ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 січня 2017 р.м. ОдесаСправа № 815/2397/16
Категорія: 6.3Головуючий в 1 інстанції: Бжассо Н. В. Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Коваля М.П.,
суддів - Димерлія О.О.,
- Домусчі С.Д.,
за участю: секретар судового засідання - Курманова І.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Державного підприємства Укртранснафтопродукт на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2016 року по справі за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства Одеський нафтопереробний завод до Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради, Головного територіального управління юстиції в Одеській області, третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору - Державне підприємство Укртранснафтопродукт , про визнання протиправним рішення від 16.01.2016 року та зобов'язання скасувати державну реєстрацію права оперативного управління, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Публічного акціонерного товариства Одеський нафтопереробний завод до Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради, Головного територіального управління юстиції в Одеській області, третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору - Державне підприємство Укртранснафтопродукт , в якому позивач, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог (а.с.50-55 т.1), просив суд: визнати протиправним рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27840724 від 16.01.2016 року та скасувати його; зобов'язати Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради скасувати державну реєстрацію права оперативного управління прийнятого на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27840724 від 16.01.2016 року.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2016 року вказаний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській області Васильковської Світлани Валеріївни № 27840724 від 16 січня 2016 року про проведення державної реєстрації права оперативного управління. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із постановою суду першої інстанції, третя особа подала апеляційну скаргу, в якій просить її задовольнити та скасувати рішення суду першої інстанції з прийняттям по справі нового рішення про відмову у задоволенні заявлених вимог, наголошуючи, зокрема, на порушенні судом першої інстанції норм матеріального права, неповне з'ясування всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, що призвело до неправильного її вирішення.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ПАТ Одеський нафтопереробний завод належить на праві приватної власності земельна ділянка, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора 1/1, кадастровий номер земельної ділянки 5110137600:55:003:0004, а також нежитлові будівлі, розташовані за вказаною адресою, які зареєстровані за останнім згідно рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Рубан М.О. № 8839244 від 09.12.2013 року та рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Перчик І.О. № 11085358 від 20.02.2014 року.
З матеріалів справи вбачається, що ухвалою Приморського районного суду м. Одеси від 13.11.2015 року по справі № 522/23126/15-к (а.с.28-32 т.1) надано дозвіл на передачу всього нерухомого майна, яке знаходиться на земельній ділянці нафтопереробного заводу, який розташований: м. Одеса, вул. Шкодова гора, 1/1, та належить ПАТ Одеський нафтопереробний завод , на відповідальне зберігання та оперативне управління у відповідності до чинного законодавства України - державі, в особі ДП Укртранснафтопродукт , що належить до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.
Також, вказаним рішенням суду зобов'язано службових осіб ПАТ Одеський нафтопереробний завод передати вищевказане нерухоме майно та земельну ділянку нафтопереробного заводу, який розташований за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора, 1/1, а ДП Укртранснафтопродукт прийняти його зі складанням відповідних актів прийому-передачі на відповідальне зберігання та оперативне управління у відповідності до чинного законодавства, з метою підтримання майна, яке включає в себе трубопроводи, резервуарний парк, електричне, насосне та інше обладнання, необхідне систематичне та своєчасне проведення регламентних робіт по обслуговуванню та ремонту обладнання, а також проведення необхідних заходів, спрямованих на підтримання належного стану резервуарного парку та трубопроводів, з метою запобігання корозії та зношення, зокрема, але не виключно - заповнення резервуарів відповідними нафтопродуктами.
Крім того, суд першої інстанції встановив, що 15.12.2015 року з боку посадової особи ДП Укртранснафтопродукт був підписаний акт прийому - передачі на відповідальне зберігання та оперативне управління (а.с.37 т.1), згідно якого ПАТ Одеський нафтопереробний завод на виконання ухвали слідчого судді Приморського районного суду м. Одеси від 13.11.2015 року по справі № 522/23126/15-к передало на відповідальне зберігання та оперативне управління, а ДП Укртранснафтопродукт прийняло на відповідальне зберігання та оперативне управління все нерухоме майно та земельну ділянку, на якій воно розташоване.
При цьому, у вказаному акті зазначено, що фактична кількість та детальний опис майна буде конкретизований за наслідками проведення інвентаризації майна ПАТ Одеський нафтопереробний завод , який розташований за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора, 1/1.
Також, згідно вказаного акту представники ПАТ Одеський нафтопереробний завод від його підписання відмовилися.
Як вбачається з матеріалів справи, 14.01.2016 року ДП Укртранснафтопродукт звернулось із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме: права оперативного управління на нежитлові будівлі за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора, 1/1 (а.с.88 т.2).
Згідно картки прийому заяви № 27818658 до наведеної заяви було додано: документи та проплата, серія та номер: бн, виданий 14.01.2016 року, видавник: заявник; свідоцтво про право власності, серія та номер: бн, виданий 14.01.2016 року, видавник: Виконком Одеської міської ради; витяг, серія та номер: 37076562, виданий 29.12.2012 року, видавник: КП ОМ БТІ; акт прийому передачі на відповідальне зберігання, серія та номер: бн, виданий 15.12.2015 року, видавник: ДП Укртранснафтопродукт ; ухвала суду, серія та номер: 522/23126/15-к, видана 13.11.2015 року, видавник Приморський районний суд м. Одеси (а.с.86 т.2).
Розглянувши наведену заяву ДП Укртранснафтопродукт від 14.01.2016 року та документи, подані для проведення державної реєстрації прав, 16.01.2016 року державним реєстратором Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській області Васильковською Є.В. було прийнято рішення № 27840724 про державну реєстрацію права оперативного управління на нежитлові будівлі за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора 1/1, за суб'єктом ДП Укртранснафтопродукт (а.с.184 т.2).
Не погоджуючись із вказаним рішенням державного реєстратора, позивач звернувся до суду з даним позовом до Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради.
Під час розгляду даного позову судом першої інстанції було залучено до участі у справі в якості другого відповідача - Головне територіальне управління юстиції в Одеській області, при цьому, встановлено, що державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській області Васильковську Є.В. звільнено з 10.05.2016 року за угодою сторін на підставі наказу Головного територіального управління юстиції в Одеській області від 29.04.2016 року № 1179-к.
Вирішуючи спірне питання, суд першої інстанції дійшов висновку, що вимоги позивача є частково обґрунтованими, а оскаржуване рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській області Васильковської С.В. № 27840724 від 16.01.2016 року про проведення державної реєстрації права оперативного управління є протиправним та підлягає скасуванню.
При цьому, доходячи такого висновку, суд першої інстанції послався на встановлені в ході судового розгляду обставини щодо відсутності у реєстраційній справі, що ведеться у паперовому вигляді, документів, які стали підставою для прийняття рішення про державну реєстрацію права оперативного управління, а саме: акту прийому-передачі та ухвали від 13.11.2015 року, а також наявність посилань в оскаржуваному рішенні на Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 року № 703, який станом на момент прийняття цього рішення втратив чинність.
Суд першої інстанції зазначив, що нормами законодавства, що було чинним на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено, що саме державним реєстратором відкривається реєстраційна справа, підшиваються та нумеруються документи, що надані для державної реєстрації в порядку їх надходження.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов висновку, що відсутність у реєстраційній справі документів, які стали підставою для прийняття рішення про державну реєстрацію права оперативного управління, а саме: акту прийому-передачі та ухвали від 13.11.2015 року, а також посилання державного реєстратора на норму законодавства, яка не діяла на момент прийняття рішення, - є грубим порушенням норм законодавства, що є підставою для визнання протиправним та скасування прийнятого державним реєстратором рішення про державну реєстрацію прав на нерухоме майно.
Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції, з яких виходив останній вирішуючи спірне питання, з огляду на викладене.
Згідно вимог ст.ст. 4, 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 року № 1952-IV (в редакції Закону України № 834-VIII від 26.11.2015 року, що діє з 01.01.2016 року) у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Державній реєстрації прав підлягають: право власності; речові права, похідні від права власності, зокрема, право оперативного управління.
Частиною 1 статті 18 вказаного Закону визначено послідовність державної реєстрації прав, яка проводиться в такому порядку: формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
В свою чергу, згідно ч. 2 цієї ж статті перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Так, за правилами п.п. 6, 7 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року № 1127 (чинного та в редакції на момент прийняття оскаржуваного рішення про державну реєстрацію прав), державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб'єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком.
Уповноважена особа суб'єкта державної реєстрації прав, нотаріус або його помічник за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав формує та роздруковує заяву у двох примірниках, на якій заявник (за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ній) та особа, яка сформувала таку заяву, проставляють підписи. Один примірник заяви надається заявникові, а другий долучається до документів, поданих для державної реєстрації прав.
Після проставлення підписів на заяві уповноважена особа суб'єкта державної реєстрації прав, нотаріус або його помічник реєструє заяву в базі даних заяв.
Згідно п.п. 9, 10 цього ж Порядку разом із заявою заявник подає оригінали документів, необхідні для відповідної реєстрації, та документи, що підтверджують сплату адміністративного збору та/або внесення плати за надання інформації з Державного реєстру прав.
З поданих оригіналів документів, необхідних для державної реєстрації прав, уповноважена особа суб'єкта державної реєстрації прав, нотаріус або його помічник виготовляє електронні копії таких документів шляхом їх сканування, які долучаються до заяви, зареєстрованої у базі даних заяв.
Також, за правилами п. 7 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року № 1141, у вказаній редакції, під час реєстрації заяви (запиту) орган державної реєстрації прав, особа, якій відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень надано повноваження державного реєстратора з прийому та видачі документів, у випадках, передбачених законодавством, формує картку прийому відповідної заяви (запиту) та оформляє її у двох примірниках.
Один примірник картки прийому заяви (запиту) долучається до документів, поданих заявником, а другий примірник - надається заявнику відповідно до законодавства.
Відповідно до п.п. 15, 16 вказаного Порядку після здійснення пошуку у Державному реєстрі прав відомостей державний реєстратор розглядає заяву (запит) та оформляє відповідне рішення, якому присвоюється індексний номер, фіксується дата та час його формування. На підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державний реєстратор відкриває розділ Державного реєстру прав та вносить записи до Державного реєстру прав.
Пунктом 22 цього ж Порядку встановлено, що у разі проведення державної реєстрації виникнення інших речових прав на нерухоме майно, відмінних від права власності, державний реєстратор вносить до запису про інші речові права та суб'єкта цих прав, зокрема, такі відомості: підстава для виникнення речового права: назва документа; дата видачі документа; номер документа; ким виданий (оформлений) документ; додаткові відомості про документ.
З наявних в матеріалах реєстраційної справи оскаржуваних об'єктів нерухомого майна заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень ДП Укртранснафтопродукт , яка зареєстрована в базі даних заяв, та картки прийому цієї заяви № 27818658 (а.с.86-88 т. 2), вбачається, що третьою особою до заяви про державну реєстрацію права оперативного управління на нежитлові будівлі за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора 1/1, були подані, зокрема, акт прийому передачі на відповідальне зберігання, серія та номер: бн, виданий 15.12.2015 року, видавник: ДП Укртранснафтопродукт , ухвала суду, серія та номер: 522/23126/15-к, видана 13.11.2015 року, видавник Приморський районний суд м. Одеси.
Зазначені дані щодо підстав виникнення права оперативного управління, що зареєстровано за оскаржуваним рішенням, цілком відповідають даним Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджується відповідною інформаційною довідкою (а.с.186 т. 1).
Так, із вказаної інформаційної довідки чітко вбачається, що підставою виникнення права оперативного управління у ДП Укртранснафтопродукт на нежитлові будівлі за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора 1/1, що зареєстровано за оскаржуваним рішенням про державну реєстрацію цього права від 16.01.2016 року № 27840724, є: акт прийому передачі на відповідальне зберігання ДП Укртранснафтопродукт від 15.12.2015 року та ухвала Приморського районного суду м. Одеси від 13.11.2015 року у справі № 522/23126/15-к.
Таким чином, як матеріалами реєстраційної справи оскаржуваних об'єктів нерухомого майна, що ведеться у паперовому вигляді, а так само даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо цих об'єктів, підтверджується факт подання ДП Укртранснафтопродукт для державної реєстрації прав оперативного управління на нежитлові будівлі за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора 1/1, акту прийому передачі на відповідальне зберігання ДП Укртранснафтопродукт від 15.12.2015 року та ухвали Приморського районного суду м. Одеси від 13.11.2015 року у справі № 522/23126/15-к.
Наведеними даними реєстраційної справи та Державного реєстру також підтверджується, що державним реєстратором досліджувались вказані документи (акт та ухвала суду) та саме ці документи і визначенні останнім в якості підстав для проведення такої реєстрації та прийняття оскаржуваного рішення.
За встановлених обставин, колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції, що сама по собі відсутність цих документів на момент розгляду справи судом у реєстраційній справі, що ведеться у паперовому вигляді, є підставою для скасування оскаржуваного рішення державного реєстратора про реєстрацію права оперативного управління.
Крім того, колегія суддів зазначає, що визнаючи протиправним та скасовуючи рішення державного реєстратора про реєстрацію права оперативного управління за ДП Укртранснафтопродукт на нежитлові будівлі за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора 1/1 з підстав відсутності у паперовій реєстраційній справі цих об'єктів акту прийому-передачі на відповідальне зберігання ДП Укртранснафтопродукт від 15.12.2015 року та ухвали Приморського районного суду м. Одеси від 13.11.2015 року, суд першої інстанції послався на те, що саме державним реєстратором відкривається реєстраційна справа, підшиваються та нумеруються документи, що надані для державної реєстрації в порядку їх надходження. За таких обставин, суд першої інстанції дійшов висновку, що відсутність у реєстраційній справі документів, які стали підставою для прийняття рішення про державну реєстрацію прав на нерухоме майно, є грубим порушенням норм законодавства та відповідно підставою для скасування такого рішення.
Поряд з цим, суд першої інстанції взагалі не досліджував факт наявності опису реєстраційної справи вказаного об'єкта, складеного державним реєстратором, що приймав оскаржуване рішення, а так само судом першої інстанції не було встановлено чи виконаний такий обов'язок державним реєстратором у спірному випадку.
Так, з матеріалів справи колегією суддів встановлено, що реєстраційну справу оскаржуваного об'єкту Головним територіальним управлінням юстиції в Одеській області передано для зберігання та подальшого ведення Управлінню державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради.
В свою чергу, в представлених для дослідження суду Управлінням державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради копіях матеріалів реєстраційної справи № 236222751101 об'єкту за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора 1/1 внутрішній опис складений саме посадовою особою Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради.
Внутрішнього опису, що складений державним реєстратором, що приймав оскаржуване рішення, матеріали справи не містять.
Посилання суду першої інстанції на довідку, складену посадовою особою Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради, за якою на момент передачі наведеному Управлінню реєстраційної справи № 236222751101 на об'єкт за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора 1/1, ухвала у справі № 522/23126/15-к від 13.11.2016 року та акт приймання-передачі на відповідальне зберігання від 15.12.2016 року не містились, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки у наведеній довідці не визначено на підставі відомостей яких документів вона видана (зокрема, актів приймання передачі реєстраційних справ, актів про відсутність документів реєстраційної справи або їх неповноту тощо).
Натомість, з наявних в матеріалах реєстраційної справи картки прийому та інформаційної довідки з реєстру чітко вбачається, що наведені документи подавались заявником для проведення державної реєстрації права оперативного управління та саме на їх підставі і було прийнято оскаржуване рішення про реєстрацію такого права.
Крім того, як вірно наголошено апелянтом, судом першої інстанції не спростовано та сторонами не оскаржується взагалі наявність та чинність ухвали Приморського районного суду м. Одеси від 13.11.2015 року у справі № 522/23126/15-к та факт складання ДП Укртранснафтопродукт акту прийому передачі на відповідальне зберігання від 15.12.2015 року. Навпаки, вказані документи долучено позивачем до поданої ним позовної заяви.
За викладених обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції повинен був дослідити вказані документи та визначити чи правомірно на їх підставі державним реєстратором прийнято оскаржуване рішення, а вирішення судом першої інстанції спірного питання без такого дослідження призвело до неповного з'ясування обставин у справі, що мають значення для справи.
В свою чергу, досліджуючи питання правомірності прийняття оскаржуваного рішення держаним реєстратором на підставі поданих ДП Укртранснафтопродукт документів, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Відповідно до ч. 4 ст. 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 року № 1952-IV (в редакції Закону України № 834-VIII від 26.11.2015 року, що діє з 01.01.2016 року) державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
При цьому, за правилами п.п. 7, 9 ст. 27 вказаного Закону державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі: рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном; рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно.
В свою чергу, за правилами ч. 1 ст. 24 цього ж Закону у разі якщо: подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; у державній реєстрації може бути відмовлено.
Так само подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством є підставою для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав (ст. 23 Закону).
З наведеного вбачається, що підставою для державної реєстрації прав на нерухоме майно є, зокрема, рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном, або рішення суду, що набрало законної сили, при цьому, саме щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно.
Водночас, у разі якщо подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом або не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, такі документи не можуть бути підставою для державної реєстрації заявлених прав.
Приймаючи оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, як на підставу виникнення у третьої особи права оперативного управління на нежитлові приміщення за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора 1/1, державний реєстратор послався на акт прийому-передачі на відповідальне зберігання, складений ДП Укртранснафтопродукт від 15.12.2015 року та ухвалу Приморського районного суду м. Одеси від 13.11.2015 року у справі № 522/23126/15-к.
Разом з цим, як вбачається з наведеної ухвали Приморського районного суду м. Одеси від 13.11.2015 року у справі № 522/23126/15-к, вказаним рішенням суду надано лише дозвіл на передачу всього нерухомого майна, яке знаходиться на земельній ділянці нафтопереробного заводу, який розташований: м. Одеса, вул. Шкодова гора, 1/1, та належить ПАТ Одеський нафтопереробний завод , на відповідальне зберігання та оперативне управління державі, в особі ДП Укртранснафтопродукт .
Також, суд визначив, що така передача повинна бути здійснена у відповідності до чинного законодавства України.
Крім того, вказаним рішенням суду зобов'язано службових осіб ПАТ Одеський нафтопереробний завод передати вищевказане нерухоме майно та земельну ділянку нафтопереробного заводу, а ДП Укртранснафтопродукт прийняти його зі складанням відповідних актів прийому-передачі на відповідальне зберігання та оперативне управління, при цьому, також у відповідності до чинного законодавства.
Тобто, вказаним рішенням суду не було здійснено передачу належних ПАТ Одеський нафтопереробний завод , зокрема, нежитлових приміщень за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора, 1/1 до оперативного управління ДП Укртранснафтопродукт , а лише надано дозвіл на здійснення такої передачі, при цьому, у відповідності до чинного законодавства, а тому це рішення само по собі не могло бути підставою для державної реєстрації права оперативного управління.
В свою чергу, згідно ст. 137 Господарського кодексу України правом оперативного управління у цьому Кодексі визнається речове право суб'єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом).
За правилами наведених положень ст. 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 року № 1952-IV (в редакції Закону України № 834-VIII від 26.11.2015 року, що діє з 01.01.2016 року) державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі, зокрема, рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном.
Водночас, у даному випадку ПАТ Одеський нафтопереробний завод не приймалось рішення про передачу належних йому на праві власності нежитлових приміщень за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора, 1/1 на праві оперативного управління ДП Укртранснафтопродукт .
Також, з боку ПАТ Одеський нафтопереробний завод не було підписано акт прийому-передачі від 15.12.2015 року, який третьою особою надався для проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно.
З матеріалів справи вбачається та не заперечується третьою особою, що наведений акт, складений саме ДП Укртранснафтопродукт .
Крім того, досліджуючи вказаний акт-прийому передачі на відповідальне зберігання, складений ДП Укртранснафтопродукт від 15.12.2015 року, колегія суддів встановила, що цим документом не визначено конкретного переліку майна, що передається ДП Укртранснафтопродукт на праві оперативного управління, зокрема, статус об'єктів, їх площа тощо.
У наведеному акті прямо зазначено, що фактична кількість та детальний опис майна буде конкретизований за наслідками проведення інвентаризації.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що у державного реєстратора не було підстав для прийняття рішення про державну реєстрацію права оперативного управління за ДП Укртранснафтопродукт на нежитлові будівлі за адресою: м. Одеса, вул. Шкодова гора, 1/1, оскільки заявником не було надано документів, що є підставою для такої реєстрації, а представленні останнім документи не дають змоги встановити набуття останнім речових прав на це майно, що ним були заявлені.
Зазначені обставини помилково не були встановлені судом першої інстанції та їм не надано належну оцінку.
Враховуючи наведені висновки, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав є протиправним та підлягає скасуванню, а вимоги позивача у цій частині підлягають задоволенню.
Разом з цим, колегія суддів вважає, що не підлягають задоволенню вимоги позивача про зобов'язання Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради скасувати державну реєстрацію права оперативного управління, проведену на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27840724 від 16.01.2016 року, оскільки за правилами ст.ст. 3, 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у разі скасування рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав, саме за відповідною заявою, вноситься запис про скасування державної реєстрації прав, у порядку, передбаченому для державної реєстрації прав.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є: неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими; невідповідність висновків суду обставинам справи; порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання, а так само розгляд і вирішення справи неповноважним судом; участь в ухваленні постанови судді, якому було заявлено відвід на підставі обставин, які викликали сумнів у неупередженості судді, і заяву про його відвід визнано судом апеляційної інстанції обґрунтованою; ухвалення чи підписання постанови не тим суддею, який розглянув справу.
Враховуючи викладене, оскільки судом першої інстанції при розгляді справи неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи, висновки суду не відповідають обставинам справи, колегія суддів вважає, що судове рішення, відповідно до вимог ст. 202 КАС України, підлягає скасуванню з прийняттям по справі нової постанови про часткове задоволення заявлених вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державного підприємства Укртранснафтопродукт на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2016 року - задовольнити частково.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2016 року - скасувати.
Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов Публічного акціонерного товариства Одеський нафтопереробний завод до Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради, Головного територіального управління юстиції в Одеській області, третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору - Державне підприємство Укртранснафтопродукт , про визнання протиправним рішення від 16.01.2016 року та зобов'язання скасувати державну реєстрацію права оперативного управління - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській області Васильковської Світлани Валеріївни № 27840724 від 16 січня 2016 року.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом 20 днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя: М.П. Коваль
Суддя: О.О. Димерлій
Суддя: С.Д. Домусчі
30 січня 2017 р.
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2017 |
Оприлюднено | 06.02.2017 |
Номер документу | 64434722 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Коваль М.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні