Справа № 2-а-3231/09
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАІНИ
29 вересня 2009 року м. Суми
Зарічний районний суд м . Суми в складі:
головуючого - судді Мал ьованої В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі су ду в м. Суми справу за адмініст ративним позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійног о фонду України в Зарічному р айоні м. Суми про зобов'язання нарахувати щомісячну держав ну соціальну допомогу як дит ині війни, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач свої вимоги обґру нтовує тим, що належить до соц іальної категорії «Дитина ві йни» і відповідно до ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» з 01.01.2006 року має право на отримання соціа льної допомоги в розмірі 30% ві д мінімального розміру пенсі ї за віком. Законами України « Про Державний бюджет на 2006 рік » та «Про Державний бюджет на 2007 рік» дія ст. 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» була зупинена. Однак рішенням Конституційного Су ду України № б-рп/2007 від 09 липня 2 007 року окремі положення Закон у України «Про державний бюд жет України на 2007 рік», якими бу ла зупинена дія положень Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», на підст аві яких, повинна бути нарахо вана соціальна допомога, виз нані такими, що не відповідаю ть Конституції України та є н еконституційними. Проте, від повідач не здійснив нарахува ння та виплату зазначеного п ідвищення до пенсії в розмір і, передбаченому Законом Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни». Крім того посил ається на те, що про порушення своїх прав їй стало відомо ли ше після висвітлення зазначе них подій у пресі у зв'язку з у хваленням відповідного ріше ння Конституційним судом Укр аїни 09.07.2007 року. Просить віднови ти пропущений строк для звер нення до суду. Зобов'язати від повідача нарахувати на її ко ристь недоплачену їй як дити ні війни щомісячну державну соціальну допомогу за 2006-2008 рок и в сумі 3726 грн. 70 коп.
Від відповідача надійш ли заперечення на позов, в яки х він просить суд з задоволен ні позову відмовити. В обґрун тування своїх заперечень заз начив, що рішенням Конституц ійного суду України у справі № 6-рп\2007 року від 09 липня 2007 року б уло вирішено питання неконст итуційності положень певног о закону, а саме Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік», тому дія цього р ішення розповсюджується лиш е на період з 09 липня 2007 року. Оск ільки у 2007 році Законом Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» не було встановл ено механізм фінансування та ких виплат та питання щодо та кого підвищення в законодавч ому порядку було не врегульо вано, управління не мало підс тав для їх проведення. Крім то го, жодним із чинних у 2006-2007 р.р. за конів про пенсійне забезпече ння не були встановлені відп овідний механізм та умови пр изначення підвищення «дітям війни» пенсії або щомісячно го грошового утримання. Тако ж, відповідач наполягає на ві дмові в задоволенні позову ч ерез пропущення позивачем ст року звернення до суду з адмі ністративним позовом, визнач еного ст. 99 КАС України.
Суд, дослідивши матеріали с прави, вважає, що позов підляг ає частковому задоволенню ви ходячи з наступного.
Судом встановлено, що позив ач має статус «Дитини війни» відповідно до ст. 1 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», що підтверджує ться копією його пенсійного посвідчення на а.с.7.
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни», дітям війни пен сії або щомісячне довічне гр ошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком.
Згідно ст. 7 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій, передбачених цим Закон ом, здійснюється за рахунок к оштів Державного бюджету Укр аїни.
Законом України «Про Держа вний бюджет на 2006 рік» від 20.12.2005 р оку дію ст. 6 зазначеного Закон у на 2006 рік зупинено. Законом Ук раїни „Про знесення змін до З акону України «Про Державний бюджет на 2006 рік» від 19.01.2006 року, я кий набрав чинності 15.03.2006 року, до статті 110 Закону України «П ро Державний бюджет на 2006 рік» було внесено зміни, якими вст ановлено, що пільги дітям вій ни, передбачені ст.6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» у 2006 році запрова джуються поетапно, за резуль татами виконання бюджету у п ершому півріччі, у порядку, ви значеному Кабінетом Міністр ів України за погодженням з К омітетом Верховної Ради Укра їни з питань бюджету. Проте, у 2006 році пільги, встановлені ст .6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» запр оваджені не були.
Закони України «Про Держав ний бюджет на 2006 рік» від 20.12.2005 ро ку та „Про внесення змін до За кону України «Про Державний бюджет на 2006 рік» від 19.01.2006 року н еконституційними не визнані та діяли протягом 2006 року.
Таким чином, відповідно до в ищезазначених Законів, у від повідача не було підстав нар аховувати та сплачувати пози вачеві доплату до пенсії, пер едбачену ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», оскільки до 15.03.2006 року д ію зазначеної норми було зуп инено, а потім передбачені не ю виплати не запроваджені, а т ому суд не знаходить підстав для задоволення позовних ви мог, які стосуються виплат до плати до пенсії за 2006 рік.
Стосовно позовних вимог що до здійснення доплати позива чу до пенсії за 2007-2008 роки, суд вв ажає, що вони підлягають част ковому задоволенню з наступн их підстав.
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України «Про Державний бюдж ет на 2007 рік», дію статті 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни», з урахуван ням ст. 111 цього Закону, було зуп инено.
Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 рок у № б-рп/2007 (справа про соціальн і гарантії громадян) визнано такими, що не відповідають Ко нституції України (є неконст итуційними) положення, зокре ма, пункту 12 ст. 71 Закону Україн и «Про Державний бюджет на 2007 р ік», яким зупинено дію ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» з урахув анням ст. 111 цього Закону.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'яз ку з правовідносинами, які ви никла внаслідок дії положень статей зазначеного закону, щ о визнані неконституційними .
Відповідно до ч. 2 ст. 152 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, ще визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.
Виходячи з положень ч. 2 ст. 152 К онституції України та дати у хвалення рішення Конституці йним Судом України управлінн я Пенсійного фонду України в Зарічному районі м. Суми пови нно було нараховувати та спл ачувати позивачу доплату до пенсії, передбачену ст. б Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» з 09.07.2007 року, оскільки з моменту ухваленн я Конституційним Судом Украї ни рішення щодо неконституці йності пункту 12 статті 71 Закон у України «Про Державний бюд жет України на 2007 рік», ця норма втратила чинність та не підл ягала застосуванню. Отже, від повідач з 09.07.2007 року мав діяти у відповідності з приписами д іючої норми ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни», нараховувати та зд ійснювати позивачу відповід ні доплати.
У 2007 році позивач не отримува в зазначеного підвищення до пенсії. З урахуванням вищеви кладеного і відповідно до ст . 62 Закону України «Про Держав ний бюджет України на 2007 рік» п озивачу слід нарахувати та в иплатити за 2007 рік з 09 липня 2007 ро ку по 31 грудня 2007 року підвищен ня до пенсії виходячи з мінім альної пенсії за віком: липен ь (4,06+406) х 30%=410,06 х 30%=123,02 грн.; серпень (4,06+40 6) х 30%=410,06 х 30%=123,02 грн.; вересень (4,06+406) х 3 0%=410,06 х 30%=123,02 грн.; жовтень (4,11+411) х 30%=415,11 х : 30%=124,53 грн.; листопад (4,11+411) х 30%=415,11 х 30%=124 ,53 грн.; грудень (4,11+411) х 30%=415,11 х 30%=124,53 грн .; всього 742.65 грн.
Відповідно до п. 41 розділу 2 З акону України «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України» текст статт і 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» вик ладено в наступній редакції: «Дітям війни (крім тих, на яки х поширюється дія Закону Укр аїни «Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту») до пенсії або щомі сячного довічного грошового утримання чи державної соці альної допомоги, що виплачує ться замість пенсії, виплачу ється підвищення у розмірі н адбавки, встановленої для уч асників війни, тобто розмірі 10 % від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працез датність. Ветеранам війни, як і мають право на отримання пі двищення до пенсії або щоміс ячного довічного грошового у тримання чи державної соціал ьної допомоги, що виплачуєть ся замість пенсії, відповідн о до цього Закону та Закону Ук раїни «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціально го захисту» дане підвищення провадиться за їх вибором зг ідно з одним із законів. З 01.01.2008 р оку позивачу було нараховане та виплачувалось зазначене підвищення відповідно до вст ановленого розміру, що підтв ерджується довідкою управлі ння Пенсійного фонду України в Зарічному районі м. Суми.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року за № 10-рп\2008 року, у справі за консти туційними поданнями Верховн ого Суду України щодо відпов ідності Конституції України (конституційності) окремих п оложень ст.65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу 2, пункту 3 розділу 3 Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України» і 101 народних депутатів України щодо відповідності Конститу ції України (конституційност і) положень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 розділу 2 Закону України « Про Державний бюджет України на 2008 рік та про знесення змін до деяких законодавчих актів України» (справа щодо предме та та змісту закону про Держа вний бюджет України), визнано таким, що не відповідає Конст итуції України (є неконститу ційним) положення п. 41 розділу 2 Закону України «Про Державн ий бюджет на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України».
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'яз ку з правовідносинами, як: вин икли внаслідок дії положень статей зазначеного закону, щ о визнані неконституційними .
Таким чином, на підставі ріш ення Конституційного Суді Ук раїни від 22.05.2008 року та приписів ч.2 ст.152 Конституції України уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Зарічному районі м. Су ми з 22.05.2008 року повинно було дія ти у відповідності з приписа ми діючої норми ст.6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», нараховувати т а здійснювати позивачу допла ту до пенсії у розмірі 30 відсо тків мінімальної пенсії за в іком.
З 01.01.2008 року позивач отримува в підвищення до пенсії в розм ірі 47 грн. 00 коп., з 01.04.2008р. - 48 грн. 10 коп ., з 01.07.2008р. - 48 грн. 20 коп., з 01.10.2008р. -49 грн. 80 коп. Згідно ст. 58 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України» в 2008 році з 22 трав ня 2008 року по 31 грудня 2008 року по зивачу слід нарахувати такі суми доплати до пенсії: траве нь 481х30%=144,3 грн.; червень 481x30%= 144,3 грн.; липень 482х30%=144,6 грн.; серпень 482х30%=144 ,6 грн.; вересень 482x30%= 144,6 грн.; жовте нь 498х30%=149,4 грн.; листопад 498х30%=149,4 грн .; грудень 498х30%=149,4 грн.; всього: 1170, 60 г рн. З урахуванням отриманих с ум підвищення до пенсії за вк азаний період, позивачу слід донарахувати і виплатити 780,4 г рн. 30 коп.
Посилання відповідача на т е, що з 22.05.2008 року постановою Каб інету Міністрів України № 530 в ід 28.05.2008 року визначені інші роз міри надбавки до пенсії особ ам, які мають статус «Дитина в ійни», суд не може прийняти до уваги, оскільки усі підзакон ні нормативно-правові акти м ають відповідати Конституці ї України та Законам України , а в разі їх невідповідності З аконам чи Конституції мають застосовувалися відповідні положення закріплені в Зако ні.
Також суд зважає за необхід не зауважити, що Конституціє ю України закріплено, що в Укр аїни визнається і діє принци п верховенства права. Консти туція має найвищу юридичну с илу. Закони та інші нормативн о-правові акти приймаються н а основі Конституції України і повинні відповідати їй (ст. 8).
Принцип верховенства прав а передбачає, що усі підзакон ні нормативне правові акта м ають відповідати за своїм зм істом Конституції України та Законом України.
Між тим, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішен ня Конституційним Судом Укра їни, відповідач, здійснюючи п озивачу доплати, передбачені ст.6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» в р едакції від 01.01.2008 року, з урахув анням п.41 розділу 2 Закону Укра їни «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни», діяв на підставі та у в ідповідності з діючими норма ми зазначених законів, а тому позовні вимоги щодо стягнен ня доплати до пенсії у розмір : 30% мінімальної пенсії за віко м з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року задовол енню не підлягають.
Відповідне до ст. 64 Конститу ції України конституційні пр ава і свободи людини і громад янина не можуть бути обмежен і, крім випадків, передбачени х Конституцією України.
Згідно ч. 3 та ч. 4 ст. 8 КАС Украї ни звернення до адміністрати вного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі К онституції України гарантує ться. Забороняється відмова з розгляді та вирішенні адмі ністративної справи з мотиві в неповноти, неясності, супер ечливості чи відсутності зак онодавства, яке регулює спір ні правовідносини.
Таким чином, доводи відпові дача, в частині неврегульова ності на законодавчому рівні порядку здійснення доплат о собам, які мають статус дітей війни не може бути підставою для їх не здійснення або відм ови з задоволенні позову.
Щодо розрахункової величи ни мінімальної пенсії за вік ом, з якої необхідно рахувати підвищення до пенсії дітям в ійни в розмірі 30%, суд приходит ь до наступних висновків.
Сторонами по справі не запе речується той факт, що позива ч відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» має право на отр имання доплати до пенсії у ро змірі 30 % мінімальної пенсії з а віком.
За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ст. 28 Закону України «Про загально обов'язкове державне пенсійн е страхування», іншого норма тивно-правового акту, який би визначав цей розмір або вста новлював інший розмір, немає .
Доводи відповідача про від сутність механізму реалізац ії ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» не можуть бути підставою для невиконання вимог зазначено го Закону.
Пенсійний фонд України діє на підставі Положення про Пе нсійний фонд України, затвер дженого Указом Президента Ук раїни від 01.03.2002 року за № 121/2001 та зд ійснює свої повноваження на підставі пункту 15 даного Поло ження через створені в устан овленому порядку його терито ріальні управління. Відповід но до Закону України «Про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування» рішення про призначення та перераху нок пенсії приймається район ними управліннями Пенсійног о фонду України за місцем про живання пенсіонерів.
Таким чином, обов'язок по на рахуванню та виплаті доплати до пенсії позивача, передбач еної ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війн и» покладено на управління П енсійного фонду України в За річному районі м. Суми, за місц ем проживання позивача.
Крім того, суд зважає безпід ставним посилання відповіда ча на відсутність коштів щод о забезпечення виплат зазнач еної доплати до пенсії.
Ст. 22 Конституції України ви значено, що конституційні пр ава і свободи гарантуються. Т аким чином, держава взяла на с ебе зобов'язання забезпечити реалізацію громадянами свої х конституційних прав.
За змістом ч. 1 ст. 46 Конституц ії України громадяни мають п раво на соціальний захист, що включає право на. забезпечен ня їх у старості та в інших вип адках, передбачених законом.
Законом України «Про соціа льний захист дітей війни» ре алізовано конституційне пра во на соціальний захист гром адян, які мають статус «дитин и війни», серед яких їм надано право на отримання 30 % доплати до пенсії.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Консти туції України органи законод авчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повно важення у встановлених Конст итуцією межах і відповідно д о законів України.
Згідно абз. 1 п. 1 Положення пр о Пенсійний фонду України Пе нсійний фонд України є центр альним органом виконавчої вл ади. Відповідно до зазначено го Положення на Пенсійний фо нд України покладене обов'яз ок щодо призначення пенсії; п ідготовки документів для її виплати; забезпечення своєча сного і в повному обсязі фіна нсування та виплату пенсій. П унктом 1.1. Положення про управ ління Пенсійного фонду Украї ни з районах, містах і районах у містах, затвердженого пост ановою правління Пенсійного фонду України від 30.04.2002 року за № 8-2 управління Пенсійного фо нду України у районах, містах і районах є органами Пенсійн ого фонду України, підвідомч ими відповідно головним упра влінням цього фонду в Автоно мній Республіці Крим, област ях, містах Києві та Севастопо лі, що разом з цими управління ми утворюють систему органів Пенсійного фонду України та мають завданням - забезпечен ня призначення та виплати пе нсії.
Отже, обов'язок по нарахуван ню та виплаті доплати до пенс ії, яка передбачена Законом У країни «Про соціальний захис т дітей війни», покладено сам е на органи Пенсійного фонду України.
Враховуючи, що держава взял а на себе обов'язок щодо випла ти позивачу 30 % доплати до пенс ії та поклала виконання цьог о обов'язку на центральний ор ган виконавчої влади - Пенсій ний фонд України, який діє чер ез свої місцеві органи, що вхо дять в систему його органів, а ле вони не вчинили жодної дії для нарахування цих коштів т а їх виплати, суд зважає, що во ни не виконали своїх повнова жень без поважних причин.
Виходячи з системного анал ізу приписів Конституції Укр аїни та наведених нормативно -правових актів, суд вважає бе зпідставними посилання відп овідача на відсутність кошті в, як на обґрунтування правом ірності невиконання своїх зо бов'язань перед позивачем.
Крім того відповідачем в по рушення ч. 2 ст. 71 КАС України не доведено та не надано суду до казів щодо вчинення будь-яки х дій для забезпечення викон ання покладеного на нього об ов'язку щодо нарахування та в иплати позивачу доплати до п енсії у розмірі 30 % від мінімал ьної пенсії за віком.
Отже, відсутність коштів у в ідповідача, який не вчинив жо дної дії щодо їх отримання дл я забезпечення виконання сво їх зобов'язань або невиконан ня іншим органом виконавчої влади свого обов'язку щодо ви ділення коштів на здійснення позивачу виплат, гарантован их йому Конституцією України , не є підставою для відмови в задоволенні позову та визнан ня правомірними дій або безд іяльності відповідача.
Суд також відхиляє заяву ві дповідача про наявність підс тав для відмови з задоволенн і позову через пропущення по зивачем строку звернення до адміністративного суду з поз овом, через наступне.
Порушення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, тривало з 09.07.2007 року по 3 1.12.2007 року і припинилось лише 01.01. 2008 року після внесення змін до Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни». Таки м чином суд, не вбачає пропуще ння позивачем строку звернен ня до суду за захистом свого п рава щодо отримання доплати до пенсії, передбаченої ст.6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни».
З огляду на встановлені фак ти та положення законів суд в важає, що права позивача пору шені, а тому позовні вимоги пі длягають задоволенню та необ хідно зобов' язати управлін ня Пенсійного фонду України в Зарічному районі м. Суми зді йснити перерахунок пенсії по зивачу з підвищенням її на 30% м інімальної пенсії за віком з розміру, встановленого ч. 1 ст . 28 Закону України «Про загаль нообов'язкове державне пенсі йне страхування» та провести відповідні виплати за 2007 рік з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 рок у в розмірі 742 гривні 65 коп. та за 2008 рік з 22 травня 2008 року по 31 груд ня 2008 року в розмірі 780 гривень 40 коп.
Більш того, виходячи зі зміс ту позову та для повного захи сту прав позивача, суд зважає за необхідне, на підставі ч. 2 с т. 11 КАС України, вийти за межі п озовних вимог та визнати про типравною бездіяльність упр авління Пенсійного фонду Укр аїна в Зарічному районі м. Сум и, по невиконанню приписів ст атті 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» з 09 липня 2007 року, яка призвела д о порушення прав позивача на своєчасне нарахування та от римання доплати до пенсії.
Керуючись ст. ст. 64, 124, 152 Консти туції України, ст.ст. 1, 3, 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни», Рішенням Ко нституційного Суду України в ід 09.07.2007 року № б-рп/2007 (Справа про соціальні гарантій громадян ), Рішенням Конституційного С уду України від 22.05.2008 року за № 10- рп\2008 року, ст. ст. 7-9, 11, 69-71, 159, 160-163 КАС Ук раїни, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов ОСОБА_1 за довольнити частково.
Визнати протиправною безд іяльність управління Пенсій ного фонду України в Зарічно му районі м. Суми.
Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Зарі чному районі м, Суми здійснит и перерахунок пенсії ОС ОБА_1 з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком з розміру, встановленого ч. 1 с т. 28 Закону України «Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування» та провест и відповідні виплати за 2007 рік з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 ро ку в розмірі 742 гривні 65 коп. та з а 2008 рік з 22 травня 2008 року по 31 гру дня 2008 року в розмірі 780,4 гривен ь
В іншій частині позовних в имог відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному по рядку до Харківського апеляц ійного адміністративному су ду через Зарічний районний с уд м. Суми шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження п ротягом десяти днів з дня її п роголошення, а в разі складен ня постанови у повному обсяз і відповідно до ст. 160 Кодексу а дміністративного судочинст ва України - з дня складення в повному обсязі, і поданням пі сля цього протягом 20 днів апел яційної скарги, з подачею її к опії до апеляційної інстанці ї або без попереднього подан ня заяви про апеляційне оска рження, якщо скарга подаєтьс я у строк, встановлений для по дання заяви про апеляційне о скарження.
Суддя В.В.Мальова на
Суд | Зарічний районний суд м.Сум |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2009 |
Оприлюднено | 11.11.2009 |
Номер документу | 5654826 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Мукачівський міськрайонний суд Закарпатської області
Слюсарчук В.М.
Адміністративне
Ленінський районний суд міста Севастополя
Левадко Світлана Іллівна
Адміністративне
Торезький міський суд Донецької області
Куракова Вікторія Валентинівна
Адміністративне
Орджонікідзевський районний суд м.Харкова
Шевченко Сергій Володимирович
Адміністративне
Сумський районний суд Сумської області
Моісеєнко Олена Михайлівна
Адміністративне
Лебединський районний суд Сумської області
Подопригора Людмила Іванівна
Адміністративне
Зарічний районний суд м.Сум
Мальована В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні