Постанова
від 04.08.2020 по справі 802/3853/15-а
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 серпня 2020 року

м. Київ

справа №802/3853/15-а

адміністративне провадження №К/9901/28486/18

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,

розглянув в порядку письмового провадження справу за позовом Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив Правильний вибір до Вінницької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області про визнання неправомірним та скасування рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив Правильний вибір на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016 (головуючий суддя - Гонтарук В.М., судді: Біла Л.М., Граб Л.С.) у справі № 802/3853/15-а.

встановив:

Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив Правильний вибір (далі - ОК ЖБК Правильний вибір ) звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнень, просив визнати неправомірним та скасувати рішення Вінницької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області (далі - Вінницька ОДПІ) про відмову у внесенні до реєстру неприбуткових установ та організацій від 30.09.2015 №1502284600502 та зобов`язати Вінницьку ОДПІ внести відомості про ОК ЖБК Правильний вибір 1 , ідентифікаційний код юридичної особи - 3992531 до Реєстру неприбуткових організацій.

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 24.12.2015 позов задоволено.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що ОК ЖБК Правильний вибір зареєстровано 04.08.2015. Однак, стаття 133 Податкового кодексу України, на яку посилається відповідач, викладена в редакції Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій від 17.07.2015, яка набрала законної сили 13.08.2015, тобто вже після державної реєстрації ОК ЖБК Правильний вибір . Таким чином, враховуючи те, що вимога про обов`язковість внесення в установчі документи неприбуткових організацій заборону розподілу отриманих доходів серед засновників (учасників), членів такої організації, передбачена Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій від 17.07.2015, який набрав законної сили 13.08.2015, не застосовується при врегулюванні зазначених відносин.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким в позові відмовлено.

При прийнятті цієї постанови суд апеляційної інстанції виходив з того, що реєстраційна заява ОК ЖБК Правильний вибір подавалась 31.08.2015, тобто вже в той час коли діяли зміни внесені до Податкового кодексу України відповідно до Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій від 17.07.2015, відповідно до яких є обов`язковою вимога щодо внесення в установчі документи неприбуткових організацій заборони розподілу отриманих доходів серед засновників (учасників), членів такої організації. Оскільки саме на підставі реєстраційної заяви відбувається включення до реєстру неприбуткових організацій, а на момент її подачі вже діяли нові зміни і нові критерії для отримання статусу неприбуткової організації, тому, за висновками суду апеляційної інстанції, підстави для включення даної організації до Реєстру неприбуткових організацій відсутні.

Не погодившись з висновками суду апеляційної інстанції, ОК ЖБК Правильний вибір оскаржив його у касаційному порядку.

У касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016 та залишити в силі постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 24.12.2015.

В обґрунтування своїх доводів позивач зазначає про помилковість висновків суду апеляційної інстанції про правомірність рішення Вінницької ОДПІ про відмову у внесенні ОК ЖБК Правильний вибір до реєстру неприбуткових установ та організацій, оскільки установчі документи кооперативу на час реєстрації відповідали вимогам чинного законодавства України, встановленим до статутних документів неприбуткових організацій.

Відповідач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців ОК ЖБК Правильний вибір зареєстрований 04.08.2015 за №11741020000013378, за адресою: вул. Володарського, 41, м. Вінниця, Вінницька обл., 21050, ідентифікаційний код 39929531. ОК ЖБК Правильний вибір зареєстровано за основним місцем обліку в Вінницькій ОДПІ 04.08.2015. Організаційно - правова форма - обслуговуючий кооператив. Основний вид діяльності - комплексне обслуговування об`єктів.

Зз метою включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій ОК ЖБК Правильний вибір звернувся до Вінницької ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області.

30.09.2015 Вінницька ОДПІ надала відповідь про відсутність підстав для внесення ОК ЖБК Правильний вибір до реєстру неприбуткових установ та організацій, на підставі того, що у статуті організації наведені види діяльності, які передбачають проведення господарської діяльності (проектування, будівництво, здійснення усіх видів ремонтних робіт), що може бути спрямовано на отримання прибутку та відсутні в статуті заборони щодо розподілу отриманих доходів (прибутків) серед засновників (учасників), членів такої організації та передачі активів іншим неприбутковим організаціям у разі ліквідації.

Водночас, у відповіді зазначено, що 13.08.2015 набрав чинності Закон України № 652 від 17.07.2015 Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , яким розширюється перелік суб`єктів господарювання неприбуткових підприємств, установ, організацій, які не є платниками податку на прибуток підприємств, та вносяться зміни до порядку їх оподаткування податку на прибуток.

30.09.2015 відповідачем прийнято рішення №1502284600502 щодо відмови у включенні відомостей про Правильний вибір до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Рішенням Головного управління ДФС у Вінницькій області про результати розгляду первинної скарги від 26.10.2015 рішення Вінницької ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області від 30.09.2015 № 1502284600502 залишено без змін.

Відповідно до пункту 2 Розділу 2 Положення неприбуткових установ та організацій, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2013 № 37, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.02.2013 № 267/22799, для внесення до Реєстру неприбуткова установа або організація повинна подати до територіального органу ДПС нижчого рівня за її місцезнаходженням реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 до цього Положення, а також копії установчих документів.

Пунктом 5 розділу 2 Положення, передбачено включення реєстром наступні види відомостей про неприбуткові установи та організації:

ідентифікаційні - найменування та код за ЄДРПОУ неприбуткової установи та організації;

довідкові - відомості про місцезнаходження, телефон неприбуткової установи організації, прізвища, імена та по батькові керівника, головного бухгалтера, засновників, реєстраційні номери облікової картки платника податків або серії та номери їх паспортів (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний територіальний орган ДПС нижчого рівня і мають відмітку у паспорті);

економічні - відомості, які характеризують фінансово - економічні показники господарської діяльності неприбуткової установи та організації і справляння податку на прибуток.

Як встановлено судом апеляційної інстанції реєстраційна заява ОК ЖБК Правильний вибір подана з порушенням вимог Положення, а саме:

не позначено вибір поля ДІЯ ;

в розділі 4 не заповнено організаційно - правова форма ;

недостовірно зазначено особу головного бухгалтера;

відомості про засновників юридичних осіб.

Відповідно до пункту 133.4. статті 133 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Підпункт 133.4.1. пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначає, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам: утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту; установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків; внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Відповідно до абзацу першого підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України (підпункт 133.4.5. пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Законом України від 17.07.2015 № 652 Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , який набрав чинності 13.08.2015, внесено зміни до Податкового кодексу України.

Вказаним Законом підрозділ 4 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України доповнений пунктами 34 і 35.

Так, пунктом 34 підрозділу 4 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (у редакції, яка діяла до 01.01.2017) установлено, що до затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - новий Реєстр неприбуткових установ та організацій) діє Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затверджене наказом Міністерства фінансів України № 37 від 24.01.2013. Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , не підлягають виключенню з цього Реєстру до 01.01.2017. Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , що відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, включаються контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій. За бажанням неприбуткової організації вона може подати до контролюючого органу копії установчих документів.

Згідно з абзацами 1, 2 пункту 35 підрозділу 4 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (у редакції, яка діяла до 01.01.2017) неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов`язані до 01.01.2017 привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу. Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 01.01.2017 виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Аналіз наведених вище правових норм свідчить про те, що підприємство, установа чи організація може бути визнана неприбутковою за наявності дотримання одночасно всіх вимог, встановлених положеннями пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, статутні документи мають бути приведені у відповідність із вищезазначеними нормами у визначений цим кодексом строк та подані до контролюючого органу.

Як встановлено судом апеляційної інстанції та вбачається з матеріалів справи, реєстраційну заяву ОК ЖБК Правильний вибір подано 31.08.2015, тобто на час дії змін внесених до Податкового кодексу України відповідно до Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій від 17.07.2015, який набрав законної сили 13.08.2015.

Враховуючи викладене суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку, що оскільки саме на підставі реєстраційної заяви відбувається включення до реєстру неприбуткових організацій, а на момент її подання діяли нові зміни і нові критерії для отримання статусу неприбуткової організації, підстави для включення даної організації до Реєстру неприбуткових організацій відсутні, а тому рішення Вінницької ОДПІ від 30.09.2015 № 2857/02-28-15-3 прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

З огляду на викладене, висновок суду апеляційної інстанції про відсутність підстав для задоволення позову є правомірним.

За правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Судом апеляційної інстанції виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності, а тому підстав для їх перегляду з мотивів, викладених в касаційній скарзі, не вбачається.

Як встановлено пунктом 1 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

Керуючись статтями 341, 344, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

постановив:

Касаційну скаргу Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив Правильний вибір без задоволення.

Постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016 у справі № 802/3853/15-а залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.

СуддіВ.В. Хохуляк Л.І. Бившева Т.М. Шипуліна

Дата ухвалення рішення04.08.2020
Оприлюднено06.08.2020
Номер документу90783950
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/3853/15-а

Постанова від 04.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 03.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 07.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 27.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Моторний О.А.

Постанова від 05.07.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 07.06.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 07.06.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 07.06.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Постанова від 24.12.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

Ухвала від 11.11.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні