови їх завчасного письмового погодження сторонами чи документального підтвердження.
Сторонами не заперечується, що на виконання умов Договору, експедитор виписав на оплату рахунки-фактури за надані послуги на загальну суму 2743259,98 грн, а саме:
- по Заявці № 001: рахунок - фактуру № LS-3790630 від 17.12.2013 на суму 18414,08 грн, який складається з 13313,14 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 5100,94 грн демередж (додаткові послуги) (а. с. 121 у т. 2);
рахунок - фактуру № LS-3790632 від 17.12.2013 на 49726,18 грн, де 41438,48 грн погоджені послуги по перевезенню + 8287,70 грн ПДВ (а. с. 122 у т. 2);
- по Заявці № 002: рахунок - фактуру № LS-3792666 від 25.12.2013 на 48993,00 грн, де 40827,50 грн погоджені послуги по перевезенню + 8165,50 грн ПДВ (а. с. 127 у т. 2);
рахунок - фактуру № LS-3792667 від 25.12.2013 на 33905,16 грн, який складається з 13763,52 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 20141,64 грн демередж (додаткові послуги) (а. с. 126 у т. 2);
- по Заявці № 003: рахунок - фактуру № LS-3792671 від 25.12.2013 на 37502,88 грн, де 31252,40 грн погоджені послуги по перевезенню+ 6250,48 грн ПДВ (а. с. 134 у т. 2);
рахунок - фактуру № LS-3792672 від 25.12.2013 на 37502,88 грн, де 31252,40 грн погоджені послуги по перевезенню + 6250,48 грн ПДВ (а. с. 133 у т. 2);
рахунок - фактуру № LS-3792673 від 25.12.2013 на 44150,13 грн, який складається з 26760,57 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 17389,56 грн демередж (додаткові послуги) (а. с. 132 у т. 2);
- по Заявці № 004: рахунок - фактуру № LS-3792669 від 25.12.2013 на 48833,00 грн, де 40694,17 грн погоджені послуги за перевезення + 8138,83 грн ПДВ (а. с. 141 у т. 2);
рахунок - фактуру № LS-3792670 від 25.12.2013 на 41848,36 грн, який складається з 16407,36 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 25441,00 грн демередж (додаткові послуги) (а. с. 140 у т. 2);
- по Заявці № 005: рахунок - фактуру № LS-3792674 від 25.12.2013 на 50078,00 грн, де 41731,67 грн погоджені послуги по перевезенню + 8346,33 грн ПДВ (а. с. 146 у т. 2);
рахунок - фактуру № LS-3792675 від 25.12.2013 на 48212,41 грн, який складається з 17379,36 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 30833,05 грн демередж (додаткові послуги) (а. с. 145 у т. 2);
- по Заявці № 006: рахунок - фактуру № LS-3792676 від 25.12.2013 на 38747,88 грн, де 32289,90 грн погоджені послуги по перевезенню + 6457,98 грн ПДВ (а. с. 152 у т. 2);
рахунок - фактуру № LS-3792677 від 25.12.2013 на 38747,88 грн, де 32289,90 грн погоджені послуги по перевезенню + 6457,98 грн ПДВ (а. с. 153 у т. 2);
рахунок - фактуру № LS-3792678 від 25.12.2013 на 54078,58 грн, який складається з 32515,55 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 21563,03 грн демередж (додаткові послуги) (а. с. 151 у т. 2);
- по Заявці № 007: рахунок - фактуру № LS-3799145 від 31.01.2014 на 49570,00 грн, де 41308,33 грн погоджені послуги по перевезенню + 8261,67 грн ПДВ (а. с. 157 у т. 2);
рахунок - фактуру № LS-3799175 від 31.01.2014 на суму 50392,87 грн, який складається з 811,78 грн зберігання вантажу в порту і зважування (додаткові послуги) + 19895,48 грн демередж (додаткові послуги) + 29685,61 грн простой транспорту (додаткові послуги) (а. с. 158 у т. 2);
- по Заявці № 008: рахунок - фактура № LS-3799141 від 31.01.2014 на 49570,00 грн, де 41308,33 грн погоджені послуги по перевезенню + 8261,67 грн ПДВ (а. с. 162 у т. 2);
рахунок - фактуру № LS-3799173 від 31.01.2014 на суму 49832,98 грн, який складається з 946,28 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) +19895,48 грн демередж (додаткові послуги) + 28991,21 грн простій транспорту (додаткові послуги) (а. с. 163 у т. 2);
- по Заявці № 009: рахунок - фактуру № LS-3801247 від 11.02.2014 на 39416,71 грн, який складається з 15906,12 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 23510,59 грн демередж (додаткові послуги) (а. с. 10 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3803092 від 17.02.2014 на суму 7620,00 грн, де 6349,99 грн погоджені послуги по перевезенню + 1270,01 грн ПДВ (а. с. 11 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3810310 від 21.03.2014 на суму 1812,60 грн, де 1378,00 грн погоджені послуги по перевезенню + 439,60 грн зважування (додат. посл.) (а. с. 9, т. 3);
- по Заявці № 010: рахунок - фактуру № LS-3801215 від 11.02.2014 на 33232,76 грн, який складається з 14820,48 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 18412,28 грн демередж (додаткові послуги) (а. с. 4 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3801648 від 12.02.2014 на 87207,00 грн, який складається з 47172,96 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 40034,04 грн демередж (додаткові послуги) (а. с. 5 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3803088 від 17.02.2014 на 30480,03 грн, де 25400,02 грн погоджені послуги по перевезенню + 5080,01 грн ПДВ (а. с. 3 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3810309 від 21.03.2014 на суму 6402,40 грн, де 4664,00 грн погоджені послуги по перевезенню + 1738,40 грн зважування (додаткові послуги) (а. с. 2 у т. 3);
- по Заявці № 011; рахунок - фактуру № LS-3801645 від 12.02.2014 на 58138,01 грн, який складається з 31448,64 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 26689,37 грн демередж (додаткові послуги) (а. с. 18 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3801647 від 12.02.2014 на 87207,00 грн, який складається з 47172,96 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 40034,04 грн демередж (додаткові послуги) (а. с. 19 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3803093 від 17.02.2014 на 15614,74 грн, де 13012,29 грн погоджені послуги по перевезенню + 2602,45 грн ПДВ (а. с. 17 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3803094 від 17.02.2014 на 23422,13 грн, де 19518,44 грн погоджені послуги по перевезенню + 3903,69 грн ПДВ (а. с. 16 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3803095 від 17.02.2014 на 23422,13 грн, де 19518,44 грн погоджені послуги по перевезенню + 3903,69 грн ПДВ (а. с. 15 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3810314 від 21.03.2014 на 12380,80 грн, де 8904,00 грн погоджені послуги по перевезенню + 3476,80 грн зважування (додаткові послуги) (а. с. 14 у т. 3);
- по Заявці № 012: рахунок - фактуру № LS-3803259 від 18.02.2014 на 16407,00 грн, де 13672,50 грн погоджені послуги по перевезенню + 2734,50 грн ПДВ (а. с. 160 у т. 4);
рахунок - фактуру № LS-3803267 від 18.02.2014 на 49221,00 грн, де 41017,50 грн погоджені послуги по перевезенню + 8203,50 грн ПДВ (а. с. 25 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3805939 від 27.02.2014 на 43249,92 грн, де 32126,40 грн використання контейнерного обладнання (додаткові послуги) + 11123,52 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) (а. с. 161 у т. 4);
рахунок - фактуру № LS-3805943 від 27.02.2014 на 41428,32 грн, де 30304,80 грн використання контейнерного обладнання (додаткові послуги) + 11123,52 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) (а. с. 162 у т. 4);
рахунок - фактуру № LS-3805947 від 27.02.2014 на 41428,32 грн, де 30304,80 грн використання контейнерного обладнання (додаткові послуги) + 11123,52 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) (а. с. 163 у т. 4);
рахунок - фактуру № LS-3805948 від 27.02.2014 на 41428,32 грн, де 30304,80 грн використання контейнерного обладнання (додаткові послуги) + 11123,52 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) (а. с. 164 у т. 4);
рахунок - фактуру № LS-3805950 від 27.02.2014 на 41428,32 грн, де 30304,80 грн використання контейнерного обладнання (додаткові послуги) + 11123,52 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) (а. с. 165 у т. 4);
рахунок - фактуру № LS-3805951 від 27.02.2014 на 41428,32 грн, де 30304,80 грн використання контейнерного обладнання (додаткові послуги) + 11123,52 грн зберігання (додаткові послуги) (а. с. 24 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3810316 від 21.03.2014 на 11956,80 грн, де 8776,80 грн погоджені послуги по перевезенню + 3180,00 грн зважування (додаткові послуги) (а. с. 23 у т. 3);
- по Заявці № 013: рахунок - фактуру № LS-3803259 від 18.02.2014 на 16407,00 грн, де 13672,50 грн погоджені послуги по перевезенню + 2734,50 грн ПДВ (а. с. 30 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3805959 від 27.02.2014 на 40083,05 грн, де 28836,00 грн використання контейнерного обладнання (додаткові послуги) + 11247,05 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) (а. с. 166 у т. 4);
рахунок - фактуру № LS-3805960 від 27.02.2014 на 40083,05 грн, де 28836,00 грн використання контейнерного обладнання (додаткові послуги) + 11247,05 грн зберігання (додаткові послуги) (а. с. 31 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3810311 від 21.03.2014 на 3985,60 грн, де 2925,00 грн погоджені послуги по перевезенню + 1060,00 грн зважування (додаткові послуги) (а. с. 29 у т. 3);
- по Заявці № 014: рахунок - фактуру № LS-3809512 від 18.03.2014 на 86614,16 грн, який складається з 33709,96 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 52904,20 грн демередж (додаткові послуги) (а. с. 34 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3810313 від 21.03.2014 на 5978,40 грн, де 4240,00 грн погоджені послуги по перевезенню + 1738,40 грн зважування (додаткові послуги) (а. с. 35 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3809520 від 18.03.2014 на 37591,93 грн, де 31326,61 грн погоджені послуги по перевезенню + 6265,32 грн ПДВ (а. с. 36 у т. 3);
- по Заявці № 015: рахунок - фактуру № LS-3809526 від 18.03.2014 на суму 126009,96 грн, який складається з 54079,20 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 71930,76 демередж (додаткові послуги) (а. с. 41 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3809586 від 18.03.2014 на 36868,00 грн, де 30723,33 грн погоджені послуги по перевезенню + 6144,67 грн ПДВ (а. с. 40 у т. 3);
- по Заявці № 016: рахунок - фактуру № LS-3812095 від 31.03.2014 на 18343,03 грн, де 15285,86 грн погоджені послуги по перевезенню + 3057,17 грн ПДВ (а. с. 45 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3812839 від 03.04.2014 на суму 42805,55 грн, який складається з 28480,87 грн - зберігання вантажу в порту (послуги по перевезенню) + 14235,42 грн демередж (додаткові послуги) + 89,26 грн СТРАХУВАННЯ (а. с. 46 у т. 3);
- по Заявці № 017: рахунок - фактуру № LS-3812764 від 03.04.2014 на суму 62192,64 грн, який складається з 42938,76 грн зберігання вантажу в порту (послуги по перевезенню) + 19164,62 демередж (додаткові послуги) + 89,26 СТРАХУВАННЯ (а. с. 50 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3812763 від 03.04.2014 на суму 62192,64 грн, який складається з 42938,76 грн зберігання вантажу в порту (послуги по перевезенню) + 19164,62 демередж (додаткові послуги) + 89,26 СТРАХУВАННЯ (а. с. 51 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3812092 від 31.03.2014 на 36686,06 грн, де 30571,72 грн погоджені послуги по перевезенню + 6114,34 грн ПДВ (а. с. 52 у т. 3);
- по Заявці № 018: рахунок - фактуру № LS-3814973 від 14.04.2014 на 58280,76 грн, де 48567,30 грн погоджені послуги по перевезенню + 9713,46 грн ПДВ (а. с. 61 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3813567 від 08.04.2014 на суму 69815,00 грн, який складається з 47990,88 грн зберігання вантажу в порту (послуги по перевезенню) + 21824,12 демередж (додаткові послуги) (а. с. 62 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3813571 від 08.04.2014 на суму 69815,00 грн, який складається з 47990,88 грн зберігання вантажу в порту (послуги по перевезенню) + 21824,12 демередж (додаткові послуги) (а. с. 63 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3813572 від 08.04.2014 на суму 69815,00 грн, який складається з 47990,88 грн зберігання вантажу в порту (послуги по перевезенню) + 21824,12 демередж (додаткові послуги) (а. с. 64 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3813758 від 08.04.2014 на суму 8217,94 грн, де 6848,28 грн погоджені послуги по перевезенню + 1369,66 грн ПДВ (а. с. 65 у т. 3);
- по Заявці № 019: рахунок - фактуру № LS-3814481 від 11.04.2014 на суму 78216,02 грн, який складається з 53196,00 грн зберігання вантажу в порту (додаткові послуги) + 25020,02 демередж (додаткові послуги) (а. с. 84 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3814597 від 11.04.2014 на суму 2514,00 грн, де 1955,81 грн погоджені послуги по перевезенню + 558,79 грн зважування (додаткові послуги);
рахунок - фактуру № LS-3814975 від 14.04.2014 на 20512,01 грн, де 17093,34 грн погоджені послуги по перевезенню + 3418,67 грн ПДВ (а. с. 86 у т. 3);
- по Заявці № 020: рахунок - фактуру № LS-3815112 від 15.04.2014 на суму 41157,60 грн, де 34298,00 грн погоджені послуги по перевезенню + 6859,60 грн ПДВ (а. с. 99 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3818343 від 06.05.2014 на суму 15268,80 грн, який складається з 948,82 грн погоджені послуги по перевезенню + 7660,79 грн використання контейнерного обладнання (додаткові послуги) + 5710,37 грн зберігання в порту (додаткові послуги) + 948,82 грн зважування (додаткові послуги) (а. с. 98 у т. 3);
- по Заявці № 021: рахунок - фактуру № LS-3818354 від 06.05.2014 на суму 55792,22 грн, який складається з 3083,62 грн погоджені послуги по перевезенню + 36115,19грн використання контейнерного обладнання (додаткові послуги)+ 15644,59 грн зберігання в порту (додаткові послуги) + 948,82 грн зважування (додаткові послуги) (а. с. 113 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3815683 від 17.04.2014 на 39629,62 грн, де 33024,68 грн погоджені послуги по перевезенню + 6604,94 грн ПДВ (а. с. 114 у т. 3);
- по Заявці № 022: рахунок - фактуру № LS-3816005 від 18.04.2014 на 30602,41 грн, де 25502,01 грн погоджені послуги по перевезенню + 5100,40 грн ПДВ (а. с. 127 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3816007 від 18.04.2014 на 30602,41 грн, де 25502,01 грн погоджені послуги по перевезенню + 5100,40 грн ПДВ (а. с. 128 у т. 3);
рахунок - фактуру № LS-3819193 від 12.05.2014 на суму 9147,60 грн, який складається з 3226,54 грн погоджені послуги по перевезенню + 4487,04 грн зберігання в порту (додаткові послуги) + 1434,02 грн зважування (додаткові послуги) (а. с. 126 у т. 3).
Суд зазначає, що "погоджені послуги" - це втрати, пов'язані з виконанням Договору, що вписані сторонами до Заявок на транспортно - експедиторське обслуговування як погоджені у зазначених сумах, розмір яких визнаний відповідачем відповідно до підписаного ним акту звірки взаємних розрахунків станом на 11.11.2014 (а. с. 139 у т. 3).
"Додаткові послуги" - це витрати, які мають бути погоджені або документально підтверджені сторонами, при цьому, вони передбачені Заявками як можливі або їх існування викликане необхідністю виконання замовлення позивача.
Наданими до справи документами підтверджено, що відповідач прийняв до оплати без застережень всі надані позивачем транспортно-експедиторські послуги по рахункам, виставлених на підставі Заявок № 001 - № 017 (за виключенням рахунку-фактури № LS-3812764 від 03.04.2014 на суму 62192,64 грн, згідно з яким недоплата складає 1000,00 грн), сплативши на рахунок позивача 2161872,97 грн, що підтверджується виписками банку (а. с. 147 - 152 у т. 4).
При цьому, як вбачається з порядку зарахування відповідачем грошових коштів, кожна сума по платіжному дорученні була сплачена ним згідно з призначенням платежу відповідно до виставлених на оплату за транспортно-експедиторські послуги рахунків, загальна сума яких, відповідно до зазначеного позивачем в рахунках розміру наданих послуг, склала 2743259,98 грн.
Таким чином, різниця між сумою виставлених та сплачених рахунків склала 581387,01 грн (2743259,98 грн - 2161872,97 грн), що також підтверджено висновком судової економічної експертизи № 16529/14-45 від 31.03.2015 (а. с. 12 у т. 4).
Перевіривши проведенні позивачем проплати згідно з конкретним призначенням платежу, суд встановив, що неоплаченими лишилися рахунки, виписані на підставі Заявок № 017 (лише рахунок-фактури № LS-3812764 від 03.04.2014 з недоплатою на суму 1000,00 грн), № 018 (за виключенням рахунку-фактури № LS-3814973 від 14.04.2014, оплаченого на суму 19000,00 грн), №№ 019 - 022.
Що стосується розрахунків, здійснених на підставі оплачених Заявок №№ 001 - 017, то суд вважає, що оскільки відповідач включив свої зобов'язання по їх оплаті до податкової звітності, доказом чого є наявні в матеріалах справи податкові накладні за період грудень 2013 - березень 2014 років (а. с. 122 - 131, 133 - 142 у т. 4), то їх сума є визнана відповідачем у повному обсязі. Будь-яких коригувань податкової звітності відповідачем не проводилося, судові акти щодо стягнення зайво сплачених коштів, на підставі наданих позивачем транспортно-експедиторських послуг, за період грудень 2013 - березень 2014 років відсутні.
Що стосується Заявок №№ 018 - 022 по яким у сторін виник спір щодо їх оплати, слід зазначити, що в частині наданих послуг, передбачених в їх умовах як погоджених, відповідач визнає свої зобов'язання по їх оплаті в сумах, що зазначені у вказаних Заявках, а саме: Заявку № 018 від 08.04.2014 на суму 58280,76 грн, Заявку № 019 від 08.04.2014 на суму 20512,00 грн, Заявку № 020 від 11.04.2014 на суму 41157,60 грн, Заявку № 021 від 11.04.2014 на суму 39629,60 грн та Заявку № 022 від 16.04.2014 на суму 61204,80 грн.
Про визнання відповідачем зобов'язань по оплаті Заявок на вище вказані суми свідчить підписаний ним акт звірки взаємних розрахунків станом на 11.11.2014 (а. с. 139 у т. 3). Також відповідач неодноразово наголошував, що погоджується на оплату виключно сум, що співпадають із Заявками, тобто є заздалегідь погодженими та підтверджені документально у своїх письмових поясненнях від 18.04.2015 вих. № 051/20-15 (а. с. 37 - 54 у т. 4), письмових поясненнях, що викладенні в клопотанні про призначення додаткової експертизи від 08.07.2015 (а. с. 179 - 191 у т. 4).
Отже, спір між сторонами виник щодо неоплати відповідачем додаткових витрат, які, на його думку, є недоведеними позивачем та документально не підтверджені згідно з Заявками №№ 018 - 022.
Так, відповідно до виставлених позивачем відповідачу рахунків-фактури по Заявці № 018 вказані наступні види додатково наданих послуг, що підлягають оплаті:
- зберігання вантажу в порту на суму 143972,64 грн. Суд встановив, що вказана вартість послуг була сплачена позивачем згідно з рахунком № IMINP/04425/2014-MSU від 26.03.2014 (а. с. 71 у т. 3) на підставі акту наданих послуг № IMINP/04425/2014-MSU від 26.03.2014 (а. с. 72 у т. 3) за платіжним дорученням № 7644 від 27.03.2014 (а. с. 77 у т. 3). Отже суму витрат підтверджено.
- понаднормативне використання контейнерного обладнання (демередж) на суму 65472,36 грн. Суд встановив, що вартість даної послуги була оплачена позивачем згідно з рахунком № IMINP/04820/2014-MSU від 04.04.2014 на суму 1975,44 грн (а. с. 68 у т. 3) на підставі акту наданих послуг № IMINP/04820/2014-MSU від 04.04.2014 (а. с. 69 у т. 3) за платіжним дорученням № 7900 від 07.04.2014 (а. с. 70 у т. 3), згідно з рахунком № IMINP/04426/2014-MSU від 26.03.2014 на суму 63496,91 грн (а. с. 75 у т.3) на підставі акту № IMINP/04426/2014-MSU від 26.03.2014 на суму 63496,91 грн (а. с. 76 у т.3) за платіжним дорученням № 7644 від 27.03.2014 на суму 232036,31 грн. Суму витрат підтверджено.
Поряд з цим, позивачем підтверджено суму перевищення транспортно-експедиторського обслуговування у розмірі 8217,94 грн, що вбачається з матеріалів справи (а. с. 94 том 5).
Отже Заявка № 018 підлягає оплаті на суму 58280,76 грн (сума Заявки) – 19000,00 грн (сума проплат згідно з платіжними дорученнями від 25.09.2014 № 73 на суму 3000,00 грн, від 29.09.2014 № 1477_9Т020/117 на суму 3000,00 грн, від 03.10.2014 № 1497_А3029/180 на суму 3000,00 грн, від 07.10.2014 № 1508_А7031/126 на суму 2000,00 грн, від 09.10.2014 № 93 на суму 2000,00 грн, від 10.10.2014 № 106 на суму 2000,00 грн, від 13.10.2014 № 1527_АD033/174 на суму 2000,00 грн, від 16.10.2014 № 121 на суму 2000,00 грн) + 209445,00 грн (сума додатково наданих послуг) +8217,94 грн. (сума перевищення ТЕО)= 248725,76 грн.
По Заявці № 019 вказані такі види додатково наданих послуг, що підлягають оплаті:
- зберігання вантажу в порту на суму 53196,00 грн. Суд встановив, що вказана вартість послуг була сплачена позивачем згідно з рахунком № IMINP/04635/2014-MSU від 01.04.2014 на суму 53196,00 грн (а. с. 94 у т. 3) на підставі акту наданих послуг № IMINP/04635/2014-MSU від 01.04.2014 на суму 53196,00 грн (а. с. 96 у т. 3) за платіжним дорученням № 7760 від 01.04.2014 на суму 85370,43 грн (а. с. 96 у т. 3); суму витрат підтверджено.
- понаднормативне використання контейнерного обладнання (демередж) на суму 25020,02 грн. Сплата вказаної суми позивачем підтверджена рахунком № IMINP/04983/2014-MSU від 08.04.2014 на суму 1359,60 грн (а. с. 89 у т. 3), актом наданих послуг № IMINP/04983/2014-MSU від 08.04.2014 на суму 1359,60 грн (а. с. 90 у т. 3), платіжним дорученням № 7966 від 09.04.2014 на суму 1432,66 грн (а. с. 91 у т. 3), рахунком № IMINP/04636/2014-MSU від 01.04.2014 на суму 23660,43 грн (а. с. 92 у т. 3), актом наданих послуг № IMINP/04636/2014-MSU від 01.04.2014 на суму 23660,43 грн (а. с. 93 у т. 3), платіжним дорученням № 7760 від 01.04.2014 на суму 85370,43 грн (а. с. 96 у т. 3); суму витрат підтверджено.
Також позивачем підтверджено суму перевищення транспортно-експедиторського обслуговування у розмірі 1955,81 грн. (а.с. 94 т.5)
Отже Заявка № 019 підлягає оплаті на суму 101242,62 грн = 20512,00 грн (сума Заявки) + 78216,02 грн (сума додатково наданих послуг) + 1955,81 грн (сума перевищення ТЕО)+558.79 грн (зважування).
По Заявці № 020 вказані такі види додатково наданих послуг, що підлягають оплаті:
- зберігання вантажу в порту на суму 5710,37 грн. Суд встановив, що вказана вартість послуг була сплачена позивачем згідно з рахунком № 5608803023 від 11.04.2014 на суму 15993,60 грн (а. с. 107 у т. 3) на підставі акту наданих послуг № 3267 від 14.04.2014 на суму 15993,60 грн (а. с. 108 у т. 3) за платіжним дорученням № 8065 від 14.04.2014 на суму 80970,73 грн (а. с. 111 у т. 3); суму витрат підтверджено;
- понаднормативне використання контейнерного обладнання (демередж) на суму 7660,79 грн. Сплата вказаної суми позивачем підтверджена рахунком № 5608805451 від 30.04.2014 на суму 7660,80 грн (а. с. 102 у т. 3), актом наданих послуг № 3697 від 30.04.2014 на суму 7660,80 грн (а. с. 103 у т. 3), платіжним дорученням № 8451 від 30.04.2014 на суму 56568,00 грн (а. с. 106 у т. 3); суму витрат підтверджено;
- зважування на суму 948,82 грн. Даний вид наданих додаткових послуг умовами Заявки не погоджений, сума не підтверджена документально. Також позивачем підтверджено суму перевищення транспортно-експедиторського обслуговування у розмірі 948,82 грн (а.с. 98 т.5)
Отже Заявка № 020 підлягає оплаті на суму 55477,58 грн (41157,60 -сума Заявки + 13371,16 грн - сума додатково наданих послуг + 948,82 грн - сума перевищення ТЕО).
По Заявці № 021 вказані такі види додатково наданих послуг, що підлягають оплаті:
- зберігання вантажу в порту на суму 15644,59 грн. Суд встановив, що вказана вартість послуг була сплачена позивачем згідно з рахунком № 5608803506 від 15.04.2014 на суму 15993,60 грн (а. с. 121 у т. 3) на підставі акту наданих послуг № 3365 від 16.04.2014 на суму 15993,60 грн (а. с. 122 у т. 3) за платіжним дорученням № 8143 від 16.04.2014 на суму 166886,40 грн (а. с. 56 у т. 2); суму витрат підтверджено;
- понаднормативне використання контейнерного обладнання (демередж) на суму 36115,19 грн.
Сплата вказаної суми позивачем підтверджена рахунком № 5608805450 від 30.04.2014 на суму 36115,20 грн (а. с. 117 у т. 3), актом наданих послуг № 3696 від 30.04.2014 на суму 36115,20 грн (а. с. 118 у т. 3), платіжним дорученням № 8451 від 30.04.2014 на суму 56568,00 грн (а. с. 106 у т. 3); суму витрат підтверджено;
- зважування на суму 948,82 грн. Даний вид наданих додаткових послуг умовами Заявки не погоджений, сума не підтверджена документально. Також позивачем підтверджено суму перевищення транспортно-експедиторського обслуговування у розмірі 3083,63 грн (а. с.101 у т. 5).
Отже Заявка № 021 підлягає оплаті на суму 94473,01 грн = 39629,60 грн (сума Заявки) + 51759,78 грн (сума додатково наданих послуг)+3083,62 грн. (сума перевищення ТЕО).
По Заявці № 022 вказані такі види додатково наданих послуг, що підлягають оплаті:
- зберігання вантажу в порту на суму 4487,04 грн. Суд встановив, що вказана вартість послуг була сплачена позивачем згідно з рахунком № IMINP/03774/2014-MSU від 17.04.2014 на суму 30957,84 грн (а. с. 131 у т. 3) на підставі акту наданих послуг № IMINP/03774/2014-MSU від 17.04.2014 на суму 30957,84 грн (а. с. 132 у т. 3) за платіжним дорученням № 8174 від 17.04.2014 на суму 32280,60 грн (а. с. 133 у т. 3); суму витрат підтверджено;
- зважування на суму 1434,02 грн. Даний вид наданих додаткових послуг умовами Заявки не погоджений, сума не підтверджена документально. Також позивачем підтверджено суму перевищення транспортно-експедиторського обслуговування у розмірі 3226,54 грн (а. с. 103 у т. 5).
Отже Заявка № 022 підлягає оплаті на суму 68918,38 грн = 61204,80 грн (сума Заявки) + 4487,04 грн (сума додатково наданих послуг)+ 3226,54 грн. (сума перевищення ТЕО).
Крім того, належними доказами підтвердження суми заборгованості за Договором, в сукупності з іншими документами, є податкові накладні (а. с. 67 - 82 у т. 4), в яких міститься посилання на вищевказаний Договір.
Відповідно до наказу Міністерства фінансів України № 1379 від 01.11.2011 "Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за №1333/20071 (чинному на момент виникнення спірних правовідносин), податкові накладні є звітними розрахунковими податковими документами.
Згідно зі ст. 201 Податкового кодексу України податкова накладна складається у двох примірниках у день виникнення податкових зобов'язань продавця. Один примірник видається покупцю, а другий залишається у продавця. У разі складання податкової накладної у паперовому вигляді покупцю видається оригінал, а копія залишається у продавця. Податкова накладна є податковим документом і одночасно відображається у податкових зобов'язаннях і реєстрі виданих податкових накладних продавця та реєстрі отриманих податкових накладних покупця.
Відповідно до п. 8 наказу Міністерства фінансів України від 22.09.2014 № 957, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.10.2014 за № 1235/26012 "Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної", податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу отримувача (покупця) цих товарів/послуг. У разі відмови постачальника (продавця) товарів/послуг надати податкову накладну або в разі порушення ним порядку її заповнення та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних отримувач (покупець) таких товарів/послуг має право в порядку, передбаченому пунктом 201.10 статті 201 розділу V Податкового кодексу України, додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого постачальника (продавця).
Так, Головним управлінням Міндоходів у Житомирській області до матеріалів справи надано роздруківки податкових декларацій з ПДВ з додатками Д.5 (розшифровки в розрізі контрагентів) за квітень, травень 2014 року (а. с. 111 - 121 у т. 4), поданих ТОВ "Компанія Грейн Груп" в електронному вигляді, з яких вбачається вчасне надання відповідачем до податкових органів звітності по прийнятих від позивача послугах у спірний період, що неможливо здійснити без погодження їх вартості та прийняття від контрагента. Вказане відображено в податкових накладних по здійсненим господарським операціям.
Наведене є беззаперечним доказом отримання відповідачем послуг за Договором, а відображення вказаної заборгованості, як податкового кредиту, свідчить про визнання наявності боргу перед позивачем у заявленій позивачем сумі, та, відповідно, і про узгодження вартості наданих послуг, в т. ч. і по не погоджених сторонами в підписаних Заявках. Тобто, наявними в матеріалах справи доказами спростовуються доводи відповідача про наявність переплати по Договору № 1813 від 09.12.2013 та відсутності обов'язку щодо оплати виставлених позивачем рахунків. Подання відповідачем податкових декларації з відображенням спірної заборгованості свідчить про визнання ним своїх зобов'язань перед позивачем. При цьому, суд зазначає, що обґрунтовано заявлена позивачем сума заборгованості відповідача за отримані транспортно-експедиторські послуги складає 578055,35 грн, а не 581387,01 грн, як зазначено позивачем у позовній заяві.
Договором (пп. 3.1.8, 4.1.3, 4.1.5) передбачено обов'язок клієнта розрахуватися за надані експедиторські послуги на підставі рахунків експедитора протягом 21 календарного дня з моменту виходу контейнера із порту Одеса.
Водночас, обов'язком експедитора визначено інформування клієнта про відвантаження, рух і прибуття вантажів погодженим способом (пп. 2.1.8 п.2.1 Договору).
Проаналізувавши умови Договору, суд встановив, що конкретного способу повідомлення клієнта про рух вантажів сторони не обумовили, що надає експедитору право вибору виду повідомлення про виїзд контейнерів з вантажем зі станції Одеса-порт.
Матеріалами справи підтверджено, що повідомлення клієнта про вихід контейнерів із порту Одеса здійснювався шляхом направлення експедитором електронного повідомлення, надісланого на двох мовах: російській та англійській (а. с. 4 - 13 у т. 2).
При цьому, дата виходу вантажу зі станції відправлення Одеса-порт зазначена в графі "календарний штемпель станції відправлення" п. 56 залізничних накладних (а. с. 66, 87, 100, 115, 129 у т. 3).
Звідси, у відповідача виник обов'язок розрахуватися за надані послуги по Заявці № 018 (рахунок - фактура № LS-3814973 від 14.04.2014, рахунок - фактура № LS-3813567 від 08.04.2014, рахунок - фактура № LS-3813571 від 08.04.2014, рахунок - фактура № LS-3813572 від 08.04.2014, рахунок - фактура № LS-3813758) до 18.04.2014 (28.03.2014 + 21 день);
по Заявці № 019 (рахунок - фактура № LS-3814481 від 11.04.2014, рахунок - фактура № LS-3814597 від 11.04.2014, рахунок - фактура № LS-3814975 від 14.04.2014) до 24.04.2014 (03.04.2014 + 21);
по Заявці № 020 (рахунок - фактура № LS-3815112 від 15.04.2014, рахунок - фактура № LS-3818343 від 06.05.2014) по 28.04.2014 (06.04.2014 + 21 день);
по Заявці № 021 (рахунок - фактура № LS-3818354 від 06.05.2014, рахунок - фактура № LS-3815683 від 17.04.2014) до 09.05.2014 (18.04.2014 + 21 день);
по Заявці № 022 (рахунок - фактура № LS-3816005 від 18.04.2014, рахунок - фактура № LS-3816007 від 18.04.2014, рахунок - фактура № LS-3819193 від 12.05.2014) до 13.05.2014 (21.04.2014 + 21 день).
Розраховуючи дату до якої у відповідача існував обов'язок по оплаті наданих послуг, суд керувався ч. 5 ст. 254 ЦК України відповідно до приписів якої, якщо останній день строку припадав на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.
Тому враховуючи, що по рахункам, які виписані на підставі Заявок №№ 020, 022, останній день платежу припадав на вихідний день, його було перенесено на наступний робочий за ним день і згідно з розрахунком суду прострочка по оплаті вказаних рахунків виникла на 1 день пізніше, в порівнянні з розрахунком позивача (а. с. 29 - 32 у т. 4).
Відповідач вчасно за транспортно-експедиторські послуги не розрахувався, внаслідок чого у нього станом на момент подачі позову до суду виникла заборгованість на суму 581397,01 грн.
Статтею 525 ЦК України передбачено, що одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, а за відсутності таких вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ст. 526 ЦК України).
Оскільки відповідач зобов'язання по оплаті наданих послуг, ні у встановлений Договором строк, ні станом на час розгляду справи, не виконав, вимога позивача про стягнення 578055,35 грн боргу є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
В частині стягнення 3331,66 грн (948,82 + 948,82 + 1434,02) основного боргу суд відмовляє, оскільки витрати за зважування по заявкам №020 на суму 948,82 грн, №021 на суму 948,82 грн. та №022 на суму 1434,02 грн. не погоджено та сума не підтверджена документально.
У відповідності до приписів ч. 2 ст. 625 ЦК України, боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Так, позивачем заявлено вимогу про стягнення з відповідача інфляційних втрат в загальній сумі 378502,60 грн, нарахованих за період травень 2014 - червень 2015 років (а. с. 86,87 у т. 5).
Перевіривши розрахунок інфляційних втрат суд встановив, що сума яка підлягає стягненню становить 378482,94 грн, в сумі 16,66 грн. суд відмовляє, як помилково нараховані, розрахунок додається до матеріалів справи (а. с. 107 у т. 5)
Окрім іншого, за неналежне виконання відповідачем зобов'язань за Договором, позивач просить стягнути на свою користь також 38159,46 грн пені (а. с. 87 у т. 5).
Статтями 610 та 611 ЦК України передбачено, що у разі порушення зобов'язання, що включає у себе його виконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання), настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.
За ст. 549 ЦК України, неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.
Пунктом 5.1 Договору сторони передбачили, що у випадку прострочки клієнтом здійснення платежу за надані експедитором послуги, клієнт сплачує пеню у розмірі 0,1 % від суми, що підлягає оплаті за весь період прострочки.
Згідно з ч. 6 ст. 232 ГК України, нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.
При цьому, Законом України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань" від 22.11.1996 встановлено, що платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін (ст. 1 Закону). Розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня (ст. 3 Закону).
З розрахунку позивача вбачається, що пеня нарахована ним згідно з законом у розмірі подвійної облікової ставки НБУ в розрізі по кожному виставленому рахунку окремо. Так, загальний розмір пені за підрахунками позивача склав 38159,46 грн.
Здійснивши перерахунок пені за визначений позивачем період, суд вважає вимогу про її стягнення у заявленому позивачем розмірі обґрунтованою.
Однак, судом враховано, що відповідно до п. 3 ст. 83 ГПК України, господарський суд, приймаючи рішення, має право у виняткових випадках зменшувати розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.
Згідно з ч. 1 ст. 233 ГК України, у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов'язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.
З огляду на вищевказане, а також враховуючи, що до стягнення з відповідача крім пені нараховано інфляційні втрати у значній сумі, при цьому позивачем не доведено факту завдання йому чи іншим учасникам господарських відносин збитків внаслідок несвоєчасної сплати відповідачем коштів, господарський суд розцінив вказані обставини як такі, що заслуговують на увагу, тому керуючись п. 3 ч. 1 ст. 83 ГПК України, вважає за доцільне зменшити розмір заявленої до стягнення пені на 90 %.
За вказаних обставин до стягнення з відповідача підлягає 3815,95 грн пені.
Крім того, п. 2.4 постанови Вищого господарського суду України № 14 від 17.12.2013 "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов'язань" також передбачено право суду щодо зменшення розміру неустойки (штрафу, пені), зокрема, з врахуванням ступеня виконання зобов'язання, причин неналежного виконання зобов'язання тощо. В той же час, у вказаному п. 2.4 зазначено, що судовий збір в разі зменшення судом розміру пені покладається на відповідача повністю, без урахування зменшення такого розміру.
При цьому суд враховує роз'яснення, надані в п. 9.4 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 6 "Про судове рішення", згідно з яким у резолютивній частині рішення господарські суди повинні зазначати у рішеннях про часткове задоволення майнових вимог, у тому числі в разі зменшення розміру неустойки згідно з пунктом 3 ст. 83 ГПК України, - про відмову в позові в решті вимог, припинення провадження або залишення без розгляду позову у цій частині.
Відповідно до статей 33 та 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень належними та допустимими у справі доказами; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідач доказів сплати суми боргу у заявленій позивачем до стягненні сумі станом на день вирішення спору не надав, при цьому, доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву щодо безпідставності заявленого позову, спростовуються наявними в матеріалах справи документами та висновками суду.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позов обґрунтований, підтверджується належними доказами, які є в матеріалах справи, та підлягає частковому задоволенню на суму 960354,24 грн, із яких: 578055,35 грн основного боргу, 378482,94 грн інфляційних втрат та 3815,95 грн пені.
У частині стягнення 3331,66 грн основного боргу, 34343,51 грн пені та 19,66 грн інфляційних втрат суд відмовляє.
Судові витрати покладаються на відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 49, 82 - 85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Грейн Груп" (10001, м. Житомир, вул. Ватутіна, 184, кім. 302, код ЄДРПОУ 38190679) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ламан Шипінг Ейдженсі" (67600, Одеська область, м. Біляївка, вул. Леніна, 139, код ЄДРПОУ 35775947):
- 578055,35 грн. - основного боргу;
- 3815,95 грн. - пені;
- 378482,94 грн. - інфляційних;
-19893,95 грн. - судового збору.
3. В решті позову відмовити.
4. Повернути з Державного бюджету України товариству з обмеженою відповідальністю "Ламан Шипінг Ейдженсі" (67600, Одеська область, м. Біляївка, вул. Леніна, 139, код ЄДРПОУ 35775947 зайво сплачений судовий збір в сумі 1365,20 грн.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено: 10.09.15
Суддя Лозинська І.В.
Віддрукувати:
1 - до справи
2 - ТОВ "Ламан Шипінг Ейдженсі", 67600, Одеська область, м. Біляївка, вул. Леніна, 139 (реком.)
3 - ТОВ "Компанія Грейн Груп", 10001, м. Житомир, вул. Ватутіна, 184, кім. 302 (реком.)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2015 |
Оприлюднено | 17.09.2015 |
Номер документу | 50080144 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Лозинська І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні