ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1
О К Р Е М А Д У М К А
07 жовтня 2015 року м. Київ № 826/19037/14
Ухвалою від 07 жовтня 2015 року Окружним адміністративним судом України на підставі п.1 частини 1 статті 155 КАС України було залишено без розгляду позову заяву Департаменту з питань праці та соціального захисту населення Луганської міської ради який позивається до Кабінету Міністрів України, Управління Державної казначейської служби України у м. Луганську Луганської області, Державної казначейської служби України, за участю третьої особи - Міністерства фінансів України.
Не можу погодитися з ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 жовтня 2015 року у справі 826/19037/14 про залишення позовної заяви без розгляду з наступних підстав.
Вказана ухвала мотивована відсутністю у особи, яка подала позовну заяву, адміністративної процесуальної дієздатності.
По-перше, вказаним рішенням не надано оцінку жодним повноваженням представника позивача в розрізі адміністративної процесуальної правоздатності, яким було підписано і подано позову заяву до суду.
По-друге, істотною обставиною є те, що згідно п.1. ч.1 ст.155 КАС України суд залишає позовну заяву без розгляду у разі відсутності відповідної адміністративної процесуальної дієздатності саме на час подання позову до суду. Суд же робить висновки про відсутність адміністративної процесуальної дієздатності у позивача на час розгляду справи, а не на час подання позовної заяви, що очевидно не відповідає вимогам процесуального закону в частині п.1. ч.1. ст. 155 КАС України. Висновки щодо відсутності адміністративної процесуальної правоздатності позивача та/або його представника на час саме подання позову ухвала ОАСК від 07 жовтня 2015 року у справі 826/19037/14 не містить.
По-третє, не погоджуюсь з висновками про відсутність адміністративної процесуальної дієздатності позивача з огляду на таке.
Статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом (ч.5 ст. 141 Конституції України).
У відповідності до положень ст. 45 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" (№ 280/97-ВР від 21.05.1997) сільська, селищна, міська, районна в місті (у разі її створення), районна, обласна рада складається з депутатів, які обираються жителями відповідного села, селища, міста, району в місті, району, області на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень місцевої ради, обраної на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України. Повноваження місцевої ради, обраної на позачергових, повторних або перших виборах, закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної ради, обраної на наступних (чергових або позачергових) виборах.
Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (ч.1 ст. 11 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні").
У відповідності до положень ч.1, 2 ст. 71 ("Про місцеве самоврядування в Україні") територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження. Органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а також вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, крім випадків виконання делегованих їм радами повноважень, та в інших випадках, передбачених законом.
Органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність у разі порушення ними Конституції або законів України (ч.1. ст.. 76 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні").
Питання дострокового припинення повноважень ради врегульовано статтею 78 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні".
Так, повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках:
1) якщо рада прийняла рішення з порушенням Конституції України, цього та інших законів, прав і свобод громадян, ігноруючи при цьому вимоги компетентних органів про приведення цих рішень у відповідність із законом;
2) якщо сесії ради не проводяться без поважних причин у строки, встановлені цим Законом, або рада не вирішує питань, віднесених до її відання;
3) передбачених Законом України "Про військово-цивільні адміністрації".
Повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті ради за наявності підстав, передбачених частиною першою цієї статті, та в інших випадках можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму. Порядок проведення місцевого референдуму щодо дострокового припинення повноважень ради визначається законом про місцеві референдуми.
Питання про дострокове припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної в місті ради за рішенням місцевого референдуму може бути порушене сільським, селищним, міським головою, а також не менш як однією десятою частиною громадян, що проживають на відповідній території і мають право голосу.
За наявності підстав, передбачених частиною першою цієї статті, рішення суду про визнання актів ради незаконними, висновків відповідного комітету Верховної Ради Верховна Рада України може призначити позачергові вибори сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради. Питання про призначення Верховною Радою України позачергових виборів сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради може порушуватись перед Верховною Радою України сільським, селищним, міським головою, головою обласної, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації.
У разі дострокового припинення повноважень ради позачергові місцеві вибори призначаються Верховною Радою України не пізніше ніж у дев'яностоденний строк з дня дострокового припинення повноважень відповідної ради. Порядок проведення позачергових виборів рад визначається законом про вибори.
Сільська, селищна, міська, районна в місті рада, щодо якої місцевим референдумом прийнято рішення про дострокове припинення повноважень, а також місцева рада, щодо якої Верховна Рада України прийняла рішення про призначення позачергових виборів, продовжує діяти до обрання нового складу відповідної ради.
В той же час, згідно частини 1 статті 3 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" (№141-VIII від 03.02.2015) військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України. Одночасно з прийняттям рішення про утворення військово-цивільної адміністрації Президент України приймає рішення про припинення повноважень відповідних сільських, селищних, міських, районних, обласних рад та/або виконавчих органів відповідних рад, місцевих державних адміністрацій, їх посадових та службових осіб.
Згідно п.1.2. положення про Департамент з питань праці та соціального захисту населення Луганської міської ради (т.1 а.с. 27) Департамент є виконавчим органом Луганської міської ради, підзвітним і підконтрольним їй, а також підпорядкований її Виконавчому комітету і Луганському міському голові. Департамент є юридичною особою і наділяється повноваженнями в межах яких діє самостійно (п.1.5.). Отже позивач є елементом системи місцевого самоврядування.
Жодним законом України не встановлено, що у разі проведення антитерористичної операції на території України, органи місцевого самоврядування, які знаходяться на ній і не були переведені на територію підконтрольну владі Україні, втрачають свій юридичний статус і повноваження, в тому числі ті, які становлять зміст адміністративної процесуальної дієздатності особи в судовому процесі.
Підсумовуючи викладене, вважаю, що судом при прийнятті ухвали 07 жовтня 2015 року у справі 826/19037/14 не встановлено наявність будь-яких рішень, які припиняють повноваження відповідної Луганської міської ради та її виконавчих органів. Жодного рішення Верховної Ради України та Президента України в ухвалі не зазначено. Вказане не може обумовлювати обґрунтованість судового рішення.
А відтак, мотиви про відсутність адміністративної процесуальної дієздатності Департаменту з питань праці та соціального захисту населення Луганської міської ради не вважаю такими, які відповідають наведеним вище норма законів.
Окрім того, сумнівним є покликання на положення п.1. розпорядження КМ України від 7 листопада 2014 р. N 1085-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, яким перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, згідно з додатком 1.
Позивач є органом, який віднесено до місцевого самоврядування, а не державної влади, оскільки згідно ст. 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. В Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування (cтаття 7 Конституції України).
Тобто вказане розпорядження відноситься до органів державної влади, яким не є позивач, а й, відповідно, його це розпорядження не стосується.
Окрім того, покликання колегії суддів, що територія на якій знаходиться позивач є окупованою не є обґрунтованим, оскільки вказане в законі "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" 1207-VII від 15.04.2014 не встановлено. Вказана територія була територією проведення антитерористичної операції, що випливає зі змісту розпорядження КМУ від 30 жовтня 2014 р. N 1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція . Відомості щодо офіційного визнання державою Україна окупації території місцезнаходження позивача відсутні та судом не встановлені.
Довіреність представника позивача (т.1 а.с. 33) у встановленому законами України порядку не скасована та не відкликана. Доказів про зворотнє судове рішення не містить.
Враховуючи вище викладене, вважаю що в ухвалі Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 жовтня 2015 року у справі 826/19037/14 про залишення позовної заяви без розгляду належні для цього підстави відсутні.
Суддя Кротюк О.В.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2015 |
Оприлюднено | 04.02.2016 |
Номер документу | 52123210 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Кротюк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні