Постанова
від 29.07.2016 по справі 875/36/16
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 875/36/16

Суддя-доповідач: Мамчур Я.С

ПОСТАНОВА

Іменем України

29 липня 2016 року м. Київ

Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді: Мамчура Я.С.

суддів: Горяйнова А.М., Бабенка К.А.,

при секретарі Кривді В.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві позовну заяву Громадської організації «Адвокат» Правозахисна група» до Центральної виборчої комісії про скасування постанови Центральної виборчої комісії від 26 липня 2016 року №340 «Про окремі питання діяльності Ірпінської міської виборчої комісії Київської області», -

ВСТАНОВИВ:

28 липня 2016 року до Київського апеляційного адміністративного суду з позовною заявою звернулася Громадська організація "Адвокат" Правозахисна група" до Центральної виборчої комісії, в якій Позивач просить суд визнати незаконною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії від 26 липня 2016 року №340 "Про окремі питання діяльності Ірпінської міської виборчої комісії Київської області".

Разом із позовною заяву подано клопотання про забезпечення позову, у задоволені якого було відмовлено ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 29 липня 2016 року.

Позовні вимоги позивач обґрунтовував тим, що своїми діями та прийнятою Постановою від 26 липня 2016 року №340 Центральна виборча комісія (далі - ЦВК) порушили права та законні інтереси місцевих організацій політичних партій, члени виборчих комісій від яких належним чином виконували свої повноваження, адже останні не вчинили жодної дії, яка порушує положення чинного законодавства. Ні Конституція України, ні ЗУ «Про місцеві вибори» не містить норми, яка б вказувала на наявність у виборчій комісії колективної відповідальності чи субсидіарної відповідальності у одних членів виборчої комісії за дії чи бездіяльність інших членів виборчої комісії.

Центральною виборчою комісією подано письмові заперечення, в яких відповідач зазначає, що заявлені позовні вимоги не можуть бути задоволені, оскільки вони є безпідставними, необґрунтованими та суперечать фактичним обставинам справи.

Заслухавши пояснення сторін та вивчивши матеріали справи колегія суддів встановила наступне.

07 червня 2016 року Постановою Центральної виборчої комісії № 191 було надано дозвіл Громадській організації "Адвокат" Правозахисна група" мати офіційних спостерігачів під час позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Київської області 17 липня 2016 року. Таким чином спостерігачі від Громадської організації "Адвокат" Правозахисна група", являються повноцінними учасниками виборчого процесу згідно ч. 1 ст. 66 Закону України "Про місцеві вибори".

26 липня 2016 року Центральною виборчою комісією було прийнято Постанову № 340 "Про окремі питання діяльності Ірпінської міської виборчої комісії Київської області".

У відповідності до Постанови №340 постановлено наступне: встановити факт одноразового грубого порушення Ірпінською міською виборчою комісією Київської області вимог ЗУ «Про місцеві вибори»; достроково припинено повноваження усього складу Ірпінської міської виборчої комісії Київської області у зв'язку із одноразовим грубим порушенням нею ЗУ «Про місцеві вибори»; встановити, що місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії ВРУ поточного скликання, а також зареєстровані в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцеві організації політичних партій, які мають право подання кандидатур до складу Ірпінської міської виборчої комісії Київської області, можуть не пізніше 18 години 28 липня 2016 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної комісії; зобов'язати Ірпінську міську виборчу комісію Київської області після сформування її нового складу до 3 серпня 2016 року включно розглянути наявні у виборчій комісії подання Київської обласної організації Політичної партії «Об'єднання «САМОПОМІЧ» про заміну члена Коцюбнської селищної виборчої комісії Київської області; звернути увагу нового складу Ірпінської міської виборчої комісії Київської області на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого процесу під час підготовки і проведення місцевих виборів.

Підставою для винесення постанови стало те, що до ЦВК 17 та 19 липня 2016 року надійшли скарги Київської обласної організації Політичної партії «Об'єднання «САМОПОМІЧ» на бездіяльність Ірпінської міської виборчої комісії Київської області стосовно зволікання розгляду подання цієї організації партії про зміну члена Коцюбинської селищної виборчої комісії Київської області.

Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Встановивши обставини справи, колегія суддів зазначає, що основними нормативно-правовими актами, що регулюють спірні правовідносини є: Конституція України, Закон України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 № 595-VIII (далі - Закон № 595-VIII), Закон України "Про Центральну виборчу комісію" від 30.06.2004 № 1932-IV (далі - Закон № 1932-IV).

Відповідно до частини другої статті 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 1 частини першої статті 19 Закону передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Центральна виборча комісія здійснює контроль за додержанням законодавства про місцеві вибори на всій території України (пункт 1 частини першої статті 24 Закону).

В обґрунтування позовних вимог, позивач посилається на те, що Центральною виборчою комісією у відповідності до ч. 2 ст. 97 ЗУ «Про місцеві вибори» вищевказані скарги від 17 та 19 липня 2016 року були повернуті Київській обласній організації Політичній партії «Об'єднання «САМОПОМІЧ» як такі, що оформленні без дотримання вимог, передбачених ст. 96 Закону № 595-VIII проте в подальшому прийняте рішення по суті таких скарг. Однак, на думку позивача, відповідач мав зазначені скарги залишити без розгляду.

Колегія суддів вважає таке твердження позивача помилковим, оскільки у відповідності до ч. 1 ст. 16 ЗУ «Про Центральну виборчу комісію», якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори і референдуми, виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення у встановленому цим Законом порядку.

Оскаржувана постанова була прийняла саме в порядку ч. 1 ст. 16 ЗУ «Про Центральну виборчу комісію», а не за результатами розгляду скарг Київської обласної організації Політичній партії «Об'єднання «САМОПОМІЧ» від 17 та 19 липня 2016 року.

Посилання позивача на те, що ЦВК було відомо про факт наявності спірних правовідносин між суб'єктом подання скарги та виборчою комісією ще 17 липня 2016 року, однак рішення по суті було прийнято відповідачем лише 26 липня 2016 року, тобто з порушенням строків передбачених ст. 95 ЗУ «Про місцеві вибори», колегія суддів вважає помилковими, оскільки строки протягом яких Центральна виборча комісія може реалізувати свої повноваження, передбачені статтею 16 ЗУ «Про Центральну виборчу комісію», не встановлені.

Посилання позивача на те, що постанова №340 не містить обґрунтування, в чому саме відповідач вбачає неправомірність дій Ірпінської міської виборчої комісії, колегія суддів вважає безпідставними з огляду на наступне:

Пунктом 3 статті 29 ЗУ «Про місцеві вибори» передбачено, що повноваження усього складу територіальної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну, дільничну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, цього та інших законів України.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для дострокового припинення повноважень Ірпінської міської виборчої комісії Київської області є одноразове грубе порушення, яке полягало у не вирішенні подань Київської обласної організації Політичній партії «Об'єднання «САМОПОМІЧ» у строк, передбачений п. 3.1 Роз'яснень щодо порядку внесення змін до складу територіальних та дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, які затверджені постановою ЦВК від 07 вересня 2015 року № 236.

Так, п. 3.1 вказаного Роз'яснення передбачено, що у разі надходження до відповідної виборчої комісії, яка утворила виборчу комісію (сформувала її склад), подання про заміну члена виборчої комісії від суб'єкта, за поданням якого кандидатуру цього члена комісії було включено до складу виборчої комісії, така виборча комісія у період виборчого процесу не пізніш як на п'ятий день з дня внесення такого подання, але не пізніше останнього дня перед днем голосування (повторного голосування), а в міжвиборчий період - не пізніше тридцяти днів з дня внесення відповідного подання про заміну члена комісії, одночасно з рішенням про дострокове припинення його повноважень приймає рішення про включення до складу відповідної виборчої комісії іншої кандидатури, внесеної на заміну тим самим суб'єктом подання, із призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинені.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновками ЦВК, викладеними в оскаржуваній постанові №340 про те, що Ірпінська міська виборча комісія Київської області не дотрималась строків, встановлених вказаним Роз'ясненням, а отже допустила одноразове грубе порушення законодавства про вибори.

Враховуючи що обов'язок розглянути подання у встановлений строк покладається саме на комісію в цілому, а не на окремого її члена, то колегія суддів вважає, що ЦВК прийняла законне та обґрунтоване рішення про дострокове припинення повноважень всього складу Ірпінської міської виборчої комісії Київської області.

Враховуючи вище викладене, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Щодо судових витрат колегія суддів зазначає наступне.

Суд приймає позовну заяву щодо виборчого спору до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України (ч. 9 ст. 172 КАС України).

Частиною 1 ст. 4 статті Закону України "Про судовий збір" визначено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 01 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Пунктом 3.1 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" в редакції, що діє з 01 вересня 2015 року, встановлено, що за подання адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою підприємцем - 1 розмір мінімальної заробітної плати.

Статтею 8 Закону України "Про Державний бюджет України на 2016 рік установлено мінімальну заробітну плату у місячному розмірі з 1 січня 2016 року - 1378 гривень.

Керуючись статтею 76 Конституції України, ст.ст. 160, 161, 163, 172, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні адміністративного позову Громадської організації "Адвокат" Правозахисна група" до Центральної виборчої комісії скасування постанови Центральної виборчої комісії від 26 липня 2016 року №340 «Про окремі питання діяльності Ірпінської міської виборчої комісії Київської області» - відмовити .

Стягнути з Громадської організації "Адвокат" Правозахисна група" (код за ЄДРПОУ:39865836) до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1378 грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім) - отримувач коштів: УДКСУ у Печерському р-ні; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 38004897; банк отримувача: ГУДКCУ у м. Києві; код банку отримувача (МФО): 820019; рахунок отримувача: 31211206781007; код класифікації доходів до бюджету: 22030101.

Постанова суду може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України у дводенний строк з дня її проголошення.

Головуючий: Мамчур Я.С.

Судді Горяйнов А.М.

Бабенко К.А.

Головуючий суддя Мамчур Я.С

Судді: Горяйнов А.М.

Бабенко К.А

Дата ухвалення рішення29.07.2016
Оприлюднено02.08.2016
Номер документу59316447
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —875/36/16

Ухвала від 29.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

Ухвала від 29.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

Постанова від 29.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

Ухвала від 29.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

Ухвала від 28.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Аліменко В.О.

Ухвала від 28.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Аліменко В.О.

Ухвала від 28.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Аліменко В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні