Постанова
від 21.11.2016 по справі 810/2667/16
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 листопада 2016 року м. Київ №810/2667/16

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Сакевич Ж.В., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Жоравське" до Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії

Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Жоравське" з позовом до Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області, в якому позивач просить:

- визнати протиправними дії Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області по відмові у наданні примірників Державних актів на землю;

- зобов'язати Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області надати СТОВ "Жоравське", як правонаступнику КСП "Жоравське" оригінали примірників Державних актів на право колективної власності серії КВ та на право постійного користування землею КВ №001567 від 26.12.1995.

Ухвалами Київського окружного адміністративного суду від 29.08.2016 відкрито провадження в адміністративній справі №810/2667/16, закінчено підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду.

13 вересня 2016 року представником позивача в судовому засіданні подано заяву про уточнення позовних вимог (т.1, а.с. 19-21), в якій позивач просить зобов'язати Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області надати СТОВ "Жоравське", як правонаступнику КСП "Жоравське", оригінали примірників Державного акту на право колективної власності серії КВ, виданого Жоравською сільською радою народних депутатів 26.12.1995 та Державного акту на право постійного користування землею КВ №001567, виданого Жоравською сільською радою народних депутатів 26.12.1995.

В судовому засіданні 13.09.2016 протокольною ухвалою суду вказану заяву про уточнення позовних вимог прийнято до розгляду судом.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що СТОВ «Жоравське» є повним правонаступником КСП «Жоравське» та згідно рішення загальних зборів від 25.02.2000 отримало у користування в порядку правонаступництва земельну ділянку площею 294, 9 га згідно державного акту на право постійного користування серії 1-КВ №001567 від 26.12.1995 та у колективну власність сільськогосподарські угіддя площею 1643,1 згідно державного акту серії КВ, виготовленого на підставі рішення Жоравської сільської ради від 01.12.1995.

18 липня 2016 року СТОВ «Жоравське» звернулось до Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області із заявою №40 щодо видачі СТОВ "Жоравське", як правонаступнику КСП "Жоравське", примірників Державного акту на право постійного користування землею 1-КВ №001567 та Державного акту право колективної власності серії КВ від 26.12.1995.

Листом №27-1016-99.4-2898/2-16 від 18 серпня 2016 року відповідач відмовив СТОВ "Жоравське" у видачі вищезазначених державних актів, мотивуючи відмову відсутністю нормативно-правових підстав для їх видачі. Відповідач зазначив, що рішенням Жоравської сільської ради Яготинського району Київської області №80-ХІ-ХХІІІ від 19.04.2000 припинено право постійного користування землею КСП «Жоравське» та жодним судовим рішенням Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області не зобов'язано видати СТОВ «Жоравське» примірники державних актів на право постійного користування та на право колективної власності на землю, виготовлених на ім'я КСП «Жоравське» .

Представник позивача у судовому засіданні 08.11.2016 позовні вимоги підтримав та просив позов задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити з підстав, наведених у поданих запереченнях.

Відповідач в письмових запереченнях, поданих до суду 29 вересня 2016 року (а.с.174-176) зазначив, що в результаті реорганізації КСП «Жоравське» та у зв'язку з отриманням колишніми його членами державних актів на право власності на земельні ділянки, колективна власність на землю перестала існувати, а державний акт на право колективної власності на землю КСП «Жоравське» втратив своє призначення, оскільки на землі колишнього КСП «Жоравське» були виготовлені сертифікати на право на земельну частку (пай). Нормами Земельного кодексу України 2002 року існування колективної форми власності на землю не передбачено. Державний акт (в тому числі й на право колективної власності) є персоніфікованим документом, тобто видається окремій особі і не передбачає змін щодо заміни землекористувача.

З огляду на викладене, відповідач вважає вимоги СТОВ «Жоравське» щодо видачі йому, як правонаступнику КСП "Жоравське", примірників державних актів на право постійного користування землею 1-КВ №001567 та право колективної власності серії КВ від 26.12.1995, необгрунтованими.

У судовому засіданні 08.11.2016 за письмовим клопотанням позивача (т.1, а.с.243) суд постановив здійснювати подальший розгляд справи у порядку письмового провадження. Представник відповідача проти розгляду справи у порядку письмового провадження не заперечував.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які є у справі, суд

ВСТАНОВИВ:

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Жоравське» (ідентифікаційний код 03755696, місцезнаходження 07733, Київська область, Яготинський район, с. Жоравка, вул. Шкільна, 3) зареєстровано в якості юридичної особи Яготинською районною державною адміністрацією Київської області 28.02.2000, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №491578 від 28.02.2000 (т.1, а.с.22) та утворене рішенням загальних зборів членів Колективного сільськогосподарського підприємства Жоравське від 25.02.2000 шляхом зміни організаційно-правової форми КСП Жоравське з повним правонаступництвом.

Матеріалами справи підтверджується, що рішенням Жоравської сільської ради народних депутатів Яготинського району Київської області 3 сесії 22 скликання від 01.12.1995 року Колективному сільськогосподарському підприємству «Жоравське» передано у колективну власність 1643,1 га земель та надано у постійне користування 294,9 га земель (т.1, а.с. 50).

На підставі вказаного рішення Жоравською сільською радою народних депутатів Яготинського району Київської області виготовлено:

- державний акт на право колективної власності на землю серії КВ від 26.12.1995, відповідно до якого Колективному сільськогосподарському підприємству «Жоравське» передано у колективну власність 1643,1 гектарів землі в межах згідно з планом для сільськогосподарського виробництва;

- державний акт на право постійного користування землею серії І-КВ №001567 від 26.12.1995, відповідно до якого Колективному сільськогосподарському підприємству «Жоравське» надано у постійне користування 294,9 гектарів землі в межах згідно з планом землекористування (т.1, а.с. 187-194).

Судом встановлено, що державний акт на право колективної власності на землю серії КВ від 26.12.1995 складений у двох примірниках, з яких перший призначений для колективного власника землі, другий зберігається у Жоравській сільській Раді народних депутатів, про що зазначено в самому державному акті.

Судом встановлено, що державний акт на право постійного користування землею серії І-КВ №001567 від 26.12.1995 був складений у двох примірниках, з яких перший призначений землекористувачу, другий зберігається у Жоравській сільській Раді народних депутатів, про що зазначено в самому державному акті.

Проте, позивач стверджує, що ані Колективне сільськогосподарське підприємство «Жоравське» , ані його правонаступник - Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Жоравське» оригінали примірників цих державних актів ніколи не отримували, що не заперечувалось відповідачем.

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 25 березня 2016 року у справі № 810/6685/13-а за позовом ОСОБА_1 до Яготинської районної державної адміністрації Київської області, треті особи - ОСОБА_2, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Жоравське» , Управління Держгеокадастру у Яготинському районі Київської області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов'язання вчинити певні дії позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано пункт 2 розпорядження Яготинської районної державної адміністрації Київської області від 22.12.2008 №622 «Про затвердження звіту про наявність земель та розподіл їх по власниках землі, землекористувачах, угіддях та видах економічної діяльності станом на 01 січня 2009 року» в частині віднесення земель сумісного використання Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Жоравське» (ідентифікаційний код 03755696) площею 225,1 га до земель запасу Жоравської сільської ради Яготинського району Київської області. У задоволенні решти позовних вимог відмовити (т.1, а.с.59-65).

Дана постанова суду набрала законної сили 05.07.2016, у день постановлення у відкритому судовому засіданні Київським апеляційним адміністративним судом ухвали про залишення апеляційної скарги ОСОБА_2 без задоволення, а постанови Київського окружного адміністративного суду від 25.03.2016 - без змін.

Згідно з ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Відповідно до ч. 2 ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, які були встановлені постановою, що набрала законної сили, в одній адміністративній справі не можуть оспорюватися в іншій судовій справі за участю тих самих сторін.

На підставі цього факти, встановлені вищевказаною постановою Київського окружного адміністративного суду, розцінюються судом в якості преюдиціальних.

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 25 березня 2016 року у справі № 810/6685/13-а встановлено, що рішенням загальних зборів членів КСП «Жоравське» від 25.02.2000 ухвалено заснувати Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Жоравське» шляхом зміни організаційно-правової форми КСП «Жоравське» з повним правонаступництвом та передачею усіх майнових прав та зобов'язань, у тому числі прав на землю.

Також постановою Київського окружного адміністративного суду від 25 березня 2016 року у справі № 810/6685/13-а встановлено, що цим же рішенням загальних зборів членів КСП «Жоравське» від 25.02.2000 ухвалено залишити у сумісному використанні власників паїв та СТОВ «Жоравське» земельну ділянку площею 225,1 га, згідно схеми розпаювання.

Крім того, постановою Київського окружного адміністративного суду від 25 березня 2016 року у справі № 810/6685/13-а встановлено, що відповідно до передавального акту від 28.02.2000 на підставі рішення загальних зборів від 25.02.2000 створеному у порядку правонаступництва шляхом зміни організаційно-правової форми СТОВ «Жоравське» від КСП «Жоравське» передано для продовження діяльності усі майнові права та обов'язки, у тому числі пайовий фонд.

Таким чином, дані обставини не підлягають доказуванню у рамках розглядуваної справи.

Відповідно до установчого договору про створення та діяльність СТОВ «Жоравське» , який зареєстровано Яготинською РДА 28.02.2000 за №93, товариство створюється в процесі реорганізації та є юридичним правонаступником Колективного сільськогосподарського підприємства «Жоравське» (т.1, а.с. 81-89).

Як вже встановлено судом рішенням Жоравської сільської ради народних депутатів Яготинського району Київської області 3 сесії 22 скликання від 01.12.1995 року Колективному сільськогосподарському підприємству «Жоравське» передано у колективну власність 1643,1 га земель.

На підставі вказаного рішення Жоравською сільською радою Колективному сільськогосподарському підприємству «Жоравське» видано державний акт серії КВ від 26.12.1995 на право колективної власності на землі площею 1643,1 га в межах згідно з планом.

Додатком 1 до вказаного державного акту було затверджено список членів КСП «Жоравське» , які мають право на земельну частку (пай), всього 462 особи, що встановлено постановою Київського окружного адміністративного суду від 25 березня 2016 року у справі № 810/6685/13-а.

У 1996 році вказані землі були розпайовані між членами КСП «Жоравське» з видачею відповідних свідоцтв (сертифікатів) на земельну частку (пай) без визначення їх меж в натурі.

На початку 2000 року Інститутом землеустрою Української академії аграрних наук на замовлення Яготинського районного відділу земельних ресурсів розроблено Схему поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП «Жоравське» Яготинського району Київської області, яку схвалено рішенням загальних зборів КСП «Жоравське» .

За змістом пояснювальної записки до зазначеної схеми, згідно матеріалів технічної документації з паювання земель колективної власності КСП «Жоравське» , затверджених розпорядженням Яготинської РДА від 20.12.1996 №517, площа земель колективної власності КСП «Жоравське» становить 1546,20 га, у тому числі сільськогосподарських угідь - 1546,2 га, з них ріллі - 1538,2 га, сіножатей - 8,0 га. На земельну частку (пай) мали право 462 члени КСП.

Вищевказані обставини також встановлені постановою Київського окружного адміністративного суду від 25 березня 2016 року у справі № 810/6685/13-а, що набрала законної сили, і тому не підлягають повторному доказуванню.

У 2000 році на підставі відповідних рішень КСП «Жоравське» , Жоравської сільської ради та згідно Схеми поділу земельні ділянки, що належали КСП «Жоравське» на праві колективної власності, були розподілені між учасниками КСП «Жоравське» з визначенням їх меж в натурі. При цьому землі загальною площею 225,1 га, відповідно до зазначеної Схеми та рішення сільської ради, не підлягали поділу та залишались у спільному сумісному користуванні громадян (пайовиків) - членів КСП «Жоравське» .

У ході реорганізації КСП «Жоравське» у СТОВ «Жоравське» земельна ділянка площею 225,1 га, що належала членам КСП «Жоравське» на праві спільної сумісної власності увійшла до складу статутного фонду СТОВ «Жоравське» .

Як вже встановлено судом рішенням Жоравської сільської ради народних депутатів Яготинського району Київської області 3 сесії 22 скликання від 01.12.1995 КСП "Жоравське" надано у постійне користування 294,9 га земель, в тому числі резервного фонду - 249,9 га, водного фонду - 45,7 га (т.1, а.с.50).

На підставі вказаного вище рішення КСП "Жоравське" видано Державний акт на право постійного користування землею І-КВ №001567 від 26.12.1995.

Рішенням Жоравської сільської ради №80-ХІ-ХХІІІ від 19.04.2000 у зв'язку з реорганізацією КСП "Жоравське", припиненням його діяльності та створенням на його основі - СТОВ "Жоравське", яке засновано на приватній власності на землю радою вирішено припинити відповідно статей 27, 29 Земельного кодексу України право користування землею загальною площею 249,9 га (т.1, а.с.51).

Судом встановлено, що 18 липня 2016 року СТОВ «Жоравське» звернулось до Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області із заявою №40 щодо видачі СТОВ "Жоравське", як правонаступнику КСП "Жоравське", примірників Державних актів на право постійного користування землею 1-КВ №001567 та право колективної власності серії КВ від 26.12.1995 (т.1, а.с.4).

Листом №27-1016-99.4-2898/2-16 від 18 серпня 2016 року відповідач відмовив СТОВ "Жоравське" у видачі вищезазначених державних актів, мотивуючи відмову відсутністю нормативно-правових підстав для їх видачі. Також відповідач зазначив, що рішенням Жоравської сільської ради Яготинського району Київської області №80-ХІ-ХХІІІ від 19.04.2000 припинено право постійного користування землею КСП «Жоравське» та жодним судовим рішенням Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області не зобов'язано видати СТОВ «Жоравське» примірники державних актів на право постійного користування та на право колективної власності на землю, виготовлених на ім'я КСП «Жоравське» (т. 1, а.с. 5).

Відповідач в письмових запереченнях, поданих до суду 29 вересня 2016 року (а.с.174-176) зазначив, що в результаті реорганізації КСП «Жоравське» та у зв'язку з отриманням колишніми його членами державних актів на право власності на земельні ділянки, колективна власність на землю перестала існувати, а державний акт на право колективної власності на землю КСП «Жоравське» втратив своє призначення, оскільки на землі колишнього КСП «Жоравське» були виготовлені сертифікати на право на земельну частку (пай). Нормами Земельного кодексу України 2002 року існування колективної форми власності на землю не передбачено. Державний акт (в тому числі й на право колективної власності) є персоніфікованим документом, тобто видається окремій особі і не передбачає змін щодо заміни землекористувача.

З огляду на викладене, відповідач вважає вимоги СТОВ «Жоравське» щодо видачі йому, як правонаступнику КСП "Жоравське", примірників державних актів на право постійного користування землею 1-КВ №001567 та право колективної власності серії КВ від 26.12.1995, необгрунтованими.

Вважаючи відмову Управління Держгеокадастру у Яготинському районі Київської області щодо видачі йому, як правонаступнику КСП "Жоравське", примірників державних актів на право постійного користування землею 1-КВ №001567 та право колективної власності серії КВ від 26.12.1995, протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 23 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року № 561-XII (який був чинним в період розпаювання земель) державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян. До державного акта додається список цих громадян.

Суд зазначає, що Книга записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю юридичним особам Яготинського району Київської області, яка неодноразово витребовувалась судом від відповідача, останнім не надана, з цього приводу представником відповідача надано суду письмове пояснення про те, що дана Книга в Управлінні Держгеокадастру в Яготинському районі відсутня і інформацією щодо наявності такої Книги відповідач не володіє (т.1, а.с. 242).

Проте, державний акт на право колективної власності на землю КСП Жоравське недійсним не визнаний та не скасований.

Отже, між членами КСП Жоравське правомірно розпайовано землі колишнього КСП Жоравське , при цьому частина цих земель, зокрема, сіножаті площею 225,1 га увійшла до статутного фонду СТОВ Жоравське , як правонаступника КСП Жоравське .

Рішенням Жоравської сільської ради Яготинського району від 01.12.1995 КСП "Жоравське" надано у постійне користування для сільськогосподарського виробництва земельну ділянку загальною площею 294,9 га, в тому числі резервного фонду - 249,9 га.

На підставі вказаного вище рішення КСП "Жоравське" видано державний акт на право постійного користування землею І-КВ №001567 від 26.12.1995, зареєстрований в Книзі записів (реєстрації) державних актів на право постійного користування землею (юридичними особами) 26.12.1995 за №4-1 (т.1, а.с. 191-194).

Судом оглянуто в судовому засіданні 13.10.2016 року оригінал Книги записів (реєстрації) державних актів на право постійного користування землею (юридичними особами), з якої вбачається, що примірник державного акту на право постійного користування землею І-КВ №001567 від 26.12.1995 не був отриманий КСП Жоравське .

В судовому засіданні 13.10.2016 представником відповідача було оглянуто оригінали примірників державного акту на право колективної власності на землю серії КВ від 26.12.1995, відповідно до якого Колективному сільськогосподарському підприємству «Жоравське» передано у колективну власність 1643,1 гектарів землі в межах згідно з планом для сільськогосподарського виробництва та державного акту на право постійного користування землею серії І-КВ №001567 від 26.12.1995, відповідно до якого Колективному сільськогосподарському підприємству «Жоравське» надано у постійне користування 294,9 гектарів землі в межах згідно з планом землекористування. Судом ці примірники державних актів в оригіналах оглянуто та повернуто представник у відповідача.

Представник відповідача в судовому засіданні підтвердив суду той факт, що обидва примірники оригіналів державних актів, оглянутих судом, зберігаються у відповідача і свого часу не були видані ані КСП Жоравське , ані СТОВ Жоравське і у видачі цих примірників державних актів було відмовлено позивачу під час звернення останнього із заявою від 18.07.2016 року.

Отже, дослідивши матеріали справи, суд вважає встановленим той факт, що ані КСП Жоравське , ані СТОВ Жоравське не були видані оригінали державних актів на право колективної власності на землю серії КВ від 26.12.1995 та на право постійного користування землею серії І-КВ №001567 від 26.12.1995.

Рішенням загальних зборів членів КСП "Жоравське" від 25.02.2000 ухвалено заснувати СТОВ "Жоравське" шляхом зміни організаційно-правової форми КСП "Жоравське" з повним правонаступництвом і передачею усіх майнових (у тому числі прав на землю) прав та обов'язків СТОВ "Жоравське". Загальними зборами також затверджено статут та установчий договір сільськогосподарського ТОВ "Жоравське".

Відповідно установчого договору про створення та діяльність СТОВ "Жоравське", зареєстрованого РДА Яготинського району Київської області №93 від 28.02.2000 за реєстраційним №497, СТОВ створене в процесі реорганізації та є юридичним правонаступником колективного сільськогосподарського підприємства "Жоравське" (далі - КПС "Жоравське"). Майно та майнові права СТОВ складаються з: основних і оборотних фондів та майнових прав КСП, що передаються СТОВ в результаті реорганізації КСП в порядку правонаступництва з майна та майнових прав КСП; продукції, що виготовлена СТОВ у результаті його господарської діяльності; отриманих доходів та прибутку; іншого майна та майнових прав, що були надбані ТОВ на законних підставах.

Відповідно передавального акту від 28.02.2000, на підставі рішення загальних зборів від 25.02.2000, створеному у порядку правонаступництва шляхом зміни організаційно-правової форми СТОВ "Жоравське" від КПС "Жоравське" передано для продовження діяльності усі майнові права та обов'язки, зокрема:

- об'єкти соціальної сфери, що підлягають у подальшому передачі на баланс сільської ради - ФАП, клуб, газова котельня, ритуальна площадка, артскважина;

- лісополоси, трансформатори, високовольтні електролінії, лізингове майно (ЮМЗ - 2 шт., європак. 99р., бурячний комплекс,німець);

- майно під покриття кредиторської заборгованості - 711 тис.грн.;

- об'єкти під покриття реструктуризованих боргів - навіс для техніки, сіносховище, кормоцех, склад міндобрив, сарай чотирьохрядний;

- майно під покриття збитків минулих років - 1412000грн.;

- пайовий фонд - актив 7667 тис.грн, пасив - 6680 тис.грн.

Рішенням Жоравської сільської ради №80-ХІ-ХХІІІ від 19.04.2000 у зв'язку з реорганізацією КСП "Жоравське", припинення його діяльності та створення на його основі - СТОВ "Жоравське", яке засновано на приватній власності на землю припинено право постійного користування земельною ділянкою КСП Жоравське загальною площею 294,9 га відповідно статей 27, 29 Земельного кодексу України.

Пункт 6 Перехідних положень Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III передбачав, що громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.

Однак, обов'язок переоформлення права постійного користування земельною ділянкою, який міститься у п.6 Перехідних положень Земельного кодексу України, визнаний неконституційним, рішенням Конституційного Суду України від 22.09.2005 N 5-рп/2005.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України №449 від 02.04.2002 "Про затвердження форми державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою" (яка втратила чинність згідно з постановою КМУ від 03.06.2013 № 483) встановлено, що раніше видані державні акти на право приватної власності на землю, державні акти на право власності на землю, державні акти на право власності на земельну ділянку та державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні у разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 17.02.2016 у справі №911/4649/15 за позовом СТОВ "Жоравське" до Жоравської сільської ради про визнання недійсним рішення Жоравської сільської ради №80-ХІ-ХХІІІ від 19.04.2000 про припинення права постійного користування землею загальною площею 294,9 га було встановлено, що право користування земельною ділянкою, набуте СТОВ "Жоравське" в установленому законом порядку, не втрачається, а зберігається до його належного оформлення.

З урахуванням положень ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України дані обставини, встановлені судовим рішенням в господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді адміністративної справи.

Аналогічна позиція міститься в постанові Верховного Суду України від 26.09.2011 у справі № 6-14цс11.

При цьому суд зауважує, що рішення Жоравської сільської ради №80-ХІ-ХХІІІ від 19.04.2000 про припинення права постійного користування землею стосувалось виключно прав ліквідованого вже на момент прийняття цього рішення Колективного сільськогосподарського підприємства "Жоравське".

Аналогічну правову позицію закріплено у п.27 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (далі - постанова пленуму ВГСУ № 6), а саме, норма статті 92 ЗК України не обмежує і не скасовує право постійного користування земельними ділянками, набуте іншими способами в установлених законодавством випадках станом на 01.01.2002.

Крім того, Законом України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 № 3613-VI встановлено, що документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними.

Відповідно до пункту 1.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 15.04.1993 № 28, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23 квітня 1993 р. за N 31 (яка була чинною на момент складання державних актів, наказ втратив чинність згідно з наказом Державного комітету по земельних ресурсах від 04.05.1999 № 43) (далі - Інструкція №28) державні акти, що посвідчують право власності на землю або право постійного користування землею, яка перебуває у державній власності, видаються на підставі рішень Верховної Ради України, Верховної Ради Республіки Крим, місцевих Рад народних депутатів.

Згідно з пунктом 3.1 Інструкції №28 державні акти на право колективної власності на землю, право приватної власності на землю, право постійного користування землею видаються і реєструються тією сільською, селищною, міською, районною Радою народних депутатів, яка прийняла рішення про передачу земельної ділянки у власність або надання її у постійне користування.

Пунктом 3.2 Інструкції №28 встановлено, що державні акти на право колективної власності на землю, право приватної власності на землю, право постійного користування землею реєструються відповідно:

- у Книзі записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю за формою згідно з додатком №1;

- у Книзі записів (реєстрації) державних актів на право приватної власності на землю за формою згідно з додатком №2;

- у Книзі записів (реєстрації) державних актів на право постійного користування землею (громадянами) за формою згідно з додатком №3;

- у Книзі записів (реєстрації) державних актів на право постійного користування землею за формою згідно з додатком №4.

Відповідно до пункту 3.4 Інструкції №28 книги записів (реєстрації) державних актів і договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) ведуться виконавчими органами відповідних сільських, селищних, міських Рад народних депутатів (міст обласного підпорядкування), відділами земельних ресурсів районних державних адміністрацій, управліннями земельних ресурсів Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.

Згідно з пунктом 4.1 Інструкції №28 власники землі і землекористувачі зберігають видані їм державні акти і договори на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) як документи постійного зберігання.

Відповідно до пункту 4.2 Інструкції №28 другі примірники державних актів і договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), а також книги їх реєстрації зберігаються у вогнетривких шафах у тих органах, що здійснювали їх видачу і реєстрацію. У випадках припинення права власності або права користування на земельну ділянку документи, що посвідчують це право, повертаються до органу, котрий їх видав.

Проте, як вже встановлено судом, ані КСП Жоравське , ані СТОВ Жоравське не були видані оригінали державних актів на право колективної власності на землю серії КВ від 26.12.1995 та на право постійного користування землею серії І-КВ №001567 від 26.12.1995, що не заперечується відповідачем.

Наказом Державного Комітету України по земельних ресурсах 04.05.1999 №43 внесено зміни до Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 15.04.1993 №28.

Згідно з пунктом 4.2 Інструкції №28 (зі змінами, внесеними наказом Державного Комітету України по земельних ресурсах 04.05.1999 №43) другий примірник державного акта або договору, а також книги їх реєстрації зберігаються у вогнетривких шафах у приміщеннях державних органів земельних ресурсів.

Згідно з підпунктом 3 пункту 4 Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 року №1021 книга записів у паперовому вигляді зберігається у територіальному органі Держкомзему за місцем розташування земельної ділянки.

Отже, відповідачем не спростовані твердження позивача щодо невидачі СТОВ Жоравське , як правонаступнику КСП Жоравське оригінали державних актів на право колективної власності на землю серії КВ від 26.12.1995 та на право постійного користування землею серії І-КВ №001567 від 26.12.1995, права на отримання яких позивач безумовно має.

Щодо посилань відповідача на припинення КСП Жоравське як юридичної особи і відсутність у зв'язку з цим права на отримання державних актів його правонаступником СТОВ Жоравське суд зазначає таке.

Відповідно до статті 28 ЗК України 1990 року право колективної та приватної власності на земельну ділянку чи її частину припиняється у разі: 1) добровільної відмови від земельної ділянки; 2) відчуження (продажу) земельної ділянки Раді народних депутатів; 3) викупу земельної ділянки для державних або громадських потреб; 4) припинення у випадках, передбачених пунктами 4, 6 - 8 статті 27 цього Кодексу.

Право власності на землю може бути також припинено у випадках, зазначених у статті 114 цього Кодексу.

Припинення права власності на земельну ділянку у випадках, передбачених пунктами 1 - 3 частини першої цієї статті, провадиться за рішенням відповідної Ради народних депутатів. В разі незгоди власника земельної ділянки у випадку, передбаченому пунктом 3, а також при вилученні земельної ділянки відповідно до пункту 4 частини першої цієї статті, припинення права власності на землю провадиться в судовому порядку.

За змістом пунктів 4, 6-8 статті 27 ЗК України 1990 року у взаємозв'язку з пунктом 4 частини 1 статті 28 ЗК України 1990 року, право колективної та приватної власності на земельну ділянку чи її частину припиняється також у разі: 4) систематичного невнесення земельного податку в строки, встановлені законодавством України, а також орендної плати в строки, визначені договором оренди; 6) використання земельної ділянки способами, що призводять до зниження родючості ґрунтів, їх хімічного і радіоактивного забруднення, погіршення екологічної обстановки; 7) використання землі не за цільовим призначенням; 8) невикористання протягом одного року земельної ділянки, наданої для сільськогосподарського виробництва, і протягом двох років - для несільськогосподарських потреб.

З аналізу вказаних положень слідує, що чинними на момент спірних правовідносин положеннями ЗК України 1990 року не було передбачено припинення права колективної власності на земельну ділянку у зв'язку з припиненням юридичної особи суб'єкта права колективної власності.

Суд зазначає, що загальні підстави та правові наслідки припинення юридичних осіб на момент спірних правовідносин було врегульовано Цивільним кодексом Української РСР від 18.07.1963 №1540-VI (далі - ЦК УРСР).

Відповідно до статті 37 ЦК УРСР юридична особа припиняється шляхом ліквідації або реорганізації (злиття, поділу або приєднання).

При злитті і поділі юридичних осіб майно (права і обов'язки) переходить до нововиниклих юридичних осіб. При приєднанні юридичної особи до іншої юридичної особи її майно (права і обов'язки) переходить до останньої. Майно переходить в день підписання передаточного балансу, якщо інше не передбачене законом або постановою про реорганізацію.

Порядок ліквідації і реорганізації юридичних осіб визначалось законодавством Союзу РСР і постановами Ради Міністрів Української РСР.

Відповідно до частини 6 статті 31 Закону України Про колективне сільськогосподарське підприємство від 14.02.1992 № 2114-XII у редакції від 21.11.1996 (чинна на момент реорганізації) при перетворенні одного підприємства в інше до новоствореного підприємства переходять усі майнові права і обов'язки колишнього підприємства. Підприємство може на добровільних засадах за рішенням загальних зборів перетворюватися в самостійні кооперативи, що створюються із госпрозрахункових підрозділів підприємства або окремих груп працівників. Вони наділяються правами розпоряджання продукцією та доходами, відкриття рахунку в банківських установах. До них переходять усі майнові права і обов'язки колишнього підприємства. Ці колективи можуть об'єднуватися в асоціації.

Тотожне за змістом правове регулювання правонаступництва внаслідок припинення колективного сільськогосподарського підприємства було передбачено Порядком оформлення правонаступництва за зобов'язаннями реорганізованих колективних сільськогосподарських підприємств, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики України 14.03.2001 №63, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 4 квітня 2001 р. за N 306/5497, який втратив чинність згідно з наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.04.2013 № 253).

Так, пунктом 10 зазначеного Порядку було встановлено, що при перетворенні КСП в інше підприємство, яке щойно виникло, переходять всі майнові права та обов'язки реорганізованого КСП.

Як було зазначено судом раніше, рішенням загальних зборів членів КСП Жоравське від 25.02.2000 ухвалено заснувати Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Жоравське шляхом зміни організаційно-правової форми КСП Жоравське з повним правонаступництвом та передачею усіх майнових прав та зобов'язань, у тому числі прав на землю.

Цим же рішенням ухвалено залишити у сумісному використанні власників паїв та СТОВ Жоравське земельну ділянку площею 225,1 га, згідно схеми розпаювання.

Відповідно до установчого договору про створення та діяльність СТОВ Жоравське , який зареєстровано Яготинською РДА 27.02.2000 за №93, товариство створюється в процесі реорганізації та є юридичним правонаступником Колективного сільськогосподарського підприємства Жоравське (т.1, а.с. 81-89).

Статтею 5 Установчого договору передбачено, що СТОВ Жоравське набуває права власності на частину землі КСП Жоравське , пропорційну кількості переданих учасниками товариства земельних часток (паїв).

Відповідно до передавального акту від 28.02.2000, складеного між КСП Жоравське та СТОВ Жоравське , на підставі рішення загальних зборів від 25.02.2000 СТОВ Жоравське , створеному у порядку правонаступництва шляхом зміни організаційно-правової форми, від КСП Жоравське передано для продовження діяльності усі майнові права та обовязки, у тому числі пайовий фонд.

Таким чином, суд зазначає, що СТОВ Жоравське правомірно користується земельною ділянкою площею 225,1 га, що перебуває у спільному сумісному користуванні громадян (пайовиків) - членів СТОВ Жоравське .

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку про те, що чинним законодавством чітко встановлено право позивача, як правонаступника КСП "Жоравське", отримати оригінали примірників державного акту на право колективної власності на землю серії КВ від 26.12.1995 та державного акту на право постійного користування землею КВ №001567 від 26.12.1995.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На думку суду позивачем доведено ті обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, а відповідачем не доведено правомірність відмови у видачі позивачу, як правонаступнику КСП "Жоравське", оригіналів примірників державного акту на право колективної власності серії КВ від 26.12.1995 та державного акту на право постійного користування землею серії КВ №001567 від 26.12.1995, а тому позовні вимоги про визнання протиправною відмови Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області у наданні оригіналів примірників державних актів на право колективної власності серії КВ та на право постійного користування землею КВ №001567 від 26.12.1995 та зобов'язання Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області видати вказані державні акти підлягають задоволенню.

Суд зауважує, що позивач просить в позовній заяві визнати протиправними дії Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області по відмові у наданні примірників Державних актів на землю.

Відповідно до положень частини другої статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Однак, у разі помилкового обрання позивачем неналежного способу захисту порушеного права чи неналежного формулювання позовних вимог, адміністративні суди мають право на підставі частини другої статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України вийти за межі позовних вимог та застосувати той спосіб захисту порушеного права позивача, який відповідає фактичним обставинам справи і відновлює порушене право особи.

Положення статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України цілком кореспондуються з положеннями частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої суд у разі задоволення адміністративного позову може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є, зокрема, захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Суд з метою захисту прав та інтересів позивача вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати протиправною відмову Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області у видачі Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Жоравське", як правонаступнику Колективного сільськогосподарського підприємства "Жоравське", оригіналів примірників державного акту на право колективної власності на землю серії КВ від 26.12.1995 та державного акту на право постійного користування землею серії І-КВ №001567 від 26.12.1995, складених Жоравською сільською радою народних депутатів Яготинського району Київської області, яка викладена у листі №27-1016-99.4-2898/2-16 від 18 серпня 2016 року.

Відповідно до частини 1 статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, має право зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Приймаючи до уваги обставини справи суд вважає за необхідне зобов'язати відповідача, який є суб'єктом владних повноважень, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення, з таким розрахунком, щоб суб'єкт владних повноважень мав реальну можливість виконати судове рішення у визначений законом і цим рішенням спосіб з урахуванням об'єктивних обставин.

Під час звернення до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1378,00 грн. згідно із квитанцією №1282510001 від 25.08.2016, оригінал якої міститься в матеріалах справи (а.с.2).

Відповідно до частини 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмірі 1378,00 грн. підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області.

Керуючись статтями 160-163, 267 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Визнати протиправною відмову Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області у видачі Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Жоравське", як правонаступнику Колективного сільськогосподарського підприємства "Жоравське", оригіналів примірників державного акту на право колективної власності на землю серії КВ від 26.12.1995 та державного акту на право постійного користування землею серії І-КВ №001567 від 26.12.1995, складених Жоравською сільською радою народних депутатів Яготинського району Київської області, яка викладена у листі №27-1016-99.4-2898/2-16 від 18 серпня 2016 року.

3. Зобов'язати Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області видати Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Жоравське", як правонаступнику Колективного сільськогосподарського підприємства "Жоравське", оригінали примірників державного акту на право колективної власності на землю серії КВ від 26.12.1995, відповідно до якого Колективному сільськогосподарському підприємству «Жоравське» передано у колективну власність 1643,1 гектарів землі в межах згідно з планом для сільськогосподарського виробництва та державного акту на право постійного користування землею серії І-КВ №001567 від 26.12.1995, відповідно до якого Колективному сільськогосподарському підприємству «Жоравське» надано у постійне користування 294,9 гектарів землі в межах згідно з планом землекористування, складені Жоравською сільською радою народних депутатів Яготинського району Київської області.

4. Стягнути судовий збір у розмірі 1378,00 грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім грн. 00 коп.) на користь СТОВ "Жоравське" (ідентифікаційний код 03755696, 07733, Київська область, Яготинський район, с. Жоравка, вул. Шкільна, 3) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області (ідентифікаційний код 40002726, місцезнаходження: 07700, Київська область, м. Яготин, вул. Незалежності, 108).

5. Встановити для Управління Держгеокадастру в Яготинському районі Київської області строк для надання суду звіту про виконання судового рішення - один місяць з дня набрання законної сили судовим рішенням у даній справі.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Кушнова А.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2016
Оприлюднено03.01.2017
Номер документу63788806
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/2667/16

Постанова від 22.01.2020

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Прокопенко Олександр Борисович

Ухвала від 19.09.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Прокопенко Олександр Борисович

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 31.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кравцов О.В.

Ухвала від 18.07.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Оксененко О.М.

Ухвала від 23.06.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Оксененко О.М.

Ухвала від 23.06.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Оксененко О.М.

Ухвала від 30.05.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Оксененко О.М.

Постанова від 21.11.2016

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні