ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
О К Р Е М А Д У М К А
02 грудня 2016 року Справа № 808/3619/16
судді Дніпропетровського апеляційного суду Кругового О.О. стосовно постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 02 грудня 2016 року за апеляційною скаргою Запорізької районної організації політичної партії Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 28.11.2016 року
Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2016 року задоволено частково апеляційну скаргу Запорізької районної організації політичної партії Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» та скасовано постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 28.11.2016 року.
Вказана постанова була прийнята більшістю голосів складу суду, проте я не можу погодитися з прийнятим у справі рішенням та вважаю за доцільне, відповідно до положень ст. 25 КАС України висловити окрему думку у цій справі.
Так, предметом спору у цій справі є дії Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області з невключення кандидатур від Запорізької районної організації політичної партії Всеукраїнське об'єднання “Батьківщина” до складу дільничних виборчих комісій №№230194, 230195, 230196, 230210, 230211, 230212, 230217, 230218 Запорізького району Запорізької області, наданих у поданнях від 20.11.2016 на підставі заяв осіб кандидатів, які написані не власноручно.
Ухвалюючи рішення за результатами апеляційного перегляду справи колегія суддів будувала своє рішення на приписах ст. 23 ЗУ «Про місцеві вибори», яка, на думку суду, не містить вимог щодо обов'язкового складання заяв кандидатами до складу дільничних виборчих комісій власноруч, та не виключає можливості подання машинописних заяв разом із поданням кандидатур для роботи в дільничних комісій.
Вважаю таку позицію суду апеляційної інстанції такою, що не відповідає вимогам законодавства з огляду на наступне.
Стаття 4 Закону України «Про місцеві вибори» закріплює рівне виборче право для всіх суб'єктів виборчого процесу. Місцеві вибори є рівними. Громадяни України беруть участь у відповідних місцевих виборах на рівних засадах.
У відповідності до ст. 71 Конституції України, визначено, що вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Рівність прав і можливостей участі у виборчому процесі забезпечується шляхом неухильного дотримання учасниками виборчого процесу вимог Закону та Конституції України.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про Центральну виборчу комісію» центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Згідно із приписами ч. 1, 2 ст. 2 ЗУ «Про Центральну виборчу комісію», комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.
Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об'єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Статтею 17 ЗУ «Про Центральну виборчу комісію» встановлено загальні повноваження комісії, згідно яких комісії надано право приймати обов'язкові для використання в роботі виборчих комісій та комісій з референдумів роз'яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми. Аналогічні положення містить і ч. 2 ст. 25 ЗУ «Про місцеві вибори», яка визначає, що комісія приймає обов'язкові для виконання всіма суб'єктами виборчого процесу, установами, підприємствами, організаціями, а також органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами роз'яснення з питань застосування цього Закону.
Отже, з системного аналізу зазначених правових норм, з метою здійснення повноважень з контролю за здійсненням виборчого процесу Центральна виборча комісія, як колегіальний орган державної влади, наділена правом приймати обов'язкові для виконання всіма учасниками виборчого процесу роз'яснення та рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми.
З урахуванням вищевикладеного вважаю, що прийняті Центральною виборчою комісією роз'яснення та рекомендації є підзаконними нормативно-правовими актами, які носять обов'язковий характер для всіх учасників виборчого процесу.
В даному випадку Запорізькою районною виборчою комісією Запорізької області було не було включено кандидатури від Запорізької районної організації політичної партії Всеукраїнське об'єднання “Батьківщина” до складу дільничних виборчих комісій №№230194, 230195, 230196, 230210, 230211, 230212, 230217, 230218 Запорізького району Запорізької області, наданих у поданнях від 20.11.2016 р., з огляду на недотримання учасниками виборчого процесу форми складання особистих заяв, такого висновку комісія дійшла з огляду на Роз'яснення ЦВК, затверджені постановою від 03.09.2015 року.
Вважаю, що відповідач при затвердженні складу дільничних комісій, без врахування кандидатур від Запорізької районної організації політичної партії Всеукраїнське об'єднання “Батьківщина” діяв у відповідності до вимог Закону та конституції України з огляду на наступне.
Статтею 23 ЗУ «Про місцеві вибори» визначено, що дільнична виборча комісія утворюється відповідною районною, міською (міста обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення без районного поділу), районною у місті територіальною виборчою комісією не пізніш як за 15 днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.
Право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають, зокрема, місцеві організації політичних партій.
Кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 цього Закону, порушення вимог частин першої, другої, четвертої та п'ятої цієї статті або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною.
Рішення про відхилення кандидатур не приймається.
Частиною 4 ст. 23 ЗУ «Про місцеві вибори» визначено перелік документів, які додаються до подання додаються, серед яких, зокрема, заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон);
В свою чергу, відповідно до п.6 “Роз'яснення щодо деяких питань формування нового складу територіальних виборчих комісій та утворення дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ”, затвердженого 03.09.2015 постановою Центральної виборчої комісії №217 (надалі – Роз'яснення), встановлено, що згідно частини десятої статті 22, частини четвертої статті 23 Закону до подання щодо кандидатур до складу виборчої комісії додаються, зокрема, заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії (власноручно написані заяви осіб, запропонованих до складу територіальної виборчої комісії), про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон).
Неподання зазначених документів є підставою для відхилення запропонованої кандидатури (запропонованих кандидатур).
У відповідності до п.8 Роз'яснення, у власноручно написаних заявах осіб, що додаються до подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії (дільничної виборчої комісії - у заяві особи) відповідно до пункту 2 частини десятої статті 22, пункту 2 частини четвертої статті 23 Закону, зазначаються відомості про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон). При цьому, в разі якщо заява особи, що пропонується до складу територіальної виборчої комісії, не написана нею власноручно або в заяві до складу територіальної та дільничної виборчої комісії відсутня згода на участь у роботі відповідної виборчої комісії, до складу якої пропонується особа, чи відсутня згода на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання або у разі незазначення особою у такій заяві про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах або якщо у заяві відсутні відомості про засоби зв'язку (контактний телефон), така кандидатура відхиляється.
Отже, приписами ст. 23 ЗУ «Про місцеві вибори» визначено порядок організації та формування дільничних виборчих комісій за рахунок кандидатур заявлених суб'єктами виборчого процесу у поданні, в свою чергу, обов'язковими для виконання Роз'ясненнями ЦВК було встановлено детальний порядок виконання ст. 23 ЗУ «Про місцеві вибори», та визначено, що заяви від кандидатів на роботу в дільничних виборчих комісіях, зазначених в поданні, мають бути написані саме власноруч, недотримання вимог зазначених в Роз'ясненні є підставою для відхилення кандидатури.
Встановлені обставини справи свідчать, що заяви кандидатів поданих позивачем до включення до виборчої дільничної комісії, передбачені ст.23 Закону України “Про місцеві вибори”, не написані власноруч, вказане є порушенням вимог обов'язкових до виконання Роз'яснень та є достатньою підставою для відхилення поданих кандидатур у відповідності до вимог підзаконного акту.
Отже, вважаю саме недотримання кандидатами, зазначеними в поданні позивача від 20.11.016 року, визначеної процедури написання заяв про участь у дільничній виборчій комісії стало підставою для правомірного відхилення поданих кандидатур.
Крім того, судом першої інстанції встановлено та сторонами у справі не спростовано, що інші суб'єкти виборчого процесу подавали відповідні заяви написані власноручно, про що свідчать досліджені судом першої інстанції заяви. Тобто, іншими учасниками виборчого процесу, заяви яких було досліджено судом, в повній мірі дотримано вимоги щодо форми поданих заяв про участь кандидатів у роботі виборчої дільничної комісії.
З урахуванням вимог Закону України «Про місцеві вибори» та Конституції України щодо рівності виборів та всіх учасників виборчого процесу, вважаю, що прийняття від позивача складених неналежним чином, в порушенням вимог обов'язкових Роз'яснень, заяв, та залучення кандидатур до дільничної комісії, свідчило б про надання одному з суб'єктів виборчого процесу незаконної переваги перед іншими, що є прямим порушенням вимог ст. 4 ЗУ «Про місцеві вибори», Конституції України, а також приписів ЗУ «Про Центральну виборчу комісію».
Між тим, ст. 19 Конституції України визначено обов'язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Крім того, вважаю безпідставними доводи позивача про те, що законодавець вимагає власноруч написану заяву лише від кандидатів до територіальної виборчої комісії, натомість для участі в дільничній комісії кандидати надають заяву в довільній формі, оскільки такі доводи зроблено позивачем лише з огляду на порівняльний аналіз ст. 22 та 23 ЗУ «Про місцеві вибори» без врахування обов'язкових для виконання Роз'яснень, якими і врегульовано дане питання.
Відтак, з огляду на вищевикладене, вважаю висновок суду апеляційної інстанції про протиправність дій відповідача при формуванні складу комісії таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства про вибори та референдум.
Суддя О.О. Круговий
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2016 |
Оприлюднено | 06.12.2016 |
Номер документу | 63133238 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Круговий О.О.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Круговий О.О.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні