Рішення
від 06.07.2010 по справі 2-а-500/2010
КАГАРЛИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Кагарлицький районний суд Київської області

м. Кагарлик, вул. Володимира Великого, 3, 9200, (04453) 5-13-39

Справа №2- 500\10

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

6 липня 2010 року Кагарлицький районний суд Київської області в складі:

Головуючого судді- Іван юти Т.Є.

При секретарі Зайченко О.Л.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Кагарлик в залі суду справу за позовом Ґудзь ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Кагарлицькому районі про визнання дій незаконними та зобов»язання провести перерахунок пенсії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з вказаним позовом мотивуючи тим, що відповідно до ч. 4 ст. 54 Закону України « Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» він, як інвалід ІІ групи , захворювання якого пов»язане з Чорнобильською катастрофою, має право на державну пенсію, розмір якої не може бути нижчим ніж 8 мінімальних пенсій за віком, а також має право на додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров»ю в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком. Однак відповідачем державна пенсія та пенсія за шкоду , заподіяну здоров»ю виплачується йому у значно нижчому розмірі. А тому позивач , посилаючись на статтю 50 та ч. 4 ст. 54 Закону України « Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», рішення Конституційного Суду України № 6-рп від 09.07.2007 року, №10-рп від 22.05.2008 року просить суд визнати дії УПФУ в Кагарлицькому районі неправомірними, зобов»язати Управління Пенсійного фонду України в Кагарлицькому районі провести перерахунок, визначити розмір та виплатити заборгованість, яка утворилась внаслідок неправильного обчислення, а також щомісячно виплачувати йому починаючи з 17 жовтня 2007 року державну пенсію згідно з ч. 4 ст. 54 Закону України « Про катастрофи», яка повинна становити 8 мінімальних пенсій за віком та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров»ю, яка повинна становити 75 відсотків від мінімальної пенсії за віком, з встановленої Законом України « Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» мінімальної пенсії за віком, яка становить 470 грн.- з 01.01.2008 року, 481 грн.- з 01.04.2008 року, 482 грн.-з 01.07.2008 року, 498 грн. - з 01.10.2008 року; з 1.11.2009 року-429,75 грн. зобов»язати Управління Пенсійного фонду України в Кагарлицькому районі проводити перерахунок пенсій з урахуванням положень ч. 3 ст. 67 Закону України « Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Перерахунок проводити з мінімальної пенсії за віком, встановленої в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого Законом України « Про Державний бюджет України» на відповідний період.

В судовому засіданні позивач свої позовні вимоги підтримав.

Представник відповідача в судове засідання не з»явився та надав до суду клопотання про розгляд справи без участі представника та заперечення на позов, в якому позов не визнав. Обгрунтовуючи свої заперечення проти позовних вимог відповідач посилається на те, що Закони України « Про Державний бюджет України» на відповідні роки не містять жодних вказівок щодо застосування розмірів пенсій, на які посилається позивач. Розрахунок пенсій позивачу прводились та виплачуються відповідно до Постанови Кабінету Мінністрів України №1 від 03.01.2002 року, виходячи з розміру 19, 91 грн. Визнання Рішеннями Конституційного Суду України неконституційними положень норм Закону України « Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», які зупиняли дію норм Закону України « Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідо Чорнобильської катастррофи» в частині виплат державної пенсії та пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю у розмірах відповідно до розміру мінімальної пенсії за віком не дає підстав для його виконання, оскільки до Закону України « Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодпвчих актів України» не внесено змін і не збільшено фінансування на вищевказані виплати. Тому УПФУ в Кагарлицькому районі правомірно нараховує та виплачує вищевказані пенсії і діє в межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією України та Законами України.

Заслухавши пояснення позивача, дослідивши письмові докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з слідуючих підстав.

Позивач зареєстрований та постійно проживає в м. Кагарлик з 17.10.2007 року є інвалідом ІІ групи , захворювання якого пов»язане з Чорнобильською катастрофою. Позивач перебуває на обліку в УПФУ в Кагарлицькому районі, отримує пенсію, розмір якої станом на квітень місяць 2010 року становить 2768,03 грн.

Відповідно до ст. 49 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» пенсії особам, віднесеним до категорії 1,2,3,; встановлюються у вигляді а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю, яка призначаєхться після виникнення права на державну пенсію.

Згідно ч. 4 ст. 54 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» для інвалідв 2 групи, щодо яких встановлено зв»язок з Чорнобильською катастрофою, державна пенсія не може бути нижчою ніж 8 мінімальних пенсій за віком.

Ст. 50 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян,які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» передбачено, що для інвалідв 2 групи, щодо яких встановлено зв»язок з Чорнобильською катастрофою, додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров»ю призначається у розмірі 75% мінімальної пенсії за віком.

Відповідно до ст. 28 Закону України від 9 липня 2003 року № 1058-ІV « Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування ( далі- Закон № 1058-ІV ) встановлюється в розмірі визначеного законом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Відповідно до ч. 3 ст. 67 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначенорго законом, підвищуєтьтся розмір пенсій за шкоду, заподіяну здоров»ю осорбам, віднесеним до категорії 1.2.3,4 . Перерахунок пенсій здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.

Згідно ст. 58 Закону України « Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність визначено з 01.01.2008 року- 470 грн., з 01.04.2008 року- 481 грн., з 01.07.2008 року-482 грн., з 01.10.2008 року-489 грн.

Відповідно до ст. 54 Закону України « Про державний бюджет України на 2009 рік» визначено у 2009 році прожитковий мінімум на одну особу та для тих, що діяли у грудні 2008 року. Згідно Закону України «Про встановлення прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність складає : з 1.11.2009 р. - 573 грн., з 1 січня 2010 р. - 695 грн.

Відповідно до Закону України від 05.10.2006 року «Про внесення змін до Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» вказаний Закон було доповнено ст. 71, згідно з якою дія положень цього Закону не може призупинятись іншими законами, крім Законів пр внесення змін до цього Закону.

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп визнано неконституційними п. 28 розділу ІІ « Про внесення змін до деяких законодавчихї актів України» Закону України « Про Державний бюджет України на 2008 рвк та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», якими були внесені зміни в Закон України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». У цьому ж рішенні Конституційного суду України зхазначається, що Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів та при прийнятті закону України « Про державний бюджет України чітко визначений у Конституції України, Кодексі то цей закон не може скасовувати чи змінювати обсяг прав і обов»язків, пільг, компенсацій і гарантій, передбачених іншими Законами України.

Рішення Конституційного Суду України є обов»язковим до виконання на території України, остаточним і не може ибути оскаржене.

Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції про розгляді ними позовів у зв»язку з правовідносинами , які виникли внаслідок дії положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», незнаних неконституційними.

Ч. 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов»язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституйією та законами України.

Відповідно до ст. 113 Конституції України Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується цією конституцією та зхаконами України, а таокж указами Президента України та постановами Верховної Ради України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України.( стаття 113 в редакції Закону № 2222-ІУ від 08.12.2004 ).

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Згідно ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Оскільки закони України мають вищу юридичну силу над урядовими нормативними актами, а Закон України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катасьрофи» має особливу процедуру внесення до нього змін та доповнень суд вважає, що при вирішенні даного спору підлягають застосуванню саме положення ст.ст. 50,54 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Суд при вирішенні справи вважає за необхідне взяти до уваги пункт 9 оглядового листа ВАСУ від 14.08.2008 року № 1406\100.13-08 згідно з яким виходячи з пріоритетності законів над підзаконними актами, при визначенні розміру пенсій учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС застосуванню підлягають частина перша статті 50 та частина четверта статті 54 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» ( 796-12) , а не постанова Кабінету Міністрів України « Про підвищення розірів пенсій та інших соціальних виплат окремим категорія пенсіонерів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного бюджету» ( 1-2001-п) , яка істотно звужує обсяг встановлених законом прав.

Також суд при прийнятті рішення керується судовою практикою Верховного Суду України ( Вісник Верховного Суду України №1 ( 101) січень 2009 ) згідно з якою з оглядуна загальні засади пріоритету законів над підзаконними нормативними актами при визначенні розміру державної пенсії та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю, що передбачені Законом України від 28 лютого 1991 р. № 796- ХІІ « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», необхідно було керуватися статтями 50, 54 цього Закону , а не постановою Кабінету Міністрів України від 3 січня 2002 р. №1 « Про підвищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат окремим категоріям пенсіонерів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного бюджету», що була чинною на час призначення позивачеві цих пенсій.

Отже, з урахуваням всього наведеного суд приходить до обгрунованого висновку, щ о позивач , як інвалід 2 групи, захворювання якого пов»язане з Чорнобильською катастрофою має законне право на державну пенсію в розмірі не нижче 8 мінімальних пенсій за віком , а також на додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров»ю в розмірі 75 % мінімальної пенсії за віком , починаючи з 01.01.2008 року, тобто з часу вказаного в позовних вимогах.

Суд також вважає, що для обрахунку пенсій слід застосовувати мінімальну пенсію за віком, я ка визначена абзацом першим частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов»язкове Державне пенсійне страхування» в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.Даний прожитковий мінімум визначається Законом України «Про Державний бюджет України» на відповідний рік.

Також суд вважає, що відповідно до частини третьої статті 67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» ( 796-12), яка набрала чинності 31 жовтня 2006 року, у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю, особам, віднесеним до 1, 2,3,4 категорій та розмір щомісячної компенсації сім»ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового прожиткового мінімуму.

Аналіз зазначеної норми, яка є імперативною, свідчить, що підставою для перерахунку пенсії є встановлення нового розміру прожиткового мінімуму і цей перерахуноку здійснюється з дня встановлення цього мінімуму.

Суд вважає , що перерахунок пенсії позивачу слід проводити з 22 травня 2008 року, тобто з часу прийняття рішення Конституційним Судом України № 10-рп від 22.05.2008 року, а тому в задоволенні позовних вимог позивача в частині перерахунку та виплати пенсії за період з 19.12.1996 року слід відмовити.

На підставі ст. 4 Декрету Кабінету Міністрів України «Про Державне мито» позивач звільнений від сплати держмита ( судового збору) на користь держави.

Керуючись ст. ст. 19,95,113,152 Конституції України, ст 50,54, 67,70, 71 «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов»язкове Державне пенсійне страхування», ст. 62 Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» , Рішенням КСУ від 22.05.2008 року №10- рп , ст. 209,212,213,214,215,218 ЦПК , ст.. 16 ЦК України, суд-

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати дії Управління Пенсійного фонду України в Кагарлицькому районі Київської області у відмові провести перерахунок та виплату пенсії неправомірними.

Зобов»язати Управління Пенсійного фонду України в Кагарлицькому районі Київської області починаючи з 22 травня 2008 року провести перерахунок державної пенсії Ґудзь ОСОБА_1 , визначити розмір та виплатити заборгованість, яка утворилась внаслідок неправильного обчислення, а також проводити щомісячно виплату державної пенсії згідно ч. 4 статті 54 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які пострадждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком та провести перерахунок додаткової пенсії за шкоду , заподіяну здоров»ю, визначити розмір та виплатити заборгованість, яка утворилась внаслідок неправильного обчислення, а також проводити щомісячно виплату додаткової пенсії за віком з встановленої Законом України « Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» та Законом України « Про Державний бюджет України на 2009 рік», Законом України « Про Державний бюджет України на 2010» рік мінімальної пенсії за віком встановленої на момент виплати.

Зобов»язати Управління Пенсійного фонду Українии в Кагарлицькому районі Київської області проводити перерахунок Ґудзь ОСОБА_1 пенсій та їх щомісячну виплату з урахуванням положень ч. 3 статті 67 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Перерахунок проводити з мінімальної пенсії за віком, встановленої в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого Законом України « Про Державний бюджет України» на момент виплати.

Стягнути з Управління Пенсійного фонду України в Кагарлицькому районі Київської області 8 грн. 50 коп. судового збору.

Рішення може бути оскаржене до апеляційного суду Київської області через Кагарлицький районний суд протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження протягом десяти днів .

Суддя:

СудКагарлицький районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення06.07.2010
Оприлюднено22.09.2016
Номер документу61373449
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-500/2010

Постанова від 31.03.2016

Адміністративне

Першотравневий районний суд Донецької області

Трегубенко С. В.

Ухвала від 03.11.2010

Адміністративне

Онуфріївський районний суд Кіровоградської області

Шелесько В. Д.

Постанова від 26.10.2010

Адміністративне

Бучацький районний суд Тернопільської області

Шваюк Г. В.

Постанова від 13.08.2010

Адміністративне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Чевилюк З. А.

Постанова від 05.03.2010

Адміністративне

Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області

Бондарчук Л. А.

Постанова від 12.03.2010

Адміністративне

Новопсковський районний суд Луганської області

Тарасов Д. С.

Ухвала від 23.12.2009

Адміністративне

Тростянецький районний суд Сумської області

Литовченко Н. О.

Ухвала від 20.01.2010

Адміністративне

Тростянецький районний суд Сумської області

Литовченко Н. О.

Постанова від 20.01.2010

Адміністративне

Тростянецький районний суд Сумської області

Литовченко Н. О.

Рішення від 06.07.2010

Адміністративне

Кагарлицький районний суд Київської області

Іванюта Т. Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні