ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 липня 2016 р.м. ХерсонСправа № 821/694/16 Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Кузьменко Н.А.
при секретарі Рябчич А.М.
за участю:
представників позивача Оробець В.О., Піргаса В.В.
представника відповідача Шилова М.І.
представник третьої особи - ХОДА не прибув
представників третьої особи - ОСОБА_1 - Голобородька А.А., Крижановського М.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області до Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Херсонська обласна державна адміністрація про визнання протиправним та скасування наказу від 10.02.2016 року №21-415/18-16-СГ, -
встановив:
23 травня 2016 року до Херсонського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області (далі позивач, Сільська рада) до Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області (далі відповідач, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Херсонська обласна державна адміністрація (далі - ХОДА) з позовними вимогами про визнання протиправним та скасування наказу від 10.02.2016 року №21-415/18-16-СГ, а саме:
- визнати протиправним та скасувати наказ від 10.02.2016 року №21-415/18-16-СГ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу (згоди) на розробку технічної документації на земельну ділянку площею 40,0002 га (кадастровий номер 6520982500:02:063:0006) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області для ведення фермерського господарства.
Обґрунтовуючи свою правову позицію позивач зазначив, що з метою невідкладного вирішення питання забезпечення земельними ділянками учасників АТО і сімей загиблих учасників АТО 19.03.2015 року на 39 сесії Малоолександрівської сільської ради за №573 прийнято рішення «Про забезпечення земельними ділянками громадян, які переселяються з тимчасово окупованої території України, призваних до Збройних Сил України у зв`язку з частковою мобілізацією, а також громадян, які проходили строкову військову службу та брали участь в антитерористичній операції». На виконання розпорядження КМ України «Питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками» №898-р від 19.08.2015 року, головою ХОДА прийнято розпорядження №496 від 20.08.2015 року, яким головам РДА, міським головам міст обласного значення необхідно оприлюднити перелік земельних ділянок та відповідні графічні матеріали через місцеві ЗМІ, військові комісаріати та сільські ради. 10 лютого 2016 року відповідач видав наказ «Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу (згоди) на розробку технічної документації» №21-415/18-16-СГ, але земельна ділянка площею 40,0002 га (кадастровий номер 6520982500:02:063:0006) із земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району, яка зазначена в спірному наказі, вже була визначена за рішенням сесії Сільської ради для забезпечення учасників АТО та членів їх сімей. В подальшому 05 квітня 2016 року прийнято рішення №73, яким внесли зміни та доповнення до рішення 39 сесії в частині уточнення, що спірна земельна ділянка є земельною ділянкою для забезпечення земельними ділянками громадян, які переселяються з тимчасово окупованої території України, громадян, призваних до Збройних Сил України, у зв`язку з частковою мобілізацією, а також громадян, які проходили строкову військову службу та брали участь в антитерористичній операції. З наведеного позивач робить висновок про наявність підстав для постановлення судового рішення про визнання протиправним та скасування наказу від 10.02.2016 року №21-415/18-16-СГ.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали, посилаючись на обставин викладені в адміністративному позові.
Відповідач подав до суду письмові заперечення, в яких позовні вимоги не визнає з таких підстав. Позивачем не наведено доказів перевищення відповідачем своїх повноважень, а надання особі дозволу на розробку технічної документації із землеустрою не є відчуженням такої земельної ділянки, оскільки у особи не виникає суб`єктивних прав на користування, володіння або розпорядження земельною ділянкою на підставі такого дозволу. Позивач під час виконання розпорядження ХОДА «Про забезпечення земельними ділянками військовослужбовців учасників антитерористичної операції та членів родин військовослужбовців, загиблих у ході її проведення» №496 від 20.08.2015 року не планував надання земельних ділянок відповідним категоріям громадян, про що свідчить відповідна таблиця, завірена особистим підписом сільського голови та скріплена печаткою Сільської ради. Рішення позивача №73 від 05.04.2016 року приймалось пізніше ніж прийнятий наказ ГУ Держгеокадастру у Херсонській області №21-415/18-16-СГ від 10.02.2016 року, а рішення Сільської ради №573 від 19.03.2015 року приймалось на виконання розпорядження голови ХОДА №519 від 25.07.2014 року та доручення голови ХОДА №77-0 від 10.03.2015 року, наслідком чого і стала інформація про відсутність вільних земельних ділянок для учасників АТО. Надання третій особі дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 40,0002 га (кадастровий номер 6520982500:02:063:0006) із земель державної власності сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області з метою передачі в оренду для ведення фермерського господарства відповідає вимогам ст.ст. 122,123,124,134 Земельного кодексу України. Все це на думку відповідача є підставами для відмови в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував з підстав, викладених в письмових запереченнях.
Третя особа - ОСОБА_1 подав 14 червня 2016 року до суду письмову позицію стосовно предмету спору, в якій позовні вимоги не визнає з таких підстав. Відповідно до ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» учасники бойових дій (до яких відповідно до пп.19,20 ч.1 ст.6 віднесені особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи), мають право на першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва (код цільового призначення відповідно до наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року №548 - 02.01), садівництва (код цільового призначення 01.05) і городництва (код цільового призначення 01.07). Цільове призначення спірної земельної ділянки: 01.02 для ведення фермерського господарства, отже спірна земельна ділянка не призначена для безоплатного надання громадянам України, в тому числі для першочергового відведення особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пп.19,20 ч.1 ст.6 Закону країни «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
Представники третьої особи Цимбалистого І.Ю. в судовому засіданні проти позову заперечували та просили суд відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог.
Представник третьої особи ХОДА подав до суду клопотання про розгляд справи без участі представника третьої особи.
Розглянувши надані сторонами документи, заслухавши представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Судом встановлено, що розпорядженням голови ХОДА «Про упорядкування роботи із забезпечення земельними ділянками громадян, які переселяються з тимчасово окупованих територій України, громадян, призваних до Збройних Сил України у зв`язку з частковою мобілізацією, а також громадян, що проходили строкову військову службу та брали участь в антитерористичній операції» №519 від 25.07.2014 року.
Пунктом першим даного розпорядження визначено земельні масиви, розташовані в межах населених пунктів області, для забезпечення потреб відповідної категорії громадян для обслуговування житлових будинків, господарських будівель в споруд, згідно з переліком, наведеним у додатку 1, за яким на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області перебуває 30 вільних земельних ділянок, які можливо передати у власність в межах населених пунктів для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських будівель загальною площею 7,50 га.
Пунктом другим даного розпорядження визначено земельні масиви, розташовані за межами населених пунктів області для забезпечення потреб відповідної категорії громадян для ведення особистого селянського господарства, згідно з переліком, викладеним у додатку 2, за яким на території Великоолександрівського району немає жодної земельної ділянки.
На виконання розпорядження голови ХОДА «Про упорядкування роботи із забезпечення земельними ділянками громадян, які переселяються з тимчасово окупованих територій України, громадян, призваних до Збройних Сил України у зв`язку з частковою мобілізацією, а також громадян, що проходили строкову військову службу та брали участь в антитерористичній операції» №519 від 25.07.2014 року, Малоолександрівська сільська рада прийняла рішення тридцять десятої сесії шостого скликання «Про забезпечення земельними ділянками громадян, які переселяються з тимчасово окупованих територій України, громадян, призваних до Збройних Сил України у зв`язку з частковою мобілізацією, а також громадян, що проходили строкову службу та брали участь в антитерористичній операції» №573 від 19 березня 2015 року.
Даним рішенням вирішено визначити земельні масиви, розташовані за межами населеного пункту, для забезпечення потреб громадян, які переселяються з тимчасово окупованих територій України, громадян, призваних до Збройних Сил України у зв`язку з частковою мобілізацією, а також громадян, що проходили строкову службу та брали участь в антитерористичній операції, для ведення особистого селянського господарства.
В подальшому дорученням голови ХОДА №77-д від 10.03.2015 року головам районних державних адміністрацій, міським головам міст обласного значення доручено за результатами роботи надати до Головного управління Держземагентства у Херсонській області сформовані переліки земельних ділянок, за формою що додається, разом з графічними матеріалами місця їх розташування, погодженими з міськими, сільськими, селищними радами та відділами (управліннями) Держземагентства у районах (містах) області, з терміном виконання до 23 березня 2015 року.
На виконання даного доручення 20 березня 2015 року голова Великоолександрівської РДА, начальник Відділу Держземагентства у Великоолександрівському районі та Малоолександрівський сільський голова Великоолександрівського району підготували інформацію про земельні ділянки, які можливо передати у власність військовослужбовцям-учасникам антитерористичної операції та членам родин, загиблих у ході проведення АТО військовослужбовців (із відповідними графічними матеріалами) на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району станом на 20 березня 2015 року, відповідно до якої всього пропонується 4 земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибні ділянки) рекомендованою площею 0,25 га. Земельні ділянки для ведення садівництва, для індивідуального дачного будівництва та для ведення особистого селянського господарства на території сільської ради відсутні.
Розпорядженням голови ХОДА «Про забезпечення земельними ділянками військовослужбовців-учасників антитерористичної операції та членів родин військовослужбовців, загиблих у ході її проведення» №496 від 20.08.2015 року, відповідно до якого головам районних державних адміністрацій та міським головам міст обласного значення необхідно оприлюднити перелік земельних ділянок, зазначених в п.1 цього розпорядження, та відповідні графічні матеріали через місцеві засоби інформації, районні військові комісаріати, міські, селищні, сільські ради. Відповідно до п.3 даного розпорядження визнано таким, що втратило силу розпорядження голови ХОДА «Про упорядкування роботи із забезпечення земельними ділянками громадян, які переселяються з тимчасово окупованих територій України, громадян, призваних до Збройних Сил України у зв`язку з частковою мобілізацією, а також громадян, що проходили строкову військову службу та брали участь в антитерористичній операції» №519 від 25.07.2014 року.
Сторони не надали оновлених даних, які вказують на наявність на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району земельних ділянок для ведення садівництва, для індивідуального дачного будівництва та для ведення особистого селянського господарства в період між 20 серпня 2015 року до 10 лютого 2016 року, а також доказів оприлюднення відповідної інформації.
20 січня 2016 року на адресу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області звернувся ОСОБА_1 із заявою про передачу в оренду строком на 21 рік земельної ділянки площею 40,0002 га на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області для ведення фермерського господарства, кадастровий номер земельної ділянки 6520982500:02:063:0006 (заява отримана 28.01.2016 року №Ц-622/0/5-16-СГ).
За результатами розгляду даної заяви, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області наказом «Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу (згоди) на розробку технічної документації» №21-415/18-16-СГ від 10 лютого 2016 року надало дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 40,0002 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області з метою передачі в оренду для ведення фермерського господарства.
22 лютого 2016 року депутати Малоолександрівської сільської ради звернулись до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області зі зверненням, в якому просили розібратись в ситуації та прийняти міри по скасуванню наказу «Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу (згоди) на розробку технічної документації» №21-415/18-16-СГ від 10 лютого 2016 року, який суперечить рішенню тридцять дев`ятої сесії шостого скликання Малоолександрівської сільської ради від 19 березня 2015 року та порушує права громадян.
У відповідь ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, листом №8-21-0.102-6352/2-16 від 15 березня 2016 року, повідомило що порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності регламентовано ст. 123 Земельного кодексу України, а п.4 ст.122 визначено право центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених ч.8 ст.122, у власність або користування для всіх потреб.
Не погодившись з такою позицією відповідача, Малоолександрівська сільська рада, на шостій сесії сьомого скликання розглянула клопотання депутатів Сільської ради від 23 березня 2016 року «Про надання земельної ділянки ОСОБА_1 та надання згоди на виготовлення технічної документації» та рішенням «Про надання земельної ділянки ОСОБА_1 » вирішила:
- земельну ділянку площею 40,0002 га резервного фонду за кадастровим номером 6520982500:02:063:0006 визначити для надання для ведення особистого селянського фермерського господарства учасникам АТО (п.1 рішення);
- доручити сільському голові звернутися з позовом до суду про відміну наказу за №21-415/18-16 СГ від 10.02.2016 р. щодо надання земельної ділянки площею 40,0002 га резервного фонду за кадастровим номером 6520982500:02:063:0006 (п.2 рішення).
При цьому наказами ГУ Держгеокадастру у Херсонській області «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення» затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_2 (наказ №21-844/18-16-СГ від 17.03.2016 року, земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 6520982500:02:0101 площею 2,0000 га), ОСОБА_3 (наказ №21-843/18-16-СГ від 16.03.2016 року, земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 6520982500:02:0100 площею 2,0000 га), ОСОБА_4 (наказ №21-842/18-16-СГ від 16.03.2016 року, земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 6520982500:02:0102 площею 2,0000 га), ОСОБА_5 (наказ №21-841/18-16-СГ від 16.03.2016 року, земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 6520982500:02:0103 площею 2,0000 га), ОСОБА_6 (наказ №21-840/18-16-СГ від 16.03.2016 року, земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 6520982500:02:0104 площею 2,0000 га), ОСОБА_7 (наказ №21-820/18-16-СГ від 16.03.2016 року, земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 6520982500:02:0098 площею 2,0000 га). Відповідно до зазначених наказів право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» №21-2058/18-16-СГ від 20 травня 2016 року надано дозвіл ОСОБА_8 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Малоолександрівської сільської ради, орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.
Таким чином, станом на 20 травня 2016 року вирішено питання надання земельних ділянок розміром 2,0000 га із земель державної власності із цільовим призначанням для ведення особистого селянського господарства для семи осіб військовослужбовців учасників АТО, які проживають на території Малоолександрівської сільської ради.
В подальшому ОСОБА_3 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 та ОСОБА_5 подали 20 травня 2016 року до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області заяви щодо відведення у власність (безоплатно) земельних ділянок орієнтовною площею 2 га, що розташовані на території Малоолександрівської сільської ради на земельній ділянці за кадастровим номером 8520982500:02:063:0006 для ведення особистого селянського господарства та внести зміни до наказу №21-1147/43-15-СГ від 08.09.2015 року. Всі перелічені особи вказали в заяві, що право на безкоштовну приватизацію земельної ділянки за даним цільовим призначенням вони не використали.
На момент розгляду справи в суді наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області «Про резервування земельних ділянок на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області для забезпечення потреб військовослужбовців-учасників антитерористичної операції та членів родин військовослужбовців, загиблих у ході її проведення» №159/0/7-16 від 29.06.2016 року на підставі листа Відділу Держгеокадастру у Великоолександрівському районі Херсонської області від 23.06.2016 року №18-2107-99.7-241/2-16 та листа Малоолександрівської сільської ради від 01.06.2016 року №278, зарезервовано земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 33,46 га (угіддя-рілля) за межами населених пунктів на території Малоолександрівської сільської ради для забезпечення потреб військовослужбовців-учасників антитерористичної операції та членів родин військовослужбовців, загиблих у ході її проведення.
Правомірність наказу від 10.02.2016 року №21-415/18-16-СГ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу (згоди) на розробку технічної документації та наявність або відсутність підстав для його скасування є предметом розгляду в даній справі.
Вирішуючи питання по суті суд виходить з наступного.
Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч.1 ст.122 Земельного кодексу України).
Однак в даному випадку спір виник щодо земельної ділянки із земель державної власності, що унеможливлює винесення сільською радою будь-яких рішень відносно неї, оскільки розпорядження землями державної власності не відноситься до компетенції сільських рад.
Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб (ч.4 ст.122 Земельного кодексу України).
Таким чином, відповідач, як територіальний орган центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин наділений повноваженнями передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для всіх потреб, тобто надання дозволу на розробку технічної документації із земель державної власності сільськогосподарського призначення, серед яких і тих, які знаходяться за межами населених пунктів на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області з метою передачі в оренду для ведення фермерського господарства є функцією відповідача.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу (ч.1 ст.123 Земельного кодексу України).
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею (ч.2 ст.123 Земельного кодексу України).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (ч.3 ст.123 Земельного кодексу України).
Судом не встановлено порушення зазначених норм при прийнятті спірного наказу за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 28 січня 2016 року.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (ч.1 ст.124 Земельного кодексу України).
Доказів наявності такого рішення сторони суду не надали, рішення про передачу земельної ділянки в оренду третій особі відповідач не приймав.
Враховуючи викладене відповідач при винесенні спірного наказу діяв в порядок та спосіб передбачений спеціальним законодавством, а його дії не призвели до отримання спірної земельної ділянки в оренду, оскільки наказом лише надано дозвіл на розробку технічної документації.
Також, вирішуючи спірне питання, суд наголошує, що, як випливає зі змісту статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, які породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин, вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, якщо позивач вважає, що цими рішеннями, діями чи бездіяльністю його права чи свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав чи свобод.
Враховуючи покладені КАС України завдання адміністративного судочинства, що полягають, зокрема, у захисті порушених прав, свобод або інтересів особи, суд зазначає, що реалізація покладених завдань можлива лише за умови, що права, свободи та інтереси позивача є порушеними на момент звернення до суду за їх захистом.
Право на захист є самостійним суб`єктивним правом, яке з`являється у власника прав лише в момент їх порушення або оспорювання та реалізується в межах охоронюваних правовідносин, які при цьому виникли.
При цьому, суд вважає, що обґрунтованість вимог позивача має ґрунтуватися на наявності спірних правовідносин, які виникли безпосередньо між позивачем та контролюючим органом, протиправні дії якого, на суб`єктивну думку позивача, порушили його право. Факт порушення права позивача та, як наслідок, наявність спірних правовідносин потребують доведення та встановлення в ході судового розгляду справи.
Таким чином, у контексті наведених приписів до адміністративного суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється, позаяк підставою для звернення особи до суду з позовом є її суб`єктивне уявлення, особисте переконання в порушенні прав чи свобод, проте обов`язковою умовою здійснення такого захисту судом є об`єктивна наявність відповідного порушення права або законного інтересу на момент звернення до суду.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що спірний наказ не порушує права та інтереси позивача з огляду на те, що остання не має повноважень відповідно до вимог чинного Земельного кодексу України по розпорядженню землями державної власності сільськогосподарського призначення, які зазначені в цьому наказі.
Стосовно позиції сільської ради щодо надання спірної земельної ділянки для забезпечення потреб військовослужбовців-учасників антитерористичної операції та членів родин військовослужбовців, загиблих у ході її проведення для ведення особистого селянського господарства, суд зазначає наступне.
З метою забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками КМ України виніс розпорядження «Питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками» №898-р від 19.08.2015 року.
Згідно з пунктом першим розпорядження Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру і обласним та Київській міській державним адміністраціям за участю органів місцевого самоврядування необхідно визначити протягом місяця на території відповідної області та м. Києва земельні ділянки для відведення учасникам антитерористичної операції та сім`ям загиблих учасників антитерористичної операції.
Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру, обласним та Київській міській державним адміністраціям забезпечити:
- розгляд у першочерговому порядку звернень учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції щодо відведення їм земельних ділянок;
- розміщення на власних офіційних веб-сайтах інформації про місце розташування, цільове призначення та площу земельних ділянок, які можуть бути відведені учасникам антитерористичної операції та сім`ям загиблих учасників антитерористичної операції;
- надання в десятиденний строк після подання учасниками антитерористичної операції або членами сімей загиблих учасників антитерористичної операції заяв про надання їм земельних ділянок відповідної інформації Державній службі у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції (п.2 розпорядження).
Наведене дає підстави для висновку, що заходи з відведення земельних ділянок для потреб відповідної категорії громадян покладається на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру, обласні та Київську міську державні адміністрації.
Відповідно до наказів ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 16 та 17 березня 2016 року громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 та ОСОБА_5 затверджена документація із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення, але для реєстрації права власності зазначені особи повинні були вчинити дії передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Втім особи не вчинили передбачених дій, натомість повторно звернулись 20 травня 2016 року з заявами до відповідача, в яких просили виділити земельні ділянки саме з земельної ділянки 6520982500:02:063:0006, яка зазначена в спірному наказі №21-415/18-16-СГ від 10 лютого 2016 року.
Отже, перешкодою для отримання земельних ділянок є не дії відповідача пов`язані з виданням наказу від 10.02.2016 року №21-415/18-16-СГ, а відсутність дій по реєстрації права власності у відповідності до Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Оцінка судом обставин справи базується на наданих доказах, їх належності та переконливості, в поєднанні з принципами КАС України.
Як передбачає ч.2 ст.8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Обов`язковою для застосування в Україні є практика Європейського суду з прав людини, яка статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» визнана джерелом права.
Так, в рішенні Європейського суду з прав людини по справі «Кривіцька та Кривіцький проти України» (Заява N 30856/03 п.43) суд наголошує, що «вислів "згідно із законом" не просто вимагає, щоб оскаржуваний захід мав підставу в національному законодавстві, але також звертається до якості такого закону. Зокрема, положення закону мають бути достатньо чіткими у своїх термінах, а також закон має передбачати засоби юридичного захисту проти свавільного застосування ... Функція роз`яснення та тлумачення положень національного закону належить насамперед національним судам».
Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ратифіковано Україною 17.07.1997 року, набула чинності для України 11.09.1997 року) "Кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження".
Вирішуючи питання про застосування ст.13 Конвенції, суд бере до уваги, що в рішенні Європейського суду з прав людини по справі «Аманн проти Швейцарії» (Заява N 27798/95 п.88) зазначено, що стаття 13 Конвенції вимагає, щоб кожен, хто вважає себе потерпілим внаслідок заходу, який, на його думку, суперечив Конвенції, мав право на засіб правового захисту у відповідному національному органі для вирішення свого спору, а в разі позитивного вирішення - для одержання відшкодування шкоди. Однак це положення не вимагає безумовного досягнення вирішення спору на користь заявника.
Зокрема в рішенні Європейського суду з прав людини по справі «Бендерський проти України» (Заява N 22750/02 п.42) зазначено, що «Конвенція не гарантує захист теоретичних та ілюзорних прав, а гарантує захист прав конкретних та ефективних».
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з`ясування всіх обставин у справі (ч.4,5 ст.11, ч.2 ст. 69, ч.5 ст.71 КАС України). Обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на суб`єкта владних повноважень, якщо він як відповідач заперечує адміністративний позов (ч.2 ст. 71 КАС України).
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов`язку суд витребовує названі документи та матеріали", а якщо такі приписи відповідач без поважних причин не виконує, то "суд вирішує справу на основі наявних доказів" (ч. 4,6 ст. 71 КАС України).
Відповідно до ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Позивач належними доказами не підтвердив правомірність своїх вимог, натомість наявні в матеріалах справи докази дають суду підстави для висновку про правомірність дій відповідача.
Судові витрати розподілити відповідно до ст.94 КАС України.
На підставі вимог частини 3 статті 160 КАС України, в судовому засіданні 12 липня 2016 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Керуючись ст.ст. 7, 8, 9, 14, 71, 86, 94, 158 163 КАС України, суд, -
постановив:
Адміністративний позов Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області до Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Херсонська обласна державна адміністрація про визнання протиправним та скасування наказу від 10.02.2016 року №21-415/18-16-СГ залишити без задоволення.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі до Одеського апеляційного адміністративного суду через Херсонський окружний адміністративний суд апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги на постанову суду одночасно надсилається особою, яка її подає, до Одеського апеляційного адміністративного суду.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого ст. 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.
Повний текст постанови виготовлено та підписано суддею 15 липня 2016 р.
Суддя Кузьменко Н.А.
кат. 6.3.
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2016 |
Оприлюднено | 28.09.2022 |
Номер документу | 58979876 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Кузьменко Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні