ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" листопада 2015 р.Справа № 916/1657/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Бєляновського В.В.,
Суддів: Величко Т.А.,
Філінюк І.Г.
Склад колегії суддів сформовано згідно з протоколом автоматичної зміни складу колегії суддів від 13.10.2015р.
при секретарі - Альошиній Г.М.
за участю представників:
Від прокурора: Лянна О.А.
Від позивача: не з'явився
Від відповідача: ОСОБА_2
Від третьої особи: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні
апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_3
на рішення господарського суду Одеської області від 29 січня 2015 року
у справі № 916/1657/14
за позовом заступника Білгород-дністровського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Сергіївської селищної ради
до відповідача фізичної особи-підприємця ОСОБА_3
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Відділу Держземагенства у м. Білгород-Дністровському Одеської області
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,
ВСТАНОВИЛА:
У травні 2014 року заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Сергіївської селищної ради звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до ФОП ОСОБА_3 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 21.03.2006р., укладеного між Сергіївською селищною радою та ФОП ОСОБА_3, на підставі якого позивачем передано відповідачу в оренду земельну ділянку площею 0,7 га, строком на 25 років, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, для розміщення та експлуатації бази відпочинку "ІНФОРМАЦІЯ_1", в частині розміру орендної плати шляхом викладення п. 2.3.1. у наступній редакції: « п. 2.3.1. Орендна плата вноситься орендарем у сумі 83 582,80 грн. на рік" та п. 2.3.11. у наступній редакції: «п. 2.3.11. Нормативно - грошова оцінка земельної ділянки складає 2 089 570 грн.».
Позовні вимоги обґрунтовувалися обставинами зміни розміру річної орендної плати за землю. При цьому, заступник прокурора посилався на приписи ст. ст. 632, 651, 653, 792 ЦК України, ст. ст. 15, 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 188, 189 ГК України та ст. 288 Податкового кодексу України.
ФОП ОСОБА_3 позов не визнав посилаючись, зокрема, на те, що поданий до суду витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки відділу Держземагенства від 22.01.2014р. № 01-09/96 не відповідає дійсності і зроблений без виїзду на місце розташування земельної ділянки та використання будь - яких документів щодо підтвердження її забудови, оскільки фактична забудова ділянки менше майже в 23 рази.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 06.05.2014 року до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено Відділ Держземагенства у м. Білгород-Дністровському Одеської області.
Рішенням господарського суду Одеської області від 29.01.2015 року (суддя Гут С.Ф.) позов задоволено, внесено зміни до договору оренди землі від 21.03.2006р., а саме: викладено п. 2.3.1. договору у наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у сумі 83582,80 грн. (вісімдесят три тисячі п'ятсот вісімдесят дві гривні вісімдесят копійок) на рік»; п.2.3.11. викладено у наступній редакції: «Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки складає 2089570 грн. (два мільйони вісімдесят дев'ять тисяч п'ятсот сімдесят гривень)».
Рішення суду з посиланням на положення ст.ст. 626, 628, 651 ЦК України, ст.181 ГК України, ст.ст. 274, 288 Податкового кодексу України, ст. 23 Закону України «Про оренду землі» мотивовано встановленими по справі обставинами, на підставі яких суд дійшов висновку про наявність правових підстав для внесення змін до спірного договору у зв'язку із зміною розміру річної орендної плати за землю та необхідністю приведення договору у відповідність до вимог чинного законодавства.
Не погоджуючись з зазначеним рішенням ФОП ОСОБА_3 звернувся до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить його скасувати повністю і прийняти нове рішення, яким в позові відмовити. Апеляційна скарга з урахуванням її змісту обґрунтована неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд визнав встановленими, невідповідністю викладених у рішенні висновків суду обставинам справи та порушенням норм процесуального права. При цьому скаржник вказує те, що справу було розглянуто господарським судом за його відсутністю і його не було повідомлено належним чином про місце засідання суду.
Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 23.04.2015 року апеляційну скаргу задоволено, рішення господарського суду Одеської області від 29.01.2015 року у справі №916/1657/14 скасовано, у задоволенні позову відмовлено. Постановою Вищого господарського суду України від 16.07.2015 року постанову Одеського апеляційного господарського суду від 23.04.2015 року у даній справі скасовано, а справу направлено до Одеського апеляційного господарського суду для перегляду. За висновком суду касаційної інстанції, апеляційним господарським судом при вирішенні даного спору були порушені норми матеріального та процесуального права, а саме: ст. ст. 640, 654 ЦК України, ст. 101 ГПК України.
У відзиві на апеляційну скаргу прокурор заперечує проти її задоволення посилаючись на безпідставність викладених у ній доводів і просить оскаржуване рішення місцевого суду залишити без змін, вважаючи його законним і обґрунтованим.
Про день, час і місце розгляду апеляційної скарги усі учасники судового процесу в порядку передбаченому ст. ст. 87, 98 ГПК України заздалегідь були повідомлені належним чином, проте позивач та третя особа не скористалися наданим законом правом на участь своїх представників в засіданні суду.
Судом апеляційної інстанції задоволено заявлене представниками сторін клопотання та відповідно до ст. 101 ГПК України з метою забезпечення всебічного, повного і об'єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, залучено до матеріалів справи копії рішень Сергіївської селищної ради № 601 від 26.12.2014р., № 616 від 02.02.2015р., № 654 від 03.04.2015р., витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого відділом Держземагенства у м. Білгород - Дністровському 20.04.2015р., розрахунку розміру орендної плати, додаткової угоди № 5 від 20.04.2015р. до договору оренди земельної ділянки, витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 21.10.2015р. та витягу з Державного земельного кадастру від 20.08.2015р.
При цьому, колегія суддів виходить із того, що згідно з п. 6 ст. 3 ЦК України загальними засадами цивільного законодавства, зокрема, є справедливість, добросовісність та розумність. Зазначені документи мають істотне значення для правильного вирішення даного спору, свідчать про те, що сторонами самостійно здійснювалися дієві заходи щодо врегулювання існуючого спору та не могли бути подані до суду першої інстанції з причин, що не залежали від сторін, а тому, на переконання колегії суддів, неврахування цих документів в процесі апеляційного перегляду даної справи не відповідатиме вимогам справедливості, добросовісності та розумності.
Обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечення на неї, вислухавши пояснення представника відповідача та прокурора, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до приписів ст. 101 ГПК України апеляційна інстанція не зв'язана доводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду в повному обсязі.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено місцевим господарським судом, рішенням Сергіївської селищної ради від 23.12.2005р. № 603 «Про затвердження ФОП ОСОБА_3 проекту відводу земельної ділянки для розміщення та експлуатації пансіонату» затверджено проект відводу земельної ділянки та передано ФОП ОСОБА_3 в довгострокову оренду, строком на 25 років, земельну ділянку площею 0,7 га розташовану за адресою: АДРЕСА_1, для розміщення та експлуатації бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1».
21.03.2006 року між Сергіївською селищною радою (орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, зареєстрований того ж дня у Білгород - Дністровському міському відділі Одеської регіональної філії ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» за № 04.06.506.00040, за умовами якого орендодавець, на підставі рішення Сергіївської селищної ради від 23.12.2005р. № 603 за актом приймання - передачі передав, а орендар прийняв в оренду строком на 25 років земельну ділянку площею 0,7 га, яка знаходиться в АДРЕСА_1 для розміщення та експлуатації бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1».
Згідно з умовами п.п. 2.3.1, 2.3.4, 2.3.5 даного договору, орендна плата вноситься орендарем до 30 числа за минулий місяць у розмірі 334,18 грн.; орендна плата може збільшитись у разі, якщо селищною радою буде прийнято відповідне рішення про затвердження розміру орендної плати на поточний рік; у разі збільшення відповідно до законів України розміру земельного податку орендодавець має право вимагати збільшення орендної плати, якщо інше не передбачено умовами договору оренди.
Відповідно до п. 2.3.10 договору, розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документально; збільшення розмірів ставки земельного податку; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.
Згідно п. 2.3.11 договору, грошова оцінка 1 м.кв. земельної ділянки складає 47,74 грн.
Рішенням Сергіївської селищної ради від 25.12.2009р. № 623 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Сергіївка» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель смт. Сергіївка м. Білгород - Дністровський Одеської області (п. 1), введено в дію нормативну грошову оцінку земель смт. Сергіївка з 01.01.2010 року (п. 2)
29.03.2013 року Сергіївською селищною радою прийнято рішення № 394 «Про затвердження коефіцієнтів економіко-функціонального використання земельних ділянок «Ко», розташованих на території смт. Сергіївка, що знаходяться в орендному користуванні громадян, фізичних осіб-підприємців, юридичних осіб», яким затверджено коефіцієнти економіко-функціонального використання земельних ділянок «Ко», розташованих на території смт. Сергіївка, що знаходяться в орендному користуванні громадян, фізичних осіб - підприємців, юридичних осіб (Додаток № 1) та встановлено, що дане рішення вступає в силу з 01.04.2013 року. Як вбачається з Додатку № 1 до даного рішення, для земель рекреаційного призначення, що знаходяться в оренді для розміщення та експлуатації баз відпочинку встановлено коефіцієнт у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Як вбачається з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку
земельної ділянки від 22.01.2014р. № 01-09/96, виданого відділом Держземагенства у м. Білгороді-Дністровському Одеської області, поданого заступником прокурора до справи в обґрунтування пред'явлених вимог, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 7000 кв.м., що знаходиться в АДРЕСА_1, користувачем якої є ФОП ОСОБА_3, становить 2 089 570 грн.
Згідно з проведеним відділом бухгалтерського обліку та фінансів Сергіївської селищної ради розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку для розміщення та експлуатації бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1» з 01.04.2013 року, нормативна грошова оцінка орендованої ФОП ОСОБА_3 земельної ділянки загальною площею 7000 кв.м. становить 2 089 570 грн., розмір орендної плати на рік становить 83 582,80 грн.
Посилаючись на те, що відсутність додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки в частині зміни розміру орендної плати завдає шкоду комунальній власності територіальної громади Сергіївської селищної ради, власником та розпорядником якої є Сергіївська селищна рада, а відтак враховуючи витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.01.2014р. № 01-09/96, рішення Сергіївської селищної ради від 29.03.2013р. № 394 та розрахунок орендної плати, п. 2.3.1 спірного договору має бути викладений в наступній редакції: орендна плата вноситься орендарем у сумі 83 582,80 грн. на рік, а п. 2.3.11 - нормативно - грошова оцінка земельної ділянки складає 2 089 570 грн., заступник прокурора звернувся до суду з даним позовом.
Приймаючи рішення про задоволення позову місцевий господарський суд погодився з такими доводами заступника прокурора та врахувавши витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.01.2014р. № 01-09/96, рішення Сергіївської селищної ради від 29.03.2013р. № 394 та розрахунок орендної плати, наданий Сергіївською селищною радою, дійшов висновку про наявність правових підстав для внесення змін до спірного договору оренди земельної ділянки в частині встановлення орендної плати у розмірі 4% від нової нормативної грошової оцінки, а тому п. 2.3.1 спірного договору має бути викладений в наступній редакції: орендна плата вноситься орендарем у сумі 83 582,80 грн. на рік, а п. 2.3.11 - нормативно - грошова оцінка земельної ділянки складає 2 089 570 грн.
Проте, колегія суддів не погоджується з такими висновками місцевого суду з огляду на таке.
Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з п. п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
За приписами ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 15 Закону України «Про оренду землі» визначено, що істотною умовою договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).
Відповідно ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Законом України № 2756-VI від 02.12.10р. "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України", що набрав чинності з 01.01.11р., змінено, зокрема, ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі": слова "до Закону України "Про плату за землю" замінено словами "до Податкового кодексу України", частини четверту, п'яту і сьому виключено.
Статтею 288.5., підпунктом 288.5.1. ПК України визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. Не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.2).
Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в т.ч. може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої ст. 15, ст. 21 Закону України «Про оренду землі».
Отже, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється у договорі.
Статтею 18 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Разом з тим, ч. 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
За змістом ч. 3 ст. 23 вказаного Закону, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Спільним наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006р. N 18/15/21/11, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006р. за N 388/12262, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, згідно з розділом 4 якого за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з додатком 2.
Додатком № 2 вказаного Порядку визначено форму та обов'язкові реквізити Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, з якого вбачається, що такий Витяг обов'язково повинен бути засвідчений печаткою органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який його видав.
За вимогами ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Разом з тим, як вбачається з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.01.2014р. № 01-09/96, виданого відділом Держземагенства у м. Білгород-Дністровському Одеської області, в порушення розділу 4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006р. N 18/15/21/11, він не засвідчений печаткою цього органу, а тому такий витяг не може вважатись належним та допустимим доказом у справі.
Отже, прийняте у справі судове рішення місцевого суду ґрунтується на неналежних доказах.
Окрім того, як вбачається з матеріалів справи, ухвалою господарського суду Одеської області від 15.01.2015 року провадження у справі № 916/1657/14, зупинене ухвалою господарського суду від 02.07.2014р., було поновлено та призначено розгляд справи на 29.01.2015 року о 10 год. 45 хв. Справа була розглянута за відсутності в судовому засіданні 29.01.2015 року представника відповідача та об 11:00 год. оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення, що підтверджується протоколом судового засідання.
За вимогами ст. 87 ГПК України повне рішення та ухвали надсилаються сторонам, прокурору, третім особам, які брали участь в судовому процесі, але не були присутні у судовому засіданні, рекомендованим листом з повідомленням про вручення не пізніше трьох днів з дня їх прийняття або за їх зверненням вручаються їм під розписку безпосередньо у суді.
Скаржник стверджує, що судову ухвалу від 15.01.2015р. йому було вручено 29.01.2015 року о 15:00 год., що підтверджується відбитком печатки підприємства поштового зв'язку на конверті, внаслідок чого порушені його процесуальні права, передбачені ст. 22 ГПК України.
Будь - які дані, які б свідчили про те, що відповідач заздалегідь належним чином був повідомлений судом про день, час і місце проведення засідання суду та спростовували твердження відповідача, що він не був повідомлений належним чином про день і місце судового засідання, в матеріалах справи відсутні.
Отже, дану справу було розглянуто місцевим господарським судом за відсутністю в судовому засіданні відповідача, не повідомленого належним чином про день, час і місце засідання суду, що відповідно до п. 2 ч.3 ст. 104 ГПК України є безумовною підставою для скасування рішення місцевого господарського суду.
Здійснюючі повторний розгляд справи за наявними в ній і додатково поданими доказами апеляційним господарським судом встановлено наступне.
26.12.2014 року Сергіївською селищною радою було прийнято рішення № 601, яким надано дозвіл ФОП ОСОБА_3 на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), за адресою: АДРЕСА_1, площею 0,7000 га, для розміщення та експлуатації бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1».
02.02.2015 року Сергіївською селищною радою було прийнято рішення № 615 «Про встановлення на 2015 рік фізичним особам-підприємцям, юридичним особам коефіцієнтів, які характеризують функціональне використання земельних ділянок, розташованих в смт. Сергіївка на рівні 0,5 на період будівництва», яким, зокрема, ФОП ОСОБА_3 встановлено коефіцієнт на рівні 0,5 на період будівництва до 31.12.2015 року включно на земельну ділянку площею 0,7000 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, яка використовується для розміщення та експлуатації бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1».
Рішенням Сергіївської селищної ради від 03.04.2015р. № 654 затверджено ФОП ОСОБА_3 технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1), що використовується для розміщення та експлуатації бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1», загальною площею 0,7001 га, в тому числі: під капітальною одноповерховою 57.1-0,0274 га, під тимчасовою 57.3-0,0029 га, під проїздами, проходами та площадками 57.5-0,0832 га, відкриті землі без рослинного покрову або з незначним рослинним покровом 67-0,5866 га; рекомендовано відділу Держземагенства у місті Білгороді-Дністровському Одеської області врахувати матеріали інвентаризації земельної ділянки при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, відповідно до п. 1 даного рішення. Як вбачається з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку
земельної ділянки станом на 01.01.2015 року від 20.04.2015р. № 19-1529-0.1-5722-15, виданого відділом Держземагенства у м. Білгород-Дністровському Одеської області згідно з рішенням Сергіївської селищної ради від 03.04.2015р. № 654 та розробленою технічною документацією із землеустрою, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 7000 кв.м., що знаходиться в АДРЕСА_1, користувачем якої є ФОП ОСОБА_3, становить 1 095 679,84 грн.
Згідно з вимогами розділу 4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006р. N 18/15/21/11, вказаний витяг містить всі обов'язкові реквізити, підписаний заступником начальника і начальником відділу та засвідчений печаткою цього органу, отже є належним та допустимим доказом у справі.
Згідно з проведеним Сергіївською селищною радою розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку для розміщення та експлуатації бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1» на 20.04.2015 року, нормативна грошова оцінка орендованої ФОП ОСОБА_3 земельної ділянки загальною площею 7000 кв.м. становить 1 095 679,84 грн., розмір орендної плати на рік становить 43 827,19 грн.
20.04.2015 року між Сергіївською селищною радою (орендодавець) та ФОП ОСОБА_3 (орендар) було укладено додаткову угоду № 5 до договору оренди земельної ділянки від 21.03.2006р., згідно з якою сторони домовилися внести зміни до договору, виклавши його п. 2.3.1 у наступній редакції: орендна плата за використання орендованої земельної ділянки на 2015 рік складає 43 827,19 грн. і вноситься щомісяця, слідуючого за звітним з урахуванням індексу інфляції; п. 2.3.11 у наступній редакції: нормативно - грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 7000 кв.м. складає 1 095 679,84 грн. Ця додаткова угода вступає в силу з 20.04.2015 року.
Згідно з положеннями ст. 640 ЦК України, якщо відповідно до акта цивільного законодавства для укладення договору необхідні також передання майна або вчинення іншої дії, договір є укладеним з моменту передання відповідного майна або вчинення певної дії.
За змістом ст. 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
В силу ст. 126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту
такої реєстрації.
За змістом ст. 4 вказаного Закону право постійного користування та право оренди земельної ділянки підлягають обов'язковій державній реєстрації.
Згідно з приписами ч. 4 ст. 4-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" при поновленні або внесенні змін до договорів суперфіцію, емфітевзису, сервітуту, оренди земельних ділянок державної чи комунальної власності, право держави чи територіальної громади на які не зареєстровано відповідно до цього Закону, державна реєстрація права власності здійснюється одночасно з державною реєстрацією права користування (сервітут), права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), права забудови земельної ділянки (суперфіцій), права оренди земельної ділянки.
Відповідно до наведених вимог закону право оренди земельної ділянки площею 7000 кв.м., що знаходиться в АДРЕСА_1, орендарем ФОП ОСОБА_3 на підставі договору оренди від 21.03.2006р. та додаткової угоди № 5 від 20.04.2015р. до нього зареєстровано у встановленому порядку, що підтверджується відповідним витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 46011400 від 21.10.2015р., наданим Білгород - Дністровським міськрайонним управлінням юстиції Одеської області, який свідчить про те, що додаткова угода № 5 від 20.04.2015р. була зареєстрована в установленому законом порядку.
Колегія суддів враховує, що за загальним правилом у процесі вирішення господарського спору сторони не позбавлені права укласти договір про внесення змін до раніше укладеного договору з метою приведення його у відповідність із законом і якщо згаданий договір про внесення змін не суперечить вимогам закону, господарський суд приймає судове рішення, виходячи з його умов.
Статтею 32 ГПК України визначено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Згідно з ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Таким чином, приймаючи до уваги ту обставину, що сторони договору оренди земельної ділянки від 21.03.2006р. - Сергіївська селищна рада та ФОП ОСОБА_3 привели умови даного договору у відповідність до вимог чинного законодавства у зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки шляхом укладення додаткової угоди № 5 від 20.04.2015р. до спірного договору оренди та її державної реєстрації в установленому законом порядку, і зазначена додаткова угода про внесення змін не суперечить вимогам закону, колегія суддів приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог заступника прокурора у зв'язку з їх недоведеністю.
З урахуванням наведених правових положень та встановлених обставин даної справи колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення місцевого господарського суду про задоволення позову з процесуальних мотивів підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст. ст. 99, 101-105 ГПК України, Одеський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 задовольнити.
Рішення господарського суду Одеської області від 29 січня 2015 року у справі № 916/1657/14 скасувати.
У задоволенні позову відмовити.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.
Головуючий суддя: Бєляновський В.В.
Судді: Величко Т.А.
Філінюк І.Г.
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2015 |
Оприлюднено | 25.11.2015 |
Номер документу | 53660372 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Бєляновський В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні