Ленінський районний суд м. Запоріжжя
м. Запоріжжя, вул. 40 років Радянської України, 1/2, 69006, (061) 283-08-13
№ 2-8753/10
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 жовтня 2010 року Ленінський районний суд м.Запоріжжя в складі головуючого - судді Нікітенко Н.П., при секретарі Висоцькій О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі м.Запоріжжя про перерахунок пенсії,
В с т а н о в и в :
позивачка звернулась до суду із позовом до Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Запоріжжя про проведення перерахунку пенсії, в якому зазначила, що 14 жовтня 2009 року вона написала заяву до Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Запоріжжя, на перерахунок пенсії по зарплаті і стажу та надала всі необхідні документи. При призначенні пенсії Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Запоріжжя застосовувало в розрахунках пенсії розмір середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік в сумі 1197,91 гривен. Призначена пенсія дорівнює 1160,06 гривен, що менше, ніж належить при застосуванні порядку розрахунку, виписаного у Законі України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". По розрахунку пенсія повинна бути вищою, тому що позивач застосував розмір середньої заробітної плати по Україні за попередній 2008 рік відповідно до ст.42 ; абзац 3 ч.І ст.40 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Запоріжжя посилається на те, що при перерахунку пенсії керується спільним листом ОСОБА_2 праці та соціальної політики і Пенсійного фонду України від 11.03.2009 року №20/0/18 -09/039, №4096/02-01, який визначив порядок застосування статей ст.40 і ст.42(частина 4) Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", встановивши для працюючих пенсіонерів базу для перерахунку пенсії 2007 рік, а не минулий рік , як прописано у Законі.
Цей лист офіційно не опубліковано і не зареєстрований Мін'юстом, його зміст суперечить Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" .Викладені в листі Мінпраці та Пенсійного фонду України вказівки не ґрунтуються на правових підставах та істотно обмежують права позивача, як працюючого пенсіонера. Отже вказані центральні органи виконавчої влади вчинили дію, що суперечить вимогам частини другої статті 19 та частини 3 статті 22 Конституції України, згідно з якою органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У Законі України "Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" вносилися зміни до законів лише на період до 31 грудня 2008 року, а постановою Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року №530 "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" тільки підтверджується застосування при перерахунку пенсії показника середньої заробітної плати в Україні саме за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії ( розділ 11, підпунктЗ).
В ОСОБА_2 праці та соціальної політики України, Пенсійного фонду України від "11" березня 2009 року №20/0/18-09/039, №4096/02-01 зазначено що при призначені пенсій у 2009 році застосовується показник заробітної плати (доходу)в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за 2008 рік (1573,99 гривен), як це визначено підпунктом другим пункту 11 постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року №530 "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян".
Своїм Рішенням від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 Конституційний Суд України визнав деякі положення Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" не тому, що вважав певний показник, який має бути застосований при перерахунку пенсії, неконституційним, а тому , що закон про Держаний бюджет України як правовий акт, має особливий предмет регулювання, відмінний від інших законів України, він стосується виключно встановлення доходів та видатків держави на загальносуспільні потреби, зокрема і видатків на соціальний захист і соціальне забезпечення тому цим законом не можуть вноситися зміни , зупинятися дії чинних законів України, а також встановлюватися інше (додаткове) правове врегулювання відносин, що є предметом інших законів України. Оскільки предмет закону про Державний бюджет України чітко визначений у Конституції України, Бюджетному кодексі України, то цей закон не може вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх. У разі необхідності зупинення законів , внесення до них змін і доповнень, визнання їх чинними мають використовувати окремі закони, а не закон про Держбюджет.
Відповідно до частини четвертої статті 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" уразі , якщо особа продовжувала працювати провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, тобто , за будь - які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.
Із змісту частини четвертої статті 42 зазначеного Закону випливає, що для перерахунку пенсій застосовується показник середньої зарплати за рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії. Адже, якщо при перерахунку пенсії береться заробітна плата відповідно до абзацу першого частини першої статті 40, то відповідно ,має застосовуватися і той показник середньої заробітної плати, який береться при призначені пенсії із заробітку відповідно до цієї ж частини першої статті 40 Закону. Тобто за календарний рік , що передує року звернення за перерахунком пенсії .
Протягом 2005-2008 років для перерахунку пенсії відповідно до частини четвертої статті 42 Закону органами Пенсійного фонду вже застосовувався показник середньої заробітної плати за рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії. При цьому, будь яких різних тлумачень щодо застосування такого порядку не виникало. Цьогорічним інструктивним роз'ясненням Мінпраці та Пенсійний фонд України незаконно змінили діючий порядок і істотно обмежили права позивача, як працюючого пенсіонера. Коригування пенсії шляхом множення коефіцієнта заробітку на показник середньої заробітної плати за рік, що передує року звернення за призначення пенсії, проводиться з метою осучаснення раніше отриманого заробітку, тобто приведення його до сьогоднішнього дня. У такому випадку осучаснення моєї пенсії не відбувається, а навпаки погіршується . Пенсіонерам, які у 2009 році подали документи на зазначення пенсії, застосовується показник середньої заробітної плати за рік, що передує року звернення за призначенням, перерахунком пенсії, а пенсіонерам, які подали у тому ж році на перерахунок пенсії, враховується показник заробітної плати за 2007 рік.
ОСОБА_2 праці та соціальної політики і Пенсійного фонду України від 11.03.2009 року №20\0\ 18-09/39, №4096/02-01 є не законним, порушує принципи справедливості та рівності громадян перед Законом , не забезпечує осучаснення заробітку позивача при перерахунку пенсії, призводить до зниження пенсії та зменшує захищеність в умовах постійного зростання цін на товари та послуги.
На основі викладеного, позивач просить зобов'язати Управління Пенсійного фонду України з Ленінському районі м. Запоріжжя виконати перерахунок призначеної йому пенсії застосовуючи показник заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за 2009 рік з 01.10.2009 року на підставі заяви про перерахунок пенсії від 14.10.2009 року з урахуванням різниці, яка вже була виплачена.
В судове засідання сторони не з»явились, причини неявки суду невідомі.
Суд, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги обґрунтовані, підлягають задоволенню з наступних підстав.
Ст. 22 Конституції України встановлено, що конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Після перерахунку розміру пенсії їй було пояснено, що при перерахунку був застосований показник середньої заробітної плати працівників в галузях національної економіки за 2007 рік. Нею були оскаржені ці дії, однак 11.08.2010 року вона отримала відповідь, в який зазначено, що перерахунок її пенсії зроблений у відповідності до вимог законодавства України, а саме Постанови КМУ № 530 від 28.05.2008 року, виходячи із показника заробітної плати в середньому на одну особу в цілому по Україні за 2007 рік - 1197,91 гривен.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року визнано таким, що не відповідають Конституції України положення пп. 9,10 п. 35 розділу ІІ Закону України „Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» , якими були внесені зміни до ст. 40,42 Закону.
Конституційний Суд України неодноразово розглядав проблему, пов'язану з реалізацією права на соціальний захист, неприпустимістю обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція та закони України виокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них, зокрема, належать громадяни, яким пенсія призначається за спеціальними законами. У рішеннях Конституційного Суду України зазначалося, що пільги, компенсації, гарантії є видом соціальної допомоги і необхідною складовою конституційного права на достатній життєвий рівень, тому звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за статтею 22 Конституції України не допускається (рішення Конституційного Суду України від 6 липня 1999 року N 8-рп/99, від 20 березня 2002 року N 5-рп/2002, від 17 березня 2004 року N 7-рп/2004, від 1 грудня 2004 року N 20-рп/2004 та ін.).
Порядок визначення заробітної плати для обчислення пенсії визначено ст. 40 Закону за формулою Зп=Зс х (Ск:К), де Зс - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії.
У відповідності до ст. 40 Закону, у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині 1 статті 40 цього Закону.
Виходячи із загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, при здійсненні перерахунку державної пенсій застосуванню підлягає показник середньої заробітної плати працівників в галузях національної економіки, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії, а це 2008 рік, і розмір такої заробітної плати встановлений 2351,78 грн., у відповідності до ст. 40,42 Закону.
Керуючись ст. 3,22,46,48 Конституції України, ст. 16 ЦК України, ст. 40,42 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» ,ст..ст. 10, 60, 88, 212, 215, 224, 294 ЦПК України, суд,
В и р і ш и в :
Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Запоріжжя про перерахунок пенсії - задовольнити.
Зобов'язати управління пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Запоріжжя провести перерахунок призначеної ОСОБА_1 державної пенсії з 01.10.2009 року у відповідності до ст. 40,42 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» з застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в галузях національної економіки, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії - за 2009 рік, який становить 1650,43 гривен з 01.10.2009 року, з урахуванням різниці, яка вже була виплачена.
Судові витрати віднести за рахунок держави.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутніми у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Судя:
Суд | Ленінський районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2010 |
Оприлюднено | 10.06.2016 |
Номер документу | 58177178 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Ленінський районний суд м. Запоріжжя
Нікітенко Н. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні