ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"24" вересня 2015 р. Справа № 925/1150/15
Господарський суд Черкаської області в складі:
головуючого - судді Єфіменка В.В.,
з секретарем судового засідання Макарченко Н.П.;
за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1 за довіреністю;
від відповідача-1: ОСОБА_2, ОСОБА_3 за довіреністю;
від відповідача-2: ОСОБА_4 за довіреністю;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні господарського суду Черкаської області в м. Черкаси справу за позовом державного підприємства В«Одеська залізницяВ» , м. Одеса,
до приватного акціонерного товариства В«Корсунь-Шевченківське хлібоприймальне підприємствоВ» , м. Корсунь-Шевченківський, Черкаська область, до Корсунь-Шевченківської міської ради, м. Корсунь-Шевченківський, Черкаська область,
про визнання договору оренди земельної ділянки недійсним;
ВСТАНОВИВ:
Заявлено позов із вимогами:
- визнати договір оренди земельної ділянки від 11.07.2013 недійсним;
- виключити частину земельної ділянки розташованої під залізничними коліями;
- частково скасувати рішення Корсунь-Шевченківської міської ради від 11.07.2013 №45-32 щодо виділення земельної ділянки згідно договору оренди від 14.08.2013.
Позивач заявлені вимоги обґрунтовує зокрема тим, що земельна ділянка, на якій розміщено майно залізниці, Корсунь-Шевченківською міською радою незаконно в порушення вимог ст. 84 Земельного кодексу України (далі - ЗК України); надано в оренду приватному акціонерному товариству В«Корсунь-Шевченківське хлібоприймальне підприємствоВ» (далі - ПрАТ «Корсунь-Шевченківське ХПП») межі земельної ділянки, переданої відповідачем-2 в оренду відповідачу-1 не погоджувалися із Одеською залізницею у встановленому порядку.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав викладених в позовній заяві.
Відповідач-1 у відзиві на позов та його представник в судовому засіданні позовні вимоги не визнав вважаючи їх безпідставними посилаючись на те, що відповідно до вимог чинного законодавства для ПрАТ «Корсунь-Шевченківське ХПП» було виготовлено відповідною ліцензованою організацією проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,5927га по пров. Промисловий,4б у м.Корсунь-Шевченківський для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в оренду на 5 років за рахунок земель комунальної власності міста. В цьому проекті ліцензованою організацію будь-яких обмежень, обтяжень щодо користування земельною ділянкою не зазначено і проект затверджено на сесії Корсунь-Шевченківської міської ради.
Відповідач вважає, що позивач не вказуючи в якій саме частині, не наводить доказів незаконності прийняття рішення сесією міської ради № 45-32 від 11.07.2013 та підстав визнання договору оренди недійсним, а тому, як вважає представник відповідача-1 ніяких незаконних дій з боку Корсунь-Шевченківської міської ради не вчинялось, рішення Корсунь-Шевченківської міської ради прийнято з дотриманням норм чинного законодавства України.
Відповідач-1 зазначив, що на час укладення оспорюваного договору земельна ділянка перебувала (і станом на час розгляду спору перебуває) у власності територіальної громади м. Корсунь-Шевченківський Черкаської області та була вільна від обмежень (обтяжень), а отже, будь-яких майнових прав і претензій третіх осіб не встановлено, про що зазначено у п.26 договору.
Відповідач-2 у письмовому запереченні на позов та його представник в судовому засіданні заперечував проти заявлених вимог, вважаючи їх необґрунтованими посилаючись на те, позивач просить суд частково скасувати рішення сесії міської ради № 45-32 від 11.07.2013, але не вказує, в якій саме частині; не наводить доказів незаконності прийняття вищевказаного рішення та підстав договору оренди недійсним.
Суд, вислухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи та подані сторонами докази, приходить до наступного.
З матеріалів справи вбачається, що на підставі рішення Корсунь-Шевченківської міської ради від 30.07.2004 № 21-13/12, позивачу, 03.03.2005 Корсунь-Шевченківським районним відділом земельних ресурсів, видано Державний акт серії ЯЯ № 347815 на право постійного користування земельною ділянкою площею 37,5243 га у межах згідно з планом, яка розташована в м.Корсунь-Шевченківський, Черкаської області, цільове призначення якої - землі транспорту та зв'язку (залізничного транспорту) (а.с.23-24).
Ст.65 ЗК України визначено, що землями промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності.
Порядок використання земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення встановлюється законом.
За приписами ст.68 ЗК України до земель залізничного транспорту належать землі смуг відведення залізниць під залізничним полотном та його облаштуванням, станціями з усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства, сигналізації та зв'язку, водопостачання, каналізації; під захисними та укріплювальними насадженнями, службовими, культурно-побутовими будівлями та іншими спорудами, необхідними для забезпечення роботи залізничного транспорту.
Ст.80 ЗК України визначено, що суб'єктами права власності на землю є:
а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності;
б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;
в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Право власності на землю держави закріплене ст.84 ЗК України, за якою у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі під державними залізницями, об'єктами державної власності повітряного і трубопровідного транспорту.
Державне підприємство «Одеська залізниця» підпорядковується Державній адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниця), створену постановою Кабінету Міністрів України № 356 від 14.12.1991. Укрзалізниця є державним органом управління, який здійснює керівництво залізничним транспортом і управляє державним майном, закріпленим за залізницями (а.с.39-44).
Ст.112 ЗК України визначено, що уздовж ліній зв'язку, електропередачі, земель транспорту, навколо промислових об'єктів для забезпечення нормальних умов їх експлуатації, запобігання ушкодження, а також зменшення їх негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об'єкти створюються охоронні зони.
Правовий режим земель охоронних зон визначається законодавством України.
Положеннями ст.11, ст.23 Закону України «Про транспорт», зокрема визначено, що землями транспорту визнаються землі, надані в користування підприємствам і організаціям транспорту згідно із Земельним кодексом України, для виконання покладених на них завдань щодо експлуатації, ремонту, вдосконалення і розвитку об'єктів транспорту.
Розміри земельних ділянок, що надаються для зазначених цілей, визначаються відповідно до затверджених у встановленому порядку норм або проектно-технічної документації.
З метою забезпечення належної експлуатації споруд та інших об'єктів транспорту, а також охорони земель від негативного впливу зазначених об'єктів на землях, наданих у користування підприємствам транспорту, можуть встановлюватися охоронні зони з особливими умовами землекористування.
До земель залізничного транспорту належать землі, надані в користування підприємствам і організаціям залізничного транспорту відповідно до чинного законодавства України. До складу цих земель входять землі, які є смугою відведення залізниць, а саме землі, надані під залізничне полотно та його облаштування, станції з усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства, сигналізації та зв'язку, водопостачання, каналізації, захисні і укріплюючі насадження, службові, культурно-побутові приміщення та інші споруди, необхідні для забезпечення роботи залізничного транспорту.
Уздовж земель залізничного транспорту можуть встановлюватися охоронні зони.
Відповідачі не надали суду доказів про право власності на під'їзні залізничні колії до станції Корсунь, які розміщені на земельній ділянці площею 1,5927 га (а.с.26).
Ст.6 Закону України «Про залізничний транспорт» встановлено: землі, що надаються в користування для потреб залізничного транспорту, визначаються відповідно до Земельного кодексу України та Закону України "Про транспорт".
До земель залізничного транспорту належать землі смуг відведення залізниць під залізничним полотном та його облаштуванням, станціями з усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства, сигналізації та зв'язку, водопостачання, каналізації; під захисними та укріплювальними насадженнями, службовими, культурно-побутовими будівлями та іншими спорудами, необхідними для забезпечення роботи залізничного транспорту.
Для забезпечення у межах смуги відведення нормальної експлуатації залізничних колій, ліній електропостачання та зв'язку, інших пристроїв та об'єктів залізничного транспорту загального користування, а також у місцях, де є небезпека зсувів, обвалів, розмивів, селей, снігозанесень та інших небезпечних впливів, встановлюються охоронні зони.
Охоронні зони - ділянки землі, прилеглі до земель залізничного транспорту загального користування і необхідні для забезпечення збереження, міцності та стійкості споруд, пристроїв та інших об'єктів залізничного транспорту.
Порядок встановлення охоронних зон, їх розміри і режим користування визначаються Кабінетом Міністрів України.
Аналізуючи вищевикладені правові норми, суд приходить до висновку, що землі під майном Одеської залізниці, і зокрема, об'єкти станції Корсунь, в т.ч. під'їзні колії за своїм правовим статусом відносяться до земель залізничного транспорту в силу Закону (а.с.24; 26).
За таких обставин, наявність, чи відсутність у Одеської залізниці, як землекористувача, документів на користування земельною ділянкою, на якій розміщені під'їзні колії закріплені за залізницею, не змінюють правового статусу земель залізничного транспорту, оскільки його вже визначено Законом.
Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду України від 24.06.2015 у справі № 3-305гс15.
За приписами ст.117 ЗК України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
До земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать зокрема, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об'єктів у комунальну власність.
Рішенням Корсунь-Шевченківської міської ради від 11.07.2013 № 45-32 вирішено:
« 1. Віднести земельну ділянку площею 1,5927 га, кадастровий номер 7122510100100130036 по пров.Промисловий,4б, м.Корсунь-Шевченківського до земель комунальної власності міської ради.
2. Затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,5927 га, кадастровий номер 7122510100100130036 по пров.Промисловий,4б, м.Корсунь - Шевченківського ПрАТ «Корсунь-Шевченківське хлібоприймальне підприємство» для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в оренду на 5 років за рахунок земель комунальної власності міської ради.
3. Передати ПрАТ «Корсунь-Шевченківське хлібоприймальне підприємство» земельну ділянку площею 1,5927 га по пров.Промисловий4б, м.Корсунь - Шевченківського для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в оренду на 5 років за рахунок земель комунальної власності міської ради, та встановити орендну плату в розмірі 5% від нормативної вартості земельної ділянки.
4. Контроль за виконанням рішення покласти на начальника відділу земельних ресурсів міської ради та постійну комісію з питань регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища» (а.с.48).
Доказів виконання приписів ст.117 ЗК України Корсунь-Шевченківська міська рада суду не надала.
Відтак, суд приходить до висновку, Корсунь-Шевченківська міська рада, не вирішивши у встановленому порядку питання про передачу земельної ділянки площею 1,5927 га із державної власності у комунальну, 11.07.2013 незаконно розпорядилась державною власністю.
Так, 11.07.2013 Корсунь-Шевченківська міська рада, як орендодавець і ПрАТ «Корсунь-Шевченківське хлібоприймальне підприємство», як орендар уклали договір оренди земельної ділянки площею 1,5927 га із земель залізничного транспорту, визначивши її, як землі запасу - забудовані землі та склали акт приймання-передачі земельної ділянки (а.с.13-16).
В судовому засіданні встановлено, що відповідачі проігнорували той факт, що Одеська залізниця є постійним користувачем земельної ділянки площею 37,5243 га, розташованої в м.Корсунь-Шевченківському, що підтверджується Державним актом на на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 347815 на підставі рішення Корсунь-Шевченківської міської ради від 30.07.2004 № 21-13/12 (далі - Державний акт) (а.с.23).
Із дослідженого в судовому засіданні Державного акта вбачається, що цільове призначення (використання) земельної ділянки - землі транспорту та зв'язку (залізничного транспорту).
28.04.2014, під час обстеження земельної ділянки, на якій розташовані під'їзні колії, що знаходяться на балансі Корсунської дистанції колії (підрозділ позивача) позивач виявив факт передачі Корсунь-Шевченківською міською радою в оренду відповідачу-1 земельної ділянки площею 1,5927 га із земель залізничного транспортну площею 37,5243 га (а.с.19).
Суд приходить до висновку, що земельна ділянка площею 1,5927 га належить до земель державної власності, а саме до земель залізничного транспорту, які не можуть передаватися у приватну власність, тому міська рада не мала законних повноважень щодо розпорядження землями такої категорії.
Відповідно до частини 1 статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1- 3, 5 та 6 статті 203 цього Кодексу, зокрема у зв'язку з невідповідністю змісту правочину Цивільному кодексу України, іншим актам цивільного законодавства.
Відтак, договір оренди земельної ділянки від 11.07.2013, укладений між Корсунь-Шевченківською міською радою та приватним акціонерним товариством «Корсунь-Шевченківське хлібоприймальне підприємство» на підставі незаконного рішення Корсунь-Шевченківської міської ради від 11.07.2013 № 45-32 в частині виділення останньому в оренду на 5 років земельної ділянки загальною площею 1,5927 га, яка знаходиться в межах станції Корсунь Одеської залізниці у м. Корсунь-Шевченківський, пров. Промисловий, 46, Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області, має бути визнано недійсним на майбутнє.
Аналізуючи вимоги позивача щодо виключення частини земельної ділянки, розташованої під залізничними коліями, суд приходить висновку, що позивач не надав належних і допустимих доказів на обґрунтування цієї вимоги, а тому у цій позовній вимозі необхідно відмовити повністю.
Вирішуючи питання про розподіл господарських витрат, суд приходить до висновку, що з позивача необхідно достягнути по 1218 грн. судового збору із зарахуванням до держбюджету України за неоплачені судовим збором вимоги.
Судовий збір, сплачений позивачем, підлягає стягненню із відповідачів.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Договір оренди земельної ділянки, укладений 11.03.2013 між Корсунь-Шевченківською міською радою та приватним акціонерним товариством «Корсунь-Шевченківське хлібоприймальне підприємство» визнати недійсним і припиненим на майбутнє.
Визнати частково недійсним рішення Корсунь-Шевченківської ради від 11 липня 2013 р. № 45-32 в частині передачі приватному акціонерному товариству «Корсунь-Шевченківське хлібоприймальне підприємство» земельної ділянки площею 1,5927 га по пров. Промисловий, 46, м. Корсунь-Шевченківський в оренду на 5 років за рахунок земель залізничного транспорту державної власності.
Стягнути 1218 грн. витрат по сплаті судового збору з приватного акціонерного товариства «Корсунь-Шевченківське хлібоприймальне підприємство» (код 00952597, пров.Промисловий,6, м.Корсунь-Шевченківський, Черкаська область, 19400) на користь державного підприємства «Одеська залізниця» (код 01071315, вул.Пантелеймонівська,19, м.Одеса, 65012).
Стягнути 1218 грн. судового збору з державного підприємства «Одеська залізниця» (код 01071315, вул.Пантелеймонівська,19, м.Одеса, 65012) із зарахуванням до держбюджету України.
Стягнути 1218 грн. судового збору з державного підприємства «Одеська залізниця» (код 01071315, вул.Пантелеймонівська,19, м.Одеса, 65012) із зарахуванням до держбюджету України.
Стягнути 1218 грн. витрат по сплаті судового збору з Корсунь-Шевченківської міської ради (код 33917227, вул.Шевенка,42, м.Корсунь-Шевченківський, Черкаська область, 19400) на користь державного підприємства «Одеська залізниця» (код 01071315, вул.Пантелеймонівська,19, м.Одеса, 65012).
В іншій частині позову відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного господарського суду в порядку визначеному ГПК України з дня складення повного тексту рішення.
Повний тест складено 29.09.2015.
СУДДЯ В.В.Єфіменко
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2015 |
Оприлюднено | 05.10.2015 |
Номер документу | 51655576 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Єфіменко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні