Постанова
від 22.09.2015 по справі 818/1232/15
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 вересня 2015 р. Справа №818/1232/15

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Осіпової О.О.,

за участю секретаря судового засідання - Мікулінцевої А.П.,

прокурора - Циганенко Б.М.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представника третьої особи - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №818/1232/15

за позовом Прокурора Сумського району в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області

до Управління Держземагентства у Сумському районі Сумської області, Сумської районної державної адміністрації Сумської області,

треті особи: Стецьківська сільська рада Сумського району Сумської області, Товариство з обмеженою відповідальністю "Підриємство по вирощуванню та реалізації квітково-декоративних рослин",

про визнання незаконним розпорядження та зобов'язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Прокурор Сумського району звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, в якому просить визнати протиправним розпорядження голови Сумської районної державної адміністрації Сумської області «Про надання земельної ділянки для сільськогосподарського використання» №340 від 18.10.1996 року; зобов'язати управління Держземагентства у Сумському районі Сумської області внести зміни до статистичної звітності форма 6-зем та віднести земельну ділянку загальною площею 66,46га ріллі, яка розташована на території Стецьківської сільської ради, до земель запасу на території Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області за межами населеного пункту.

Свої вимоги мотивує тим, що оскаржуване розпорядження голови Сумської районної державної адміністрації Сумської області є протиправним, оскільки прийнято з порушенням ст.3 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), а саме вказує, що рада народних депутатів, як орган місцевого самоврядування, не делегувала повноважень районній державній адміністрації щодо розпорядження земельними ділянками на час передачі земельної ділянки, розташованої на території Стецьківської сільської ради, у постійне користування Сумському державному комунальному підприємству по вирощуванню та реалізації квітково-декоративних рослин, правонаступником якого є ТОВ «Підприємство по вирощуванню та реалізації квітково-декоративних рослин». Державний акт на право постійного користування цією земельною ділянкою підприємству не видавався, відомості про зміну площі земельної ділянки з 69га ріллі до 66,46га ріллі у статистичній звітності форми 6-зем не відображені. Враховуючи, що незаконна передача Сумською районною державною адміністрацією земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту, порушує права та законні інтереси держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області розпоряджатися земельною ділянкою, прокурор звернувся із відповідним позовом до суду.

В судовому засіданні прокурор та представник Головного управління Держгеокадастру у Сумській області позовні вимоги підтримали із зазначених вище підстав.

Представники відповідача, належним чином повідомлені про день, час та місце розгляду справи (а.с.115,117), у судове засідання не з'явилися, надіслали заяви (а.с.119-120), в яких у вирішенні спору покладалися на розсуд суду та розгляд справи просили проводити у їх відсутність.

В судовому засіданні представник третьої особи - Стецьківської сільської ради проти задоволення позовних вимог не заперечувала, пояснивши, що вказана земельна ділянка не використовується підприємством з 2003 року, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою сільською радою не видавався і не посвідчувався, повноважень Сумській районній державній адміністрації на її передачу у постійне користування не делегувалося.

Представник третьої особи - ТОВ «Підприємство по вирощуванню та реалізації квітково-декоративних рослин», належним чином повідомлений про день, час та місце розгляду справи за останнім відомим місцем державної реєстрації, в судове засідання не з'явився, про причини неявки суду не повідомив, заперечень проти позову, а також заяв чи клопотань про відкладення розгляду справи від нього не надходило.

Вислухавши пояснення осіб, які з'явилися в судове засідання, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що розпорядженням голови Сумської районної державної адміністрації Сумської області №340 від 18.10.1996 року Сумському державному комунальному підприємству по вирощуванню та реалізації квітково-декоративних рослин, правонаступником якого є ТОВ «Підприємство по вирощуванню та реалізації квітково-декоративних рослин», надано в постійне користування земельну ділянку площею 78 га, із них ріллі - 75га, лісосмуг 3 га, земель запасу на території Стецьківської сільської ради народних депутатів для сільськогосподарського використання (а.с.10).

Оцінюючи правомірність прийнятого відповідачем 1 рішення, слід зазначити, що частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, згідно зі ст. 3 Земельного Кодексу України (який діяв на час прийняття рішення про надання земельної ділянки) власність на землю в Україні має такі форми: державну, колективну, приватну. Усі форми власності є рівноправними.

Розпоряджаються землею Ради народних депутатів, які в межах своєї компетенції передають землі у власність або надають у користування та вилучають їх. Повноваження щодо передачі, надання та вилучення земельних ділянок місцеві Ради народних депутатів можуть передавати відповідно органам державної виконавчої влади або виконавчим органам місцевого самоврядування.

У державній власності перебувають всі землі України, за винятком земель, переданих у колективну і приватну власність.

Суб'єктами права державної власності на землю виступають:

Верховна Рада України - на землі загальнодержавної власності України;

Верховна Рада Республіки Крим - на землі в межах території республіки, за винятком земель загальнодержавної власності;

обласні, районні, міські, селищні, сільські Ради народних депутатів - на землі в межах їх територій, за винятком земель, що перебувають в загальнодержавній власності.

Землі, що перебувають у державній власності, можуть передаватися в колективну або приватну власність і надаватися у користування, у тому числі в оренду, за винятком випадків, передбачених законодавством України і Республіки Крим (ч.1-3 ст.4 Земельного кодексу України від 18.12.1990 року №561-ХІІ).

Відповідно до ч.1, 2, 4 ст.7 цього ж Кодексу користування землею може бути постійним або тимчасовим. Постійним визнається землекористування без заздалегідь установленого строку. У постійне користування земля надається Радами народних депутатів із земель, що перебувають у державній власності.

Статтею 9 Земельного Кодексу України (який діяв на час прийняття рішення про надання земельної ділянки) визначено, що до відання сільських, селищних і міських районного підпорядкування Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин на їх території серед іншого належить і передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування, в тому числі на умовах оренди, у порядку, встановленому статтями 17 і 19 цього Кодексу.

Зокрема, частиною 1 ст. 19 ЗК України передбачено, що сільські, селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл, селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів.

Проте, всупереч наведених вимог законодавства Стецьківська сільська рада не делегувала повноваження Сумській районній державній адміністрації розпоряджатися земельними ділянками під час передачі земельної ділянки в постійне користування Сумському державному комунальному підприємству по вирощуванню та реалізації квітково-декоративних рослин, що підтверджується копіями відповідей сільської ради вих№744 від 11.12.2014 року, вих№736 від 08.12.2014 року та вих.№185 від 30.03.2015 року на листи Прокуратури Сумського району від 10.12.2014 року №155, від 04.12.2014 року №114 (а.с.13-16).

Отже, розпорядження голови Сумської районної державної адміністрації Сумської області «Про надання земельної ділянки для сільськогосподарського використання» №340 від 18.10.1996 року прийняте з порушенням вимог ст.19 Земельного Кодексу України від 18.12.1990 року №561-ХІІ, а саме з перевищенням повноважень, внаслідок чого воно є протиправним.

З приводу позовних вимог про зобов'язання Управління Держземагентсва у Сумському районі Сумської області внести зміни до статистичної звітності форма 6-зем та віднести земельну ділянку загальною площею 66,46га ріллі, яка розташована на території Стецьківської сільської ради, до земель запасу на території Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області за межами населеного пункту, необхідно відмітити, що форма державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкція з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№6-зем, 6а-зем, 6б-зем,2-зем) затверджена наказом Державного комітету статистики України від 05.11.1998 року №377 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.12.1998 року за №788/3228), яким затверджено і введено в дію, починаючи зі звіту за 1998 рік, форми державної статистичної звітності, в тому числі і №6-зем ("Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності" (річна)), де вказують площі земель, що перебувають у власності, постійному і тимчасовому користуванні юридичних та фізичних осіб, за винятком тих площ земель, які надані в тимчасове користування іншим власникам землі і землекористувачам із земель, що перебувають у власності або в постійному користуванні цих юридичних і фізичних осіб.

Також у звітах вказують площі земель і розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності в межах територій, які входять до адміністративно-територіальних одиниць, у тому числі окремо - в межах населених пунктів, зрошувані та осушені землі, розподіл земель за формами власності (розділ І Інструкції №377).

При цьому звіт за формою N 6-зем складається за станом на 1 січня кожного року і включає два розділи: землі, які входять до адміністративно-територіальних одиниць (розділ перший), у тому числі в межах населених пунктів (розділ другий).

Так, у рядку 93 вказаної форми ураховуються дані про землі запасу та землі, не надані у власність та постійне користування в межах населених пунктів, які іще не надані у тимчасове користування; дані рядка складаються із суми рядків 94 - 97, а саме:

У рядку 94 ураховуються дані про землі запасу, а саме: землі, не передані у власність і не надані у користування, а також землі, право власності на які або користування якими припинено відповідно до статей 27, 28 Земельного кодексу України. Зазначені землі призначені для передання у власність або надання у користування і перебувають за межами населених пунктів.

У рядку 95 ураховуються дані про землі резервного фонду, не надані в постійне користування: частину площі земель резервного фонду, які не передані роздержавленим сільськогосподарським підприємствам у постійне користування, ті, які ще не надані у тимчасове користування.

У рядку 96 ураховуються дані про землі, не надані у власність або постійне користування в межах населених пунктів, а саме: землі, не передані у власність або не надані у користування, а також землі, право власності на які або користування якими припинене відповідно до статей 27, 28 Земельного кодексу України. Зазначені землі призначені для передання у власність або надання у користування.

У рядку 97 ураховуються дані про землі загального користування: землі населених пунктів, які перебувають у віданні сільської, селищної, міської ради і використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи, пасовища, сіножаті, набережні, парки, сквери, бульвари, а також водосховища та ріки в межах населених пунктів (та за межами), які не надані у власність і користування; також - внутрішньогосподарські шляхи, полезахисні лісосмуги та інші ґрунтозахисні насадження, гідротехнічні й інші споруди сільськогосподарських підприємств, які ліквідуються або збанкрутували.

Оскільки земельна ділянка загальною площею 66,46га ріллі, розташована на території Стецьківської сільської ради, передавалася розпорядженням голови Сумської районної державної адміністрації Сумської області в постійне користування державному комунальному підприємству за відсутності делегування відповідних повноважень на це органом місцевого самоврядування, то дані про неї підлягають належним змінам у звіті за формою N 6-зем шляхом її віднесення до земель запасу на території Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області за межами населеного пункту, на виконання положень ст.12 Закону України «Про державну статистику», якою закріплений обов'язок органів державної статистики забезпечувати достовірність і об'єктивність статистичної інформації, її адекватність соціально-економічним явищам і процесам; а також забезпечувати у встановленому порядку статистичною і аналітичною інформацією органи державної влади та управління.

Задовольняючи позовні вимоги у цій частині, суд зазначає, що земельна ділянка, яка розташована на території Стецьківської сільської ради та перебуває у постійному користуванні Сумського державного комунального підприємства по вирощуванню та реалізації квітково-декоративних рослин, фактично не використовується з 2003 року (а.с.20), та на виконання окремого доручення голови Держземагентсва України від 01.07.2014 року, доручення Сумської обласної державної адміністрації від 01.08.2014 року, доручення першого Віце-прем'єр-міністра України від 01.06.2014 року існує потреба у передачі вищевказаної земельної ділянки військовослужбовцям, які беруть безпосередню участь у антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей, з метою забезпечення реалізації їх права на безоплатне отримання у власність земельних ділянок для ведення індивідуального садівництва та особистого селянського господарства.

Тобто невнесення відповідних змін до статистичної звітності порушує права та інтереси держави та певної категорії громадян внаслідок ненадання достовірної та об'єктивної статистичної інформації про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності, включаючи і про кількість та площу земель, які перебувають у запасі, та можуть бути передані у власність чи користування іншим особам.

За наведених обставин, позовні вимоги підтверджені належними та допустимими доказами і підлягають задоволенню повністю.

Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Прокурора Сумського району в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області до Управління Держземагентства у Сумському районі Сумської області, Сумської районної державної адміністрації Сумської області, треті особи: Стецьківська сільська рада Сумського району Сумської області, Товариство з обмеженою відповідальністю "Підриємство по вирощуванню та реалізації квітково-декоративних рослин", про визнання незаконним розпорядження та зобов'язання вчинити дії -задовольнити.

Визнати протиправним розпорядження голови Сумської районної державної адміністрації "Про надання земельної ділянки для сільськогосподарського використання" №340 від 18.10.1996 року.

Зобов'язати Управління Держземагентства у Сумському районі Сумської області внести зміни до статистичної звітності форма 6-зем та віднести земельну ділянку загальною площею 66,46 га ріллі, яка розташована на території Стецьківської сільської ради, до земель запасу на території Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області за межами населеного пункту.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови складено та підписано 28.09.2015 р.

Суддя (підпис) О.О. Осіпова

З оригіналом згідно

Суддя О.О. Осіпова

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.09.2015
Оприлюднено07.10.2015
Номер документу51777300
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —818/1232/15

Постанова від 22.09.2015

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Постанова від 22.09.2015

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 28.08.2015

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 17.07.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Водолажська Н.С.

Ухвала від 20.07.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Водолажська Н.С.

Ухвала від 21.07.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Водолажська Н.С.

Ухвала від 20.05.2015

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 08.07.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Водолажська Н.С.

Ухвала від 20.05.2015

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні