Постанова
від 16.11.2016 по справі 815/2397/16
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/2397/16

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 листопада 2016 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Бжассо Н.В.,

за участю секретаря судового засідання Ключинської Т.О.,

за участю сторін:

представника позивача ОСОБА_1 (за довіреністю),

представника відповідача ОСОБА_2 державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради ОСОБА_3 (за довіреністю),

представника відповідача ОСОБА_4 територіального управління юстиції в Одеській області ОСОБА_5 (за довіреністю),

представника третьої особи: ОСОБА_6 (за довіреністю),

розглянувши в відкритому судовому засіданні в м. Одеса справу за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства «Одеський нафтопереробний завод» до ОСОБА_2 державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради, ОСОБА_4 територіального управління юстиції в Одеській області, третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору Державне підприємство «Укртранснафтопродукт» про визнання протиправним рішення від 16.01.2016 року та зобов'язання скасувати державну реєстрацію права оперативного управління

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Публічного акціонерного товариства «Одеський нафтопереробний завод» (далі - ПАТ «Одеський нафтопереробний завод») до ОСОБА_2 державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради (далі - УДР юридичного департаменту ОМР), ОСОБА_4 територіального управління юстиції в Одеській області (далі - ГТУЮ в Одеській області), третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору Державне підприємство «Укртранснафтопродукт» (далі - ДП «Укртранснафтопродукт»), за результатом розгляду якого позивач просить суд: визнати протиправним рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно управління державної реєстрації ОСОБА_4 територіального управління юстиції в Одеській області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27840724 від 16.01.2016 року; зобов'язати ОСОБА_2 державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради скасувати державну реєстрацію права оперативного управління прийнятого на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27840724 від 16.01.2016 року.

В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначив наступне.

ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» належить на праві приватної власності земельна ділянка загальною площею 59,0336 га, яка використовується для експлуатації нафтопереробного виробництва та нежитлові будівлі загальною площею 38016,2 м кв., які розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова Гора 1/1, що підтверджується інформаційною довідкою з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно.

16 січня 2016 року державним реєстратором прав на нерухоме майно управління державної реєстрації ГТУЮ в Одеській області було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27840724, згідно якого було проведено державну реєстрацію іншого речового права - право оперативного управління на нежитлові будівлі ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» за ДП «Укртранснафтопродукт».

ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» вважає, що відповідачем по справі не були враховані обставини та норми законодавства України в сфері державної реєстрації, що мали значення для прийняття рішення про проведення державної реєстрації права оперативного управління на нежитлові будівлі на користь ДП «Укртранснафтопродукт», що призвело до прийняття протиправного рішення, яким порушені майнові права та законні інтереси позивача, як єдиного власника майна, у зв'язку з чим, на думку представника позивача, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27840724 від 16.01.2016 року підлягає скасуванню.

Так, згідно законодавства України, чинного на момент виникнення спірних правовідносин вбачається, що існує чітко встановлений перелік документів, необхідний для проведення державної реєстрації права оперативного управління в приватній сфері до яких не відноситься акт-приймання передачі на відповідальне зберігання та ухвала суду.

Представник позивача зазначає, що ані орган державної влади, ані орган судової влади не наділений повноваженнями приймати рішення про передачу в оперативне управління майна, яке належить юридичній особі приватного права. Таким правом відповідно до положень українського законодавства наділений лише власник майна, тобто ПАТ «Одеський нафтопереробний завод».

Крім того, представник позивача вказує на те, що в інформаційній довідці з державного реєстру речових прав нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, в відомостях про суб'єкта іншого речового права ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» зазначено, як особу, яка передає право, хоча жодного управлінського рішення щодо передачі майна в оперативне управління на користь ДП «Укртранснафтопродукт»» позивачем по справі не приймалось.

На думку представника позивача, ДП «Укртранснафтопродукт» та його представник не можуть виступати в якості заявників щодо проведення державної реєстрації права оперативного управління.

Крім того, представник позивача вказує на те, що ухвалою господарського суду Одеської області від 11.01.2016р. порушено провадження у справі № 916/4747/15 про банкрутство ПАТ «Одеський нафтопереробний завод», визнано грошові вимоги ПАТ «Енергопостачальна компанія Одесаобленерго» до ПАТ «Одеський нафтопереробний завод»; введено мораторій на задоволення вимог кредиторів; введено процедуру розпорядження майном ПАТ «Одеський нафтопереробний завод».

12.01.2016 року здійснено офіційне оприлюднення оголошення про порушення справи №916/4747/15 про банкрутство ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України в мережі Інтернет за №27127.

Представник позивача зазначає, що з аналізу положень чинного законодавства вбачається, що з моменту порушення провадження по справі про банкрутство та введення процедури розпорядження майном, будь яке відчуження, передача або розпорядження у будь-який спосіб майном боржника, повинна здійснюватись за погодженням з розпорядником майна. Однак, в інформаційній довідці з державного реєстру речових прав на нерухоме майно відсутнє посилання на будь-яке погодження розпорядником майна рішення щодо передачі в оперативне управління нерухомого майна ПАТ «Одеський Нафтопереробний завод» ДП «Укртранснафтопродукт», що є порушенням ч.8 ст.22 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» та підставою для скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №27840724 від 16.01.2016 року.

Також, представник позивача вказує на те, що в інформаційній довідці з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта міститься інформація про іпотеку нерухомого майна та земельної ділянки ПАТ «Одеський нафтопереробний завод», що зареєстрована на підставі договору іпотеки від 27.02.2014 року та інформація про накладений ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 17.04.2014 року арешт щодо заборони розпорядження, продажу та передачі майнових прав на все нерухоме майно та земельну ділянку ПАТ «Одеський нафтопереробний завод».

Представник позивача під час судового розгляду справи позовні вимоги підтримав та просив задовольнити їх з підстав, викладених в адміністративному позові та письмових поясненнях на адміністративний позов.

Представник відповідача, УДР юридичного департаменту ОМР, під час судового розгляду справи проти задоволення позовних вимог заперечувала, згідно наявних в матеріалах справи письмових заперечень, зазначивши, що УДР юридичного департаменту ОМР є неналежним відповідачем по справі, оскільки своїми рішеннями не порушував права та інтереси позивача.

Представник відповідача, ГТУЮ в Одеській області, під час судового розгляду зазначила, що заперечує проти задоволення позовних вимог, згідно наявних в матеріалах справи письмових заперечень, ГТУЮ в Одеській області є неналежним відповідачем по справі, оскільки рішення про державну реєстрацію приймається державним реєстратором самостійно.

Представник третьої особи, ДП «Укртранснафтопродукт», вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволення, підтримує пояснення представників відповідачів та письмові пояснення надані 06.06.2016 року.

Вислухавши представника позивача, представників відповідачів, представника третьої особи, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Згідно ухвали Приморського районного суду м. Одеси від 13.11.2015 року по справі № 522/23126/15-к, надано дозвіл на передачу всього нерухомого майна, яке знаходиться на земельній ділянці нафтопереробного заводу, який розташований: м. Одеса, вул. Шкодова гора, 1/1, та належить ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» ( код ЄДРПОУ 00152282), на який накладений арешт ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 17.04.2014 року, шляхом заборони розпорядження, продажу та передачі майнових прав щодо всього нерухомого майна та земельної ділянки нафтопереробного заводу, який розташований за зазначеною адресою, на відповідальне зберігання та оперативне управління у відповідності до чинного законодавства України - Державі, в особі Державного підприємства «Укртранснафтопродукт» ( адреса: м. Київ, вул. О. Гончара, буд. 35, офіс 88, 01034, ідентифікаційний код юридичної особи 34355770), що належить до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України; зобов'язано службових осіб ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» передати вищевказане нерухоме майно та земельну ділянку нафтопереробного заводу, який розташований за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора, 1/1, а Державному підприємству «Укртранснафтопродукт» прийняти його зі складанням відповідних актів прийому-передачі на відповідальне зберігання та оперативне управління у відповідності до чинного законодавства, з метою підтримання майна, яке включає в себе трубопроводи, резервуарний парк, електричне, насосне та інше обладнання, необхідне систематичне та своєчасне проведення регламентних робіт по обслуговуванню та ремонту обладнання, а також проведення необхідних заходів, спрямованих на підтримання належного стану резервуарного парку та трубопроводів, з метою запобігання корозії та зношення, зокрема, але не виключно - заповнення резервуарів відповідними нафтопродуктами.

Ухвалою Апеляційного суду Одеської області від 01.12.2015 року відмовлено у відкритті провадження по апеляційній скарзі виконавчого директора ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» на ухвалу слідчого судді Приморського районного суду м. Одеси від 13.11.2015 року.

Листом від 14.12.2015 року № 01/1079 ДП «Укртранснафтопродукт» запропоновано представникам ПАТ «Одеськиц нафтопереробний завод» прибути 15.12.2015 року о 09:00 год. з'явитися за адресою ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» для недопущення конфліктних ситуацій та належного виконання вимог увхали Приморського районного суду м. Одеси від 13.11.2015 року.

Згідно акту прийому-передачі на відповідальне зберігання та оперативне управління від 15.12.2015 року позивач передав, а третя особа прийняла на відповідальне зберігання та оперативне управління все нерухоме майно та земельну ділянку, на якій воно розташоване.

Згідно акту від 15.12.2015 року, представники ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» від підписання акту відмовилися у присутності представників третьої особи. Національної поліції в Одеській області, представників ЗМІ ( «Думськой ТВ») та свідків.

Листом від 15.12.2015 року № 01/1084 ДП «Укртранснафтопродукт» повідомило ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» про те, що починаючи з 10:00 години 15.12.2015 року третя особа приступає до виконання обов'язків щодо відповідального зберігання та оперативного управління майном ПАТ «Одеський нафтопереробний завод».

Згідно талону-повідомлення № 004899 Суворовським РВ ОМУ ГУМВС України в Одеській області прийнято заяву за № 5658 про невиконання рішення суду.

Згідно ухвали Господарського суду Одеської області від 11.01.2016 року по справі № 916/4747/15, порушено провадження у справі про банкрутство ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» (65041, м. Одеса, вул. Шкодова гора, 1/1, код ЄДРПОУ 00152282), введено процедуру розпорядження майном ПАТ « Одеський нафтопереробний завод» строком на сто п'ятнадцять днів до 05.05.2016 року включно, призначено розпорядником майном ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» арбітражного керуючого ОСОБА_7.

Як встановлено судом, оголошення про порушення справи про банкрутство розміщено на офіційному веб-порталі Вищого господарського суду України 12.01.2016 року о 17 годині 09 хвилин № 27127.

Згідно рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_8 № 11085358 від 20.02.2014 року, проведено державну реєстрацію права приватної власності на земельну ділянку, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора 1/1, кадастровий номер земельної ділянки 5110137600:55:003:0004, за суб'єктом : ПАТ «Одеський нафтопереробний завод».

Згідно рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_9 № 8839244 від 09.12.2013 року, проведено державну реєстрацію права приватної власності на нежитлові будівлі, що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора 1/1, за суб'єктом : ПАТ «Одеський нафтопереробний завод».

13.01.2016 року ДП «Укртранснафтопродукт» звернулось із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме: права оперативного управління на нежитлові будівлі за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора 1/1.

Згідно картки прийому заяви № 27818658 до заяви додано: документи та проплата, серія та номер: бн, виданий 14.01.2016 року, видавник: заявник

свідоцтво про право власності, серія та номер: бн, виданий 14.01.2016 року, видавник: Виконком Одеської міської ради, витяг, серія та номер: 37076562, виданий 29.12.2012, видавник: КП ОМ БТІ, акт прийому передачі на відповідальне зберігання, серія та номер: бн виданий 15.12.2015 року, видавник: ДП «Укртранснафтопродукт», ухвала суду, серія та номер: 522/23126/15-к, видана 13.11.2015 року, видавник Приморський районний суд м. Одеси.

16.01.2016 року державним реєстратором ОСОБА_10 прийнято рішення № 27840724 про державну реєстрацію права оперативного управління на нежитлові будівлі за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора 1/1, за суб'єктом ДП «Укртранснафтопродукт».

Дослідивши матеріали реєстраційної справи № 236222751101, суд встановив відсутність в матеріалах реєстраційної справи та у внутрішньому описі реєстраційної справи у трьох томах акту прийому передачі на відповідальне зберігання, серія та номер: бн виданий 15.12.2015 року, видавник: ДП «Укртранснафтопродукт», ухвали суду, серія та номер: 522/23126/15-к, видана 13.11.2015 року, видавник Приморський районний суд м. Одеси.

Згідно листа УДР юридичного департаменту ОМР від 26.10.2016 року та від 07.11.2016 року № 06.01-34-24, на момент передачі реєстраційної справи № 236222751101 на зберігання до відділу документального та інформативного забезпечення управління державної реєстрації юридичного департаменту ОМР, ухвала суду № 522/23126/15-к від 13.11.2015 року та акт приймання-передачі на відповідальне зберігання, б/н, від 15.12.2015 року, видавник ДП «Укртранснафтопродукт» не містились, станом на теперішній час вищезазначені документи відсутні.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон) (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно ч.2 ст. 9 Закону, державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; 2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав; 3) відкриває і закриває розділи Державного реєстру прав, вносить до них відповідні записи; 4) веде реєстраційні справи щодо об'єктів нерухомого майна; 5) присвоює реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації; 6) видає свідоцтво про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 7) надає інформацію з Державного реєстру прав або відмовляє у її наданні у випадках, передбачених цим Законом;8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; 8-1) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо оформлених речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки; 9) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.

Приписами ст. 14 Закону встановлено, що реєстраційна справа включає документи, в яких містяться відомості про нерухоме майно, право власності на нього, інші речові права та їх обтяження.

Документи розміщуються в реєстраційній справі у порядку їх надходження і нумеруються.

Реєстраційна справа підлягає довічному зберіганню в архіві, який створюється в органі державної реєстрації прав.

Порядок ведення архіву ( z1299-11 ) визначається Міністерством юстиції України.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону, державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Згідно положень п.3 ст. 16 Закону, разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку.

Відповідно до ст. 23 Закону, розгляд заяви про державну реєстрацію прав може бути зупинено державним реєстратором, у тому числі, у випадку подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством.

Відповідно до п.25 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127, примірник заяви, що долучався до документів, поданих для державної реєстрації прав, з відповідними відомостями заявника про отримання документів в повному обсязі, примірники інших заяв, що подавалися суб'єкту державної реєстрації прав або нотаріусу, документи, що підтверджують сплату адміністративного збору та / або внесення плати за надання інформації з Державного реєстру прав (крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 24 цього Порядку), а також інші документи, що були отримані у паперовій формі державним реєстратором під час розгляду заяви та не підлягають поверненню заявнику, долучаються до відповідної реєстраційної або облікової справи.

Згідно п. 55, 56 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1141, на кожний окремий об'єкт нерухомого майна, право власності на який заявлено вперше, державний реєстратор органу державної реєстрації прав на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень відкриває реєстраційну справу.

Реєстраційна справа є формою групування документів, що були видані, оформлені або отримані під час проведення державної реєстрації прав на об'єкт нерухомого майна, на який відкрито таку реєстраційну справу, яка включає, зокрема: заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень; про відкликання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень; про скасування запису Державного реєстру прав тощо; копії поданих заявником для проведення державної реєстрації прав документів, визначених у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, в інших нормативно-правових актах, прийнятих відповідно до зазначеного Порядку; рішення державного реєстратора про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень; про відновлення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень; про залишення заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень без розгляду у зв'язку з її відкликанням; про відмову в задоволенні заяви про відкликання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень; про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень тощо; інші документи, що були видані, оформлені або отримані під час проведення державної реєстрації прав (крім відомостей, які були отримані державним реєстратором з Державного реєстру прав).

Документи розміщуються в реєстраційній справі у порядку їх надходження і нумеруються.

Державний реєстратор із оригіналів поданих заявником для проведення державної реєстрації прав документів та копій документів, які пред'являються для державної реєстрації прав, виготовляє їх електронні копії шляхом сканування, які розміщує у відповідному розділі Державного реєстру прав (крім документів, які були ним видані або оформлені під час проведення державної реєстрації прав).

Відповідно до п.2.2, 2.7 Порядку ведення архіву реєстраційних справ, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 14.11.2011 N 3319/5, оформлення реєстраційної справи передбачає нумерацію аркушів у справі, складання внутрішнього опису документів справи, засвідчувального напису справи, оправлення справи, оформлення обкладинки (титульного аркуша) справи.

Внутрішній опис складається на окремому аркуші за встановленою формою (додаток 1) і містить відомості про порядкові номери документів справи, їх індекси, дати, заголовки та номери аркушів справи, на яких розташований кожен документ.

Крім того, згідно наявного в матеріалах справи рішення про державну реєстрацію № 27840724 від 16.01.2016 року, державний реєстратор керувалася Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 22.06.2011 року № 703, тоді як зазначений Порядок станом на 16.01.2016 року не був чинним, діяв порядок від 25 грудня 2015 р. № 1127 затверджений постановою КМУ.

Таким чином суд приходить висновку, що вимога позивача про визнання протиправним рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно управління державної реєстрації ОСОБА_4 територіального управління юстиції в Одеській області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27840724 від 16.01.2016 року підлягає задоволенню, оскільки вищенаведеними нормами законодавства, що було чинним на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено, що саме державним реєстратором відкривається реєстраційна справа, підшиваються та нумеруються документи, що надані для державної реєстрації в порядку їх надходження. Відсутність у реєстраційній справі документів, які стали підставою для прийняття рішення про державну реєстрацію права оперативного управління, а саме: акту прийому-передачі та ухвали від 13.11.2015 року, посилання державного реєстратора на норму законодавства, яка не діяла на момент прийняття рішення, на думку суду, є грубим порушенням норм законодавства.

Відповідно до ст. 11 Закону встановлено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатами розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення державної реєстрації прав забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом. Таким чином, суд вважає, необхідним зазначити, що Головне територіальне управління юстиції в Одеській області, не приймало оскаржуваного рішення, тому не має відповідати за його протиправність.

Щодо вимоги позивача про зобов'язання ОСОБА_2 державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради скасувати державну реєстрацію права оперативного управління прийнятого на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27840724 від 16.01.2016 року суд вважає необхідним зазначити наступне.

Відповідно до ст. 37 Закону, рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону, у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Згідно положень п. п. 41,44 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1141, державний реєстратор вносить записи до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації прав у разі скасування на підставі рішення суду рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Внесення записів про скасування державної реєстрації прав здійснюється державним реєстратором за заявою, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін'юст.

Порядок прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування рішення державного реєстратора та скасування записів Державного реєстру прав установлює Мін'юст.

Відповідно до положень п.п.2.1, 2.3, 2.6 Порядку прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України 12.12.2011 № 3502/5, для внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав заявник подає органу державної реєстрації прав, державним реєстратором якого було проведено державну реєстрацію прав, або нотаріусу, яким проведено державну реєстрацію прав, заяву та документи, визначені цим Порядком.

Заява подається щодо кожного об'єкта нерухомого майна окремо.

Заявник під час подання заяви пред'являє органові державної реєстрації прав або нотаріусу документи, що посвідчують його особу, визначені Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 року № 703.

Для внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав заявник подає рішення суду про скасування рішення державного реєстратора, що набрало законної сили, та копії документів, визначених у пункті 2.3 цього розділу.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить висновку, що вимога позивача про зобов'язання ОСОБА_2 державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради внести запис про скасування державної реєстрації права оперативного управління прийнятого на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27840724 від 16.01.2016 року задоволенню не підлягає, оскільки враховуючи вищезазначений Порядок є передчасною. За умови набрання рішення суду законної сили, позивач має право звернутися до ОСОБА_2 державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради із заявою про внесення запису про скасування у встановленому законом порядку.

Проте, враховуючи протиправність прийнятого державним реєстратором рішення, наведені вище норми законодавства та керуючись ст. 11 КАС України, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно управління державної реєстрації ОСОБА_4 територіального управління юстиції в Одеській області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27840724 від 16.01.2016 року.

Згідно з ч.1 ст.69 та ч.1 ст.70 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Відповідно до ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Статтею 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Відповідно до ч.2 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти позову.

Згідно зі ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, зокрема, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить висновку, що адміністративний позов ПАТ «Одеський нафтопереробний завод» підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 6-14, 17, 19, 70, 71, 86, 159-164, 254 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Задовольнити частково адміністративний позов Публічного акціонерного товариства «Одеський нафтопереробний завод» до ОСОБА_2 державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради, ОСОБА_4 територіального управління юстиції в Одеській області, третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору Державне підприємство «Укртранснафтопродукт» про визнання протиправним рішення від 16.01.2016 року та зобов'язання скасувати державну реєстрацію права оперативного управління.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 державної реєстрації ОСОБА_4 територіального управління юстиції в Одеській області ОСОБА_11 №27840724 від 16 січня 2016 року про проведення державної реєстрації права оперативного управління.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Н.В.Бжассо

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.11.2016
Оприлюднено22.11.2016
Номер документу62769327
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2397/16

Постанова від 28.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 26.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 24.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 16.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Постанова від 30.01.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Постанова від 25.01.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 26.12.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 26.12.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Постанова від 16.11.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

Ухвала від 04.11.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні