ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2016 року справа № 823/5377/15
12 год. 20 хв. м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаврилюка В.О.,
секретар судового засідання - Будченко А.Ю.,
за участю представників:
позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3,
відповідача - ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом фермерського господарства «Поступ» до Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
Фермерське господарство «Поступ» подало позов, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Христинівської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області від 27.11.2015 № 6/15-01/38892312, згідно якого фермерське господарство «Поступ» виключено з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування та проведена реєстрація ФГ «Поступ» як платника податку на додану вартість на загальних умовах за процедурами перереєстрації;
- зобов'язати Христинівську ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області скасувати реєстрацію ФГ «Поступ» як платника податку на додану вартість на загальних умовах за процедурами перереєстрації;
- зобов'язати Христинівську ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області поновити з 01.04.2015 року в реєстрі суб'єктів спеціального режиму оподаткування запис про реєстрацію фермерського господарства «Поступ» (код ЄДРПОУ 38892312), як суб'єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що рішення Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області від 27.11.2015 № 6/15-01/38892312, згідно якого фермерське господарство «Поступ» виключено з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки податковий орган може прийняти відповідне рішення лише після проведення документальної чи камеральної перевірки, чого відповідачем зроблено не було.
Окрім того, відповідачем не встановлено факту постачання несільськогосподарських товарів більше ніж 25 % від цього ж об'єму. Також підставою для прийняття оскаржуваного рішення стало не подання до контролюючого органу документів, які б підтверджували реалізацію сільськогосподарських товарів/послуг у 2014 році. Проте позивач не погоджується з вищевказаним та вважає дане твердження безпідставним та незаконним, так як, а ні статтею 209 Податкового кодексу України, а ні розділом Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130 подання вищевказаних документів не передбачено, крім того відповідач не витребовував від фермерського господарства жодних документів з цього приводу, а тому позивач їх і не надавав.
Представники позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримали в повному обсязі та просили його задовольнити.
В письмових запереченнях на адміністративний позов відповідач просив в його задоволенні відмовити повністю, зазначивши при цьому, що фермерське господарство «Поступ» не відповідає критеріям, встановленим статтею 209 Податкового кодексу України, та не мало права використовувати спеціальний режим оподаткування, оскільки розрахунок питомої ваги реалізованих за 2014 рік сільськогосподарських товарів/послуг не відповідає показникам поданої звітності платника по єдиному податку. Обсяг реалізації за вересень 2015 року склав 559000 грн., площа земельної ділянки 58 га, працюючі відсутні. Документи, які б підтверджували реалізацію сільськогосподарських товарів/послуг у 2014 році позивачем не надавались, хоча уточнюючі розрахунки до податкової декларації платника єдиного податку подавалися у листопаді 2015 року.
В судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечила з підстав, викладених в письмових запереченнях на адміністративний позов.
Заслухавши пояснення представників сторін, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Фермерське господарство «Поступ» , як суб'єкт господарювання - юридична особа, ідентифікаційний код 38892312, зареєстроване 23.08.2013. Видом діяльності позивача за КВЕД є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
11 березня 2015 року позивач подав до Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області подано заяву про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб'єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість. За результатами розгляду вказаної заяви відповідачем прийняте рішення про реєстрацію позивача суб'єктом спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість з 01.04.2015.
30.10.2015 позивач отримав від відповідача запит, в якому останній на підставі пп. 20.1.6 п. 20.1 ст. 20 та п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України просив надати інформацію щодо балансової вартості основних засобів, в т.ч. приміщень для зберігання продукції, елеваторів, автотранспортних засобів та сільськогосподарської техніки (власні, орендовані, термін дії договору оренди), а також засіяних площ у 2014-2015 роках, показників зібраного урожаю у 2014-2015 роках в розрізі культур, кількісних та вартісних показників реалізованої ВРХ та молока у 2014-2015 роках (за наявності) згідно додатку 1 та додатку 2та копій статистичної звітності (29-СГ, 50-СГ) для підтвердження реальної можливості здійснення господарської операції підприємством у сфері сільського господарства.
11 листопада 2015 року фермерське господарство «Поступ» надало відповідачу всю витребовувану інформацію.
Відповідно до розпорядження Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області № 12-р від 05.08.2015 створена комісія, якою, за результатами аналізу даних АІС «Податковий Блок» прийнято рішення № 6/15-01/38892312 від 27 листопада 2015 року про виключення фермерського господарства «Поступ» з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування та проведена реєстрація як платника податку на додану вартість на загальних умовах за процедурами перереєстрації у зв'язку з тим, що розрахунки питомої ваги сільськогосподарських товарів/послуг до вартості всіх товарів/послуг (додаток 9) до податкових декларацій з ПДВ за травень-серпень 2015 року пусті, тільки в додатку 9 до податкової декларації за вересень 2015 року зазначено обсяг постачання с/г товарів в сумі 559599 грн. Документи, які б підтверджували реалізацію сільськогосподарських товарів/послуг у 2014 році позивачем не надавались, а тому останній не відповідає критеріям, встановленим статтею 209 Податкового кодексу України, та не мав права використовувати спеціальний режим оподаткування.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI (надалі за текстом - ПК України).
Відповідно до підпункту 14.1.235 пункту 14.1 статті 14 ПК України сільськогосподарський товаровиробник для цілей глави 1 розділу XIV цього Кодексу - юридична особа незалежно від організаційно-правової форми, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на давальницьких умовах, та здійснює операції з її постачання.
Згідно з пунктом 209.1 статті 209 ПК України резидент, який провадить підприємницьку діяльність у сфері сільського і лісового господарства та рибальства та відповідає критеріям, встановленим у пункті 209.6 цієї статті (далі - сільськогосподарське підприємство), може обрати спеціальний режим оподаткування.
Пунктом 209.6 статті 209 ПК України визначено, що сільськогосподарським вважається підприємство, основною діяльністю якого є постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих основних фондах, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менш як 75 відсотків вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно.
Ця норма діє з урахуванням того, що:
а) для новоутвореного сільськогосподарського підприємства, зареєстрованого як суб'єкт господарювання, який провадить господарську діяльність менше ніж 12 календарних місяців, така питома вага сільськогосподарських товарів/послуг розраховується за наслідками кожного окремого звітного податкового періоду;
б) з метою розрахунку такої питомої ваги до складу основної діяльності сільськогосподарського підприємства не включаються оподатковувані операції з постачання основних фондів, що перебували у складі його основних фондів не менше ніж 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно, якщо такі операції не були постійними і не становили окремої підприємницької діяльності.
Відповідно до пункту 209.11 статті 209 ПК України якщо суб'єкт спеціального режиму оподаткування поставляє протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно несільськогосподарські товари/послуги, питома вага яких перевищує 25 відсотків вартості всіх поставлених товарів/послуг, то:
а) на таке підприємство не поширюється спеціальний режим оподаткування, встановлений цією статтею. Таке підприємство зобов'язане визначити податкове зобов'язання з цього податку за підсумками звітного податкового періоду, в якому було допущено таке перевищення, і сплатити податок до бюджету в загальному порядку;
б) контролюючий орган виключає таке підприємство з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування та може повторно включити його до такого реєстру після закінчення наступних 12 послідовних звітних податкових періодів за наявності підстав, визначених цією статтею;
в) таке підприємство вважається платником зазначеного податку на загальних підставах з першого числа місяця, в якому було допущено таке перевищення.
Згідно з пунктом 209.12 статті 209 сільськогосподарське підприємство виключається з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування у разі, коли:
а) підприємство подає заяву про зняття його з реєстрації як суб'єкта спеціального режиму оподаткування та/або про його реєстрацію як платника зазначеного податку на загальних підставах;
б) підприємство підлягає реєстрації як платник податку на загальних підставах;
в) щодо підприємства прийняте рішення про припинення шляхом ліквідації або реорганізації.
Порядок реєстрації платників податку на додану вартість, анулювання реєстрації платників податку на додану вартість, ведення реєстру платників податку на додану вартість, присвоєння індивідуального податкового номера платника податку на додану вартість, оприлюднення даних з Реєстру, перереєстрації платників податку на додану вартість, ведення документації при реєстрації/анулюванні реєстрації платників податку на додану вартість, формування і надання витягів та довідок з Реєстру визначає Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 1130 від 14.11.2014 (далі - Положення).
Відповідно до пункту 6.11 Положення для новоствореного сільськогосподарського підприємства, зареєстрованого як суб'єкт спеціального режиму оподаткування, від дати державної реєстрації такого підприємства до спливу 12 календарних місяців, що настають за датою державної реєстрації такого підприємства, питома вага сільськогосподарських товарів (послуг) розраховується за наслідками кожного звітного податкового періоду (місяця). Якщо протягом такого звітного податкового періоду (місяця) новостворене сільськогосподарське підприємство - суб'єкт спеціального режиму оподаткування поставляє сукупно несільськогосподарські товари (послуги), питома вага яких перевищує 25 відсотків вартості всіх поставлених товарів (послуг) у цьому місяці, то вважається, що такий суб'єкт досяг перевищення та до нього застосовуються норми цього пункту, починаючи з першого числа такого звітного податкового періоду (місяця).
Згідно з пунктом 6.15 вказаного Положення якщо за результатами документальної або камеральної перевірки контролюючий орган встановить, що підприємство не відповідало критеріям, встановленим пунктом 209.6 статті 209 розділу V Кодексу (пункт 6.1 цього розділу), на момент подання заяви про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб'єкта спеціального режиму оподаткування, яка стала підставою для такої реєстрації, то контролюючий орган приймає рішення про виключення сільськогосподарського підприємства з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування за формою N 6-РРС. На підставі такого рішення контролюючий орган виключає сільськогосподарське підприємство з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування та проводить реєстрацію такого підприємства як платника ПДВ на загальних умовах за процедурами перереєстрації.
Як свідчать матеріали справи, фермерське господарство «Поступ» не є новоутвореним сільськогосподарським підприємством, яке проводить свою господарську діяльність менше ніж 12 календарних місяців, а тому питома вага сільськогосподарських товарі/послуг має розраховуватися не за наслідками кожного окремого звітного податкового періоду, а за 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно, а тому відсутність у двох місяцях постачання сільськогосподарських товарів на рівні 75 відсотків загалом не порушує вимоги статті 209 ПК України.
Суд погоджується з доводами позивача про те, що критерієм для позбавлення статусу суб'єкта спеціального режиму оподаткування є перевищення 25 відсотків вартості постачання всіх товарів несільськогосподарського призначення. Відповідачем не було встановлено факту постачання несільськогосподарських товарів більше ніж 25 відсотків від цього об'єму.
Також суд звертає увагу, що оскаржуване рішення відповідача приймалося лише за результатами аналізу даних АІС «Податковий блок» , не здійснено жодної з передбачених Податковим кодексом України перевірки, що, в свою чергу, свідчить про безпідставність прийняття оскаржуваного рішення та не встановлення належним чином податкових порушень, у тому числі і перевищення 25% вартості всіх поставлених несільськогосподарських товарів (послуг).
Суд не бере до уваги твердження відповідача щодо ненадання документів для підтвердження реальної можливості здійснення господарської операції позивачем у сфері сільського господарства, оскільки згідно запиту Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області № 17/23-24-15-017 від 23.10.2015 відповідач витребував інформацію, а не документи для підтвердження реальної можливості здійснення господарської операції позивачем у сфері сільського господарства. Інформація, яку витребував відповідач, надана фермерським господарством «Поступ» у вигляді пояснень № 1 від 11.11.2015.
Проаналізувавши викладене, суд вважає, оскаржуване рішення прийняте відповідачем протиправно.
Відповідно до частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення; в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 КАС України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо та безсторонньо, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.
Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 4, 6 Закону України «Про судовий збір» , ст. ст. 11, 14, 70, 71, 94, 159 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
постановив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області від 27.11.2015 № 6/15-01/38892312, згідно якого фермерське господарство «Поступ» виключено з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування та проведена реєстрація ФГ «Поступ» як платника податку на додану вартість на загальних умовах за процедурами перереєстрації.
Зобов'язати Христинівську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Черкаській області скасувати реєстрацію фермерського господарства «Поступ» як платника податку на додану вартість на загальних умовах за процедурами перереєстрації.
Зобов'язати Христинівську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Черкаській області поновити з 01.04.2015 року в реєстрі суб'єктів спеціального режиму оподаткування запис про реєстрацію фермерського господарства «Поступ» (код ЄДРПОУ 38892312), як суб'єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість.
Стягнути з фермерського господарства «Поступ» (20001, Черкаська область, м. Христинівка, вул. Аеродромна, 20, ідентифікаційний код 38892312) в дохід спеціального фонду державного бюджету України судовий збір в розмірі 2436 (дві тисячі чотириста тридцять шість) грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області (20000, Черкаська область, м. Христинівка, вул. Гонти, 2, ідентифікаційний код 39787013) на користь фермерського господарства «Поступ» (20001, Черкаська область, м. Христинівка, вул. Аеродромна, 20, ідентифікаційний код 38892312) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3654 (три тисячі шістсот п'ятдесят чотири) грн.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя В.О. Гаврилюк
Постанова складена в повному обсязі 13.01.2015.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2016 |
Оприлюднено | 18.01.2016 |
Номер документу | 54941841 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.О. Гаврилюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні