Постанова
від 10.08.2016 по справі 823/5444/15
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 серпня 2016 року справа № 823/5444/15

12 год. 20 хв.м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилюка В.О.,

секретар судового засідання - Будченко А.Ю.,

за участю представників:

позивача - Кураси С.А.,

відповідача - Швидкої В.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Черкаської філії товариства з обмеженою відповідальністю "Інтернаціональна група вин України № 1" до Черкаської міжрайонної виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання незаконним та скасування рішення,

встановив:

Черкаська філія товариства з обмеженою відповідальністю "Інтернаціональна група вин України № 1" подала позов, в якому просить визнати незаконним та скасувати рішення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності Черкаської міжрайонної виконавчої дирекції № 521/03-1-10 від 16.09.2015.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оспорюване рішення прийняте відповідачем безпідставно, оскільки середня заробітна плата і допомога по вагітності та пологах ОСОБА_3 розрахована відповідно до чинного законодавства, позивач не порушив порядок прийняття вказаної особи на роботу, що також підтверджується актом перевірки управління Держпраці в Черкаській області.

Представник позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримав в повному обсязі та просив його задовольнити.

В письмових запереченнях на адміністративний позов відповідач просив в його задоволенні відмовити повністю, зазначивши при цьому, що робочі органи Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності мають право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів фонду та зупиняти виплати з фонду.

Проаналізувавши подану позивачем заяву-розрахунок відповідачем встановлено, що розмір середньоденної допомоги по вагітності і пологах перевищував розмір середньомісячної заробітної плати філії у 4 рази. У зв'язку з цим відповідачем проведена позапланова перевірка, якою встановлено факти порушень трудового законодавства, що впливають на правомірність виплати допомоги по вагітності та пологах, яка надається за рахунок коштів Фонду, а тому оскаржуване рішення є законним і обґрунтованим.

В судовому засіданні представник відповідача просила в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Заслухавши пояснення представників сторін, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.

08.07.2015 Черкаською філією ТОВ "Інтернаціональна група вин України № 1" подано до Черкаської міжрайонної виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності заяву-розрахунок, згідно якої позивач просив відповідача здійснити фінансування матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду на виплату ОСОБА_3 допомоги по вагітності та пологах в розмірі 24387 грн 10 коп.

28.08.2015 відповідачем на підставі направлення від 12.08.2015 № 70 та наказу від 10.08.2015 № 52-ос проведена позапланова перевірка щодо правомірності використання коштів Фонду на виплату матеріального забезпечення по вагітності та пологах в Черкаській філії ТОВ "Інтернаціональна група вин України № 1" та складено акт № 70. Перевіркою виявлені факти порушень трудового законодавства, які впливають на правомірність виплати допомоги по вагітності та пологах, яка надається за рахунок коштів Фонду.

Так, перевіркою встановлено, що згідно наказу від 30.04.2015 № 11-к ОСОБА_3 прийнята на посаду юриста Черкаської філії ТОВ "Інтернаціональна група вин України № 1" по переводу з ЧФ ТОВ "Вітязь Алко Груп" з посадовим окладом згідно штатного розпису. З аналізу штатного розпису, затвердженого директором Черкаської філії ТОВ "Інтернаціональна група вин України №1" 01.05.2015, встановлено, що посадовий оклад для юриста встановлено у розмірі 6000,00 грн, в той час як посадовий оклад економіста становить 3000,00 грн, бухгалтера 1250,00 грн, а штатна одиниця керівника складає 0,25% з посадовим окладом 1500,00 грн.

Таким чином встановлено, що заробітна плата в розмірі 6000,00грн ОСОБА_3 нарахована з порушенням норм трудового законодавства, оскільки при її обчисленні не було дотримано вимог КЗпП України та Закону України "Про оплату праці" в частині забезпечення рівності трудових прав та диференціації заробітної плати, які належать до однієї кваліфікаційної групи "Професіонали", що підтверджується висновками Територіальної державної інспекції з питань праці у Черкаській області (лист від 20.08.2015 № 1004.

Крім того перевіркою встановлено, що ОСОБА_3 прийнята на роботу у святковий неробочий день (01.05.2015), що суперечить ст. 71, 73 КЗпП України, якими визначені виключні умови праці в такі дні. Згідно наказу № 11-к від 30.04.2015 ОСОБА_3 прийнята на посаду юриста з 01.05.2015, а отже 01.05.2015 є її першим робочим днем, а як визначено ст.71, 73 КЗпП України робота у такі дні забороняється, а відповідно і прийом на роботу в такий день є неправомірним, що підтверджується висновками Територіальної державної інспекції з питань праці у Черкаській області.

На підставі висновків акту перевірки Черкаська міжрайонна виконавча дирекція Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності прийняла рішення від 16.09.2015 № 521/03-1-10, яким відмовила Черкаській філії товариства з обмеженою відповідальністю "Інтернаціональна група вин України № 1" у фінансуванні заяви-розрахунку від 07.08.2015 на виплату матеріального забезпечення у розмірі 24387 грн 10 коп.

Вирішуючи спір по суті, з урахуванням висновків ухвали Вищого адміністративного суду України від 29 червня 2016 року по даній справі, суд зазначає таке.

Законом, який відповідно до Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров'я, є Закон України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Частина 1 статті 2 Закону № 1105-XIV передбачає, що законодавство про соціальне страхування складається із Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, Кодексу законів про працю України, цього Закону, інших законодавчих актів та прийнятих відповідно до них інших нормативно-правових актів.

Стаття 3 Закону № 1105-XIV визначає принципи соціального страхування, якими, зокрема, є: обов'язковість страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; обов'язковість фінансування Фондом витрат, пов'язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; цільове використання коштів соціального страхування; відповідальність роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Згідно частини 1 статті 25 Закону № 1105-XIV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами. Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1 - 4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.

Відповідно до статті 26 Закону № 1105-XIV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу. Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Частина 1 статті 34 Закону № 1105-XIV передбачає, зокрема, що фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду. Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами. Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників-роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 10 Закону № 1105-XIV Фонд має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду.

Порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок встановлює Інструкція про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затверджена постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 29, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 25 березня 2011 року за № 393/19131 (далі - Інструкція № 29).

Пункт 2.3 Інструкції № 29 передбачає, що органи Фонду здійснюють планові та позапланові перевірки.

Згідно підпункту "в" пункту 3.6 Інструкції № 29 позапланові перевірки проводяться без попереднього повідомлення страхувальника за наявності таких підстав: за результатами аналізу даних, зазначених у звітності, заяві-розрахунку страхувальника по коштах Фонду, статистичних даних виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності і пологах над розміром середньоденної заробітної плати.

Механізм обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, у разі настання страхового випадку, а також оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства, установи, організації або фізичної особи, яка використовує працю найманих працівників визначає Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року № 1266 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 року № 439), далі - Порядок № 1266.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 1266 середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов'язкового державного соціального страхування, на кількість календарних днів зайнятості (відповідно до видів страхування - період перебування у трудових відносинах, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, проходження служби, провадження підприємницької або іншої діяльності, пов'язаної з отриманням доходу безпосередньо від такої діяльності) у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин, - тимчасова непрацездатність, відпустка у зв'язку з вагітністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком, відпустка без збереження заробітної плати.

Пунктом 6 Порядку № 1266 передбачено, що у разі коли страхові виплати призначаються виходячи з розміру середньомісячної заробітної плати (доходу), середньомісячна заробітна плата (дохід) обчислюється шляхом множення середньої заробітної плати (доходу) за один календарний день на середньомісячну кількість календарних днів (30, 44).

Аналіз наведених норм, а також положення статей 9, 10 Закону № 1105-XIV та положення Закону України "Про оплату праці" свідчить про те, що Фонд уповноважений на перевірку в разі перевищення розміру середньоденної допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності і пологах над розміром середньоденної заробітної плати, при цьому середньоденна заробітна плата визначається як нарахована за розрахунковий період заробітна плата, на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов'язкового державного соціального страхування, поділена на кількість днів зайнятості, тоді як аналіз розміру встановленої працівнику трудовим договором заробітної плати не відноситься до компетенції Фонду соціального страхування.

При цьому суд зазначає, що відповідно до пункту 3.7 Інструкції № 29 під час проведення позапланових перевірок відповідно до підпунктів "б", "в", "г", "ґ", "є" з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цієї перевірки, із зазначенням підстави у направленні на проведення такої перевірки; згідно з підпунктами "а", "д", "е" можуть проводитися перевірки всього комплексу питань, які перевіряються у страхувальника.

Направлення на перевірку від 12.08.2015 № 70 виписане на підставі підпункту "в" пункту 3.6 Інструкції № 29, однак акт перевірки № 70 від 28.08.2015 взагалі не містить посилання на з'ясування питання про перевищення розміру середньоденної допомоги по вагітності і пологах ОСОБА_3 над розміром середньоденної заробітної плати.

Разом з тим, як свідчить подана 08.07.2015 Черкаською філією товариства з обмеженою відповідальністю "Інтернаціональна група вин України № 1" до Черкаської міжрайонної виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності заява-розрахунок, перевищення розміру середньоденної допомоги по вагітності і пологах ОСОБА_3 над розміром її середньоденної заробітної плати немає.

Відповідно до пункту 5.1 Інструкції № 29 посадові особи органу Фонду зобов'язані: керуватися нормативно-правовими актами; дотримуватися ділової етики у взаємовідносинах із страхувальниками; якісно та своєчасно проводити перевірку відповідно до затвердженого плану-графіка перевірок; забезпечувати нерозголошення комерційної таємниці та конфіденційної інформації, що стає доступною посадовим особам органу Фонду під час проведення перевірок; об'єктивно і чітко відображати діяльність страхувальників у частині дотримання ними вимог чинного законодавства у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; ознайомити керівника страхувальника або уповноважену ним особу з результатами перевірки в строки, передбачені цією Інструкцією; надавати страхувальникам консультаційну допомогу щодо здійснення перевірки.

Отже, суд вважає, що в даному випадку Черкаською міжрайонною виконавчою дирекцією Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності порушені вищенаведені вимоги законодавства, у зв'язку з чим рішення № 521/03-1-10 від 16.09.2015 є необґрунтованим.

Разом з тим, позивач в позовній заяві просить визнати оспорюване рішення незаконним та скасувати його, проте, враховуючи вимоги пункту 1 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, суд зазначає, що належним способом захисту порушеного права позивача в даному випадку буде визнання рішення № 521/03-1-10 від 16.09.2015 протиправним та його скасування, у зв'язку з чим позов слід задовольнити частково.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.

Згідно частин 1, 3 статті 87 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. До витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать: витрати на правову допомогу; витрати сторін та їхніх представників, що пов'язані із прибуттям до суду; витрати, пов'язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів та проведенням судових експертиз; витрати, пов'язані з проведенням огляду доказів на місці та вчиненням інших дій, необхідних для розгляду справи.

Частина 1 статті 90 вказаного Кодексу передбачає, що витрати, пов'язані з оплатою допомоги адвоката або іншого фахівця в галузі права, які надають правову допомогу за договором, несуть сторони, крім випадків надання безоплатної правової допомоги, передбачених законом.

При цьому суд зауважує, що на підтвердження складу та розміру витрат, пов'язаних з оплатою правової допомоги, суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату витрат, пов'язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (наприклад, квитанція до прибуткового касового ордеру, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Витрати на правову допомогу можуть бути відшкодовані лише у тому випадку, якщо правова допомога реально надавалася у справі тими особами, які одержали за це плату.

Разом з тим, позивачем до матеріалів справи надано лише копію видаткового касового ордеру № 2134 від 09.08.2016 про видачу ПП Юридична фірма "Феміда" через ОСОБА_5 1500 грн, підставою в якій зазначений договір 1/10-16 від 25.03.2016, у зв'язку з чим суд вважає, що у стягненні витрат на правову допомогу слід відмовити.

Відповідно до частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення; в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 КАС України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо та безсторонньо, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є частково обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити частково.

Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 11, 14, 70, 71, 94, 159 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

постановив:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Черкаської міжрайонної виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 16.09.2015 № 521/03-1-10 про відмову у фінансуванні.

В задоволенні решти вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Черкаської міжрайонної виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (18003, м. Черкаси, Енгельса, 157, к. 228, ідентифікаційний код 26043857) на користь Черкаської філії товариства з обмеженою відповідальністю "Інтернаціональна група вин України № 1" (19602, Черкаська область, Черкаський район, с. Руська Поляна, вул. Урочище Кленове, 1, ідентифікаційний код 39769853) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1218 (тисяча двісті вісімнадцять) грн.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя В.О. Гаврилюк

Постанова складена в повному обсязі 12.08.2016.

Дата ухвалення рішення10.08.2016
Оприлюднено17.08.2016
Номер документу59661152
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/5444/15

Ухвала від 08.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 29.12.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 12.12.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 29.09.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 14.09.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 14.09.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 10.08.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 11.07.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 29.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 09.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні