ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 жовтня 2016 рокум. Ужгород№ 807/312/15
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Рейті С.І.
при секретарі судового засідання Грин - Лумей В.Г.
за участю представників
позивача: Шабан Н.В. (довіреність від 25.12.2015 року № 17)
відповідача: Петрова О.М. (довіреність від 09.02.2016 року № 38/07-09-10-00-23)
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Верховина - 1030" до Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Закарпатській області про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
У відповідності до ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 21 жовтня 2016 року проголошено вступну та резолютивну частини Постанови. Постанова в повному обсязі складена 8 листопада 2016 року.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Верховина - 1030" (далі - позивач, ТОВ "Верховина - 1030") звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою (а.с.4-9) до Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Закарпатській області (далі - відповідач, Мукачівська ОДПІ), якою просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Свалявської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Закарпатській області від 17 січня 2015 року № 0000022200/1/2200/34197419 про збільшення суми грошового зобов'язання по податку на прибуток підприємств у розмірі 209906,87 грн. (в тому числі, за основним платежем - 167789,50 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 42117,37 грн.).
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відповідачем помилково зроблено висновок про те, що у 2006 році, ІV кварталі 2011 року та 2012 році - періоди, за які було нараховано податок на прибуток і штрафні санкції за його несплату - позивачу поступали кошти, які згідно первинних документів позивача є внесками до статутного капіталу ТОВ "Верховина-1030". Так, учасником товариства ОСОБА_3 здійснено додаткові внески до статутного капіталу ТОВ "Верховина-1030", які ідентифіковані як безповоротна фінансова допомога. У господарській діяльності позивача протягом 2006-2012 років не було жодного випадку, із визначених пп.14.1.257 п.14.1. ст.14 Податкового кодексу України чи пп.4.1.6 п.4.1. ст.4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", який би міг стати підставою для ідентифікації отриманих від учасника коштів як безповоротної фінансової допомоги для позивача.
Відповідач надав суду заперечення на позов, згідно якого не погоджується із вимогами позовної заяви, вважає їх безпідставними та такими, що не відповідають фактичним обставинам справи, вказує на те, що не відповідає дійсності твердження позивача про те, що в Єдиному державному реєстрі на момент внесення додаткових внесків учасником ОСОБА_3 зміни до установчих документів ТОВ "Верховина-1030" були здійснені та протягом ІV кварталу 2011 року та 2012 року кошти вносились на основі рішення загальних зборів учасників, оскільки, рішенням Господарського суду Закарпатської області від 08.12.2010 року визнано незаконними зміни до статуту ТОВ "Верховина-1030" від 07.07.2009 року та всі записи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на основі змін до статуту. З урахуванням наведеного, перевіркою було встановлено заниження доходів, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування та, відповідно, заниження податку на прибуток за перевірений період.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову в повному обсязі, виходячи з наступного:
Як встановлено в судовому засіданні та підтверджено матеріалами справи, Свалявською ОДПІ проведено документальну позапланову перевірку ТОВ "Верховина-1030" з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 21.02.2006 року по 01.09.2014 року (акт Свалявської ОДПІ від 25.12.2014 року за № 45/2200/34197419, а.с.11-38). За результатами розгляду матеріалів перевірки, Свалявською ОДПІ, 17.01.2015 року прийнято податкове повідомлення-рішення за № 0000022200/1/2200/34197419 яким збільшено суму грошового зобов'язання з податку на прибуток в розмірі 209906,87 грн., в т.ч., застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 42117,37 грн.
ТОВ "Верховина-1030" звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом про визнання протиправним та скасування в судовому порядку податкового повідомлення-рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно акту Свалявської ОДПІ від 25.12.2014 року за № 45/2200/34197419, документальною позаплановою виїзною перевіркою ТОВ "Верховина-1030" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 21.02.2006 року по 01.09.2014 року та іншого законодавства за період з 21.02.2006 року по 01.09.2014 року, встановлено, що ТОВ "Верховина-1030" порушено вимоги податкового законодавства, зокрема, пп.4.1.6 п.4.1 ст. 4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", пп..135.5.4 п.135.5 ст. 135, пп..138.10.2 пп.138.10.4 п.138.10 ст. 138 Податкового кодексу України, в результаті чого встановлено заниження податку на прибуток підприємств на загальну суму 400745,00 грн., в тому числі, за 2006 рік - 39375,00 грн., за 2007 рік - 51750,00 грн., за 2008 рік - 38225,00 грн., за 2009 рік - 27630,00 грн., за 2010 рік - 71250,00 грн., за І квартал 2011 року - 5000,00 грн., за ІІ-ІV квартал 2011 року - 59441,00 грн., за 2012 рік - 108074,00 грн.
За наслідками проведеної перевірки та виявлених порушень, Свалявською ОДПІ винесено податкове повідомлення-рішення від 17 січня 2015 року № 0000022200/1/2200/34197419 про збільшення суми грошового зобов'язання по податку на прибуток підприємств у розмірі 209906,87 грн. (в тому числі, за основним платежем - 167789,50 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 42117,37 грн.).
Проведеною перевіркою встановлено, що у зв'язку із судовими справами між засновниками ТОВ "Верховина-1030" проводилися наступні зміни статуту товариства: 21.02.2006 року за № 13121020000000209 ОСОБА_3 - сума внеску 34300 грн. (98 % статутного фонду) та ОСОБА_4 - сума внеску 700 грн. (2 % статутного фонду); 07.07.2009 року за № 13121020000000209 ОСОБА_3 - сума внеску 2000000 грн. (100 % статутного фонду); 06.06.2011 року за № 13121020000000209 ОСОБА_3 сума внеску 2000000 грн. (100 % статутного фонду); 24.09.2012 року за № 13121020000000209 (зміна у зв'язку із зміною місцезнаходження) ОСОБА_3 сума внеску 2000000 грн. (100 % статутного фонду); 13.10.2014 року за № 13121020000000209 ОСОБА_3 - сума внеску 34300 грн. (98 % статутного фонду) та ОСОБА_4 - сума внеску 700 грн. (2 % статутного фонду).
Відповідно до представлених до перевірки банківських виписок за період з 21.02.2006 року по 01.09.2014 року засновниками товариства було зроблено внески до статутного фонду в сумі 1886359,00 грн.
На виконання постанови Львівського апеляційного господарського суду від 02.02.2011 року у справі № 16/93 державним реєстратором Воловецької райдержадміністрації були внесені зміни до статуту ТОВ "Верховина-1030" від 13.10.2014 року за № 13121020000000209 відповідно до яких статутний фонд товариства складає 35000,00 грн.
Після скасування реєстраційних дій державний реєстратор 21 лютого 2011 року звернулася із заявою до господарського суду Закарпатської області про роз'яснення судового рішення від 08 грудня 2010 року, що ухвалене у господарській справі за № 16/93. Після отримання ухвали господарського суду Закарпатської області від 16 березня 2016 року з відповідними роз'ясненнями і постанови Львівського апеляційного господарського суду від 02 лютого 2011 р. відповідач інших дій по скасуванню чи корегуванню записів у ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців не здійснювала, натомість 11 квітня 2011 року звернулася із заявою до Львівського апеляційного адміністративного суду про роз'яснення постанови суду від 02 лютого 2011 року. Після отримання ухвали Львівського апеляційного господарського суду від 25 травня 2011 року з відповідними роз'ясненнями, за твердженням відповідача, були проведені корегувальні дії щодо виконання рішення господарського суду Закарпатської області від 08 грудня 2010 року, що ухвалене у господарській справі за № 16/93, зміненого постановою Львівського апеляційного господарського суду від 02 лютого 2011 року, через скасування попередніх реєстраційних дій (для виправлення помилок). Однак, цей факт не підтверджується наявними документальними доказами. У матеріалах справи міститься витяг з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 21 серпня 2015 року, що сформований і наданий державним реєстратором Беца В.В., а також витяги з ЄДР станом на 03 червня 2011 року і станом на 10 червня 2014 року, якими підтверджується, що відповідачем не проводилися коригувальні дії у зв'язку із виправленням помилок з моменту скасування 04 січня 2011 року у ЄДР всіх записів на виконання рішення господарського суду Закарпатської області від 08 грудня 2010 року. Так, витягом з ЄДР від 27 січня 2015 р. доводиться, що станом на 03 червня 2015 року у єдиному державному реєстрі містилися відомості про ОСОБА_4 як учасника ТзОВ "Верховина-1030", нарівні з відомостями про ОСОБА_4 - керівника товариства, замість ОСОБА_3, а також про статутний капітал товариства 35000 грн., замість збільшеного до 2000000 грн. статутного капіталу. Записи щодо цих рішень загальних зборів учасників ТзОВ "Верховина-1030" залишилися скасованими в ЄДР, всупереч вимогам резолютивної частини постанови Львівського апеляційного господарського суду від 02 лютого 2011 року. Тобто поновлення (корегування) обох скасованих записів - за № 13121050011000209 та за № 13121070011000209 - не було здійснено. Відтак, рішення Львівського апеляційного господарського суду від 02 лютого 2011 року виконано невірно, а дії державного реєстратора, пов'язані з неправильним виконанням судового рішення, є протиправними.
Постановою Закарпатського окружного адміністративного суду від 26 березня 2016 року у справі № 807/4095/14 (головуючий - суддя Гаврилко С.Є.) за позовом ОСОБА_3 до Державного реєстратора реєстраційної служби Воловецького районного управління юстиції, з участю третіх осіб, які не заявлять самостійних вимог на предмет спору ТОВ "Верховина - 1030" та Воловецького районного управління юстиції у Закарпатській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії визнано протиправними дії Державного реєстратора реєстраційної служби Воловецького районного управління юстиції по скасуванню записів за № 13121070012000209 про призначення генеральним директором Товариства з обмеженою відповідальністю "Верховина - 1030" ОСОБА_3 і частково - запису № 13121050011000209 про збільшення статутного капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю "Верховина-1030" та зобов'язано Державного реєстратора реєстраційної служби Воловецького районного управління юстиції у Закарпатській області привести записи у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "Верховина - 1030" (ідентифікаційний код 34197419) у відповідність із судовим рішенням: постановою Львівського апеляційного господарського суду від 02 лютого 2011 року, що ухвалена у справі № 16/93.
Відповідно до ст.4 Закону України від 15.05.2003 року № 755-ІV "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" державна реєстрація юридичних - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб включає, зокрема, внесення відомостей про юридичну особу до Єдиного державного реєстру.
Зміни до установчих документів юридичної особи підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку , встановленому цим Законом.
Відповідно до ст.17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" відомості про юридичну особу включаються до державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
В Єдиному державному реєстрі містяться, зокрема, такі відомості щодо юридичної особи дані про розмір статутного капіталу (статутного або складеного капіталу), у тому числі, записи кожного із засновників (учасників), а також розмір сплаченого статутного капіталу (статутного або складеного капіталу) на дату проведення державної реєстрації та дата його формування.
Відповідно до п.п.4.1.6 п.4.1 ст.4 Закону України від 28.12.1994 року № 334/94-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" (втратив чинність, чинний та в редакції станом на виникнення спірних правовідносин), валовий доход включає доходи з інших джерел, у тому числі, але не виключно, у вигляді: сум безповоротної фінансової допомоги, отриманої платником податку у звітному періоді, вартості товарів (робіт, послуг), безоплатно наданих платнику податку у звітному періоді, крім їх надання неприбутковим організаціям згідно з пунктом 7.11 статті 7 цього Закону та у межах таких операцій між платником податку та його відокремленими підрозділами, які не мають статусу юридичної особи, крім випадків, визначених у частині четвертій статті 3 Закону України "Про списання вартості несплачених обсягів природного газу".
Не включаються до валового доходу суми коштів або вартість майна, що надходять платнику податку у вигляді прямих інвестицій або реінвестицій у корпоративні права, емітовані таким платником податку, в тому числі грошові або майнові внески, згідно з договорами про спільну діяльність на території України без створення юридичної особи.
Відповідно до пп.135.5.4 п.135.5 ст.135 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VІ (в редакції станом на день виникнення спірних правовідносин), вартість товарів, робіт, послуг, безоплатно отриманих платником податку у звітному періоді, визначена на рівні не нижче звичайної ціни, суми безповоротної фінансової допомоги, отриманої платником податку у звітному податковому періоді, безнадійної кредиторської заборгованості, крім випадків, коли операції з надання/отримання безповоротної фінансової допомоги проводяться між платником податку та його відокремленими підрозділами, які не мають статусу юридичної особи, як інші доходи оподатковуються у складі доходів при обчисленні об'єкта оподаткування.
Для визначення об'єкта оподаткування не враховуються суми коштів або вартість майна, надходять платнику податку у вигляді прямих інвестицій або реінвестицій у корпоративні права, емітовані таким платником податку, в тому числі грошові або майнові внески згідно з договорами про спільну діяльність на території України без створення юридичної особи (пп.136.1.3 п. 136.1 ст. 136 ПКУ).
При цьому прямі інвестиції - це господарські операції, що передбачають внесення коштів або майна в обмін на корпоративні права, емітовані юридичною особою при їх розміщенні такою особою (пп. б) пп. 14.1.81 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).
Відповідно до п. 170.2 ст. 170 ПКУ придбанням інвестиційного активу вважаються операції з внесення платником податку коштів або майна до статутного капіталу юридичної особи - резидента в обмін на емітовані ним корпоративні права.
Враховуючи зазначене, внесок фізичної особи до статутного фонду юридичної особи - резидента є придбанням такою фізичною особою права власності на частку (пай) у статутному фонді (капіталі) такої юридичної особи, тобто є витратами, понесеними у зв'язку із придбанням інвестиційного активу.
При цьому юридична особа - емітент корпоративних прав виступає податковим агентом лише в частині відображення у податковому розрахунку за ф. 1ДФ під ознакою доходу "178" операції з майнового та немайнового внеску платника податку до статутного фонду.
Статутний капітал та фонди господарського товариства визначені ст. 87 Господарського кодексу України, частиною 3 якої встановлено - рішення товариства про зміну розміру статутного капіталу набирає чинності з дня внесення цих змін до державного реєстру.
Отже, закон зобов'язує господарське товариство зареєструвати саме рішення про зміну розміру статутного фонду, яке з цього моменту набирає юридичної сили і є підставою для відображення в бухгалтерському обліку відповідних господарських операцій, пов'язаних з цим, а не факту зміни (у цьому випадку збільшення) статутного фонду. Про це свідчить і порядок здійснення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, визначений Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин), який не містить вимоги до юридичної особи щодо надання будь-яких даних про сплату учасниками внесків до статутного фонду при проведенні державної реєстрації змін до установчих документів.
Аналіз вищенаведених норм дає підстави для висновку, що після здійснення державної реєстрації змін до установчого документу (статуту), в якому саме і містяться відомості щодо розміру та порядку внесення вкладів до статутного фонду, внески вважаються прямою інвестицією в емітовані таким товариством корпоративні права, відтак, не можуть вважатись безповоротною фінансовою допомогою.
Як встановлено в судовому засіданні та підтверджено матеріалами справи, 7 липня 2009 року державним реєстратором Воловецької РДА проведено державну реєстрацію змін до статуту ТОВ "Верховина - 1030", в тому числі - розміру статутного фонду товариства, про що зроблено запис за № 13121050011000209, тобто, в порядку, передбаченому законодавством, проведено державну реєстрацію змін до установчих документів.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Відповідачем не доведено правомірності визначення податкових зобов'язань з податку на прибуток та, відповідно, правомірності оскарженого податкового повідомлення - рішення, вимоги позову відповідають вимогам законодавства, що підтверджені належними та допустимими доказами та, за наведених обставин, позов слід задовольнити в повному обсязі, визнавши протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Свалявської ОДПІ від 17 січня 2015 року № 0000022200/1/2200/34197419.
Керуючись ст. ст. 2, 17, 71, 86, 94, 160, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Верховина - 1030" до Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Закарпатській області про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Свалявської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Закарпатській області від 17 січня 2015 року № 0000022200/1/2200/34197419 про збільшення суми грошового зобов'язання по податку на прибуток підприємств у розмірі 209906,87 грн. (в тому числі, за основним платежем - 167789,50 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 42117,37 грн.).
3. Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 КАС України, та може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд в порядку та строки, встановлені ст.186 КАС України. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - протягом десяти днів з дня отримання копії постанови (копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції).
Суддя С.І. Рейті
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2016 |
Оприлюднено | 18.11.2016 |
Номер документу | 62713162 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні