Постанова
від 11.10.2015 по справі 810/4856/15
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 810/4856/15 Головуючий у 1-й інстанції: Кушнова А.О.

(судді: Дудін С.О., Терлецька О.О.)

Суддя-доповідач: Карпушова О.В.

ПОСТАНОВА

Іменем України

11 жовтня 2015 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Епель О.В., Кобаля М.І., секретарі судового засідання Мотиль В.І., Хмарська К.І., Самсонова М.М., за участю сторін: позивача ОСОБА_2, представника позивачів ОСОБА_3, представника відповідача Твердохліб М.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги ОСОБА_2 та Фастівської міської організації політичної партії «Третя сила», та Фастівської міської виборчої комісії Київської області на постанову Київського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2015 р. у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 та Фастівської міської організації політичної партії "Третя сила" до Фастівської міської виборчої комісії Київської області про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування постанов, поновлення реєстрації кандидата, -

В С Т А Н О В И В:

05.10.2015р. до Київського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_2 та Фастівської міської організації політичної партії "Третя сила" до Фастівської міської виборчої комісії Київської області про визнання протиправними дії відповідача при прийнятті постанови від 03.10.2015 № 15 про скасування реєстрації кандидата у депутати Фастівської міської ради ОСОБА_2, скасування постанови відповідача від 03.10.2015 №15 про скасування рішення про реєстрацію в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата ОСОБА_2 в депутати до Фастівської міської ради, визнання протиправними дії відповідача при прийнятті постанови від 03.10.2015 № 16 про скасування реєстрації кандидата на посаду міського голови міста Фастова ОСОБА_2, скасування постанови відповідача від 03.10.2015 № 16 про скасування рішення про реєстрацію кандидата ОСОБА_2 на посаду міського голови міста Фастова та поновлення ОСОБА_2 шляхом реєстрації кандидата на посаду міського голови міста Фастова та кандидата на посаду депутата Фастівської міської ради від політичної партії "Третя сила".

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач протиправно прийняв спірні постанови про скасування постанов відповідача № 8 та № 12 від 29.09.2015р. про його реєстрації кандидатом на посаду міського голови міста Фастів на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015р. та кандидатом у депутати до Фастівської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі від Фастівської міської організації політичної партії «Третя сила», оскільки до Фастівської міської виборчої комісії подавались документи про реєстрацію ОСОБА_2 як кандидатом на посаду міського голови міста, висунутого від Фастівської міської організації політичної партії «Третя сила», і як кандидатом на посаду депутата Фастівської міської ради також від Фастівської міської організації політичної партії «Третя сила», що не є порушенням ч.5 ст.35 Закону України «Про місцеві вибори».

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 07.10.2015 р. позовні вимоги задоволено частково: скасовано постанову Фастівської міської виборчої комісії Київської області № 15 від 03.10.2015, якою скасовано рішення № 12 від 29.09.2015 в частині реєстрації кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Фастівської міської ради ОСОБА_2 В іншій частині в задоволенні позову відмовлено.

Задовольняючи частину позовних вимог суд першої інстанції зазначив про законність реєстрації ОСОБА_2 на підставі рішення № 12 від 29.09.2015 про реєстрацію кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Фастівської міської ради від політичної партії, оскільки судом були перевірені всі документи, подані для такої реєстрації. Натомість, зазначив суд першої інстанції, перевірити документи, які були подані ОСОБА_2 в якості кандидата на посаду міського голови є неможливим з огляду на зникнення цих документів, що є наслідком недбалості чи умислу дій виборчої комісії, на яку покладено обов'язок зберігати та обліковувати подані кандидатами документи. За таких обставин, суд першої інстанції дійшов висновку, що пасивне виборче право ОСОБА_2 бути обраним на місцевих виборах може бути поновлене судом у законний спосіб лише шляхом скасування постанови Фастівської міської виборчої комісії від 03.10.2015 №15 про скасування рішення про реєстрацію в багатомандатному виборчому окрузі ОСОБА_2, в депутати Фастівської міської ради, висунутого Фастівською міською організацією політичної партії «Третя сила», що надасть позивачу-1 можливість реалізувати своє право приймати участь у місцевих виборах 25 жовтня 2015 року в якості кандидата в депутати Фастівської міської ради.

Позивачі ОСОБА_2 та Фастівська міська організація політичної партії «Третя сила», не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подали апеляційну скаргу, в якій просять скасувати постанову Київського окружного адміністративного суду від 07.10.2015р. як таку, що прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, в частині відмовлених позовних вимог щодо скасування постанови Фастівської міської виборчої комісії від 03.10.2015р. № 16 про скасування рішення про реєстрацію ОСОБА_2 кандидатом на посаду міського голови міста Фастів, задовольнити ці позовні вимоги, в іншій частині постанову залишити без змін.

Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що з вини посадових осіб відповідача зникли документи, які подавались позивачем для реєстрації ОСОБА_2 кандидатом на посаду міського голови. Адже, позивачі наполягають, що зникли документи стосувались висування ОСОБА_2 як кандидата на посаду міського голови саме від політичної партії. Також зазначено, що внаслідок того, що відповідач постановою від 03.10.2015р. № 16 скасував свою постанову № 8 від 29.09.2015р. позивачі не оскаржували останню.

Відповідач також не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Київського окружного адміністративного суду від 07.10.2015 р. як таку, що прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі.

Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що відповідач діяв відповідно до норм Закону України «Про місцеві вибори».

В судовому засіданні позивач, представник позивачів підтримали доводи своєї апеляційної скарги та заперечували проти задоволення апеляційної скарги відповідача. Представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги виборчої комісії та заперечував проти задоволення апеляційної скарги позивачів.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарги, дійшла висновку, що апеляційна скарга відповідача підлягає задоволенню, апеляційна скарга позивачів підлягає частковому задоволенню, рішення суду скасуванню з наступних підстав.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Постановою Верховної Ради України від 17.07.2015 №645-VІІІ призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на 25 жовтня 2015 року.

Закон України «Про місцеві вибори» (надалі Закон № 595) визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.

Стаття 36 Закону № 595 визначає порядок висування кандидатів місцевою організацією партії.

Так, згідно ч.1 вказаної статті висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови, старости місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Закону, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових та/або позачергових, перших виборах, прийнятого після початку виборчого процесу відповідних чергових та/або позачергових, перших виборів. У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад, виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії відповідно до пункту 4 частини першої статті 38 та пункту 4 частини першої статті 40 цього Закону, а також прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії відповідно до пункту 4 частини першої статті 38 та пункту 4 частини першої статті 40 цього Закону. Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії разом з копіями свідоцтва про реєстрацію партії та її статуту, засвідченими безоплатно центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, після оголошення про початок виборчого процесу, не пізніш як за 35 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.

Відповідно до ч. 2 місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Частиною 3 ст.36 Закону № 595 визначено, що районна організація партії може висунути:

1) виборчий список кандидатів у депутати відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм (із закріпленням не більше ніж по одному кандидату в депутати у територіальному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм);

2) по одному кандидату в депутати у кожному одномандатному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідних сільських, селищних рад та по одному кандидату на посаду відповідних сільських, селищних, міських голів міст районного значення, що входять до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм (крім сіл, селищ, що входять до складу міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм), старост (сіл, селищ на території об'єднаної територіальної громади в межах цього району).

Статтею 38 Закону № 595 визначені умови реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі.

Частиною 1 цієї статті встановлено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня;

2) копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідченої територіальним органом центрального органу виконавчої влади, до повноважень якого належать питання реалізації державної політики у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, або посвідченої нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу;

3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;

4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується підписом керівника та печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

5) виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, підписаного керівником місцевої організації партії, засвідченого печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

6) заяв осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії і бути кандидатом у депутати по відповідному територіальному виборчому округу (крім першого кандидата у такому списку, який згоди бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу не надає) та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах;

7) автобіографій осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, що обов'язково повинні містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

8) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати від відповідної місцевої організації партії, відповідно до статті 45 цього Закону;

9) по чотири фотографії осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, розміром 4 x 6 сантиметрів;

10) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 44 цього Закону.

Статтею 40 Закону № 595 встановлені умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.

1. Відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, висунутого місцевою організацією партії, за умови подання до комісії таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної партії вищого рівня;

2) копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідченої територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, або посвідченої нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу;

3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;

4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується підписом керівника та печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

5) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від цієї місцевої організації партії та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах;

6) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, що обов'язково повинна містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

7) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости відповідно до статті 45 цього Закону;

8) чотирьох фотографій кандидата розміром 4 x 6 сантиметрів;

9) документа про внесення грошової застави (у випадках, передбачених статтею 44 цього Закону).

Відповідно до ч.2 ст.42 Закону № 595 у рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про особу, висунуту кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття) і місце проживання), дата його прийняття.

Частиною 3 ст.42 Закону № 595 встановлено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред'явлення ним документа, передбаченого частиною другою статті 3 цього Закону, та подання ним документів, передбачених пунктами 6-9 частини першої цієї статті, а також особисто підписаних ним заяви про самовисування кандидатом на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови, старости та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах.

Стаття 43 Закону № 595 встановлює порядок реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.

Відповідно до ч. 1 ст.43 Закону № 595 кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови, старости реєструється відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 40 цього Закону.

Згідно ч. 2 вказаної статті подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости закінчується за 24 дні до дня голосування. Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, висунутого місцевою організацією партії, здійснюється представником місцевої організації партії, уповноваженим на це довіреністю від неї, а кандидатів, висунутих шляхом самовисування, - ними особисто. Прийом документів здійснюється головою, заступником голови, секретарем або іншим визначеним комісією членом виборчої комісії.

Частиною 3 ст.43 Закону № 595 встановлено, що особі, яка подала до відповідної територіальної виборчої комісії зазначені у частинах першій, другій статті 40 цього Закону документи, видається довідка із зазначенням дати і часу прийняття документів та переліку прийнятих документів.

Відповідно до ч.4 ст.43 Закону № 595 територіальна виборча комісія повинна не пізніш як на третій день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости та доданих до неї необхідних документів, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидата або про відмову в його реєстрації. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття надсилається (видається) представнику місцевої організації партії, від якої висунуто кандидата, відповідному кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови, старости або його довіреній особі.

Частиною 5 ст.43 Закону № 595 встановлено, що у разі реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости відповідна територіальна виборча комісія у триденний строк з дня прийняття рішення про реєстрацію видає представнику місцевої організації партії, від якої висунуто кандидата, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови, старости або його довіреній особі посвідчення кандидата за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Статтею 44 Закону № 595 визначено порядок оформлення грошової застави.

Так, ч. 1 вказаної статті передбачено, що грошова застава вноситься місцевою організацією партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду міського голови, або організацією відповідної політичної партії вищого рівня, а також особою, яка висувається кандидатом на посаду міського голови шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів територіальній виборчій комісії для реєстрації кандидатів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії у розмірі, що є пропорційним до кількості виборців відповідних області, району, міста, району в місті та визначається:

1) для кандидата на посаду міського голови - з розрахунку 4 розміри місячної мінімальної заробітної плати на кожні 100 тисяч виборців відповідного одномандатного виборчого округу;

2) для виборчого списку кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті ради, висунутого у багатомандатному виборчому окрузі, - з розрахунку 4 розміри місячної мінімальної заробітної плати на кожні 100 тисяч виборців відповідного багатомандатного виборчого округу.

З матеріалів справи вбачається, що Фастівська міська організація політичної партії «Третя сила» згідно свідоцтва про реєстрацію від 15.06.2005 № 31 є структурним утворенням політичної партії «Третя сила» (а.с.13).

Рішенням конференції Фастівської міської організації політичної партії «Третя сила» про висування кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Фастівської ради від 21.09.2015, висунуто кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Фастівської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2015р., та включено до виборчого списку кандидатів у депутати від Фастівської міської організації політичної партії «Третя сила» 35 осіб, в тому числі ОСОБА_2 у 13 територіальному виборчому окрузі (а.с. 15-20).

Також Рішенням конференції Фастівської міської організації політичної партії «Третя сила» від 21.09.2015р. було висунуто кандидатом на посаду міського голови м. Фастів в одномандатному виборчому окрузі на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015року від Фастівської міської організації політичної Партії «Третя сила» ОСОБА_2 (а.с.14).

29.09.2015р. до Фастівської міської виборчої комісії надійшли документи для реєстрації кандидатів (а.с.85) на підставі яких в той же день 29.09.2015р. були прийняті два рішення: № 8 про реєстрацію кандидатом на посаду міського голови м.Фастів ОСОБА_2 як самовисуванця (а.с.55) та № 12 про реєстрацію від Фастівської міської організації політичної партії «Третя сила» кандидатів виборчого списку у депутати по багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Фастівської міської ради Київської області (а.с.12), в тому числі ОСОБА_2

Вказане підтверджено рішеннями відповідача та протоколом засідання Фастівської міської виборчої комісії № 7 від 29.09.2015р. (а.с.91).

Проте, 03.10.2015р. Фастівською міською виборчою комісією вказані рішення № 8 та № 12 вже були скасовані, зокрема, постановою № 15 скасовано рішення № 12 від 29.09.2015р. в частині реєстрації кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Фастівської міської Ради ОСОБА_2 з виключенням його з виборчого списку (а.с.99) та постановою № 16 про скасування рішення № 8 від 29.09.2015р. про реєстрацію кандидата на посаду міського голови м.Фастова ОСОБА_2 (а.с.100).

У даній справі оскаржуються вказані постанови відповідача № 15 від 03.10.2015р. та № 16 від 03.10.2015р.

Зазначені постанови мотивовані тим, що встановлені порушення ч.5 ст.35 Закону України «Про місцеві вибори».

Суд першої інстанції задовольняючи частково позовні вимоги виходив з того, що неможливо встановити які саме документи подавались відповідачу щодо реєстрації ОСОБА_2 кандидатом на посаду голови міста від політичної партії чи шляхом самовисування, тому, дійшов суд висновку про необхідність задоволення частини позовних вимог, оскільки вважає, що законна була реєстрація ОСОБА_2 кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Фастівської міської ради від політичної партії.

Проте, колегія суддів з вказаним висновком суду першої інстанції не погоджується, тому що вважає, що відповідно до норм Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядаючи спір за суттю повинен однозначно встановити чи діяв відповідач в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, як передбачено ст.19 Конституції України.

Статтею 35 Закону № 595 встановлений загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.

Частиною 5 вказаної статті зазначено, що особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 47 Закону України №595 територіальна виборча комісія скасовує рішення про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зокрема, в разі порушення вимог частин третьої - п'ятої статті 35 цього Закону.

Аналогічну підставу для скасування комісією рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку містить пункт 5 частини 2 статті 47 Закону України № 595.

Таким чином, проаналізувавши надані документи, колегія суддів вважає, що відповідач приймаючи спірні постанови про скасування реєстрації ОСОБА_6 кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі та кандидатом на посаду голови діяв в межах повноважень та у спосіб визначений законом з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що 29.09.2015р. до Фастівської міської виборчої комісії саме від ОСОБА_2 надійшли документи про реєстрацію його як кандидата на посаду міського голови шляхом самовисування. Вказане підтверджено Журналом реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії (а.с.85- 89). Під № 3 від 29.09.2015р. в Журналі зафіксовано, що ОСОБА_2 подав особисто документи на реєстрацію кандидатом на посаду голови (самовисування) на 13 аркушах, 4 фото, диск, та є підпис ОСОБА_2 та дата 29.09.2015р. Згідно запису в Журналі вказані документи прийнято ОСОБА_7

Крім того, згідно того ж Журналу, в той же день, під № 7 від 29.09.2015р. представник Фастівської міської організації політичної партії «Третя сила» ОСОБА_8 подав до виборчої комісії документи для реєстрації кандидатів до міської ради. Вказаний запис має підпис ОСОБА_8 та члена комісії, яка прийняла документи ОСОБА_9

Таким чином, колегія суддів вважає, що записи в Журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії свідчать про те, що ОСОБА_2 29.09.2015р. особисто прибув і подав виборчій комісії документи про реєстрацію його на посаду Фастівського міського голови шляхом самовисування.

Отже, показання свідків та ОСОБА_2, що 29.09.2015р. позивач не знав про зміст поданих документів для реєстрації кандидатом, колегією суддів не приймається до уваги, оскільки вони суперечать даним Журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії.

Крім того, відповідна територіальна виборча комісія згідно ч.3 ст.40 Закону № 595, могла зареєструвати ОСОБА_2 кандидатом на посаду міського голови, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред'явлення ним необхідних документів.

Також, з матеріалів справи вбачається, що відповідачем 29.09.2015р. було прийнято рішення № 12 про реєстрацію від Фастівської міської організації політичної партії «Третя сила» кандидатів виборчого списку у депутати по багатомандатному виборчому окрузі в виборів депутатів Фастівської міської ради Київської області (а.с.12), в тому числі ОСОБА_2 Вказане рішення приймалось відповідачем на підставі поданих документів: Рішення конференції Фастівської міської організації політичної партії «Третя сила», заяви ОСОБА_2 від 21.09.2015р. про згоду балотуватися кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Фастівської міської організації політичної партії «Третя сила», заяви Фастівської міської організації політичної партія «Третя сила» про реєстрацію ОСОБА_2 кандидатом в депутати в багатомандатному виборчому окрузі № 13 з виборів депутатів до Фастівської міської ради, автобіографії, декларації (а.с.102-120).

Перелічені документи були надані суду відповідачем, проте, довідка із зазначенням дати і часу прийняття документів та переліку прийнятих документів відповідачем не складалась.

Колегія суддів аналізуючи обставину не складання членами Фастівської міської виборчої комісії довідки про отримання документів, які подаються для реєстрації кандидатів із зазначенням дати і часу прийняття документів, та переліку прийнятих документів, вважає, що такі дії відповідача є порушенням норм Закону № 595 та положень Постанови Центральної виборчої комісії № 228 від 05.09.2015р. «Про порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів».

Грубе порушення членами комісії норми Закону № 595, що в свою чергу, у даній справі, тягне за собою наступні порушенням вимог виборчого законодавства.

Також з матеріалів справи вбачаються інші порушення з боку відповідача норм Закону № 595, зокрема, не надсилання копій рішень, постанов, своєчасну видачу посвідчень.

Отже, прийняття судом першої інстанції окремої ухвали у даній справі колегія суддів вважає вірним.

Крім того, колегією суддів проаналізовано зміст квитанції № 46 від 29.09.2015р. про внесення застави (а.с.122). Згідно вказаного документа платником застави є ОСОБА_2, призначення платежу - внесення грошової застави за чергові вибори Фастівського міського голови ОСОБА_2, сума 2036грн.

Таким чином, вказане свідчить про те, що ОСОБА_2 особисто сплатив заставу для реєстрації його на посаду голови міста як самовисуванця, оскільки відповідно до ч.1 ст.44 Закону № 595, у разі висування партією кандидата на посаду голови міста така грошова застава вноситься місцевою організацією партії, а не кандидатом.

Отже, доводи ОСОБА_2, що відбулась помилка при оформленні платіжного документа не приймаються до уваги колегією суддів, оскільки, відповідно до ч.4 ст.70 КАС України відповідні обставини повинні бути підтверджені належними та допустимими доказами, а не показаннями свідків.

Крім того, колегія суддів вважає, що позивач Фастівська міська організація політичної партії "Третя сила" повинен був знати про прийняте відповідачем рішення № 8 від 29.09.2015р. про реєстрацію ОСОБА_2 як кандидатом на посаду Фастівського міського голови шляхом самовисування, оскільки, згідно протоколу засідання Фастівської міської виборчої комісії № 7від 29.09.2015р. (а.с.91) на засіданні комісії в той день була присутня член комісії ОСОБА_10, яка згідно Постанови Центральної виборчої комісії від 06.09.2015р. № 230 висунута від місцевої організації Політичної партії «Третя сила».

Отже, вказане дає підстави вважати колегії суддів наступне, якби політична партія вважала б, що відбулась невірна реєстрація ОСОБА_2 як самовисуванця, а не від політичної партії, то позивач, Фастівська міська організації політичної партії "Третя сила", повинен був би оскаржити рішення відповідача № 8 від 29.09.2015р. як незаконне, що в свою чергу не було зроблено.

Крім того, колегія суддів наголошує, що позивач ОСОБА_2 в судовому порядку також не оскаржив рішення відповідача № 8 від 29.09.2015р.

Так, ні на день подачі позову, ні на день прийняття судом першої інстанції рішення, ні на день прийняття судом апеляційної інстанції рішення, ОСОБА_2 не звернувся до суду з позовними вимогами про скасування рішення відповідача № 8 від 29.09.2015р., що свідчить про те, що ОСОБА_2 свідомо погодився з цим рішенням про реєстрацію його на посаду Фастівського міського голови як самовисуванця, що до речі ним не заперечувалося в судовому засіданні при розгляді справи апеляційним судом.

Якщо б ОСОБА_2 був би не згодний з рішенням відповідача № 8 від 29.09.2015р. щодо його реєстрації кандидатом на посаду голови як самовисуванця, він повинен був би у даному позові чи в окремому позові просити в судовому порядку скасувати рішення відповідача № 8 від 29.09.2015р. як таке, що порушує його права та інтереси.

Обставини зникнення (викрадення) документів, які подавались для реєстрації ОСОБА_2 як кандидатом на посаду міського голови, колегія суддів оцінює як спробу вплинути на хід виборчого процесу в даному регіоні з дотриманням вимог чинного виборчого законодавства.

Отже, звернення голови Фастівської міської виборчої комісії до Фастівського МВ ГУ МВС України в Київській області із заявою про внесення до ЄРДР відомостей про кримінальне правопорушення є вірним, оскільки саме правоохоронні органи відповідно до кримінального законодавства повинні дати оцінки обставинам зникнення (викрадення) документів ОСОБА_2 у Фастівській міській виборчій комісії.

Таким чином, враховуючи ті обставини, що ОСОБА_2 не оскаржив рішення відповідача № 8 від 29.09.2015р. про реєстрацію його на посаду Фастівського міського голови як самовисуванця, хоча мав достатньо часу і обставини, які б перешкоджали б йому таке зробити судом не встановлено, а також враховуючи всі інші вищенаведені обставини у їх сукупності, колегія суддів переконана в тому, що рішення відповідача №8 від 29.09.2015р. відповідає дійсному волевиявленню кандидата ОСОБА_2 бути зареєстрованим саме за таких обставин. Разом з тим, судом встановлено та таке ніким зі сторін не оспорюється, що одночасно ОСОБА_2 подав відповідачу заяву про реєстрацію його кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі і від політичної партії, що суперечить положенням ч.5 ст.35 Закону № 595.

З урахуванням вказаного, судом встановлено, що подані позивачами документи відповідачу про реєстрацію ОСОБА_2 кандидатом у депутати до Фастівської міської ради та кандидатом на посаду Фастівського міського голови не відповідали вимогам ч.5 ст.35 Закону України № 595, оскільки ОСОБА_2 не може одночасно бути кандидатом у депутати міської ради шляхом висування місцевою організацією і бути кандидатом на посаду міського голови шляхом самовисування.

З урахуванням вказаних висновків, колегія суддів вважає законними постанови відповідача від 03.10.2015р. № 15 про скасування рішення № 12 від 29.09.2015р. в частині реєстрації кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Фастівської міської Ради ОСОБА_2 з виключенням його з виборчого списку та № 16 про скасування рішення № 8 від 29.09.2015р. про реєстрацію кандидата на посаду міського голови м.Фастова ОСОБА_2, оскільки відповідно до ст.47 Закону № 595 відповідач повинен був вжити заходи щодо скасування реєстрації у разі встановлення порушень ч.5 ст.35 Закону № 595.

Враховуючи встановлені обставини, колегія суддів дійшла висновку, що відповідач приймаючи спірні постанови № 15 та № 16 від 03.10.2015р. діяв в межах повноважень та у спосіб визначений законом, тому позовні вимоги в частині скасування вказаних постанов є необґрунтованими і задоволенню не підлягають. Решта позовних вимог є похідними від основних позовних про визнання протиправними та скасування постанов відповідача № 15 та 16, отже також не підлягають задоволенню.

Доводи апелянтів не заслуговують уваги, оскільки не підтверджені належними та допустимими доказами, та не спростовують приведені судом апеляційної інстанції висновки.

Таким чином, апеляційна скарга відповідача підлягає задоволенню, а апеляційна скарга позивачів підлягає частковому задоволенню в частині скасування постанови суду першої інстанції.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення неповно з'ясовані обставини, що мають значення для справи, висновки суду не відповідають обставинам справи, постанова прийнята з порушенням норм матеріального права, що є підставою для її скасування, та прийняття нової постанови про відмову у задоволені позовних вимог.

В силу положень ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, підлягають стягненню судові витрати з ОСОБА_2 у розмірі 2679, 60 грн. та з Фастівської міської організації політичної партії "Третя сила" у розмірі 6699 грн.

Керуючись статтями 172, 177, 179, 195, 196, 198, 202, 205 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу ОСОБА_2 та Фастівської міської організації політичної партії «Третя сила», задовольнити частково.

Апеляційну скаргу Фастівської міської виборчої комісії Київської області, задовольнити.

Постанову Київського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2015 р. у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 та Фастівської міської організації політичної партії "Третя сила" до Фастівської міської виборчої комісії Київської області про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування постанов, поновлення реєстрації кандидата, скасувати.

ОСОБА_2 та Фастівській міській організації політичної партії "Третя сила" у задоволені позовних вимог до Фастівської міської виборчої комісії Київської області про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування постанов, поновлення реєстрації кандидата, відмовити.

Стягнути судові витрати з ОСОБА_2 у розмірі 2679, 60 грн. (дві тисячі шістсот сімдесят дев`ять грн. 60 коп.) та з Фастівської міської організації політичної партії "Третя сила" у розмірі 6699 грн.(шість тисяч шістсот дев'яносто дев`ять грн.) на розрахунковий рахунок - 31211206781007, код ЄДРПОУ - 38004897, МФО банку - 820019, отримувач - УДКСУ у Печерському районі, банк - ГУДКСУ у м. Києві., призначення платежу - судовий збір, Код 22030001.

Відповідно до ч.9 ст.176 КАС України судове рішення суду апеляційної інстанції є остаточним.

Колегія суддів: О.В. Карпушова

О.В. Епель

М.І. Кобаль

Головуючий суддя Карпушова О.В.

Судді: Епель О.В.

Кобаль М.І.

Дата ухвалення рішення11.10.2015
Оприлюднено16.10.2015
Номер документу52190168
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/4856/15

Ухвала від 15.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Постанова від 11.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 09.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 09.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 08.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 08.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Постанова від 07.10.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 07.10.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 06.10.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 05.10.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні