ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел.230-31-34
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 36/417-35/354-11/242 01.04.09
За позовом Комунального підприємств а “Київжитлоспецексплуатац ія”
до 1) Шевченківської районної в місті Києві державної адмі ністрації,
2) Шевченківської районної у місті Києві ради
третя особа з самостійни ми вимогами на предмет спору Управління Пенсійного Фонду України у Шевченківсь кому районі м. Києва
третя особа, яка не заявля є самостійних вимог на предм ет спору, на стороні відповід ача
Київська міська рад а
про повернення нерухомого м айна
За позовом третьої особи з самостійними вимогами на пр едмет спору
Управління Пенсійного Фонду України у Шевченківсь кому районі м. Києва
до 1) Комунального пі дприємства “Київжитлоспеце ксплуатація”;
2) Шевченківської районн ої в місті Києві державної ад міністрації
третя особа, яка не заявля є самостійних вимог на предм ет спору на стороні Управлін ня Пенсійного Фонду України у Шевченківському районі м. К иєва
Пенсійний ф онд України
третя особа, яка не заявля є самостійних вимог на предм ет спору, на стороні відповід ачів
Київська міська рада
про визнання права оператив ного управління об' єктом де ржавної власності та зобов' язання зняти нерухоме майно з балансу
Суддя Смирнова Ю.М.
Представники:
від позивача Жидейкіна Н.Д., Соколов а Р.І. - представники
від відповідача-1 Головіна О.І. - представ ник
від відповідача-2 Розумяк Г.М. - представн ик
від третьої особи з самост ійними вимогами
Верховський О.В. - пр едставник
від Київської міської ради Волошенюк О.М. - предс тавник
від Пенсійного фонду Украї ни не з' явились
Рішення прийняте 01.04.2009, оск ільки 30.03.2009 в судовому засіданн і оголошувалась перерва відп овідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу Укра їни.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
На розгляд Господарсь кого суду міста Києва переда ні позовні вимоги Комунально го підприємства “Київжитлос пецексплуатація” про зобов' язання Шевченківської район ної в місті Києві державної а дміністрації повернути пози вачу нерухоме майно міської комунальної власності терит оріальної громади міста Києв а, розташоване за адресами: ву л. Михайлівська, 24 В, вул. Чапаєв а, 21, вул. Воровського, 29 А, вул. Ар тема, 10, вул. Артема, 103, вул. Артем а, 48 Б, вул.. Велика Житомирська, 6/11 А, вул. Воровського, 34 Г, вул. Во ровського, 35 А, вул. Воровськог о, 37/10, вул. Гончара Олеся, 60 Б, вул. Десятинна, 13 Б, вул. Десятинна, 14 Б, вул. Дмитрівська, 27 Б, вул. Зо ологічна, 6 А, вул. Коперніка, 27, в ул. Лагерна, 46/48, вул. Мурашка, 4, ву л. Мельникова, 30, вул. Отто Шмідт а, 26 Б, вул. Пимоненка, 18, вул. Поло вецька, 25/27, вул.Саксаганського ,106, вул. Саксаганського,133 Б, вул. Теліги Олени, 43 Б, вул. Туполєва , 16, вул. Хмельницького Богдана , 10 А, вул. Хмельницького Богдан а, 53 Б, вул. Чапаєва, 4 Г, вул. Щерба кова, 32/38, вул. Щербакова, 60, пров. Ш ишкінський, 3, вул.Салютна, 23, ву л. Туполєва, 28, вул. Тираспільсь ка, 43, вул. Жилянська, 142, вул. Тата рська, 32, вул. Саратівська, 41-а.
Рішенням Господарського с уду міста Києва від 01.10.2003 у спра ві № 36/417 позов задоволено повн істю.
Постановою Київського апе ляційного господарського су ду від 27.11.2003 рішення Господарсь кого суду міста Києва від 01.10.2003 у справі № 36/417 залишено без змі н.
Постановою Вищого господа рського суду України від 17.07.2007 р ішення Господарського суду м іста Києва від 01.10.2003 та постанов у Київського апеляційного го сподарського суду від 27.11.2003 у сп раві № 36/417 скасовано, а справу н аправлено на новий розгляд д о Господарського суду міста Києва.
При новому розгляді справи № 36/417-35/354 Управління Пенсійного Фонду України у Шевченківсь кому районі м. Києва вступило у справу як третя особа, яка з аявляє самостійні вимоги на предмет спору, з позовом до Ко мунального підприємства “Ки ївжитлоспецексплуатація” т а Шевченківської районної в місті Києві державної адміні страції про визнання за Упра влінням Пенсійного Фонду Укр аїни у Шевченківському район і м. Києва права оперативного управління об' єктом держав ної власності - нежилою адмі ністративною будівлею № 29 літ . “А” площею 799,8 кв.м., яка розташо вана на вул. Воровського у Шев ченківському районі м. Києва та зобов' язання відповідач а зняти вказане майно з балан су.
Рішенням Господарського с уду міста Києва від 26.11.2007 у спра ві № 36/417-35/354 позов задоволено ча стково, зобов' язано Шевченк івську районну в місті Києві державну адміністрацію пере дати Комунальному підприємс тву “Київжитлоспецексплуат ація” нежитлові приміщення з а адресами: вул. Дмитрівська, 2 7-Б, вул. Зоологічна, 6-А, вул. Телі ги Олени, 43-Б, вул. Чапаєва, 21. В ча стині позовних вимог про зоб ов' язання відповідача пере дати позивачу нежитлові прим іщення за адресами згідно пе реліку згідно переліку, вказ аного в рішенні, провадження у справі припинено на підста ві п. 1 ч. 1 ст. 80 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и, а в решті позовних вимог та в позові третьої особи з само стійними вимогами відмовлен о.
Постановою Київського апе ляційного господарського су ду від 24.12.2007 рішення Господарсь кого суду міста Києва від 26.11.2007 у справі № 36/417-35/354 скасовано, у сп раві прийнято нове рішення, я ким позов Комунального підпр иємства “Київжитлоспецексп луатація” задоволено частко во, зобов' язано Шевченківсь ку районну в місті Києві держ авну адміністрацію передати Комунальному підприємству “ Київжитлоспецексплуатація ” нежитлові приміщення за ад ресами згідно переліку, вказ аного в п. 3.1 резолютивної част ини постанови; в задоволенні позовних вимог Комунального підприємства “Київжитлоспе цексплуатація” про повернен ня нерухомого майна, яке знах одиться за адресами згідно п ереліку, вказаного в п. 3.2 резол ютивної частини постанови, в ідмовлено; в частині позовни х вимог Комунального підприє мства “Київжитлоспецексплу атація” про повернення нерух омого майна, яке знаходиться за адресами в м. Києві: вул. Б. Х мельницького, 53-Б, вул. Артема, 4 8-ЮБ провадження у справі прип инено у зв' язку з відсутніс тю предмета спору; позов трет ьої особи з самостійними вим огами на предмет спору задов олено.
Постановою Вищого господа рського суду України від 17.06 - 24.0 6.2008 постанову Київського апел яційного господарського суд у від 24.12.2007 у справі № 36/417-35/354 скасов ано, а справу направлено на но вий розгляд до Київського ап еляційного господарського с уду.
Постановою Київського апе ляційного господарського су ду від 09.09.2008 рішення Господарсь кого суду міста Києва від 26.11.2007 у справі № 36/417-35/354 в частині припи нення провадження та в части ні відмови в задоволенні поз овних вимог третьої особи з с амостійними вимогами на пред мет спору. У скасованій части ні постановлено нове рішення , яким позовні вимоги третьої особи з самостійними вимога ми на предмет спору задоволе но в повному обсязі; в іншій ча стині рішення Господарськог о суду міста Києва від 26.11.2007 зал ишено без змін.
Постановою Вищого господа рського суду України від 04.12.2008 п останову Київського апеляці йного господарського суду ві д 09.09.2008 та рішення Господарськ ого суду міста Києва від 26.11.2007 у справі № 36/417-35/354 скасовано, а спр аву направлено на новий розг ляд до Господарського суду м іста Києва.
Під час розгляду справи Ком унальне підприємство “Київж итлоспецексплуатація” неод норазово уточнювало позовні вимоги.
В судовому засіданні 24.03.2009 пр едставник Комунального підп риємства “Київжитлоспецекс плуатація” подав заяву про у точнення позовних вимог по с праві № 36/417-35/354-11/248. В остаточній р едакції позовних вимог позив ач просить суд зобов' язати Шевченківську районну в міст і Києві державну адміністрац ію передати йому нерухоме ма йно комунальної власності те риторіальної громади міста К иєва за адресами:
- вул. Дмитрівська, 27-Б - окр емий нежилий будинок площею 224,0 кв.м.;
- вул. Зоологічна, 6-А - окреми й нежилий будинок площею 920,0 кв .м.;
- вул. Чапаєва, 21 - окремий нежи лий будинок площею 1 054,0 кв.м.
30.03.2009 до Господарського суд у міста Києва надійшов зустр ічний позов Шевченківської р айонної в місті Києві ради пр о визнання права комунальної власності територіальної гр омади Шевченківського район у м. Києва в особі Шевченківсь кої районної в місті Києві ра ди на окремий нежитловий буд инок площею 224,0 кв.м., який знахо диться за адресою: м. Київ, вул . Дмитрівська, 27-Б; окремий нежи лий будинок площею 920,0 кв.м., яки й знаходиться за адресою: м. Ки їв, вул. Зоологічна, 6-А; окреми й нежилий будинок площею 1 054,0 к в.м., який знаходиться за адрес ою: м. Київ, вул. Чапаєва, 21; визна ння недійсним п. 83 Додатку до р ішення Київської міської рад и від 29.11.2001 № 151/1585 “Про затверджен ня переліку нежитлових будів ель комунальної власності те риторіальної громади міста К иєва”, визнання недійсними п . 60, 71 Додатку 1 до рішення Київсь кої міської ради від 27.12.2001 № 208/1642 “ Про формування комунальної в ласності територіальної гро мади міста Києва”, визнання н едійсними п. 49 таблиці 1 Додатк у 1, пункту 60, 71 таблиці 2 Додатку 1 до розпорядження Київської міської державної адміністр ації від 22.02.2002 № 347 “Про закріплен ня нежилих будинків та примі щень комунальної власності т ериторіальної громади міста Києва”.
Ухвалою Господарського с уду міста Києва від 31.03.2009 зустрі чну позовну заяву Шевченківс ької районної в місті Києві р ади повернуто без розгляду.
В обґрунтування позовних вимог Комунальне підприємст во “Київжитлоспецексплуата ція” посилається на рішення Київської міської ради від 20.1 1.2001 № 151/1585, яким спірні нежилі буд инки віднесені до комунально ї власності територіальної г ромади міста Києва, а розпоря дженням Київської міської де ржавної адміністрації від 22.02 .2002 № 347 закріплені за Комунальн им підприємством “Київжитло спецексплуатація” на праві п овного господарського відан ня.
Шевченківська районна в мі сті Києві державна адміністр ація проти позову заперечує та зазначає, що згідно ст. 60 Зак ону України “Про місцеве сам оврядування в Україні” вилуч ення майна із комунальної вл асності громади району і йог о передача у комунальну влас ність громади міста можлива тільки за згодою ради району . Відповідач-1 також зазначає, що ним не порушено прав позив ача, оскільки не наділений жо дними повноваженнями щодо во лодіння, користування та роз порядження спірним майном.
Тобто відповідач, як влас ник вказаного майна не надав ав згоди на передачу вищезаз начених будинків до комуналь ної власності м. Києва.
Шевченківська районна у місті Києві рада проти позов у заперечує та вказує, що вилу чення спірного майна із кому нальної власності територіа льної громади Шевченківсько го району м. Києва і передача й ого у комунальну власність г ромади м. Києва можлива лише з а згодою (оформленою відпові дним рішенням) Шевченківсько ї районної у м. Києві ради. На д аний час Шевченківською райо нною у м. Києві радою таке ріше ння не приймалось.
При новому розгляді справи Управління Пенсійного Фонду України у Шевченківському р айоні м. Києва, як третя особа з самостійними вимогами на п редмет спору, підтримало зая влені позовні вимоги про виз нання за Управлінням Пенсійн ого Фонду України у Шевченкі вському районі м. Києва права оперативного управління об' єктом державної власності - нежилою адміністративною бу дівлею № 29 літ. “А” площею 799,8 кв. м., яка розташована на вул. Вор овського у Шевченківському р айоні м. Києва та зобов' язан ня відповідача зняти вказане майно з балансу.
В обґрунтування заявлених позовних вимог Управління П енсійного Фонду України у Ше вченківському районі м. Києв а зазначає, що нежила адмініс тративна будівля № 29-А по вул. В оровського у місті Києві за а ктом приймання-передачі від 28.12.1995 була передана на баланс Ра дянського районного відділу Київського міського управлі ння Пенсійного фонду України , правонаступником якого є Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни у Шевченківському райо ні міста Києва. Вказана будів ля використовувалась і викор истовується Управлінням Пен сійного фонду України у Шевч енківському районі міста Киє ва. З моменту передачі адміні стративної будівлі за актом від 28.12.1995, у Управління Пенсійно го фонду України у Шевченків ському районі міста Києва ви никло право оперативного упр авління вказаним майном.
Відповідачі проти позову т ретьої особи з самостійними вимогами заперечують.
Пенсійний фонд України вва жає, що Управлінням Пенсійно го фонду України у Шевченків ському районі міста Києва пр авомірно та обґрунтовано зая влено позов.
Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення при сутніх представників учасни ків судового процесу, суд
В С Т А Н О В И В :
По первісному позову.
На виконання Постанови Верховної Ради УРСР від 08 .12.1990 “Про порядок введення в ді ю Закону Української РСР “Пр о місцеві Ради народних д епутатів Української РСР та місцеве самоврядування” та П останови Верховної Ради УРСР від 26.03.1991 “Про введення в д ію Закону України “Про власн ість”, відповідно до ст. 7 Зако ну України “Про місцеві Рад и народних депутатів та міс цеве і районне самоврядуванн я”, Постановою Кабінету Міні стрів України № 311 від 05.11.1991 “Про розмежування державного май на України між загальнодержа вною (республіканською) влас ністю і власністю адміністра тивно-територіальних одиниц ь (комунальною власністю)” ви значено, що розмежування май на між власністю областей, мі ст Києва та Севастополя і вла сністю районів, міст обласно го підпорядкування, районів міст Києва та Севастополя пр овадиться облвиконкомами, Ки ївським і Севастопольським м іськвиконкомами з участю вик онкомів нижчестоящих Рад народних депутатів; затверд жено перелік державного майн а України, яке передається до власності адміністративно-т ериторіальних одиниць (комун альної власності) та встанов лено, що державне майно Украї ни, крім майна, яке належить до комунальної власності, є заг альнодержавною (республікан ською) власністю і зобов'язан о міністерства і відомства У країни, органи, уповноважені управляти державним майном, здійснити до 01.01.1992 передачу дер жавного майна, яке перебуває у їх віданні, до комунальної в ласності згідно з переліком.
На виконання Постанови Каб інету Міністрів України № 311 в ід 05.11.1991 “Про розмежування держ авного майна України між заг альнодержавною (республікан ською) власністю і власністю адміністративно-територіал ьних одиниць (комунальною вл асністю)” виконавчим комітет ом Київської міської ради на родних депутатів прийнято рі шення № 26 від 13.01.1992 “Про формуван ня комунального майна міста та районів”, пунктами 1-3 якого затверджено перелік комунал ьного майна, яке перебуває у в ласності міста (додаток № 1) та переданого до комунальної в ласності районів (додатки №№ 2-15).
Спірні нежилі будинки пере бували у власності територіа льної громади Радянського ра йону м. Києва відповідно до рі шення виконавчого комітету К иївської міської ради народн их депутатів від 13.01.1992 № 26 “Про фо рмування комунального майна міста та районів” (належним ч ином засвідчені копії рішенн я № 26 та додатків містяться в м атеріалах справи). Даний факт не заперечується жодною із с торін спору.
Внаслідок адміністративно -територіальної реформи в 2001 р оці Старокиївський, Шевченкі вський та Радянський райони були об' єднані в Шевченківс ький район. Рішенням Київськ ої міської ради від 06.09.2001 № 3/1437 “Пр о районні у місті Києві ради” та розпорядженням Київської міської державної адміністр ації від 01.08.2001 № 1625 “Про утворенн я районних у місті Києві держ авних адміністрацій” були ст ворені Шевченківська районн а у м. Києві рада та Шевченківс ька районна у м. Києві державн а адміністрація.
Рішенням Київської місько ї ради від 06.09.2001 № 3/1437 “Про районні у місті Києві ради” було утво рено Шевченківську районну у м. Києві раду на базі Радянськ ої. Старокиївської та Шевчен ківської районних у м. Києві р ад, що були реорганізовані ві дповідно до законодавства Ук раїни та адміністративно-тер иторіального устрою, затверд женого рішенням Київради від 27.04.2001 № 280/1257.
Шевченківською районною у м. Києві радою прийнято рішен ня від 04.10.2001 № 21 “Про правонаступ ництво новоутвореної Шевчен ківської районної у м. Києві р ади”, яким новоутворену Шевч енківську районну у м. Києві р аду визначено правонаступни ком прав і обов' язків реорг анізованих Старокиївської, Ш евченківської та Радянської районних у м. Києві рад в част ині майна, яке знаходиться на території, віднесеній до Шев ченківського району м. Києва , також майна, яке раніше належ ало до комунальної власності Старокиївського, Радянськог о, Шевченківського районів м . Києва, та майна, яке буде пере дане відповідно до нового ад міністративно-територіальн ого устрою новоутвореній Шев ченківській районній у м. Киє ві раді.
Станом на момент розгляду с прави вказане рішення не оск аржувалось та є чинним.
Проте, Київська міська рада своїми рішеннями від 29.11.2001 № 151/1585 “Про затвердження переліку нежитлових будівель комунал ьної власності територіальн ої громади міста Києва” та ві д 27.12.2001 та № 208/1642 “Про формування к омунальної власності терито ріальних громад районів міст а Києва” віднесла спірне май но до об' єктів комунальної власності територіальної гр омади м. Києва.
На виконання вищезазначен их рішень Київська міська де ржавна адміністрація розпор ядженням від 22.02.2002 № 347 “Про закрі плення нежилих будинків та п риміщень комунальної власно сті територіальної громади м іста Києва” спірне майно зак ріпило за Комунальним підпри ємством “Київжитлоспецексп луатація” на праві повного г осподарського відання.
Таким чином, на момент прийн яття Київською міською радою рішень від 29.11.2001 № 151/1585 і від 27.12.2001 № 20 8/1642 та на момент прийняття Київ ською міською державною адмі ністрацією розпорядження ві д 22.02.2002 № 347, спірне майно відпові дно до рішення Шевченківсько ї районної у м. Києві ради від 04.10.2001 № 21, перебувало у комунальн ій власності територіальної громади Шевченківського рай ону м. Києва.
Судом не приймаються до ува ги посилання Комунального пі дприємства “Київжитлоспеце ксплуатація” на п. 8 рішення Ки ївської міської ради від 06.09.2001 № 3/1437 “Про районні у місті Києві ради”, яким передбачено, що ра йонні у м. Києві ради, утворені згідно з цим рішенням, є право наступниками прав і обов' яз ків в частині майна, передано го новоутвореним територіал ьним громадам відповідно до нового адміністративно-тери торіального устрою, оскільки дане рішення було доповнено пунктом 8 згідно з рішенням Ки ївської міської ради від 08.11.2001 № 71/1505. Тобто після того, як було п рийнято рішення Шевченківсь кої районної у м. Києві ради ві д 04.10.2001 № 21 “Про правонаступницт во новоутвореної Шевченківс ької районної у м. Києві ради” .
Статтями 6 та 10 Закону Україн и “Про місцеве самоврядуванн я в Україні” встановлено, що п ервинним суб' єктом місцево го самоврядування, основним носієм його функцій і повнов ажень є територіальна громад а села, селища, міста, у містах з районним поділом територі альні громади районів у міст ах діють як суб'єкти права вла сності. Сільські, селищні, міс ькі ради є органами місцевог о самоврядування, що предста вляють відповідні територіа льні громади та здійснюють в ід їх імені та в їх інтересах ф ункції і повноваження місцев ого самоврядування, визначен і Конституцією України, цим т а іншими законами.
Відповідно до п. 5 ст. 16 Закону України “Про місцеве самовр ядування в Україні” від імен і та в інтересах територіаль них громад права суб'єкта ком унальної власності здійснюю ть відповідні ради.
Згідно з п. 30 ст. 26 Закону Украї ни “Про місцеве самоврядуван ня в Україні” до виключної ко мпетенції ради належить прий няття рішення щодо відчуженн я відповідно до закону комун ального майна.
Відповідно до п. 31 ст. 26 Закон у України “Про місцеве самов рядування в Україні” виключн о на пленарних засіданнях ра ди вирішуються питання щодо прийняття рішень про переда чу іншим органам окремих повноважень щодо управлі ння майном, яке належить до комунальної власності відпо відної територіальної грома ди, визначення меж цих повнов ажень та умов їх здійснення.
Статтею 41 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” визначено, що райо нні у містах ради (у разі їх ст ворення) та їх виконавчі орга ни відповідно до Конституції та законів України здійснюю ть управління рухомим і неру хомим майном та іншими об'єкт ами, що належать до комунальн ої власності територіальних громад районів у містах, форм ують, затверджують, виконуют ь відповідні бюджети та конт ролюють їх виконання, а також здійснюють інші повноваженн я, передбачені цим Законом, в о бсягах і межах, що визначають ся міськими радами.
Обсяг і межі повноважень ра йонних у містах рад та їх вико навчих органів визначаються відповідними міськими радам и за узгодженням з районними у містах радами з урахування м загальноміських інтересів та колективних потреб терит оріальних громад районів у м істах.
Визначений міськими радам и обсяг повноважень районних у місті рад та їх виконавчих о рганів не може змінюватися м іською радою без згоди відпо відної районної у місті ради протягом даного скликання.
Згідно з ч. 1 ст. 60 Закону Укра їни “Про місцеве самоврядува ння в Україні” територіальни м громадам сіл, селищ, міст, ра йонів у містах належить прав о комунальної власності на р ухоме і нерухоме майно, доход и місцевих бюджетів, інші кош ти, землю, природні ресурси, пі дприємства, установи та орга нізації, в тому числі банки, ст рахові товариства, а також пе нсійні фонди, частку в майні п ідприємств, житловий фонд, не житлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охор они здоров'я, науки, соціально го обслуговування та інше ма йно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені в ідповідно до закону як об'єкт и права комунальної власност і, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Відповідно до ч. 5 ст. 60 Закону України “Про місцеве самовр ядування в Україні” органи м ісцевого самоврядування від імені та в інтересах територ іальних громад відповідно до закону здійснюють правомочн ості щодо володіння, користу вання та розпорядження об'єк тами права комунальної власн ості, в тому числі виконують у сі майнові операції, можуть п ередавати об'єкти права кому нальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам , здавати їх в оренду, продават и і купувати, використовуват и як заставу, вирішувати пита ння їхнього відчуження, визн ачати в угодах та договорах у мови використання та фінансу вання об'єктів, що приватизую ться та передаються у корист ування і оренду.
Частиною 6 ст. 60 Закону Україн и “Про місцеве самоврядуванн я в Україні” чітко встановле но, що доцільність, порядок та умови відчуження об'єктів пр ава комунальної власності ви значаються відповідною радо ю.
Згідно з ч. 8 ст. 60 Закону Украї ни “Про місцеве самоврядуван ня в Україні” право комуналь ної власності територіально ї громади захищається законо м на рівних умовах з правами в ласності інших суб'єктів. Об' єкти права комунальної власн ості не можуть бути вилучені у територіальних громад і пе редані іншим суб'єктам права власності без згоди безпосе редньо територіальної грома ди або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею о ргану, за винятком випадків, п ередбачених законом.
Частиною 4 ст. 16 Закону Україн и “Про місцеве самоврядуванн я в Україні” встановлено, що м іські ради мають право здійс нювати управління майном і ф інансовими ресурсами, які є у власності територіальних гр омад районів у містах, лише як що таке рішення приймається на місцевих референдумах від повідних районних у містах г ромад. У разі якщо територіал ьна громада району в місті вн аслідок референдуму не прийм е рішення про передачу права управління майном та фінанс ами відповідній міській раді , а територіальна громада міс та або міська рада не прийнял а рішення про створення орга нів місцевого самоврядуванн я районів у місті, тільки тоді міська рада здійснює управл іння майном та фінансовими р есурсами, які є у власності те риторіальних громад районів у містах, та несе відповідаль ність перед громадою відпові дного району у місті.
Згідно з ст. 41 Конституції У країни кожен має право волод іти, користуватися і розпоря джатися своєю власністю, рез ультатами своєї інтелектуал ьної, творчої діяльності. Ніх то не може бути протиправно п озбавлений права власності.
Статтею 321 Цивільного код ексу України встановлено, що особа може бути позбавлена п рава власності або обмежена у його здійсненні лише у випа дках і в порядку, встановлени х законом.
Відповідно до п. 2 Прикінце вих положень Закону України “Про столицю України -місто-г ерой Київ” Шевченківська рай онна у м. Києві державна адмін істрація є виконавчим органо м Шевченківської районної у м. Києві ради, а тому на підста ві Закону України “Про місце ве самоврядування в Україні” підзвітна та підконтрольна раді.
Необхідною умовою переда чі нерухомого майна із комун альної власності територіал ьної громади Шевченківськог о району до комунальної влас ності територіальної громад и м. Києва є відповідне рішенн я районної у м. Києві ради про надання згоди на таку переда чу.
Отже, межі повноважень (ко мпетенція) виконавчого орган у ради у сфері управління ком унальною власністю визначаю ться відповідною радою. Таки м чином, повноваження районн ої у місті Києві державної ад міністрації щодо погодження передачі майна із комунальн ої власності територіальної громади району міста Києва у комунальну власність терито ріальної громади міста має в изначатись відповідною райо нною у м. Києві радою.
Повноваження щодо управлі ння майном, яке належить тери торіальній громаді Шевченкі вського району, не делегован і іншому органу і здійснюють ся безпосередньо радою. Ріше ння щодо володіння, користув ання та розпорядження об' єк тами права комунальної власн ості Шевченківського району приймаються в установленому законом порядку на пленарни х засіданнях (сесіях) депутат ів Шевченківської районної у м. Києві ради.
Таким чином, вилучення спір ного майна із комунальної вл асності територіальної гром ади Шевченківського району і його передача у комунальну в ласність громади міста Києва можлива лише за згодою Шевче нківської районної у м. Києві ради.
Як свідчать матеріали спра ви та пояснення сторін, на мом ент розгляду справи Шевченкі вською районною у м. Києві рад ою рішення щодо передачі спі рного майна із комунальної в ласності територіальної гро мади району і його передача у комунальну власність громад и міста Києва не приймалось.
Шевченківській районній у місті Києві державній адмін істрації у встановленому пор ядку не делеговані повноваже ння Шевченківською районною у місті Києві радою щодо само стійного управління комунал ьною власністю територіальн ої громади району, що підтвер джується листом Шевченківсь кої районної у м. Києві ради ві д 21.12.2007 № 2869.
Крім того, відповідно до ч. 2 с т. 60 Закону України “Про місце ве самоврядування в Україні” підставою для набуття права комунальної власності є пер едача майна територіальним г ромадам безоплатно державою , іншими суб'єктами права влас ності, а також майнових прав, с творення, придбання майна ор ганами місцевого самоврядув ання в порядку, встановленом у законом.
До комунальної власност і територіальної громади міс та Києва спірне майно у встан овленому порядку не передава лось.
Рішення Шевченківської р айонної у місті Києві ради, по в' язані зі спірним майном, н е оскаржувались у встановлен ому порядку та є чинними.
Відповідно до ст. 34 Господа рського процесуального коде ксу України господарський су д приймає тільки ті докази, як і мають значення для справи.
Обставини справи, які відпо відно до законодавства повин ні бути підтверджені певними засобами доказування, не мож уть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідно до ст. 33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу своїх вимог і запереч ень.
Позивачем не надано доказі в на підтвердження того, що пі д час адміністративно-терито ріальної реформи спірні об' єкти нерухомого майна переда вались ліквідаційними коміс іями районів м. Києва Головно му управлінню з питань майна Київської міської державної адміністрації та міській ко місії з питань ліквідації, а т акож утворення органів викон авчої влади районів.
Як свідчать матеріали спра ви спірні об' єкти залишилис ь в комунальній власності ра йону.
Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги Комун ального підприємства “Київж итлоспецексплуатація” необ ґрунтованими та такими, що за доволенню не підлягають.
У зв' язку з відмовою в по зові судові витрати покладаю ться на позивача відповідно до положень ч. 5 ст. 49 Господарсь кого процесуального кодексу України.
По позову третьої особи з самостійними вимогами.
06.09.2007 Управління Пенсійно го Фонду України у Шевченків ському районі м. Києва зверну лось до Господарського суду міста Києва в межах справи № 36 /417-35/354, як третя особа, яка заявля є самостійні вимоги на предм ет спору, з позовом про визнан ня права оперативного управл іння об' єктом державної вла сності - нежилою адміністра тивною будівлею № 29 літ. “А” пл ощею 799,8 кв.м., яка розташована н а вул. Воровського у Шевченкі вському районі м. Києва та зоб ов' язання відповідача знят и вказане майно з балансу.
На момент звернення з вказа ним позовом нежила адміністр ативна будівля № 29 літ. “А” пло щею 799,8 кв.м. була предметом спо ру за первісним позовом.
Враховуючи викладене, суд в важає, що позов Управління Пе нсійного Фонду України у Шев ченківському районі м. Києва підлягає розгляду по суті.
Статтею 137 Господарського к одексу України встановлено, що правом оперативного управ ління у цьому Кодексі визнає ться речове право суб'єкта го сподарювання, який володіє, к ористується і розпоряджаєть ся майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ни м органом) для здійснення нек омерційної господарської ді яльності, у межах, встановлен их цим Кодексом та іншими зак онами, а також власником майн а (уповноваженим ним органом ).
Однією з підстав виникненн я майнових прав та обов'язків суб'єкта господарювання є, зо крема, акти органів державно ї влади та органів місцевого самоврядування, їх посадови х осіб у випадках, передбачен их законом (ст. 144 цього Кодексу ).
Як свідчать обставини спра ви, за Актом прийому-передачі приміщення дитячого закладу № 13, складеного комісією за уч астю представників Радянськ ого районного відділу Київсь кого міського управління Пен сійного фонду України та пре дставників Радянського райо нного у м. Києві відділу народ ної освіти, який затверджено Головою Радянської райо нної державної адміністраці ї м. Києва 28.12.1995 року, Відділ наро дної освіти Радянської район ної державної адміністрації у м. Києві передав, а Радянськ ий районний відділ Київськог о міського управління Пенсій ного фонду України прийняв п риміщення дитячого закладу № 13 площею 799,8 кв.м., яке розташова не по вул. Воровського, 29-А у м. К иєві
Передачу вищевказаного пр иміщення на баланс Радянсько го районного відділу Київськ ого міського управління Пенс ійного фонду України було зд ійснено на виконання Розпоря дження Радянської районної д ержавної адміністрації м Киє ва від 14.11.1995 № 74.
У відповідності до ч. 1 ст. 34 За кону України “Про власність” (чинного на момент передачі м айна) до державної власності відноситься майно, що забезп ечує діяльність Верховної ра ди та утворюваних нею держав них органів.
Відповідно до ч. 1 ст. 39 Закону України “Про власність” май но, що є державною власністю і закріплене за державною уст ановою (організацією), яка пер ебуває на державному бюджеті , належить їй на праві операти вного управління.
Згідно зі ст. 326 Цивільного ко дексу України у державній вл асності є майно, у тому числі г рошові кошти, яке належить де ржаві Україна. Від імені та в і нтересах держави Україна пра во власності здійснюють відп овідно органи державної влад и.
Відповідно до ст. 4 Закону Ук раїни “Про управління об'єкт ами державної власності” су б'єктами управління об'єктам и державної власності є Кабі нет Міністрів України; Фонд д ержавного майна України; мін істерства та інші органи вик онавчої влади (уповноважені органи управління) та інші го сподарські структури та упов новажені особи. Вказаним зак оном встановлено та розмежо вано компетенцію Кабінету Мі ністрів України; Фонду держа вного майна України; міністе рств та інших органів викона вчої влади щодо управління о б' єктами державної власнос ті.
Законом України “Про пенсі йне забезпечення” визначени й правовий статус Пенсійного фонду України статтею 8 якого визначено за Пенсійним фонд ом України статус самостійно ї фінансово-банківської сист еми.
Правовою основною діяльно сті Пенсійного фонду України є Положення про Пенсійний фо нд України, затверджене Пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 01.06.1994 № 345 (чинне на моме нт передачі спірного приміще ння).
Пунктом 1 вказаного Положен ня встановлено, що Пенсійний фонд України є центральним о рганом виконавчої влади.
Пунктом 13 Положення від 01.06.1994 № 345 визначено, що Пенсійний фон д, Кримське, обласні, Київське та Севастопольське міські у правління, відділи ПФУ у райо нах, містах і районах у містах утворюють систему органів, щ о здійснюють управління фіна нсами пенсійного забезпечен ня.
Згідно з п. 16 Положення від 01.06 .1994 № 345 за вказаними органами Пе нсійного фонду закріплено ст атус юридичної особи.
24.10.2007 постановою Кабінету Мін істрів України № 1261 затвердже но Положення про Пенсійний ф онд України.
Згідно з п. 1 Положення затве рдженого постановою Кабіне ту Міністрів України № 1261 від 24 .10.2007 Пенсійний фонд України є ц ентральним органом виконавч ої влади.
Відповідно до п. 15 вказаного Положення Пенсійний фонд Ук раїни здійснює свої повноваж ення безпосередньо та через утворені в установленому пор ядку головні управління Фонд у в Автономній Республіці Кр им, областях, мм. Києві та Сева стополі, управління в района х, містах і районах у містах.
Згідно з пп. 16 п. 4 Положення за твердженого постановою Каб інету Міністрів України № 1261 в ід 24.10.2007 до компетенції Пенсійн ого фонду України віднесено здійснення відповідно до зак онодавства функцій з управлі ння майном, що перебуває в дер жавній власності.
Діяльність управління Пен сійного фонду України у райо нах, містах, районах у містах р егламентується Положенням п ро управління Пенсійного фон ду України в районах, містах і районах у містах, затверджен им постановою правління Пенс ійного фонду України від 30.04.2002 № 8-2 (далі - Положення про управ ління).
Відповідно до п. 4.2 Положення про управління, управління П енсійного фонду України у ра йонах, містах, районах у міста х є юридичною особою, має само стійний баланс.
Отже, подання Управлінням Пенсійного Фонду України у Ш евченківському районі м. Киє ва позову про визнання права державної власності не потр ебує доручення чи узгодження Пенсійного фонду України, аб о надання Пенсійним фондом У країни спеціальних повноваж ень на подання такого позову .
У відповідності із ст. 128 Циві льного кодексу УРСР право вл асності (право оперативного управління) виникає з момент у передачі речі.
Таким чином, на підставі ч. 1 с т. 34 та ч. 1 ст. 39 Закону України “П ро власність”, ст.128 Цивільног о кодексу УРСР з моменту скла дання та затвердження акту п риймання-передачі приміщенн я дитячого закладу № 13, а саме з 28.12.1995, нежила адміністративна б удівля № 29-А по вул. Воровськог о у місті Києві набула статус у державної власності. При ць ому, у Радянського районного відділу Київського міського управління Пенсійного фонду України виникло право опера тивного управління зазначен ою адміністративною будівле ю.
Наказом Київського місько го управління Пенсійного фон ду України № 56 від 09.08.2001 “Про утво рення у місті Києві районних управлінь Київського місько го управління Пенсійного фон ду України” у місті Києві бул о утворено Шевченківське упр авління Київського міського управління Пенсійного фонду України на базі Старокиївсь кого, Радянського та Шевченк івського районних у місті Ки єві управлінь Київського міс ького управління Пенсійного фонду України. Згідно з підго товленими ліквідаційними ко місіями ліквідаційними та пе редавальними актами, Шевченк івське районне управління Ки ївського міського управлінн я Пенсійного фонду є правона ступником ліквідованого Рад янського районного відділу К иївського міського управлін ня Пенсійного фонду України.
Посилання Комунального пі дприємства “Київжитлоспеце ксплуатація” на ту обставину , що на час винесення Розпоряд ження №7 4 від 14.11.1995 дія Указу През идента України №760/95 від 21.08.1995, яки м визначались повноваження р айонних у місті Києві держав них адміністрацій щодо розпо рядження майном, яке є комуна льною власністю районів, бул а зупинена Постановою Верхов ної Ради України № 406/95-ВР ві д 31.10.1995 є безпідставними, оскіль ки чинність Указу Президента України № 760/95 від 21.08.1995 була додат ково підтверджена Указом Пре зидента України № 1079/95 від 18.11.1995. А отже, приймаючи розпоряджен ня № 74 від 14.11.1995 Голова Радянсько ї районної державної адмініс трації діяв в межах наданої й ому компетенції.
Враховуючи викладене, суд в важає позовні Управління Пен сійного Фонду України у Шевч енківському районі м. Києва о бґрунтованими та такими, що п ідлягають задоволенню.
У зв' язку з задоволенням п озову третьої особи з самост ійними вимогами судові витра ти згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу Укра їни покладаються на відпові дачів.
Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82-85 Гос подарського процесуального кодексу України, Господарсь кий суд міста Києва
В И Р І Ш И В:
1. У первісному поз ові відмовити повністю.
2. Позов третьої особ и з самостійними вимогами на предмет спору - Управління Пе нсійного Фонду України у Шев ченківському районі м. Києва задовольнити повністю.
3. Визнати за Управлінн ям Пенсійного Фонду України у Шевченківському районі м. К иєва (01054, м. Київ, вул. Воровськог о, 29-А, ідентифікаційний код 2608732 3) право оперативного управлі ння об' єктом державної влас ності - нежилою адміністрати вною будівлею № 29 літ. “А” площ ею 799,8 кв.м., яка розташована на в ул. Воровського у Шевченківс ькому районі м. Києва та зобов ' язати Комунальне підприєм ство “Київжитлоспецексплуа тація” (01034, м. Київ, вул. Володими рська, 51-А, ідентифікаційний к од 03366500) зняти вказане майно з ба лансу.
4. Стягнути з Комунальн ого підприємства “Київжитло спецексплуатація” (01034, м. Київ, вул. Володимирська, 51-А, іденти фікаційний код 03366500, р/р 2600800990704 в КБ “Хрещатик”, МФО 300670, або з будь-я кого іншого рахунку, виявлен ого під час виконавчого пров адження) в доход Державного б юджету України 42 (сорок дві) гр н. 50 коп. державного мита та 59 (п' ятдесят дев' ять) грн. 00 коп. ви трат на інформаційно-технічн е забезпечення судового проц есу.
5. Стягнути з Шевченків ської районної в місті Києві державної адміністрації (01030, м . Київ, вул. Б. Хмельницького, 24, і дентифікаційний код 26077537, р/р 353150 01001806 в УДК у м. Києві, МФО 820019) в дохо д Державного бюджету України 42 (сорок дві) грн. 50 коп. державно го мита та 59 (п' ятдесят дев' ять) грн. 00 коп. витрат на інформ аційно-технічне забезпеченн я судового процесу.
Видати накази після набр ання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення десят иденного строку з дня його пр ийняття і може бути оскаржен о в порядку та у строки, визнач ені Господарським процесуал ьним кодексом України.
Суддя Ю.М. Смирнова
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 01.04.2009 |
Оприлюднено | 20.04.2010 |
Номер документу | 5623282 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Смирнова Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні