Провадження № 2/641/1784/2016 Справа № 641/4038/16-ц
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2016 року
Комінтернівський районний суд м. Харкова у складі:
головуючого - судді Боговського Д.Є.
за участю секретаря - Бєлової Т.В.
розглянувши у відкритому судовому засідання в залі суду в м. Харкові цивільну справу за позовною заявою Харківської міської ради до ОСОБА_2 про внесення змін до договору оренди, зустрічним позовом ОСОБА_2 до Харківської міської ради про розірвання договору оренди, -
В С Т А Н О В И В:
Харківська міська рада звернулась до суду з позовом, в якому просить внести зміни до договору оренди землі № 441070700026 від 27.04.2010, укладеного із ОСОБА_2, шляхом визнання договору про зміну до договору оренди землі укладеним у запропонованій редакції, відшкодувати судові витрати.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що 17.03.2010 укладено договір оренди землі, зареєстрований у Харківській регіональній філії ДП Центр державного земельного кадастру в Державному реєстрі земель від 27.04.2010 за № 441070700026, у відповідності до умов якого Харківською міською радою передано, а ОСОБА_2 прийнято в оренду земельну ділянку загальною площею 0,0833 га за адресою: АДРЕСА_1 строком до 01.09.2059. Згідно п. 9 договору розмір орендної плати на рік складає 635,21 грн., а на місяць - 52,93 грн. Рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року. Згідно даного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у розмірі 291,18 гривень. Дане рішення вводиться в дію з 01 січня 2014 року. Відповідно до Рішення Харківської міської Ради від 25.09.2013 року № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на01.01.2013 року , встановлено, що плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Департаментом земельних відносин Харківської міської ради підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі, який разом з листом-пропозицією від 30.04.2015 направлено на адресу ОСОБА_2 Остання у добровільному порядку додаткову угоду до договору оренди землі не укладає, її ухилення від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає значних збитків територіальній громаді міста Харкова.
Не погоджуючись із заявленими Харківською міською радою вимогами, ОСОБА_2 подала до суду зустрічний позов, в якому просить розірвати договір оренди землі від 17.03.2010, укладений між нею та Харківською міською радою, посилаючись на те, що збільшення орендної плати з 0,9% до 3% від нормативної грошової оцінки на рік призведе до значного погіршення її фінансового стану, оскільки використання орендованої нею земельної ділянки не є комерційним, ніяких доходів з використання земельної ділянки, які вони би могла спрямувати на оплату оренди, не має. На початку вересня 2016 року ОСОБА_2 звернулась до Харківської міської ради із заявою про дострокове розірвання договору оренди, їй було запропоновано надати необхідний для цього пакет документів на відповідну заяву на ім'я міського голови. При цьому, за існуючою процедурою, укладанню угоди щодо дострокового розірвання договору оренди передує прийняття Харківською міською радою рішення про припинення договору оренди землі, після чого необхідно надати і інші документи з переліку, які її не стосуються. Крім того, ОСОБА_2 вважає, що Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затверджений рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 за № 960/12, не поширюється на договори оренди землі та угоди про розірвання договорів оренди, які підписані до набранні чинності цим Порядком, а тому вимоги Харківської міської ради щодо необхідності виконання нею цього Порядку необґрунтовані. ОСОБА_2 зазначає, що збільшення орендної плати більше ніж у 35 разів є істотною зміною обставин, а тому вона вправі вимагати розірвання цього договору.
У судовому засіданні представник позивача Харківської міської ради ОСОБА_3 підтримала заявлені позовні вимоги в повному обсязі, просила позов задовольнити. В задоволенні зустрічних вимог ОСОБА_2 просила відмовити з підстав, викладених в її запереченнях, долучених до матеріалів справи.
Представник відповідача ОСОБА_2 - ОСОБА_4 у судовому засіданні просив зустрічні позовні вимоги задовольнити, у задоволенні первісних вимог Харківської міської ради відмовити.
Суд, заслухавши пояснення учасників процесу, вивчивши матеріали справи, давши добутому правової оцінки, встановив такі факти та відповідні їм правовідносини.
17.03.2010 між Харківською міською радою (Орендодавець) та ОСОБА_2 (Орендар) укладений договір оренди землі, зареєстрований у Харківській регіональній філії ДП Центр державного земельного кадастру в Державному реєстрі земель від 27.04.2010 за № 441070700026.
Відповідно до п.1, 2 договору Орендодавець на підставі рішення 36 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 30.09.2009 за № 217/09 Про передачу у власність та надання в оренду громадянам земельних ділянок надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 0,0833 га.
Пунктами 9, 11,13 договору визначено, що плата за землю вноситься орендарем у вигляді орендної плати у грошовій формі на рахунок відділу Державного казначейства у Харківській області у розмірі 0,09% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає 635,21 грн. на рік; розмір орендної плати за земельну ділянку в місяць становить 52,93 грн. Орендна плата за земельну ділянку сплачується рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. Орендна плата переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до п.1.1 рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 р. , базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова складає 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 Рішення № 1209/13 встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01.01.2014 року.
В пунктах 2,3 рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 зазначено, що плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 вводиться в дію з 01.01.2014 року.
Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 року № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі. Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Згідно витягу № 61 від 29.12.2014 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 складає 600693,00 грн.
Пунктом 5 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13 Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Харківська міська рада рішенням №960/12 від 29.12.2012 р. затвердила Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові.
Відповідно до п. 36 договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Департамент земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням 30.04.2015 року направив на адресу відповідача проект Додаткової угоди до Договору оренди разом із листом - пропозицією за вих. № 493/0/30-15 від 30.04.2015.
Згідно ст.. 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
За приписами ст.. 11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
За приписами статей 126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Статтею 13 ЗУ Про оренду землі встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно ст.. 15 ЗУ Про оренду землі однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або оренду плату ( ст.. 96 Земельного кодексу України).
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
В ст.. 13 ЗУ Про оцінку землі зазначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно зі ст.. 15 цього Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території ( ст.. 144 Конституції України).
За змістом ст.. 73 ЗУ Про місцеве самоврядування акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно п. 2.1., п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. за №1269/13, Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 ЗУ Про місцеве самоврядування є власником програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. за №1209/13, здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.
З приписів частин 1, 2 ст. 21 ЗУ Про оренду землі вбачається, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до частини 1 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 ст. 26 ЗУ Про місцеве самоврядування до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
Підпунктом б п. 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів.
Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Отже, встановлення ст.. 288 ПК України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.
Статтею 651 ЦК України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 9 липня 2002 року у справі щодо офіційного тлумачення положення частини 2 статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини 2 ст. 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.
Таким чином, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у цих правовідносинах, що розглядаються.
Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, в постановах Верховного Суду України від 20.11.2012 р. у справі №28/5005/640/2012, від 20.08.2013 р. у справі №5009/3430/12, від 18.05.2016 у справі № 6-639/5781/15-ц.
До позовної заяви Харківською міською радою додатні витяг з технічної документації № 61 від 29.12.2014, розрахунок розміру орендної плати № 351/15, лист - пропозиція щодо змін умов договору оренди землі, лист-пропозиція про державну реєстрацію договору оренди землі та додаткової угоди до договору оренди землі.
З урахуванням системного аналізу зазначених вище норм та матеріалів справи, суд дійшов висновку про те, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у цих правовідносинах, що розглядаються; відповідач ухиляється від укладання додаткової угоди до договору оренди землі стосовно зміни розміру орендної плати, а тому позовні вимоги в зазначеній частині підлягають задоволенню.
При цьому позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом внесення зміни до пунктів 2, 5, 9 договору оренди земельної ділянки, укладеного між Харківською міською радою та ОСОБА_2 17.03.2010, зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП Центр державного земельного кадастру в Державному реєстрі земель від 27.04.2010 за № 441070700026, а саме: доповнення пункту 2 (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1."; пункт 5 викласти в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 61 від 29.12.2014 становить 600693 грн. (шістсот тисяч шістсот дев'яносто три гривні), а з урахуванням коефіцієнту індексації за 2014 рік складає 750266 грн. (сімсот п'ятдесят тисяч двісті шістдесят шість гривень); пункт 9 договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 351/15 від 10.02.2015 на рік становить 3% від її нормативної грошової оцінки і складає 22507,97 грн. (двадцять дві тисячі п'ятсот сім гривень дев'яносто сім копійок), або в місяць - 1875,66 грн. (одна тисяча вісімсот сімдесят п'ять гривень шістдесят шість копійок)".
З приводу позовних вимог позивача щодо внесення змін до інших пунктів договору оренди землі, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Такі інші вимоги позивача не підлягають задоволенню, оскільки вони частково дублюються з укладеними умовами договору та частково зводяться до покладення на відповідача додаткових обов'язків, не передбачених умовами спірного договору.
Стаття 19 Конституції України встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 3 ЦК України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору.
Статтею 627 ЦК України передбачено, що відповідно до ст.. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.
Позивачем не надано доказів того, що необхідність внесення запропонованих змін в інші пункти договору визначена законодавством.
Крім того, у позовній заяві взагалі не обґрунтовано необхідність внесення змін до пунктів договору, які не стосуються зміни нормативної грошової оцінки землі, позовні вимоги у цій частині не містять посилання на будь-які умови договору чи положення статей 651, 652 ЦК України, що зумовлювали б виникнення підстав для внесення змін до укладеного договору оренди землі в судовому порядку за ініціативою однієї із сторін.
З огляду на викладене, позовні вимоги Харківської міської ради в частині внесення змін до інших пунктів договору не обґрунтовані, не відповідають чинному законодавству, а тому не підлягають задоволенню.
Враховуючи вищевикладене суд приходить до висновку, що позовні вимоги Харківської міської ради підлягають частковому задоволенню.
Що стосується зустрічних вимог ОСОБА_2, вони задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.
Згідно із ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного - органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Пунктом 34 ч. 1 ст. 26 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин належить до виключної компетенції міської ради та проходить на її пленарних засіданнях.
Відповідно до рішення Конституційного суду України у справі № 1-9/2009 від 16.04.2009р. за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень ст.ст. 19, 144 Конституції України, ст.59 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) аналіз положень Конституції і законів України дає підстави вважати, що за органами місцевого самоврядування законодавцем закріплюється право на зміну та скасування власних рішень. Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов'язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб'єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну, доповнення чи скасування.
Згідно зі ст. 144 Конституції України та ст. 73 ЗУ Про місцеве самоврядування рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 за № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Даний порядок визначає, зокрема, порядок розірвання договорів за взаємною згодою сторін.
Вищезазначене рішення Харківської міської ради є діючим, в судовому або адміністративному порядку не скасований, приписи прокурора на дане рішення не вносилися.
Рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 № 960/12 (у редакції рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1191/13), яким затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі в м. Харкові, скасовані усі попередні порядки Харківської міської ради, які визначали правовідносини у сфері договірних зобов'язань між користувачами земельних ділянок та Харківською міською радою.
Дострокове розірвання договору здійснюється на підставі Порядку оформлення договорів оренди землі в м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 № 960/12 (у редакції рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1191/13), який є обов'язковим для виконання на території м. Харкова, та оформляється угодою про розірвання на підставі відповідного рішення Харківської міської ради та необхідного пакету документів.
Згідно з п. 25 вищевказаного Порядку встановлено, що дострокове розірвання договору оренди землі за взаємною згодою сторін, як за ініціативою орендаря, так і за ініціативою орендодавця, оформлюється на підставі відповідного рішення Харківської міської ради угодою про розірвання договору оренди землі згідно із затвердженою формою.
Укладання угоди про дострокове розірвання договору оренди землі за взаємною згодою сторін та її державна реєстрація відбувається на підставі рішення міської ради про припинення (дострокове розірвання) договору за умови наявності справи документації із землеустрою та у порядку, передбаченому для укладання договорів оренди землі розділом II цього Порядку.
Наслідком укладання угоди про розірвання договору оренди землі є передача земельної ділянки від орендаря орендодавцеві - Харківській міській раді.
Порядком передбачено, у разі якщо орендар має намір достроково розірвати договір за взаємною згодою сторін, він повинен звернутися із заявою на ім'я міського голови про дострокове розірвання договору оренди землі.
До заяви орендар зобов'язаний додати необхідні документи, а саме копію договору оренди землі, копію свідоцтва про державну реєстрацію (виписка з ЄДРПОУ), копія довідки затвердженої наказом держкомстату України від 23.05.2003 р. № 156, копія паспорта особи, довідку ДПІ щодо відсутності заборгованості за орендну плату (дійсну на дату пред'явлення), акт обстеження земельної ділянки.
Згідно Порядку рішення про дострокове розірвання договору оренди землі за взаємною згоду приймається на відповідній сесії міської ради.
02.09.2016 ОСОБА_2 звернулась до Харківської міської ради з заявою щодо укладання угоди про розірвання договору оренди землі від 27.04.2010 за реєстраційним №441070700026.
Юридичним департаментом Харківської міської ради була надана відповідь якою роз'яснено, що для дострокового розірвання договору оренди землі від 27.04.2010 за реєстраційним №441070700026 необхідно звернутися на ім'я Харківського міського голови та надати пакет документів, визначений порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затверджений рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 №960/12.
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У Харківської міської ради не має для можливості вирішити питання про розірвання договору оренди землі у зв'язку із недотриманням ОСОБА_2 Порядку оформлення договорів оренди землі в м. Харкові.
Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до статті 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Таким чином, договір оренди землі припиняється за наявності підстав передбачених Земельним кодексом України в тій самій формі, в якій його і було укладено, тобто шляхом підписання угоди про розірвання договору та державної реєстрації його припинення.
Суду не надано даних про те, що ОСОБА_2 надала документи, зазначені в листі Харківської міської ради та передбачені Порядком оформлення договорів оренди землі в м. Харкові № 960/12, однак Харківська міська рада ухиляється від розірвання договору оренди землі.
Відповідно до ст. 213 ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повного і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Частиною 1 ст. 214 ЦПК України встановлено, що під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання: 1) чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані (пропущення строку позовної давності тощо), які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин; 5) чи слід позов задовольнити або в позові відмовити; 6) як розподілити між сторонами судові витрати; 7) чи є підстави допустити негайне виконання судового рішення; 8) чи є підстави для скасування заходів забезпечення позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних або юридичних осіб, поданим відповідно до ЦПК України, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Відповідно до положень ст.. 88 ЦПК України стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати. Якщо позов задоволено частково, судові витрати присуджуються позивачеві пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 10, 11, 60, 209, 212, 214-215, 218 ЦПК України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Харківської міської ради задовольнити частково.
Внести зміни до пунктів 2, 5, 9 договору оренди земельної ділянки, укладеного 17 березня 2010 року між Харківською міською радою та ОСОБА_2, зареєстрованого 27 квітня 2010 року за № 441070700026, а саме:
- пункт 2 доповнити наступним змістом Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1. ;
- пункт 5 викласти в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 61 від 29.12.2014 становить 600693 грн. (шістсот тисяч шістсот дев'яносто три гривні), а з урахуванням коефіцієнту індексації за 2014 рік складає 750 266 ( сімсот п'ятдесят тисяч двісті шістдесят шість гривень);
- пункт 9 викласти в наступній редакції: Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 351/15 від 10.02.2015 на рік становить 3 % від її нормативної грошової оцінки і складає 22507, 97 грн. (двадцять дві тисячі п'ятсот сім гривень дев'яносто сім копійок) або в місяць 1875,66 грн. (одна тисяча вісімсот сімдесят п'ять гривень шістдесят шість копійок) .
Стягнути з ОСОБА_2 на користь Харківської міської ради судовий збір в розмірі 1378,00 грн.
В задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Зустрічну позовну заяву ОСОБА_2 залишити без задоволення.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до апеляційного суду Харківської області через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги у 10-денний строк з дня проголошення рішення.
Суддя: Д. Є. Боговський
Суд | Комінтернівський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2016 |
Оприлюднено | 21.11.2016 |
Номер документу | 62747986 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Комінтернівський районний суд м.Харкова
Боговський Д. Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні