ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" лютого 2017 р.Справа № 923/983/16 Одеський апеляційний господарський суд у складі:
Головуючого судді Принцевської Н.М.;
суддів Діброви Г.І.,
ОСОБА_1;
при секретарі судового засідання Бендерук Є.О.;
за участю представників сторін:
Від ПП агрофірма "Амур" - ОСОБА_2, довіреність № б/н, від 21.08.15;
від прокуратури - ОСОБА_3, посвідчення № 031420, від 19.01.15;
від Скадовської районної державної адміністрації - не з'явився;
від Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області - не з'явився.
розглянувши апеляційну скаргу Заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області
на рішення господарського суду Херсонської області від 03.11.2016 року
у справі № 923/983/16
за позовом: Заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі
позивача-1 : Скадовської районної державної адміністрації, ,
позивача-2 : Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області,
до : Приватного підприємства "Приватне підприємство агрофірма "Амур",
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
В С Т А Н О В И В:
У вересні 2016 року заступник керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області звернувся до Господарського суду Херсонської області з позовом в інтересах держави в особі Скадовської районної державної адміністрації та Головного Управління Держгеокадастру у Херсонській області (ГУ Держгеокадастру) з вимогою до Приватного підприємства "Приватне підприємство агрофірма "Амур" про внесення змін до договору оренди землі від 04.11.2004, укладеного між Скадовською районною державною адміністрацією та Приватним підприємством "Приватне підприємство агрофірма "Амур", який зареєстровано у Скадовському відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру за № 3 від 20.12.2004, виклавши п. 9 вказаного договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік шляхом внесення цих коштів відповідно до закону» . Окрім того, позивач просить замінити за текстом договору сторону договору оренди землі, визначивши Орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру в Херсонській області замість Скадовської районної державної адміністрації.
Позовні вимоги щодо необхідності внесення змін до договору оренди землі, укладеного 04.11.2004 між Скадовською районною державною адміністрацією та Приватним підприємством "Приватне підприємство агрофірма "Амур" в частині встановлення орендної плати у розмір 3% від нормативної грошової оцінки Прокурор - заступник керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області пов'язує з тим, що вимогами п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу, з урахуванням змін внесених Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» № 1166-VII ВІД 27.03.2014 зазначено, що розмір орендної плати не може бути менше 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Щодо вимоги позивача про внесення змін до вказаного договору в частині заміни сторони договору, а саме Орендодавця земельної ділянки з Скадовської районної державної адміністрації на Головне управління Держгеокадастру, то вона обґрунтована тим, що відповідно до вимог ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України на даний час розпорядником земель, що перебувають в оренді відповідача на території Херсонської області, є Головне управління Держеокадастру у Херсонській області.
Рішенням Господарського суду Херсонської області від 22 листопада 2016 року (суддя Пригуза П.Д.) відмовлено у задоволенні позову.
Господарський суд першої інстанції дійшов висновку про відмову в задоволенні позову про внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині встановлення орендної плати у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки з огляду на те, що позов заявлено безпідставно та за відсутністю спору, оскільки відповідачем добровільно сплачується з 01.01.2014 орендна плата у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог в частині заміни в тексті договору оренди сторони - орендодавця земельної ділянки суд прийшов до такого ж висновку, що вимога прокурором заявлена без наявних правових підстав, у зв'язку з відсутністю предмета спору.
Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, Заступник прокурора Херсонської області звернувся до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Херсонської області від 03 листопада 2016 року по справі № 923/983/16 та прийняте нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги скаржник зазначає, що договір від 04.11.2004 є договором оренди земельної ділянки державної власності. Нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Крім цього, апелянт звертає увагу на те, що на теперішній час Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області є розпорядником земель, що перебувають у користуванні відповідача, однак умови договору щодо заміни орендодавця як сторони у зобов'язанні, не приведено у відповідність з вимогами законодавства.
В письмових поясненнях, надісланих на адресу Одеського апеляційного господарського суду, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області підтримало апеляційну скаргу Заступника прокурора Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 03 листопада 2016 року по справі № 923/983/16 та просило оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове про задоволення позову.
У відзиві на апеляційну скаргу Приватне підприємство "Приватне підприємство агрофірма "Амур" висловило заперечення щодо викладених доводів апеляційної скарги та вважає рішення місцевого господарського суду законним і обґрунтованим, оскільки відповідачем належним чином виконуються умови договору оренди з урахуванням змін в законодавстві щодо розміру орендних платежів, спір з цього приводу між сторонами відсутній. Крім того, відповідач зазначає, що прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави без порушення таких інтересів, не обґрунтував необхідність захисту таких інтересів, а також наявність підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді.
В судовому засіданні представник прокуратури підтримав доводи апеляційної скарги, наполягав на її задоволенні та скасуванні рішення суду першої інстанції з прийняттям нового рішення про задоволення позову.
Представник відповідача заперечував проти задоволення апеляційної скарги з підстав, зазначених у відзиві.
Представник позивача-2 Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області в судове засідання не з'явився, надав письмові пояснення, в яких просив розглянути справу без участі його представника.
Представник позивача-1 Скадовської районної державної адміністрації в судове засідання не з'явився, про дату час, місце розгляду апеляційної скарги повідомлений належним чином, про що свідчать наявні в матеріалах справи поштові повідомлення.
Враховуючи те, що явка представників сторін у судове засідання не була визнана обов'язковою, в апеляційній скарзі заявник посилається лише на ті документи, що були предметом розгляду суду першої інстанції, приймаючи до уваги, що наявні поштові повідомлення свідчать про отримання уповноваженими представниками сторін відповідних ухвал, колегія суддів вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу без участі представників сторін, які не з'явилися в судове засідання.
Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду відповідно до ст.101 Господарського процесуального кодексу України переглядає матеріали господарської справи та викладені в скарзі доводи щодо застосування судом при розгляді норм матеріального та процесуального права, що мають значення для справи. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість ухвали місцевого господарського суду у повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції встановила наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, між Скадовською районною державною адміністрацією та Приватним підприємством "Приватне підприємство агрофірма "Амур" укладено договір оренди землі від 04.11.2004 (Далі-Договір), який зареєстрований у Скадовському відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру за № 2 від 20.12.2004. (а.с. 18-19)
За цим договором орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування землі пасовищ, які знаходяться на землях запасу Тарасівської сільської ради Скадовського району Херсонської області, площею 27,434 га, нормативна грошова оцінка землі відповідно до п. 5 договору визначена у розмірі 42 346 грн. Строк дії договору - 50 років.
Відповідно до пунктів 9-13 Договору сторонами встановлено орендну плату у розмірі 200,00 грн. щорічно, визначено строки платежів та можливість перегляду орендної плати один раз на три роки, зокрема у випадках, визначених законом.
Пунктом 13 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається 1 раз на 3 роки у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до п. 36 договору встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору спір розв'язується у судовому порядку.
Листом №35 від 01.09.2011 ПП Агрофірма Амур повідомила Скадовську районну адміністрацію про надання згоди про внесення змін до Договору оренди землі в частині зміни орендної плати на 3% від грошової оцінки землі. (а.с. 39)
Також, відповідач 27.05.2014 звернувся з клопотанням №24 до Головного управління Держземагенства у Херсонській області про внесення змін до Договору оренди, зареєстрованого 20.12.2004 за №2 між ПП Агрофірмою Амур та Скадовською РДА відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України щодо встановлення орендної плати у розмірі 3% від нормативно-грошової оцінки за взаємною згодою сторін. (а.с. 40)
В свою чергу Головне управління Держземагенства у Херсонській області 16.07.2014 листом №19-21-0.102-1586/15-14СГ відмовило в задоволенні вищезазначеного клопотання відповідача посилаючись на ненадання останнім витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. (а.с.-41)
Розглянувши матеріали справи, судова колегія дійшла висновку про обґрунтованість позовних вимог з огляду на наступне.
Вимогами п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу з урахуванням змін, внесених Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» №1166-VII від 27.03.2014 зазначено, що розмір орендної плати не може бути менше 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
На підставі зазначеного 14.04.2014 Скадовською ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області за вих. № 557/10/21-19 відповідачу надіслано пропозицію щодо приведення умов договору оренди землі у відповідність вимог чинного законодавства.
Проте, як свідчать матеріали справи, зміни до Договору оренди землі від 04.12.2004, укладеного між сторонами, стосовно розміру орендної плати внесено не було.
Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» №5245-VI від 06.09.2012, який набрав чинності з 01.01.2013, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності чи на яких розташовані об'єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.
Положеннями п. 4 ст. 122 Земельного кодексу України (зміни до якого внесено на підставі вищевказаного закону) передбачено, що розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності є центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи. Таким органом у Херсонській області є Головне управління Держгеокадастру України в Херсонській області.
Враховуючи, що згідно умов діючого договору орендодавцем є Скадовська районна державна адміністрація, а розпорядником земель на теперішній час є Головне управління Держгеокадастру України в Херсонській області, яким не вжито належних заходів для внесення змін до договору в частині зміни орендодавця, а також той факт, що у вказаному договорі розмір орендної плати визначено нижче розміру встановленого законодавством України, прокуратурою району було вжито заходів прокурорського реагування представницького характеру шляхом звернення до суду з позовом про внесення змін до Договору оренди від 04.11.2004.
Статтею 525 Цивільного кодексу України передбачено, що одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ст. 188 Господарського кодексу України).
Ч. 1 ст. 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
За змістом ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.
Положеннями ст. 30 Закону України «Про оренду землі» визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ст. 21 Закону України «Про оренду землі» ).
З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, який відповідно до п. 1.1 ст. 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За змістом пп. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до п. 269.1 ст. 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, Податковим кодексом України визначено обов'язок і орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України). Відповідно до пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом.
Пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.2 зазначеного пункту).
П. 2.18 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин (зі змінами та доповненнями)» роз'яснено, що вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.
Як зазначено у п. 2.19 тієї ж постанови, у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Отже, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, що, в свою чергу, свідчить про наявність підстав для перегляду розміру орендної плати - у разі законодавчої зміни її граничного розміру, а тому мінімальний розмір орендної плати за вказаним договором на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) укладеним між Скадовською районною державною адміністрацією та ПП "Приватне підприємство агрофірма "Амур" від 04.11.2004 повинен становити 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.
Аналогічна правова позиція викладена і в постанові Верховного Суду України від 20.11.2012 у справі № 28/5005/640/2012, з якої вбачається, що встановлення ст. 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.
Крім того, в постанові від 02.12.2014 по справі № 21-274а14 Верховний суд України вказав, що з набранням чинності Податковим кодексом України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
Таким чином, судова колегія вважає позовні вимоги про внесення змін до п. 9 Договору оренди землі від 04.11.2004 обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Та обставина, що відповідачем самостійно нараховується розмір орендної плати у вигляді 3 % від нормативної грошової оцінки, не має правового значення, оскільки предметом позову у даній справі є внесення змін до договору оренди, а не стягнення суми орендної плати. Тому висновок місцевого господарського суду щодо відсутності спору та юридичної можливості і необхідності в судовому вирішенні питання про зміну розміру орендної плати є помилковим з огляду на вищезазначене.
Наявність самої лише згоди відповідача на внесення змін до Договору оренди землі без внесення таких змін та самостійної сплати відповідного розміру орендної плати не звільняє сторони від приведення умов договору у відповідність до вимог чинного законодавства.
За таких обставин суд першої інстанції дійшов невірного висновку про відсутність правових підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині визначення граничного розміру орендної плати.
Також, судова колегія не погоджується з висновком суду попередньої інстанції про відмову в задоволенні позову в частині заміни в тексті договору оренди сторони - орендодавця земельної ділянки, з огляду на наступне.
Як вбачається з Договору, сторонами договору є Скадовська районна державна адміністрація та Приватне підприємство "Приватне підприємство агрофірма "Амур". У той же час, на підставі змін в законодавстві цивільні права та обов'язки щодо розпорядження землями державної власності перейшли до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області як до органу, уповноваженого державою здійснювати функції розпорядження земельними ділянками державної власності.
Таким чином, на даний час розпорядником земель є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області. Отже, повноваження щодо розпорядження землями державної власності перейшли до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області відповідно до припису закону, однак умови договору щодо заміни орендодавця як сторони у зобов'язанні, не приведено у відповідність з вимогами законодавства.
Положеннями ст. 4 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
За приписами ч. 2 ст. 175 Господарського кодексу України визначено, що якщо майново-господарське зобов'язання виникає між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами, зобов'язаною та управненою сторонами зобов'язання є відповідно боржник і кредитор.
Заміна кредитора у зобов'язанні відповідно до ст. 516 Цивільного кодексу України здійснюється без згоди боржника, якщо інше не встановлено договором або законом.
Крім того, стороною у спорах щодо виконання договорів, внесення змін може бути виключно сторона правочину. Як вбачається з матеріалів справи Скадовська районна державна адміністрації Херсонської області на даний час виступає стороною даного договору оренди земельної ділянки, що не відповідає її правовому статусу відповідно до законодавства.
За таких обставинах, позовні вимоги в частині заміни за текстом договору сторони договору оренди землі підлягають задоволенню шляхом внесення відповідних змін до Договору оренди землі від 04.11.2004, визначивши Орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон) замість Скадовської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 04060134, Херсонська область, вул. Володарського, 34, м. Скадовськ).
Судова колегія не приймає до уваги твердження відповідача, викладені у письмовому відзиві на апеляційну скаргу, щодо не обґрунтування прокурором у позовній заяві підстав звернення до суду в інтересах держави в особі позивачів, оскільки прокурором мотивовано порушення інтересів держави, що полягає в тривалому невжитті заходів стосовно внесення змін до Договору оренди за користування земельними ділянками державної власності в порушення вимог ст. 288.1 Податкового кодексу України, якою визначено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється в договорі оренди.
Крім того, невнесення змін до договору оренди в частині визначення орендодавця позбавляє відповідний державний орган виконувати покладені на нього Законом відповідні функції регулювання орендних відносин саме з відповідачем.
За таких обставин висновок суду першої інстанції про відсутність предмету спору з цього приводу є хибним.
Враховуючи вищевикладене, судова колегія вважає, що рішення Господарського суду Херсонської області від 03 листопада 2016 року по справі №923/983/16 підлягає скасуванню, як таке, що не відповідає обставинам справи, з прийняттям нового рішення про задоволення позову в повному обсязі.
Разом з тим, розглядаючи питання щодо розподілу судових витрат між сторонами, судова колегія вважає за необхідне зазначити наступне.
Як зазначалося вище, ст. 188 Господарського кодексу України передбачено порядок зміни та розірвання господарських договорів. Вказаною статтею передбачено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозицію другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
В даному випадку п. 36 укладеного між сторонами Договору оренди землі від 04.11.2004 передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі. За загальним порядком укладання господарських договорів (ст. 181 Господарського кодексу України) проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі, якщо проект договору викладений як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.
Звертаючись до суду з позовом про внесення змін до Договору, позивачем не надано доказів направлення відповідачеві письмової пропозиції-додаткової угоди про внесення змін до договору оренди від підписання якої б відмовився відповідач.
Відповідачем в свою чергу надано суду докази своєї згоди на внесення змін стосовно розміру орендної плати. (а.с.39)
За таких обставин судова колегія приходить до висновку, що саме внаслідок неправильних дій Скадовської районної державної адміністрації, зокрема, порушення порядку внесення змін до договору (ст.ст. 181, 188 Господарського кодексу України), виник даний спір, з огляду на що на підставі ч. 2 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за розгляд позовної заяви в суді першої інстанції та апеляційної скарги покладається на позивача-1 - Скадовську районну державну адміністрацію.
Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, п. 2 ст. 103, п.3 ч. 1 ст. 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Заступника прокурора Херсонської області рішення Господарського суду Херсонської області від 03 листопада 2016 року по справі №923/983/16 - задовольнити.
Рішення Господарського суду Херсонської області від 03 листопада 2016 року по справі № 923/983/16 - скасувати.
Позовні вимоги заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Скадовської районної державної адміністрації та Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області до Приватного підприємства "Приватне підприємство агрофірма "Амур" про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 04 листопада 2004 року - задовольнити.
Внести зміни до Договору оренди землі від 04 листопада 2004 року, укладеного між Скадовською районною державною адміністрацією та Приватним підприємством "Приватне підприємство агрофірма "Амур", зареєстрованого у Скадовському районному відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру за № 3 від 20.12.2004, виклавши п. 9 вказаного договору в наступній редакції:
«Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, шляхом внесення цих коштів відповідно до закону» .
Замінити за текстом Договору оренди землі від 04 листопада 2004 року, укладеного між Скадовською районною державною адміністрацією та Приватним підприємством "Приватне підприємство агрофірма "Амур", зареєстрованого у Скадовському районному відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру за № 3 від 20.12.2004, сторону, визначивши Орендодавцем земельної ділянки - Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон) замість Скадовської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 04060134, Херсонська область, вул. Володарського, 34, м. Скадовськ).
Стягнути зі Скадовської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 04060134, Херсонська область, вул. Володарського, 34, м. Скадовськ) на користь Прокуратури Херсонської області (Одержувач: Прокуратура Херсонської області ЄДРПОУ:04851120, р/р 35210003002291, Банк: Державна казначейська служба України м. Київ МФО: 820172) витрати по сплаті судового збору у розмірі 2 893, 80 грн., з яких 1378 грн. за подачу позовної заяви та 1515, 80 грн. за подання апеляційної скарги.
Постанова в порядку ст. 105 Господарського процесуального кодексу України набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.
Головуючий суддя Н.М. Принцевська
Судді: В.А. Лисенко
ОСОБА_4
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 15.02.2017 |
Оприлюднено | 24.02.2017 |
Номер документу | 64858823 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Принцевська Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні