Рішення
від 20.10.2015 по справі 924/538/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"20" жовтня 2015 р.Справа № 924/538/15

Господарський суд Хмельницької області у складі:

судді Заверуха С.В., розглянувши матеріали справи

за позовом Славутського міжрайонного прокурора м. Славута в інтересах держави в особі Славутської міської ради Хмельницької області м. Славута

до Славутського районного споживчого товариства м. Славута

про стягнення 28638,36 грн. збитків за використання земельної ділянки по вул. Козацькій, 1 в м. Славута Хмельницької області

Представники сторін:

прокуратури: ОСОБА_1 посвідчення від 20.08.12р.

позивача: ОСОБА_2 довіреність №964/01-14 від 17.11.10р.

відповідача: ОСОБА_3 договір про надання правової допомоги від 23.04.2015 р.

Повне рішення складено 20.10.2015р.

Суть спору: Славутський міжрайонний прокурор в інтересах держави в особі Славутської міської ради Хмельницької області звернувся з позовом до господарського суду Хмельницької області про стягнення 28638,36 грн. збитків за використання земельної ділянки по вул. Козацькій, 1 в м. Славута Хмельницької області.

В обґрунтування позову посилається на те, що Славутське районне споживче товариство використовує земельну ділянку площею 292 кв.м. по вул. Козацькій, 1 в м. Славута Хмельницької обл. без правовстановлюючих документів, що є порушенням ст. 124-126 Земельного кодексу України. На вказаній земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомого майна, а саме: 46/100 нежитлового приміщення, в якому розташоване кафе "Троянда".

Крім того прокурор звертає увагу суду на те, що право власності на вказаний об'єкт нерухомого майна зареєстровано 24.10.2005р. за Славутським районним споживчим товариством на підставі свідоцтва про право власності від 30.12.2004р.

На даний час, Славутським РайСТ не оформлено правовстановлюючі документи на земельну ділянку, під кафе "Троянда", по вул. Козацькій, 1, площею 292 кв.м., що є порушенням вимог ст. 206 Земельного кодексу України та ст. 269, 287 Податкового кодексу України.

Рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради №74 від 25.02.15р. затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання Славутським РайСТ земельної ділянки без правовстановлюючих документів від 18.02.2015р.

Згідно вказаного акту територіальній громаді м. Славута внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, за період з 24.02.12р. по 31.01.15р., заподіяно збитки в розмірі 28638,36 грн.

Розмір збитків визначено комісією відповідно до порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувача, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993р.

Таким чином, на виконання даного порядку позивачем 02.03.15р. відповідачу направлено повідомлення з пропозицією добровільного відшкодування суми збитків, визначених в акті комісії від 18.02.15р.

Проте, відповідач вимоги викладені у повідомлені не виконав, збитки у розмірі 28638,36 грн. позивачу не відшкодував.

Прокурор та представник позивача в судове засідання з'явилися та наполягають на задоволені позову повному об'ємі.

Прокурором надано пояснення в якому останній просить суд зупинити провадження у справі №924/538/15 до вирішення справи №682/1207/15-а Вищим адміністративним судом України. В задоволенні даного клопотання суд відмовляє з огляду на те, що в матеріалах справи відсутні докази прийняття до провадження Вищим адміністративним судом України №682/1207/15-а, а також враховуючи строки розгляду спору №924/538/15. Так, ухвалою суду від 12.10.2015 р. продовжувався розгляд спору на 15 діб.

При цьому, звертається увага прокурора, що постанова або ухвала суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження (п.1,3 ст. 254 КАС України).

Представником позивача додані до справи додаткові пояснення в яких останній підтримує позов та вказує на непогодження останнього з ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду, посилаючись при цьому на акти нормативного характеру.

Представник відповідача в судове засідання з'явився 10.06.2015 р. та надав клопотання про зупинення провадження у справі у зв'язку з розглядом Славутським міськрайонним судом Хмельницької області справи №682/1207/15-а за позовом Славутської РайСТ до Славутського виконавчого комітету Славутської міської ради про скасування рішення виконавчого комітету Славутської міської ради №74 від 25.02.15р. яким затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, Славутським РайСТ, ОСОБА_7 земельної ділянки по вул. Козацька, 1 м. Славута без правовстановлюючих документів. Таким чином відповідач просить суд на підставі ст. 79 ГПК України зупинити провадження по справі до вирішення пов'язаної справи по суті.

Ухвалою суду від 10.06.2015 р. зупинено провадження у справі №924/538/15 до вирішення адміністративної справи №682/1207/15-а. Ухвалою суду від 12.10.2015 р. поновлено провадження у справі.

Також на адресу суду від представника відповідача надійшли заперечення на позовну заяву про стягнення суми заборгованості, в якому зазначає наступне, що після оформлення права власності на частину будівлі по вул. Дзержинська, 1 (Козацька, 1) посвідчене свідоцтвом права власності виданого на підставі рішення виконкому Славутської міської ради №469 від 30.12.2004р., Славутське РайСТ 28.01.05р. звернулось з листом до Славутського міського голови щодо оформлення права користування земельною ділянкою. Будь - якого рішення з даного приводу Славутською міською радою не було прийнято. Таким чином Славутська міська рада не здійснила волевиявлення і не реалізувала право спрямоване на раціональне використання землі як об'єкта нерухомості. А від так у Славутського РайСТ відсутня вина і протиправна поведінка щодо використання земельної ділянки.

Крім того, представник відповідача зазначає, що з виникненням прав власності на будівлю чи споруду у юридичної особи виникає право одержати земельну ділянку в користування, а розглянути таке питання та прийняти відповідне рішення в строки, встановлені законом, зобов'язаний відповідний повноважний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. Тому відсутність у такої особи переоформлених на її ім'я правовстановлюючих документів на земельну ділянку не може кваліфікуватися як самовільне зайняття земельної ділянки. З урахуванням викладеного, в таких випадках положення ст. 212 ЗК України застосуванню не підлягають, а оскільки РайСТ, як суб'єкт господарювання вживав необхідних заходів до оформлення свого права землекористування, то відсутність у нього переоформлених на його ім'я правовстановлюючих документів на земельну ділянку не може розцінюватися як правопорушення.

Також, представник відповідача, наголошує на тому, що надати в оренду або у власність землю під приміщеннями багатоповерхового будинку неможливо, оскільки неможливо створити об'єкт земельних відносин - земельну ділянку, не порушуючи єдиного комплексу нерухомого майна - виділити приміщення будинку як окрему будівлю та надати йому окрему адресу, що необхідна для визначення місця розташування окремої частки земельної ділянки як складової поняття "Земельна ділянка".

Крім того, представник звертає увагу суду на те, що вирішення даного питання можливо лише за умови надання земельної ділянки у спільне користування усім співвласникам будівлі, які відповідно до ст. 42 ЗК України самостійно визначають порядок використання земельної ділянки. Даний факт підтверджується і рішенням Славутської міської ради від 27.02.2015р. про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою усім співвласникам будівлі по вул. Козацька, 1.

Також, представник відповідача стверджує, що не зрозуміло звідки взялася площа земельної ділянки під будівлею у розмірі 562,00 кв.м. в розрахунку збитків наданих фінансовим управлінням виконавчого комітету Славутської міської ради, так само і площа в розмірі 651,2 кв. м. відповідно до якої визначалась частка РайСТ у будівлі. Так відповідно до довідки про визначення грошової оцінки земельної ділянки виданої Славутським міським відділом земельних ресурсів у 2000р. площа земельної ділянки під кафе "Трояна" складала 294,00 кв.м.

08.10.2015р. та 02.06.2015 р. на адресу суду надійшло клопотання відповідача про припинення провадження у справі на підставі ч.1 ст. 80 ГПК України, оскільки в судовому порядку скасовано рішення виконавчого комітету Славутської міської ради №74 від 25.02.2015р., яким затверджено акт визначення розміру збитків Славутського РайСТ.

В задоволенні вказаних клопотань суд відмовляє з огляду на таке.

Припинення провадження у справі - це форма закінчення розгляду господарської справи без прийняття судового рішення у зв'язку з виявленням після порушення провадження у справі обставин, з якими закон пов'язує неможливість судового розгляду справи.

Господарський суд припиняє провадження у справі у зв'язку з відсутністю предмета спору (пункт 1-1 частини першої статті 80 ГПК), зокрема, у випадку припинення існування предмета спору (наприклад, сплата суми боргу, знищення спірного майна, скасування оспорюваного акта державного чи іншого органу тощо), якщо між сторонами у зв'язку з цим не залишилося неврегульованих питань. При цьому господарському суду слід мати на увазі, що оскільки відповідний орган не має права скасовувати та вносити зміни до раніше прийнятих ним індивідуальних правових рішень, тобто ненормативних правових актів, що є актами одноразового застосування і вичерпують свою дію фактом їхнього виконання (стосовно відповідних актів органів місцевого самоврядування про це зазначено також у Рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009), то такі дії не свідчать про припинення існування предмета спору. Водночас юридична оцінка актів державних та інших органів, прийнятих з питань скасування та внесення змін до згаданих індивідуальних правових рішень, має здійснюватися господарським судом з урахуванням частини другої статті 4 ГПК (п.п.4.2, 4.4 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011р.).

Таким чином, з огляду на те, що предметом даного спору є стягнення 28638,36 грн. збитків за використання земельної ділянки, клопотання відповідача про припинення провадження у справі не підлягає задоволенню.

В судовому засіданні 20.10.2015 р. відповідачем надано суду додаткові заперечення на апеляційну скаргу, в яких останній обґрунтовує правомірність вимог по адміністративній справі №682/1207/15-а.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи №589716 та Довідки з ЄДРПОУ Славутське районне споживче товариство зареєстровано за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1, код ЄДРПОУ 01773267.

Зі змісту відомостей з Реєстру прав власності на нерухоме майно вбачається, що Славутське районне споживче товариство (код ЄДРПОУ 01773267) є власником 46/100 часток об'єктів нерухомого майна (кафе "Троянда") розташованих за адресою: Хмельницька область, м. Славута, вул. Дзерзинського, 1, загальна площа 292,0 кв.м. Підставою виникнення права власності зазначено свідоцтво про право власності, б/н, 30.12.2004р., виданого виконавчим комітетом Славутської міської ради. Дата прийняття рішення про державну реєстрацію: 24.01.2005р.

28.01.2005р. Славутське Районне споживче товариство звернулося до міського голови із заявою №26 надати в постійне користування земельну ділянку під будівлею кафе "Троянда" за адресою: м. Славута, вул. Дзержинського, 1, яка перебуває у власності районного споживчого товариства згідно із свідоцтвом про право власності серія ЯЯЯ №000642.

Згідно довідки №69 про визначення грошової оцінки земельної ділянки (кафе "Троянда") площею 294,00 кв.м. вартість земельної ділянки - 27583,08 грн.

Рішенням 16 сесії 6 скликання Славутської міської ради від 24.02.2012р. №21-16/2012 затверджено Порядок визначення та відшкодування Славутській міській раді збитків, заподіяних внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про оплату за землю.

Листом від 21.01.2015р. №04-31/65 позивач звернувся до відповідача із пропозицією оформити правовстановлючі документи на земельну ділянку відповідно до вимог чинного законодавства.

15.01.2015р. відділом з питань врегулювання земельних відносин виконавчого комітету Славутської міської ради складено акт обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельних ділянок по вул. Козацька, 1 у м. Славута. Даним актом встановлено, що на вказаній земельній ділянці розміщене кафе "Троянда" площею 292 кв.м., що належить Славутському РайСТ та останнім, всупереч вимогам земельного законодавства не оформлено право користування земельною ділянкою, що знаходяться під нерухомістю, яка належить відповідачу на праві власності.

02.02.2015р. відповідача було повідомлено (зміст листа №04-31/149), що 18.02.2015р. о 14 год. в каб.№11 відбудеться засідання комісії з визначення збитків за період з 24 лютого 2012р. по 31 січня 2015р. заподіяних внаслідок використання земельної ділянки площею 400 кв.м. по вул. Козацька, 1 в м. Славута без правовстановлючих документів під об'єктами нерухомого майна в якому розміщене приміщення площею 292 кв.м., що належить Славутському РайСТ на праві власності.

17.02.2015р. Фінансовим управлінням виконавчого комітету Славутської міської ради зроблено розрахунок збитків заподіяних внаслідок використання землі з порушенням законодавства про плату за землю за період з 24.02.2012р. по 31.01.2015р. Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі вартість земельної ділянки площею 562,0 кв.м. станом на 24.02.2012р. складає 186196,22 грн., станом на 02.04.2012р. - 305059,22 грн., станом на 14.02.2015р. - 381019,14 грн.

18.02.2015р. Комісією по визначенню збитків, землевласникам та землекористувачам складено акт, який затверджений рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради від 25.02.2015р. №74, визначення розміру збитків за фактичне використання Славутським РайСТ земельної ділянки без правовстановлюючих документів за період з 24.02.2012р. по 31.01.2015р. в сумі 28638,36 грн.

02.03.2015р. голові правління Славутського РайСТ було направлено повідомлення №04-31/302 з проханням у 10-денний термін з дня надходження цього повідомлення розглянути його разом з ОСОБА_6 визначення розміру збитків за фактичне використання земельної ділянки по вул. Козацька, 1 у м. Славута без правовстановлюючих документів від 18.02.2015р., затвердженого рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради від 25.02.2015р. №74.

За таких обставин, прокурор стверджує, що відповідач своєю протиправною поведінкою, яка виразилася у використанні земельних ділянок без правовстановлюючих документів, позбавив власника земельних ділянок права отримувати дохід у вигляді орендної плати, внаслідок чого Славутській міській раді завдано збитки на суму 28638,36 грн.

У зв'язку з вищевикладеним, прокурор звернувся із позовом до суду про примусове стягнення збитків, з огляду на порушення інтересів держави, оскільки до місцевого бюджету не надійшли кошти за користування земельною ділянкою.

Ухвалою суду від 10.06.2015р. провадження у справі №924/538/15 було зупинено до вирішення адміністративної справи №682/1207/15-а за позовом Славутського районного споживчого товариства до виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області про часткове скасування акту від 18.02.2015р. визначення розміру збитків та рішення виконавчого комітету від 25.02.2015р. про затвердження акту.

Постановою Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 15.05.2015р., залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду, адміністративний позов задоволено повністю.

Зокрема судами встановлено, що Славутське РайСТ користувався земельною ділянкою без порушень чинного законодавства з його вини, а не оформлення такої земельної ділянки сталося виключно у зв'язку з бездіяльністю органу виконавчої влади - Славутської міської ради.

При цьому, суди, враховуючи положення ст. 79 ЗК України зазначили, що оскільки земельна ділянка, на якій розташований об'єкт нерухомого майна Славутського РайСТ, не містить обов'язкових складових, а саме встановлених меж частини земельної поверхні, яку використовує власник вбудованого приміщення, певного місця розташування (адреса), визначеного права (акт на право власності на землю або договір оренди), підстави для стягнення сплати за землю відсутні, а тому в даному випадку притягнення власника до відповідальності за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів буде суперечити вимогам чинного законодавства.

Крім того судом зазначено, що при визначенні завданих збитків було порушено положення Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого Постановою КМУ №284 від 19.04.1993р., а саме відсутність представника Славутського РайСТ в засіданні комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.

Отже суди, дійшли висновку, що в даному випадку договір на користування земельною ділянкою не укладено саме з вини міської ради, в матеріалах справи наявні докази, що підтверджують активну поведінку Славутського РайСТ та зацікавленість у вирішенні питання щодо укладення договору оренди, а тому притягнення його до відповідальності на думку суду є недоцільними.

Досліджуючи подані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом до уваги приймається таке:

Відповідно до ст.22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Відповідно до ч.ч.2, 3 ст.152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відшкодування заподіяних збитків.

Загальні підстави позадоговірної відповідальності за завдану майнову шкоду передбачені статтею 1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, необхідна наявність повного складу правопорушення: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи; шкідливого результату такої поведінки - шкоди (збитків); причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка заподіяла шкоду. У разі відсутності, хоча б одного з елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не наступає.

Відповідно до ч.1 ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Статтею 377 Цивільного кодексу України передбачено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача). Розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об'єкти (крім багатоквартирних будинків).

Аналогічні положення зазначені і у статті 120 Земельного кодексу України.

Згідно з частинами першою та другою ст.93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно зі ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Судом встановлено, що 18.02.2015р. відділом з питань врегулювання земельних відносин виконавчого комітету Славутської міської ради проведено обстеження земельної ділянки по вул. Козацька, 1 в м. Славута, про що складено відповідний акт обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельних ділянок, яким встановлено, що на вказаній земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомого майна, належний Славутському РайСТ без оформлення документів, які посвідчують право на земельні ділянки, що є порушенням вимог ст.ст.125, 126 Земельного Кодексу України та прав територіальної громади м. Славута, та призвело до значних втрат бюджету м. Славута у вигляді недоодержання доходу від орендної плати.

Даний акт затверджено рішенням Славутської міської ради №74 від 25.02.2015р.

Однак, в подальшому постановою Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 15.05.2015р. у справі №682/1207/15-а скасовано ОСОБА_6 визначення розміру збитків за фактичне використання ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, Славутським РайСТ, ОСОБА_7 земельної ділянки по вул. Козацька,1 в м. Славута без правовстановлючих документів" від 18.02.2015р. в частині нарахування збитків Славутському РайСТ на 46/100 власності нерухомого майна за період з 24 лютого 2012 року по 31 січня 2015 року в розмірі 28638,36 грн.

Також скасовано рішення виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області №74 від 25.02.2015р. в частині затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання Славутським РайСТ земельної ділянки по вул. Козацька, 1 в м. Славута без правовстановлюючих документів від 18 лютого 2015 року.

Згідно статті 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки (п. "д").

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Для визначення розміру вказаних збитків постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284 (далі Порядок №284) затверджено "Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам".

Відповідно до п.1 Порядку власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії (п.2 Порядку).

В пункті 3 Порядку зазначено, що відшкодуванню підлягають, зокрема, інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Судом встановлено, що рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради від 25.02.2015р. №74 затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання Славутським районним споживчим товариством земельної ділянки без правовстановлюючих документів від 18.02.2015р. Дане рішення скасовано в судовому порядку.

Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій, а при вилученні (викупі) земельних ділянок - після прийняття відповідною радою рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок у період до видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку підприємства, установи, організації або громадянина (п.5 Порядку).

Разом з цим, судом встановлено, що рішенням Славутської міської ради від 24.02.2012р. №21-16/2012 затверджено Порядок визначення та відшкодування Славутській міській раді збитків, заподіяних внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю.

Даний Порядок встановлює єдину процедуру відшкодування збитків, заподіяних Славутській міській раді внаслідок порушення вимог земельного законодавства. Збитки відшкодовуються внаслідок: використання земельної ділянки без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону (п.3).

У разі використання земельної ділянки без документів, що підтверджують право користування, збитки визначаються за фактичний період користування земельною ділянкою.

У випадку не укладення користувачем земельної ділянки договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації протягом 30 днів з дня прийняття рішення Славутської міської ради про надання в оренду земельної ділянки або поновлення договору, права оренди земельної ділянки, збитки визначаються після закінчення шести місяців з дня прийняття (п.п.5.1, 5.2 Порядку).

Відшкодування збитків проводиться за період використання землі з порушенням земельного законодавства у розмірі орендної плати за землю, яку власник землі (міська рада) міг би отримати при належному виконанні (дотриманні) землекористувачем вимог земельного законодавства. Збитки визначаються за ставками орендної плати, які діяли на момент виникнення таких збитків згідно рішення Славутської міської ради "Про затвердження грошової оцінки земель, та рішення №12-14/2011 від 28.12.2011р. "Про затвердження орендної плати за земельні ділянки на території міста ОСОБА_2" (п. 5.3. Порядку).

В постанові Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 Земельного Кодексу України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93р. № 284 (п.3.7).

В пункті 3.8. Постанови вказано, що вирішуючи спори за позовами органів державної влади або місцевого самоврядування про стягнення з особи, яка набула у власність житловий будинок, будівлю або споруду і не переоформила право користування земельною ділянкою, збитків у вигляді упущеної вигоди (зокрема у розмірі неодержаної плати за оренду земельної ділянки), господарські суди повинні брати до уваги положення статті 22 ЦК України та частини другої статті 224 ГК України. Для застосування такого заходу відповідальності слід встановлювати наявність у діях відповідача усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини).

У розгляді таких справ господарські суди мають докладно з'ясовувати причини неоформлення чи несвоєчасного оформлення відповідного землекористування та обставини, пов'язані із вжиттям господарюючими суб'єктами усіх залежних від них заходів щодо одержання документів, які посвідчують право землекористування. При цьому суду слід враховувати вимоги частини другої статті 120 ЗК України, якою передбачено що у разі коли жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Якщо у розгляді справи буде з'ясовано обставини, зазначені в абзаці третьому підпункту 3.4 пункту 3 цієї постанови, і що суб'єкт господарювання вживав необхідних заходів до оформлення свого права землекористування, то відсутність у нього переоформлених на його ім'я правовстановлюваних документів на земельну ділянку не може розцінюватися як правопорушення.

Судом встановлено, що сторони не оформили право користування земельною ділянкою, на якій розміщений об'єкт нерухомого майна товариства (кафе "Троянда") в м. Славута по вул. Козацькій, 1.

Разом з цим, за висновком Вінницького апеляційного адміністративного суду у справі №682/1207/15-а в даному випадку договір на користування земельною ділянкою не укладено саме з вини міської ради, в матеріалах справи наявні докази, що підтверджують активну поведінку Славутського РайСТ та зацікавленість у вирішенні питання щодо укладення договору оренди, а тому притягнення його до відповідальності на думку суду є недоцільними. Так, згідно вказаної вище ухвали (3-4 сторінка) "будь-якого рішення з даного приводу Славутською міською радою не було прийнято, таким чином Славутська міська рада не здійснила волевиявленняі не реалізувала право, спрямоване на рацональне використання землі як об'єкта нерухомості, а отже у Славутського РайСТ відсутня вина і протиправна поведінка щодо використання земельної ділянки" .

Відповідно до ч.3 ст. 35 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Не потребують доказування преюдиціальні обставини, тобто встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, - при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. При цьому не має значення, в якому саме процесуальному статусі виступали відповідні особи у таких інших справах - позивачів, відповідачів, третіх осіб тощо. Преюдиціальне значення процесуальним законом надається саме обставинам, встановленим судовими рішеннями (в тому числі в їх мотивувальних частинах) (ч.ч.1,2 п. 2.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 р.).

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Доказування полягає не лише в поданні особами доказів, а й у доведенні їх переконливості. Отже, обов’язок доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини.

Відповідно до статті 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі усіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

З огляду на викладене, зважаючи на відсутність в діях відповідача вини та протиправної поведінки, наявність яких є обов'язковим та необхідним елементом для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, приймаючи до уваги що суб'єкт господарювання вживав необхідних заходів до оформлення свого права землекористування, позов заявлений необгрутовано, не підтверджено належними та допустимими доказами, а тому у його задоволенні необхідно відмовити.

При прийнятті рішення судом враховано той факт, що позивачем не доведено також сам розмір збитків, зважаючи на скасування ОСОБА_6 визначення розміру збитків за фактичне використання в частині нарахування збитків Славутському РайСТ на 46/100 власності нерухомого майна за період з 24 лютого 2012 року по 31 січня 2015 року в розмірі 28638,36 грн., та скасування рішення виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області №74 від 25.02.2015р. в частині затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання Славутським РайСТ земельної ділянки по вул. Козацька, 1 в м. Славута без правовстановлюючих документів від 18 лютого 2015 року. Проте, згідно ч. 2 ст. 623 ЦК України, розмір збитків, завданий порушенням зобов'язання, доказується кредитором. Останнє в свою чергу також виключає можливості задоволення даного позову.

Відповідно до ст. ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача, у зв'язку з відмовою в позові та враховується, що приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд - у разі ж повної або часткової відмови в позові судовий збір стягує з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним позовним вимогам) (п. 4.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №7 від 21.02.2013 р.).

Зважаючи на викладене, керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

У позові Славутського міжрайонного прокурора м. Славута в інтересах держави в особі Славутської міської ради Хмельницької області м. Славута до Славутського районного споживчого товариства м. Славута про стягнення 28638,36 грн. збитків за використання земельної ділянки по вул. Козацькій, 1 в м. Славута Хмельницької області відмовити .

Стягнути з Славутської міської ради Хмельницької області (м. Славута, вул. Соборності, 7, код 23563639) в дохід Державного бюджету України (по коду класифікації доходів бюджету 22030001, рахунок отримувача 31218206783002, отримувач коштів УДКСУ у м. Хмельницькому, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача ГУДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013, призначення платежу: "Судовий збір, код 03500128, пункт ставок судового збору") 1218 грн. (одну тисячу двісті вісімнадцять гривень 00 коп.) судового збору.

Видати наказ.

повне рішення складено 20.10. 2015 р.

Суддя С.В. Заверуха

Віддрук. 5 прим.:

1 - до справи,

2 - Прокуратурі Хмельницької області,

3 - Славутському міжрайонному прокурору (м.Славута, вул. Соборності, 34а),

4 - позивачу, (Хмельницька обл., м. м. Славута, вул. Соборності, 7),

5 - відповідачу, (Хмельницька обл., вул. Миру, 32).

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення20.10.2015
Оприлюднено26.10.2015
Номер документу52561666
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/538/15

Ухвала від 20.07.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

Ухвала від 25.06.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Постанова від 21.05.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 22.03.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 19.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 09.10.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 10.07.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Постанова від 25.05.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 11.05.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Рішення від 06.04.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні