Постанова
від 14.06.2016 по справі 810/1186/16
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 червня 2016 року 810/1186/16

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горобцової Я.В., за участю секретаря судового засідання Тятькова І.А.

розглянувши у м.Києві відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Державного реєстратора Реєстраційної служби Лубенського міськрайонного управління юстиції Полтавської області Силки Оксани Юріївни

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_3, Товариство з обмеженою відповідальністю «Супутник», Реєстраційна служба Білоцерківського міськрайонного управління юстиції у Київській області

про визнання протиправними дій та скасування записів, -

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Київського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач або ОСОБА_1.) до Державного реєстратора Реєстраційної служби Лубенського міськрайонного управління юстиції Полтавської області Силки Оксани Юріївни (далі - відповідач або Державний реєстратор), треті особи, які заявляють самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_3 (далі - третя особа-1 або ОСОБА_3, Товариство з обмеженою відповідальністю «Супутник» (далі - третя особа-2 або ТОВ «Супутник»), Реєстраційна служба Білоцерківського міськрайонного управління юстиції у Київській області (далі - третя особа -3 або Реєстраційна служба), в якому позивач просить суд: визнати протиправними реєстраційні дії по внесенню до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційних записів: а) №13531050008001268 від 03 березня 2016 року (державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи, зміна складу або інформація про засновників); б) №13531070009001268 від 04 березня 2016 року (внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів); в) №13531060010001268 від 04 березня 2016 року (підтвердження відомостей про юридичну особу, зміна інформації про утворення юридичної особи, зміна додаткової інформації); скасувати внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційній записи: а) №13531050008001268 від 03 березня 2016 року (державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи, зміна складу або інформація про засновників); б) №13531070009001268 від 04 березня 2016 року (внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів); в) №13531060010001268 від 04 березня 2016 року (підтвердження відомостей про юридичну особу, зміна інформації про утворення юридичної особи, зміна додаткової інформації).

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що законодавством передбачені права спадкоємців в отриманні у власність частки майна в товаристві померлого учасника товариства, але при цьому вступ до товариства спадкоємців померлого учасника можливий тільки за рішенням учасників (учасника) товариства. Поряд з цим позивач не приймав участь у зборах учасників (засновників) товариства та як єдиний законний учасник товариства їх не проводив і не скликав, відповідно, не приймав і не підписував будь-яких рішень (протоколів), які могли б стати підставою для проведення реєстрації змін, які відбулися за оскаржуваними записами.

Заперечуючи проти позову з підстав, викладених в письмових запереченнях, відповідач зазначив, що відповідно до частини 1 статті 1218 Цивільного кодексу України до складу спадщини входять усі права та обов'язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті. До складу спадщини не входять права та обов'язки, що нерозривно пов'язані з особою спадкодавця, тобто право на участь у товариствах та право членства в об'єднаннях громадян, якщо інше не встановлено законом або їх установчими документами, згідно п.2 ч. 1 ст. 1219 Цивільного кодексу України. Якщо Статутом товариства перехід частки у статутному капіталі до спадкоємців або правонаступників не обмежений необхідністю одержання згоди інших учасників товариства, частка учасника товариства переходить до його спадкоємців або правонаступників на підставі документів, що посвідчують право на спадщину або правонаступництво.

Заперечуючи проти позову з підстав, викладених в письмових запереченнях третя особа-1 та третя особа-2, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, зазначили, що відповідно до ст. 147 Цивільного кодексу України частка у статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю переходить до спадкоємця фізичної особи або правонаступника юридичної особи - учасника товариства, якщо статутом товариства не передбачено, що такий перехід допускається лише за згодою інших учасників товариства. При цьому у Статуті ТОВ ММТ «Супутник» не передбачено, що перехід частки учасника цього товариства до спадкоємця фізичної особи може бути лише за згодою інших учасників товариства. Оскільки статут Товариства не містить заманених обмежень, фактично, спадкоємець набув всіх прав і обов'язків (корпоративних прав) на частку і має право скликати загальні збори учасників товариства та вирішувати будь-які питання пов'язані із діяльністю товариства, в тому числі і щодо заміни (включення/виключення) засновників.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2016 року відкрито провадження по справі та призначено справу до розгляду.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, хоча про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином.

Представник третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_3, Товариства з обмеженою відповідальністю «Супутник» в судовому засіданні проти позову заперечував у повному обсязі та просив суд відмовити у задоволенні позову.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Реєстраційна служба Білоцерківського міськрайонного управління юстиції у Київській області в судове засідання не прибув, на адресу суду надіслав оригінал реєстраційної справи Товариства з обмеженою відповідальністю міжнародного молодіжного туризму «Супутник» та заяву про розгляд справи за відсутності представника.

На підставі частини третьої статті 160 КАС України в судовому засіданні 14 червня 2016 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю Міжнародного молодіжного туризму «Супутник» зареєстроване, як юридична особа за адресою: 09117, Київська обл., м.Біла Церква, вул. Гординського, буд. 58, ідентифікаційний код - 13709266.

02 березня 2016 року до Державного реєстратора Лубенського міськрайонного управління юстиції Полтавської області звернулася ОСОБА_3 із заявою про проведення реєстраційної дії (за принципом екстериторіальності) «державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи» - Товариство з обмеженою відповідальністю міжнародного молодіжного туризму «Супутник», що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Для проведення реєстраційної дії надано наступні документи: нова редакція установчих документів; документ, що засвідчує смерть (нотаріально засвідчена копія) (свідоцтво про смерть серії І-ОК №333645, свідоцтво про право на спадщину за законом серії НАР №436174); рішення про внесення змін до установчих документів (примірник оригіналу); розгляд документів зупиняється згідно пункту 3 статті 6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» до отримання відомостей з Державного реєстру актів цивільного стану; відповідно до пункту 4 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» подача статут не передбачається, лише один примірник статуту в новій редакції; відповідно до пункту 4 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» подається заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу; копія квитанції, видної банком.

03 березня 2016 року ОСОБА_3 звернулася до Державного реєстратора із заявою про проведення реєстраційної дії «внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах» та подала такі документи: рішення уповноваженого органу управління про зміну керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, в тому числі підписувати договори (примірник оригіналу); документ, що підтверджує плату за надану адміністративну послугу; реєстраційна картка на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

04 березня 2016 року ОСОБА_3 звернулася до Державного реєстратора із заявою про проведення реєстраційної дії «підтвердження відомостей про юридичну особу» та подала такі документи: рішення про продовження діяльності на підставі модельного статуту; згідно статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» подається заява про державну реєстрацію переходу юридичної особи на діяльність на підставі модельного статуту; реєстраційна картка про підтвердження відомостей про юридичну особу.

За результатами розгляду заяв та документів відповідачем вчинені оскаржувані дії.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, суд звертає увагу на наступне.

За визначеннями, що містяться у п. 4 ч.1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (далі - Закон) державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом;

Відповідно до ч. 4 ст. 17 Закону для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою; 3) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) протоколу засідання керівного органу громадського формування, на якому відповідно до установчого документа було скликано засідання вищого органу управління, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування; 4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування; 5) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів; 6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов'язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи; 7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону; 8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі; 9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі внесення змін, пов'язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа; 10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи.

За правилами ст. 25 Закону державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі: 1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації; 2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі або заборону (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій, а також надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження"; 3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону. Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає: 1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); 2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; 3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; 4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; 5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; 7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання; 8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів юридичної особи.

Поряд з цим відповідно до ч.2 ст. 35 Закону засновники (учасники) юридичної особи несуть відповідальність за відповідність установчих документів законодавству, а також за відповідність перекладу тексту документів у випадках, визначених пунктом 1 частини першої статті 15 цього Закону.

Згідно з ч. 3 ст. 6 Закону державний реєстратор під час проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця у зв'язку з її смертю або оголошенням її померлою, а також під час державної реєстрації змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи у зв'язку із смертю або оголошенням померлим відповідного засновника (учасника), обов'язково використовує відомості Державного реєстру актів цивільного стану громадян шляхом безпосереднього доступу до нього. Так, в матеріалах справи міститься Витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про смерть серії АМІ №174448.

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 1219 Цивільного кодексу України не входять до складу спадщини права та обов'язки, що нерозривно пов'язані з особою спадкодавця, зокрема, право на участь у товариствах та право членства в об'єднаннях громадян, якщо інше не встановлено законом або їх установчими документами.

За змістом розділу 9 Статуту ТОВ ММТ «Супутник» зареєстрованого 11.01.2001 №8 відділом державної реєстрації Білоцерківської міської ради, який діяв станом на 01.03.2016, збори учасників є вищим керівним органом товариства. Збори учасників складаються з усіх учасників або їх представників. Збори учасників обирають голову товариства терміном на один рік. Позачергові збори скликаються на вимогу будь-кого з учасників. Про проведення зборів учасники повідомляються рекомендованими листами із зазначенням часу та місця проведення зборів та проекту порядку денного.

У пункті 9.11 розділу 9 Статуту ТОВ ММТ «Супутник» закріплено, що збори учасників вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники (їх представники), що володіють разом більш як 70% голосів, а при вирішенні питань, які потребують одностайності - всі учасники.

За приписами частини першої статті 60 Закону України «Про господарські товариства» загальні збори учасників товариства з обмеженою відповідальністю вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники (представники учасників), що володіють у сукупності більш як 50 відсотками голосів.

У відповідності до статті 55 цього ж Закону, при реорганізації юридичної особи, учасника товариства, або у зв'язку із смертю громадянина, учасника товариства, правонаступники (спадкоємці) мають переважне право вступу до цього товариства.

Згідно з приписами ч.5 ст. 147 Цивільного кодексу України частка у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю переходить до спадкоємця фізичної особи або правонаступника юридичної особи - учасника товариства, якщо статутом товариства не передбачено, що такий перехід допускається лише за згодою інших учасників товариства.

При цьому, згідно Статуту ТОВ ММТ «Супутник» не передбачено, що перехід частки учасника цього товариства до спадкоємця фізичної особи може бути лише за згодою інших учасників товариства.

Водночас слід зазначити, що п.9.9.7 Статуту ТОВ ММТ «Супутник» передбачає порядок і умови прийому нових учасників товариства, який здійснюється за згодою учасників товариства. Положення, що передбачало б необхідність отримання згоди спадкоємцем, який у розумінні статуту не є новим учасником, згоди інших учасників товариства на його вступ до товариства, статут не вимагає.

Відповідно до правової позиції Вищого господарського суду України, викладеної постанові від 27.03.2013 у справі №5010/674/2012-К-25/15, коли спадкоємець не потребує згоди інших учасників, він спадкує не лише право на частку в статутному капіталі, а й право на участь в товаристві, учасник - спадкоємець 65% статутного капіталу має право скликати загальні збори, голосувати за будь-які рішення з діяльності товариства, а отже й приймати рішення про внесення змін до установчих документів.

Зі змісту Статуту, а саме з п. 9.7.7, вбачається що останній передбачає порядок і умови прийому виключно нових учасників товариства, який здійснюється за згодою учасників товариства.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про те, що Державний реєстратор, приймаючи рішення про те, що рішення загальних зборів товариства прийняті за наявності кворуму, з дотриманням вимог закону та установчих документів щодо їх скликання та проведення та, як наслідок, вчиняючи дії щодо проведення оскаржуваних реєстраційних дій, діяв в межах чинного законодавства.

Поряд з цим, суд зазначає, що порядок проведення загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю Міжнародного молодіжного туризму «Супутник», прийняття на них рішень, які оформлені протоколами та на підставі яких державним реєстратором вчинені оскаржувані дії та прийняті оскаржувані рішення, є предметом розгляду у Господарському суді Київської області у справі №911/1262/16. Поряд з цим предметом даної справи є правомірність дій та рішень Державного реєстратора Реєстраційної служби Лубенського міськрайонного управління юстиції Полтавської області Силки Оксани Юріївни.

Відповідно до ч.1 ст.11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У ч.2 ст.71 КАС України зазначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що тягар доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

У свою чергу суд зазначає, що відповідачем, як суб'єктом владних повноважень надано достатньо доказів для підтвердження правомірності дій державного реєстратора щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційних записів, оскільки статутом товариства перехід частки у статутному капіталі до спадкоємців або правонаступників не обумовлена необхідністю одержання згоди на таке інших учасників товариства; частка учасника товариства переходить до його спадкоємців або правонаступників на підставі документів, що посвідчують право на спадщину або правонаступництво.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є такими, що не підлягають до задоволення.

Керуючись ст. ст. 69-71, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 - відмовити.

Постанова набирає законної сили відповідно до частини першої статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України.

Суддя Я.В. Горобцова

Горобцова Я.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.06.2016
Оприлюднено30.06.2016
Номер документу58500548
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/1186/16

Ухвала від 03.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 22.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 08.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 02.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 12.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 18.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 26.10.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Епель О.В.

Ухвала від 26.10.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Епель О.В.

Ухвала від 12.10.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Епель О.В.

Ухвала від 26.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні