ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"11" січня 2016 р.Справа № 921/1176/14-г/16 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Гирили І.М.
розглянув справу
за позовом: Комунального підприємства "Тернопільводоканал", вул. Танцорова, 7, м. Тернопіль
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Тернопільський центральний універмаг", ОСОБА_1 Шевченка, 12, м. Тернопіль
про cтягнення плати за скид стічних вод з перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин в розмірі 3 877 грн 52 коп.
За участі представників:
Позивача: ОСОБА_2 - юрисконсульта, довіреність №2413/15 від 12.10.2015 р.; ОСОБА_3 - завідуючої лабораторії водовідведення КП "Тернопільводоканал", довіреність №34/16 від 11.01.2016 р.
Відповідача: ОСОБА_4 - представника, довіреність № 08/47 від 10.10.2015р.
В судових засіданнях представникам сторін роз'яснювались процесуальні права та обов'язки, передбачені ст. ст. 20, 22, 81-1 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України).
За відсутністю відповідного клопотання сторін технічна фіксація судового процесу не здійснюється.
Суть справи:
Комунальне підприємство "Тернопільводоканал", м. Тернопіль, надалі - позивач, звернулось до господарського суду Тернопільської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тернопільський центральний універмаг", м. Тернопіль, надалі - відповідач, про стягнення плати за скид стічних вод з перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин в розмірі 3 877 грн 52 коп.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем зобов'язань за Договором про надання послуг з водопостачання та водовідведення №956 від 08.01.2013 р., зокрема, в частині своєчасної оплати рахунку на суму 3 877,52 грн, виставленого за перевищення допустимих показників якості стічних вод.
Рішенням господарського суду Тернопільської області від 15.01.2015 (суддя С. О. Хома), залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 16.04.2015 р., у справі №921/1176/14-г/16 в задоволенні позову КП "Тернопільводоканал" до ТзОВ "Тернопільський центральний універмаг" про стягнення плати за скид стічних вод з перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин в розмірі 3 877,52 грн відмовлено.
Постановою Вищого господарського суду України від 13.10.2015 р. касаційну скаргу КП "Тернопільводоканал" задоволено частково; рішення господарського суду Тернопільської області від 15.01.2015 р. та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 16.04.2015 р. у справі №921/1176/14-г/16 скасовано; справу направлено на новий розгляд до господарського суду Тернопільської області.
26.10.2015 р. матеріали справи №921/1176/14-г/16 повернуто на адресу господарського суду Тернопільської області. За результатами автоматичного розподілу судової справи №921/1176/14-г/16 визначено суддю Гирилу І.М.
Ухвалою суду від 28.10.2015 року суддею Гирилою І.М. справу № 921/1176/14-г/16 прийнято до свого провадження та її розгляд призначено на 11:00 год. 11.11.2015 року. Ухвалами суду від 11.11.2015 р., від 30.11.2015 р. та від 21.12.2015 р., в порядку статті 77 ГПК України, розгляд справи було відкладено на 14:30 год. 23.11.2015 р., на 14:20 год. 23.12.2015 р. та, відповідно, на 15:30 год. 11.01.2016 р., з викладених у них підстав. В судовому засіданні 23.11.2015 р., в порядку ч. 3 ст. 77 ГПК України, оголошувалась перерва до 15:45 год. 30.11.2015 р., про повноважних представників сторін повідомлено під розписку (в матеріалах справи).
ОСОБА_5 вирішення спору, в порядку ч. 3 ст. 69 ГПК України, було продовжено, про що судом винесено відповідну ухвалу від 21.12.2015 р.
Окрім того, ухвалою від 21.12.2015 р., в порядку ст. 30 ГПК України, суд зобов'язав КП "Тернопільводоканал" забезпечити в судове засідання 11.01.2016р. явку особи, обізнаної в питаннях, що потребують пояснень у даній справі. Зокрема, щодо обставин, за яких здійснювався відбір проб стічних вод Товариства, умови, в яких проводилось лабораторне дослідження тощо.
В судове засідання 11.01.2016р. повноважний представник позивача прибув, позовні вимоги підтримав в повному обсязі з викладених у позовній заяві підстав, посилаючись на додатково долучені документи, а також наведені в попередніх судових засіданнях підстави. Зокрема, що рахунок №956/2 від 31.03.2014 р., виставлений ТзОВ "Тернопільський центральний універмаг" за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин, направлявся на адресу відповідача та, відповідно, був отриманий його представником, а відповідно до абзацу 3 п. 2.3 Правил приймання стічних вод у комунальну каналізацію м. Тернопіль, затверджених рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №650 від 14.07.2004 р., абоненти мають право звертатися до господарського суду з оскарженням неправомірно, на їх погляд, виставлених рахунків та вимагати проведення аналізу стічних вод протягом 10 днів з моменту їх отримання. Відсутність такої скарги означає згоду абонента із виставленим рахунком. На час розгляду справи в суді відповідачем не було оскаржено ні акт відбору проб стічних вод, ні протокол, ні виставлений позивачем рахунок №956/2 від 31.03.2014 р. на суму 3 877,52 грн. На підставі наведеного просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Присутній в судовому засіданні 11.01.2016 р. завідуючий лабораторії КП "Тернопільводоканал" пояснив, що відбір проб стічних вод 20.03.2014 р. проводився у відповідності до вимог чинного законодавства, зокрема, Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Тернопіль. Для проведення дослідження була відібрана достатня кількість води, при проведенні дослідження спеціалісти лабораторії керувались методиками, зазначеними у Паспорті, на підставі якого проводить свою діяльність лабораторія КП "Тернопільводоканал". Зауважив, що протокол містить дані про дату відбору проби і складається після проведення усіх вимірювань, які проводились лабораторією, результати вимірювань записуються в журнал реєстрації результатів повного хімічного аналізу стічних вод підприємства м. Тернополя, який є прошнурований, пронумерований і скріплений печаткою підприємства. Стверджує, що жодних порушень зі сторони Водоканалу при здійсненні разового відбору та, відповідно, проведенні лабораторного дослідження води не допущено.
Повноважний представник відповідача в судове засідання 11.01.2016 р. прибув, позовні вимоги вважає безпідставними та у їх задоволенні просить відмовити із підстав, наведених ним у відзиві на позов за № 14 від 23.11.2015р. Поряд із цим, надав додаткові пояснення б/н від 11.01.2016 р. (вх. №3264), згідно яких зазначає, що п. 4.5 Договору №956 від 08.01.2013 р. визначено обов'язок абонента у випадку недотримання допустимих величин показників шкідливих речовин у стічних водах сплатити штрафні санкції згідно Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої Наказом державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України №37 від 19.02.2002 р. та Правил приймання. Статті 230 ГК України, 549 ЦК України містять визначення штрафних санкцій та їх правової природи. Однак заявлена позивачем на підставі даного пункту Договору плата за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин за своєю юридичною природою не відноситься до неустойки, штрафу, пені, а тому не є штрафною санкцією. Окрім того, зважаючи на встановлений п. 4.2 Інструкції порядок розподілу плати за скид понаднормативних забруднень, вважає, що КП "Тернопільводоканал" є неналежним позивачем у даній справі.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши в судових засіданнях доводи та пояснення представників сторін, оцінивши наявні в матеріалах справи документи, судом встановлено наступне:
20.03.2014 р. посадовою особою КП "Тернопільводоканал", з метою контролю якості стічних вод споживача (відповідача у справі), в присутності представника останнього, проведено відбір проб стічних вод, які скидаються в міську каналізацію ТОВ «Тернопільський центральний універмаг» та, відповідно, складено ОСОБА_6 відбору проб стічних вод за №78, копію якого вручено завгоспу Товариства ОСОБА_7
За результатами проведених лабораторних досліджень складено Протокол дослідження якості стічних вод за №102, із зазначенням у ньому вмісту у відібраних стічних водах забруднюючих речовин з перевищенням ДК забруднюючих речвин, зокрема, фосфатів - 15,6, при ДВП - 5,0.
На підставі виявлених перевищень вмісту забруднюючих речовин у стічних водах абонента - ТОВ «Тернопільський центральний універмаг» , позивач виставив відповідачу за березень 2014 року по договору № 956 від 08.01.2013 року рахунок за перевищення допустимих показників якості стічних вод по підприємству на загальну суму 3 877 грн 52 коп, в тому числі: за період лютий 2014 року - на суму 2 336 грн 72 коп; за період березень 2014 року - на суму 1 540 грн 80 коп. (рахунок направлений на адресу боржника із супровідним листом за № 751а/14 від 31.03.2014 р. (фіскальний чек №1334 від 01.04.2014 р. та довідка пошти за №301-31/1-46 від 28.01.2015 р. - в матеріалах справи)).
Відповідачем даний рахунок у добровільному порядку оплачений не був, що і зумовило позивача звернутись із даним позовом до суду.
Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України), цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією їх породжують. Зокрема, підставами виникнення цивільних прав та обов'язків є договори та інші правочини.
Ст. 19 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" передбачено, що послуги з питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання на підставі договору з підприємствами, установами або організаціями, у повному господарському віданні або оперативному управлінні яких перебуває житловий фонд і до обов'язків яких належить надання споживачам послуг з питного водопостачання та водовідведення. Договір про надання послуг з питного водопостачання укладається безпосередньо між підприємством питного водопостачання або уповноваженою ним юридичною чи фізичною особою і споживачем, визначеним у частині першій цієї статті. Порядок надання споживачам послуг з питного водопостачання встановлюється центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.
В судовому засіданні встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 08.01.2013 між Комунальним підприємством "Тернопільводоканал" (виробник), з однієї сторони, та Тернопільським центральним універмагом (споживач), з іншої сторони, був укладений Договір про надання послуг з водопостачання та водовідведення за №956 (надалі - Договір), за умовам якого виробник зобов'язувався здійснювати забезпечення споживача питною водою до межі розмежування, згідно затвердженого уповноваженим органом добового графіку подачі води, а також забезпечення відведення стічної води з межі розмежування, за винятками, передбаченими цим договором та чинним законодавством України; здійснювати водопостачання та водовідведення на наступні об'єкти споживача: Універмаг, адреса: м. Тернопіль, бульвар Т. Шевченка, 12. Споживач зобов'язався: своєчасно і повно оплачувати надані йому послуги з водопостачання та водовідведення; належно експлуатувати водопровідні і каналізаційні мережі, пристрої та прилади на них, які перебувають у нього на балансі, а також забезпечувати доступ представників виробника до даних мереж, пристроїв та приладів на них; відповідати за справний стан і збереження водолічильників, водомірних вузлів та пломб, за санітарний стан приміщення водомірного вузла; за власний рахунок придбати, встановити та зареєструвати водолічильник у виробника, попередньо погодивши з останнім його типорозмір; виконувати у встановлені терміни усі вказівки, рекомендації та приписи виробника; мати двохдобовий запас води для забезпечення власних потреб на випадок аварії на комунальному водопроводі (п. п. 1.1 - 1.2 р. 1 Договору).
Відповідно до п. 3.6 Договору, Споживач зобов'язується систематично дотримуватись допустимих величин показників шкідливих речовин у стічних водах згідно наведеної таблиці , та не рідше одного разу на три місяці подавати виробнику письмову інформацію про якісний склад стічних вод, що скидаються ним у міську каналізаційну мережу (п. 3.6 Договору).
П. 5.1 Договору визначено, що він набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє протягом одного року, а в частині своєчасно виконаних зобов'язань до моменту їх повного виконання.
Договір вважається щорічно продовженим на тих самих умовах, якщо упродовж одного місяця до закінчення терміну його дії жодна із сторін не направить іншій стороні письмової заяви про припинення дії договору (п. 5.2 Договору).
В силу приписів ст. 901 ЦК України, за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Згідно з п. 1.3 Договору, сторони зобов'язуються належно виконувати умови даного Договору, вимоги Закону України "Про житлово-комунальні послуги", Закону України "Про питну воду та питне водопостачання", Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Мінжитлокомунгоспу України №190 від 27.06.2008р., Правил приймання стічних вод у комунальну каналізацію м. Тернопіль, затверджених рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №650 від 14.07.2004 р. з подальшими внесеними змінами та доповненнями, а також інших нормативно-правових актів, які регулюють відносини, що становлять предмет цього Договору.
Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджені Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 р. №37, зареєстровані в Мін'юсті України 26.04.2002 р. за №402/6690 (надалі - Правила №37), поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації, та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів (п. 1.2 Правил №37).
Згідно пункту 2.1 Правил №37, Водоканалам надані права контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод підприємств; пред'являти підприємствам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень, при порушенні як цих Правил, так і місцевих Правил приймання; здійснювати раптовий (у будь-яку годину доби), не погоджений з Підприємством заздалегідь, відбір проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються. Порядок та періодичність відбору проб визначаються в місцевих Правилах приймання.
Відповідно до п. 2.4 Правил №37, на підприємства покладені обов'язки виконувати в повному обсязі вимоги цих Правил, місцевих Правил приймання та договору на послуги водовідведення, своєчасно оплачувати рахунки Водоканалу за надані послуги; дотримуватись установлених Водоканалом кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках Підприємства; оплачувати рахунки за скид понаднормативних забруднень при порушенні встановлених показників; надавати працівникам водоканалу необхідну інформацію щодо своєї системи каналізації допомогу при відборі проб стічних вод підприємства, вивченні режиму їх скиду, обстеженні системи каналізації підприємства та локальних очисних споруд.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього середовиша" № 1264-XII від 25.06.1991 р. (надалі - ОСОБА_3 № 1264-XII), державній охороні та регулюванню використання підлягають на території України, зокрема, земля, надра, вода та інше.
Місцеві ради в межах своєї компетенції, зокрема, забезпечують реалізацію екологічної політики України, здійснюють контроль за дотриманням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, а також здійснюють інші повноваження відповідно до цього закону та інших законів України (ст. 15 Закону № 1264-XII).
Відповідно до пп.5 п."а" ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод; здійснення контролю за якістю питної води належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Згідно з п. 1.5 Правил №37, Водоканали на підставі цих Правил та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів (далі - Інструкція) розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту, у яких установлюються допустимі концентрації (далі - ДК) для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися Підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод Підприємств у міську каналізацію.
П. 1.6 Правил №37 визначено, що місцеві Правила приймання згідно з Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" затверджують виконавчі органи місцевих рад за поданням Водоканалів після погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров'я України.
Місцеві Правила приймання є обов'язковими для всіх підприємств, яким водоканали надають послуги з водовідведення та які розташовані на території даної місцевої ради.
У місцевих Правилах приймання конкретизується порядок відбору проб стічних вод на аналіз, порядок їх оформлення, а також порядок проведення аналізу проб (п. 7.11. Правил №37).
Відповідно до п. 1.2 Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Тернопіль (надалі по тексту - місцеві Правила), затверджених рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №650 від 14.07.2004р. (з подальшими змінами та доповненнями), останні є обов'язковими для Абонентів усіх видів власності, що відводять стічні води в систему каналізації м. Тернопіль.
П. 1.5 місцевих Правил визначено, що взаємовідносини між Водоканалом і Абонентами регламентує «Договір про надання послуг з водопостачання і водовідведення» , а також дані Правила і нормативні акти, що діють у період дії договору.
Згідно з п. 1.10. місцевих Правил, Абонент скидає стічні води в каналізаційну систему населеного пункту через окремий випуск з обов'язковим улаштуванням контрольних колодязів, розташованих за межами Абонента в місцях, що мають під'їзні дороги. Об'єднання випусків стічних вод від кількох Абонентів дозволяється тільки після контрольного колодязя на випуску кожного підприємства.
Відповідно до п.п. 2.1., 2.2 місцевих Правил, до прав та обов'язків Комунального підприємства "Тернопільводоканал", зокрема, належить обов'язок здійснювати контроль за якістю, режимом та обсягом стічних вод, що скидають абоненти, та право нараховувати плату із застосуванням коефіцієнта кратності у випадку виявлення порушень Абонентами вимог цих Правил та умов Договору або невиконання вимог ОСОБА_6, у будь-який час за участю представника абонента відбирати проби стічних вод, проводити хімічний аналіз проб стічних вод Абонентів тощо.
П. 6.8 місцевих Правил визначено, що з метою контролю якості стічних вод Абонентів Водоканал здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод Абонента виконується уповноваженими представниками Водоканалу, що фіксується у спеціальному журналі або акті відбору проб, який підписують як представник Водоканалу, так і представник Абонента. Відбір проб провадиться з лотка контрольного колодязя.
Зазначений пункт кореспондується з п. 7.8. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002р. № 37 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 26.04.2002р. за № 403/6691.
Таким чином, в силу приписів чинного законодавства, належними доказами перевищення гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах підприємства є акт або журнал, складені відповідно до вимог зазначених вище підзаконних актів.
Поряд із цим, розробленим до місцевих Правил із метою контролю якості стічних вод, що скидаються підприємствами й організаціями м. Тернопіль в систему міської каналізації, "Порядком проведення відбору проб", що є додатком №4, обумовлено, що для кожного окремого Абонента, у залежності від характеру технології виробництва, порядок контролю і контрольовані показники стічних вод встановлюються індивідуально. Місцем відбору проб стічних вод Абонента при плановому контролі складу і властивостей стічних вод є контрольне приєднання Абонента (колодязь, камера і т.п. на приєднанні) до системи міської каналізації. При позаплановому контролі місце відбору проб визначається в залежності від поставлених задач (колодязь, камера, усереднювач, очисні споруди тощо).
Відбір проб провадиться в будь-який час доби. Попередження Абонента здійснюється за 30 хвилин до початку відбору проб. Відбір проб провадиться працівниками Водоканалу в присутності представника Абонента. Відбір проб оформлюється актом відбору проб і підписується представниками Водоканалу, представниками інших контролюючих організацій (у випадку їхньої присутності при відборі), представником Абонента, що контролюється. Перший примірник ОСОБА_6 залишається у представника Водоканалу, кожному представникові вручається копія ОСОБА_6. Порядок та періодичність відбору контрольних проб - не менше одного разу в квартал, а при необхідності - частіше.
Відбір і аналіз стічних вод провадяться відповідно до затверджених методик. Результати аналізів рахуються дійсними до наступного відбору проб (але не більше двох місяців) і поширюються на увесь об'єм стічних вод Абонента за цей період.
Результати аналізів стічних вод оформлюються у вигляді Протоколу дослідження якості води і в необхідній кількості примірників направляються: Водоканалу - перший і другий примірник, Абоненту - третій примірник, лабораторії, що виконувала аналізи - четвертий примірник.
П. 7.10 Правил №37 передбачено, що при виявленні перевищення ДК забруднень, установлених договором або місцевими Правилами приймання, Водоканал після закінчення аналізу направляє Підприємству повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднень (листом або телефонограмою) у термін, визначений місцевими Правилами приймання, але не більше 15 днів. Протягом шестимісячного терміну після виявлення перевищення ДК Водоканал згідно з Господарським процесуальним кодексом України направляє Підприємству претензію, до якої додаються: копія акта про відбір проби, копія результатів аналізу стічних вод, розрахунок величини додаткової плати за скид стічних вод (передаються лише ті документи, що відсутні на Підприємстві).
Ст. 44 Водного кодексу України (надалі - ВК України) визначені обов'язки водокористувачів, які зобов'язані, зокрема, дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
Скидання стічних вод у водні об'єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин (ст. 70 ВК України).
При цьому, за змістом ст. 110 ВК України, порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні в тому числі у забрудненні та засміченні вод.
Згідно п. 4.5 р. 4 Договору, у випадку недотримання Споживачем допустимих величин показників шкідливих речовин у стічних водах, неподання або порушення термінів подання інформації про об'єми і якісний склад стічних вод, що скидаються ним у міську каналізаційну мережу, Споживач сплачує на користь Виробника штрафні санкції згідно Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої Наказом державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України №37 від 19.02.2002 р. та Правил приймання.
Відповідно до п. 2.3 Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 р. №37, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 26 квітня 2002 р. за N 402/6690 (надалі - Інструкція), нормативи плати за скид понаднормативних забруднень у системи каналізації населених пунктів (Н п) установлюються в місцевих Правилах приймання на рівні виробничої собівартості очищення 1 куб. м стічних вод з умістом забруднень у межах установлених в місцевих Правилах приймання допустимих концентрацій забруднюючих речовин.
При перевищенні рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах Підприємств, що скидаються у систему каналізації, порівняно з встановленими місцевими Правилами приймання, Підприємства сплачують Водоканалу плату за скид понаднормативних забруднень, яка нараховується за нормативом плати за очищення 1 куб. м стічних вод з умістом забруднень у межах допустимих концентрацій (Н п), обсягом скинутих понаднормативно забруднених стічних вод (V пз) та коефіцієнтом кратності (К к), який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми (п. 3.2 Інструкції).
Згідно п. 3.11 місцевих Правил, період за який стягується плата за скид Абонентом стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій, встановлених разовим аналізом, становить не більше трьох календарних місяців (місяця, у якому відібрана проба, та двох попередніх місяців). Підвищена плата стягується за весь об'єм стічних вод, скинутих Абонентом за цей період.
Плата за скид стічних вод Абонентів у системи каналізації населених пунктів вноситься Абонентами згідно з розрахунками Водоканалу та виставленими ними рахунками на банківські рахунки Водоканалу у порядку та в терміни, передбачені договором. У разі прострочення платежів з Абонентів стягується пеня згідно з умовами договору (п. 3.17 місцевих Правил).
П. 3.18 місцевих Правил визначено, що Плата за скид понаднормативних забруднень розподіляється таким чином: 20 відсотків перераховуються Водоканалом до місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища, що утворені в складі міського бюджету; 80 відсотків залишаються у розпорядженні Водоканалу і використовуються на відшкодування збитків Водоканалу, викликаних цими скидами, на ремонт та поліпшення експлуатації каналізаційних мереж та очисних споруд, а також на розвиток каналізаційного господарства м. Тернопіль. Аналогічні положення містить і п. 4.2 Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України №37 від 19.02.2002 р.
П. 2.4 місцевих Правил визначено, що абоненти зобов'язані, зокрема: виконувати в повному обсязі вимоги цих Правил приймання та договору на послуги водовідведення, своєчасно оплачувати рахунки Водоканалу за надані послуги; дотримуватись встановлених Водоканалом кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках Абонента; сплачувати рахунки за скид понаднормативних забруднень при порушення встановлених показників ; при порушенні цих Правил приймання вживати необхідні заходи для усунення порушень, а також інформувати про це Водоканал та органи охорони природи тощо (п. 2.4 місцевих Правил).
В судовому засіданні встановлено та підтверджено матеріалами справи, що відбір проб стічних вод ТзОВ "Тернопільський центральний універмаг" проводився повноважною особою Водоканалу - лаборантом лабораторії водовідведення ОСОБА_5, з контрольного колодязя абонента - каналізаційний випуск №Кк, за адресою: б-р Шевченка, 12 та в присутності представника відповідача - завгоспа ОСОБА_8, якого ознайомлено з порядком відбору паралельної проби, про що свідчить його підпис на ОСОБА_6.
В ОСОБА_6 відбору проб стічних вод №78, підписаному повноважними представниками сторін без заперечень, вказано, що на каналізаційному випуску №Кк за адресою б-р Шевченка, 12 20.03.2014 р. відібрані проби стічних вод ТОВ "Тернопільський ЦУМ"; відображено час відбору проб -12 год 10 хв, кількість води і номер проби б№6. В графі: "Особливі умови відбору проби" жодних відомостей не вказано. ОСОБА_6 отримав представник відповідача ОСОБА_8 (в матеріалах справи).
Лабораторними дослідженнями позивача встановлено факт скиду відповідачем стічних вод з перевищенням допустимих величин показників, а саме: фосфатів - 15,6, при нормі ДВП - 5,0.
При цьому, наявна в матеріалах справи копія свідоцтва про атестацію №РХ-1325/13, яке видане Державним підприємством "Тернопільський науково-виробничий центр стандартизації метрології та сертифікації" 06.12.2013 р., строк дії до 05.12.2016 р., підтверджує відповідність лабораторії водовідведення КП "Тернопільводоканал" критеріям атестації та її атестацію на право проведення вимірювань у сфері поширення державного метрологічного нагляду.
Результати аналізів стічних вод оформлено позивачем у вигляді Протоколу дослідження якості стічних вод за №102, який містить найменування Абонента, дані про місце та дату відбору проби, а також вміст забруднюючих речовин (належним чином засвідчена копія - в матеріалах справи).
Долучені позивачем до матеріалів справи витяги із Журналу реєстрації проб (води зворотні) та журналу реєстрації результатів повного хімічного аналізу підприємств м. Тернополя (води зворотні) містять дані про дату відбору/доставки проби, номер акта відбору проби, номер посудини, місце відбору проби, точка і місце відбору з прив'язкою до місцевості, прізвище особи, яка здійснила відбір проби тощо. Відомості відображені у даних документах відповідають відомостям, вказаним в ОСОБА_6 відбору проб за №78 від 20.03.2014 р. (а.с. 82-88, Т. 1). При цьому, слід зауважити, що чинне законодавство України не містить відповідної правової норми, за якою відсутність у протоколі дослідження якості стічних вод посилання на час приймання проб лабораторією та умов їх зберігання до проведення дослідження, а також посилання на методики дослідження, національні стандарти тощо, ставить під сумнів результати аналізу стічних вод та, відповідно, тягне за собою недійсність останнього, що, зокрема, вказано дослідити суду першої інстанції у постанові ВГС України від 13.10.2015 р. у даній справі.
Повідомлення КП "Тернопільводоканал" за №739а/14 від 28.03.2014 р. про виявлене в березні 2014 р. лабораторією водовідведення понаднормове забруднення стічних вод та протокол дослідження якості стічних вод за №102 надіслані позивачем на адресу відповідача 02.04.2014 р. рекомендованим листом за №4600804212479 та отримані останнім 11.04.2014 р. (належним чином засвідчені копії фіскального чека за №1525 від 02.04.2014 р. та листа ТД УДПЗ "Укрпошта" за №301-31/1-46 від 28.01.2015 р. - в матеріалах справи).
Поряд із цим, рахунок до оплати за перевищення допустимих показників якості стічних вод згідно протоколу №102, на загальну суму 3 877 грн 52 коп., разом із повідомленням КП "Тернопільводоканал" про те, що у випадку його не оплати, стягнення заборгованості буде відбуватись у судовому порядку, направлені позивачем на адресу відповідача 01.04.2014 р. супровідним листом за №751а/14 від 31.03.2014 р., отримані ТзОВ "Тернопільський центральний універмаг" 03.04.2014 р. (належним чином засвідчені копії фіскального чека за №1334 від 01.04.2014 р. та листа ТД УДПЗ "Укрпошта" за №301-31/1-46 від 28.01.2015 р. - в матеріалах справи).
Розглянувши виставлений позивачем рахунок за перевищення допустимих показників якості стічних вод та наявні у справі документи, суд встановив, що останній здійснено КП "Тернопільводоканал" відповідно до Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політки України №37 від 19.02.2002 р. та Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Тернополя, затверджених рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №650 від 14.07.2004 р.
Зокрема, позивачем до уваги при проведені розрахунку взятий коефіцієнт кратності по перевищенню понаднормативних забруднень стічних вод (два, з терміном дії один рік - з 09.2013 р. по 08.2014 р.), встановлений комісією КП "Тернопільводоканал" для ТзОВ "Тернопільський центральний універмаг" на підставі його ж звернення за №03/84 від 23.09.2013 р. (протокол комісії від 30.09.2013 р. та лист КП "Тернопільводоканал" №2289/13 від 02.10.2013 р. - в матеріалах справи).
За охоплений позовними вимогами період, норматив плати за скид понаднормативних забруднень в розмірі 2 551 грн за 1 куб. м стічних вод встановлений Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 923 від 21.08.2013 р.
Період, за який розрахована плата за скид понаднормативних забруднень, встановлених разовим аналізом, становить 2 місяці, зокрема, місяць в якому відібрана проба (березень 2014 року - на суму 1 540 грн 80 коп. та попередній місяць (лютий 2014 року - на суму 2 336 грн 72 коп), що відповідає положенням п. 3.11 місцевих Правил.
Взяті позивачем за основу при проведенні розрахунку скинутих понаднормативно забруднених стічних вод відомості про об'єм стоків відповідають даним, які відображені ТОВ "Тернопільський центральний універмаг" у рапортах про використання холодної води за лютий та березень місяць 2014 р. (в матеріалах справи).
Відповідно до положень статей 525, 526, 530 ЦК України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору, у встановлений строк (термін) його виконання та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, одностороння відмова від виконання зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається.
Згідно ч. 2 ст. 193 ГК України, кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Відповідач в добровільному порядку виставлений позивачем рахунок за перевищення допустимих показників якості стічних вод на суму 3 877,52 грн не оплатив.
П. 2.3 місцевих Правил передбачено, зокрема, право Абонента, перевіряти розрахунки допустимих концентрацій забруднюючих речовин в стічних водах Підприємства, виконані Водоканалом, та оскаржувати їх, а також, звертатися до господарського суду з оскарженням неправомірно (на їх думку) виставлених рахунків та вимагати проведення аналізу стічних вод Абонента протягом 10 днів з моменту їх отримання. Відсутність такої скарги означає згоду абонента із виставленим рахунком.
Слід зазначити, що переглядаючи рішення господарського суду Тернопільської області від 15.01.2015 р. та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 16.04.2015 р. у даній справі в касаційному порядку, Вищий господарський суд України у своїй Постанові від 13.10.2015 р., з посиланням на приписи ст. ст. 626, 629 Цивільного кодексу України, п. 1.6 Правил приймання стічних вод у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19 лютого 2002 р. №37, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 26 квітня 2002 р. за №403/6691, Правила приймання стічних вод у комунальну каналізацію м. Тернопіль, затверджених рішенням виконкому Тернопільської міської ради від 14.07.2004 №650, зазначив, що розглядаючи спір по суті, судами не з'ясовано, чи оскаржував відповідач у встановленому Правилами №650 порядку виставлений йому рахунок. Чи є правові підстави вважати, що виставлений відповідачу позивачем рахунок за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин на 3 877,50 грн визнаний відповідачем в силу вимог п. 2.3 Правил №650. На підставі наведеного, колегія суддів касаційної інстанції дійшла висновку про те, що судами допущено порушення ст. ст. 34, 43 ГПК України, оскільки без з'ясування вказаної обставини, висновок судів про відмову в позові є передчасним та зазначила, що при новому розгляді судам необхідно ретельно дослідити наявні в матеріалах справи докази, за необхідності витребувати нові, та з'ясувати, чи оскаржував відповідач у встановленому Правилами №650 порядку виставлений йому протокол та рахунок, чи проводилися повторні лабораторні дослідження, чи є підстави вважати, що відповідач не зобов'язаний сплатити виставлений йому рахунок на 3877,52 грн.
Відповідно до статті 111-12 ГПК України, вказівки, що міститься у постанові касаційної інстанції, є обов'язковими для суду першої інстанції під час нового розгляду справи.
Відповідно до ст. 4-3 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності; кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
В силу приписів ст. ст. 32, 33 ГПК України, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до положень статті 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
З метою забезпечення всебічного, об'єктивного розгляду справи та виконання зазначених у Постанові ВГС України від 13.10.2015 р. вказівок, ухвалами від 28.10.2015 р. та від 11.11.2015 р. суд зобов'язував відповідача надати письмові відомості про те, чи оскаржувалась ним правомірність дій позивача, пов'язаних з нарахуванням до сплати суми в розмірі 3 877,52 грн за скид стічних вод з перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин шляхом пред'явлення рахунку №956/2 від 31.03.2014 р.
Згідно відзиву на позов за №14 від 23.11.2015 р., підтриманому його повноважним представником в судових засіданнях, відповідач повідомив, що до суду із відповідним позовом ТОВ "Тернопільський центральний універмаг" не зверталось. Реалізуючи своє право на захист, Товариство оскаржувало неправомірні дії працівників КП "Тернопільводоканал" з приводу акту від 20.03.2014 р., протоколу та рахунку за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин на суму 3 877,50 грн до Прокуратури міста Тернополя, до міського голови м. Тернополя. З відповідними скаргами щодо неправомірних дій працівників КП "Тернопільводоканал" Товариство зверталось і до самого позивача. Стверджує, що в силу приписів ст. 12 ГПК України, господарським судам не підвідомчі спори про визнання рахунків такими, що неправомірно виставлені, оскільки предмет позову не відповідає встановленим законом або договором способами захисту прав, а оскарження неправомірно виставленого рахунку та вимагання проведення аналізу стічних вод протягом 10 днів з моменту їх отримання не передбачає судовий порядок захисту. Зазначає, що рахунок за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин на суму 3 877,50 грн є актом ненормативного характеру у розумінні ст. 12 ГПК України, оскільки він не має обов'язкового характеру. В підтвердження наведеного посилається на правову позицію, викладену у постанові ВС України №10/732 від 13.07.2004 р.
Однак, на думку суду, доводи представника відповідача про неможливість захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів у передбачених місцевими Правилами строк та порядку, є безпідставними.
Як вже зазначалось вище, згідно з п. 2.3. Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Тернопіль Абоненти мають право звертатися до господарського суду з оскарженням неправомірно (на їх думку) виставлених рахунків та вимагати проведення аналізу стічних вод Абонента протягом 10 днів з моменту їх отримання.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Статтею 16 цього Кодексу закріплено перелік способів захисту цивільних прав та інтересів, за яким кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Дана правова норма кореспондується з положеннями статті 20 ГК України, якою визначено способи захисту прав і законних інтересів суб'єктів господарювання та споживачів.
Такими є: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Відповідно до ст. 20 ЦК України, право на захист особа здійснює на свій розсуд. Приписами ст. ст. 12, 13, 14 ЦК України встановлено, що особа здійснює свої цивільні права вільно, на власний розсуд, у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства. Цивільні обов'язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.
Таким чином, правовий аналіз наведених вище норм чинного законодавства свідчить про те, що отримавши неправомірно (на думку відповідача) виставлений рахунок останній не був позбавлений права звернутись до господарського суду у встановлений місцевими Правилами строк із позовом, зокрема, про визнання неправомірними дій КП "Тернопільводоканал", пов'язаних з нарахуванням ТзОВ "Тернопільський центральний універмаг" до сплати 3 877,50 грн за перевищення допустимих показників якості стічних вод шляхом пред'явлення рахунку №956/2 від 31.03.2014 р.
З огляду на наведене вище, зважаючи на те, що ТзОВ "Тернопільський центральний універмаг" виставлений йому позивачем до оплати, на підставі протоколу за №102, рахунок за перевищення допустимих показників якості стічних вод, у встановленому місцевими Правилами порядку, з врахуванням передбачених чинним законодавством України можливих способів захисту своїх прав, не оскаржено, суд прийшов до висновку, що останній, в силу вимог п. 2.3 Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Тернопіль, визнаний відповідачем.
Окрім того, безпідставними, на думку суду, є і посилання представника відповідача на правову позицію Верховного суду України, викладену у постанову №10/732 від 13.07.2004 р., оскільки в останній йдеться про непідвідомчість господарським судам справ у спорах про визнання договорів такими, що не підлягають виконанню.
Поряд із цим, на виконання вказівок ВГС України, викладених у постанові від 13.10.2015 р. у даній справі, в судовому засіданні встановлено, що 20.03.2014 р. позивачем, відповідно до п. 6.8 місцевих Правил здійснювався відбір разових проб, відповідачем паралельний відбір проби не здійснювався.
Інші доводи відповідача щодо безпідставності позовних вимог, викладені у відзиві на позов, вже досліджувались судами та лягли в основу рішення господарського суду Тернопільської області від 15.01.2015 р. та постанови Львівського апеляційного господарського суду від 16.04.2015 р. при вирішенні даного спору. Однак, за наслідками перегляду вказаних судових актів, Вищий господарський суд України при прийнятті постанови від 13.10.2015 р. звернув увагу на необхідність, під час нового розгляду даного спору першою інстанцією, дотримання меж заявленого предмета і підстав позову.
Як вже зазначалось вище, предметом судового розгляду у даній справі є вимога позивача про стягнення з відповідача плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин, підставою позовних вимог стало виявлення позивачем перевищення вмісту забруднюючих речовин у стічних водах абонента, виставлення йому відповідного рахунку за допущене перевищення та його несплата відповідачем у добровільному порядку.
В судовому засіданні встановлено та підтверджено матеріалами справи, що:
- відбір проб стічних вод відповідача проведено працівниками позивача у відповідності та в межах повноважень, наданих чинним законодавством;
- паралельний відбір проб ТзОВ "Тернопільський центральний універмаг" не здійснювався, належні докази скиду Товариством стічних вод з дотриманням допустимої концентрації забруднюючих речовин - відсутні;
- дії позивача, пов'язані з нарахуванням до сплати суми в розмірі 3 877,52 грн за скид стічних вод з перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин шляхом пред'явлення рахунку №956/2 від 31.03.2014 р., у визначений місцевими Правилами строк відповідачем не оскаржувались;
- розрахунок плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин здійснено КП "Тернопільводоканал" відповідно до Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політки України №37 від 19.02.2002 р. та Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Тернополя, затверджених рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №650 від 14.07.2004 р.
За даних обставин, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги є правомірними та такими, що підлягають до задоволення.
Окрім того, критично оцінюються судом і твердження відповідача про безпідставність позовних вимог з огляду на те, що плата за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин, яку позивач просить стягнути з посиланням на п. 4.5 не є штрафними санкціями, а КП "Тернопільводоканал" є неналежним позивачем у справі, оскільки:
- обов'язок відповідача сплатити на користь Водоканалу та на підставі рахунку останнього саме плату за перевищення рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах визначено п. 3.2 Інструкції, п. 2.1 Правил №37, п. п. 3,4, 3.17 місцевих Правил, вимоги яких, відповідно до умов договору (п. 1.3 Договору) сторони зобов'язались виконувати. На зазначені вище Інструкцію та Правила відсилає і п. 4.5 Договору;
- п. 4.2 Інструкції, як зокрема, і п. 3.18 місцевих Правил, передбачає саме порядок розподілу плати за скид понаднормативних забруднень (20% - перераховуються Водоканалом до місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища, 80% - залишається у розпорядженні Водоканалу), а не порядок її стягнення.
В силу приписів ст. 49 ГПК України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог; при задоволенні позову в повному обсязі відшкодування витрат позивача, що пов'язані зі сплатою судового збору, покладається на відповідача; в разі відмови у позові повністю ці витрати покладаються на позивача.
У випадках скасування рішення господарського суду і передачі справи на новий розгляд розподіл судового збору у справі, в тому числі й сплаченого за подання апеляційної та/або касаційної скарги або заяви про перегляд рішення за нововиявленими обставинами, здійснює господарський суд, який приймає рішення за результатами нового розгляду справи, керуючись загальними правилами розподілу судових витрат (правова позиція, викладена у п. 4.4 Постанови Пленуму ВГС України "Про деякі питання практики застосування розділу IV Господарського процесуального кодексу України" №7 від 21.02.2013 р., з наступними змінами та доповненнями).
Таким чином, в силу приписів ст. ст. 44, 49 ГПК України, понесені позивачем при зверненні до суду з даним позовом витрати по сплаті судового збору в розмірі в сумі 1 827 грн та витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної та касаційної скарги в загальній сумі 1 827 грн, підлягають відшкодуванню за рахунок відповідача.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 32-34, 43, 44, 49, 82-85, 115-117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Тернопільський центральний універмаг", ОСОБА_1 Шевченка, 12, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 14050674, на користь Комунального підприємства "Тернопільводоканал", вул. Танцорова, 7, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 03353845, 3 877 грн 52 коп. плати за скид стічних вод з перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин та 3 654 грн в повернення сплачених позивачем витрат по сплаті судового збору
3. Рішення господарського суду набирає законної сили в десятиденний строк з дня його прийняття (підписання рішення).
4. Наказ видати стягувачеві після набрання судовим рішенням законної сили.
5. Сторони вправі подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили протягом десяти днів з дня його прийняття (підписання), через місцевий господарський суд.
Повне рішення складено 15.01.2016р.
Суддя І.М. Гирила
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2016 |
Оприлюднено | 19.01.2016 |
Номер документу | 54986091 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Гирила І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні