Ухвала
від 29.09.2016 по справі 823/5444/15
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 823/5444/15 Головуючий у 1-й інстанції: Гаврилюк В.О. Суддя-доповідач: Желтобрюх І.Л.

У Х В А Л А

Іменем України

29 вересня 2016 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючої-судді: Желтобрюх І.Л.,

суддів: Мамчура Я.С .,

Епель О.В.,

при секретарі: Вітковській К.М .,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві апеляційну скаргу Черкаської міжрайонної виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2016 року у справі за адміністративним позовом Черкаської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтернаціональна група вин України № 1» до Черкаської міжрайонної виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання незаконним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Черкаська філія товариства з обмеженою відповідальністю «Інтернаціональна група вин України №1» звернулась до Черкаської міжрайонної виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та просила визнати незаконним та скасувати рішення відповідача від 16.09.2015 №521/03-1-10.

Справа неодноразово переглядалась судами різних інстанцій.

Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2016 року позов задоволено.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив постанову суду першої інстанції скасувати як таку, що ухвалена з порушенням норм матеріального та процесуального права, та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити в повному обсязі. В обґрунтування вимог апеляційної скарги посилається на те. що судом першої інстанції неповно з'ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, а висновки, викладені ним в оскаржуваній постанові, не відповідають обставинам справи.

Заслухавши суддю-доповідача, учасників процесу, які з'явилися у судове засідання, вивчивши матеріали справи, дослідивши й проаналізувавши доводи апеляційної скарги і докази на їх підтвердження, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції, 08.07.2015 Черкаською філією ТОВ «Інтернаціональна група вин України № 1» було подано до Черкаської міжрайонної виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати

працездатності заяву-розрахунок. згідно якої позивач просив відповідача здійснити фінансування матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду на виплату ОСОБА_4 допомоги по вагітності та пологах в розмірі 24387,10 грн.

28 Серпня 2015 року відповідачем на підставі направлення від 12.08.2015 № 70 та наказу від 10.08.2015 № 52-ос проведена позапланова перевірка щодо правомірностів икористання коштів Фонду на виплату матеріального забезпечення по вагітності та пологах в Черкаській філії ТОВ

«Інтернаціональна група вин України № 1», за результатами якої складено Акт № 70.

В ході перевірки були виявлені факти порушень позивачем трудового законодавства, які впливають на правомірність виплати допомоги по вагітності та пологах, яка надається за рахунок коштів Фонду, а саме перевіркою встановлено, що згідно наказу від 30.04.2015 № 11-к ОСОБА_4 прийнята на посаду юриста Черкаської філії ТОВ «Інтернаціональна група вин України № 1» за переведенням з ЧФ ТОВ «Вітязь Алко Груп» з посадовим окладом згідно штатного розпису.

Згідно штатного розпису, затвердженого директором Черкаської філії ТОВ «Інтернаціональна група вин України №1» від 01.05.2015, встановлено, що посадовий оклад для

юриста встановлено у розмірі 6000 грн.. в той час як посадовий оклад економіста становить 3000,00 грн., бухгалтера 1250,00 грн., а штатна одиниця керівника складає 0,25% з посадовим окладом 1500 грн.

Вказані обставини, на переконання відповідача, свідчать про те, що заробітна плата в розмірі 6000 грн. була нарахована ОСОБА_4 з порушенням норм трудового законодавства, оскільки при її обчисленні не було дотримано вимог законодавства в частині забезпечення рівності трудових прав та диференціації заробітної плати, які належать до однієї кваліфікаційної групи

«Професіонали».

На підставі висновків вищеозначеного Акту Черкаська міжрайонна виконавча дирекція Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності прийняла рішення від 16.09.2015 №521/03-1-10, яким відмовила Черкаській філії ТОВ «Інтернаціональна група вин України № 1» у фінансуванні заяви-розрахунку від 07.08.2015 на виплату матеріального забезпечення у розмірі 24387.10 грн.

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що подана 08.07.2015 Черкаською філією ТОВ «Інтернаціональна група вин України № 1» до Черкаської міжрайонної виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності заява-розрахунок відповідає вимогам законодавства, а тому відмова Фонду у фінансуванні такої заяви є протиправною.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з такого.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров'я визначає Закон України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV далі- Закон №1105-ХІV).

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону № 1105-ХІV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Згідно частини 1 статті 25 Закону № 1105-ХІV допомога по вагітності та пологах надасться застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами. Допомога по вагітності та полог ах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1 - 4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.

Відповідно до статті 26 Закону № 1105-ХІV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страховою стажу. Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Частина 1 статті 34 Закону №1105-ХІV передбачає, зокрема, що фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду. Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок. що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами. Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників-роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 10 Закону № 1105-ХІV Фонд має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду.

Порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок встановлює Інструкція про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затверджена постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 29, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 25 березня 2011 року за № 393/19131 (далі - Інструкція № 29).

Пункт 2.3 Інструкції № 29 передбачає, що органи Фонду здійснюють планові та позаплановіперевірки.

Згідно підпункту «в» пункту 3.6 Інструкції № 29 позапланові перевірки проводяться без попереднього повідомлення страхувальника за наявності таких підстав: за результатами аналізу даних, зазначених у звітності, заяві-розрахунку страхувальника по коштах Фонду, статистичних даних виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності і пологах над розміром середньоденної заробітної плати.

Механізм обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, у разі настання страхового випадку, а також оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства, установи, організації або фізичної особи, яка використовує працю найманих працівників визначає Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року №1266 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 року № 439). далі Порядок № 1266.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 1266 середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов'язкового державного соціального страхування, на кількість календарних днів зайнятості (відповідно до видів страхування - період перебування у трудових відносинах, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, проходження служби,

провадження підприємницької або іншої діяльності, пов'язаної з отриманням доходу безпосередньо від такої діяльності) у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин, - тимчасова непрацездатність, відпустка у зв'язку з вагітністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та естирічного віку за медичним висновком, відпустка без збереження заробітної плати.

Пунктом 6 Порядку № 1266 передбачено, що у разі коли страхові виплати призначаються

виходячи з розміру середньомісячної заробітної плати (доходу), середньомісячна заробітна плата (дохід) обчислюється шляхом множення середньої заробітної плати (доходу) за один календарний день на середньомісячну кількість календарних днів (30, 44).

Аналіз наведених норм законодавства, а також положень статей 9, 10 Закону № 1105-ХІV та положень Закону України «Про оплату праці» свідчить про те, що Фонд уповноважений на

здійснення перевірки в разі перевищення розміру середньоденної допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності і пологах над розміром середньоденної заробітної плати, при цьому аналіз розміру встановленої працівнику трудовим договором заробітної плати не відноситься до компетенції Фонду соціального страхування.

Як вбачається з матеріалів справи, подана 08.07.2015 Черкаською філією ТОВ «Інтернаціональна група вин України №1» до Черкаської міжрайонної виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності заява-розрахунок відповідає розміру середньоденної заробітної ОСОБА_4

що не заперечується апелянтом.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що встановлення невідповідності розміру заробітної плати працівника підконтрольної установи не належить до повноважень відповідача, а тому в даному випадку Черкаською міжрайонною виконавчою дирекцією Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності порушені вищенаведені вимоги законодавства, у зв'язку з чим рішення № 521/03-1-10 від 16.09.2015 є необґрунтованим та підлягає скасуванню.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.

Допущення судом першої інстанції порушень норм матеріального та процесуального рава, які б призвели до неправильного вирішення справи, колегією суддів не виявлено, а тому підстав для скасування оскаржуваної постанови суду немає.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ :

Апеляційну скаргу Черкаської міжрайонної виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності залишити без задоволення, а постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2016 року, - без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складення в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуюча:

Судді:

Повний текст ухвали виготовлено 04 жовтня 2016 року.

Головуючий суддя Желтобрюх І.Л.

Судді: Епель О.В.

Мамчур Я.С

Дата ухвалення рішення29.09.2016
Оприлюднено10.10.2016
Номер документу61821305
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/5444/15

Ухвала від 08.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 29.12.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 12.12.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 29.09.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 14.09.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 14.09.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 10.08.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 11.07.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 29.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 09.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні