ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА
01030, м. Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел.230-31-34
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 54/161 22.04.09
За позовом Комунальн ого підприємства "Госпрозрах ункове бюро технічної
інвентаризації об ' єктів нерухомості та архіт ектурного проектування
Зіньківського району "
до 1) Державного підприємства "Інформаційний центр" Міністерства
юстиції України;
2) Приватного підприєм ства "Полтавське бюро техніч ної інвентаризації
"Інвентаризатор"
про спонукан ня укласти договір
Суддя Демченко Т.С.
Представники:
від позивача Білан А.А., за дов. б/н від 12.12.2008 р.
від відповідача-1 Б аранова В.В., за дов. б/н від 26.12. 2008 р.
від відповідача-2 н е з' явився
У судовому засіданні 22.04.2009 р . відповідно до ст. 85 ГПК Україн и за згодою представників ст орін оголошено вступну та ре золютивну частини рішення.
СУТЬ СПОРУ:
Комунальне підприємство "Госпрозрахункове бюро техн ічної інвентаризації об' єк тів нерухомості та архітекту рного проектування Зіньківс ького району" звернулося до Г осподарського суду м. Києва з позовом до Державного підпр иємства "Інформаційний центр " Міністерства юстиції Украї ни про спонукання укласти до говір про організацію доступ у до єдиного державного Реєс тру прав власності на нерухо ме майно.
Позовні вимоги обґрунтова ні наступними обставинами. Р ішенням Зіньківської районн ої ради від 18.10.2002 р. утворене КП "Г оспрозрахункове бюро техніч ної інвентаризації об' єкті в нерухомості та архітектурн ого проектування Зіньківськ ого району", яке зареєстрован е Зіньківською районною держ авною адміністрацією 06.12.2002 р. Ви конавчими комітетами рад, як і входять до складу Зіньківс ького району, були прийняті р ішення про делегування позив ачу повноважень на підготовк у документів для видачі свід оцтв про право власності, про ведення обліку та реєстрації об' єктів нерухомого майна та їх обмежень, розміщеного н а територіях відповідних сіл ьських рад.
Однак, не зважаючи на це, у 2004 р . відповідачем-1 було укладено із відповідачем-2 договір про організацію доступу до єдин ого державного Реєстру прав власності на нерухоме майно, чим порушено вимоги п. 1.3. Тимча сового положення про порядок державної реєстрації прав в ласності на нерухоме майно, з атвердженого Наказом Мініст ерства юстиції України № 7/5 ві д 7 лютого 2002 року, та п. 5 Перехід них положень Закону України "Про державну реєстрацію реч ових прав на нерухоме майно т а їх обмежень".
Ухвалою суду від 19.12.2008 р. поруш ено провадження у справі № 54/161, розгляд справи призначено н а 23.01.2009 р. Залучено до участі у сп раві іншого відповідача - Ко лективне підприємство "Полта вське бюро технічної інвента ризації "Інвентаризатор".
Відповідач-1 у поданому відз иві заперечив проти вимог по зивача, обґрунтовуючи свої з аперечення тим, що положення законодавства, на які посила ється у своїй позовній заяві позивач, безпосередньо не ре гламентують діяльність кому нальних підприємств БТІ; поз ивач жодного раз не звертавс я до відповідача-1 з проханням укласти відповідний договір про організацію доступу до к ористування автоматизовано ю електронною системою "Реєс тр прав власності на нерухом е майно"; вимога про розірванн я договору суперечить принци пу свободи договору, а розірв ання договору з відповідачем -2 призведе до припинення діял ьності відповідача-2 не тільк и на території Зіньківського району, а й на території інших населених пунктів, які належ ать до зони обслуговування в ідповідача-2.
У поданих додаткових запер еченнях відповідач-1 зазначи в, що до повноважень виконавч их органів місцевого самовря дування належить облік та ре єстрація об' єктів нерухомо го майна, а не державна реєстр ація прав на нерухоме майно, а тому виконавчі комітети не м ають правових підстав для де легування повноважень у сфер і державної реєстрації прав власності на нерухоме майно. Також, як зазначає відповіда ч-1, жодним нормативно-правови м актом не встановлено будь-я ких обмежень щодо здійснення державної реєстрації прав в ласності на нерухоме майно і ншими, ніж комунальної форми власності, підприємствами Б ТІ.
Відповідач-2 у поданому відз иві в обґрунтування своїх за перечень проти позову послав ся на те, що договір між відпов ідачами не суперечить вимога м чинного законодавства, оск ільки у 2003-2005 рр. виконавчими ком ітетами м. Зінькова, Зіньківс ького району та селища Опішн я прийняті рішення про делег ування відповідачу-2 повнова жень на підготовку документі в для видачі свідоцтв про пра во власності та проведення р еєстрації прав власності за фізичними та юридичними особ ами на територіях м. Зінькова , селища Опішня та Зіньківськ ого району.
Відповідно до ст. 77 ГПК Украї ни у судовому засіданні 23.01.2009 р . оголошувалася перерва до 11.02.2 009 р., а у судовому засіданні 11.02.200 9 р. - до 04.03.2009 р.
У зв' язку з необхідністю в итребування нових доказів, у хвалою суду від 04.03.2009 р. розгляд справи відкладено на 20.03.2009 р.
У судовому засіданні 20.03.2009 р. в ідповідно до ст. 77 ГПК України оголошувалася перерва до 22.04.20 09 р.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши наявні у матеріалах справи д окази, оглянувши у судовому з асіданні оригінали документ ів, копії яких знаходяться у м атеріалах справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Наказом № 12 від 22.01.1991 р. Управл іння житлово-комунального го сподарства Виконавчого комі тету Полтавської обласної ра ди народних депутатів було л іквідоване Полтавське міжмі ське бюро технічної інвентар изації як державна організац ія з 01.02.1991 р.
Колективне підприємство "П олтавське бюро технічної інв ентаризації "Інвентаризатор " було створене шляхом викупу трудовим колективом основни х виробничих фондів Полтавсь кого міжміського бюро техніч ної інвентаризації. Згідно з розпорядженням № 209 від 16.03.1992 р. в иконкомом Полтавської міськ ої ради народних депутатів з ареєстрований Статут Колект ивного підприємства "Полтавс ьке бюро технічної інвентари зації "Інвентаризатор". У пода льшому Колективне підприємс тво "Полтавське бюро технічн ої інвентаризації "Інвентари затор" було реорганізоване (п еретворене) у Приватне підпр иємство "Полтавське бюро тех нічної інвентаризації "Інвен таризатор".
Діяльність з реєстрації пр ав на об' єкти нерухомого ма йна здійснюється відповідач ем-2 на підставі договору від 0 8.07.1992 р., укладеного між Управлін ням житлово-комунального гос подарства Полтавської облас ної державної адміністрації та відповідачем-2, дію якого п родовжено на невизначений ст рок згідно з договорами від 01. 08.2000 р. та 18.12.2001 р.
Пунктами 2, 3, 4 договору від 18.12.2 001 р. на відповідача-2 покладали ся обов' язки по державній р еєстрації прав на об' єкти н ерухомого майна та по підгот овці органам місцевого самов рядування необхідних докуме нтів для оформлення права вл асності фізичних та юридични х осіб та підготовки за доруч еннями органів місцевого сам оврядування зони обслуговув ання відповідача-2 проектів р ішень відповідної ради про о формлення права власності н а об' єкти нерухомості.
У 2003 році рішеннями виконавч их комітетів Зіньківської мі ської ради, Артелярщинської, Батьківської, Бірківської, В ласівської, Великопавлівськ ої, Дейкалівської, Високівсь кої, Покровської, Пиншенківс ької, Загрунівської, Кирило-Г аннівської, Лютенсько-Будища нської, Малобудищанської, Но воселівської, Першотравнево ї, Попівської, Проценківсько ї, Ставківської, Тарасівсько ї, Удовиченківської, Човно-Фе дорівської, Шилівської сільс ьких рад відповідачу-2 переда ні повноваження щодо інвента ризації об' єктів нерухомог о майна та підготовці матері алів і проектів рішень рад по оформленню права власності на об' єкти нерухомого майна . Аналогічні повноваження пе редані відповідачу-2 за догов ором з Опішнянською селищною радою від 06.04.2005 р.
26.02.2004 р. між відповідачем-1 та в ідповідачем-2 був укладений д оговір про організацію досту пу БТІ до користування автом атизованою електронною сист емою "Реєстр прав власності н а нерухоме майно". Відповідно до п. 5.1. договору він діє до 31.12.2004 р. Додатковою угодою від 01.12.2008 р . до договору п. 5.4. договору був викладений в новій редакції , якою передбачено, що договір вважається пролонгованим на кожний наступний календарни й рік у випадку, якщо жодна із сторін не повідомить про баж ання припинити договірні від носини в письмовій формі інш у сторону в строк 30 (тридцять) к алендарних днів до закінченн я терміну дії цього договору .
Пунктами 5.2., 5.3. договору встан овлено, що його може бути розі рвано до закінчення строку д ії лише за згодою сторін. В інш их випадках договір може бут и розірвано лише на підставі рішення суду, яке набуло зако нної сили, та у випадку прийня ття однією із сторін рішення про ліквідацію.
Рішенням Зіньківської рай онної ради від 18.10.2002 р. утворене Комунальне підприємство "Го спрозрахункове бюро технічн ої інвентаризації об' єктів нерухомості та архітектурно го проектування Зіньківсько го району" та затверджено ста тут підприємства. Державна р еєстрація позивача здійснен а Зіньківською районною держ авною адміністрацією 06.12.2002 р.
Рішенням Зіньківської рай онної ради від 13.01.2006 р. рішення З іньківської районної ради ві д 18.10.2002 р. про створення позивач а було доповнене пунктом 6, яки м закріплено за позивачем зо ну обслуговування по інвента ризації та правовій реєстрац ії - територію Зіньківськог о району.
Виконавчими комітетами Зі ньківської міської ради, Опі шнянської селищної та сільсь ких рад Артелярщинської, Бат ьківської, Бірківської, Влас івської, Великопавлівської, Дейкалівської, Високівської , Покровської, Пиншенківсько ї, Загрунівської, Кирилоганн івської, Лютенсько-будищансь кої, Малобудищанської, Новос елівської, Першотравневої, П опівської, Проценківської, С тавківської, Тарасівської, У довиченківської, Човно-Федор івської, Шилівської Зіньківс ького району прийняті рішенн я про делегування позивачу п овноважень на підготовку док ументів для видачі свідоцтв про право власності, проведе ння обліку та реєстрації об' єктів нерухомого майна та їх обмежень, розміщених на тери торіях відповідних сільськи х рад.
Листами № 01-20/266 від 08.08.2005 р., № 01-80/341 в ід 19.12.2005 р. та № 20-21/440 від 04.11.2008 р. Зіньк івська районна рада звертала ся до Полтавської філії Держ авного підприємства "Інформа ційний центр" Міністерства ю стиції України з проханням н адати перелік документів, не обхідних для підключення поз ивача до реєстру прав власно сті на нерухоме майно, та підк лючити позивача до вказаного реєстру.
У відповідях на зазначені л исти Полтавська філія відпов ідача-1 повідомила Зіньківсь ку районну раду про те, що на т ериторії Зіньківського райо ну державну реєстрацію прав власності на нерухоме майно здійснює відповідач-2 на підс таві договору про організаці ю доступу БТІ до користуванн я автоматизованою електронн ою системою "Реєстр прав влас ності на нерухоме майно" № 4-7 ві д 26.02.2004 р., а здійснення державно ї реєстрації прав власності на нерухоме майно в межах одн ого населеного пункту кілько ма БТІ не допускається відпо відно до Тимчасового положен ня про порядок державної реє страції прав власності на не рухоме майно, затвердженого Наказом Міністерства юстиці ї України № 7/5 від 7 лютого 2002 рок у (далі - Тимчасове положенн я). Враховуючи те, що законодав ством не встановлено механіз му визначення та розмежуванн я (зміни) зон обслуговування п ідприємств БТІ, у відповідач а-1 відсутні підстави для обме ження відповідачу-2 доступу д о Реєстру в частині здійснен ня реєстрації прав власності на нерухоме майно на територ ії Зіньківського району.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім п ереконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об' єктивному розгляді в судовом у засіданні всіх обставин сп рави в їх сукупності, та врахо вуючи, що кожна сторона повин на довести ті обставини, на як і вона посилається як на підс таву своїх вимог і заперечен ь, суд вважає, що позовні вимог и позивача не підлягають зад оволенню з наступних підстав .
Відповідно до ст. 651 ЦК Україн и зміна або розірвання догов ору допускається лише за зго дою сторін, якщо інше не встан овлено договором або законом . Договір може бути змінено аб о розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у р азі істотного порушення дого вору другою стороною та в інш их випадках, встановлених до говором або законом.
Згідно зі ст. 652 ЦК України у р азі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися пр и укладенні договору, догові р може бути змінений або розі рваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договор ом або не випливає із суті зоб ов' язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилис я настільки, що, якби сторони м огли це передбачити, вони не у клали б договір або уклали б й ого на інших умовах. Якщо стор они не досягли згоди щодо при ведення договору у відповідн ість з обставинами, які істот но змінились, або щодо його ро зірвання, договір може бути р озірваний за рішенням суду н а вимогу заінтересованої сто рони за наявності одночасно таких умов:
1) в момент укладення догово ру сторони виходили з того, що така зміна обставин не наста не;
2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересован а сторона не могла усунути пі сля їх виникнення при всій ту рботливості та обачності, як і від неї вимагалися;
3) виконання договору поруши ло б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавил о б заінтересовану сторону т ого, на що вона розраховувала при укладенні договору;
4) із суті договору або звича їв ділового обороту не випли ває, що ризик зміни обставин н есе заінтересована сторона.
З наведених норм чинного за конодавства вбачається, що д оговір може бути розірваним за згодою сторін цього догов ору, на вимогу однієї із сторі н договору у разі істотного п орушення договору другою сто роною або істотної зміни обс тавин, якими сторони керувал ися при укладенні договору т а в інших випадках, встановле них договором або законом.
Як передбачено п.п. 5.2., 5.3. догов ору № 4-7 про організацію досту пу БТІ до користування автом атизованою електронною сист емою "Реєстр прав власності н а нерухоме майно", укладеного між відповідачем-1 та відпові дачем-2, він може бути розірван ий до закінчення строку його дії лише за згодою сторін. В і нших випадках договір може б ути розірваний лише на підст аві рішення суду, яке набуло з аконної сили, та у випадку при йняття однією із сторін ріше ння про ліквідацію.
Як вбачається з матеріалів справи, сторони договору не д осягали згоди про його розір вання, жодна із сторін цього д оговору не вимагає його розі рвання з підстав істотного п орушення договору другою сто роною або істотної зміни обс тавин, якими сторони керувал ися при укладенні договору, ж одною із сторін рішення про л іквідацію не приймалося.
Законодавством України не передбачено можливості розі рвання договору судом на вим огу третьої особи, яка не є сто роною такого договору. При ць ому, як передбачено ст. 652 ЦК Укр аїни, в зв' язку зі зміною обс тавин спірний договір може б ути розірваний лише на вимог у сторони цього договору, а не позивача, який не є його сторо ною.
За вказаних обставин у суду відсутні правові підстави д ля розірвання спірного догов ору, а тому у цій позовній вимо зі позивачу належить відмови ти.
Позовні вимоги про спонука ння відповідача-1 до укладанн я договору про організацію д оступу до єдиного державного Реєстру прав власності на не рухоме майно із позивачем та кож не підлягають задоволенн ю, виходячи з наступного.
Відповідно до п. 1.4. Тимчасово го положення державною реєст рацією прав власності на нер ухоме майно є внесення запис у до реєстру прав власності н а нерухоме майно у зв' язку з виникненням, існуванням або припиненням права власності на нерухоме майно, що здійсню ється БТІ за місцезнаходженн ям об' єктів нерухомого майн а на підставі правовстановлю вальних документів коштом ос оби, що звернулася до БТІ.
Згідно з п. 1.3. вказаного Тимч асового положення державну р еєстрацію прав власності на нерухоме майно здійснюють пі дприємства бюро технічної ін вентаризації (далі - БТІ) у ме жах визначених адміністрати вно-територіальних одиниць. Здійснення державної реєстр ації прав власності на нерух оме майно в межах одного насе леного пункту кількома БТІ н е допускається.
Як встановлено судом, реєст рацію прав власності на неру хоме майно на території Зінь ківського району Полтавсько ї області здійснює відповіда ч-2. Договір № 4-7 про організацію доступу БТІ до користування автоматизованою електронно ю системою "Реєстр прав власн ості на нерухоме майно" є чинн им на даний час.
За вказаних обставин, суд вв ажає, що позовна вимога про сп онукання відповідача-1 до укл адання договору про організа цію доступу до державного ре єстру прав власності на неру хоме майно із позивачем не ві дповідає п. 1.3. Тимчасового пол оження про порядок державної реєстрації прав власності н а нерухоме майно, затверджен ого Наказом Міністерства юст иції України № 7/5 від 7 лютого 2002 року, а тому не підлягає задов оленню.
Посилання позивача на п. 5 Пр икінцевих положень Закону Ук раїни "Про державну реєстрац ію речових прав на нерухоме м айно та їх обмежень" як на підс таву відсутності у відповіда ча-2 прав щодо здійснення реєс трації прав власності на нер ухоме майно, оскільки ці повн оваження надані лише комунал ьним підприємствам, не можут ь бути прийняті судом до уваг и з тих підстав, що вищезазнач ений Закон набрав чинності 03.0 8.2004 р., а тому не може застосовув атись до відносин, які виникл и до набрання ним чинності.
Витрати по оплаті державно го мита та інформаційно-техн ічного забезпечення судовог о процесу згідно зі ст. 49 ГПК Ук раїни покладаються на позива ча.
Враховуючи викладене, керу ючись ст.ст. 33, 43, 49, 82, 84, 85 ГПК Україн и, суд
ВИРІШИВ:
1. У позові відмовити повні стю.
2. Судові витрати покласти н а позивача у повному обсязі.
Рішення набирає законно ї сили після закінчення деся тиденного строку з дня підпи сання повного тексту рішення , оформленого відповідно до в имог ст. 84 ГПК України.
Суддя Т.С. Демченко
Датою підписанн я повного тексту рішення є 14.05.2 009 р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2009 |
Оприлюднено | 07.07.2010 |
Номер документу | 5625849 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Демченко Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні