Ухвала
від 03.11.2016 по справі 923/983/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м.Херсон, вул. Театральна, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


ОКРЕМА У Х В А Л А

03 листопада 2016 року Справа № 923/983/16

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пригузи П.Д., при секретарі Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі

позивача-1: Скадовської районної державної адміністрації, вул. Олександріївська, 34, м. Скадовськ, Херсонська область, ідентифікаційний код 04060134,

позивача-2: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон, ідентифікаційний код 39766281,

до: ОСОБА_1 підприємства "Приватне підприємство агрофірма "Амур", вул. Софіївська (Ворошилова), 176, м. Скадовськ, Херсонська область, ідентифікаційний код 31160742,

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

за участю прокурора Федоренко О.Б. посвідчення № 032975 від 10.04.2015р.;

представників сторін:

від позивача-1: не прибули;

від позивача-2: ОСОБА_2, довіреність № 32-21-0.4-81/2-16 від 05.01.2016;

від відповідача: ОСОБА_3, директор, паспорт

в с т а н о в и в:

Прокурор звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі позивача-1 Скадовської районної державної адміністрації та позивача-2 Головного Управління Держгеокадастру у Херсонській області (ГУ Держгеокадастру) з вимогою до відповідача ОСОБА_1 підприємства "Приватне підприємство агрофірма "Амур" про внесення змін до договору оренди землі від 04.11.2004 року, укладеного між Скадовською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 підприємством "Приватне підприємство агрофірма "Амур", який зареєстровано у Скадовському відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру за № 3 від 20.12.2004 року, виклавши пункт 9 вказаного договору в наступній редакції: В«Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік шляхом внесення цих коштів відповідно до законуВ» . Окрім того, позивач просить замінити за текстом договору сторону договору оренди землі, визначивши Орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру в Херсонській області замість Скадовської районної державної адміністрації.

За результатами розгляду справи суд відмовив у задоволенні позову.

При розгляді справи по суті судом встановлено, що представниками позивача-2 допускаються недоліки у роботі, що викликають порушення прав учасників земельних відносин щодо оренди земель державної власності та негативно відображається на діяльності державного органу - Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, його репутації як державного органу.

Відповідаючи на заперечення проти позову, які надані відповідачем, ГУ Держгеокадастру надало письмові пояснення, за змістом яких викладена позиція щодо умов і порядку внесення змін до договору оренди земель державної власності, зокрема, що стосуються обов’язків відповідача. Зокрема вказано, що договір оренди не відповідає вимогам чинного законодавства, зокрема ст. 125 Земельного кодексу України та Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Зазначене твердження не відповідає правовому регулюванню відносин відповідно до законодавства, оскільки твердження про невідповідність договору чинному законодавству є безвідповідальним та неправомірним. Згідно ч. 3 та ч. 4 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.

Згідно ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено виключний перелік речових прав та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації, до них зокрема віднесено: право власності; речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки тощо.

Згідно ч. 4 ст. 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Розгляд справи та поведінка ГУ Держгеокадастру показали, що орендодавець використовує законодавчі зміни орендної плати за землю як привід для пред’явлення необґрунтованих вимог до орендаря про: формування земельної ділянки; внесення інформації про земельну ділянку до єдиної системи державного земельного кадастру; реєстрації додаткової угоди до договору оренди тощо, що не передбачено чинним законодавством.

Закон не передбачає вимоги про реєстрацію розміру орендної плати, або інших умов договору оренди землі окрім лише права оренди, як похідного права від права власності, зокрема додаткова угода про зміну розміру орендної плати державній реєстрації не підлягає. Зміна орендної плати має відбуватися у письмові формі, наразі можлива шляхом обміну листами про узгодження і прийняття до виконання нового розміру орендної плати. Відмова від прийнятого виконання нового розміру орендної плати у подальшому буде порушенням умов договору, права орендодавця у такому випадку будуть підлягати захисту, у тому числі й судовому.

Відмова ГУ Держгеокадастру від погодження збільшення розміру орендної плати, хоча й не мала юридичного значення для підвищення розміру платежів, однак вказує, що представниками не вірно застосовуються у практиці роботи державного органу приписи податкового законодавства щодо збільшення розміру орендної плати. При цьому заінтересованою особою є сторона договору, яка ініціює внесення змін, а не сторона договору, яка використовує об’єкт оренди для здійснення господарської діяльності.

Суд зауважує, що відсутність бюджетного фінансування Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на потреби формування земельних ділянок, зокрема на отримання їх кадастрових номерів та внесення до відповідних реєстрів відомостей про земельні ділянки не надає права Держгеокадастру вимагати здійснення цих дій від орендарів, оскільки законом передбачено, що замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

Суд зауважує, що відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Відповідно до припису ст. 8 Конституції в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Зазначені дії і бездіяльність містять у собі порушення основних засад цивільного законодавства: свобода договору; справедливість, добросовісність та розумність, а також містять елементи зловживання правом.

Суд звертає увагу керівника Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на необхідності усунення вказаних вище недоліків, оскільки порушення прав орендарів земельних ділянок створює негативні наслідки для економіки України, негативно впливаючи на інвестиційний клімат у державі та в Херсонській області, зокрема.

Прошу розглянути цю окрему ухвалу, вжити відповідні заходи щодо удосконалення роботи органів Держгеокадастру, про що повідомити Господарський суд Херсонської області.

Цю окрему ухвалу надіслати до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області.

Суддя П.Д. Пригуза

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення03.11.2016
Оприлюднено15.11.2016
Номер документу62609413
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/983/16

Постанова від 15.02.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 25.01.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 22.12.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 01.12.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Рішення від 03.11.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 03.11.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 04.10.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 03.10.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 15.09.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ситюк В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні