ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
30 листопада 2016 р. Справа № 903/761/16 за позовом заступника прокурора Волинської області в інтересах держави в особі Полицівської сільської ради, с.Полиці, Камінь-Каширський район, Волинська область
про стягнення 129 417,16 грн. у відшкодування завданої шкоди
Суддя Вороняк А.С.
секретар судового засідання Чорний С.О.
за участю:
від позивача: н/з;
від відповідача: ОСОБА_1 - представник, довіреність №435 від 24.10.2016р., ОСОБА_2 - адвокат, договір №107/16 про надання правової допомоги від 07.10.2016р., Свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серії ВЛ №839 від 22.07.2016р..
В судовому засіданні взяв участь прокурор - Скучинський Л.Є., службове посвідчення №036131 від 29.10.2015р..
Відповідно до ст.20 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст.22, 29 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки сторін.
Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу не поступало.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору: заступник прокурора Волинської області в інтересах держави в особі Полицівської сільської ради звернувся з позовом до Державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Камінь-Каширськагроліс" (з врахуванням клопотання №05-1439 вих.16 від 23.11.2016р. про збільшення позовних вимог) про стягнення 129 417,16 грн. шкоди завданої державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства. Судові витрати просять покласти на відповідача.
Ухвалою господарського суду Волинської області від 19.10.2016р. за вказаним позовом було порушено провадження, а справу призначено до розгляду на 09.11.2016р. та зобов'язано сторони і прокурора надати суду ряд документів, необхідних для об'єктивного розгляду справи по суті.
У судовому засіданні 09.11.2016р. судом оголошено перерву до 23.11.2016р. для подання відповідачем витребуваних ухвалою господарського суду Волинської області від 19.10.2016р. доказів та надання прокурором письмових пояснень (розрахунок), щодо обчислення розміру шкоди з її розшифровкою.
Ухвалою господарського суду Волинської області від 23.11.2016р. розгляд справи було відкладено на 30.11.2016р. для витребування нових доказів.
29.11.2016р. на адресу суду від прокурора поступили додаткові письмові пояснення №05-1425 вих.16 від 29.11.2016р. з платіжним дорученням №1866 від 28.11.2016р..
У судовому засіданні 30.11.2016р. адвокатом відповідача подано письмові пояснення з додатками (вх.№01-54/10983/16), в яких просять відмовити в задоволені позовних вимог.
У судовому засіданні 30.11.2016р. прокурор позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві №05-1108 вих.16 від 13.10.2016р. (з врахуванням клопотання про збільшення позовних вимог №05-1439вих16 від 23.11.2016р.), в письмових поясненнях №05-1308 вих.16 від 07.11.2016р. та в додаткових письмових поясненнях №05-1425 вих.16 від 29.11.2016р.,позов просить задовольнити.
У судовому засіданні 30.11.2016р. представник та адвокат відповідача позовні вимоги не визнають з підстав викладених у відзиві б/н від 23.11.2016р.(вх.№01-54/10688/16), письмових поясненнях від 30.11.2016р. (вх.№01-54/10983/16), просять відмовити в задоволенні позовних вимог. Додатково повідомили, що саме відповідач є постійним користувачем землями лісового фонду загальною площею 5574 га. на території Полицівського лісництва Волинської області, на якій проведено перевірку згідно акту від 30.05.2016р..
Позивач - Полицівська сільська рада компетентного представника в судове засідання 30.11.2016р. не направила, ухвала господарського суду Волинської області від 23.11.2016р. направлялась позивачу рекомендованим повідомленням про вручення №4301034442473. Згідно клопотання б/н від 09.11.2016р. (вх.№01-54/10078/16), поданого в судовому засіданні 09.11.2016р. представником позивача (ОСОБА_3І.), позовні вимоги прокурора підтримують, справу просять розглядати без участі представника позивача.
Особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог ст.87 ГПК України.
На підставі викладеного суд вважає, що вжив усіх необхідних заходів для повідомлення позивача про час і місце слухання справи, та з урахуванням вимог ст.69 ГПК України справу розглянуто за наявними матеріалами відповідно до ст.75 ГПК України.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представника та адвоката відповідача, господарський суд, -
встановив:
Згідно п.4.3 Положення про обласні управління лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України (затверджено Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 21.03.2012р. № 134) Управління відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний контроль за додержанням норм, правил та інших нормативно-правових актів з ведення лісового господарства.
На виконання наказу т.в.о. начальника Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства ОСОБА_4 від 17.05.2016 №56 (а.с.25) та наказу Про внесення змін №61 від 20.05.2016р. до наказу №56 від 17.05.2016р.(а.с.156) комісією у складі працівників вказаного управління з залученням працівників державних лісогосподарських підприємств проведено перевірку додержання норм, правил, інших нормативно-правових актів з ведення лісового господарства та виявлення незаконних рубок виробничо-господарської діяльності в державному підприємстві СЛАП Камінь-Каширськагроліс .
Згідно акту перевірки додержання норм, правил, інших нормативно-правових актів з ведення лісового господарства та виявлення незаконних рубок, окремих питань виробничо-господарської діяльності за період з 01.01.2015р. і по 30.05.2016р. ДП СЛАП Камінь-Каширськагроліс (а.с.26-76) на території підприємства (відповідача) виявлені незаконні (самовільні) порубки дерев, зокрема на території майстерської дільниці №8 Полицівського лісництва в кварталі 21 виділи 11, 40, 41, в кварталі 35 виділи 18, 2, 1, 8, кварталі 30 виділи 5 в кількості 63 фактів, сума завданих збитків становить 138168,46 грн..
Також згідно даного акту перевірки від 30.05.2016р., під час натурного обстеження лісових насаджень лісгоспу виявлено значні об'єми самовільних порубок дерев, які на час перевірки не були обліковані по підприємству, що свідчить про незадовільну роботу державної лісової охорони підприємства по забезпеченню охорони державного лісового фонду та неспроможність забезпечення недопущення та попередження випадків самовільних порубок дерев.
Земельна ділянка, на якій було виявлено самовільну порубку, знаходиться (із врахуванням п.5 Перехідних положень Лісового кодексу України) у постійному користуванні ДП СЛАП Камінь-Каширськагроліс , що не заперечується сторонами та підтверджується долученим до позовної заяви прокурором Плану лісонасаджень ДП СЛАП Камінь-Каширськагроліс Полицівське лісництво та картографічних матеріалів майстерської дільниці №8 - квартал 21 виділи 11, 40, 41, квартал 35 виділи 18, 2, 1, 8.
Згідно розділу 1 Посадової інструкції майстра лісу, головним завданням останнього є забезпечення виконання всіх доведених до дільниць планів і завдань, відтворення, надійний захист та охорона лісу від пошкоджень, самовільних рубок і пожеж (а.с.143).
Поясненями майстра лісу Полицівського лісництва ОСОБА_5, стверджується, що останній не міг здійснити контроль лісових масивів на території майстерської дільниці №8 від незаконних рубок, оскільки проводив лісогосподарські роботи на її території.
Згідно наказу директора ДП СЛАП Камінь-Каширськагроліс про притягнення до дисциплінарної відповідальності №53 від 30.06.2016р. (а.с.89-90), за допущені недоліки в роботі та за неналежне виконання своїх службових обов'язків, за результатами проведеної перевірки діяльності підприємства (відповідача), майстра лісу ОСОБА_5 притягнуто до дисциплінарної відповідальності - оголошено догану.
Листом №311 від 11.07.2016р. ДП "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Камінь-Каширськагроліс" повідомило заступника прокурора Волинської області, що протягом 2016р. до моменту проведення перевірки Волинським обласним управлінням лісового та мисливського господарства, підприємством (відповідачем) до районного відділу Національної поліції було направлено 19 справ про вчинення самовільних порубок невстановленими особами на загальну суму збитків 355160 грн.. Крім того протягом 2015р. до РВ Національної поліції було направлено 42 справи про вчинення самовільних порубок невстановленими особами на загальну суму збитків 21112319 грн.(а.с.83).
Факт самовільних порубок 60 дерев за наслідками проведення перевірки від 30.05.2016р., встановлено у польовій-переліковій відомості №3 від 24.05.2016р.(а.с.77).
Згідно проведеного Державною екологічною інспекцією у Волинській області розрахунку, розмір шкоди, заподіяний лісу внаслідок незаконного вирубування 60 дерев на території майстерської дільниці №8 Полицівського лісництва ДП СЛАП Камінь-Каширськагроліс становить 129417,16 грн..
Відповідно до пункту 3.2. Статуту ДП СЛАП Камінь-Каширськагроліс затвердженого наказом Державного агентства лісових ресурсів України №348 від 14.11.2013р. (а.с.132-141) основними напрямками діяльності підприємства є охорона лісів і захисних лісонасаджень від незаконних порубів, пошкоджень, самовільного косіння, випасання худоби, в заборонених місцях та інших лісопорушень, притягнення до адміністративної відповідальності лісопорушників та стягнення з них збитків відповідно до чинного законодавства.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі зобов'язані, зокрема, забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вживати інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку; дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів; створювати сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення.
Статтею 63 Лісового Кодексу України встановлено, що ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.
Відповідно до п. 5 ст. 64 Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов'язані, зокрема, здійснювати охорону лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, незаконних рубок та інших пошкоджень.
Згідно зі ст. 86 Лісового кодексу України власники лісів і постійні лісокористувачі зобов'язані розробляти та проводити в установлений строк комплекс протипожежних та інших заходів, спрямованих на збереження, охорону та захист лісів.
Таким чином, обов'язки із: забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень; дотримання правил і норм використання лісових ресурсів; ведення лісового господарства на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснення використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення, відповідно до ст. 19 Лісового кодексу України, покладено на постійних лісокористувачів, тобто на відповідача у даній справі.
Згідно п. 1 ч. 2 ст. 105 Лісового кодексу України відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні у незаконному вирубуванні та пошкодженні дерев і чагарників.
Згідно п. 5 ч. 2 ст. 105 Лісового кодексу України відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні у порушенні строків лісовідновлення та інших вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів.
Відповідно ст. 107 Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.
Згідно ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законом.
Згідно ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди втілено у статті 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Згідно статті 1172 Цивільного кодексу України юридична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов'язків.
Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як неправомірність поведінки особи; вина завдавача шкоди; наявність шкоди; причинний зв'язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою. Наявність всіх вищезазначених умов є обов'язковим для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.
Таким чином, з врахуванням системного аналізу змісту положень Лісового кодексу України та Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", слід виходити з того, що обов'язки із забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень покладено саме на постійних лісокористувачів, які й повинні нести відповідальність за невиконання та неналежне виконання згаданих обов'язків, зокрема, за незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок та пошкодження дерев.
Отже, цивільно-правову відповідальність за порушення лісового законодавства мають нести не лише особи, які безпосередньо здійснюють самовільну вирубку лісів (пошкодження дерев), а також і постійні лісокористувачі, вина яких полягає у допущенні та не перешкоджанні їх працівниками незаконному вирубуванню лісових насаджень (пошкодженню дерев) внаслідок неналежного виконання ними своїх службових обов'язків по охороні лісу. Тобто проявом їх протиправної бездіяльності є незабезпечення працівниками постійних лісокористувачів охорони і захисту лісів, внаслідок чого відбулося вирубування дерев невстановленими особами.
Відповідно до п. 1.6 Роз'яснення Вищого арбітражного суду України від 27.06.2001р. №02-5/744 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища" у спорі про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу слід виходити з презумпції вини правопорушника (статті 1166, 1172 Цивільного кодексу України). Отже позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу, навпаки, відповідач повинен довести, що у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди.
Вищевизначена позиція знайшла своє відображення у матеріалах судової практики, зокрема, у постановах Вищого господарського суду України від 28.04.2014р. у справі №924/1028/13, від 14.10.2014р. у справі №906/249/14, від 12.11.2014р. у справі №914/1138/14, від 30.07.2015р. у справі №927/56/15.
В матеріалах справи відсутні докази, які б свідчили про вчинення відповідачем дій, направлених на забезпечення охорони і збереження лісу від незаконних рубок на підвідомчій йому території земель лісового фонду на виконання вимог лісового та природоохоронного законодавства, а також докази відсутності його вини у протиправній бездіяльності.
Факт незаконної вирубки встановлено вищенаведеними доказами, а саме актом перевірки додержання норм, правил, інших нормативно-правових актів з ведення лісового господарства та виявлення незаконних рубок, окремих питань виробничо-господарської діяльності за період з 01.01.2015р. і по 30.05.2016р. в ДП СЛАП Камінь-Каширськагроліс , польовою-переліковою відомістю №3 від 24.05.2016р. та розрахунком розміру шкоди, заподіяної лісу внаслідок незаконного вирубування 60 дерев на території майстерської дільниці №8 Полицівського лісництва ДП СЛАП Камінь-Каширськагроліс , вказані документи є належними та допустимими доказами у справі в розумінні ст. 34 ГПК України.
При цьому, посилання відповідача, що проведена Волинським обласним управлінням лісового та мисливського господарства перевірка додержання норм, правил, інших нормативно-правових актів з ведення лісового господарства та виявлення незаконних рубок, окремих питань виробничо-господарської діяльності в ДП СЛАП Камінь-Каширськагроліс не є перевіркою контролюючого органу, оскільки таким контролюючим органом є Державна екологічна інспекція, судом не приймаються, оскільки відсутність складеного Державною екологічною інспекцією акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства та припису про усунення порушень вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, не спростовує встановленого судом вказаними вище доказами факту незаконної рубки дерев невстановленими особами на земельній ділянці лісового фонду, охорону та захист якої зобов'язаний був забезпечити відповідач, як постійний лісокористувач.
Відповідна правова позиція також викладена в постанові Вищого господарського суду України від 30.07.2015р. у справі №927/56/15.
Посилання відповідача на те , що розрахунок заподіяної шкоди, який подано до суду, розрахований згідно такси, які можуть застосовуватись до лісових господарств лише в разі вчинення їх працівниками незаконної рубки, тобто з порушенням Порядку спеціального використання лісових ресурсів, затвердженого постановою КМ України № 761 від 23.05.2007р., а не внаслідок неналежного виконання працівниками постійних лісокористувачів службових обов'язків по охороні та захисту лісів, судом оцінюються критично, оскільки поданий прокурором розрахунок розміру шкоди, що проведений Державною екологічною інспекцією у Волинській області є розрахованим з дотриманням чинного законодавства та підтверджує розмір завданої відповідачем шкоди на суму 129417,16 грн..
В силу ст.33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. При цьому вимоги, що пред'являються до доказів, визначені ст.34 ГПК України, відповідно до якої, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Враховуючи викладені обставини, беручи до уваги наявні в матеріалах справи документи, докази, письмові пояснення сторін, господарський суд, оцінюючи подані сторонами докази за своїм переконанням, що ґрунтується на всебічному й об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, що відповідач не довів свою невинуватість та допустив протиправну бездіяльність у вигляді невчинення дій, направлених на забезпечення охорони і збереження лісу від незаконних рубок на підвідомчій йому території земель лісового фонду, що призвело до незаконного вирубування невстановленими особами дерев в кількості 60 шт., а відтак, відповідач має відшкодувати шкоду, заподіяну внаслідок допущення ним незаконної вирубки дерев, тому позовні вимоги про стягнення з відповідача 129417,16 грн. у відшкодування завданої шкоди, підлягають до задоволення.
Відповідно до листа №05-14/1666-6076 від 03.11.2016р. (а.с.117) Головного управління Державної казначейської служби України у Волинській області грошові стягнення за шкоду заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності сплачуються суб'єктами господарської діяльності на балансовий рахунок 3311 Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевим бюджетами за кодом класифікації доходів бюджету 24062100 та в подальшому розподіляються між відповідним бюджетами за нормативами, встановленими статтями 29, 69 Бюджетного кодексу України. Кошти отримані протягом банківського дня на рахунок 33110331700121, що відкритий в Головному управлінні Державної казначейської служби України на ім'я управління Казначейства у Камінь-Каширському районі Волинської області для Полицівської сільської ради, в кінці поточного банківського дня засобами програмного забезпечення розмежовуються та перераховують ГУ Казначейства до відповідних бюджетів у такому порядку: 30% - до спеціального фонду Державного бюджету України; 20% - до спеціального фонду обласного бюджету Волинської області; 50% до спеціального фонду сільського бюджету Полицівської сільської ради.
У зв'язку з тим, що спір до розгляду судом доведено з вини відповідача, відповідно до ст.ст.44, 49 ГПК України на нього слід покласти судові витрати по справі в розмірі 1941,26 грн..
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст.32, 33, 43, 44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд, -
вирішив:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Камінь-Каширськагроліс" (44500, Волинська обл., Камінь-Каширський район, місто Камінь-Каширський, вул. Лісна, будинок 11, код ЄДРПОУ 35097450) на користь Полицівської сільської ради (44552, Волинська обл., Камінь-Каширський район, село Полиці, код ЄДРПОУ 04333603) 129417,16 (сто двадцять дев'ять тисяч чотириста сімнадцять гривень шістнадцять копійок) грн. шкоди завданої державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства шляхом зарахування на розрахунковий рахунок Полицівської сільської ради №33110331700121, код платежу - 24062100, код ЄДРПОУ - 37908808, банк одержувача - ГУДКСУ у Волинській області, МФО 803014.
3. Стягнути з Державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Камінь-Каширськагроліс" (44500, Волинська обл., Камінь-Каширський район, місто Камінь-Каширський, вул. Лісна, будинок 11, код ЄДРПОУ 35097450) на користь прокуратури Волинської області (43000, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Винниченка, буд.15, код ЄДРПОУ 02909915) 1941,26 (одну тисячу дев'ятсот сорок одну гривню двадцять шість копійок) грн. сплаченого прокуратурою судового збору.
Повний текст рішення складено
05.12.2016
Суддя А. С. Вороняк
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2016 |
Оприлюднено | 09.12.2016 |
Номер документу | 63189834 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Вороняк Андрій Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні