Постанова
від 26.12.2016 по справі 916/4861/15
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 грудня 2016 року Справа № 916/4861/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Вовка І.В. (головуючого, доповідача), Карабаня В.Я., Стратієнко Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу державного підприємства "Морський торговельний порт "Чорноморськ" на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 27.10.2016 року у справі № 916/4861/15 за позовом державного підприємства "Іллічівський морський торговельний порт" до приватного підприємства "Валлєта" про стягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

У грудні 2015 року позивач звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до відповідача про стягнення пені в сумі 190 300,77 грн., 3 % річних у сумі 9 502,21 грн. та 252 342,91 грн. інфляційних сум у зв'язку з порушенням зобов'язання з оплати вартості послуг на підставі договору про перевантаження імпортних вантажів навалом від 27.02.2015 року № 57/и.

Справа розглядалася господарськими судами неодноразово.

Постановою Вищого господарського суду України від 15.06.2016 року попередні судові рішення про задоволення позову в різному розмірі скасовано та справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції.

Рішенням господарського суду Одеської області від 16.09.2016 року (суддя Никифорчук М.І.) позов задоволено частково та стягнуто з відповідача на користь позивача пеню в сумі 76 640,90 грн., 3 % річних у сумі 3832,04 грн., а в решті позову відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 27.10.2016 року (судді: Колоколова С.І., Разюк Г.П., Петрова М.С.) зазначене рішення суду першої інстанції скасовано частково та викладено його резолютивну частину в редакції, за якою позов задоволено частково та стягнуто з відповідача на користь позивача пеню в сумі 190 044,24 грн. та 3 % річних в сумі 9 502,21 грн., а в решті позову відмовлено.

У касаційній скарзі позивач вважає, що судом апеляційної інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, і тому просить прийняту ним постанову скасувати частково та стягнути з відповідача 252 345,91 грн. інфляційних сум.

Відзив на касаційну скаргу від відповідача до суду не надходив.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи і прийняті в ній судові рішення, суд касаційної інстанції вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, що 27.02.2015 року між ДП "Іллічівський морський торговельний порт" (порт), який було перейменовано в ДП "Морський торговельний порт "Чорноморськ", та ПП "Валлєтта" (вантажовласник) було укладено договір про перевантаження імпортних вантажів навалом №57/и, відповідно до умов якого порт вивантажує із суден завезену вантажовласником, у погоджених з портом об'ємах, кількість вантажу, виділяє складську площу для зберігання вантажу вантажовласника, навантажує у залізничні вагони і/або автотранспорт та документально оформлює імпортну марганцеву руду навалом, а вантажовласник планує до перевантаження 400 000 тонн вантажу та зобов'язується оплатити надані йому портом послуги в погодженому цим договором порядку.

Відповідно до пунктів 2.3.1 та 2.3.2 договору вантажовласник вправі делегувати виконання даного договору третім особам повністю або частково за узгодженням з портом. Експедирування вантажів на території порту здійснює порт. Експедирування вантажів до/від воріт порту здійснює сам вантажовласник або його експедитор.

Розділом 3 договору визначено порядок розрахунків між сторонами. Зокрема, пунктами 3.1.1 - 3.1.9 договору визначено вартість послуг, які надаються за договором.

Пунктом 3.2 договору визначено, що послуги, не зазначені у пункті 3.1, надаються портом на підставі заявок вантажовласника та сплачуються за вільними тарифами порту, чинними на день надання цих послуг. У випадках відсутності вільних тарифів, плата за ці послуги здійснюється за фактичними витратами з урахуванням затвердженого по порту рівня рентабельності.

Фактом виконання портом робіт (послуг) є підписаний акт наданих послуг.

Заявки вантажовласника на послуги, надані портом, і Акти наданих послуг повинні підписуватися уповноваженими представниками вантажовласника. Підтвердженням повноважень представника є видане вантажовласником доручення. Порт має право на підставі генерального акту, коносаменту, наряду тощо формувати попередній рахунок на навантажувально-розвантажувальні роботи, зберігання тощо до відвантаження останньої партії вантажу зі складу порту. Вантажовласник зобов'язаний отримати (особисто, факсом, або електронною поштою на електронну адресу вантажовласника) у порту попередній рахунок та провести його оплату протягом 5 банківських днів після отримання (пункти 3.3, 3.4 договору).

Згідно з пунктом 3.5 договору вантажовласник зобов'язаний не пізніше 8-го дня після відвантаження суднової партії вантажу з порту направити до порту уповноваженого представника для отримання екземплярів акту приймання-здачі наданих послуг з рахунком на оплату та повернути порту підписаний та засвідчений власною печаткою належний порту екземпляр акту.

Прийом-передача акту для підпису та рахунок на оплату здійснюється сторонами шляхом передачі уповноваженим представникам під особистий підпис у реєстрі пред'явлених рахунків.

У разі невиконання вантажовласником зазначених зобов'язань, акт приймання-здачі наданих послуг вважається прийнятим ним без зауважень і має силу документу, підписаного вантажовласником. При цьому, у разі неотримання вантажовласником з його вини акту приймання-здачі наданих послуг, належний йому екземпляр акту та рахунок надсилаються портом на адресу вантажовласника рекомендованим листом з повідомленням про вручення та описом вмісту поштового відправлення.

Сторони погодились, що акт приймання-здачі всіх наданих за даним договором послуг, підписаний уповноваженими представниками сторін, є документом, що підтверджує факт надання портом послуг на користь вантажовласника.

Остаточний розрахунок вантажовласник здійснює протягом 10 банківських днів з моменту надання портом послуг.

Пунктом 6.1 договору визначено, що у випадку порушення зобов'язання, що виникає з даного договору, сторона несе відповідальність, визначену даним договором і діючим в Україні законодавством.

Відповідно до пункту 6.6 договору за порушення строків оплати вантажовласник оплачує порту пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми простроченого платежу за кожний день прострочення, сукупний індекс інфляції за весь час прострочення, а також 3 % річних від простроченої суми.

На виконання умов договору сторонами підписано Акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 30.04.2015 року №И/6111 та від 31.05.2015 року №И/3168Р, а також портом виставлені рахунки від 30.04.2015 року №и/6111 на суму 11 462 736,92 грн. та від 31.05.2015 року №и/3168Р на суму 40 676,21грн.

При цьому, з матеріалів справи вбачається, що на вартість послуг - зачищення вантажних приміщень судів "під мітлу" після вивантаження руди та вугілля із судозаходом "Mighty Michalis" позивачем був оформлений рахунок від 28.02.2015 року №И/3168 на суму 5 573,28 грн. (з ПДВ). Послуги на зазначену суму надані позивачу у лютому 2015 року, що підтверджується підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 28.02.2015 року.

31.05.2015 року позивач оформив рахунок №И/3168Р на суму 40 676,21 грн., в якому враховано попередню суму 5 573,28 грн. В Акті здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 31.05.2015 року №И/3168Р зазначено, що цей акт з дати його підпису скасовує акт виконаних робіт до рахунку від 28.02.2015 року №И/3168.

Вантажовласником зазначені рахунки були оплачені в повному обсязі, про що свідчать платіжні доручення від 26.05.2015 року №ЦБ000008699 та від 14.07.2015 року №ЦБ000011781.

У зв'язку із несвоєчасною оплатою послуг за договором, позивач направив відповідачу претензію від 13.08.2015 року на суму 199 546,46 грн., що складається з суми пені, інфляційних втрат та 3 % річних.

Листом від 07.09.2015 року №037/1 відповідач просив позивача переглянути претензію, оскільки строки отримання рахунків вказано не вірно, у зв'язку з чим невірно розраховані штрафні санкції.

Предметом даного судового розгляду є вимоги порту до вантажовласника про стягнення пені, інфляційних сум та 3% річних у зв'язку з порушенням виконання зобов'язання з оплати наданих послуг на підставі договору.

Висновок суду першої інстанції про часткове задоволення позову та стягнення пені та 3% річних у перерахованому ним розмірі обгрунтовано помилковим розрахунком позивачем пені за прострочення грошового зобов'язання за період з 22.05.2015 року по 17.07.2015 року, оскільки ним неправильно визначено дату початку такого прострочення, а також хибного нарахування пені за актом від 31.05.2015 року №И/3168Р на суму 40 676,21 грн., а не 35 102,93 грн.

Крім того, відмову в позові про стягнення інфляційних сум мотивовано помилковістю нарахування таких сум за періоди прострочення, які становлять менше місяця, у зв'язку з середньомісячною природою індексу інфляції. Разом з тим, судом першої інстанції відхилено клопотання відповідача про зменшення штрафних санкцій у зв'язку з необгрунтованістю та недоведеністю.

Апеляційний господарський суд частково скасовуючи рішення суду першої інстанції та частково задовольняючи позов про стягнення пені та 3% річних за власним розрахунком виходив з того, що судом першої інстанції визначено строк оплати без врахування п.п. 3.2 та 3.5 договору.

За положеннями ст. 11 Цивільного кодексу України договір є підставою виникнення цивільних прав та обов'язків.

В силу ст. 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. Аналогічні положення містяться в статі 193 Господарського кодексу України.

Відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Частиною 1 ст. 901 Цивільного кодексу України визначено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Згідно з ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Судом апеляційної інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи обставини надання портом відповідних послуг вантажовласнику на підставі договору від 27.02.2015 року № 57/и, та порушення відповідачем умов договору щодо строків оплати за отримані послуги.

Так, відповідно до умов розділу 3 договору відповідач повинен був здійснити остаточний розрахунок за надані послуги протягом 10 банківських днів з моменту надання портом послуг, факт виконання яких підтверджує підписаний акт наданих послуг.

Відтак, з урахуванням святкових днів у травні 2015 року, рахунок від 30.04.2015 року №и/6111 на суму 11 462 739,92 грн. мав бути оплачений відповідачем 15.05.2015 року, а рахунок від 31.05.2015 року №и/3168Р на суму 35 102,93 грн. - 15.06.2015 року, однак фактична оплата заборгованості була здійснена 26.05.2015 року та 14.07.2015 року відповідно.

Разом з тим, невиконання зобов'язання або виконання зобов'язання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання) згідно з ст. 610 Цивільного кодексу України є порушенням зобов'язання.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання

Згідно з ч. 2 ст. 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3% річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Таким чином, у зв'язку з несвоєчасною оплатою вантажовласником одержаних послуг наявні правові підстави для нарахування пені в сумі 190 044,24 грн. за прострочення виконання грошового зобов'язання за період з 15.05.2015 року по 26.05.2015 року на заборгованість в сумі 11 462 739,92 грн. та за період з 15.06.2015 року по 14.07.2015 року на заборгованість в сумі 35 102,93 грн., а також 3% річних у сумі 9 502,21 грн.

Водночас, суд апеляційної інстанції правильно погодився з висновком місцевого господарського суду про відмову в позові в частині стягнення інфляційних сум, оскільки, позивачем нараховано суми інфляційних за періоди прострочення виконання зобов'язання менші місяця, в той час як інфляція є девальвацією грошової одиниці України протягом місяця і визначається державою як середньомісячний індекс, що збільшує суму основного боргу, який повинен існувати протягом місячного періоду прострочення виконання відповідачем його грошового зобов'язання.

В той же час, судами обгрунтовано відхилено клопотання відповідача про зменшення штрафних санкцій, з урахуванням вимог ч. 1 ст. 233 ГК України та п. 3 ст. 83 ГПК України, за якими таке зменшення розміру штрафних санкцій є правом суду, а не його обов'язком.

Ст. 33 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Отже, апеляційний господарський суд, на відміну від суду першої інстанції, обґрунтовано задовольнив вимоги позивача про стягнення з відповідача пені в сумі 190 044,24 грн. та 3 % річних в сумі 9 502,21 грн., відмовивши в решті позову за необгрунтованістю.

Доводи касаційної скарги не спростовують висновків апеляційного господарського суду.

За таких обставин, оскаржена постанова апеляційного господарського суду є законною й обґрунтованою, і тому підлягає залишенню без змін, а касаційна скарга - без задоволення.

З огляду наведеного та керуючись ст.ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу державного підприємства "Морський торговельний порт "Чорноморськ" залишити без задоволення, а постанову Одеського апеляційного господарського суду від 27.10.2016 року - без змін.

Головуючий суддя І.Вовк

Судді В.Карабань

Л.Стратієнко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення26.12.2016
Оприлюднено30.12.2016
Номер документу63803258
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/4861/15

Постанова від 26.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Вовк І.В.

Ухвала від 15.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Вовк І.В.

Постанова від 27.10.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 12.10.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Рішення від 16.09.2016

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 08.08.2016

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Постанова від 15.06.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Вовк І.В.

Ухвала від 01.06.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Вовк І.В.

Ухвала від 24.12.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 09.12.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні