Постанова
від 24.12.2015 по справі 802/3853/15-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

24 грудня 2015 р. Справа № 802/3853/15-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Чернюк Алли Юріївни,

за участю:

секретаря судового засідання: Середюка Миколи Анатолійовича

представника позивача: ОСОБА_1

представників відповідача: ОСОБА_2, ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Правильний вибір"

до: Вінницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Вінницькій області

про: визнання неправомірним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив Правильний вибір (далі - позивач, ОК ЖБК Правильний вибір ) із адміністративним позовом до Вінницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Вінницькій області (далі - відповідач, Вінницька ОДПІ) про визнання неправомірним та скасування рішення.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що рішенням Вінницької ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області за вих. №28257/02-28-15-3 відмовлено обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельний кооператив Правильний вибір у включені до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Підставою для відмови у вчиненні дії щодо включення відомостей про ОК ЖБК Правильний вибір до Реєстру неприбуткових установ та організацій стало те, що у Статуті кооперативу передбачені види господарської діяльності, що може бути спрямовано на отримання доходів та відсутність в установчому документі заборони щодо розподілу отриманих доходів серед засновників, членів такої організації та передачі активів іншим неприбутковим організаціям у разі ліквідації.

Позивач вважає вказане рішення протиправним, з огляду на що звернувся до суду з даним адміністративним позовом, у якому просив визнати протиправними дії Вінницької ОДПІ щодо відмови у реєстрації.

Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Від відповідача до канцелярії суду надійшли письмові заперечення на позовну заяву, у яких Вінницька ОДПІ зазначає, що рішення податкового органу про відмову у внесенні до Реєстру неприбуткових установ та організацій ОК ЖБК Правильний вибір прийняте на підставі допущених порушень при зверненні із реєстраційною заявою, зокрема не зазначено достовірні відомості про особу головного бухгалтера, відсутні відомості про засновників юридичної особи, у рядку 4 заяви не заповнено графу організаційно-правова форма , а також не позначено вибір поля ДІЯ . Крім того, в установчих документах ОК ЖБК Правильний вибір наведені види господарської діяльності, що можуть бути спрямовані на отримання прибутку, а заборона щодо розподілу отриманих доходів серед засновників (учасників), членів організації у статуті відсутня. (а.с.30-32)

Представники відповідача в судовому засіданні щодо позову заперечували, з огляду на його безпідставність, та просили суд відмовити у задоволенні позову, посилаючись на обставини, викладені у письмових запереченнях.

Заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно встановивши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив Правильний вибір зареєстрований 04.08.2015 року за №11741020000013378, за адресою вул. Володарського, 41, м. Вінниця, Вінницька обл., 21050, ідентифікаційний код 39929531. Обслуговуючий кооператив Житлово - будівельний кооператив Правильний вибір зареєстровано за основним місцем обліку в Вінницькій ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області 04.08.2015 року. Організаційно - правова форма - обслуговуючий кооператив. Основний вид діяльності - комплексне обслуговування об'єктів. (а.с.6).

Судом встановлено, що з метою включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій ОК ЖБК Правильний вибір звернувся до Вінницької ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області.

30 вересня 2015 року Вінницька ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області надала відповідь про відсутність підстав для внесення ОК ЖБК Правильний вибір до реєстру неприбуткових установ та організацій, на підставі того, що у статуті організації наведені види діяльності, які передбачають проведення господарської діяльності (проектування, будівництво, здійснення усіх видів ремонтних робіт), що може бути спрямовано на отримання прибутку та відсутні в статуті заборони щодо розподілу отриманих доходів (прибутків) серед засновників (учасників), членів такої організації та передачі активів іншим неприбутковим організаціям у разі ліквідації.

Водночас, у відповіді зазначено, що 13 серпня 2015 року набрав чинності Закон України № 652 від 17.07.2015 Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , яким розширюється перелік суб'єктів господарювання неприбуткових підприємств, установ, організацій, які не є платниками податку на прибуток підприємств, та вносяться зміни до порядку їх оподаткування податку на прибуток.

Крім того, 30.09.2015р. відповідачем прийнято рішення №1502284600502 щодо відмови у включенні відомостей про Правильний вибір до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Не погоджуючись із даним рішенням, голова правління Обслуговуючого кооперативу Житлово - будівельний кооператив Правильний вибір ОСОБА_4 звернувся до головного управління ДФС у Вінницькій області із первинною скаргою від 08 жовтня 2015 року (вхідний №1076/10/02-32 Головного управління ДФС у Вінницькій області від 08 жовтня 2015 року) на рішення Вінницької ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області від 30.09.2015 р. №1502284600502 щодо відмови у включенні відомостей про Правильний вибір до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Рішенням про результати розгляду первинної скарги від 26.10.2015р. Головне управління ДФС у Вінницькій області залишено без змін рішення Вінницької ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області від 30.09.2015 № 1502284600502 (а.с.16-18)

Вважаючи рішення від 30.09.2015р. неправомірним, позивач звернувся до суду.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Правові, організаційні, економічні та соціальні основи функціонування кооперації в Україні визначені Законом України Про кооперацію (далі - Закон).

Статтею 2 Закону визначено, що кооператив - юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добровільно об'єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування.

Відповідно до ст.6 Закону кооператив є первинною ланкою системи кооперації і створюється внаслідок об'єднання фізичних та/або юридичних осіб на основі членства для спільної господарської та іншої діяльності з метою поліпшення свого економічного стану.

Відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі типи: виробничі, обслуговуючі та споживчі.

За напрямами діяльності кооперативи можуть бути сільськогосподарськими, житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо.

Крім того, законодавчим документом, який регулює діяльність житлово-будівельного кооперативу є примірний статут ЖБК, затверджений постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985 № 186.

Відповідно до п.1 Примірного Статуту ЖБК житлово-будівельний кооператив організується з метою забезпечення житлом членів кооперативу і членів їх сімей шляхом

будівництва багатоквартирного жилого будинку (будинків), а у випадках, передбачених законодавством, - одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу або багатоквартирного блокованого жилого будинку (будинків) з надвірними будівлями за власні кошти кооперативу з допомогою банківського кредиту, а також для

наступної експлуатації та управління цим будинком (будинками).

Відповідно до п.п. 14.1.121 п. 14.1 ст.14 ПК неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу".

За змістом п.п.133.4.6. п.133.6 ст.133 Податкового кодексу України до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені: житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства).

133.4. Не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

133.4.1. Неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб;

установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення);

внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

133.4.2. Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

133.4.3. У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, визначених цим пунктом, така неприбуткова організація зобов'язана подати у термін, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити суму самостійно нарахованого податкового зобов'язання з податку на прибуток. Податкове зобов'язання розраховується, виходячи із суми операції нецільового використання коштів. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

З першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, до 31 грудня податкового (звітного) року неприбуткова організація зобов'язана щоквартально подавати до контролюючого органу квартальну фінансову і податкову звітність (з наростаючим підсумком) з податку на прибуток та сплачувати податок у термін, визначений для квартального періоду.

З наступного податкового (звітного) року така неприбуткова організація подає фінансову і податкову звітність та сплачує податок на прибуток у порядку, встановленому статтею 57 цього Кодексу для неприбуткових організацій - платників податку на прибуток.

133.4.4. Встановлення контролюючим органом відповідно до норм цього Кодексу факту використання неприбутковою організацією доходів (прибутків) для цілей інших, ніж передбачені установчими документами, є підставою для виключення такої організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій і нарахування податкового зобов'язання з податку на прибуток підприємств, штрафних санкцій і пені відповідно до норм цього Кодексу. Податкові зобов'язання, штрафні санкції і пеня нараховуються, починаючи з першого числа місяця, в якому вчинено таке порушення.

133.4.5. Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України.

Суд критично оцінює пояснення податкового органу щодо неможливості включення ОК ЖБК Правильний вибір до Реєстру неприбуткових установ та організацій, з огляду на наступне. Посилання Вінницької ОДПІ на положення статті 133 Податкового кодексу в даному випадку суд оцінює як недоречне, оскільки судом встановлено, що ОК ЖБК Правильний вибір зареєстровано 04.08.2015 року. Однак, стаття 133 Податкового кодексу України, на яку посилається відповідач, викладені в редакції Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій від 17.07.2015р. та вступив у законну силу 13.08.2015 року. Тобто вже після державної реєстрації ОК ЖБК Правильний вибір .

Вказана обставина представником відповідача у судовому засіданні не заперечувалася.

При прийнятті рішення суд бере до увагу позицію Конституційного суду України, викладену в рішенні у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 9 лютого 1999 року, справа N 1-7/99

У частині 2 даного рішення зазначено, в регулюванні суспільних відносин застосовуються різні способи дії в часі нормативно-правових актів. Перехід від однієї форми регулювання суспільних відносин до іншої може здійснюватися, зокрема, негайно (безпосередня дія), шляхом перехідного періоду (ультра активна форма) і шляхом зворотної дії (ретроактивна форма).

За загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Таким чином, враховуючи те, що вимога про обов'язковість внесення в установчі документи неприбуткових організацій заборону розподілу отриманих доходів серед засновників (учасників), членів такої організації, передбачена Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій від 17.07.2015р., який набрав законної сили 13.08.2015р., суд вважає, що при врегулюванні зазначених відносин варто було б застосовувати положення Податкового кодексу України у попередній редакції.

Окрім того, суд вважає за необхідне зазначити і про необґрунтованість доводів представника податкового органу стосовно можливості здійснення позивачем господарської діяльності, що може бути спрямована на отримання прибутку, з огляду на наступне.

Виходячи з мети створення житлово-будівельного кооперативу, яка визначена у п.1 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР №186 від 30.04.1985, а саме забезпечення житлом членів кооперативу і членів їх сімей шляхом будівництва багатоквартирного жилого будинку (будинків), а у випадках, передбачених законодавством, - одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу або багатоквартирного блокованого жилого будинку (будинків) з надвірними будівлями, суд вважає цілком логічним передбачення у власних установчих документах таких видів діяльності, як організація будівництва обєктів нерухомості, здійснення усіх видів ремонтних робіт, експлуатація житлового фонду, інших будівель і споруд та інше.

Разом з тим, частиною 15 Примірного статуту ЖБК визначено, житлово-будівельний кооператив здійснює експлуатацію і ремонт належного йому жилого будинку (будинків) та утримання придомової території за рахунок коштів кооперативу на засадах самооплатності.

Суд вважає, що саме визначені види діяльності є засобами, за допомогою яких житлово-будівельний кооператив досягатиме мету свого створення.

При прийнятті рішення суд також враховує і ту обставину, що у п.1.8 розділу 1 Загальні положення Статуту ОК ЖБК Правильний вибір позивачем визначено, що кооператив у своїй діяльності не має на меті отримання прибутку та є неприбутковою організацією. Окрім того, чинне податкове законодавство не позбавляє права платника податку, зокрема неприбуткової організації, в разі отримання прибутку, перейти на загальну систему оподаткування.

Враховуючи наведене, суд вважає за доцільне позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Відповідно до статті 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, що встановлено ч.1 ст. 86 КАС України.

Отже на виконання свого обов'язку відповідачем не доведено правомірність винесення свого рішення, отже позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати неправомірним та скасувати рішення Вінницької обєднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області про відмову у внесенні до реєстру неприбуткових установ та організацій № 1502284600502 від 30.09.2015 року.

Зобов'язати Вінницьку об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області внести відомості про обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Правильний вибір" , (ідентифікаційний код юридичної особи - 39929531 до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Стягнути на користь Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Правильний вибір" судові витрати в розмірі 2436 грн.00 коп. (судовий збір, що був сплачений згідно квитанцій №32495234 від 02.11.2015р. та №ПН277215 від 10.11.2015р.) за рахунок бюджетних асигнувань Вінницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області.

Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Чернюк Алла Юріївна

Дата ухвалення рішення24.12.2015
Оприлюднено06.01.2016
Номер документу54761390
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/3853/15-а

Постанова від 04.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 03.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 07.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 27.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Моторний О.А.

Постанова від 05.07.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 07.06.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 07.06.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 07.06.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Постанова від 24.12.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

Ухвала від 11.11.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні