ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" жовтня 2015 р. Справа № 914/4511/14
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
Головуючого судді Дубник О.П.
суддів Скрипчук О.С.
ОСОБА_1
при секретарі Довгополові А.О.
розглянув апеляційну скаргу Шклівської селищної ради № 269 від 16.07.2015 р. (вх. ЛАГС № 01-05/3256/15 від 16.07.2015 р.)
на рішення Господарського суду Львівської області від 15.06.2015 р.
у справі № 914/4511/14 (суддя Сухович Ю.О.)
за позовом Управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області, м. Новояворівськ, Яворівський район Львівської області
до Шклівської селищної ради, смт. Шкло, Яворівського району Львівської області
про 1. Визнання протиправними дій Шклівської селищної ради щодо надання недостовірних довідок, які стали підставою для призначення пенсії як державному службовцю.
2. Стягнення з Шклівської селищної ради заборгованості із зайво виплаченої пенсії (переплати) в сумі 125 969,15 грн.
за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_2, представник (довіреність в матеріалах справи);
від відповідача: ОСОБА_3, представник (довіреність в матеріалах справи);
Причини зміни членів колегії по розгляді даної справи викладені у розпорядженнях голови Львівського апеляційного господарського суду від 20.07.2015р. та від 22.09.2015р., які знаходяться в матеріалах справи.
Судом роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст. ст. 20, 22, 28 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України).
Відводів складу суду в порядку ст. 20 ГПК України не заявлялось. Заяв про технічну фіксацію судового процесу від учасників судового процесу не надходило.
Причини відкладення розгляду справи викладені у відповідних ухвалах Львівського апеляційного господарського суду.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 15.06.2015 р. (суддя Сухович Ю.О.) позовні вимоги Управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області до Шклівської селищної ради про визнання протиправними дій Шклівської селищної ради щодо надання недостовірних довідок, які стали підставою для призначення пенсії як державному службовцю, та стягнення з Шклівської селищної ради заборгованості із зайво виплаченої пенсії (переплати) в сумі 125 969, 15 грн. задоволено повністю.
Рішення суду мотивоване ст. 1166 ЦК України, ст. 55 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» , ст. 110 Закону України В«Про пенсійне забезпеченняВ» та тим, що при призначенні пенсії громадянці ОСОБА_4 (з 06.10.2006р.) Управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі (далі - Фонд) брало до уваги, зокрема, довідоки Шклівської сільської ради від 06.10.2006р. № 140, № 3518, № 3428, якими надано інформацію про перебування ОСОБА_4 на посаді державного службовця, про стаж роботи на займаній посаді, посадовий оклад, надбавки та премії. На підставі вказаних довідок Фонд здійснив нарахування пенсії громадянці ОСОБА_4, розмір якої, внаслідок проведеної Державною фінансовою інспекцією у Львівській області перевірки перераховано та встановлено, що такій за період з 06.10.2006р. по 31.05.2012р. зайво призначено пенсію державного службовця на загальну суму 125 968, 15 грн.
Не погоджуючись із зазначеним вище рішенням місцевого господарського суду, з підстав його прийняття з порушенням норм матеріального та процесуального права, Шклівська сільська рада оскаржила таке в апеляційному порядку. Апелянт вважає, що правовідносини які виникли між позивачем та відповідачем є публічно-правовими і розглядаються у порядку, передбаченому Кодексом адміністративного судочинства України, а не в порядку господарського судочинства. Крім того, зазначає скаржник, позивачем 18.02.2015р. подано адміністративний позов до Шклівської селищної ради щодо надання недостовірних довідок, які стали підставою для призначення пенсії, як державному службовцю, що на думку скаржника, і свідчить про те, що позовні вимоги по даній справі мають розглядатися в порядку адміністративного судочинства. Також, зазначає Шклівська селищна рада, судом першої інстанції порушено її права в частині належного повідомлення про час та розгляд справи, що зумовило неможливість його прибуття в судове засідання 15.06.2015р. і своєчасно подати клопотання про припинення провадження у справі.
У відзиві на апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області доводи скаржника заперечує
Колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду, керуючись нормами ст.101 ГПК України щодо меж перегляду справи в апеляційній інстанції, вважає, що є можливим прийняти за наслідками розгляду апеляційної скарги постанову в даному судовому засіданні.
Львівський апеляційний господарський суд, перевіривши доводи апеляційної скарги та відзивів на неї, заслухавши в судовому засіданні думку присутніх представників учасників процесу, дослідивши фактичні обставини у справі, зробив висновок, що апеляційна скарга скаржника є необґрунтованою і не підлягає до задоволення. При цьому, апеляційний суд встановив наступні обставини та керувався такими мотивами.
З матеріалів справи вбачається, що ухвалою Господарського суду Львівської області від 26.12.2014р. (залишеною без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 03.02.2015р.) відмовлено прийнятті позовної заяви Управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області до Шклівської селищної ради про визнання протиправними дій Шклівської селищної ради щодо надання недостовірних довідок, які стали підставою для призначення пенсії як державному службовцю та стягнення з Шклівської селищної ради заборгованості із зайво виплаченої пенсії (переплати) в сумі 125 969, 15 грн.
Вищий господарський суд у постанові від 28.04.2015р. зробив висновок про те, що дана справа повинна розглядатися у господарському суді, підставою таких висновків стало те, що позивач як орган Пенсійного фонду України виступає у спірних правовідносинах з Шклівською сільрадою на рівних засадах, а не на засадах владного підпорядкування або адміністративної залежності, адже фактично заявив позов про відшкодування сільрадою матеріальної шкоди, пов'язаною з наданням останньою недостовірних відомостей в документах на призначення пенсії. В свою чергу, селищна рада у спірних відносинах також не виконувала функцій суб'єкта владних повноважень по відношенню до позивача, а виступала установою, яка мала надати документи, необхідні для нарахування і перерахунку пенсії органами, які призначають пенсії, скасував вказані вище судові акти Господарського суду Львівської області та Львівського апеляційного господарського суду і направив справу до місцевого господарського суду для розгляду.
При розгляді позовної заяви господарський суд першої інстанції, враховуючи зауваження Вищого господарського суду України, викладені в постанові від 28.04.2015р., задоволив позовні вимоги позивача повністю.
Відповідно до ст. 1 Господарського процесуального кодексу України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. У випадках, передбачених законодавчими актами України, до господарського суду мають право звертатись також державні та інші органи, фізичні особи, що не є суб'єктами підприємницької діяльності.
За приписами ч. 3 Закону України В«Про судоустрій і статус суддівВ» місцеві господарські суди розглядають справи, що виникають із господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені законом до їх підсудності.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 12 Господарського процесуального кодексу України господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні господарських договорів, у т. ч. щодо приватизації майна, та з інших підстав.
Положеннями пунктів 3.1, 3.2, 16 постанови Пленум Вищого господарського суду України від 24.10.2011 №10 В«Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судамВ» визначено, що господарський спір підвідомчий господарському суду, зокрема, за таких умов: участь у спорі суб'єкта господарювання; наявність між сторонами, по-перше, господарських відносин, врегульованих Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства, по-друге, спору про право, що виникає з відповідних відносин; наявність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення спору господарським судом; відсутність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення такого спору судом іншої юрисдикції. Господарські суди на загальних підставах вирішують усі спори між суб'єктами господарської діяльності, а також спори, пов'язані, зокрема, з вимогами про відшкодування шкоди, заподіяної протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень або іншим порушенням прав, свобод та інтересів суб'єктом публічно-правових відносин, за умови, що такі вимоги не об'єднуються з вимогою вирішити публічно-правовий спір, і за своїм суб'єктним складом підпадають під дію статті 1 ГПК України. Водночас господарськими судами розглядаються на загальних підставах справи зі спорів за участю, зокрема органів Пенсійного фонду України, якщо такі спори виникають з цивільних чи господарських правовідносин, в яких ці органи виступають на рівних засадах з іншими учасниками відповідних відносин (наприклад, у зв'язку з виконанням цивільно-правових чи господарсько-правових договорів, відшкодування матеріальної або моральної шкоди, із зобов'язань у зв'язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави тощо).
Відповідно до частин першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
З матеріалів справи вбачається, що Управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області звернулось з позовом до Шклівської селищної ради про стягнення 125969, 15 грн. суми зайво сплаченої пенсії (суми переплати), яка виникла внаслідок надання селищною радою недостовірних довідок про посаду і стаж роботи в органах місцевого самоврядування, що стало підставою для призначення і виплати пенсії ОСОБА_4 як державному службовцю.
Відповідно до статті 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.
Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.
Відтак, Львівський апеляційний господарський суд погоджується із висновком місцевого суду про те, що орган Пенсійного фонду України виступає у спірних правовідносинах з Шклівською селищною радою на рівних засадах, а не на засадах владного підпорядкування або адміністративної залежності, адже позов фактично заявлено про відшкодування радою матеріальної шкоди, пов'язаною з наданням останньою недостовірних відомостей. Селищна рада у спірних відносинах функцій суб'єкта владних повноважень по відношенню до позивача також не виконувала; в даних правовідносинах вона виступала установою, яка мала надати документи, необхідні для нарахування і перерахунку пенсії органами, які їх призначають.
Наведене свідчить про те, що спір у даній справі виник між юридичними особами поза межами публічно-правових відносин, а, отже, віднесений до юрисдикції господарського суду і за правилами територіальної підсудності, встановленими нормою ст. 15 ГПК України, підлягає розглядові Господарським судом Львівської області.
Крім того, підсудність даної справи Господарському суду Львівської області визначена також в постанові Вищого господарського суду України від 28.04.2015р.
Розпорядженням №133405 від 10.10.2006р. управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі призначило громадянці ОСОБА_4, на підставі поданої нею заяви від 10.10.2006р., пенсію як державному службовцю з 06.10.2006р.
До заяви про призначення пенсії громадянкою ОСОБА_4 додано, зокрема, довідоки видані Шклівською селищною радою 06.10.2006р.:
- № 140 про те, що ОСОБА_4 з 22.03.1974р. по 14.03.2003р. працювала головним бухгалтером селищної ради, прийняла присягу посадової особи місцевого самоврядування та розпорядженням голови Шклівської селищної ради від 20.06.2002р. № 15 їй було присвоєно 13 ранг державного службовця. З 14.03.2003р. працювала оператором комп'ютерної техніки;
- № 3518 про те, що стаж роботи в органах місцевого самоврядування становить 28 років 11 місяців 21 день. Посадовий оклад станом на 06.10.2006р. становить 535, 00 грн.; надбавка за ранг (13 ранг) - 55, 00 грн.; надбавка за вислугу років (40%) - 236, 00 грн.;
- 3428 про премії і надбавки за 2001р., 2002р., 2003р.
На підставі перелічених вище довідок управлінням Пенсійного фонду України в Яворівському районі проведено розрахунок стажу головного бухгалтера Шклівської селищної ради ОСОБА_4, який:
- за період з 01.09.1963 по 01.06.1965. становить 1 рік 9 місяців 0 днів;
- за період з 02.06.1965 по 30.03.1966 - 0 років 9 місяців 29 днів;
- за період з 01.04.1966 по 11.12.1971 - 5 років 8 місяців 11 днів;
- за період з 12.12.1971 по 21.03.1974 - 2 роки 3 місяці 9 днів (догляд до 3-ох років);
- за період з 22.03.1974 по 13.03.2003 - 28 років 11 місяців 22 дні (державна служба);
- за період з 14.03.2003 по 31.12.2003 - 0 років 9 місяців 18 днів;
- за період з 01.01.2004 по 31.08.2006 - 2 роки 8 місяців 0 днів.
Відповідно до розпорядження №133405 від 10.10.2006р. управлінням Пенсійного фонду України в Яворівському районі призначено пенсію громадянці ОСОБА_4 як державному службовцю: вид пенсії - за віком, шифр пенсії - 130, умови призначення - держслужбовці; оклад - 940,84 грн.; дата перерахунку 06.10.2006р. попереднього - 25.02.2000р.; зарахований стаж держслужбовця - 28 років 11 місяців 22 дні; загальний процент розрахунку пенсії від заробітку - 90%; основний розмір пенсії від середнього заробітку - 846,756 грн.; розмір пенсії з обмеженням - 846,756 грн.
З матеріалів справи вбачається, що постановою Яворівського районного суду від 18.06.2012р. задоволено подання слідчого СВ Яворівського РВ ГУМВСУ у Львівській області ОСОБА_5 та призначено проведення працівниками Державної фінансової інспекції у Львівській області з 26.04.2012р. про 21.05.2012р. позапланової ревізії Управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівській області, що знаходиться за адресою: Львівська область, м. Яворів, вул. Маковея, 50 на предмет встановлення законності призначення пенсії як державному службовцю головному бухгалтеру Бунівської сільської ради ОСОБА_6 та усім іншим головним бухгалтерам органів місцевого самоврядування Яворівського району, які вийшли на пенсію в період з 2002 по 2012 роки (в тому числі і громадянці ОСОБА_4Й.).
За результатами проведеної позапланової ревізії в Управлінні Пенсійного фонду України в Яворівському районі по питанню правильності призначення пенсії як державному службовцю головному бухгалтеру Бунівської сільської ради ОСОБА_6 та усім головним бухгалтерам органів місцевого самоврядування Яворівського району, які вийшли на пенсію в період з 2002 по 2012 роки, Львівською об'єднаною державною фінансовою інспекцією ДФІ у Львівській області складено акт № 19-38/82 від 20.07.2012р.
Крім того, 12.05.2012р. Управлінням Пенсійного фонду України у Яворівському районі проведено перевірку у Шклівській селищній раді щодо достовірності видачі довідок для призначення пенсії за віком за Законом України В«Про державну службуВ» ОСОБА_7, яка працювала головним бухгалтером Шклівської селищної ради з 22.03.1974р. по 13.03.2003р.
Як зазначено в акті №19-38/82 від 20.07.2012р., в ході позапланової ревізії управлінням з виплати пенсій Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області проведено перерахунок розміру пенсії державного службовця, яка була призначена ОСОБА_4, на розмір пенсії по віку на загальних підставах. Майнова шкода завдана пенсійному фонду України внаслідок зайво призначеної пенсії державного службовця ОСОБА_4 за період з 06.10.2006р. по 31.05.2012р., складає 125 969,15 грн.
Також складений акт містить інформацію відповідно до якої згідно документів, наданих архівним відділом Яворівської РДА встановлено, що ОСОБА_4 у період з 22.03.1974 по 31.12.2001 фактично працювала головним бухгалтером централізованої бухгалтерії Шклівської селищної ради. Про це свідчить і той факт, що у період роботи на посаді головного бухгалтера Шклівської селищної ради ОСОБА_4 не складала присяги держслужбовця та їй не присвоювався ранг державного службовця, оскільки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.1994р. № 239 В«Про віднесення до посад працівників місцевих рад народних депутатів та їх виконавчих комітетів до відповідних категорій посад державних службовців і присвоєння їм рангів державних службовцівВ» посади спеціалістів селищних і сільських Рад народних депутатів віднесені до сьомої категорії посад державних службовців, а на працівників які працювали на посадах спеціалістів сільських Рад народних депутатів, згідно штатного розпису, поширювався Закон України В«Про державну службуВ» . Тобто, цих працівників необхідно було привести до Присяги державних службовців та присвоїти їм ранги державних службовців відповідно до категорії посад.
Зарахування (включення) до стажу державної служби (служби) в органах місцевого самоврядування), у тому числі необхідного для встановлення надбавки за вислугу років, окремих періодів роботи осіб в централізованих бухгалтеріях сільських, селищних та міських рад за часів СРСР та незалежності України Законом України від 07.06.2001р. №2493-111 В«Про службу в органах місцевого самоврядуванняВ» , Законом України від 16.12.1993р. №3723-ХІІ В«Про державну службуВ» та В«Порядком обчислення стажу державної службиВ» , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994р. №283, не передбачено.
Виходячи з вищенаведеного, централізовані бухгалтерії не належали до структури виконкомів, як це передбачається В«Порядком обчислення стажу державної службиВ» , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 №283, а як структурні підрозділи діяли при виконкомах відповідних Рад. Тобто, централізовані бухгалтерії не мали статусу органу місцевого самоврядування та не належали до органів виконавчої влади. З урахуванням наведеного період роботи в централізованих бухгалтеріях до стажу служби в органах місцевого самоврядування чи державної служби не зараховується.
Отже, на час звернення до управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі (06.10.2006р.) фактичний стаж служби в органах місцевого самоврядування ОСОБА_4 становив 1 рік 2 місяці 13 днів (з 01.01.2002р. по 13.03.2003р.), а не 28 років 11 місяців 21 день - як зазначено у довідці від 06.10.2006р. №3518, виданій виконкомом Шклівської селищної ради, та не 28 років 11 місяців 22 дні - як зазначено у розрахунку стажу, проведеному управлінням Пенсійного фонду України в Яворівському районі та в розпорядженні управління Пенсійного фонду України від 10.10.2006р. №133405.
Також в акті перевірки № 19-38/82 говориться, що порушення щодо зайвого призначення та виплати пенсії державного службовця ОСОБА_4 допущено з вини громадянки ОСОБА_4, якою подано до управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі недостовірні документи щодо її фактичного стажу роботи на державній службі та якою не надано відомостей про період її роботи у централізованій бухгалтерії при Шклівській селищній раді. А також з вини посадових осіб Шклівської селищної ради, якими видано недостовірні довідки про фактичну посаду ОСОБА_4 та недостовірну довідку від 06.10.2006р. №3518 про стаж роботи на державній службі ОСОБА_4, і відповідно до яких начальником управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі ОСОБА_8, заступником начальника управління - начальником відділу пенсійного забезпечення ОСОБА_9, спеціалістом ОСОБА_10 прийнято та підписано розпорядження від 10.10.2006р. №133405 про призначення ОСОБА_4 пенсії державного службовця.
У зв'язку із поданням недостовірних довідок, які стали підставою для призначення пенсій, як державному службовцю ОСОБА_4, внаслідок зловживань з боку пенсіонера та Шклівською селищною радою, управлінням Пенсійного фонду України у Яворівському районі зайвопризначена та виплачена сума пенсії, як державному службовцю на загальну суму 125 969,15 грн., за період з 06.10.2006р. по 31.05.2012р.
Операції з виплати пенсії державного службовця ОСОБА_4 в бухгалтерському обліку відображено в меморіальних ордерах №2 В«Накопичувальна відомість виплатВ» (ф.274) за жовтень - грудень 2006 року, січень - грудень 2007 року, січень - грудень 2008 року, січень - грудень 2009 року, січень - грудень 2010 року за дебетом рахунку 222 В«Видатки на виплату пенсій державним службовцямВ» , кредитом рахунку 191 В«Розрахунки з підприємствами зв'язку по виплаті пенсій та допомогиВ» , та в меморіальних ордерах №2 В«Накопичувальна відомість виплатВ» (ф.274) за січень - грудень 2011 року, січень - травень 2012 року за дебетом рахунку 841 В«Інші видатки бюджетних установВ» , кредитом рахунку 364 В«Розрахунки з іншими дебіторамиВ» .
Підставою звернення позивача із позовною заявою до відповідача, зумовлені тим, що останній надав недостовірні довідки, які стали підставою для призначення громадянці ОСОБА_4 пенсії державного службовця, в той час як законних підстав для зарахування їй стажу державного службовця, що було зроблено Шклівською селищною радою, відсутні, відтак обгрунтованою також є вимога про стягнення зайво виплаченої пенсії в сумі 125 969, 15 грн.
У відповідності до ч. 1 ст. 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.
Фак смерті громадянки ОСОБА_4, відповідно до свідоцтва про смерть серії І-СГ № 320111, виданої виконавчим комітетом Шклівської селищної ради Яворівського району Львівської області від 28.08.2013р., зафіксовано 27.08.2013р.
Відповідно до ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення", органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів і відшкодовують її.
Згідно з п. 2 "Порядку відшкодування коштів, надміру виплачених за призначеними пенсіями, та списання сум переплат пенсій та грошової допомоги, що є безнадійними до стягнення", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 21.03.2003 року № 6-4 визначено, що переплатою пенсій та грошової допомоги є сума пенсій та грошової допомоги, виплачена з різних причин понад розмір, визначений законодавством.
Відповідно до ст. ст. 15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права та інтересу у разі його порушення, невизнання або оспорювання, шляхом звернення до суду у спосіб, зокрема, відшкодування збитків та інших способів відшкодування майнової шкоди.
У відповідності до ч. 1 ст. 1 ГПК України до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів мають право звертатися підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності.
Положеннями ст. 11 Цивільного кодексу України встановлено, що підставою виникнення цивільних прав і обов'язків є зокрема завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.
Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відшкодування шкоди є одним із видів цивільно-правової відповідальності і для застосування такої міри відповідальності необхідна наявність всіх елементів складу правопорушення, а саме: протиправної поведінки, дії чи бездіяльність особи; шкідливого результату такої поведінки - збитків (шкоди), їх наявності та розміру; причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка заподіяла шкоду. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не наступає.
Отже, позадоговірна (деліктна) відповідальність, яка є видом цивільно-правової відповідальності, настає при існуванні складу правопорушення, що включає чотири елементи: а) протиправність поведінки; б) шкода; в) причинний зв'язок між ними; г) вина заподіювача шкоди. Зазначені підстави визначаються загальними, оскільки для вирішення деліктного зобов'язання їх існування потрібне в усіх випадках, якщо інше не обумовлено законом.
За загальним правилом, обов'язок доведення в суді факту протиправної поведінки відповідача, розміру завданої шкоди, а також прямого причинного зв'язку між ними покладається на позивача з документальним підтвердженням обґрунтованого розрахунку суми, що стягується на відшкодування заподіяної шкоди; відсутність або ж недоведеність хоча б одного елемента складу правопорушення виключає настання відповідальності у вигляді відшкодування шкоди (збитків).
При цьому, частиною 2 статті 1166 ЦК України встановлено презумпцію вини завдавача шкоди, а саме: особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування (ст. 22 ЦК України).
Статтею 224 ГК України встановлено, що саме учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.
З огляду на вищенаведене та оцінюючи документальні докази у справі в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що вина відповідача у завданні шкоди доказана, а, отже, і причиновий зв'язок між його протиправною поведінкою та заподіяною шкодою є наявний.
Відповідно до чч. 1, 2 ст. 11 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» виконавчими органами селищних рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи селищних, рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Частини 1, 3 ст. 12 цього ж Закону визначають, що селищний голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідного селища. Селищний голова очолює виконавчий комітет відповідної селищної ради, головує на її засіданнях.
Згідно чч. 1, 3, 5, 8 ст. 51 зазначеного Закону виконавчим органом селищної ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно селищного голови. Очолює виконавчий комітет селищної ради відповідно селищний голова. Виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила.
Шклівська селищна рада згідно із ст. ст. 140, 141 Конституції України та статтей Закону Україні В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» є виборним, представницьким органом місцевого самоврядування, який представляє селищну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції та повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією та законами України.
Щодо тверджень апелянта про те, що Пенсійний фонд України не звертався до громадянки ОСОБА_4 про добровільне повернення надмірно виплаченої пенсії, то судова колегія Львівського апеляційного господарського суду зазначає, що ч. 1 ст. 50 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» містить положення, відповідно до якого суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.
У пункті 3 Порядку відшкодування коштів, надміру виплачених за призначеними пенсіями, та списання сум переплат пенсій та грошової допомоги, що є безнадійними до стягнення, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 21.03.2003р. №6-4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.05.2003р.за №374/7695, суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду України чи в судовому порядку відповідно до ст.50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". Рішення про стягнення приймає територіальний орган Пенсійного фонду України, в якому пенсіонер перебуває на обліку як одержувач пенсії (додаток 1).
Таким чином, нормами чинного законодавства не визначено імперативного обов'язку Управління Пенсійного фонду України звертатися до фізичної особи про повернення надмірно сплаченої пенсії, за останнім закріплене диспозитивне право: або звертатися до фізичної особи, якій зайво нарахована пенсія, або стягувати надмірно виплачену пенсію на підставі рішення територіальних органів Фонду, або ж стягувати таку шляхом звернення до суду.
Відповідно до вищевикладеного, суд апеляційної інстанції зробив висновок, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильних висновків суду першої інстанції, викладених в рішенні, а тому рішення місцевого господарського суду від 15.06.2015р. у цій справі є законним та обґрунтованим і його слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Крім того, враховуючи положення ст.49 ГПК України, колегія суддів зробила висновок про те, що витрати за подання апеляційної скарги слід покласти на апелянта.
Керуючись ст.ст. 103, 105 ГПК України,
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Львівської області від 15.06.2015р. у цій справі без змін.
2. Судові витрати покласти на Шклівську селищну раду.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-І Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови підписано 13.10.2015р.
Головуючий суддя Дубник О.П.
Суддя Матущак О.І.
Суддя Скрипчук О.С.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2015 |
Оприлюднено | 23.10.2015 |
Номер документу | 52504035 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Дубник О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні