Постанова
від 02.07.2016 по справі 815/2722/16
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/2722/16

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 червня 2016 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Вовченко O.A.,

секретар судового засідання - Соколова М.С.,

за участі:

представника позивача - ОСОБА_1 (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Імпорт-Агротрейд» до Одеської митниці ДФС, за участю третьої особи - Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області, про зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До суду 07.06.2016 року надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Імпорт-Агротрейд» до Одеської митниці ДФС, за участю третьої особи - Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області, в якому позивач просить суд зобов'язати Одеську митницю ДФС скласти на підставі заяви ТОВ «Імпорт-Агротрейд» від 04.05.2016 року вх. №3175/10-29, висновок про повернення ТОВ «Імпорт-Агротрейд» з державного бюджету надмірно сплачених платежів у сумі 73603,35 грн. та подати його до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив наступне.

04 травня 2016 року товариство з обмеженою відповідальністю «Імпорт-Агротрейд» звернулося до Одеської митниці ДФС із заявою вх. №3175/10-29, в якій просило повернути надмірно сплачений до бюджету платіж, контроль за справлянням якого здійснюється митними органами, в сумі 73603,35 грн. на поточний рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Імпорт- Агротрейд», код ЄДРПОУ 39996209, р/р 26007051416419 в ПАТ КБ «Приватбанк» в м. Чернігові, МФО 353586.

До вищевказаної заяви позивач надав оригінали аркушів з позначенням "3/8" комплекту бланків митної декларації №500040001/2015/014107 від 20.11.2015 року, копію акту про звірення залишку сум коштів передоплати на відповідному рахунку митного органу за станом на 25.11.2015 року та копію постанови Одеського окружного адміністративного суду 22 березня 2016 року по справі № 815/185/16.

Підставою для звернення ТОВ «Імпорт-Агротрейд» з відповідною заявою до Одеської митниці ДФС, вказує позивач у своєму адміністративному позові, стало наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Імпорт-Агротрейд» 20.11.2015 року до митного органу подало митну декларацію №500040001/2015/041029. ВМО №1 м/п «Іллічівськ» 20.11.2015 року було прийнято рішення про коригування митної вартості товарів № 500040001/2015/410079/2, яким здійснено коригування митної вартості, заявленої декларантом (ТОВ «Імпорт-Агротрейд»), до рівня митної вартості аналогічних товарів (застосовано обґрунтовану гнучкість в застосуванні методу), митне оформлення яких вже здійснено з 0,353 дол. США/кг до - 0,41 дол. США/кг (ВМД від 14.09.2015 року №500040001/2015/010634). На підставі рішення про коригування митної вартості товарів № 500040001/2015/410079/2 митним органом декларанту була видана картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленню та пропуску товарів, транспортних засобів комерційного 500040001/2015/00188 від 20.11.2015 року.

Відповідно до ч. 7 ст. 55 МК України ТОВ «Імпорт-Агротрейд» подало ВМД № 500040001/2015/014107 від 20.11.2015 року, яка була оформлена ВМО № 1 м/п «Іллічівськ» 20.11.2015 року, та товар був випущений у вільний обіг. При цьому ТОВ «Імпорт-Агротрейд» забезпечило сплату різниці між сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною декларантом, та сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною органом доходів і зборів, шляхом надання гарантій на суму 73603,35 грн.

Відповідно до акту про звірення залишку сум коштів передоплати на відповідному рахунку митного органу, стверджує позивач, станом на 25.11.2015 року сума 73603,35 грн. є заблокованою на рахунку митного органу.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 22 березня 2016 року по справі №815/185/16, яка набрала законної сили 15.04.2016 року, адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Імпорт-Агротрейд» до Одеської митниці Державної фіскальної служби України - задоволено, визнано протиправним та скасовано рішення про коригування митної вартості товарів № 500040001/2015/410079/2 від 20.11.2015 року, визнано протиправною та скасовано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №500040001/2015/00188 від 20.11.2015 року.

Одеська митниця ДФС листом № 1941/10/15-70-19-01 від 02.06.2016 року надала відповідь на заяву ТОВ «Імпорт-Агротрейд» від 04.05.2016 року № 3175/10-29 в якому відповідач повідомляє, що для повернення грошових коштів необхідне проведення додаткової перевірки з метою завершення процедури контролю правильності визначення митної вартості товарів.

З посиланням на положення ч.1, ч.3, ч.4 ст.301 Митного кодексу України, положення ст.43 Податкового кодексу України, п.2, пп.3-6, пп.7-9 Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково або надміру сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснює митний орган, затвердженого Наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 року №618, позивач стверджує, що ТОВ «Імпорт-Агротрейд» виконало всі передбачені законом вимоги з метою повернені надміру сплачених коштів. При цьому, відповідач у своїй відповіді не зазначив жодного недоліку поданої позивачем заяви та будь-яких правових обґрунтувань, які свідчили б про відмову в поверненні коштів. Відповідач наділений відповідними повноваженнями та у нього були всі законні підстави для складення висновку про повернення коштів позивачу.

З огляду на вищевикладене, позивач просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

У судовому засіданні 29.06.2016 року, представник позивача підтримав позовні вимоги заявлені в адміністративному позові в повному обсязі (а.с.5-9).

Відповідач надав до суду письмові заперечення на адміністративний позов (а.с.41-43), в яких зазначив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Імпорт-Агротрейд» звернулось до Одеською митниці ДФС із заявою №б/н від 04.05.2016 (вхідний номер митниці 3175/10-29 від 04.05.2016 року) у якій просило митницю повернути надмірно сплачений до бюджету платіж, контроль за справлянням якого здійснюється митними органами в сумі 73603,35 грн. на поточний рахунок ТОВ «Імпорт- Агротрейд».

У відповідь на вищезазначену заяву ТОВ «Імпорт-Агротрейд», вказує відповідач у своїх запереченнях, Одеська митниця ДФС листом № 1941/10/15-70-19-01 від 02.06.2016 року повідомила позивача про те, що скасування судом рішення про коригування митної вартості товарів свідчить про нечинність такого рішення з моменту його прийняття; при цьому, процедура контролю за правильністю визначення митної вартості товарів залишається незавершеною; завершення такої процедури має бути здійснено з урахуванням рішення суду, а висновок про наявність надмірної слати до бюджету податків та про їх розмір зроблено результатами та в залежності від висновків про митну вартість, товарів; такий висновок може бути зроблений шляхом проведення процедур та застосування форм контролю, передбачених Митним кодексом України.

Крім цього, стверджує відповідач у своїх запереченнях, з метою завершення процедури контролю правильності визначення митної вартості товарів, митне оформлення яких вже здійснено, митницею вжито заходів з ініціювання перед ГУ ДФС в Донецькій області проведення документальної перевірки дотримання законодавства України з питань державної митної справи щодо правильності визначення бази оподаткування, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів за МД № 500040001/2015/014107 від 20.11.2015 року. Якщо в акті про результати перевірки буде визначено іншу митну вартість товарів, щодо яких проведено митне оформлення, і як наслідок, зафіксовано переплату митних платежів, зазначене слугуватиме підставою для подачі підприємством заяви та подальшої підготовки митницею відповідного висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митний орган, у порядку, визначеному наказом Держмитслужби України від 20.07.2007 №618 "Про затвердження Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами".

Відповідно до положень пункту 43.1 статті 43 Податкового кодексу України, зазначає відповідач, помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику податків відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. При цьому, відповідач вказує, що митниця повідомила позивача щодо виконання постанови Одеського окружного адміністративного суду від 22.03.2016 року у справі №815/185/16, а саме про те. що Одеською митницею ДФС зазначене судове рішення виконано у повному обсязі шляхом проставлення відповідної відмітки про скасування рішення про коригування митної вартості товарів в автоматизованій системі митного оформлення (АСМО) «Інспектор». Таким чином, Одеська митниця ДФС під час розгляду заяви ТОВ «Імпорт- Агротрейд» №б/н від 04.05.2016 року (вхідний номер митниці 3175/10-29 від 04.05.2016 року) та надання відповіді на неї листом №1941/10/15-70-19-01 від 02.06.2016 року, діяла у відповідності до вимог законів та інших нормативно-правових актів України, не порушувала права та законні інтереси позивача.

З огляду на вищенаведене та з посиланням на положення п.4 ч.5 ст.54, ст.336, п.1 ч.3 ст.345 Митного кодексу України, відповідач вважає, що відсутні підстави для задоволення адміністративного позову ТОВ «Імпорт- Агротрейд» та просить суд у задоволення позовних вимог позивача відмовити у повному обсязі.

Відповідач та третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області у судове засідання 29.06.2016 року не з'явились, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлені належним чином та своєчасно, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення та розпискою (а.с.31, 36).

29 червня 2016 року від представника Одеської митниці ДФС через канцелярію суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Вказане клопотання обґрунтоване ти, що представник Одеської митниці ДФС по вказаній адміністративній справі приймає участь в інших судових засіданнях та необхідністю ознайомлення іншого представника з матеріалами справи.

Ухвалою суду від 29.06.2016 року, яка занесена до журналу судового засідання, зважаючи на думку представника позивача, беручи до уваги належне сповіщення відповідача та третьої особи про розгляд справи, враховуючи, що в обґрунтування обставин, які викладені представником відповідача у клопотання про відкладення розгляду справи не надано жодних доказів, оскільки письмові заперечення на адміністративний позов підписані представником за довіреністю - ОСОБА_2, а вищевказане клопотання - представником за довіреністю - ОСОБА_3, суд, керуючись положеннями ст. 128 КАС України, відмовив у задоволення клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи у зв'язку із його необґрунтованістю та продовжив розгляд справи за відсутності учасників процесу, які не з'явились.

Вислухавши пояснення представника позивача, розглянувши подані документи та матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

20 листопада 2015 року ТОВ «Імпорт-Агротрейд» для здійснення митного оформлення товару «білого довгозернового шліфованого рису, ґатунок «IRRI-6» подано електронну митну декларацію (МД) № 500040001/2015/0014029, у якій митну вартість товару позивачем визначено на рівні 0,353 дол. США за кг.

20 листопада 2015 року Одеською митницею ДФС прийнято рішення про коригування митної вартості товарів №500040001/2015/410079/2 (а.с.47-48), яким здійснено коригування митної вартості, заявленої декларантом (ТОВ «Імпорт-Агротрейд»), до рівня митної вартості аналогічних товарів (застосовано обґрунтовану гнучкість в застосуванні методу), митне оформлення яких вже здійснено з 0,353 дол. США/кг до - 0,41 дол. США/кг (ВМД від 14.09.2015 року №500040001/2015/010634).

На підставі рішення про коригування митної вартості товарів № 500040001/2015/410079/2, 20.11.2016 року митним органом видана картка відмови декларанту - ТОВ «Імпорт-Агротрейд» в прийнятті митної декларації, митному оформленню та пропуску товарів, транспортних засобів комерційного 500040001/2015/00188 (а.с.49) .

На підставі рішення про коригування митної вартості товарів №500040001/2015/410079/2, позивач 20 листопада 2015 року подав до Південної митниці Міндоходів нову вантажну митну декларацію №500040001/2015/014107 (а.с.14-16) та здійснив митне оформлення товару за вартістю, яка визначена митним органом, а саме: сплачено різницю між сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною декларантом, та сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною органом доходів і зборів, шляхом надання гарантій на суму 73603,35 грн.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 22 березня 2016 року по справі №815/185/16 (а.с.18-26), яка набрала законної сили 15.04.2016 року, адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Імпорт-Агротрейд» до Одеської митниці Державної фіскальної служби України задоволено, визнано протиправним та скасовано рішення про коригування митної вартості товарів № 500040001/2015/410079/2 від 20.11.2015 року, визнано протиправною та скасовано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №500040001/2015/00188 від 20.11.2015 року.

Як вбачається з акту про звірення залишків сум коштів передоплати на відповідному рахунку «за станом на 25.11.2015» (а.с.17), станом на 24.11.2015 року за ТОВ «Імпорт-Агротрейд» сума залишку коштів передоплати складає 77358,03 грн., у тому числі «заблоковано за МД»-73603,35 грн.

04 травня 2016 року позивач звернувся до відповідача із заявою вих. № б/н, яка зареєстрована Одеською митницею ДФС 04.05.2016 року за №3175/10-29 про повернення платежів надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митним органом (а.с.10-11).

У відповідь на вищевказану заяву, відповідач - Одеська митниця ДФС своїм листом № 1941/10/15-70-19-01 від 02.06.2016 року відмовив у поверненні грошових коштів у розмірі 73603,35 грн. з підстав необхідності проведення документальної перевірки дотримання законодавства України з питань державної митної справи щодо правильності визначення бази оподаткування, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів, результатом якої має стати акт про результати перевірки (а.с.12-13).

Суд не погоджується з таким висновком відповідача та вважає рішення Одеської митниці ДФС про відмову ТОВ «Імпорт-Агротрейд» у поверненні надмірно сплачених платежів необґрунтованим з огляду на наступне.

Відповідно до змісту частин 1-4 ст.301 Митного кодексу України повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України. У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів орган доходів і зборів не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов'язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Якщо надмірна сплата сум митних платежів сталася внаслідок помилки з боку посадових осіб органу доходів і зборів, повернення надміру сплачених сум митних платежів здійснюється у першочерговому порядку.

Пунктом 8 вказаної статті визначено, що повернення не здійснюється якщо сума митних платежів, що підлягає поверненню, не перевищує 20 гривень та в інших випадках, встановлених Податковим кодексом України.

В свою чергу, відповідно до ст.43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку. У разі повернення надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на додану вартість такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Як вбачається з наявних в матеріалах справи доказів, а саме: листа ДПІ у м.Краматорську ГУ ДФС у Одеській області від 08.06.2016 року №6252/10/05-15-17-013-4 (а.с.39), станом на 06.06.2016 року, у позивача податковий борг відсутній.

Пунктом 1.2 Порядку розрахунково-касового обслуговування через органи Державного казначейства України митних та інших платежів, які вносяться до/або під час митного оформлення, затвердженого наказом Міністерством фінансів України, Державної митної служби України від 24.01.2006 №25/44, визначено, що надміру сплачені митні та інші платежі це сума коштів, що з різних причин внесена понад розмір, установлений законодавством.

При цьому, як зазначає Верховний Суд України у своїй постанові від 25.11.2014 року за № 21-207а14, митне та податкове законодавство не містить переліку причин, через які може статися помилкова та/або надмірна сплата сум платежів. Оскільки визначення розміру (суми) митних платежів здійснюється шляхом дій над кількісними числовими показникам (одиницями) виміру, не виключено, що операції з ними з якихось причин можуть призвести до неправильного (хибного) розрахунку чи обчислення сум платежів. Важливо, що в основі таких дій не було умисних протиправних дій суб'єктів правовідносин, діяльність яких пов'язана із визначенням і справлянням митних платежів.

Відповідно до п.3.4. вказаного Порядку повернення платникам помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів, що зараховані на депозитні рахунки митних органів 3734, здійснюється відповідно до Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України №618 від 20.05.2007 року.

За змістом пункту 2 Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, цей Порядок на виконання вимог статті 43 Податкового кодексу України визначає процедуру повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів.

Згідно пунктами 1-4 розділу ІІІ Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20 липня 2007 року N 618 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 вересня 2007 року за N 1097/14364 (далі по тексту Порядок), для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою.

Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.

У заяві зазначаються причини повернення коштів, реквізити банку, найменування та код за ЄДРПОУ платника податків - юридичної особи, або прізвище, ім'я та по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті) та напрям перерахування коштів, зокрема, для повернення платнику податків - на поточний рахунок платника податків в установі банку.

До заяви додаються: аркуші з позначенням «3/8» комплектів бланків митних декларацій форм МД-2 і МД-3 і доповнення (у разі їх оформлення) або другий аркуш оформленої посадовою особою митного органу уніфікованої митної квитанції МД-1, за якою помилково та/або надмірно сплачено митні та інші платежі; документи, що підтверджують суму помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів; документи, що підтверджують право на перенесення граничних строків для подання заяв про повернення надмірно сплачених митних та інших платежів, у випадках, передбачених в абзацах третьому - восьмому цього пункту.

Заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до відділу митних платежів митного органу (далі - Відділ) для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум.

Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати.

Для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи (далі - Висновок про повернення), керівництвом Відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу. Керівник або заступник керівника митного органу на підставі результатів перевірки, в разі її проведення, підписує висновок про повернення, реєстр висновків про повернення та супровідний лист, адресований органу Державного казначейства України - пакет документів на повернення коштів. Пакет документів на повернення коштів передається до загального відділу для реєстрації та відправки до органу Державного казначейства України.

Відповідно до пункту 7 розділу III Порядку №618 висновок про повернення платникам податків помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів повинен бути прийнятий митним органом не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення 20-денного строку з дня подання платниками податків заяви.

Згідно із пунктом 11 розділу III Порядку №618 за відсутності підстав для повернення коштів у встановленому порядку митним органом готується та надсилається заявнику письмова обґрунтована відповідь.

Отже, з наведених вище норм вбачається, що платник податків у наданий законодавством строк (1095 днів) має право звернутися до контролюючого органу із заявою про повернення помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів. Митний орган, в свою чергу, зобов'язаний перевірити обґрунтованість повернення заявлених сум та підготувати або висновок про повернення, або письмову обґрунтовану відповідь про відсутність підстав для повернення коштів.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем дотримано вищевказані вимоги щодо надання до митниці заяви про повернення надмірно сплачених коштів в порядку, передбаченому Порядком повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як переплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами.

Пунктом 7 Порядку взаємодії №882/1188, визначено, що орган Міндоходів на підставі даних особових рахунків платників готує висновок за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Відповідно до п.10 вищевказаного порядку, на підставі отриманих висновків відповідний орган Казначейства здійснює повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у визначеному законодавством порядку.

З вище зазначених норм законодавства вбачається, що підставою для повернення органом казначейства платникам податків надміру сплачених сум є висновок митного органу про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів.

Окрім того, згідно з ч.2 ст.45 Бюджетного кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.

У разі, якщо після сплати декларантом податків і зборів (обов'язкових платежів) згідно з митною вартістю товарів, визначеною митним органом, буде прийнято рішення про застосування митної вартості, заявленої декларантом, сума надмірно сплачених податків і зборів (обов'язкових платежів) повертається декларанту у порядку, передбаченому Порядком повернення та Порядком взаємодії, на підставі його заяви та у місячний термін з дня прийняття висновку митного органу, що здійснював оформлення митної декларації, про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи.

Аналогічний висновок міститься в постановах Верховного Суду України від 25 листопада 2014 року (справа № 21-207а14), від 24 березня 2015 року (справа № 21-3а15), від 16 лютого 2016 року (справа № 21-343а14), від 15 квітня 2014 року (справа № 21-29а14), від 12 листопада 2014 року (справи №№ 21-268а14, 21-391а14), від 25 листопада 2014 року (справа № 21-338а14) та в силу вимог статті 244-2 КАС України має бути врахований судами при постановленні судових рішень для забезпечення єдності судової практики

Як вбачається з матеріалів справи та пояснень представника позивача, станом на день розгляду справи Одеською митницею ДФС висновок до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області щодо надмірно сплачених сум митних платежів, які підлягають поверненню з бюджету на користь позивача не подано.

Таким чином, незважаючи на набрання законної сили судовим рішенням про скасування рішення про коригування митної вартості товарів № 500040001/2015/410079/2 від 20 листопада 2015 року та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № 500040001/2015/00188 від 20 листопада 2015 року, Одеська митниця ДФС не виконала процедурних обов'язків щодо алгоритму дій, покладених на неї зазначеними вище Порядком повернення та Порядком взаємодії та відмовила у задоволенні заяви ТОВ «Імпорт-Агротрейд» про повернення надмірно сплачених податків.

Відмовляючи у поверненні позивачу помилково сплаченого платежу митний орган фактично позбавляє позивача у праві користування та розпорядження своєю власністю, що, фактично є втручанням публічних органів державної влади у майнові права.

Крім того, відповідно до статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Стаття 1 Першого протоколу, яка спрямована на захист особи від будь-якого посягання держави на право володіння своїм майном, також зобов'язує державу вживати деякі необхідні заходи, спрямовані на захист права власності.

Втручання у майнові права є незаконним, з огляду на цілі статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Підсумовуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю «Імпорт-Агротрейд» є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Згідно ч. 1 та 2 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Згідно з ч.1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України. Зважаючи на задоволення позову, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача з державного бюджету здійснені ним судові витрати у сумі 1378,00 грн.

Керуючись ст.ст. 69-71, 94, 160-163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Імпорт-Агротрейд» - задовольнити.

Зобов'язати Одеську митницю ДФС скласти на підставі заяви ТОВ «Імпорт-Агротрейд» від 04.05.2016 року вх. №3175/10-29, висновок про повернення ТОВ «Імпорт-Агротрейд» з державного бюджету надмірно сплачених платежів у сумі 73603,35 грн. та подати його до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Одеської митниці ДФС (вул. Гайдара, 21-А, м.Одеса, 65078, ЄДРПОУ 39441717) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Імпорт-Агротрейд» (вул. Героїв Союзу, 79. м. Краматорськ, 84300, ЄДРПОУ 39996209) судовий збір у розмірі 1378 (одна тисяча триста сімдесят вісім),00 гривень.

Постанова набирає законної сили згідно ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. ст. 185 -187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови складено та підписано суддею 02.07.2016 року.

Суддя Вовченко O.A

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2016
Оприлюднено05.07.2016
Номер документу58702064
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2722/16

Ухвала від 12.09.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 27.12.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 06.12.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 12.09.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 08.11.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 18.10.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 11.10.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 20.07.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Постанова від 02.07.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні