ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
28 липня 2015 року № 2а-12890/10/2670
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії:
головуючого судді Шулежка В.П.,
судді Іщука І.О.,
судді Погрібніченка І.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України, Хмельницької обласної ради, голови Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області Мартинюка Володимира Мефодійовича, за участю третіх осіб - товариства з обмеженою відповідальністю «Синявські граніти», Лозівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області, товариства з обмеженою відповідальністю «Подільський граніт», ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_54, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_34 ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_46, ОСОБА_47, ОСОБА_48, ОСОБА_49, ОСОБА_50, ОСОБА_51, ОСОБА_52 про зобов'язання зупинити діяльність підприємств за порушення екологічних норм, заборону вчиняти дії, визнання незаконними розпоряджень,-
В С Т А Н О В И В:
З позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України, Хмельницької обласної ради, голови Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області Мартинюка Володимира Мефодійовича, за участю третіх осіб - товариства з обмеженою відповідальністю «Синявські граніти», Лозівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області, товариства з обмеженою відповідальністю «Подільський граніт», ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_54, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_34 ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_46, ОСОБА_47, ОСОБА_48, ОСОБА_49, ОСОБА_50, ОСОБА_51, ОСОБА_52, в якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просить суд:
заборонити Хмельницькій обласній раді в подальшому надавати у користування для видобутку відкритим способом за допомогою вибухівки будівельного каменю ділянку надр, розташовану на протилежному від села Думенки Хмільницького району Вінницької області березі річки Південний Буг недалеко від села Нова Синявка Старосинявського району Хмельницької області, оскільки фактичне взаємне розташування забою кар'єру та с.Думенки не дозволяють організовувати 1500 метрову санітарно-захисну зону між гірничим підприємством і жилими будівлями відповідно до законодавства та дотримуватися інших встановлених законом нормативів;
заборонити голові Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області в подальшому надавати у користування для видобутку відкритим способом за допомогою вибухівки будівельного каменю ділянку надр, розташовану на протилежному від с. Думенки Хмільницького району Вінницької області березі річки Південний Буг недалеко від села Нова Синявка Старосинявського району Хмельницької області, оскільки фактичне взаємне розташування забою кар'єру та с. Думенки не дозволяють організовувати 1500 метрову санітарно-захисну зону між гірничим підприємством і жилими будівлями відповідно до законодавства та дотримуватися інших встановлених законом нормативів;
визнати незаконними розпорядження голови Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області:
- № 294/2007-р від 22.11.2007р. "Про внесення змін та доповнень до розпоряджень Глави адміністрації від 04 січня 2007 року №01/2007-р. №02/2007-р";
- № 68/2007-р від 14.03.2007р. "Про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для виробничих потреб";
- № 05/2007-р від 04.01.2007р. "Про затвердження проекту щодо відведення земельної ділянки";
- № 02/2007-р від 04.01.2007 "Про передачу в користування на умовах оренди земельної ділянки ТОВ "Синявські граніти"для дослідно-промислового видобутку блоків Новосинявського родовища гранітів";
- № 01/2007-р від 04.01.2007 "Про передачу в користування на умовах оренди земельної ділянки ТОВ "Синявські граніти" під розробку кар'єру для промислового видобутку блоків та виробництва будівельних матеріалів Новосинявського родовища гранітів";
- № 162/2006-р від 31.07.2006р. "Про погодження технічної документації земельної ділянки";
- № 64 від 28.04.2005р. "Про надання згоди на розроблення проекту відведення земельної ділянки".
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.07.2011 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 15.11.2012 року заяву ОСОБА_1 про відмову від позовних вимог до Кабінету Міністрів України в частині зобов`язання зупинити діяльність ТОВ «Синявські Граніти» за порушення екологічних вимог задоволено та визнано нечинною постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 27.07.2011 року у цій частині, провадження у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України про зобов`язання зупинити діяльність ТОВ «Синявські Граніти» за порушення екологічних вимог закрито.
В решті постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 27.07.2011 року залишено без зміни, а апеляційну скаргу ОСОБА_1 - без задоволення.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09.04.2015 року скасовано постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.07.2011 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 15.11.2012 року, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що діяльність ТОВ «Синявські Граніти» під час користування надрами в Кар'єрі призводить до екологічного забруднення навколишнього природного середовища, ставить під загрозу життя та спричиняє шкідливі наслідки для здоров'я мешканців населених пунктів с. Думенки, що знаходиться в адміністративному підпорядкуванні Лозівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області.
У судовому засіданні позивач, який також є представником третіх осіб, позовні вимоги підтримав повністю та просив їх задовольнити.
Представники відповідачів у судове засідання не прибули, письмових заперечень з приводу заявлених позовних вимог суду не надали.
Хмельницька обласна рада подала відзив на позов, у якому просила розглядати справу без участі її представника, при розгляді справи поклалась на розсуд суду.
Відповідно до вимог частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З огляду на вищевикладене та з урахуванням вимог ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України, суд прийшов до висновку про доцільність розгляду справи у письмовому провадженні на підставі наявних матеріалів справи.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, судом встановлено наступне.
На підставі розпорядження Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області № 64 від 28.04.2005р. ТОВ "Синявські граніти" забезпечено проведення розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 7,9999 га для промислового видобутку блоків та виробництва будівельних матеріалів ТОВ "Синявські граніти" на території Новосинявської сільської ради Старосинявського району Хмельницької області.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 7,9999 га для промислового видобутку блоків та виробництва будівельних матеріалів ТОВ "Синявські граніти" на території Новосинявської сільської ради Старосинявського району Хмельницької області погоджено висновками Старосинявського районного відділу земельних ресурсів Хмельницької області № 1018 від 08.12.2006р., Старосинявського районного відділу містобудування архітектури та житлово-комунального господарства № 32 від 28.11.2006р., відділу оперативного і екологічного контролю Центрального регіону Державного управління охорони навколишнього природного середовища № 75 від 07.12.2006р., відділу охорони пам`яток історії та культури у Хмельницькій області № 2712 від 07.12.2006р., Північної територіальної інспекції Державного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та користуванню надрами від 10.01.2007 р. №2.
З матеріалів справи вбачається, що вказані у Висновку державної експертизи землевпорядної документації Хмельницького обласного управління земельних ресурсів № 604 від 28.12.2008р. зауваження щодо проекту землеустрою, усунуті ТОВ "Синявські граніти".
Розпорядженням першого заступника голови Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області № 01/2007-р від 04.01.2007р. (із змінами, внесеними розпорядженням Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області від 22.11.2007р. №294/200-р) затверджено проект землеустрою та передано в користування на умовах оренди під розробку кар'єру для промислового видобутку блоків ТОВ "Синявські граніти" терміном на 49 років земельну ділянку площею 7,9999 га, розташовану на території Новосинявської сільської ради за межами населеного пункту, зі зміною її цільового призначення з віднесенням до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики та іншого призначення.
Розпорядженням Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області від 31.07.2006р. №162/2006-р погоджено технічну документацію із землеустрою щодо надання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ "Синявські граніти"на території Новосинявської сільської ради. Передано в оренду земельну ділянку, яка знаходиться за межами населеного пункту Новосинявської сільської ради, шляхом укладення договору оренди із ТОВ "Синявські граніти" с.Нова Синявка загальною площею 97,63 га строком на 49 років із встановленою орендною платою.
Відповідно до розпорядження Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області від 04.01.2007 р. №02/2007-р ТОВ "Синявські граніти" передано в користування на умовах оренди під розробку кар'єру для дослідно-промислового видобутку блоків терміном на 49 років земельну ділянку площею 5,000 га, розташовану на території Новосинявської сільської ради за межами населеного пункту із зміною цільового призначення з віднесенням до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики та іншого призначення.
Також, розпорядженням Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області від 04.01.2007 р. №05/2007-р затверджено проект землеустрою та рекультивації щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Синявські граніти" площею 5,0 га та відповідно 7,9999 га, розташованих на території Новосинявської сільської ради за межами населеного пункту для передачі їх в користування на умовах оренди.
Розпорядженням Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області від 14.03.2007р. №68/2007-р погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для виробничих потреб ТОВ "Синявські граніти". Передано в оренду земельну ділянку із земель промисловості для виробничих потреб, яка знаходиться за межами населеного пункту Новосинявської сільської ради шляхом укладення договору оренди із ТОВ "Синявські граніти" загальною площею 4,6316 га строком на 49 років.
Окрім того, 20.09.2004р. Державним комітетом природних ресурсів України видано ТОВ "Синявські граніти" строком на 10 років Спеціальний дозвіл №3433 на користування надрами видобування граніту для виробництва щебеню марки 400 600, придатного для шляхобудування, на території Новосинявського родовища, що знаходиться на 1 км. на південний схід від с. Нова Синявка Старосинявського району Хмельницької області. Площа об'єкту видобутку 8,0 га. Вказаний спеціальний дозвіл на користування надрами погоджено Державним управлінням екоресурсів у Хмельницькій області 17.06.2004р. за №04/1753, а також органом Держохоронпраці 29.06.2004р. № 5.3-12/4001.
Актом № 21 від 06.10.2005р. Хмельницькою обласною радою з метою розробки Новосинявського родовища гранітів надано ТОВ "Синявські граніти" на строк до 20.09.2014р. гірничий відвід площею 10,0 га, що розташований на відстані 1 км. на південний схід від с. Новосинявка Старосинявського району Хмельницької області.
Відповідно до листа Хмельницької обласної санітарно-епідеміологічної станції № 02-02/798 від 20.04.2010р. Новосинявське родовище гранітів відновило свою діяльність в 2006 році у складі ТОВ "Синявські граніти", ТОВ "Подільський граніт". Відстань від родовища до с. Думенки Хмільницького району Вінницької області становить 400 метрів, до річки Південний Буг 200 метрів.
Головний державний інспектор України з охорони навколишнього природного середовища листом № 3-12/К402 від 14.05.2010р. повідомив, що ТОВ "Синявські граніти" усунуто порушення ст. 70 Водного кодексу України, виконання інших приписів щодо звільнення від виробленої продукції і відсіву граніту самовільно зайнятої земельної ділянки в прибережній захисній смузі річки Південний Буг та внесення змін в дозвіл на розміщення відходів у 2010 році відсіву граніту тривають. За інформацією Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області, ТОВ "Подільський граніт" господарську діяльність на території Новосинявського родовища не здійснює.
У зв`язку з вказаними фактами Головний державний інспектор України з охорони навколишнього природного середовища підстав для тимчасової заборони (зупинення) діяльності ТОВ "Синявські Граніти" та ТОВ "Подільський Граніт"за порушення вимог природоохоронного законодавства не виявив.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог і відсутність підстав для їх задоволення виходячи з наступного.
Відповідні повноваження сільських, селищних, міських рад, райдержадміністрацій та обласних рад та облдержадміністрацій визначені ст.ст. 17, 118, 122, 123, 124, 146, 149, 150, 151 Земельного кодексу України, Водним кодексом України, Лісовим кодексом України, Законом України «Про місцеві державні адміністрації», Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Так, до обласні державні адміністрації: за межами населених пунктів здійснюють надання у постійне користування, вилучення (викуп), передачу в оренду земельних ділянок із земель державної власності для несільськогосподарського використання (крім питань, що належать до повноважень Кабінету Міністрів України): а) будівництва об'єктів державного значення; б) об'єктів промисловості; в) об'єктів житлово-комунального господарства, соціально-культурного призначення; г) залізниць і автомобільних шляхів, ліній електропередачі та зв'язку, магістральних трубопроводів; д) нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов'язаних з їх експлуатацією; е) інших потреб, передбачених законодавством, тобто передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб (крім питань, що належать до повноважень Кабінету Міністрів України та райдержадміністрацій).
Районні державні адміністрації за межами населених пунктів здійснюють надання земельних ділянок у постійне користування, вилучення (викуп), передачу у власність або оренду із земель державної власності для: а) сільськогосподарського використання (ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, городництва, сінокосіння та випасання-худоби); б) будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка); в) індивідуального дачного будівництва; г) будівництва індивідуальних гаражів; д) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо); е) ведення водного та лісового господарства, (крім питань, що належать до повноважень Кабінету Міністрів України) ; є) інших потреб, передбачених законодавством.
Відповідно до положень ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземним громадянам і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Не підлягають передачі в оренду земельні ділянки, штучно створені у межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, що перебувають у прибережній захисній смузі водних об'єктів, або на земельних ділянках дна водних об'єктів.
Відповідно до частин 7 та 8 ст. 93 Земельного кодексу України орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно положень ст.. 3 Закону України «Про оренду землі» № 161-XIV від 06.10.1998р. об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності. Орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи.
Відповідно до ст.. 4 Закону України «Про оренду землі» орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у спільній власності територіальних громад, є районні, обласні ради та Верховна ОСОБА_8 Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом.
Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Відповідно до ст.. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
В той же час, відповідно до положень ст.. 118 Земельного кодексу України відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки.
Проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Як вбачається із спеціального дозволу на користування надрами Державного комітету природних ресурсів України № 3433 від 20.09.2004р. Новосинявське гранітне родовище експлуатується з 1958 року.
Державним комітетом природних ресурсів України видано ТОВ "Синявські граніти" строком на 10 років Спеціальний дозвіл від 20.09.2004р. №3433 на користування надрами видобування граніту для виробництва щебеню марки 400 600, придатного для шляхобудування, на території Новосинявського родовища, що знаходиться на 1 км. на південний схід від с. Нова Синявка Старосинявського району Хмельницької області. Площа об'єкту видобутку 8,0 га. Вказаний спеціальний дозвіл на користування надрами погоджено Державним управлінням екоресурсів у Хмельницькій області 17.06.2004р. за №04/1753, а також органом Держохоронпраці 29.06.2004р. № 5.3-12/4001.
Актом № 21 від 06.10.2005р. Хмельницькою обласною радою з метою розробки Новосинявського родовища гранітів надано ТОВ "Синявські граніти" на строк до 20.09.2014р. гірничий відвід площею 10,0 га, що розташований на відстані 1 км. на південний схід від с. Новосинявка Старосинявського району Хмельницької області.
В подальшому, на підставі розпорядження Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області № 64 від 28.04.2005р. ТОВ "Синявські граніти" забезпечено проведення розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 7,9999 га для промислового видобутку блоків та виробництва будівельних матеріалів ТОВ "Синявські граніти" на території Новосинявської сільської ради Старосинявського району Хмельницької області.
Вказаний проект погоджено висновками Старосинявського районного відділу земельних ресурсів Хмельницької області № 1018 від 08.12.2006р., Старосинявського районного відділу містобудування архітектури та житлово-комунального господарства № 32 від 28.11.2006р., відділу оперативного і екологічного контролю Центрального регіону Державного управління охорони навколишнього природного середовища № 75 від 07.12.2006р., відділу охорони пам`яток історії та культури у Хмельницькій області № 2712 від 07.12.2006р., Північної територіальної інспекції Державного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та користуванню надрами від 10.01.2007 р. №2.
В подальшому, на підставі повноважень, наданих чинним законодавством України головою Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області прийнято розпорядження № 01/2007-р від 04.01.2007р. (із змінами, внесеними розпорядженням Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області від 22.11.2007р. №294/200-р) щодо затвердження проекту землеустрою із зміною цільового призначення з віднесенням до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики та іншого призначення, розпорядження від 31.07.2006р. №162/2006-р, яким погоджено технічну документацію із землеустрою щодо надання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ "Синявські граніти"на території Новосинявської сільської ради та передачі в оренду земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту Новосинявської сільської ради, шляхом укладення договору оренди із ТОВ "Синявські граніти" с.Нова Синявка загальною площею 97,63 га строком на 49 років із встановленою орендною платою, та розпорядження від 04.01.2007 р. №02/2007-р, яким ТОВ "Синявські граніти" передано в користування на умовах оренди під розробку кар'єру для дослідно-промислового видобутку блоків терміном на 49 років земельну ділянку площею 5,000 га, розташовану на території Новосинявської сільської ради за межами населеного пункту із зміною цільового призначення з віднесенням до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики та іншого призначення, розпорядження від 04.01.2007 р. №05/2007-р, яким затверджено проект землеустрою та рекультивації щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Синявські граніти" площею 5,0 га та відповідно 7,9999 га, розташованих на території Новосинявської сільської ради за межами населеного пункту для передачі їх в користування на умовах оренди, розпорядження від 14.03.2007р. №68/2007-р погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для виробничих потреб ТОВ "Синявські граніти"та передачу в оренду земельної ділянки із земель промисловості для виробничих потреб, яка знаходиться за межами населеного пункту Новосинявської сільської ради шляхом укладення договору оренди із ТОВ "Синявські граніти" загальною площею 4,6316 га строком на 49 років.
Суд зазначає, що на момент винесення оскаржуваних розпоряджень була наявна уся необхідна дозвільна документація, погоджений проект щодо відведення земельної ділянки, наявний Спеціальний дозвіл на користування надрами видобування граніту, виданий ТОВ «Синявські граніти» Державним комітетом природних ресурсів України Вказаний спеціальний дозвіл на користування надрами погоджено Державним управлінням екоресурсів у Хмельницькій області 17.06.2004р. за №04/1753, а також органом Держохоронпраці 29.06.2004р. № 5.3-12/4001.
Щодо посилань відповідача на лист Хмельницької обласної санітарно-епідеміологічної служби Міністерства охорони здоров'я України 20.04.2010 року № 02-02/798, згідно якого проектна документація не пройшла санітарно-епідеміологічну експертизу в закладах санепідслужби, а отже, не можна вважати таким, що відповідає вимогам Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 19 червня 1996 року № 173 висновку № 1 Головного санітарного лікаря Старосинявського району від 13.02.2006 року щодо придатності до розроблення проекту відведення земельної ділянки для видобування каменю суд зазначає, що вказаний висновок не є предметом дослідження в даній адміністративній справі, а рішення суду, яким би вказаний висновок був визнаний нечинним на час розгляду справи відсутні.
Окрім того, суд вважає за необхідне зазначити, що наявними в матеріалах справи доказами не підтверджено фактів загрози життю, здоров'ю та майну як позивача, так і мешканців с. Думенки Хмільницького району Вінницької області, проекти оскаржуваних актів погоджені відповідними контролюючими органами у встановленому порядку.
Згідно з пунктом 70 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Фадєєва проти Росії"від 09.06.2005 р. для того щоб говорити про застосовність статті 8 Конвенції, особа, яка оскаржує негативний подразник екологічного характеру, має довести, по-перше, що справді мало місце втручання в її приватне життя, і що по-друге, досягнуто певного рівня небезпеки.
Наявними в матеріалах справи доказами не підтверджено фактів загрози життю, здоров'ю та майну як позивача, так і жителів села Думенки Хмільницького району Вінницької області.
Більш того, відповідно до листа Хмельницької обласної санітарно-епідеміологічної станції від 20.04.2010 р. №02-02/798, розглянувши рівні захворюваності жителів с. Думенки хворобами: центральної нервової системи (інфекційні менінгіти), органів травлення, дихальної системи, шкірних покривів та, порівнявши їх із аналогічними по селах Чудинівці Хмільницького району Вінницької області та Нова Синявка Старосинявського району Хмельницької області, значних скачків та відмінностей не виявлено.
Лабораторією гігієни атмосферного повітря та оцінок ризику Державної установи "Інститут гігієни та медичної екології ім. О.М. ОСОБА_53 медичних наук України" 24.07.2010 р. проведено дослідження атмосферного повітря на вміст оксиду вуглецю в атмосферному повітрі в оточенні ТОВ "Синявські граніти" на відстанях від джерела забруднення 300, 400, 600 метрів (підвітряно - навітряно).
Відповідно до Протоколу №2/3044 дослідження атмосферного повітря за місцезнаходженням ТОВ "Синявські граніти" (с. Нова Синявка Старосинявського району Хмельницької області) точки відбору проб на місцевості розміщували з урахуванням погодних умов (часті зміни напрямку вітру з постійними поривами), географії місцевості навколо кар'єру (пагорбно-рівнинний тип рельєфу) і архітектурної структури найближчого поселення до джерела забруднення (розташовані ґрунтові дороги, що призводять до інтенсивного запилення місцевості транспортом). Точка відбору №1, 300 метрів від джерела забруднення розташована на сході від кар'єру на території садиби житлового будинку, точки №2 (400 м) і №3 (600 м) - на заході від кар'єру.
В результаті дослідження не було виявлено перевищення гранично допустимої концентрації (5,0 мг/мі) оксиду вуглецю в приземному шарі атмосферного повітря на всіх точках від джерела забруднення.
Окрім того, щодо посилань позивача на визначення чинним законодавством 1500-метрової санітарно захисної зони для кар'єрів по видобуванню залізних руд відкритим способом з використанням вибухових засобів суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 5.4 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 19.06.1996 року № 173 (далі - Наказ №173) промислові, сільськогосподарські та інші об'єкти, що є джерелами забруднення навколишнього середовища хімічними, фізичними та біологічними факторами, при неможливості створення безвідходних технологій повинні відокремлюватись від житлової забудови санітарно-захисними зонами.
Санітарно-захисну зону слід встановлювати від джерел шкідливості до межі житлової забудови, ділянок громадських установ, будинків і споруд, в тому числі дитячих, навчальних, лікувально-профілактичних установ, закладів соціального забезпечення, спортивних споруд та інших об'єктів, а також територій парків, садів, скверів та інших об'єктів зеленого будівництва загального користування, ділянок оздоровчих та фізкультурно-спортивних установ, місць відпочинку, садівницьких товариств та інших, прирівняних до них об'єктів, у тому числі:
- для підприємств з технологічними процесами, які є джерелами забруднення атмосферного повітря шкідливими, із неприємним запахом хімічними речовинами та біологічними факторами, безпосередньо від джерел забруднення атмосфери організованими викидами (через труби, шахти) або неорганізованими викидами (через ліхтарі будівель, димлячі і паруючі поверхні технологічних установок та інших споруд тощо), а також від місць розвантаження сировини, промпродуктів або відкритих складів;
- для підприємств з технологічними процесами, які є джерелами шуму, ультразвуку, вібрації, статичної електрики, електромагнітних та іонізуючих випромінювань та інших шкідливих факторів - від будівель, споруд та майданчиків, де встановлено обладнання (агрегати, механізми), що створює ці шкідливості.
Водночас Наказом № 173 не визначені санітарно-захисні зони для кар'єрів по видобуванню будівельного каменю відкритим способом з використанням вибухових засобів.
Позивач вважає, що оскільки вказаним Наказом №173 врегульовано подібні правовідносини шляхом визначення 1500-метрової санітарно захисної зони для кар'єрів по видобуванню залізних руд відкритим способом з використанням вибухових засобів, то вказані нормативи потрібно застосовувати також і при видобутку каменю, оскільки в обох випадках відкритий спосіб видобутку із застосуванням вибухових засобів є однаково небезпечним, оскільки процес вибуху у момент самого вибуху не є повністю контрольованим людиною.
В той же час, як вбачається з матеріалів справи, вибухові роботи проводилися згідно з Типовим проектом проведення буро-вибухових робіт на Новосинявському кар`єрі, який пройшов експертизу в ДП "Київський експертно-технічний центр "Національного науково-дослідного інституту промислової безпеки та охорони праці « (висновок експертизи 10В № 04-1.1.70-36364 від 10.02.2010р. ).
Згідно з Типовим проектом радіус вибухонебезпечної зони при проведенні вибухових робіт на Новосинявському родовищі гранітів становить 300 метрів. Житлові та інші будівлі с. Думенки знаходяться за межами вибухонебезпечної зони.
Враховуючи зазначене, суд звертає увагу, що позивач не довів суду доцільність в даному випадку застосування аналогії закону та наявності реальної загрози для життя та здоров'я людей, їхнього майна у зв'язку із використанням вибухових засобів при видобутку каменю відкритим способом та вплив на довкілля внаслідок викиду забруднюючого пилу.
Таким чином, беручи до уваги вищезазначене, суд приходить до висновку, що оскаржувані розпорядження прийняті Старосинявською районною державною адміністрацією Хмельницької області з підстав та у межах повноважень, визначених чинним законодавством України, а отже, позовні вимоги в частині визнання незаконними розпоряджень голови Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області: № 294/2007-р від 22.11.2007р., № 68/2007-р від 14.03.2007р., № 05/2007-р від 04.01.2007р., № 02/2007-р від 04.01.2007р., № 01/2007-р від 04.01.2007р., № 162/2006-р від 31.07.2006р. № 64 від 28.04.2005р. є необґрунтованими і задоволенню не підлягають.
Щодо решти позовних вимог суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 К Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені права, свободи або інтереси.
Для того, щоб особі був наданий судовий захист, суд має встановити наявність порушеного права. При чому обов'язок щодо доказування факту наявності порушеного права покладається на позивача.
Відповідно до частини 2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Зазначений принцип полягає у захисті порушеного права від порушення, що вже відбулося, тобто в наявності матеріально-правового інтересу позивача відносно рішень, дій (бездіяльності) суб'єкта владних повноважень.
Задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин. Таким чином, звернення до суду зумовлене наявністю вже порушених прав, свобод чи інтересів, на захист яких звертається особа, у зв'язку з чим визнання будь-якого права на майбутнє є безпідставним та необґрунтованим.
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги в частині заборони Хмельницькій обласній раді в подальшому надавати у користування для видобутку відкрити способом за допомогою вибухівки будівельного каменю ділянку надр, розташовану на протилежному від села Думенки Хмільницького району Вінницької області березі річки Південний Буг недалеко від села Нова Синявка Старосинявського району Хмельницької області, оскільки фактичне взаємне розташування забою кар'єру та с.Думенки не дозволяють організовувати 1500 метрову санітарно-захисну зону між гірничим підприємством і жилими будівлями відповідно до законодавства та дотримуватися інших встановлених законом нормативів та заборони голові Старосинявської районної державної адміністрації Хмельницької області в подальшому надавати у користування для видобутку відкритим способом за допомогою вибухівки будівельного каменю ділянку надр, розташовану на протилежному від с. Думенки Хмільницького району Вінницької області березі річки Південний Буг недалеко від села Нова Синявка Старосинявського району Хмельницької області, оскільки фактичне взаємне розташування забою кар'єру та с. Думенки не дозволяють організовувати 1500 метрову санітарно-захисну зону між гірничим підприємством і жилими будівлями відповідно до законодавства та дотримуватися інших встановлених законом нормативів не підлягають задоволенню, оскільки заявлені передчасно і є захистом прав та інтересів на майбутнє.
Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В даному випадку відповідачами у повному обсязі доведено правомірність своїх дій та видання оскаржуваних документів.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про необґрунтованість позовних вимог і відсутність підстав для їх задоволення.
Враховуючи положення ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України відшкодування судового збору позивачу не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити повністю.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі до Окружного адміністративного суду міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.
Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.
Головуючий суддя В.П. Шулежко
Суддя І.О. Іщук
Суддя І.М. Погрібніченко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2015 |
Оприлюднено | 23.09.2015 |
Номер документу | 50643906 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Шулежко В.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні