ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.12.2015 р. Справа №910/28073/15 За позовом Публічного акціонерного товариства " Київхліб "
До 1. Київської міської ради
2. Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради ( Київської міської державної адміністрації )
Про визнання припиненим договору оренди земельної ділянки від 31.03.2005 р. та зобов'язання вчинити дії
Суддя Пінчук В.І.
Представники:
Від позивача Симбірцев Є.В. - предст.
Від відповідача - 1 Безносик А.О. - предст.
Від відповідача - 2 Трохлюк А.М. - предст.
Рішення прийняте 10.12.2015 р., оскільки у судовому засіданні 26.11.2015 р. оголошувалась перерва.
Обставини справи:
Позивач - Публічне акціонерне товариство " Київхліб " звернувся до господарського суду м. Києва з позовною заявою про визнання правовідносин, що виникли, згідно договору оренди земельної ділянки від 31.03.2005 р., що укладений між Публічним акціонерним товариством " Київхліб " та відповідачем - 1 - Київською міською радою припиненими з моменту укладення договору купівлі - продажу майнового комплексу, а саме з 15.10.2013 р., а також про зобов'язання відповідача - 2 - Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради ( Київської міської державної адміністрації ) зняти з реєстрації та виключити з бази даних Державного земельного кадастру договір оренди земельної ділянки від 31.03.2005 р., що зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів 21.04.2005 р. за № 85-6-00194 у книзі записів державної реєстрації договорів, у зв'язку з припиненням дії договору.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги позивач посилається на те, що Публічне акціонерне товариство " Київхліб " не є користувачем земельної ділянки з моменту продажу майнового комплексу, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Фрунзе, 65, тобто з 15.10.2013 р.
Представник відповідача - 1 у відзиві на позовну заяву проти позовних вимог позивача заперечує та просить суд у задоволенні позову відмовити.
Представник відповідача - 2 також у відзиві на позовну заяву проти позовних вимог позивача заперечує та просить суд у задоволенні позову відмовити.
Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд -
ВСТАНОВИВ:
31.03.2005 р. між Публічним акціонерним товариством " Київхліб " ( позивачем, орендарем ) та Київською міською радою ( відповідачем - 1, орендодавцем ) був укладений договір оренди земельної ділянки.
Відповідно до умов вказаного договору відповідач - 1 на підставі п.3 рішення Київської міської ради від 23.12.2003 р. № 316/1191 за актом приймання - передачі передає, а позивач приймає в оренду ( строкове платне користування ) земельну ділянку площею 0,5634 га, яка розташована на вул. Фрунзе, 65 у Подільському районі м. Києва, строком на п'ять років із цільовим призначенням - для експлуатації та обслуговування будівель і споруд хлібокомбінату № 2, цех № 2 ( кадастровий номер 8000000000:85:096:0002.
Зазначений договір зареєстровано відповідачем - 2 - Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київради ( Київської міської державної адміністрації ), про що зроблено запис від 21.04.2005 р. за № 85-6-00194 у книзі записів державної реєстрації договорів.
Як зазначає позивач у позовній заяві, 15.10.2013 р. останнім на підставі договору купівлі - продажу майнового комплексу було продано товариству з обмеженою відповідальністю " Спецпром торг " хлібокомбінат № 2, цех 2 ( літ. В,Г,Д,Е,А,Б ) загальною площею 4814,6 кв.м., що розташований за адресою: м. Київ, вул. Фрунзе,65.
Факт передачі ТОВ " Спецпром торг " вказаного майнового комплексу підтверджується підписаним сторонами актом приймання - передачі від 15.10.2013 р.
Вказаний договір купівлі - продажу майнового комплексу від 15.10.2013 р. посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Вегерою Л.О. 15.10.2013 р. та зареєстрований в реєстрі № 2358.
Разом з тим, суд вважає позовні вимоги позивача такими, що не підлягають задоволенню, з наступних підстав:
Відповідно до ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно - правовими актами.
Згідно ст. 9 Земельного кодексу України Київській міській раді надано широкі повноваження у галузі земельних відносин.
Перелік конкретних повноважень Київської міської ради у галузі земельних відносин визначено у пунктах „а" - „л" ст. 9 Земельного кодексу України.
Зокрема, їй належить право за пунктом „а" - розпорядження землями територіальної громади м. Києва, за пунктом „б" - передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до Земельного кодексу України, за пунктом „в" - надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до Земельного кодексу України.
На підставі пункту „м" ст. 9 Земельного кодексу України, крім перелічених у попередніх пунктах повноважень, Київська міська рада має повноваження вирішувати інші питання у галузі земельних відносин відповідно до Закону.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні " вирішення відповідно до Закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад, а відповідно до п. 2 ст. 22 Закону України " Про столицю України - місто-герой Київ" Київська міська рада має право визначати особливості землекористування.
Згідно ст. 59 Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні " Київська міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
23.12.2003 р. Київська міська рада прийняла рішення від № 316/1191 " Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею " пунктом 3 якого затвердила проект відведення земельних ділянок відкритому акціонерному товариству " Київхліб " для експлуатації та обслуговування будівель і споруд хлібокомбінату №2 зокрема на вул. Фрунзе, 65 у Подільському районі м. Києва та передала відкритому акціонерному товариству " Київхліб " земельні ділянки у Подільському районі м. Києва.
На підставі вказаного рішення 31.03.2005 р. між Київською міською радою та ВАТ " Київхліб " був укладений договір оренди земельної ділянки строком на 5 років, який зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради ( Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 21.04.2005 р. за № 85-6-00194 у книзі записів державної реєстрації договорів.
Відповідно до п. 11.3. договору від 31.03.2005 р. договір оренди припиняється, зокрема, у разі закінчення строку, на який його було укладено.
У разі припинення або розірвання договору орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених цим договором. У разі невиконання орендарем обов'язку щодо умов повернення орендодавцеві земельної ділянки, орендар зобов'язаний відшкодувати орендодавцеві завдані збитки. ( п. 11.8 договору ).
Відповідно до ст. 13 Закону України " Про оренду землі " договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності. ( ст.83 Земельного кодексу України
Відповідно до п. 34 статті 26 Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні " виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішується питання регулювання земельних відносин відповідно до закону.
Статтею 9 Земельного кодексу України передбачено, щодо повноважень Київської міської ради у галузі земельних відносин відноситься розпорядження землями територіальної громади міста, припинення користування земельними ділянками у випадках передбачених Земельним кодексом України.
Частиною 1 ст. 118 Земельного кодексу України також передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Земельним Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Умовами договору оренди, що визначають підстави припинення та розірвання цього договору не передбачено можливості односторонньої відмови орендаря від договору (пункти 11.3, 11.4, 11.5 відповідного договору). Натомість пунктом 11.6 зазначеного договору встановлено, що розірвання договору не потребує укладання додаткової угоди. Договір вважається розірваним з моменту прийняття орендодавцем відповідного рішення.
Таким чином, лише рішення органу місцевого самоврядування є підставою набуття та припинення фізичними і юридичними особами права користування земельними ділянками, що знаходяться у державній або у комунальній власності.
Як встановлено судом, рішення про розірвання спірного договору оренди Київською міською радою не прийняте.
Посилання позивача на положення ст. 141 Земельного кодексу України є безпідставним, оскільки зазначена норма не встановлює автоматичного переходу права оренди на земельну ділянку новому власнику майна та звільнення останнього від оформлення права на земельну ділянку відповідно до законодавства.
За таких обставин, суд вважає, що вимога позивача визнати правовідносини, що виникли згідно договору оренди земельної ділянки від 31.03.2005 р., який укладений між Публічним акціонерним товариством " Київхліб " та Київською міською радою припиненими з моменту укладення договору купівлі-продажу майнового комплексу, а саме з 15.10.2013 р. є необґрунтованою та такою що не підлягають задоволенню.
З урахуванням викладеного, керуючись ст. ст. 33, 49, 82-85 ГПК України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В позові відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, а у разі, якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, воно набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 ГПК України.
дата підписання повного тексту рішення 25.12.2015 р.
СуддяВ.І.Пінчук
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2015 |
Оприлюднено | 18.01.2016 |
Номер документу | 55012476 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні