ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 липня 2016 року справа № 823/703/16 м. Черкаси
15 год. 00 хв.
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гараня С.М.,
при секретарі Тараненку М.О.,
за участю:
представника позивача ТДВ В«ЛеонідВ» ОСОБА_1 - за довіреністю,
представників відповідача ДПІ у м. Черкасах ГУ ДФС у Черкаській області ОСОБА_2, ОСОБА_3 - за довіреностями,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з додатковою відповідальністю В«ЛеонідВ» до державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління ДФС у Черкаській області про скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
13.06.2016 до Черкаського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з додатковою відповідальністю В«ЛеонідВ» (надалі - ТДВ В«ЛеонідВ» ), в якій позивач просить скасувати податкове повідомлення-рішення ДПІ у м. Черкасах ГУ ДФС у Черкаській області (надалі - ДПІ у м. Черкасах) № НОМЕР_1 від 01.06.2016.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 01.06.2016 податковим органом застосовано до товариства адміністративно-господарську санкцію (штраф) в сумі 137 512,62грн. за порушення норм регулювання обігу готівки, що нібито встановлено під час перевірки останнього та закріплено в акті перевірки № 94/23-01-22-01 від 16.05.2016. Вказані висновки та прийняте на підставі них оскаржуване рішення позивач вважає протиправними, оскільки перевірку ТДВ В«ЛеонідВ» ніхто фактично не проводив (ревізори не реєструвались в журналі перевірок позивача; жодних оригіналів документів на перевірки останніми надано не було; акт перевірки надійшов на адресу позивача поштою). Додатково зазначено, що виявлені порушення - перевищення визначеного залишку ліміту каси підприємства (внаслідок відсутності підписів одержувачів коштів у видаткових касових ордерах) є надуманими, не відповідають дійсним обставинам справи та не підтверджуються первинними документами, які містять всі необхідні реквізити, в тому числі і підписи одержувачів коштів.
В судовому засіданні представник ТДВ В«ЛеонідВ» вимоги позовної заяви підтримав та просив їх задовольнити.
Представники відповідача проти позову заперечили з підстав, викладених у письмових запереченнях на позов. В обґрунтування своєї позиції зазначили, що висновки перевірки відповідають фактичним обставинам та ґрунтуються на приписах чинного законодавства. Спірне податкове повідомлення-рішення вважають прийнятим у відповідності та на виконання вимог Податкового кодексу України, а, відтак підстав для його скасування немає, оскільки перевищення позивачем визначеного залишку ліміту каси дійсно встановлено під час проведеної перевірки та підтверджено первинними бухгалтерськими документами.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Товариство з додатковою відповідальністю В«ЛеонідВ» зареєстроване суб'єктом господарювання 17.04.2009, ідентифікаційний номер 36492973.
Матеріалами справи встановлено, що на підставі наказу ДПІ у м. Черкасах ГУ ДФС у Черкаській області від 06.05.2016 № 1322 «Про проведення фактичної перевірки ТДВ В«ЛеонідВ»» та направлень на перевірку від 06.05.2016 № 265/23-01-22-01 та № 1088/23-01-17-0, посадовими особами ДПІ у м. Черкасах 16.05.2016 проведено фактичну перевірку ТДВ В«ЛеонідВ» з питань дотримання суб'єктом господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій, про що складено акт № 94/23-01-22-01.
Висновком акту перевірки встановлено порушення позивачем п.2.8 Глави 2, п.3.5 Глави 3 та п.7.24 Глави 7 Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні, затвердженого постановою правління НБУ від 15.12.2004 № 637 (далі - Положення), зокрема:
- згідно наказу «Про встановлення ліміту залишку готівки в касі» від 03.01.2014 № 1 та «Розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі ТДВ В«ЛеонідВ» встановлено ліміт залишку готівки в касі на рівні 8 003,14грн. Згідно касової книги за грудень 2014, а саме за 30.12.2014 залишок готівки в касі підприємства на кінець дня становить 858,19грн. При перевірці касових документів виявлено видаткові касові ордери від 30.12.2014 № 297 та № 298 на загальну суму 24 554,58грн., в яких відсутні підписи одержувачів коштів, тобто вказані кошти є залишком готівки на кінець робочого дня. Загальна сума коштів на кінець дня склала 25 412,77грн., тобто фактичне перевищення ліміту каси склало 17 409,63грн.;
- згідно наказу «Про встановлення ліміту залишку готівки в касі» від 03.01.2015 № 1 та «Розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі ТДВ В«ЛеонідВ» встановлено ліміт залишку готівки в касі на рівні 5 557,94грн. Згідно касової книги за січень 2015, а саме за 23.01.2015 залишок готівки в касі підприємства на кінець дня становить 317,21грн. При перевірці касових документів виявлено видаткові касові ордери від 29.01.2015 № 19 та № 21 на загальну суму 33 000,00грн., в яких відсутні підписи одержувачів коштів. В порушення пункту 3.5 Глави 3 Положення, грошові кошти у сумі 33 000,00грн. є залишком готівки на кінець робочого дня. Також, в порушення п. 2.8 Глави 2 Положення перевищено установлений ліміт каси та не здано готівкові кошти на суму перевищення залишку готівки в касі до банків для її зарахування на банківські рахунки. Враховуючи вимоги п. 3.5 Глави 3 Положення, залишок коштів на кінець дня повинен складати 33 317,21грн., тобто фактичне перевищення ліміту каси склало 27 759,27грн.;
- Згідно касової книги за січень 2015 року, а саме за 30.01.2015 залишок готівкових в касі підприємства на кінець дня становить 386,08грн. При перевірці касових документів виявлено видаткові касові ордери від 30.01.2015 № 18 та № 22 на загальну суму 22 931,13 грн., в яких відсутні підписи одержувачів коштів. В порушення пункту 3.5 Глави 3 Положення, грошові кошти у сумі 22 931,13 грн. є залишком готівки на кінець робочого дня. Також, в порушення п. 2.8 Глави 2 Положення, перевищено установлений ліміт каси та не здано готівкові кошти на суму перевищення залишку готівки в касі до банків для її зарахування на банківські рахунки. Враховуючи вимоги п. 3.5 Глави 3 Положення, залишок коштів на кінець дня повинен складати 23 317, 21грн., тобто фактичне перевищення ліміту каси склало 17 759,27грн.;
- згідно касової книги за січень 2015 року а саме за 31.01.2015 залишок готівкових в касі підприємства на кінець дня становить 1 386,08 грн. При перевірці касових документів виявлено видатковий касовий ордери від 31.01.2015 № 20 на загальну суму 10 000,00грн. в якому відсутній підпис одержувачів коштів. В порушення пункту 3.5 Глави 3 Положення, грошові кошти у сумі 10 000,00грн. є залишком готівки на кінець робочого дня. Також, в порушення п. 2.8 Глави 2 Положення перевищено установлений ліміт каси та не здано готівкові кошти на суму перевищення залишку готівки в касі до банків для її зарахування на банківські рахунки. Враховуючи вимоги п. 3.5 Глави 3 Постанови № 637, залишок коштів на кінець дня повинен складати 11 386,08грн., тобто фактичне перевищення ліміту каси склало 5 828,14грн.
На підставі висновків акту перевірки позивача та у відповідності до вимог п.1 Указу Президентка України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.1995 № 436/95, ДПІ у м. Черкасах 01.06.2016 прийнято ППР № НОМЕР_1 про визначення ТДВ В«ЛеонідВ» штрафних (фінансових) санкцій в сумі 137 512,62грн.
Вважаючи зазначене ППР протиправним та таким, що було прийнято на підставі акту перевірки висновки якого є надуманими та не відповідають дійсності, ТДВ В«ЛеонідВ» звернулось з відповідним позовом до суду, за захистом порушених прав та інтересів зі сторони суб'єкта владних повноважень.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до п.6 ст.33 Закону України «Про Національний банк України» від 20.05.1999 № 679-XIV для забезпечення організації готівкового грошового обігу Національний банк здійснює визначення порядку ведення касових операцій для банків, інших фінансових установ, підприємств і організацій.
Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями) визначений Постановою НБУ № 637 від 15.12.2004 «Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні».
Відповідно до п.1.2 Положення, ліміт залишку готівки в касі - граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час. Цим же пунктом встановлено, що касовий ордер - первинний документ (прибутковий або видатковий касовий ордер), що застосовується для оформлення надходжень (видачі) готівки з каси. Форми касових ордерів, що використовуються спеціалізованими підприємствами та установами Національного банку України, які не мають оборотної каси, установлюються відповідним нормативно-правовим актом Національного банку України.
Пунктом 2.8 Положення встановлено, що підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) у межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов'язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств - юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб. За відсутності банків готівкова виручка (готівка) для переказу на банківські рахунки підприємства (підприємця) може здаватися до операторів поштового зв'язку та небанківських фінансових установ, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів без відкриття рахунку.
У п.3.1 Положення визначено, що касові операції оформляються касовими ордерами, видатковими відомостями, розрахунковими документами, документами за операціями із застосуванням електронних платіжних засобів, іншими касовими документами, які згідно із законодавством України підтверджували б факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) готівкових коштів.
Видача готівки з кас проводиться за видатковими касовими ордерами (додаток 3) або видатковими відомостями. Документи на видачу готівки мають підписувати керівник і головний бухгалтер або працівник підприємства, який на це уповноважений керівником. До видаткових ордерів можуть додаватися заява на видачу готівки, розрахунки тощо. Якщо на доданих до видаткових касових ордерів документах, заявах, рахунках тощо є дозвільний напис керівника підприємства, то його підпис на видаткових касових ордерах не обов'язковий (п.3.4 Положення).
Відповідно до п.3.5 Положення у разі видачі окремим фізичним особам готівки (у тому числі працівникам підприємства) за видатковим касовим ордером або видатковою відомістю касир вимагає пред'явити паспорт чи документ, що його замінює, записує його найменування і номер, ким і коли він виданий. Фізична особа розписується у видатковому касовому ордері або видатковій відомості про одержання готівки із зазначенням одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами), використовуючи чорнильну або кулькову ручку з чорнилом темного кольору. Якщо видаткова відомість складена на видачу готівки кільком особам, то одержувачі також пред'являють паспорти чи документи, що їх замінюють, і розписуються у відповідній графі документа. Для виведення залишку готівки в касі не приймаються видаткові касові ордери або видаткові відомості, в яких видача готівки з каси не підтверджена підписом одержувача.
Для визначення понадлімітних залишків готівки в касі порівнюються записи про фактичні її залишки в касі за касовою книгою з установленим лімітом каси за кожний день незалежно від того, здійснювалися в цей день касові обороти (надходження і витрати готівки) чи ні. Якщо в періоді, що перевіряється, виявлено перевищення ліміту каси, то з'ясовується, протягом якого часу (у днях) і які понадлімітні суми не здавалися в установлені строки до банку і з якої причини, а також загальна сума понадлімітних залишків (п.7.23 Положення).
У разі виявлення під час перевірок видаткових касових ордерів або видаткових відомостей, у яких видача готівки з каси не підтверджена підписом одержувача (абзац другий пункту 3.5 цього Положення), сума готівки за такими видатковими документами додається до залишку готівки в касі виключно в день, у якому оформлено зазначені видаткові документи, і надалі зазначена сума не береться для розрахунку понадлімітних залишків готівки (п.7.24 Положення).
Судом встановлено, що ТДВ В«ЛеонідВ» за період, який перевірявся були оформлені наступні документи на видачу готівки:
- 30.12.2014 оформлені видаткові касові ордери № 297 та № 298 про видачу готівки на загальну суму 24 554,58грн.,
- 29.01.2015 оформлені видаткові касові ордери № 19 та № 20 про видачу готівки на суму 33 000,00грн.,
- 30.01.2015 оформлені видаткові касові ордери № 18 та № 22 про видачу готівки на загальну суму 22 931,13грн.,
- 31.01.2015 оформлено видатковий касовий ордер № 20 про видачу готівки на загальну суму 10 000,00грн.
Із наданих представником позивача до суду примірників вищевказаних видаткових касових ордерів вбачається, що у графі «одержав» зазначена прописом сума готівки для отримання, дата отримання такої готівки, а також підписи одержувачів готівки. Проте, із долучених до матеріалів справи разом із запереченням на адміністративний позов відповідача належним чином засвідчених копій вказаних видаткових касових ордерів, які були зроблені на момент проведення перевірки податковим органом, слідує, що в касових ордерах № 297 та № 298 від 30.12.2014, № 21 від 29.01.2015, № 22 від 30.01.2015 відсутні розшифровки отриманих сум, а також у всіх касових ордерах відсутні підписи про отримання готівки.
Дослідивши подані сторонами документи, суд вважає надані представником ДПІ у м. Черкасах копії видаткових касових ордерів такими, що відповідають дійсності, відображають фактичні обставини порушення ТДВ В«ЛеонідВ» порядку їх заповнення, а тому саме вони беруться до уваги, оскільки були зроблені перевіряючими особами безпосередньо під час проведення перевірки та містять написи, які засвідчені мокрою печаткою товариства - «копія вірна». Крім цього, суд також встановив, що засвідчені копії видаткових касових ордерів, що надав відповідач заповнені на комп'ютері, в той час, як копії надані представником позивача - вручну, за допомогою кулькової ручки, що ставить під сумнів їх автентичність.
Відсутність підписів осіб (які отримали готівку), у видаткових касових ордерах призвело до того, що понадлімітний залишок готівки в касі позивача на 30.12.2014 склав 17 409,77грн., на 23.01.2015 - 27 759,27грн., на 30.01.2015 - 17 759,27грн. та на 31.01.2015 № 5 828,14грн. Вказані факти були зафіксовані податковим органом та внесені до акту перевірки товариства.
Подані представником позивача копії вищезазначених видаткових касових ордерів суд не приймає до уваги, оскільки вважає, що позивач шляхом внесення додаткових відомостей до вказаних документів, після проведення перевірки, таким чином, має намір уникнути відповідальності за вчинене порушення.
Оскільки п.3.5 Положення встановлено наявність обов'язкового реквізиту в видатковому касовому ордері - підпису одержувача готівки, а п.7.24 Положення визначено відсутність такого підпису, як підставу для зарахування суми готівки за такими видатковим документом до залишку готівки в касі за день, суд вважає, що видаткові касові ордери № 297 та № 298 від 30.12.2014, № 19 та № 21 від 29.01.2015, № 18 та № 22 від 30.01.2015 та № 20 від 31.01.2015 на момент проведення контролюючим органом фактичної перевірки не були заповнені належним чином, в зв'язку з чим висновки ДПІ у м. Черкасах щодо перевищення ТДВ В«ЛеонідВ» ліміту готівки в касі за визначені дні є правомірними.
Згідно p п. 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.1995 р. № 436/95, установлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема: за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день; за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.
Таким чином, оскільки факт перевищення ТДВ В«ЛеонідВ» ліміту готівки в касі за вказані дні, що встановлений податковим органом під час перевірки дійсно мав факт, що підтверджено судом в процесі розгляду справи, то ДПІ у м. Черкасах на підставі положень зазначеного Указу Президента України правомірно застосовано до позивача штрафні (фінансові) санкції, в зв'язку з чим вимога позивача про скасування спірного ППР є необґрунтованою, а позов таким, що не підлягає задоволенню.
Суд додатково назначає, що з приписів п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України (надалі - ПК України) вбачається, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об'єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), що прямо визначено п.п.75.1.3 п.75.1 ст.75 ПК України.
У відповідності до п.80.1 ст.80 ПК України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Як передбачено п.п.80.2.3. п.80.2 ст.80 ПК України, фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій, касових операцій, патентування або ліцензування.
Допуск посадових осіб контролюючих органі до проведення фактичної перевірки здійснюється згідно із ст.81 цього Кодексу.
Таким чином, оскільки виявлене відповідачем порушення ТДВ В«ЛеонідВ» вимог Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні щодо перевищення визначеного залишку ліміту каси підприємства дійсно було підтверджено судом в ході розгляду справи, то доводи позивача про можливе порушення податковим органом процедури проведення фактичної перевірки платника податку не можуть бути підставою для скасування рішення про застосування суми штрафних (фінансових) санкцій, оскільки в даному випадку не впливають на факт встановлених порушень.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 1 ч. 3 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 та 2 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідач довів, що під час вчинення дій з приводу яких подано позов, він діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, а тому вимоги ТДВ В«ЛеонідВ» є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 159 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка підлягає поданню до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня складення постанови в повному обсязі. У разі застосування судом частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною 4 статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя С.М. Гарань
Повний текст постанови виготовлено 20.07.2016 року
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2016 |
Оприлюднено | 26.07.2016 |
Номер документу | 59104813 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
С.М. Гарань
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні