Справа № 2а- 468/2007 рік
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 листопада 2007 року Баришівс ький районний суд Київської області у складі
головуючого судді Литвиненко О.Л.
при секретарі Лунгул Т.А.
з участю представника відп овідача Рахуби Л.М.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні у залі суд у в смт. Баришівка адміністра тивну справу за позовом ОСО БА_1 до Управління праці та с оціального захисту населенн я Баришівської районної держ авної адміністрації Київськ ої області про визнання дій п ротиправними, стягнення недо отриманої щорічної одноразо вої допомоги на оздоровлення ,
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_1. зверну лась до суду з позовом про виз нання дій Управління праці т а соціального захисту населе ння Баришівської районної де ржавної адміністрації непра вомірними, стягнення з відпо відача недоплаченої суми ком пенсації на оздоровлення за 2005-2007 роки. Свої вимоги обґрунто вує тим, що вона є учасником лі квідації наслідків аварії на ЧАЕС (категорія 2) та перебува є на обліку в УПСЗН Баришівсь кої райдержадміністрації і в ідповідно до ст. 48 Закону Укра їни «Про статус і соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи» має право на к омпенсаційні виплати на оздо ровлення у розмірі п»яти мін імальних заробітних плат щор ічно, розмір якої визначаєть ся на момент виплати. Відпові дач, в порушення зазначеного Закону, вказану компенсацію виплачував у значно меншому розмірі. Посилаючись на непр авомірність дій відповідача , просить суд стягнути з Управ ління праці та соціального з ахисту населення на її корис ть щорічної допомоги на оздо ровлення з урахуванням інфля ції за період з 2001 по 2007 роки.
В судовому засіданні позив ачка ОСОБА_1. заявлений по зов підтримала в повному об'є мі та пояснила суду, що є учасн иком ліквідації наслідків ав арії на ЧАЕС 2 категорія, переб уває на обліку в УПСЗН Бариші вської райдержадміністраці ї. Згідно ст. 48 Закону України « Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи» має право на щоріч ну одноразову грошову допомо гу на оздоровлення в розмірі п»яти мінімальних заробітни х плат щорічно. Згідно подано го розрахунку недоотриманих сум на оздоровлення в 2001-2007 рока х недоотримала 8903 гривень 20 коп ійок. Просить суд визнати дії відповідача протиправними, зобов'язати відповідача нара хувати та виплатити недоплач ену допомогу на оздоровлення за 2001-2007 роки у сумі 8903 гривень 20 к опійок.
Представник відповідача У правління праці та соціально го захисту населення Баришів ської районної державної адм іністрації Рахуба Л.М. заявле ний позов не визнала та поясн ила, що виплата вказаної допо моги на оздоровлення за 2001-2007 ро ки позивачеві проведена у ро змірах, визначених постанова ми Кабінету Міністрів Україн и. Управління праці та соціал ьного захисту населення не є розпорядником бюджетних кош тів, діє в межах наданих йому а сигнувань і не може виходити за межі бюджетних призначен ь, визначених Державним бюдж етом України. Відповідно до с т. 99 КАС України для звернення до адміністративного суду з а захистом прав, свобод та інт ересів встановлюється річни й строк, а тому з урахуванням т ого, що позивач пропустив вка заний строк, просить постано вити рішення, яким в позові ві дмовити.
Заслухавши пояснення стор ін, дослідивши матеріали спр ави суд вважає, що заявлений п озов підлягає до часткового задоволення виходячи з насту пних міркувань.
Згідно ст.104 КАС України, до а дміністративного суду має пр аво звернутися з адміністрат ивним позовом особа, яка вваж ає, що порушено її права, свобо ди чи інтереси у сфері публіч но-правових відносин.
Даний спір за участю Управл іння праці та соціального за хисту населення Баришівсько ї районної державної адмініс трації як суб'єкта владних по вноважень (п.7 ч.1 ст.3 КАС Україн и) є публічно-правовим і його в ирішення згідно п.1 ч.1 ст.17 КАС У країни належить до компетенц ії адміністративних судів Ук раїни, оскільки УПСЗН як суб'є кт владних повноважень реалі зовувало у спірних правовідн осинах надані йому чинним за конодавством управлінські ф ункції щодо соціального захи сту населення.
Вирішуючи питання про наяв ність чи відсутність порушен ня прав позивача з боку відпо відача щодо виплати щорічної допомоги на оздоровлення, су д керується наступним.
2
Судом встановлено, і це не з аперечується відповідачем, щ о позивачка ОСОБА_1. є учас ником ліквідації наслідків а варії на ЧАЕС та має посвідче ння категорії 2 (серія НОМЕР _1) та перебуває на обліку в Б аришівському управлінні пра ці та соціального захисту на селення Баришівської районн ої державної адміністрації, а тому, їй щорічно виплачувал ася допомога на оздоровлення , зокрема в 2001-2004 роках згідно По станови KM України № 836 від 26.07.1996 ро ку виплачувалася допомога: і нвалідам 2-ї групи в сумі 26 грив ень70 копійок, інвалідам 3-ї гру пи в сумі 21 гривня 50 копійок, ев акуйованим із зони відчуженн я в 1986 році, включаючи дітей - 15 г ривень 70 копійок. У 2005-2007 роки згі дно постанови KM України № 562 від 12.07.2005 року виплачувалася допом ога: інвалідам 1- 2-ї групи в сумі 120 гривень, учасникам ліквіда ції наслідків аварії на ЧАЕС категорії 2 в сумі 100 гривень, і нвалідам 3-ї групи, дітям-інвал ідам в сумі 90 гривень, учасник ам ліквідації наслідків авар ії на ЧАЕС категорії 3, евакуйо ваним із зони відчуження в 1986 р оці, включаючи дітей - 75 гривен ь.
В липні місяці 2007 року позива ч звернулась до Управління п раці та соціального захисту населення із заявою про пере рахунок та виплату допомоги на оздоровлення за період 2005-200 7 роки в розмірі згідно ст.48 Зак ону України «Про статус та со ціальний захист громадян, як і постраждали внаслідок Чорн обильської катастрофи», одна к відповідач своїм листом ві дмовив у здійсненні такого п ерерахунку.
Вказані обставини визнают ься сторонами і згідно ч.3 ст.72 К АС України доказуванню не пі длягають.
Спірні правовідносини пов инні регулюватися ч.4 ст.48 Зако ну України «Про статус та соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи», згідн о якої щорічна допомога на оз доровлення виплачується уча сникам ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (категорія 2) в р озмірі п»яти мінімальних зар обітних плат, яка визначаєть ся на момент виплати.
З наведеного вбачається, що позивачка мала право на отри мання щорічної допомоги на о здоровлення в розмірі п»яти мінімальних розмірів заробі тної плати, а тому виплата від повідачем такої допомоги в ф іксованих розмірах 100 гривень , тобто меншому ніж встановле но Законом, порушує право поз ивача і суперечить вимозі ст . 48 вказаного Закону.
Доводи відповідача про нео бхідність застосування пост анови KM України для визначенн я розмірів виплат позивачу щ орічної допомоги на оздоровл ення необгрунтовані і супере чать ч.2 ст.19 Конституції Украї ни, згідно якої, органи держав ної та органи місцевого само врядування, їх посадові особ и зобов'язані діяти лише на пі дставах і в межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією України та Закон ами України.
Зазначеними постановами KM У країни № 836 від 26.07.1996 року та № 562 ві д 12.07.2005 року встановлено конкре тні розміри щорічної допомог и на оздоровлення в твердій г рошовій сумі, що суперечить в имогам ст.48 Закону України «Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок аварії на Чорнобильс ькій АЕС», який встановив роз мір такої допомоги як величи ну кратну мінімальній заробі тній платі.
В даному випадку мають врах овуватися засади пріоритетн ості Законів України над уря довими нормативними актами т а вимоги ст.92 Конституції Укра їни, згідно якої, виключно Зак онами України визначаються п рава і свободи людини і грома дянина (п.1) та основи соціальн ого захисту (п.60)
Вирішуючи питання про стяг нення щорічної допомоги на о здоровлення за 2005 рік суд керу ється наступним.
З 1 січня 2005 року почав діяти К одекс адміністративного суд очинства України, за нормами ч.2 ст. 99 якого, адміністративни й позов може бути подано в меж ах строку звернення до адмін істративного суду, встановле ного законом. Для звернення д о адміністративного суду за захистом прав, свобод та інте ресів особи встановлюється р ічний строк, який якщо не вста новлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про п орушення своїх прав, свобод ч и інтересів.
Згідно ст.100 КАС України проп ущення строку звернення до а дміністративного суду є підс тавою для відмови в задоволе нні позову за умови, якщо на ць ому наполягає одна із сторін . Якщо суд визнає причину проп ущення строку поважною, спра ва розглядається за правилам и КАС України.
Враховуючи, що позивач проп устив річний строк звернення до адміністративного суду з а захистом свого права, а наве дені ним причини суд вважає н е поважними, оскільки не позб авляли права пред'явити позо в до суду, а також беручи до ув аги, що на цьому наполягає від повідач, суд відмовляє в позо ві про стягнення недоплачено ї щорічної допомоги на оздор овлення за 2005 рік у зв'язку з пр опуском позивачем строку зве рнення до суду та відсутност і поважних причин для його по новлення.
Щодо вимог позивача про стя гнення щорічної допомоги на оздоровлення за 2006 рік з приво ду яких позивачем строк позо вної давності не пропущено, т о суд також відмовляє в цій ча стині,
3
керуючись п.37 ст.77 Закону Укр аїни « Про державний бюджет У країни на 2006 рік» згідно якого , на 2006 рік зупинена дія ст.48 Зако ну України « Про статус і соці альний захист громадян, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи» в части ні виплати компенсацій і доп омог в розмірах відповідно д о мінімальної заробітної пла ти.
Вказані положення Закону України «Про державний бюдж ет України на 2006 рік» не скасов ані та не визнані неконститу ційними.
Вимоги позивача щодо випла ти щорічної допомоги на оздо ровлення згідно Закону за 2007 р ік підлягають до задоволення виходячи з наступних міркув ань.
Законом України «Про держа вний бюджет України на 2007 рік» була також зупинена дія абза цу третього частини четверто ї статті 48 Закону України «Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи» в частині виплати ком пенсацій і допомог у розміра х відповідно до мінімальної заробітної плати згідно із З аконом N 3235-IV(3235-15) від 20.12.2005 р.).
Але Конституційний Суд Укр аїни своїм рішенням від 09.07.2007 ро ку № 6-рп в справі за конституц ійним поданням 46 народних деп утатів щодо відповідності Ко нституції України положень с т.29,36, частини другої статті 56, ча стини другої ст..62, частини пер шої ст.66, пунктів 7,9,12,13,14,23,29,30,39,41,43,44,45,46 ст атті 71, статей 98,101,103,111 Закону Укра їни «Про державний бюджет», в изнав такими, що не відповіда ють Конституції України дані положення закону.
Пункт 2 статті 152 Конституції України встановлює, що закон и, інші правові акти або їх окр емі положення, що визнані нек онституційними, втрачають чи нність з дня ухвалення рішен ня Конституційним Судом Укра їни рішення про їх неконстит уційність.
Таким чином, дія абзацу трет ього частини четвертої статт і 48 Закону України «Про статус і соціальний захист громадя н, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» почала знову діяти із 09.07.2007 рок у .
Враховуючи вищенаведене, с уд приходить до висновку, що з аява позивача про перерахуно к допомоги за 2005-2007 роки, подана до УПСЗН в липні місяці 2007 року , тобто після ухвалення рішен ня Конституційним судом Укра їни та до закінчення бюджетн ого року (згідно ч.1 ст.3 Бюджетн ого Кодексу України бюджетни й період для всіх бюджетів ст ановить один рік, який почина ється 1 січня і закінчується 31 грудня цього року) підлягає д о задоволення в частині дона рахування допомоги на оздоро влення за 2007 рік.
Згідно ст.19 Конституції Укр аїни органи державної влади та органи місцевого самовряд ування, їх посадові особи зоб ов'язані діяти лише на підста ві і в межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією та Законами України.
Відповідно до ч.3 ст.2 КАС Укра їни у справах щодо оскарженн я дій чи бездіяльності суб'єк та владних повноважень суд п еревіряє чи вчинені вони на п ідставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений Конст итуцією і Законами України.
Частина 2 ст.162 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни передбачає, що у разі зад оволення адміністративного позову, суд може визнати прот иправними дії суб'єкта владн их повноважень та зобов'язат и його вчинити певні дії щодо усунення порушень або прийн яти іншу постанову, яка б гара нтувала дотримання і захист прав суб'єктів у сфері публіч но-правових відносин.
Оскільки судом встановлен о, що відповідач неправомірн о відмовив позивачу у донара хуванні допомоги на оздоровл ення за 2007 рік, то суд визнає та кі дії Управління праці та со ціального захисту населення Баришівської районної держа вної адміністрації протипра вними та зобов'язує управлін ня провести перерахунок пози вачеві щорічної допомоги на оздоровлення за 2007 рік в розмі рі, який передбачений ст.48 Зак ону України «Про статус і соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи», а сам е в розмірі кратному мінімал ьній заробітній платі на мом ент виплати щорічної допомог и.
В решті позову суд відмовля є з наведених вище міркувань .
Встановлені судом обстави ни підтверджуються:
- копією посвідчення учасни ка ліквідації наслідків авар ії на Чорнобильській АЕС, кат егорія 2 серія НОМЕР_1, вида ного ОСОБА_1. 02.07.1993 року;
- довідкою управління праці та соціального захисту насе лення Баришівської райдерж адміністрації №409 від 13.08.2007 року про перебування на обліку т а про виплату ОСОБА_1. в бе резні 2007 року 100 гривень компен сації на оздоровлення;
- іншими матеріалами справи .
Керуючись ст. 19 Конституції України, ст. 48 Закону України « Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи», ст.77 Закону України «Про
4
державний бюджет України на 2006 рік», рішення Конституці йного Суду України № 6-рп від 09.0 7.2007 року, ст.ст. 2,11,17,70,71,99,100,159-163 КАС Укра їни,
Постановив:
Позов ОСОБА_1 до Управл іння праці та соціального за хисту населення Баришівсько ї районної державної адмініс трації Київської області про визнання дій протиправними, стягнення недоотриманої щор ічної одноразової допомоги н а оздоровлення задовольнити частково.
Визнати дії Управління пра ці та соціального захисту на селення Баришівської районн ої державної адміністрації щ одо відмови у перерахунку що річної допомоги на оздоровле ння за 2007 рік в розмірі передба ченому ст.48 Закону України «Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи» протиправними.
Зобов'язати Управління пра ці та соціального захисту на селення Баришівської районн ої державної адміністрації К иївської області провести пе рерахунок та виплату ОСОБА _1 щорічної допомоги на оздо ровлення за 2007 рік у розмірі пе редбаченому ст.48 Закону Украї ни «Про статус і соціальний з ахист громадян, які постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи», а саме в розмір і кратному до мінімальної за робітної плати на момент вип лати щорічної допомоги.
В решті позову відмовити
Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду че рез Баришівський районний су д Київської області протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарж ення, яка може бути подана до с уду протягом десяти днів з дн я проголошення постанови.
Суд | Баришівський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2007 |
Оприлюднено | 18.11.2009 |
Номер документу | 5947602 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Баришівський районний суд Київської області
Литвиненко О.Л.
Адміністративне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Перегінець Л.В.
Адміністративне
Сакський міськрайонний суд Автономної Республіки Крим
Романюк Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні