Ухвала
від 26.08.2016 по справі 632/1764/16-к
ПЕРВОМАЙСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа№ 632/1764/16-кПровадження № 1-кс/632/163/16

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 серпня 2016 року м. Первомайський

Слідчий суддя Первомайського міськрайонного суду Харківської області ОСОБА_1 , за участю: секретаря судового засідання ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Первомайський клопотання прокурора Первомайської місцевої прокуратури Харківської області ОСОБА_3 про надання дозволу на проведення позапланової перевірки Державною екологічною інспекцією у Харківській області щодо додержання вимог природоохоронного (земельного) законодавства при використанні земель по кримінальному провадженню, зареєстрованому в ЄРДР 29 червня 2016 року за № 42016221400000026 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 197-1 КК України, -

В С Т А Н О В И В:

25 серпня 2016 року прокурор Первомайської місцевої прокуратури Харківської області ОСОБА_3 звернулася до суду з клопотанням про надання дозволу на проведення позапланової перевірки Державною екологічною інспекцією у Харківській області щодо додержання вимог природоохоронного (земельного) законодавства при використанні земель по кримінальному провадженню, зареєстрованому в ЄРДР 29 червня 2016 року за № 42016221400000026 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 197-1 КК України, з метою перевірки використання земельної ділянки, розташованої в територіальних межах Роздольської сільської ради за кадастровим номером 6324586500:01:000:0029 та земельних ділянок розташованих в територіальних межах Михайлівської сільської ради за кадастровими номерами 6324585500:06:000:0028, 6324585500:14:000:0066, 6324585500:15:000:0023.

В обґрунтування клопотання прокурор вказує, що Первомайським ВП поліції Головного управління Національної поліції в Харківській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42016221400000026 від 29 червня 2016 року за фактом самовільного зайняття земельних ділянок на території Роздольської та Михайлівської сільських рад загальною площею близько 136 га.

Під час досудового розслідування встановлено, що станом на серпень місяць 2016 року невстановлені особи, діючи всупереч вимогам ст.ст. 116-126 Земельного кодексу України, не маючи жодних рішень органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, про передачу їм у власність чи надання в користування земельних ділянок на території Первомайського району Харківської області, а саме: Роздольської та Михайлівської сільських рад, самовільно зайняли та використовують земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення площею близько 133,7 га.

В рамках зазначеного кримінального провадження 16 липня 2016 року слідчим проведено огляди місць події 3 земельних ділянок розташованих в територіальних межах Михайлівської сільської ради площею 13,5 га, 36,5 га, 42,8 га та земельної ділянки, розташованої в територіальних межах Роздольської сільської ради площею 40,86 га. Оглядом вказаних земельних ділянок встановлено, що площі земельних ділянок використовуються та на них здійснено посів соняшника.

Вивченням Публічної кадастрової карти України встановлено розміщення зазначених ділянок та визначено їх кадастрові номери:

-Роздольська сільська рада:

*земельна ділянка площею 40,8598 га за кадастровим номером 6324586500:01:000:0029;

- Михайлівська сільська рада:

*земельна ділянка площею 42,8000 га за кадастровим номером 6324585500:06:000:0028;

*земельна ділянка площею 36,5000 га за кадастровим номером 6324585500:14:000:0066;

*земельна ділянка площею 13,5000 га за кадастровим номером 6324585500:15:000:0023.

Відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 23 серпня 2016 року, вказані вище земельні ділянки відносяться до земель державної власності, інші права на них відсутні.

Відповідно до інформації Управління Держгеокадастру у Первомайському районі Харківської області від 22 липня 2016 року, дані по вказаним земельним ділянкам внесено до національної кадастрової системи відповідно до Проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок:

-Роздольська сільська рада - земельна ділянка площею 40,8598 га за кадастровим номером 6324586500:01:000:0029, землі державної власності сільськогосподарського призначення;

-на території Михайлівської сільської ради - земельна ділянка площею 42,8000 га за кадастровим номером 6324585500:06:000:0028, землі державної власності сільськогосподарського призначення; земельна ділянка площею 36,5000 га за кадастровим номером 6324585500:14:000:0066, землі державної власності сільськогосподарського призначення; земельна ділянка площею 13,5000 га за кадастровим номером 6324585500:15:000:0023, землі державної власності сільськогосподарського призначення.

Згідно Національної кадастрової системи дані про надання у власність чи користування вказаних земельних ділянок в Управлінні відсутні.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», вказані земельні ділянки фактично використовуються за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, отже підпадають під визначення за терміном "самовільне зайняття земельної ділянки».

В ході досудового слідства з метою виявлення і фіксації відомостей щодо обставин скоєного правопорушення, встановлення законності використання земельних ділянок і визначення розміру завданої шкоди, виникла необхідність в проведенні позапланової виїзної перевірки додержання вимог природоохоронного (земельного) законодавства при використанні цих земельних ділянок.

У судовому засіданні прокурор підтримала клопотання, просила задовольнити. Дослідивши матеріали клопотання, заслухавши думку прокурора, слідчий суддя дійшов

подальшого висновку.

Згідно з ч. 2 ст. 93 КПК України сторона обвинувачення здійснює збирання доказів, зокрема, шляхом витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених КПК України.

Статтею 36 КПК України у чинній редакції не визначені повноваження слідчого у призначати ревізії та перевірок.

Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (надалі - Закону № 877-V) визначено правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до ст. 2 Закону № 877-V, дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів: контролю органами державної фіскальної служби; валютного контролю; державного експортного контролю; контролю за дотриманням бюджетного законодавства; банківського нагляду; державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції; державного нагляду за дотриманням вимог ядерної безпеки; державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації; при проведенні оперативно-розшукової діяльності, дізнання, прокурорського нагляду, досудового слідства і правосуддя; державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду); державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення.

Стаття 6 Закону № 877-V містить виключний перелік підстав для здійснення позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю), до яких ухвала суду про призначення позапланової перевірки не відноситься. Крім того, з аналізу вказаної статті вбачається наявність права у Державної екологічної інспекції на самостійне проведення позапланових заходів.

Відповідно до ч. 2, ч. 3 ст. 6 Закону № 877-V, проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, якщо інше не передбачається законом або міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного документа.

Крім того, Положенням про державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженим Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 04 листопада 2011 року № 429, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 листопада 2011 року за № 1347/20085 (надалі-Положення), встановлено, що Державна екологічна інспекція у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міністерства екології та природних ресурсів України, дорученнями Міністра екології та природних ресурсів, його першого заступника та заступника керівника апарату, наказами Державної екологічної інспекції України, дорученнями Голови Державної екологічної інспекції України, актами Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, іншими актами законодавства України, а також цим Положенням.

Відповідно до п. 4.2. Положення, Державна екологічна інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства.

Згідно зі п. 6 Положення, Державна екологічна інспекція для виконання покладених на неї завдань має право, зокрема, проводити перевірки з питань, що належать до її компетенції, видавати за їх результатами обов`язкові для виконання приписи, розпорядження. Передавати до прокуратури, органів досудового слідства та органів дізнання матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки злочину.

Статтями 36 та 40 КПК України у чинній редакції не визначені повноваження слідчого та прокурора призначати ревізії та перевірки.

Отже, слідчий суддя доходить висновку, що звертаючись з клопотанням про призначення документальної позапланової перевірки, прокурор належним чином не обґрунтував необхідність призначення перевірки саме на підставі ухвали слідчого судді, не врахувавши, що згідно зі Положенням про державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженим Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 04 листопада 2011 року № 429, Державна екологічна інспекція не уповноважена проводити позапланові ревізії (перевірки) у кримінальних провадженнях на підставі ухвали слідчого судді.

Крім того, слідчий суддя не може погодитись з позицією прокурора, щодо неможливості проведення Державною екологічною інспекцією перевірки у зв`язку з наявністю обмежень,запроваджених статтею 31 Закону України Про Державний бюджет України на 2014 рік, оскільки зазначений порядок був встановлений щодо перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб`єкта господарювання на протязі серпня - грудня 2014 року.

Також, суд звертає увагу, що будь-які обмеження що проведення перевірок стосується господарської діяльності підприємств, установ та організацій, фізичних осіб підприємців. Разом з цим, з клопотання не вбачається, що необхідно провести перевірку конкретного суб`єкта господарювання.

Враховуючи зазначене та оскільки прокурором вимоги закону не виконані, слідчий суддя доходить висновку про відмову у задоволенні клопотання.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 36, 40, 93, 309КПК України, слідчий суддя,

У Х В А Л И В:

В задоволенні клопотання прокурора Первомайської місцевої прокуратури Харківської області ОСОБА_3 про надання дозволу на проведення позапланової перевірки Державною екологічною інспекцією у Харківській області щодо додержання вимог природоохоронного (земельного) законодавства при використанні земель по кримінальному провадженню, зареєстрованому в ЄРДР 29 червня 2016 року за № 42016221400000026 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 197-1 КК України - відмовити.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Суддя:ОСОБА_1

СудПервомайський міськрайонний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення26.08.2016
Оприлюднено14.03.2023
Номер документу61085975
СудочинствоКримінальне

Судовий реєстр по справі —632/1764/16-к

Ухвала від 08.12.2016

Кримінальне

Апеляційний суд Харківської області

Колтунова А. І.

Ухвала від 07.11.2016

Кримінальне

Апеляційний суд Харківської області

Курило О. М.

Ухвала від 21.10.2016

Кримінальне

Первомайський міськрайонний суд Харківської області

Жупанова О. О.

Ухвала від 13.10.2016

Кримінальне

Первомайський міськрайонний суд Харківської області

Жупанова О. О.

Ухвала від 26.08.2016

Кримінальне

Первомайський міськрайонний суд Харківської області

Жупанова О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні