ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
У Х В А Л А
21 вересня 2015 р. Справа № 902/669/15
За заявою № 982/01 від 07.09.2015р. Комунального підприємства "Вінницяоблтеплоенерго" про відстрочку та розстрочку виконання рішення суду
У справі за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "СД-Інтергалко" (вул. Пушкіна, 21, м. Вінниця, 21050)
до: Комунального підприємства "Вінницяоблтеплоенерго" (вул. Вишнева, 24, м. Вінниця, 21037)
про стягнення 1 936 804,17 грн.
Суд :
Суддя Кожухар М.С.
Секретар судового засідання Матущак О.В.
Представники:
Заявника/боржника: ОСОБА_1, ОСОБА_2 - за дорученням
Стягувача: ОСОБА_3
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "СД-Інтергалко" звернулось до господарського суду Вінницької області з позовом про стягнення з Комунального підприємства "Вінницяоблтеплоенерго" 1 936 804,17 грн. боргу, що виник внаслідок неналежного виконання зобов"язань за договором енергопостачання № Т-1 від 01.06.2010р.
28.07.2015р. судом прийнято рішення, яким позов задоволено частково; стягнуто з КП "Вінницяоблтеплоенерго" на користь ТОВ фірма "СД-Інтергалко" 538 436,40 грн. боргу та 10 768,73 грн. у відшкодування витрат на сплату судового збору.
11.08.2015р. на виконання даного рішення судом видано відповідний наказ.
07.09.2015р. до суду від представника відповідача надійшла заява № 982/01 від 07.09.2015р. про відстрочку виконання рішення суду, в якій останній просить відстрочити виконання рішення господарського суду Вінницької області від 28.07.2015р. у справі № 902/669/15 строком на 6 місяців та розстрочити його виконання рівними щомісячними платежами.
Дана заява мотивована наступним.
Найбільшу частину отримувачів послуг теплопостачання КП, що займають більше 78% споживачів, є заклади бюджетної сфери (загальноосвітні школи; школи-інтернати, дошкільні заклади, середні та вищі учбові заклади, будинки геріатричного профілю, заклади охорони здоров'я, державні установи тощо). Іншу частину споживачів складають населення та госпрозрахункові підприємства, котрі, своєю чергою, несвоєчасно і не в повній мірі оплачують за відпущену та спожиту теплову енергію.
Основною причиною неможливості виконання рішення є те, що це виконання припадає на міжопалювальний період, коли фінансові можливості підприємства значно обмежені.
З 01 серпня 2014 року державний регулятор ОСОБА_4 НКРКП № 799 від27.06.2014р. затвердив для КП "Вінницяоблтеплоенерго" одноставковий тариф на теплову енергію, тобто нарахування за вироблену та відпущену теплову енергію підприємство проводить в опалювальний період (жовтень-травень), відповідно, її оплата може бути здійснена коштами, що надходять в опалювальний період від споживачів.
Тобто, основне акумулювання грошових коштів на розрахунковому рахунку підприємства відбувається в опалювальний сезон - з жовтня по травень.
Кабінет міністрів України прийняв ОСОБА_4 від 18.06.2014р. № 217 та з внесеними до неї змінами ОСОБА_4 від 10.09.2014р. № 444, якою затвердив Порядок розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків з гарантованим постачальником природного газу.
На виконання п.2 вказаної ОСОБА_4, відповідачем відкрито розподільчі рахунки для зарахування коштів, які надходять від споживачів теплової енергії.
ОСОБА_4 від 10.09.2014р. № 444 визначено, що кошти, які надійшли на такі розподільчі рахунки розподіляються не безпосередньо теплопостачальними організаціями, а перераховуються, згідно затверджених державним регулятором реєстрів, уповноваженими банками на спеціальні рахунки гарантованого постачальника природного газу, при цьому базою розподілу є рівень сплат грошима за теплову енергію від усіх категорій споживачів теплової енергії, за попередній місяць.
Коливання курсу гривні, нестабільна соціально - політична, економічна ситуація в країні негативно впливає на рівень сплати коштів споживачів теплової енергії, який є показником алгоритму розподілу коштів, що залишаються теплопостачальним організаціям на власні потреби, в т.ч. на сплату витрат на електроенергію, воду, оплату праці, податкових зобов'язань та інших необхідних витрат життєдіяльності підприємства.
За період з листопада 2014 року по травень 2015 року, відповідно до Реєстрів нормативів перерахувань коштів, затверджених ОСОБА_4 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг для КП "Вінницяоблтеплоенерго" середньомісячний норматив перерахування коштів, які надійшли від споживачів теплової енергії складав наступне: 70 % на користь ПАТ "НАК "Нафтогаз Україна" в рахунок сплати за спожитий природний газ та 30 % на користь КП "Вінницяоблтеплоенерго".
Усі грошові кошти, після розподілу, які надходили та надходять на поточні рахунки підприємства, відразу ж спрямовуються на погашення заборгованості за електроенергію, воду, які необхідні для забезпечення безперебійного функціонування технологічного комплексу підприємства, а також на виплату заробітної плати і сплату податків, зборів та інших обов'язкових платежів до бюджету.
Однак, даний низький норматив перерахування коштів на рахунок КП "Вінницяоблтеплоенерго" не дав можливості акумулювати кошти на міжопалювальний період, що має наслідком виникнення на сьогодні на підприємстві заборгованості з виплати заробітної плати в розмірі 874 573, 22 грн. та сплати обов'язкових платежів до бюджету в розмірі 585 792,79 грн.
Підприємством вживаються усі передбачені законом заходи по стягненню заборгованості з боржників. Однак, з незалежних від боржника причин дебіторська заборгованість залишається досить великою.
Станом на 01.09.2015 року дебіторська заборгованість споживачів перед підприємством за вироблену та відпущену теплову енергію складає 4 633 164,17 грн., в тому числі: бюджетних організацій - 2 326 106,19 грн.; населення-1 143 043,03 грн.; інших споживачів-1 164 014,95 грн., що підтверджується довідкою від 07.09.2015р. № 980/07.
Оскільки на даний час відбувається підготовка до початку наступного опалювального сезону, який має розпочатись вже через місяць, другою причиною ускладнення та неможливості виконання рішення є те, що одночасне стягнення з підприємства всієї суми заборгованості призведе до розбалансування та припинення його господарської діяльності внаслідок неможливості виконання взятих на себе зобов'язань за чинними договорами по закупівлі газу для надання бюджетним організаціям та населенню послуг з гарячого водопостачання в міжопалювальний період, оплаті інших енергоносіїв, електроенергії та води, виплати заробітної плати, сплаті соціальних внесків та податків. Зазначені обставини ставлять під загрозу можливість надання послуг з теплопостачання - запуску котелень.
Ненадання послуг теплопостачання під час опалювального сезону значимим об'єктам: лікарням, школам-інтернатам, дитсадкам, тощо, безумовно призведе до соціальної напруги в місті та області. З огляду на це, будуть порушені гарантовані Конституцією України права і свободи людини та громадянина, зокрема ст. 48 Конституції України, ст. 293 ЦК України, якими передбачено, що кожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї, належні, безпечні і здорові умови проживання, оскільки КП "Вінницяоблтеплоенерго", надаючи послуги теплопостачання, виконує функції держави по забезпеченню життєво- необхідних прав і свобод людини.
Крім цього, в зв'язку з необхідністю витрат коштів підприємства на проведення робіт по ремонту котельного обладнання, трубопроводів, мереж при підготовці до опалювального періоду, виконання рішення суду дуже ускладнюється. Без їх виконання підприємство також не зможе розпочати опалювальний сезон і відповідно надавати послуги з теплопостачання.
Наслідком зазначених обставин буде порушення вимог енергобезпеки міста Вінниці та Вінницької області, порушення безперебійності теплопостачання об'єктів бюджетної сфери (загально освітні школи-інтернати, дошкільні заклади, середні та вищі учбові заклади, будинки геріатричного профілю, заклади охорони здоров'я, державні установи), житлового фонду, що призведе до масової захворюваності населення, відсутності належної медичної допомоги, зриву навчально-виховного процесу в навчальних закладах, які отримують послуги з теплопостачання від КП "Вінницяоблтеплоенерго", перевантаження систем електропостачання через надмірне споживання електричної енергії, як альтернативного способу обігріву приміщення та перевантаження мереж газопостачання. Дана ситуація може призвести до надзвичайних ситуацій, що матимуть негативні наслідки, а також зупинки діяльності інших підприємств, установ, організацій.
Припинення виробничого процесу підприємства у зимовий період призведе до руйнування та знищення теплового господарства в місті Вінниці і Вінницькій області та неможливості його відновлення в подальшому, так як системи теплопостачання в зимовий період наповненні водою і зупинка діяльності призведе до їх розмерзання. Зазначені обставини, безумовно призведуть до негативних наслідків.
Про наявність обставин, що унеможливлюють виконання рішення свідчить звіт про фінансові результати ф №2 за 6 місяців 2015 р., згідно якого збиток підприємства дорівнює 455 тис. грн., що безумовно підтверджує вкрай важкий фінансовий стан підприємства та свідчить про неможливість виконання рішення.
Виконання рішення суду шляхом звернення стягнення на майно підприємства, може призвести до його ліквідації в порядку Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", відповідно до якого з моменту відкриття ліквідаційної процедури підприємство зобов'язане припинити свою діяльність, що означає припинення теплопостачання споживачів міста Вінниці та Вінницької області, при цьому отримання доходу у вигляді грошових коштів від ведення господарської діяльності у боржника припиняються.
В свою чергу, надходження коштів в опалювальний період від бюджетних установ та інших споживачів на рахунок підприємства дасть змогу оплатити поточні платежі та заборгованість за газ, придбаний у стягувача, а у міжопалювальний період, коли надходження коштів на рахунок підприємства різко знижуються, звернення стягнення призведе до банкрутства підприємства, зупинки його діяльності та неможливості підготовки до опалювального сезону.
При наданні відстрочки та розстрочки матеріальні інтереси стягувача порушені не будуть, так як боржник не відмовляється сплачувати борг, а лише намагається збалансувати інтереси територіальної громади Вінницької області та стягувача - Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "СД-Інтергалко" на період підготовки до опалювального сезону та протягом самого опалювального періоду.
Ухвалою суду від 10.09.2015р. дану заяву призначено до розгляду на 21.09.2015р.
17.09.2015р. до суду від стягувача (позивача) надійшло заперечення на заяву про відстрочку виконання рішення суду № 64 від 17.09.2015р., в якому останній просить відмовити в задоволенні заяви 982/01 від 07.09.2015р. Комунального підприємства "Вінницяоблтеплоенерго" про відстрочку виконання рішення суду, посилаючись зокрема на таке.
13.11.2014р. постановою господарського суду Вінницької області по справі № 902/871/14 ТОВ фірма "СД-Інтергалко" визнано банкрутом. Відкрито ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців. Ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого ОСОБА_3
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" банкрутство - це визнана господарським судом неспроможність боржника відновити свою платоспроможність та задовольнити визнані судом вимоги кредиторів не інакше як через застосування ліквідаційної процедури.
Таким чином неплатоспроможність стягувача - ТОВ фірма "СД-Інтергалко" та його негативний фінансовий стан вже встановлено та підтверджено господарським судом, про що винесено постанову у справі про банкрутство ТОВ фірма "СД-Інтергалко".
30.09.2014р. ухвалою господарського суду Вінницької області затверджено реєстр вимог кредиторів ТОВ фірма "СД - Інтергалко". До реєстру майнових вимог кредиторів включено: ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" з сумою вимог 3086617,15 грн. - основний борг в четверту чергу задоволення; судовий збір в сумі -7308,00 грн. перша черга задоволення.
Таким чином всі кошти, які будуть отримані в ліквідаційній процедурі ТОВ фірма "СД - Інтергалко" в тому числі внаслідок стягнення з КП "Вінницяоблтеплоенерго", будуть спрямовані на погашення вимог єдиного кредитора ОСОБА_5 компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", яка є суб'єктом господарювання державного сектору економіки, що забезпечує галузі національної економіки і населення природним газом і має стратегічне значення для безпеки та економіки держави.
Як вбачається з вимог ст. 121 ГПК України, задоволення заяви про розстрочку виконання рішення можливе лише у виняткових випадках.
Обставини, на які посилається відповідач в обґрунтування відстрочки виконання рішення суду, такі як зупинення виробництва, важке фінансово- економічне становище, неплатоспроможність, економічна криза, не є виключними та мають негативний вплив на господарську діяльність не лише відповідача, але інших суб'єктів підприємницької діяльності, а допущена відповідачем заборгованість вже призвела до банкрутства стягувача ГОВ фірма "СД Інтергалко". Зазначені в заяві про відстрочення виконання рішення обставини не є винятковими.
В судове засідання 21.09.2015р. з"явились представники заявника/боржника та стягувача, які підтримали свої доводи та заперечення по суті заяви № 982/01 від 07.09.2015р. Комунального підприємства "Вінницяоблтеплоенерго". Також представник боржника пояснив, що подана заява, хоча і називається "Про відстрочку рішення" є заявою як про відстрочення виконання рішення на 6 місяців так і розстрочення виконання рішення на послідуючі 6 місяців.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши заяву № 982/01 від 07.09.2015р. Комунального підприємства "Вінницяоблтеплоенерго" "Про відстрочку виконання рішення суду", суд дійшов такого висновку.
Частиною 1 ст.121 Господарського процесуального кодексу України (ГПК України) визначено, що при наявності обставин, які ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, за заявою сторони, державного виконавця, прокурора або за своєю ініціативою господарський суд, який видав виконавчий документ, у десятиденний строк розглядає це питання у судовому засіданні з викликом сторін, прокурора і у виняткових випадках, залежно від обставин справи, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, ухвали, постанови, змінити спосіб та порядок їх виконання.
В п.п. 7.1.1., 7.1.2. постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України" від 17.10.2012р. № 9, вказано, що відстрочка - це відкладення чи перенесення виконання рішення на новий строк, який визначається господарським судом. Наприклад, відстрочка може надаватись за рішенням, у якому господарським судом визначено певний строк звільнення приміщення, повернення майна тощо; розстрочка означає виконання рішення частками, встановленими господарським судом, з певним інтервалом у часі. Строки виконання кожної частки також повинні визначатись господарським судом. При цьому слід мати на увазі, що розстрочка можлива при виконанні рішення, яке стосується предметів, що діляться (гроші, майно, не визначене індивідуальними ознаками; декілька індивідуально визначених речей тощо).
Як наголошено у п.7.2 даної постанови Пленуму Вищого господарського суду України, підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом. При цьому слід мати на увазі, що згоди сторін на вжиття заходів, передбачених статтею 121 ГПК, ця стаття не вимагає, і господарський суд законодавчо не обмежений будь-якими конкретними термінами відстрочки чи розстрочки виконання рішення. Проте, вирішуючи питання про відстрочку чи розстрочку виконання рішення, зміну способу і порядку виконання рішення, господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, щодо фізичної особи (громадянина) - тяжке захворювання її самої або членів її сім'ї, скрутний матеріальний стан, стосовно юридичної особи - наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення, щодо як фізичних, так і юридичних осіб - стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Отже, відстрочка або розстрочка виконання рішення, ухвали, постанови, зміна способу та порядку їх виконання допускаються у виняткових випадках і залежно від обставин справи.
В основу судового рішення про надання відстрочки або розстрочки виконання рішення суду має бути покладений обґрунтований висновок про наявність обставин, що ускладнюють або роблять неможливим його виконання. З цією метою, під час вирішення питання про відстрочку або розстрочку виконання рішення суди повинні врахувати матеріальні інтереси обох сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи. При цьому, господарський суд повинен враховувати можливі негативні наслідки для боржника при виконанні рішення у встановлений строк чи попередньо встановленим способом, але перш за все повинен враховувати такі ж наслідки і для стягувача при затримці виконання рішення (постанова ВГСУ від 05.06.2012р. у справі № 2-5/3581-2009).
Як визначає ст.32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.
Відповідно до ст.ст. 34, 43 Господарського процесуального кодексу України докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення для господарського суду не є обов'язковим.
За змістом статті 33 Господарського процесуального кодексу України, обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги і заперечення.
Сам по собі важкий фінансовий стан, наявність заборгованості перед третіми особами; наявність заборгованості споживачів перед заявником та виконання рішення суду в міжопалювальний період, на що посилається заявник в обґрунтування вимог про відстрочку та розстрочку виконання рішення суду, не є підставою для відстрочки та/або розстрочки виконання рішення суду.
Крім того, обставини, на які посилається заявник, такі як важке фінансове становище, неплатоспроможність, економічна криза, загроза зупинення виробництва, не є виключними та стосуються не лише заявника, а й інших суб'єктів підприємницької діяльності.
Стосовно доводів боржника щодо можливої ліквідації підприємства через звернення стягнення на його майно слід зазначити, що рішення суду про звернення стягнення на майно відповідача наразі відсутнє.
Крім того, доводи щодо загрози ліквідації, припинення роботи підприємства та інше не підтверджені відповідними доказами.
Також, судом має бути взято до уваги, в першу чергу, фінансове становище стягувача. А між тим, останнього визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру, яка згідно з постановою суду у справі № 902/871/14 від 13.11.2014 р. має бути завершена до 13.11.2015 р.
Відстрочення та розстрочення виконання рішення унеможливить закінчення ліквідаційної процедури стягувача, а відтак: виплату заробітної плати, погашення вимог конкурсних та поточних кредиторів. Конкурсним кредитором стягувача є ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" - державна компанія, яка здійснює газопостачання на усій території України.
Отже, якщо виконання рішення суду, на думку боржника, може ускладнити роботу Комунального підприємства "Вінницяоблтеплоенерго" з теплопостачання у Вінницькій області, чим сприяти соціальній напрузі на вказаній території, то відстрочення і розстрочення виконання рішення суду може загрожувати діяльності ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України", яка є суб'єктом господарювання державного сектору економіки, що забезпечує галузі національної економіки і населення природним газом і має стратегічне значення для економічної, а значить і політичної і соціальної безпеки держави вцілому.
Також заявник посилається на те, що відстрочення виконання рішення суду дасть можливість акумулювати кошти для виконання рішення суду. Разом з тим, заборгованість заявника перед стягувачем виникла ще у 2011 році, і на протязі 3-х років боржник так і не спромігся погасити цю заборгованість, яка зокрема сприяла банкрутству ТОВ фірми "СД-Інтергалко".
Враховуючи встановлені обставини та наведені вище приписи законодавства, суд приходить до висновку, що заява Комунального підприємства "Вінницяоблтеплоенерго" № 982/01 від 07.09.2015р. про відстрочку та розстрочку виконання рішення господарського суду Вінницької області від 28.07.2015р. у справі № 902/669/15 задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 86, 115, 121 ГПК України, суд-
У Х В А Л И В :
Відмовити у задоволенні заяви Комунального підприємства "Вінницяоблтеплоенерго" № 982/01 від 07.09.2015р. про відстрочку та розстрочку виконання рішення господарського суду Вінницької області від 28.07.2015р. у справі № 902/669/15.
Суддя Кожухар М.С.
віддрук. прим.: 1 - до справи
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2015 |
Оприлюднено | 30.09.2015 |
Номер документу | 51035408 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Кожухар М.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні