ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
тел. /0552/ 49-31-78
Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 вересня 2015 р. Справа № 923/724/15
Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Литвиненко Т.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Заступника прокурора Херсонської області (73000 м.Херсон вул.Петренко,33 в інтересах держави до
до Відповідача-1: Голопристанської районної державної адміністрації, 75600 м.Гола Пристань Херсонської області,вул.1Травня,41,код ЄДРПОУ 04060424, до Відповідача-2: Фермерського господарство "Аделаїда" відокремлена садиба, місцезнаходження 75635, Херсонська область Голопристанський район с.Чулаківка,вул.Дорожна,1-а, код ЄДРПОУ 14136795, Відповідача-3: Реєстраційної служби Голопристанського районного управління юстиції Херсонської області,75600, м.Гола Пристань вул.Червоноармійська, 69-а
про визнання незаконними (недійсними) розпоряджень, визнання недійсними державних актів на право вдасності на земельні ділянки, зобов'язання скасувати право власності на земельні ділянки
за участю: Декалюк Д.Е. ст. прокурор відділу прокуратури Херсонської області посвідчення № 006312 видане 26.03.2012р.;
- Семченко М.Г. довіреність № 01-25/154 від 25.03.2015р. - Голопристанська РДА; відповідача-2: ФГ "Аделаїда" відокремлена садиба - не з'явились;
від відповідача-3: не з'явились
Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу "Оберіг".
встановив:
Заступник прокурора Херсонської області звернувся до господарського суду Херсонської області з позовом до відповідача - 1: Голопристанської райдержадміністрації м. Гола Пристань Херсонської області; відповідача-2: Фермерського господарства "Аделаїда" відокремлена садиба (місцезнаходження: вул. Дорожна,1-а, с. Чулаківка, Голопристанський район, Херсонської області, код ЄДРПОУ 14136795); відповідача-3: Реєстраційної служби Голопристанського районного управління юстиції Херсонської області, м. Гола Пристань, Херсонської області про визнання незаконними (недійсними) розпоряджень, визнання недійсним державних актів на право власності на земельні ділянки, зобов'язання скасувати право власності на земельні ділянки, незаконним (недійсним) розпорядження Голопристанської гійонної державної адміністрації №465 від 30.11.2005, яким фермерському господарству «Аделаїда» надано дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок загальною площею близько 26 га під об'єктами виробничого призначення на території Чулаківської сільської ради, а саме -
- Визнати незаконним (недійсним) розпорядження Голопристанської районної державної адміністрації № 25 від 12.01.2009, яким затверджено , проекти землеустрою та передано у власність фермерському господарству Аделаїда» земельні ділянки із земель колективної власності колишнього КСП ім. Леніна на території Чулаківської сільської ради, а саме:
-для розміщення і обслуговування господарського двору (бази) у с. Чулаківка, по вул. Дорожна, 1-а, площею 3,6654 га;
-для розміщення і обслуговування млину, току у с. Чулаківка по вул. Суворова, 1-а, площею 0,6290;
-для розміщення і обслуговування автогаражу у с. Чулаківка по вул. Дорожна, 11, площею 0,7683 га;
-для розміщення і обслуговування господарського двору (хімічного складу, аеродрому) у с. Чулаківка по вул. Дорожна, 1-6, площею 11,7466 га;
-для розміщення і обслуговування господарського двору (свинокомплексу та ветеринарно-санітарної бойні) у с. Чулаківка по вул. Леніна, 1-а, площею 6.1141 га;
-для розміщення і обслуговування тракторної бригади №1 у с. Чулаківка по вул. Дорожна, 2-а, площею 3,2702 га.
- Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №310350 від 04.02.2009, виданий фермерському господарству «Аделаїда» на земельну ділянку площею 3,6654 га, розташовану по вул. Дорожна, 1-А у с. Чулаківка, на території Чулаківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області (кадастровий номер 6522386000:11:012:0001) надану для розміщення і обслуговування господарського двору (бази).
- Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №310348, виданий фермерському господарству «Аделаїда» на земельну ділянку площею 0,6290 га, розташовану по вул. Суворова, 1-А у с. Чулаківка, на території Чулаківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області (кадастровий номер 6522386000:01:003:0078), надану для розміщення і обслуговування млину, току.
- Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №310349 від 04.02.2009, виданий фермерському господарству «Аделаїда» на земельну ділянку площею 0,7683 га, розташовану по вул. Дорожна, 11 у с. Чулаківка, на території Чулаківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області (кадастровий номер 6522386000:01:003:0079), надану для розміщення і обслуговування господарського двору (автогаражу).
- Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №310344 від 04.02.2009, виданий фермерському господарству Аделаїда» на земельну ділянку площею 11,7466 га, розташовану по вул. Дорожна, 1-Б у с. Чулаківка, на території Чулаківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області (кадастровий номер 6522386000:11:019:0001), надану для розміщення і обслуговування господарського двору (хімічного складу, аеродрому).
- Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №310347 від 04.02.2009, виданий фермерському господарству «Аделаїда» на земельну ділянку площею 6,1141 га, розташовану по вул. Леніна, 1-А у с. Чулаківка, на території Чулаківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області (кадастровий номер 6522386000:11:009:0001), надану для розміщення і обслуговування господарського двору (свинокомплексу та ветеринарно-санітарної бойні).
- Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №310345 від 04.02.2009, виданий фермерському господарству «Аделаїда» на земельну ділянку площею 2,0539 га, розташовану по вул. Дорожна, 2-А у с. Чулаківка, на території Чулаківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області (кадастровий номер 6522386000:11:018:0001), надану для розміщення і обслуговування тракторної бригади №1 (ділянка 1).
- Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №310346 від 04.02.2009, виданий фермерському господарству «Аделаїда» на земельну ділянку площею 1,2163 га, розташовану по вул. Дорожна, 2-А у с. Чулаківка, на території Чулаківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області (кадастровий номер 6522386000:11:020:0001), надану для розміщення і обслуговування тракторної бригади №1 (ділянка 2).
Ухвалою від 15 травня 2015р. суд прийняв позовну заяву, порушив провадження у справі та призначив справу до розгляду.
На вимогу суду надійшли документи:
- від Реєстраційної служби Голопристанського районного управління юстиції Херсонської області клопотання про розгляд справи без участі представника Реєстраційної служби;
- від прокуратури Херсонської області супровідним листом надійшли документи витребувані ухвалою суду про порушення справи;
- від ФГ "Аделаїда Відокремлена садиба" надійшов відзив на позов з додатком.
28.05.2015р. прокурор подав до суду Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 01.04.2015р. з відомостями про Відповідача-2, копії адміністративного позову прокурора до Херсонської обласної державної адміністрації та Голопристанської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Голопристанської РДА від 12.01.2009р. № 25 "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність фермерському господарству "Аделаїда" на території Чулаківської сільської ради", ухвали Херсонського окружного адміністративного суду від 11.05.2011р. у справі № 2-а-2804/11/2170 про відкриття провадження у справі, постанови Херсонського окружного адміністративного суду від 31.08.2011р. у справі № 2-а-2804/11/2170, якою прокурору повністю відмовлено у задоволенні позову, ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 28.02.2012р., яким апеляційну скаргу прокурора залишено без задоволення, а постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 31.08.2011р. залишено без змін, ухвали Вищого адміністративного суду України від 29.10.2014р., якою задоволено касаційну скаргу прокурора, скасовано ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 28.02.2012р., постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 31.08.2011р., справу направлено на новий розгляд. Також додано ухвали Херсонського окружного адміністративного суду від 08.12.2014р., 15.12.2014р., 05.02.2015р., 17.02.2015р. про зупинення провадження у справі, витребування доказів та призначення розгляду справи на 12.03.2015. (т.1, а.с.72-94). Рішення щодо вирішення позову по суті не надано.
За клопотанням сторін у попередніх судових засідання було оголошено перерву для надання можливості сторонам ознайомитись з матеріалами справи та надати додаткові документи в обґрунтування своїх вимог та заперечень.
Представником ФГ "Аделаїда Відокремлена садиба" у судовому засіданні заявлено клопотання про продовження терміну розгляду справи на більш тривалий строк як передбачено ст. 69 ГПК України.
Клопотання представника відповідача мотивовано необхідністю додаткового часу для розгляду Голопристанською райдержадміністрацією клопотання ФГ "Аделаїда Відокремлена садиба" про виправлення описки та внесення змін до розпоряджень.
Частиною 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (Європейської конвенції з прав людини), прийнятої Радою Європи 4 листопада 1950 року , встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру. Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права. Виходячи з практики Європейського суду з прав людини, справи мають бути розглянути впродовж розумного строку.
Ухвалою від 03.07.2015р. суд ухвалив розгляд справи здійснити у розумні строки, з урахуванням приписів Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (Європейської конвенції з прав людини).
В судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги у повному розмірі.
Відповідач-3 заявив клопотання про розгляд справи без участі його представника, оскільки будь-яке прийняте судом рішення у справі не зачипає та не порушує права та законні інтереси Реєстраційної служби Голопристанського районного управління юстиції Херсонської області.
Відповідач-2 проти позову повністю заперечує, вважає законними (дійсними) усі розпорядження Голопристанської РДА стосовно свого права на спірні земельні ділянки, дійсними усі державніх акти на право вдасності на земельні ділянки. Також Відповідач-2 надав до суду копії усіх наявних у нього документів, на підставі яких встанволено його право на спірні земельні ділянки, у тому числі матеріали роздержавлення та приватизації майнови- активів КСП ім.Леніна (т.1, а.с.132-163, т.2. а.с.1-200,т.3. а.с.1-86).
Відповідач-1 Голопристанська РДА листом від 02.06.2015р. № 01-25/289 ( т.1, а.с.95) повідомила, що з позовом прокурора згодна, просить розглянути справу без участі її представника.
Однак листом від 09.06.2015р. № 01-25/305 Голопристанська РДА повідомила, що не визнає позовні вимоги, вважає, що прийняті рішення стосовно права власності ФГ "Аделаїда" на земельні ділянки колишнього КСП ім.Леніна відповідають чинному законодавству, а в правовідносинах щодо винесення спірних розпоряджень Голопристанська РДА не порушила приписи земельного законодавства, оскільки діяла не як розпорядник земель колективної власності, а як орган, який в силу покладених на нього законом владних повноважень повинен виконувати функцію координації землеустрою, погодження землевпорядної документації та видачі правовстановлюючих документів на землю на певній адміністративній території іншим землевласникам та землекористувачам. На підтвердження своїх заперечень додала копії розпоряджень Голопристанської РДА за період 2005-2008р.р. щодо впорядкування існуючих територій земель колективної та приватної власності,затвердження відповідної землевпорядної документації та видачі державних актів про право власності на землю юридичним та фізичним особам (т.3, а.с.92-113).
24.06.2015р. Відповідач-2 надав до суду примірник свого клопотання від 03.06.2015р. № 88 до Голопристанської районної державної адміністрації про виправлення описки та внесення змін до розпорядження № 25 від 12.01.2009р. (т.3, а.с.114-126), яким ФГ "Аделаїда" просить Голопристанську РДА внести зміни до розпорядження Голови районної державної адміністрації № 25 від 12.01.2009 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність фермерському господарству «Аделаїда» на території Чулаківської сільської ради», а саме:
1.1. У назві розпорядження слово «затвердження» замінити словом «погодження».
1.2. Вступну частину розпорядження після слів «згідно з» доповнити словами «пунктом «в» частини першої статті 17, пунктом «г» частини першої статті 82, частиною першою статті 120, пунктом «г» частини першої статті 186» далі за текстом.
1.3. Виключити із вступної частини розпорядження слова «пунктом 2 статті 21».
1.4. В пункті 1 розпорядження слово «затвердити» замінити на слово «погодити».
1.5. В пункті 2 розпорядження слово «затверджені» замінити на слово «погоджені».
1.6. Пункт 3 викласти у наступній редакції: «Видати фермерському господарству «Аделаїда» державні акти на право власності на земельні ділянки із земель колективної власності колишнього КСП ім. Леніна на території Чулаківської сільської ради».
до розпорядження Голови районної державної адміністрації № 465 від 30.11.2005 року «Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельних ділянок під об'єктами виробничого призначення для передачі у власність фермерському господарству «Аделаїда» на території Чулаківської сільської ради», а саме:
2.1. Виключити із вступної частини розпорядження слова «пунктом 2 статті 21».
03.08.2015р. представник Голопристанської РДА надав до суду копію розпорядження голови Голопристанської РДА від 30.07.2015р. № 327 "Про зміни до розпоряджень голови районної державної адміністрації від 30 листопада 2005р. № 465 та 12 січня 2009р. № 25" та додаткові заперечення проти позову та повідомив, що на підставі клопотання фермерського господарства "Аделаїда" та поданих документів про внесення змін до розпоряджень голови районної державної адміністрації від 30 листопада 2005 року № 465 "Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельних ділянок під об'єктами виробничого призначення для передачі у власність фермерському господарству "Аделаїда" на території Чулаківської сільської ради", та від 12 січня 2009 року № 25 "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність фермерському господарству "Аделаїда" на території Чулаківської сільської ради", враховуючи пункт 5 рішення Конституційного суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 "У справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування)", керуючись пунктом 1 частини першої статті 39, частиною першою статті 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", головою Голопристанської районної державної адміністрації було прийняте розпорядження від 30 липня 2015 року № 327 «Про внесення змін до розпоряджень голови районної державної адміністрації від 30 листопада 2005 року № 465, та від 12 січня 2009 року № 25».
Даним розпорядженням були усунуті деякі недоліки та виправлені описки в двох попередніх розпорядженнях, що є предметом спору. Оскаржувані розпорядження повністю приведені у відповідність до вимог законодавства, що регулює процедуру переоформлення та посвідчення прав на землю (колективної / приватної) власності у разі переходу прав власності на об'єкти нерухомого майна до іншої особи., тоді як прокурор в обґрунтування позовних вимог посилається на частину 3 ст. 122 Земельного кодексу України, що регулює процедуру передачі земель виключно державної власності до складу яких спірні земельні ділянки не відносяться. Голопристанська РДА вважає, що прокурор безпідставно посилається у позові на частини 3-4 ст. 116 Земельного кодексу України, що регулює процедуру передачі державних/комунальних земель в приватну власність громадян.
Проте, спірні земельні ділянки вслід за нерухомим майном перейшли із земель колективної власності юридичної (КСП ім. Леніна) особи у власність юридичної особи ФГ «Аделаїда»), тому положення ст.116 ЗКУ не підлягають застосуванню, оскільки на дані правовідносини розповсюджується дія статей 28, 82, 120 Земельного кодексу України, на підставі яких і були прийняті оскаржувані Розпорядження.
Відповідно до пункту 3 Роз'яснення ВАСУ від 27.06.2001 р. N 02-5/743 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із захистом права власності на землю і землекористування» (яке було чинним на дату винесення зазначених розпоряджень) зазначається, що обов'язок рад/адміністрацій відвести земельну ділянку у власність або у користування необхідно відрізняти від їх обов'язку оформити право на земельну ділянку, якщо воно виникло у зв'язку з переходом права на будівлю і споруду, приватизацією об'єктів незавершеного будівництва або внаслідок укладення передбачених законом цивільно-правових угод (міна, дарування, купівля і под.)
Тобто, в даних правовідносинах щодо винесення розпоряджень Голопристанська РДА діяла не як розпорядник земель колективної власності, а орган, який в силу покладених на нього законом владних повноважень повинен виконувати функцію координації землеустрою, погодження землевпорядної документації та видачі правовстановчих документів на землю на певній адміністративній території іншим землевласникам та землекористувачам.
Крім того, приписи статей 13,14 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України, і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися та розпоряджатися своєю власністю.
Конституцією України закріплено принцип, за яким права та свободи людини та їх гарантії визначають зміст та спрямованість діяльність держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (ст. 3). Державні органи є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами.
Конституція України гарантує право власності на землю, яке набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (частина друга статті 14). Таким чином, Голопистанська РДА вважа, що позовні вимоги не ґрунтується на нормах матеріального права, є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора та представників сторін, суд дійшов висновку про безпідставність заявленого позову та прийняв рішення про відмову у позові, керуючись наступним.
Згідно із ст.121 Конституції України прокуратура становить єдину систему, на яку покладено, як одну з основних, функцію представництва інтересів держави в суді, у випадках, передбачених законом.
Прокуратурою Херсонської області у ході проведеної у 2011 році перевірки законності надання Голопристанською районною державною адміністрацією земельних ділянок у власність встановлено, що розпорядженням Голопристанської районної державної адміністрації № 465 від 30.11.2005р. фермерському господарству «Аделаїда» надано дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок загальною площею близько 26 га під об'єктами виробничого призначення на території Чулаківської сільської ради.
Розпорядженням Голопристанської районної державної адміністрації № 25 від 12.01.2009р. затверджено проекти землеустрою та передано у власність фермерському господарству «Аделаїда» земельні ділянки із земель колективної власності колишнього КСП ім. Леніна на території Чулаківської сільської ради, а саме: - для розміщення і обслуговування господарського двору (бази) у с. Чулаківка, по вул. Дорожна, 1-а, площею 3,6654 га; -для розміщення і обслуговування млину, току у с. Чулаківка по вул. Суворова, 1-а, площею 0,6290; -для розміщення і обслуговування автогаражу у с. Чулаківка по вул. Дорожна, 11, площею 0,7683 га; -для розміщення і обслуговування господарського двору (хімічного складу, аеродрому) у с. Чулаківка по вул. Дорожна, 1-6, площею 11,7466 га; - для розміщення і обслуговування господарського двору (свинокомплексу та ветеринарно-санітарної бойні) у с. Чулаківка по вул. Леніна, 1-а, площею 6,1141 га; -для розміщення і обслуговування тракторної бригади №1 ус. Чулаківка по вул. Дорожна, 2-а, площею 3,2702 га.
04.02.2009 фермерське господарство «Аделаїда» отримало державні акти на право власності на земельні ділянки.
24-25.01.2013р. та 08.08.2013р. реєстраційною службою Голопристанського районного управління юстиції Херсонської області зареєстровано право власності фермерського господарства «Аделаїда» на вказані земельні ділянки.
Разом з тим, прокурор вважає, що відведення земельних ділянок у власність ФГ "Аделаїда" здійснено з порушенням вимог земельного законодавства.
Згідно інформації Голопристанської районної державної адміністрації від 01.11.2006р. колективне сільськогосподарське підприємство ім. Леніна ліквідовано у ході реформування за рішенням загальних зборів 28.08.200р.2, у зв'язку із створенням приватного сільськогосподарського підприємства «Довіра» (код 31657393), зареєстрованого 03.10.2001р., як правонаступника КСП ім. Леніна. У подальшому ПСП «Довіра» ліквідовано 28.05.2009р.
За інформацією відділу Держземагентства у Голопристанському районі від 25.02.2015р. Голопристанською районною державною адміністрацією чи Чулаківською сільською радою протягом 2001-2010 років розпорядження, рішення про припинення права колективної власності КСП ім. Леніна на земельну ділянку площею 6069,6 га, надану згідно державного акта на право колективної власності на землю серії ХС -VIII від 26.06.1997р., переведення її до земель запасу, вилучення частини земельної ділянки не приймались.
Крім того, станом на 12.01.2009р. згідно державної статистичної звітності форми 6-зем та 2-зем вказані земельні ділянки загальною площею 111,0 га під господарськими будівлями і дворами (майнові паї колишнього КСП ім. Леніна) відносились до земель сільськогосподарського призначення, несільськогосподарські угіддя та обліковувались у землях запасу.
Даний факт підтверджується також науково-технічною документацією по роздержавленню та приватизації земель колективного сільськогосподарського підприємства ім. Леніна Чулаківської сільської ради народних депутатів Голопристанського району Херсонської області», розробленої Херсонським філіалом Інституту землеустрою у 1993 році та затвердженої розпорядженням Голопристанської районної ради народних депутатів № 69-р від 01.04.1997р. «Про роздержавлення земель колективних сільськогосподарських підприємств», листами головного управління Держкомзему у Херсонській області від 16.03.2010р. та Державного комітету України із земельних ресурсів від 19.03.2010р., висновками відділу земельних ресурсів у Голопристанському районі про погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність фермерському господарству «Аделаїда» від 25.11.2008р.
Дані земельні ділянки не підлягали паюванню, оскільки відповідно до п.1 Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» № 720 від 08.08.1995р. паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.
Згідно ст.22 ЗК України до земель сільськогосподарського призначення належать а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги), б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі тимчасової консервації тощо).
Відповідно до ч.І ст.30 ЗК України при ліквідації сільськогосподарських підприємств несільськогосподарські угіддя, що перебували у їх власності, розподіляються відповідно до установчих документів цих підприємств або за згодою власників земельних часток (паїв). У разі недосягнення згоди це питання вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ч.І ст.28 ЗК України сільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, крім державних і комунальних, землі сільськогосподарського призначення можуть належати на праві власності.
Згідно з ч.І, ст.84, ч.5 ст.116 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Відповідно до ч.З ст.122 ЗК України (в редакції, яка діяла на час виникнення правовідносин) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання, ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті, будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.
Відповідно до ст.ст. З, 5, 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» місцеві районні державні адміністрації із земель колективної власності мають право лише виділяти земельні ділянки у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) або надавати в оренду нерозподілені (не витребувані) земельні ділянки для використання за цільовим призначенням.
Крім того, відповідно до частин 3-4 ст.116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність можлива лише громадянам, у межах норм, визначених цим Кодексом.
Таким чином, прокурор вважає, що Голопристанською районною державною адміністрацією з перевищенням повноважень, визначених ст.ст.30,84,116,122 ЗК України надано безоплатно у власність фермерському господарству «Аделаїда» земельні ділянки із земель колективної власності КСП ім. Леніна.
Відповідно до ст.ст.2,3,4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - це єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав. Державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: 1) право власності на нерухоме майно.
Згідно із ст.ст.6,8,9 даного Закону систему органів державної реєстрації прав становлять Міністерство юстиції України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав, органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку. Орган державної реєстрації прав проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації. Державний реєстратор приймає рішення, у тому числі, про внесення змін до Державного реєстру прав.
Відповідно із ст.26 цього Закону записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Таким чином, скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку може бути здійснено на підставі рішення органу державної реєстрації прийнятого відповідно до рішення суду.
Згідно із ст.ст. 182,378 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом. Право власності особи на земельну ділянку може бути припинене за рішенням суду у випадках, встановлених законом.
Враховуючи вищевказані норми законодавства участь реєстраційної служби Голопристанського районного управління юстиції Херсонської області у цій справі як відповідача є не обґрунтованою, оскільки до повноважень цього органу належить лише внесення записів до Державного реєстру прав, зокрема, про державну реєстрацію припинення права власності на об'єкт нерухомого майна.
Оскільки предметом позову не є визнання недійсним свідоцтв про право власності на нерухоме майно юридичної особи та рішень органу виконавчої влади, на підставі яких вони видані, не обгрунтованою є позовна вимога про зобов'язання органу державної реєстрації прав скасувати державну реєстрацію права власності юридичної особи на земельні ділянки.
Згідно із ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав проводиться, у тому числі на підставі рішень судів, що набрали законної сили, інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Порядок скасування державної реєстрації прав на нерухоме майно, повноваження посадових осіб органу державної реєстрації прав визначено Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а тому прийняття відповідних рішень про внесення записів до Державного реєстру прав зокрема щодо скасування державної реєстрації права власності на нерухоме майно відноситься до компетенції органу державної реєстрації, у зв'язку із чим правомірним є зобов'язання відповідача вчинити дії, направлені на скасування державної реєстрації права власності на нерухоме майно.
Відповідно до рішення Конституційного суду України від 08.04.1999р. №3-рн/99 прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує у позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави, або в чому існує загроза інтересам держави та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує на орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Відповідно до чч.1,3 ст.16, ч.І ст.20, ч.І ст.21 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом. Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Право на захист особа здійснює на свій розсуд. Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Частиною 3 ст.152 Земельного кодексу України передбачено, що одним із способів захисту прав на земельні ділянки є визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Згідно із ст. 170 ЦК України держава набуває і здійснює цивільні права та обовязки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом.
Частинами 3 та 6 статті 36-1 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що підставою представництва прокурором у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави. Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави чи громадянина, обґрунтовує необхідність їх захисту.
Згідно із частинами 1,2 ст.29 ГПК України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до ст.5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» та Положення про Держсільгоспінспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011р. №459/2011, Державна інспекція сільського господарства України є центральним органом виконавчої влади, до повноважень якої згідно зі ст.6 цього Закону належить здійснення контролю за додержанням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Оскільки органи Державної інспекції сільського господарства України не наділені повноваженнями щодо звернення з позовами до суду, з даним позовом звертається прокурор, який набуває статусу позивача.
Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу.
Оскільки прокурор вважає, що при відведенні у власність ФГ "Аделаїда" земельних ділянок та реєстрації прав власності на них порушено вимоги законодавства щодо розпорядження землями колективної власності, то наведене вказує на наявність, визначених ч. 2 ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру", підстав для представництва прокурором у даній справі інтересів держави.
У травні 2011 року прокуратурою Херсонської області пред'явлено адміністративний позов до Голопристанської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування розпорядження №25 від 12.01.2009р., однак у зв'язку із прийняттям Верховним судом України постанови від 24.02.2015р., якою змінено практику розгляду справ щодо визнання протиправними та скасування рішень органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування про надання суб'єктам господарювання земельних ділянок у власність або користування (справа про підвідомчість спорів) ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 20.03.2015р. у справі №821/4745/14 на підставі п.5 ч.І ст.155 КАС України позов залишено без розгляду.
Згідно частин 2,3 ст.264, ч.5 ст.267 ЦК України позовна давність переривається у разі пред'явлення особою позову до одного із кількох боржників, а також якщо предметом позову є лише частина вимоги, право на яку має позивач. Після переривання перебіг позовної давності починається заново. Якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.
На підставі викладеного, керуючись ст. 121 Конституції України, ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру», ст.ст.22,30,84,116,122 ЗК України, ст.ст. 2, 12, 13, 29 ГПК України, ст.ст.264,267 ЦК України, суд поновлює прокурору строк на звернення з позовною заявою до суду.
Разом з тим, суд дійшов висновку, що при винесенні оскаржуваних розпоряджень Голопристанська РДА діяла правомірно та в межах наданих повноважень, а фермерське господарство «Аделаїда» набуло земельні ділянки у власність на законних підставах та у відповідності до затвердженої процедури переоформлення прав на землю.
Наданими до відзиву Відповідача-2 письмовими доказами підтверджується, що фермерським осподарством «Аделаїда» відокремлена садиба набуто у власність нерухоме майно - господарські двори (виробничі будівлі та споруди) колективного сільськогосподарського підприємства ім. Леніна. Земельні ділянки, зайняті зазначеними виробничими будівлями та спорудами (господарські двори) входили до складу земель, що належали на праві власності КСП ім. Леніна відповідно до Державного акту на право колективної власності на землю.
Дані будівлі були виділені із майна КСП ім. Леніна та передані за Актами прийому-передачі фермерському господарству «Аделаїда» в рахунок майнових паїв (сертифікатів), що були придбані ФГ «Аделаїда» у громадян - членів колективного сільськогосподарського підприємства ім. Леніна.
ФГ «Аделаїда» відокремлена садиба в якості нового власника нерухомого майна колишнього КСП ім. Леніна звернулось до Голопристанської районної державної ііміністрації не як до розпорядника (власника) цих земель, а як до органу, який в силу покладених на нього законом обов'язків повинен виконувати функцію координації землеустрою, погодження землевпорядної документації та видачі правовстановчих документів на землю на певній адміністративній території іншим землевласникам та землекористувачам з клопотанням про надання дозволу на складання проекту впорядкування існуючих землеволодінь та того погодження для переоформлення державних актів про право власності на землю.
Розпорядженням голови Голопристанської районної державної адміністрації № 465 від 30 листопада 2005 року фермерському господарству «Аделаїда» відокремлена садиба надано дозвіл на розробку проектів відведення земельних ділянок в межах існуючих визначених площ (контурів ділянок), що необхідні для розміщення та обслуговування виробничих будівель та споруд без зміни їх цільового призначення. Площі та контури даних земельних ділянок виділені в натурі та визначені в матеріалах Проекту роздержавлення (приватизації) земель КСП ім. Леніна (на підставі даного затвердженого Проекту КСП ім. Леніна був виданий Державний акт на право колективної власності на землю).
ФГ «Аделаїда» відокремлена садиба виготовлено проекти відведення земельних ділянок та погоджено їх у Скадовській міжрайонній державній екологічної нспекції Державного управління екоресурсів в Херсонській області, Голопристанській районній санітарно-епідеміологічній станції, відділі містобудування та архітектури Голопристанської районної державної адміністрації, Херсонській обласній інспекції по охороні пам'яток історії та культури, управлінні містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Херсонської обласної державної адміністрації, Голопристанському районному відділі земельних ресурсів.
Розпорядженням голови Голопристанської районної державної адміністрації від 12 січня 2009 року № 25 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність фермерському господарству «Аделаїда» на території Чулаківської сільської ради» затверджено проекти землеустрою та безоплатно передано у власність фермерському господарству «Аделаїда» шість земельних ділянок із земель колективної власності колишнього КСП ім. Леніна на території Чулаківської сільської ради.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 82 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент винесення оскаржуваного розпорядження 2009 р.) юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі: придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; внесення земельних ділянок її засновниками до статутного фонду; прийняття спадщини; виникнення інших підстав, передбачених законом.
Згідно з положеннями частини першої статті 120 Земельного кодексу України до особи, яка придбала житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення, у розмірах, встановлених договором.
Якщо договором про відчуження житлового будинку, будівлі або споруди розмір земельної ділянки не визначено, до набувача переходить право власності на ту частину земельної ділянки, яка зайнята житловим будинком, будівлею або спорудою, та на частину земельної ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.
Відповідно до статті 377 Цивільного кодексу України (в редакції, чинній на момент винесення оскаржуваного розпорядження від 2009р.) до особи, яка придбала житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення, у розмірах, встановлених договором.
Якщо договором про відчуження житлового будинку, будівлі або споруди розмір земельної ділянки не визначений, до набувача переходить право власності на ту частину земельної ділянки, яка зайнята житловим будинком, будівлею або спорудою, та на частину земельної ділянки, яка є необхідною для їх обслуговування.
Правовою підставою для безоплатної передачі земельних ділянок фермерському господарству "Аделаїда" є юридичний факт переходу та оформлення права власності на нерухоме майно до ФГ "Аделаїда" шляхом задоволення його майнових вимог щодо виділення із майна КСП ім. Леніна виробничих будівель та споруд в рахунок придбаних майнових паїв (сертифікатів) членів колективного сільськогосподарського підприємства ім. Леніна.
Відповідно до Державного акту на право колективної власності на землю попередньому власнику нерухомого майна (КСП ім. Леніна) зазначені земельні ділянки (господарські двори) належали на праві колективної власності. Тобто, відчуження нерухомого майна та земельних ділянок відбувалося від КСП ім. Леніна до ФГ "Аделаїда" в порядку, який був встановлений діючим на той час законодавством, що регламентувало процедуру реформування аграрного сектора України та паювання майна колективних сільськогосподарських підприємств.
Державний акт на право колективної власності на землю від 26 червня 1997 року, серія ХС-VIII (т.1, а.с.133-136), зареєстрований в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 4, був виданий Колективному Сільськогосподарському Підприємству ім. Леніна відповідно до Рішення Чулаківської сільської ради народних депутатів від 15 червня 1993 року № 35 «Про погодження Проекту роздержавлення і приватизації та видачі державних актів колективному господарству імені Леніна».
Відповідно до ст. 60 ЗК України в редакції від 13 березня 1992 р. колективні сільськогосподарські підприємства можуть одержувати земельні ділянки у колективну власність, користування, у тому числі в оренду. Землі, передані цим господарствам у колективну власність, поділяються на землі загального несільськогосподарського використання і землі сільськогосподарського використання».
Загальна площа земель, які були передані у власність КСП ім. Леніна складала 6069,6 га, із них 111,0 га - несільськогосподарських угідь (землі загального несільськогосподарського використання для розміщення і обслуговування існуючих господарських дворів, цільове призначення яких "для іншого сільськогосподарського призначення" згідно коду 2.7 Українського класифікатору цільового використання землі, затвердженого Держкомземом України від 24.04.1998 р. N 14-1-7/1205), із них за межами населеного пункту - 95,1 га згідно графічних та текстових даних Експлікацій земель КСП ім. Леніна, які містяться у технічній документації до Державного акту на право колективної власності на землю: Матеріалах роздержавлення (приватизації) земель КСП ім. Ленінгцвиконаних Херсонською філією Інституту землеустрою академії аграрних наук України 1993р.
Межі, контури та розміри земельних ділянок, призначених для розміщення і обслуговування існуючих господарських дворів КСП ім. Леніна були виділені в натурі та відображені в Матеріалах проекту роздержавлення (приватизації) земель КСП ім. Леніна відповідно до вимог п.п. 10,11 Тимчасового порядку проведення робіт по видачі державних актів колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших сільськогосподарських підприємств на право колективної власності на землю, затвердженому Наказом Держкомзему України № 18 від 15.03.95р. та зареєстрованого в Мінюсті України від 04.06.1999 р. за № 354/3647.
Зокрема, база (господарський двір), розташований на земельній ділянці площею 4,6 га контуру № 27 (оформлено 3,66 га); СТФ № 3 розташоване на земельній ділянці площею 14,3 га контуру №11 (оформлено 6,11 га); тракторна бригада (польовий стан) розташований на земельних ділянках площею 1,6 га контуру № 56 (оформлено 1,21 га) та земельній ділянці площею 2,0 га контуру № 57 (оформлено 2,0га); тік, авто-гараж розташовані на земельній ділянці площею 11,5 га контуру № 73 (оформлено 0,62га та 0,76 га відповідно), хімсклад (аеродром) розташований на земельній ділянці площею 12,2 га контуру № 30 (оформлено 11,74 га). Тобто, ФГ «Аделаїда» не перевищило площу земельних ділянок, раніше відведених у власність попередньому власнику землі та нерухомого майна (КСП ім. Леніна) та не порушило межі земель державної, комунальної або приватної власності.
З прийняттям Земельного кодексу 2001 року набув чинності пункт 7 Перехідних положень ЗКУ 2001р., за яким юридичні особи, що одержали у власність земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки», отже КСП ім. Леніна зберігало своє право власності на землю.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 02.04.2002р. № 449 "Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою" та Роз'яснень Державного комітету України із земельних ресурсів, викладених у Листі від 27.05.2011 р. № 7939/27/Ж1450-11, «раніше видані державні акти на право приватної власності на землю, державні акти на право власності на землю, державні акти на право власності на земельну ділянку та державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні у разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб».
Відповідно до положень Указу Президента України "Про невідкладні заходи щодо прискорення оеформування аграрного сектора економіки" від 03.12.1999 р. № 1529/99, ст. 7 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", рішенням зборів уповноважених членів КСП ім. Леніна (Протокол № 2 від 18.09.2001року) був затверджений розмір пайового фонду, план та напрямки розподілу майна пайового фонду, розміри індивідуальних майнових паїв громадян-членів КСП та прийняте рішення про створення підприємства-правонаступника КСП ім. Леніна - приватного сільськогосподарського підприємства «Довіра».
Відповідно до ст. 34 Закону України "Про підприємства в Україні" (який був чинним на момент реорганізації КСП) ліквідація і реорганізація (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) підприємства провадяться за рішенням власника. При перетворенні одного підприємства в інше до підприємства, яке щойно виникло, переходять усі майнові права і обов'язки колишнього підприємства.
Згідно з ч. 6 ст. 31 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" при перетворенні одного підприємства в інше до новоствореного підприємства переходять усі майнові права і обов'язки колишнього підприємства.
Відповідно до зазначеного рішення (Протокол № 2 від 18.09.2001 року) громадянам-членам КСП ім. Леніна Чулаківською сільрадою було розпочато видачу Свідоцтв на право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства (майновий сертифікат, копії яких додано до матеріалів справи).
Майнові паї в натурі кожному із громадян-членів КСП не видавалися. Відповідно до Рекомендацій щодо передачі майна пайового фонду реорганізованого колективного сільськогосподарського підприємства, затверджених Наказом Міністерства аграрної політики України від 6 квітня 2001 р. № 96, громадяни-члени КСП укладали із юридичними особами-покупцями майнових паїв (сертифікатів) Договори купівлі - продажу майнових паїв за затвердженими Типовими формами згідно наказу Міністерства аграрної політики України від 9 квітня 2001 р. № 97.
Відповідно до Протоколу № 2 від 18.09.2001 року Рішенням зборів уповноважених членів КСП ім. Леніна були затверджені переліки майна, що підлягає передачі в рахунок майнових паїв по спілках (об'єднаннях) громадян без прав юридичної особи. Зокрема, 268 громадян - члени спілки «Вікторія», продали свої майнові паї (сертифікати, свідоцтва, а не окремо виділене майно) фермерському господарству «Аделаїда».
В рахунок придбаних майнових сертифікатів (свідоцтв) ФГ «Аделаїда» було виділено майна пайового фонду КСП ім. Леніна на загальну суму 882 165 грн. Дане майно було передано від КСП ім. Леніна фермерському господарству «Аделаїда» та уповноваженій особі від спілки громадян за Актами приймання-передачі, зокрема: будівлі та споруди авто-гаражу Акт №1, будівлі та споруди МТФ №1 (база) (відгодівельники, заплідники тощо) Акт №2; будівля отари «Ленінська» СТФ №3 Акт №3; будівлі та споруди центрального току (млину) Акт № 5 та Акт № 22, 24; будівлі та споруди хімскладу, асф. площ. Акт №6; будівлі та споруди польової бригади №1 Акт № 8; будівлі та споруди польової бригади №1,2 Акт № 10; будівлі та споруди СТФ № 2 Акти № № 19, № 20, Акт № 24.
Для виготовлення технічної документації та оформлення Свідоцтва про право власності на нерухоме майно ФГ «Аделаїда» звернулося до Чулаківської сільської ради та отримало Рішення виконкому від 28.07.2004 року № 79 «Про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна сільськогосподарського призначення».
На підставі зазначеного рішення від 28.07.2004 року № 79 ФГ «Аделаїда» виготовило технічну документацію та отримало правовстановчі документи на нерухоме майно - Свідоцтва про право власності на нерухоме майно, зокрема:
- будівлі виробничої бази фермерського господарства (Свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія САА № 267878), видане 06.12.2004р. на підставі рішення Чулаківської сільської ради Голопристанського району від 28.07.2004р. № 79 «Про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна сільськогосподарського призначення», зареєстровано Голопристанським БТІ в реєстровій книзі № 1 за реєстр. № 8 від 06.12.2004р.;
- будівлі хімскладу (Свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія САА № 267879), видане 06.12.2004р. на підставі рішення Чулаківської сільської ради Голопристанського району від 28.07.2004р. № 79 «Про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна сільськогосподарського призначення», зареєстровано Голопристанським БТІ в реєстровій книзі № 1 за реєстр. №9 від 06.12.2004р.;
- будівлі тіку (Свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія САА № 267877), видане 06.12.2004р. на підставі рішення Чулаківської сільської ради Голопристанського району від 28.07.2004р. № 79 «Про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна сільськогосподарського призначення», зареєстровано Голопристанським БТІ в реєстровій книзі № 1 за реєстр. №10 від 06.12.2004р.;
- будівлі ветеринарно-санітарної бойні, свинарника-відгодівельника №1, свинарника-відгодівельника №2, свинарника-маточника (Свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія САА № 267884), видане 07.12.2004р. на підставі рішення Чулаківської сільської ради Голопристанського району від 28.07.2004р. № 79 «Про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна сільськогосподарського призначення», зареєстровано Голопристанським БТІ в реєстровій книзі № 1 за реєстр. № 15 від 06.12.2004р.;
- будівлі тракторної бригади №1 (Свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія САА № 267883), видане 07.12.2004р. на підставі рішення Чулаківської сільської ради Голопристанського району від 31.08.2005 р. № 69 «Про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна сільськогосподарського призначення», зареєстровано Голопристанським БТІ в реєстровій книзі № 1 за реєстр. №14 від 06.12.2004р.
Відповідно до Рішення виконкому Чулаківської сільської ради від 31.08.2005 року № 69 "Про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна сільськогосподарського призначення" ФГ "Аделаїда" отримало дозвіл на виготовлення технічної документації для оформлення авто-гаражу, сіносховища, свинарника-відгодівельника №3 і сан блока.
На підставі зазначеного рішення від 31.08.2005 року № 69 ФГ "Аделаїда" виготовило технічну документацію та отримало правовстановчі документи на нерухоме майно - Свідоцтва про право власності на нерухоме майно, зокрема:
- будівлі та споруди автогаражу (Свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія САА № 797850), видане 11.11.2005р. на підставі рішення Чулаківської сільської ради Голопристанського району від 31.08.2005 р. № 69 «Про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна сільськогосподарського призначення», зареєстровано Голопристанським БТІ в реєстровій книзі № 1 за реєстр. № 16 від 11.11.2005 р.;
- будівлі сан. блоку (Свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія САА № 797855), видане 11.11.2005р. на підставі рішення Чулаківської сільської ради Голопристанського району від 31.08.2005 р. № 69 «Про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна сільськогосподарського призначення», зареєстровано Голопристанським БТІ в реєстровій книзі № 1 за реєстр. № 18 від 11.11.2005 р.;
- будівлі свинарника-відгодівельника (Свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія САА № 797854), видане 11.11.2005р. на підставі рішення Чулаківської сільської ради Голопристанського району від 31.08.2005 р. № 69 «Про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна сільськогосподарського призначення», зареєстровано Голопристанським БТІ в реєстровій книзі № 1 за реєстр. № 17 від 11.11.2005 р.
Всі зазначені вище Свідоцтва про право власності на нерухоме майно були видані ФГ "Аделаїда" в порядку ст. 40 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та абзацу п'ятого підпункту «а» пункту 6.1. Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 7 лютого 2002 року № 7/5 (в редакції 2004-2005р.р., що була чинною на дату видачі зазначених Свідоцтв), відповідно до якого оформлення права власності на об'єкти нерухомого майна провадиться з видачею свідоцтва про право власності місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування фізичним особам та юридичним особам, які в разі ліквідації (реорганізації) підприємства, об'єднання, організації отримали у власність у встановленому законодавством порядку нерухоме майно підприємства, об'єднання, організації, що ліквідовується.
Відповідно до п.п. 2.1, 2.10, 3.4 Постанови Пленуму ВГСУ від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» після набуття права власності на житловий будинок, будівлю, споруду особа має право на одержання земельної ділянки у власність або в користування і право вимагати оформлення документів, що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою. Правочин, за яким переходить право власності на житлові будинки, будівлі, споруди, тягне за собою перехід права на земельну ділянку, на якій знаходиться відповідне нерухоме майно. При цьому новий власник земельної ділянки не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до законодавства.
За змістом статті 377 ЦК України та статті 120 ЗК України до особи, яка набула права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності або право користування на земельну ділянку, на якій розміщено відповідне нерухоме майно, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
З огляду на приписи статті 182, частини другої статті 331, статті 657 ЦК України покупець нерухомого майна вправі вимагати оформлення відповідних прав на земельну ділянку, зайняту нерухомістю, з моменту державної реєстрації переходу права власності на нерухоме майно. У разі встановлення факту правомірного набуття особою права на нерухоме майно за наявності у попереднього власника належно оформленого права на земельну ділянку, на якій воно розміщене, необхідно враховувати, що така особа набула права на відповідну земельну ділянку».
Таким чином, до ФГ «Аделаїда», в установленому законом порядку перейшло право власності на земельні ділянки, зайняті об'єктами нерухомого майна.
Площа (розмір) існуючих земельних ділянок, що необхідна для розміщення та обслуговування придбаних об'єктів нерухомого майна була визначена, відображена та зазначена в Матеріалах Проекту роздержавлення земель КСП ім. Леніна, в Генеральних планах відведення земельних ділянок та в Кадастрових планах відведення земельних ділянок ФГ «Аделаїда».
Цільове призначення зазначених земельних ділянок не змінювалося. Відповідно до форм. 6-зем. зазначені земельні ділянки відносяться до земель «для іншого сільськогосподарського призйачення» згідно коду 2.7 Українського класифікатору цільового використання землі, затвердженого Держкомземом України від 24.04.1998 р. № 14-1-7/1205 та відповідно коду 01.13 «для іншого сільськогосподарського призначення» згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010р. № 548, що підтверджується Витягами із державного земельного кадастру щодо спірних земельних ділянок.
Суд зазначає, що до спірних правовідносин слід застосовувати ст.ст. 78, 82, 120 Земельного кодексу України 2001р., що входять у розділ 4 Земельного кодексу України «Набуття права власності на землю».
Відповідно до ст. 78 ЗКУ 2001 р. право власності на землю набувається відповідно до Конституції, ЗКУ та законів. Відповідно до ст. 82 ЗК України, юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі виникнення інших підстав, передбачених законом. Такою підставою, передбаченою законом, є саме перехід права власності на землю у разі набуття права власності на нерухоме майно, врегульований ст. 120 ЗК України та ст. 377 ЦК України.
Аналогічної правові позиції викладені у Постанові Пленуму Вищого Господарського Суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин". Так, згідно п.п. 2.1, 2.10, 3.4 «Підстави набуття прав на землю визначені саме розділом IV ЗК України , і стаття 120 ЗКУ входить до даного розділу.
Крім того, відповідно до частини першої ст. 30 Земельного кодексу України при ліквідації сільськогосподарських підприємств несільськогосподарські угіддя, що перебували у їх власності, розподіляються відповідно до установчих документів цих підприємств або за згодою власників земельних часток (паїв). У разі недосягнення згоди це питання вирішується в судовому порядку. ФГ "Аделаїда" надало копії заяв громадян, членів КСП ім. Леніна - власників земельних часток (паїв) про їх письмову згоду щодо переходу та переоформлення права власності на земельні ділянки (господарські двори колишнього КСП до ФГ «Аделаїда») в зв'язку із набуттям нерухомого майна.
Таким чином, до ФГ «Аделаїда» перейшло право власності на земельні ділянки, зайняті господарськими будівлями, в розмірах, необхідних для їх розміщення та обслуговування із земель колективної власності КСП ім. Леніна (попереднього землевласника та власника нерухомого майна). ФГ "Аделаїда мала право в установленому законодавством порядку замовити виготовлення проектів відведення земельних ділянок, зайнятих господарськими будівлями, які належать йому на праві власності та отримати державні акти на право власності на землю.
Відповідно до пункту 2.3 Постанови Пленуму ВГСУ від 17.05.2011р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», державні акти про право власності або право постійного користування на земельну ділянку є документами, що посвідчують відповідне право і видаються на підставі рішень Кабінету Міністрів України, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських, селищних, сільських рад, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.
Отже, ФГ «Аделаїда» звернулось з клопотанням до Голопристанської РДА надати дозвіл на розробку проектів відведення земельних ділянок та погодити виготовлені проекти. Для оформлення права власності на земельні ділянки в зв'язку із набуттям права власності на нерухоме майно ФГ "Аделаїда" звернулось до Голопристанської РДА не як до розпорядника (власника) цих земель, а як до органу, який в силу покладених на нього законом владних повноважень повинен виконувати функцію координації землеустрою, погодження землевпорядної документації та видачі правовстановлюючих документів на землю на певній адміністративній території іншим землевласникам та землекористувачам, що передбачене п. «в» ч. 1 ст. 17, п. «г» частини першої ст. 186 Земельного кодексу України, ст.ст. 13, 25, 50, 51 Закону України «Про землеустрій», Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі від 04 травня 1999 року № 43 (яка була чинною на момент винесення розпоряджень).
Отже, ФГ "Аделаїда" мала право в установленому законодавством порядку замовити виготовлення документації із землеустрою та отримати державні акти на право власності на землю».
За приписами частини першої ст. 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Конституція України гарантує право власності на землю, яке набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (частина друга статті 14).
Згідно з Конституцією України кожен має право, зокрема, володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю; право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом; ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності, право приватної власності є непорушним (частини перша, друга, четверта статті 41 Основного Закону України).
Таким чином, заявлені позовні вимоги про визнання незаконними (недійсними) розпоряджень, визнання недійсними державних актів на право власності на землю задоволенню не підлягають.
Вступна та резолютивна частини рішення оголошені у присутності представників сторін у судовому засіданні.
На підставі викладеного, керуючись ч.7 ст. 13, ч.З ст. 16 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», п. «г» ч. 1 ст. 17, ст.ст. 28, ч.І ст.30, ст. 82, ч.І ст.120, ст.ст.152, 153, 154, 155, п. «г» ч.І ст. 186, п.п. 7,12 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, ст.ст. 13, 25, 50, 51 Закону України «Про землеустрій», Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі від 04 травня 1999 року N 43, ст.ст. 14, 41 Конституції України ст.ст.44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд
в и р і ш и в:
У задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Повне рішення складено
10.09.2015р.
Суддя Т.Г. Пінтеліна
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2015 |
Оприлюднено | 17.09.2015 |
Номер документу | 50084640 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Пінтеліна Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні