Ухвала
від 24.11.2016 по справі 824/343/16-а
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"24" листопада 2016 р. м. Київ К/800/26522/16

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого Донця О.Є.,

суддів: Голяшкіна О.В.,

Мороза В.Ф.,

при секретарі Кальненко О.І.,

за участю представників Товариства з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» - Печка В.С., Басай Я.А., представника Міністерства аграрної політики та продовольства України - Пантелеєнка Р.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 24.06.2016 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 15.09.2016 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» до Міністерства аграрної політики та продовольства України, Управління агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації, третя особа - Управління Державної казначейської служби України у Сокирянському районі Чернівецької області, про визнання бездіяльності протиправною та стягнення коштів,

в с т а н о в и л а:

У травні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» звернулося до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства аграрної політики та продовольства України, Управління агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації, третя особа - Управління Державної казначейської служби України у Сокирянському районі Чернівецької області, про визнання бездіяльності протиправною та стягнення коштів, в якому просило:

- визнати протиправною бездіяльність відповідачів щодо невиплати коштів в сумі 350900,00 грн. та невиконання бюджетної програми за бюджетною класифікацією 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними»;

- стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» компенсацію за бюджетною програмою по КЕКВ 2801350 «Закладення і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками» і не отримані ним в повному обсязі кошти в розмірі 350900,00 грн., шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України.

Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 24.06.2016 року у задоволенні позовних вимог Товариству з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» було відмовлено.

Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 15.09.2016 року апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» було залишено без задоволення, а постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 24.06.2016 року - без змін.

У касаційній скарзі Товариство з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р», не погоджуючись з даними рішеннями, посилаючись на допущені судами порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 24.06.2016 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 15.09.2016 року та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги.

Міністерством аграрної політики та продовольства України подано заперечення на касаційну скаргу, в яких воно просить залишити касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

Перевіривши наведені в касаційній скарзі доводи, заперечення на неї, рішення судів першої та апеляційної інстанції щодо застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» є юридичною особою, основним видом діяльності якого є вирощування зерняткових і кісточкових фруктів, в тому числі вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.12.2013 року № 772 «Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними» затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01.01.2013 року у виноградарстві і садівництві; розподіл коштів між суб'єктами господарювання, які займаються хмелярством, для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01.01.2013 року; розподіл коштів по фінансуванню галузевих науково-дослідних установ (зміцнення матеріально-технічної бази) для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась станом на 01 січня 2013 року за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» (п.1.3); розподіл коштів за програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» для компенсації витрат у садівництві та виноградарстві.

Відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.12.2013 року № 772 за Товариством з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» розподілено кошти для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01.01.2013 року у виноградарстві та садівництві за КЕКВ 2610 в сумі 10700,00 грн., за КЕКВ 3210 в сумі 77000,00. грн., а всього на суму 184000,00 грн. Для компенсації витрат у виноградарстві та садівництві, в тому числі за КЕКВ 2610 в сумі 147600, 00 грн, за КЕКВ 3210 на суму 9790,00 грн.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.07.2014 року № 277 «Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними» затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01.10.2014 року у виноградарстві, садівництві, хмелярстві.

Відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 02.07.2014 року № 277 Товариству з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» розподілено кошти за вказаною бюджетною програмою по КЕКВ 2610 в сумі 78600, 00 грн.

У 2014 році Товариству з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» здійснено компенсацію витрат для закладання і нагляду за молодими садами на підставі наказу від 29 .07. 2014 року № 277 на суму 78600, 00 грн.

Згідно звіту про заборгованість за бюджетними коштами (форми № 7 д, 7 м) станом на 01.04.2016 року в Управлінні агропромислового розвитку у Сокирянському районі Чернівецької області в розділі «Поточні трансферти» - «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям) по КЕКВ 2610 рядок 300 рахується загальна заборгованість на суму 6146800,00 грн.; а в розділі «Капітальні трансферти» - «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям) по КЕКВ 3210 у рядку 530 рахується загальна заборгованість 30994200,00 грн.

Розмір кредиторської заборгованості станом на 01.04.2016 року за кодом програмної класифікації видатків 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» за Товариством з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» становить 550900,00 грн., в тому числі за КЕКВ 2610 - 17600,00 грн., за КЕКВ 3210 - 174900,00 грн. Дане підтверджується актом звірки взаєморозрахунків станом на 01.04.2016 року, складеним Товариством з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» та Управлінням агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації Чернівецької області на суму 350900,00 грн., що свідчить про визнання такої кредиторської заборгованості відповідачем та її безспірність.

У зв'язку з відсутністю зазначених коштів на єдиному казначейському рахунку, відповідні кошти розподілами відкритих асигнувань не були спрямовані до позивача.

Вважаючи, що відповідачі допустили протиправну бездіяльність щодо невиконання належним чином бюджетного фінансового зобов'язання по виплаті коштів в сумі 350900,00 грн. Товариство з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» звернулося до суду з даним позовом.

Порядок та механізм справляння збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства та використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.2005 року № 587 «Про затвердження Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства».

Пунктом 3 Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства визначено, що головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики.

Відповідно до приписів пункту 5 Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, бюджетні кошти надаються суб'єктам господарювання, які займаються виноградарством, садівництвом і хмелярством (далі - суб'єкти господарювання), незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності для компенсації здійснених у поточному бюджетному році витрат (без урахування сум податку на додану вартість) за такими напрямами: проведення робіт із закладення насаджень, догляду за ними до вступу у плодоношення (проектні роботи, підготовка ґрунту та посадка, догляд за насадженнями, спорудження шпалери, встановлення систем краплинного зрошення) та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт, - у межах затверджених Мінагрополітики нормативів витрат на 1 гектар, що визначаються з урахуванням зони закладення насаджень, схеми посадок та інших технологічних особливостей, а також витрат з виконання відповідних робіт; будівництво водонакопичувальних басейнів для забезпечення безперебійного водопостачання мереж краплинного зрошення з метою своєчасного поливу виноградників та плодових насаджень - у межах установлених Мінагрополітики нормативів.

Згідно із пунктом 14 Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, на підставі затверджених остаточних обсягів компенсації, розподілу бюджетних коштів між суб'єктами господарювання для компенсації витрат, пов'язаних з будівництвом холодильників (лабораторних комплексів, камер швидкого заморожування плодів та ягід), та розподілу коштів для компенсації витрат з придбання обладнання, техніки та механізмів Мінагрополітики спрямовує бюджетні кошти Міністерству аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, головним управлінням агропромислового розвитку обласних, управлінню промисловості, розвитку інфраструктури та агропромислового комплексу Севастопольської міської держадміністрацій.

Міністерство аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим та головні управління агропромислового розвитку обласних держадміністрацій спрямовують бюджетні кошти управлінням агропромислового розвитку районних держадміністрацій.

Управління промисловості, розвитку інфраструктури та агропромислового комплексу Севастопольської міської держадміністрації, управління агропромислового розвитку районних держадміністрацій на підставі відповідних наказів Мінагрополітики подають управлінням Казначейства реєстр підприємств і платіжні доручення на виплату компенсацій шляхом перерахування бюджетних коштів із власного реєстраційного рахунка на поточні рахунки суб'єктів господарювання, відкриті в банках.

Відповідно до Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого Указом Президента України від 23.04.2011 року № 500, Міністерство аграрної політики та продовольства України є головним розпорядником бюджетних коштів за бюджетними призначеннями.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, розпорядником бюджетних коштів у регіоні за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» є Департамент агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації. У зв'язку з відсутністю зазначених коштів на єдиному казначейському рахунку, відповідні кошти розподілами відкритих асигнувань не були спрямовані до управління агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації. У зв'язку із відсутністю у Державному бюджеті України коштів, передбачених для надання державної підтримки суб'єктам господарювання агропромислового комплексу на погашення кредиторської заборгованості Товариству з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» не була здійснена компенсація в сумі 350900,00 грн.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що Мінагрополітики України не є органом, який здійснює дії щодо нарахування та виплати часткового відшкодування, а лише проводить розподіл коштів та спрямовує їх у регіони в межах виділених асигнувань, отже відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог про визнання неправомірною бездіяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України і Управління агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації щодо некомпенсації для Товариства з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» за бюджетною програмою по КЕКВ 2801350 «Закладення і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками» кошти в розмірі 350900,00 грн. та безпідставні вимоги про стягнення з Міністерства аграрної політики та продовольства України компенсації в розмірі 350900,00 грн., оскільки Міністерством аграрної політики та продовольства України зобов'язання, передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.2005 року № 587, виконані в повному обсязі.

Відповідно до статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Розглядаючи справу по суті заявлених вимог, суд першої інстанції дослідив лише питання діяльності відповідача - 1: Міністерства аграрної політики та продовольства України та не надав правової оцінки діям (бездіяльності) відповідач - 2: Управління агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації, отже судом не досліджені обставини, які надали йому підстави для висновку про те, що Управління агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації не припустилося бездіяльності щодо реалізації вищезазначених програм стосовно позивача.

Таким чином, суд першої інстанції ухвалив рішення про відмову у задоволенні позовних вимог стосовно двох відповідачів в повному обсязі, не дослідивши та не надавши правової оцінки діям (бездіяльності) відповідач - 2: Управління агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації, що є порушенням норм процесуального права, на яке не звернув увагу суд апеляційної інстанції переглядаючи рішення суду першої інстанції.

Крім того, виходячи з положень Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, судом мало бути досліджено питання щодо участі у розгляді справи Головного управління агропромислового розвитку обласної держадміністрацій.

Відповідно до вимог частини 1 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.

Відповідно до статті 227 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

Таким чином, порушення судом першої та апеляційної інстанції норм процесуального права призвело до ухвалення рішення, яке не відповідає вимогам щодо законності та обґрунтованості і таке неправильне вирішення справи не може бути усунено судом касаційної інстанції, а тому рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають скасуванню, а справа - направленню на новий розгляд до суду першої інстанції.

Під час нового розгляду справи суду слід належним чином з'ясувати всі обставини справи, дослідити наявні докази, дати їм та доводам сторін належну правову оцінку, встановити дійсний характер правовідносин, що склалися між сторонами, суть права, про захист якого позивач звернувся до адміністративного суду та ухвалити законне та обґрунтоване рішення.

Керуючись статтями 160, 167, 220, 221, 223, 227, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,

у х в а л и л а:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» - задовольнити частково.

Постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 24.06.2016 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 15.09.2016 року - скасувати.

Справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «РОСТ-Р» до Міністерства аграрної політики та продовольства України, Управління агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації, третя особа - Управління Державної казначейської служби України у Сокирянському районі Чернівецької області, про визнання бездіяльності протиправною та стягнення коштів - направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути переглянута Верховним Судом України в порядку, передбаченому статтями 235 - 244 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді: О.Є. Донець

О.В. Голяшкін

В.Ф. Мороз

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення24.11.2016
Оприлюднено08.12.2016
Номер документу63226508
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/343/16-а

Ухвала від 24.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Донець О.Є.

Ухвала від 10.10.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Донець О.Є.

Ухвала від 15.09.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 18.07.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 18.07.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Постанова від 24.06.2016

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 21.06.2016

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 27.05.2016

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 27.05.2016

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 26.05.2016

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні