КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 жовтня 2016 року о/об 12 год. 12 хв. 810/1064/16
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горобцової Я.В., за участю секретаря судового засідання Тятькова І.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Приватного підприємства «Агрокс Плюс»
до Білоцерківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області
про скасування податкового повідомлення рішення-
о б с т а в и н и с п р а в и:
До Київського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного підприємства «Агрокс Плюс» (далі – позивач або ПП «Агрокс Плюс») до Білоцерківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області (далі – відповідач або Білоцерківської ОДПІ ГУ ДФС у Київської області), у якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Білоцерківської ОДПІ ГУ ДФС у Київської області №0003381501 від 12.03.2016.
Заявлені позовні вимоги мотивовані тим, що спірне рішення податкового органу прийнято на підставі висновків Акту перевірки №192/10-02-15-01-34856574 від 19.02.2016. В ході перевірки встановлено, що податкові накладні виписані 31.12.2015 зареєстровані у єдиному реєстрі податкових накладних 18.01.2016. Зазначає, що 18.01.2016 позивачем отримано витяг щодо суми податку, на яку платник ПДВ має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄДПН з системи електронного адміністрування ПДВ №18308208 на запит від 18.01.2016 №18308208. У рядку сума податку, на яку платник ПДВ має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄДПН зазначено 1 164 009,41 грн. при цьому зазначено реєстраційний номер документу, відповідно до якого відбулися зміни 4039107, дата реєстрації 14.01.2016, тобто зміни відбулися в наслідок перерахування коштів в сумі 1164000,00 грн. З останнього витягу вбачається, що рішення яким визначено суму податку, на яку платник ПДВ має право зареєструвати податкові накладні саме від 14.01.2016. Натомість протягом 14.01.2016-15.01.2016 позивач намагався зареєструвати податкові накладні, що було унеможливлено відсутністю достатньої суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні.
Вважає, що він, як платник податку, вжив всіх належних заходів щодо реєстрації податкових накладних, що виключає його вину за прострочення реєстрації податкових накладних. Отже, притягнення до відповідальності за таке порушення є протиправним.
Відповідач, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, зазначив що штрафні санкції за порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної застосовуються контролюючими органами в порядку та розмірах, передбачених ПК України, до особи, на яку покладено обов'язок щодо такої реєстрації, та незалежно від причин, які призвели до порушення термінів.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19 липня 2016 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві, та просив задовольнити позов.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував та просив суд відмовити у задоволені позову.
На підставі частини третьої статті 160 КАС України в судовому засіданні 17 жовтня 2016 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -
в с т а н о в и в:
Приватне підприємство «Агрокс Плюс» ідентифікаційний код 34856574, місцезнаходження: 09146, Київська область, Білоцерківський район, с. Михайлівка, вул. Московська, буд. 34, зареєстроване 06.04.2008 як юридична особа, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 30-35). Свідоцтво про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб'єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість НБ №130501 (а.с. 118).
19.02.2016 посадовою особою Білоцерківської ОДПІ ГУ ДФС у Київської області на підставі п.200.10 ст. 200 розділу V Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями), у порядку ст. 76 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку податкової звітності з податку на додану вартість за грудень 2015 року ПП «Агрокс Плюс», код за ЄДРПОУ 34856574, за результатами якої складений Акт №192/10-02-15-01-34856574 від 19.02.2016 (далі – Акт перевірки) (а.с. 100-106).
Так, перевіркою встановлено порушення ПП «Агрокс Плюс», п. 201.10 ст. 201 Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 №2755-VI (зі змінами та доповненнями), в частині порушення терміну реєстрації податкових накладних в ЄРПН на загальну суму ПДВ 1 077 586,50 грн.
Відповідальність за порушення платником податку терміну реєстрації податкових накладних в ЄРПН передбачена п. 120-1 ст. 120-1 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI (зі змінами та доповненнями).
Не погоджуючись з діями податкового органу позивачем подані заперечення №142 від 03.03.2016 до Білоцерківської ОДПІ ГУ ДФС у Київської області (а.с. 104-106), за результатами розгляду яких листом «Про розгляд заперечення» №2038/10-02-15-01 від 09.03.2016 повідомлено що дане заперечення подане з порушенням законодавчого визначеного терміну і є таким, що не підлягає розгляду (а.с. 107).
На підставі акта перевірки №192/10-02-15-01-34856574 від 19.02.2016 Білоцерківської ОДПІ ГУ ДФС у Київської області прийнято податкове повідомлення-рішення №0003381501 від 12.03.2016, яким за затримку реєстрації податкових/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 1 077 586,50 грн. до позивача застосовано штраф в розмірі 10% у сумі 107 758,65 грн. (а.с. 108-110).
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами у справі, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
З 1 січня 2015 року набрав чинності Закон України від 28 грудня 2014 року №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», яким запроваджено нові правила функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість.
Статтею 9 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) податок на додану вартість визначено як загальнодержавний податок, а підпунктом 14.1.178 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України передбачено, що податок на додану вартість - непрямий податок, який нараховується та сплачується відповідно до норм розділу V цього Кодексу.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податку накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Відповідно до пункту 11 підрозділу 2 Розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України з 1 лютого 2015 року реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають всі податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних (у тому числі які не надаються покупцю, виписані за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування) незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній / розрахунку коригування.
Основні принципи функціонування системи електронного адміністрування ПДВ визначено статтею 200-1 розділу V Кодексу.
Так, згідно абзаців 10-12 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов'язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Платник податку має право зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Якщо сума, визначена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній та/або розрахунок коригування, які платник повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, то платник зобов'язаний перерахувати потрібну суму коштів із свого поточного рахунку на свій рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Відповідно до пункту 200-1.1. статті 200-1 Податкового кодексу України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 200-1.3 статті 200 Податкового кодексу України платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (SНакл), обчислену за такою формулою: еНакл = еНаклОтр + еМитн + еПопРах + еОвердрафт - еНаклВид - еВідшкод - еПеревищ, де еПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунків у системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зазначених у підпунктах "а" - "в" пункту 200 1.2 цієї статті.
Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Так, у відповідності до пункту 2 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість» (далі Порядок № 569) рахунок у системі електронного адміністрування податку (далі - електронний рахунок) - рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти у сумі, необхідній для досягнення розміру суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), а також у сумі, необхідній для сплати узгоджених податкових зобов'язань з податку. спеціальний рахунок - рахунок, відкритий у банку та/або органі Казначейства сільськогосподарськими підприємствами - суб'єктами спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства, передбаченого статтею 209 Податкового кодексу України (далі - суб'єкт спеціального режиму оподаткування), для акумулювання сум податку, що нараховуються на вартість поставлених/наданих ними сільськогосподарських товарів/послуг.
Пунктом 12 Порядку № 569 визначено, що якщо сума, обчислена відповідно до пункту 9 цього Порядку, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній, яку платник податку повинен зареєструвати в Реєстрі, такий платник перераховує необхідну суму коштів з поточного рахунка на електронний рахунок (в тому числі на додаткові електронні рахунки).
На електронні рахунки (в тому числі додаткові електронні рахунки) не можуть перераховуватися кошти із спеціальних рахунків.
ДФС автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі. Платник податку має право отримувати у ДФС інформацію про стан свого електронного рахунка (в тому числі додаткових електронних рахунків), а також суму податку, на яку він має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі (пункт 13 Порядку № 569).
Казначейство подає ДФС в розрізі платників податку інформацію про суми поповнення електронних рахунків (в тому числі додаткових електронних рахунків) та залишків на таких рахунках (пункт 14 Порядку № 569).
Отже, з наведених норм можна зробити висновок, що для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних платник податків зобов'язаний перерахувати зі свого поточного рахунку на свій рахунок в СЕА ПДВ суму коштів, обчислену у відповідності до пункту 200-1.3 статті 200-1 ПК України.
Відповідно до абзаца 2 пункту 120-1.5. статті 120-1 ПК України кошти, що надійшли на рахунки, визначені у підпунктах "а" - "в" пункту 200 1.2 цієї статті, автоматично перераховуються органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, на рахунок такого платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість та на спеціальний рахунок такого платника протягом наступного операційного дня. Реквізити такого спеціального рахунка платник - сільськогосподарське підприємство, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зобов'язаний зазначати у податковій звітності з податку на додану вартість.
Згідно пункту 120-1.1. статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов'язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів.
З акту перевірки №192/10-02-15-01-34856574 від 19.02.2016 вбачається, що позивач 31.12.2015 виписав податкові накладні №4/2, №6/2, №7/2, №5/2 на загальну суму 1 077 586,50 грн.
У відповідності до вимог абзацу 10 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України останнім днем реєстрації вищезазначених податкових накладних є 15.01.2016.
Відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України платник податку міг зареєструвати податкові накладні у ЄРПН за умови наявності достатньої суми коштів на електронному рахунку платника в системі електронного адміністрування ПДВ, яка б відповідала загальній сумі податку за податковими накладними від 31.12.2015 №4/2, №6/2, №7/2, №5/2.
Платіжним дорученням від 12 січня 2016 року №7 позивачем перерахувано кошти у сумі 1 164 000,00 грн. на власний рахунок у системі електронного адміністрування ПДВ Держказначейства (а.с. 113).
В матеріалах справи на підтвердження перерахування позивачем вищезазначених коштів міститься також виписка від 14.01.2016 (час 15:34:22) по особовому рахунку №2604722442 ПП «Агрокс Плюс» (а.с. 114).
Суд зазначає, що загальні засади функціонування платіжних систем і систем розрахунків (далі - платіжні системи) в Україні, поняття та загальний порядок проведення переказу коштів у межах України, визначено Законом України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 5 квітня 2001 року № 2346-III (далі - Закон №2346).
Відповідно до пункту 8.1 статті 8 Закону №2346 банк зобов'язаний виконати доручення клієнта, що міститься в розрахунковому документі, який надійшов протягом операційного часу банку, в день його надходження.
У разі надходження розрахункового документа клієнта до обслуговуючого банку після закінчення операційного часу банк зобов'язаний виконати доручення клієнта, що міститься в цьому розрахунковому документі, не пізніше наступного робочого дня. Банки та їх клієнти мають право передбачати в договорах інші, ніж встановлені в абзацах першому та другому цього пункту, строки виконання доручень клієнтів.
За визначенням, наведеним у пунктах 1.21 та 1.22 статті 1 Закону №2346 операційний день - це частина робочого дня банку або іншої установи - учасника платіжної системи, протягом якої приймаються від клієнтів документи на переказ і документи на відкликання та можна, за наявності технічної можливості, здійснити їх обробку, передачу та виконання. Тривалість операційного дня встановлюється банком або іншою установою - учасником платіжної системи самостійно та закріплюється в їх внутрішніх нормативних актах.
Операційний час - частина операційного дня банку або іншої установи - учасника платіжної системи, протягом якої приймаються документи на переказ і документи на відкликання, що мають бути оброблені, передані та виконані цим банком протягом цього ж робочого дня. Тривалість операційного часу встановлюється банком або іншою установою - учасником платіжної системи самостійно та закріплюється в їх внутрішніх нормативних актах.
Позивач пояснив, що 14-15 січня 2016 року намагався зареєструвати податкові накладні, проте відсутність достатньої суми на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні унеможливило реєстрацію.
На запит від 14 січня 2016 року ПП «Агрокс Плюс» отримано витяг щодо суми податку, на яку платник на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ №14308124 від 14 січня 2016 року, з якого слідує, що сума податку становить 402,85 грн. та не збільшилася на суму перерахованих коштів (а.с. 115).
Також, на запит від 15 січня 2016 року ПП «Агрокс Плюс» отримано витяг щодо суми податку, на яку платник на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ №15308200 від 15 січня 2016 року, з якого слідує, що сума податку становить 9,41 грн. та знову не збільшилася на суму перерахованих коштів (а.с. 115).
Лише на запит від 18 січня 2016 року ПП «Агрокс Плюс» отримано витяг щодо суми податку, на яку платник на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ №18308208 від 18 січня 2016 року, з якого слідує, що сума податку збільшилась і становить 1 164 009,41 грн., при цьому зазначено реєстраційний номер документу, відповідно до якого відбулися останні зміни 4039107, дата реєстрації 14.01.2016 (а.с. 117).
Суд вважає, що ПП «Агрокс Плюс» вчинені усі необхідні та достатні дії щодо реєстрації податкових накладних, не своєчасне зарахування коштів на рахунок платника податків в системі електронного адміністрування ПДВ, що призвело до затримки реєстрації податкових накладних, сталось з причин, що не залежали від позивача що виключає його вину.
Отже, дослідження наявних у справі доказів у їх сукупності, дає суду підстави для висновку про відсутність в діях ПП «Агрокс Плюс» порушень податкового законодавства, визначених актом перевірки №192/10-02-15-01-34856574 від 19.02.2016, на підставі висновків якого відповідачем прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення №0003381501 від 12.03.2016.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а ч.2 ст.71 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також письмові доводи сторін стосовно заявлених позовних вимог, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст. 69-71, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов Приватного підприємства «Агрокс Плюс» - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Білоцерківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області №0003381501 від 12 березня 2016 року.
Присудити на користь Приватного підприємства «Агрокс Плюс» (код ЄДРПОУ 34856574) судовий збір у розмірі 1378, 00 грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім гривень 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Білоцерківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області (код ЄДРПОУ 39468482).
Постанова набирає законної сили відповідно до частини першої статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України.
Суддя Я.В. Горобцова
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2016 |
Оприлюднено | 03.11.2016 |
Номер документу | 62368296 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні